استفاده از ضد آفتاب در بارداری
۲۴ اسفند ۱۴۰۰ ۱۲ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

استفاده از ضد آفتاب در بارداری

3.2/5 - (4 امتیاز)

آیا مصرف ضد آفتاب در بارداری جایز است؟ این سوالی است که بسیاری از زنان باردار با آن مواجه هستند. بارداری یکی از دوران‌های حساس زندگی خانم‌ها است که طی آن تغییرات زیادی در زندگی فرد به وقوع می‌پیوندد. در این دوران، بسیاری از خانم‌ها در روتین مراقبت از پوست روزانه خود تجدید نظر می‌کنند و محصولات حاوی مواد مضر را حذف می‌نمایند.

در این میان، بسیاری از مادران آینده در مورد ایمنی محصولات ضد آفتاب خود دچار شک و تردید می‌شوند و نمی‌دانند آیا مصرف این مواد، سلامت جنینشان را به خطر می‌اندازد یا خیر. در این مقاله به بررسی انواع ضد آفتاب و معرفی بهترین ضد آفتاب در بارداری می‌پردازیم. سعی ما بر این است که تمام شک و تردیدهای شما درباره مصرف ضد آفتاب در بارداری را برطرف ‌کنیم و هر سوالی که درباره استفاده از این محصول در دوران بارداری دارید را پاسخ دهیم.

آیا استفاده از ضد آفتاب در بارداری ضروری است؟

در دوران بارداری و شیردهی قطعاً باید از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. کرم ضد آفتاب برای همه، از جمله زنان باردار مهم است. این محصول از پوست شما در برابر انواع سرطان پوست، پیری زودرس، چین و چروک، لکه‌های تیره و سوختگی محافظت می‌کند.

پوست شما در مراحل اولیه بارداری نسبت به اشعه آفتاب بسیار حساس است. در دوران بارداری، سلول‌های تولیدکننده رنگدانه به نام ملانوسیت‌ها بیش از حد فعال می‌شوند و پوست شما را هنگام قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش، مستعد تغییر رنگ (از کک و مک گرفته تا ملاسما) می‌کنند.

در دوران بارداری و شیردهی قطعاً باید از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

از طرف دیگر، در دوران بارداری سیستم ایمنی بدن شما ضعیف می‌شود. همین امر در صورت عدم رعایت احتیاط‌های لازم، ممکن است شما را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان پوست قرار دهد. پوست اولین خط دفاعی شما در برابر نور خورشید است. بنابراین محافظت از آن با کرم ضد آفتاب دارای SPF مناسب ضروری است.

بیشتر بخوانید: مراقبت از پوست چرب در بارداری

اما مهم است در مورد نوع ضد آفتاب در بارداری دقت زیادی داشته باشید. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که در دوران بارداری نباید از هر ضد آفتابی استفاده کنید. ضد آفتاب‌های مطمئن و ایمنی وجود دارد که می‌توانید با خیال راحت در دوران بارداری از آن‌ها استفاده کنید. در بخش‌های بعدی مقاله در مورد این ضد آفتاب‌ها بیشتر توضیح خواهیم داد.

به پوستت جون تازه بده

بهترین ضد آفتاب در بارداری چیست؟

برای انتخاب بهترین ضد آفتاب در بارداری، باید با انواع ضد آفتاب و همچنین ترکیبات آن‌ها آشنا شوید. به طور کلی دو نوع ضد آفتاب وجود دارد که در ادامه به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

از طرف دیگر، در دوران بارداری سیستم ایمنی بدن شما ضعیف می‌شود.

ضد آفتاب معدنی یا فیزیکی

ضد آفتاب معدنی (minreal) که به آن ضد آفتاب فیزیکی هم گفته می‌شود، از مواد فعالی مانند اکسید روی یا دی‌اکسید تیتانیوم تشکیل شده است. این مواد روی پوست قرار می‌گیرند و یک سد فیزیکی روی پوست تشکیل می‌دهند. این سد پرتوهای نور خورشید (UVA و UVB) را از پوست منعکس می‌کند و مانع از برخورد آن‌ها با پوست می‌شود.

وقتی به کرم‌های ضدآفتاب معدنی فکر می‌کنید، ممکن است زینک‌های غلیظ دوران کودکی در ذهن شما تداعی شود، اما امروزه استفاده از فرمول‌های مدرن در ضد آفتاب‌های فیزیکی، مصرف آن‌ها را بسیار لذت‌بخش‌تر از گذشته کرده است. از سوی دیگر در ضد آفتاب‌های فیزیکی، شاهد یک لایه سفید، غلیظ و سنگین روی پوست خود نیستید و بسیاری از آن‌ها تجربه خوبی را برای شما ایجاد می‌کنند. این نوع ضد آفتاب‌ها، بهترین ضد آفتاب در بارداری هستند.

ضد آفتاب شیمیایی

ضدآفتاب‌های شیمیایی از مواد فعالی تشکیل شده‌اند که اشعه‌های خورشید را جذب و آن‌ها را به گرما تبدیل می‌کند. این گرما از طریق پوست منتشر می‌شود. طبق گفته آکادمی ‌پوست آمریکا، ضدآفتاب‌های شیمیایی حاوی یک یا چند مورد از ترکیبات اکسی بنزون، آووبنزون، اکتیسالات، اکتوکریلن، هموسالات یا اکتینوکسات هستند.

کرم‌های ضد آفتاب شیمیایی سبک‌تر، شفاف‌تر و عموماً مورد پسندتر از ضد آفتاب‌های فیزیکی هستند، اما استفاده از ضد آفتاب‌های شیمیایی در دوران بارداری ممنوع است. ضد آفتاب در بارداری نباید حاوی ترکیبات شیمیایی قابل جذب در خون باشد.

ضدآفتاب‌های شیمیایی از مواد فعالی تشکیل شده‌اند که اشعه‌های خورشید را جذب و آن‌ها را به گرما تبدیل می‌کند.

بهتر است از کدام ضد آفتاب در بارداری استفاده کنید؟

مطالعات نشان داده است که بین اکسی بنزون ​​(یک ترکیب آلی مورد استفاده در ضد آفتاب‌های شیمیایی که اشعه UV را به گرما تبدیل نموده و سپس آن را از بدن آزاد می‌کند) و یک نقص مادرزادی به نام بیماری هیرشپرونگ ارتباط وجود دارد. این بیماری نادر، روده بزرگ نوزاد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. البته از هر 5000 کودک تنها در یک کودک ممکن است رخ می‌دهد.

در افراد عادی، وقتی زمان اجابت مزاج فرا می‌رسد، انتقال دهنده‌های عصبی وجود دارد که از بدن به روده بزرگ فرستاده می‌شود تا این سیگنال را نشان دهد. اما در بیماری هیرشپرونگ هیچ انتقال دهنده‌ای وجود ندارد که به روده بزرگ برسد و در نتیجه نوزاد دچار یبوست می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد زنان بارداری که در سه ماهه اول بارداری دو بار در روز از کرم ضد آفتاب حاوی 6 درصد اکسی بنزون ​​استفاده کرده‌اند، می‌توانند این ماده شیمیایی را وارد جریان خون خود کنند.

 اکسی بنزون ممکن است از طریق جریان خون به جنین برسد و باعث تغییرات مضر سلولی در طول رشد جنینی شود. اکسی بنزون ​​یک مختل کننده غدد درون‌ریز است و می‌تواند تأثیر نامطلوبی بر رشد، سیستم تولید مثل، سیستم عصبی و سیستم ایمنی جنین داشته باشد. اکسی بنزون ​​محلول در چربی است؛ به این معنی که وارد سلول‌های چربی می‌شود و می‌تواند هفته‌ها در آنجا بماند.

بنابراین نه تنها در دوران بارداری نباید از محصولات حاوی اکسی بنزون استفاده کنید، بلکه اگر قصد باردار شدن هم دارید، باید از مصرف این محصولات اجتناب نمایید.

توجه داشته باشید که احتمال خطر به دوز مصرف ضد آفتاب در بارداری وابسته است؛ به این معنی که محل زندگی شما (به ویژه نوع آب و هوا) و دفعات استفاده از ضد آفتاب در تعیین خطر ابتلای جنین به بیماری هیرشپرونگ بسیار تأثیرگذار است.

به عنوان مثال، کسانی که در یک مکان آفتابی و گرم زندگی می‌کنند و در تمام طول سال و روزانه از کرم ضد آفتاب با اکسی بنزون ​​استفاده می‌کنند، در مقایسه با افرادی که کمتر از این محصولات استفاده می‌کنند (به عنوان مثال فقط در تعطیلات یا به صورت فصلی)، ممکن است ریسک فاکتور بیشتری داشته باشند.

 اکسی بنزون ممکن است از طریق جریان خون به جنین برسد و باعث تغییرات مضر سلولی در طول رشد جنینی شود.

اگر در دوران بارداری به سر می‌برید و از کرم‌های ضد آفتاب که حاوی اکسی بنزون هستند استفاده کرده‌اید، وحشت نکنید. بهتر است روی رژیم غذایی خود تمرکز کنید. داشتن یک رژیم غذایی سرشار از میوه‌ها و سبزیجات (9 تا 12 فنجان در روز) و مصرف مکمل B کمپلکس و فولات پس از مشورت با پزشک، ممکن است به کاهش میزان سموم به جنین کمک کند.

به خاطر داشته باشید که نوزاد پس از تولد هم ممکن است تحت تأثیر اکسی بنزون قرار بگیرد. بنابراین در دوران شیردهی هم نباید از ضد آفتاب‌های شیمیایی استفاده کنید. قرار گرفتن در معرض یک مختل کننده غدد درون‌ریز مانند اکسی بنزون، ​​می‌تواند باعث مشکلات زیادی از جمله کم‌خوابی، ADHD و افزایش برخی بیماری‌ها مانند برونشیت و سینوزیت شود. به همین دلیل بهتر است از کرم‌های ضد آفتاب حاوی اکسی بنزون ​​برای کودک خود استفاده نکنید.

بهترین ضد آفتاب در بارداری، محصولی است که فقط از مواد معدنی (اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم) به عنوان مواد فعال در آن‌ها استفاده شده باشد.

بنابراین تنها از ضد آفتاب معدنی در دوران بارداری استفاده کنید، زیرا این ضد آفتاب‌ها روی سطح پوست شما می‌نشینند و مانند مواد شیمیایی جذب جریان خون نمی‌شوند. همچنین ضد آفتابی را انتخاب کنید که پوشش وسیع و لطیف داشته باشد (محافظت در برابر اشعه‌های UVA و UVB) و دارای SPF 30 یا بالاتر باشد.

اهمیت ضد آفتاب در بارداری چیست؟

استفاده از ضد آفتاب در بارداری مانند هر دوران دیگری، نه تنها بسیار لازم است، بلکه ضروری است. در سال‌های اخیر برخی ادعاهای نگران کننده در مورد وجود مواد خطرناک در کرم ضد آفتاب وجود داشته است، اما آکادمی‌پوست آمریکا کاملا شفاف و واضح بیان کرده که استفاده از ضد آفتاب در بارداری برای محافظت از پوست در برابر سوختگی، پیری زودرس و انواع سرطان پوست ضروری است.

همچنین زنان باردار را به استفاده از کرم ضد آفتاب تشویق می‌کند، زیرا می‌تواند به کاهش لکه‌های تیره روی پوست به نام ملاسما کمک کند. اما همانطور که گفته شد، نوع ضد آفتاب در بارداری اهمیت بسیار زیادی دارد و هرگز نباید از ضد آفتاب شیمیایی در این دوران استفاده کنید.

استفاده از ضد آفتاب در بارداری مانند هر دوران دیگری، نه تنها بسیار لازم است، بلکه ضروری است.

استفاده از ضد آفتاب در بارداری، مانند تمام دوران زندگی شما

واقعیت این است که محافظت از پوست در برابر نور خورشید، نه فقط در دوران بارداری، بلکه همیشه مهم است. اما شاید در دوران بارداری اهمیت بیشتری پیدا کند. هورمون‌های بارداری می‌توانند پوست شما را نسبت به اشعه UV حساس کنند و باعث ایجاد هیپرپیگمانتاسیون شوند. بنابراین در کنار مزایای آرایشی استفاده از کرم ضد آفتاب، به جلوگیری از خطرات جدی‌تری، مانند محافظت از خود در برابر سرطان پوست هم فکر کنید.

بروز ملانوم در دوران بارداری به طور بالقوه می‌تواند خطرناک‌تر از هر زمان دیگر در زندگی شما باشد. زنانی که در دوران بارداری یا یک سال پس از زایمان، ملانوم برای آن‌ها تشخیص داده می‌شود، در معرض خطر بیشتری برای گسترش، عود سرطان یا کشنده بودن آن قرار دارند.

دلیل این یافته مشخص نیست، اما می‌تواند با هورمون‌ها، ضعف سیستم ایمنی در دوران بارداری، یا این واقعیت که زنان باردار و مادران شیرده زمان زیادی برای رسیدگی به سلامتی خود ندارند، مرتبط باشد.

فیس براش آیلو کیوت اسکین یاسی
فیس براش سیلیکونی آیلو یه هدیهٔ متفاوت برای یه آدم متفاوت

بیشتر بخوانید: شستن صورت در بارداری

در دوران بارداری چه نوع ضد آفتابی انتخاب کنیم؟

محصولاتی که دارای اکسید روی و دی‌اکسید تیتانیوم به عنوان ماده فعال هستند، بهترین ضد آفتاب در بارداری به شمار می‌روند. اطمینان حاصل کنید که کرم ضد آفتاب شما اکسی بنزون ​​نداشته باشد. این ماده شیمیایی که به راحتی در پوست شما جذب می‌شود، با وزن کم نوزاد هنگام تولد مرتبط است.

وزن کم یک عامل خطر برای بیماری عروق کرونر قلب در آینده، فشار خون بالا، دیابت نوع 2 و سایر بیماری‌ها است. همچنین همانطور که گفته شد، اکسی بنزون با هورمون‌های بدن تداخل دارد و ممکن است باعث مشکلات رشد در نوزادان متولد نشده شود.

هورمون‌های بارداری می‌توانند باعث ایجاد آکنه شوند. بنابراین بهتر است از کرم‌های ضدآفتاب حاوی روغن استفاده نکنید، زیرا می‌تواند جوش‌ها را بدتر کند. بهتر است ضد آفتاب در بارداری بدون روغن و غیر کومدون‌زا باشد؛ به این معنی که منافذ را مسدود نکند.

اجازه ندهید SPF فوق‌العاده بالا احساس امنیت کاذب به شما بدهد.SPF 15 میزان 93 درصد از اشعه‌های خورشید را مسدود می‌کند. این میزان برای SPF 30 به 97 درصد می‌رسد.

SPF 50 ، 98 درصد را مسدود می‌کند؛ یعنی SPF 100 دقیقاً دو برابر SPF 50 نیست. از ضد آفتابی که حداقل دارای SPF 30 است، استفاده کنید و حداقل هر دو ساعت یک بار آن را تجدید کنید. استفاده مجدد چیزی است که واقعاً باعث ایجاد تفاوت در محافظت از پوست می‌شود.

هورمون‌های بارداری می‌توانند باعث ایجاد آکنه شوند.

از کرم‌های ضد آفتاب در بارداری که وسیع‌الطیف هستند، استفاده کنید. این کرم‌ها علاوه بر محافظت در برابر اشعه‌های UVB که باعث سوختگی پوست می‌شوند، از پوست شما در برابر اشعه‌های UVA که عامل پیری و سرطان پوست هستند هم محافظت می‌کنند. به علاوه، طبق گفته آکادمی ‌پوست آمریکا، اشعه UVA عامل ایجاد تغییر رنگ پوست است که در دوران بارداری رایج است.

استفاده از ضد آفتاب در بارداری بسیار مهم است. مادران باردار مانند همه افراد لازم است از پوست خود در برابر اشعه‌های UVA و UVB خورشید محافظت کنند؛ اما این موضوع در دوران بارداری اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، زیرا در این دوران، پوست مستعد تغییر رنگ و بروز لکه و کک و مک است.

بنابراین در اثر اشعه آفتاب، سریع‌تر از زمان معمول تحت تأثیر قرار می‌گیرد. همچنین از آنجا که سیستم ایمنی مادران باردار ضعیف می‌شود، خطر ابتلا به بیماری‌های خطرناک مانند سرطان پوست افزایش پیدا می‌کند؛ لذا استفاده از ضد آفتاب در بارداری ضروری است.

در میان انواع ضد آفتاب موجود در بازار، تنها ضد آفتاب فیزیکی که با نام ضد آفتاب معدنی هم شناخته می‌شود، ضد آفتاب مناسب دوران بارداری است. مواد فعال موجود در این نوع ضد آفتاب‌، اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم است. این مواد روی پوست باقی می‌مانند و توسط پوست جذب نمی‌شوند. بنابراین وارد جریان خون نشده و هیچ تأثیر منفی بر جنین شما ندارند. پس با خیال راحت می‌توانید از این ضد آفتاب در بارداری استفاده کنید و از پوست خود محافظت نمایید.

منبع +++++

در دوران بارداری چه نوع ضد آفتابی انتخاب کنیم؟

محصولاتی که دارای اکسید روی و دی‌اکسید تیتانیوم به عنوان ماده فعال هستند، بهترین ضد آفتاب در بارداری به شمار می‌روند. اطمینان حاصل کنید که کرم ضد آفتاب شما اکسی بنزون ​​نداشته باشد. این ماده شیمیایی که به راحتی در پوست شما جذب می‌شود، با وزن کم نوزاد هنگام تولد مرتبط است.

اهمیت ضد آفتاب در بارداری چیست؟

استفاده از ضد آفتاب در بارداری مانند هر دوران دیگری، نه تنها بسیار لازم است، بلکه ضروری است. در سال‌های اخیر برخی ادعاهای نگران کننده در مورد وجود مواد خطرناک در کرم ضد آفتاب وجود داشته است، اما آکادمی‌پوست آمریکا کاملا شفاف و واضح بیان کرده که استفاده از ضد آفتاب در بارداری برای محافظت از پوست در برابر سوختگی، پیری زودرس و انواع سرطان پوست ضروری است.

در انتخاب ضد افتاب در دوران بارداری باید چه کنیم؟

اما مهم است در مورد نوع ضد آفتاب در بارداری دقت زیادی داشته باشید. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که در دوران بارداری نباید از هر ضد آفتابی استفاده کنید. ضد آفتاب‌های مطمئن و ایمنی وجود دارد که می‌توانید با خیال راحت در دوران بارداری از آن‌ها استفاده کنید.

چرا استفاده از ضد آفتاب در دوران بارداری مهم است؟

استفاده از ضد آفتاب در بارداری بسیار مهم است. مادران باردار مانند همه افراد لازم است از پوست خود در برابر اشعه‌های UVA و UVB خورشید محافظت کنند؛ اما این موضوع در دوران بارداری اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، زیرا در این دوران، پوست مستعد تغییر رنگ و بروز لکه و کک و مک است.

۲۴ اسفند ۱۴۰۰ ۱۲ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی