ماسک برای پوست چرب
۱۷ اسفند ۱۴۰۰ ۷ دیدگاه zohre.kh

ماسک برای پوست چرب +روش ساخت و مصرف!

به این مطلب امتیاز دهید

پوست چرب نتیجه تولید بیش از حد سبوم از غدد چربی است. این غدد زیر سطح پوست قرار دارند. سبوم یک ماده روغنی است که ترکیبات اصلی آن چربی‌هاست. این ماده در مقدار متعادل برای پوست لازم بوده و سبب محافظت و مرطوب نگه داشتن پوست می‌شود. همچنین این ترکیب باعث درخشان شدن موها و سلامت آن می‌شود.

با این ‌حال سبوم بیش از حد ممکن است منجر به پوست چرب در افراد و مسدود شدن منافذ و ایجاد آکنه شود. ژنتیک، تغییرات هورمونی یا حتی استرس، ممکن است بر افزایش تولید سبوم مؤثر باشند. درمان پوست چرب و آکنه، یکی از چالش برانگیزترین موارد مراقبت از پوست است. یکی از روش‌های بسیار مؤثر در درمان، استفاده از ماسک برای پوست چرب است. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری درباره این ماسک داشته باشید، با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

3 ویژگی خاص پوست چرب چیست؟

پوست‌ افراد گوناگون، منافذی دارد. وجود این منافذ و ترشح مقداری چربی در هر پوست رایج بوده و برای جلوگیری از خشکی پوست و عدم ایجاد ترک در سطح آن بسیار حیاتی است.

بسیاری از افراد میزان چربی بیشتری نسبت به حالت عادی روی سطح پوستشان ترشح می‌شود و همین سبب می‌شود پوست اشخاص چرب گردد. البته اگر پوست دارای ویژگی‌های زیر باشد، می‌توان این‌طور استنباط کرد که پوست آن‌ها خاصیت چربی بیشتری دارد. این ویژگی‌ها عبارتند از:

براق بودن غیر طبیعی پوست، یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های پوست چرب با دیگر انواع پوست است.

براق بودن غیرطبیعی پوست

براق بودن غیر طبیعی پوست، یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های پوست چرب با دیگر انواع پوست است. این براقی بیش‌ از اندازه، نتیجه ترشح بالای چربی توسط منافذ زیر پوست است.

عدم ماندگاری آرایش روی صورت

یکی از چالش‌هایی که افراد با پوست چرب خود دارند، عدم ماندگاری مواد آرایشی روی سطح پوست آن‌هاست. چربی سطح پوست با مواد آرایشی تداخل داشته و اجازه نمی‌دهد این مواد به ‌راحتی بر سطح پوست قرار بگیرند.

وجود تعداد زیاد آکنه و جوش

عموما اشخاصی که پوست چرب دارند، به ‌دلیل مقدار بالای چربی در منافذ خود، دچار آکنه و جوش می‌شوند. همچنین خاصیت اسیدی چربی سبب می‌شود، آکنه‌ها و لک‌های پوستی به ‌همراه منافذی در پوست ظاهر شود. از این رو پزشکان و متخصصان پوست معتقدند یکی از بهترین روش‌ها برای درمان این مشکل، استفاده از ماسک برای پوست چرب است.

بیشتر بخوانید: آبرسانی به پوست چرب؛ 

عموما اشخاصی که پوست چرب دارند، به ‌دلیل مقدار بالای چربی در منافذ خود، دچار آکنه و جوش می‌شوند.
به پوستت جون تازه بده

7 دلیل چرب شدن پوست

عوامل بسیاری سبب ایجاد پوست چرب در افراد می‌شود، در ادامه قصد داریم تا این دلایل را مورد بررسی قرار دهیم.

ژنتیک فرد

این عامل به عنوان فاکتوری که در اختیار فرد نبوده شناخته می‌شود. کارشناسان پوست معتقد هستند اگر والدین شما دارای پوست چرب باشند، احتمال چرب بودن پوست شما به مراتب از فردی با پدر و مادر عادی بیشتر خواهد بود.

محیط بیرونی

رطوبت و هوای گرم می‌تواند ترشح روغن سبوم را تحریک نماید و پوست شما را چرب کند. از طرفی، هوای خشک و سرد نیز می‌تواند فعالیت غدد سباسه را دچار اختلال کرده و باعث خشکی پوست شود. بنابراین، اگر در محیطی گرم و مرطوب زندگی می‌کنید، باید بیش از دیگران به مراقبت از پوست چرب خود اهمیت دهید.

شست‌وشوی بیش‌از اندازه

عامه مردم از این باور غلط پیروی می‌کنند که شست‌وشوی مداوم و بالای پوست چرب، چربی آن را از بین می‌برد؛ حال آنکه مواد شوینده روی سطح پوست به مرور زمان سبب خشکی سطح پوست می‌شوند. همین خشکی، غدد زیر پوست را تحریک کرده و باعث ترشح بیشتر چربی توسط آن‌ها می‌شود.

عوارض دارویی

عموما استفاده از داروها باید با تجویز و نظر دکتر مورد استفاده قرار گیرد تا در صورت مصرف، عوارض خطرناکی برای بدن نداشته ‌باشد. برخی داروهای شیمیایی وجود دارند که سبب تأثیر روی پوست افراد می‌شود.

متخصصان معتقدند داروهای کنترل بارداری، قرص‌های جایگزین هورمون و به ویژه داروهای حاوی استروئید‌ها، به دلیل تحریک ترشح چربی بر سطح پوست، سبب افزایش میزان چربی روی پوست می‌شوند.

عدم استفاده از مرطوب‌کننده‌ها

یک باور اشتباه وجود دارد که بر اساس آن، مرطوب کننده‌ها سبب چربی پوست می‌شوند. اما حقیقت این است که این مواد با مرطوب نگه داشتن پوست، باعث تحریک کمتر غدد سباسه می‌شوند. همچنین در صورتی که پوست چرب دارید، می‌توانید از آب‌رسان‌های بدون روغن استفاده کرده و بدون مسدود کردن منافذ پوست آن را مرطوب کنید.

استفاده از لوازم آرایشی نامناسب

برخی لوازم آرایشی سبب مسدود شدن منافذ پوست می‌شوند. هنگام خرید لوازم آرایش، محصولاتی که برچسب بدون چربی یا بدون کومدوژنیک دارند را انتخاب نمایید، زیرا این نوع محصولات آرایشی به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا منافذ پوستی را مسدود نکنند.

بیشتر بخوانید: کرم ضد آفتاب برای پوست چرب و جوش دار

تغذیه نامناسب

بسیاری از مواد غذایی هستند که در صورت مصرف بالا سبب چرب شدن پوست می‌شوند. عمده این مواد غذایی دارای چربی بالا بوده یا در بدن تبدیل به چربی‌های انباشته می‌شوند. این مواد عبارتند از: انواع لبنیات، شکر و انواع کربوهیدرات.

6 نکته فوق‌العاده در درمان پوست چرب

امروزه یکی از دغدغه‌های افراد، پوست چرب آن‌هاست. اشخاصی که دارای پوست چرب هستند، همواره به دنبال راه‌هایی هستند تا بتوانند این مشکل را در خود حل کنند.

برای پاکسازی و درمان پوست چرب و دارای جوش خود در مرحله اول باید هر کاری که منجر به ایجاد شرایط مناسب برای پوست چرب می‌شود، متوقف کنید. بعد از انجام این مرحله، باید نکات ذیل را در خصوص مراقبت از پوست چرب رعایت نمایید

شست‌وشوی متعادل پوست صورت

در قسمت قبل متوجه شدیم که شست‌وشوی بیش از حد صورت، سبب تحریک غدد زیر پوست شده و مقدار چربی سطح پوست را افزایش می‌دهد. البته نباید فراموش کنیم شستن صورت یک امر بسیاری مهم برای از بین بردن میکروب‌ها و آلودگی‌های آن است. از همین‌ رو بهتر است این کار را به تناوب و با مواد ذغالی انجام دهید. دلیل استفاده از این نوع ترکیبات، جذب بسیار بالای چربی توسط آن‌هاست.

استفاده از ماسک صورت

ترکیبات طبیعی و شیمیایی بسیاری وجود دارند که می‌توانند به صورت ماسک‌های مراقبت از پوست مورد استفاده قرار گیرند. امروزه تنوع بالای آن‌ها سبب شده تا برای انواع پوست، ماسک مخصوصی وجود داشته باشد. متخصصان حوزه مراقبت از پوست به افرادی که پوست چرب دارند توصیه می‌کنند، از انواع ماسک برای پوست چرب استفاده کنند.

ترکیبات طبیعی و شیمیایی بسیاری وجود دارند که می‌توانند به صورت ماسک‌های مراقبت از پوست مورد استفاده قرار گیرند.

عدم استفاده از لوازم آرایشی روغنی

ترکیبات موجود در لوازم آرایشی را به دقت بررسی کنید تا از محتویات آن‌ها اطلاعات دقیقی داشته باشید. لوازم آرایشی که پایه روغنی و الکلی دارند، برای افرادی که پوست چربی دارند، به هیچ عنوان مناسب نبوده و استفاده از آن‌ها سبب تحریک غدد و افزایش مقدار چربی در سطح پوست می‌شود.

مرطوب نگه داشت پوست

برای مراقبت از پوست چرب، بهتر است همیشه آن را مرطوب نگه دارید. آبرسانی به موقع به پوست به شما کمک خواهد کرد غدد چربی زیر پوست کمتر تحریک شوند و پوست شما زیاد چرب نشود.

استفاده از کرم ضدآفتاب

قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور آفتاب، می‌تواند سبب چربی پوست شود. از همین رو مصرف کرم‌های ضد آفتاب توصیه می‌شود. البته بسیار مهم است که کرم‌های ضد آفتاب حاوی اکسید زینک و اکسید تیتانیوم را انتخاب کنید و مصرف کرم‌های حاوی عطر یا روغن توصیه نمی‌شود.

فیس براش آیلو، بهترین انتخاب برای هر نوع پوست
برش پاکسازی آیلو، بهترین انتخاب برای هر نوع پوست

پاک کردن آرایش قبل از خواب

ماندن بیش از اندازه مواد آرایشی روی پوست، می‌تواند منافذ آن را مسدود کرده و سبب چرب شدن شود.

بیشتر بخوانید: شستشوی پوست چرب

7 ماسک‌ برای پوست چرب

روش‌های بسیاری وجود دارند که می‌توانند در درمان پوست چرب به افراد کمک کنند. متخصصان اعتقاد دارند استفاده از ماسک‌های طبیعی، بهترین روشی است که هر فرد برای جلوگیری از چربی بالای پوست خود، می‌تواند استفاده کند. در این قسمت، شما را با تعدادی از مؤثرترین انواع ماسک‌ برای پوست چرب آشنا خواهیم کرد و نحوه استفاده از هر یک را بیان می‌کنیم.

عسل؛ ماسک برای پوست چرب

عسل یکی از محبوب‌ترین داروهای طبیعی برای پوست است. به لطف توانایی‌های ضد باکتری و ضد عفونی‌کنندگی آن، برای پوست‌های چرب و دارای آکنه بسیار مفید است.

عسل همچنین یک آبرسان طبیعی بوده و به مرطوب نگه داشتن پوست کمک می‌کند. از عسل برای درمان آکنه نیز استفاده می‌شود. فقط کافی است یک لایه نازک، ترجیحا خام، روی صورت خود پخش کنید. اجازه دهید حدود 10 دقیقه خشک شود و سپس کاملاً با آب گرم بشویید.

عسل یکی از محبوب‌ترین داروهای طبیعی برای پوست است.

خاک رس

خاک رس آرایشی که به آن رس شفابخش نیز گفته می‌شود، برای کمک به جذب چربی پوست و درمان بسیاری از بیماری‌های پوستی استفاده می‌شود. خاک رس سبز فرانسوی، یک درمان عالی برای پوست‌های چرب و آکنه‌دار است. برای تهیه ماسک خاک رس سبز فرانسوی، این مراحل را طی کنید و در نظر داشته باشید که ماسک‌های خاک رس که با آب پاک می‌شوند، نسبت به ماسک‌های لایه بردار، برای پوست ملایم‌تر و مناسب‌تر هستند.

  • آب یا گلاب را به میزان یک قاشق چای خوری به خاک رس اضافه کنید تا زمانی که قوام مناسب شکل بگیرد.
  • مخلوط خاک رس را روی صورت خود بمالید و اجازه دهید تا خشک شود.
  • خاک رس را با آب گرم بردارید و صورت خود را خشک کنید.

بلغور جو دوسر؛ ماسک برای پوست چرب

بلغور جو دوسر به تلطیف پوست ملتهب و جذب چربی اضافی کمک می‌کند. همچنین به راحتی سبب لایه برداری پوست مرده می‌شود. هنگام استفاده در ماسک‌های صورت، بلغور جو دوسر را آسیاب کنید. همچنین می‌توانید آن را با ماست، عسل یا میوه‌های له شده، مانند موز، سیب یا پاپایا ترکیب کنید. برای استفاده درست از این ترکیب، موارد ذیل را انجام دهید:

  • نصف فنجان جو آسیاب‌شده را با آب داغ ترکیب کنید تا به شکل خمیر در بیاید.
  • یک قاشق غذاخوری عسل را با آن ترکیب کنید.
  • مخلوط جو دوسر را حدود سه دقیقه روی صورت خود ماساژ دهید. با آب گرم شستشو دهید تا به آرامی خشک شود.

سفیده تخم‌مرغ و لیمو؛ ماسک برای پوست چرب

سفیده تخم مرغ و لیمو یک داروی طبیعی فوق‌العاده برای پوست چرب است. متخصصان عقیده دارند که هر دو ماده منافذ را سفت و مسدود می‌کند.

اسید موجود در لیمو و سایر مرکبات ممکن است به جذب روغن کمک کند. طبق یک مطالعه در سال 2008، انواع لیمو خاصیت ضد باکتریایی هم دارد. در نظر داشته باشید این دارو برای افرادی که به تخم مرغ آلرژی دارند، انتخاب خوبی نیست. مراحل تهیه ماسک صورت سفیده تخم مرغ و لیمو، بدین شرح است:

  • یک سفیده تخم مرغ را با یک قاشق چایخوری آب لیمو ترش تازه ترکیب کنید.
  • آن را روی صورت خود بمالید و بگذارید تا ماسک خشک شود.
  • با آب گرم ماسک را بردارید و خشک کنید.

بادام؛ ماسک برای پوست چرب

بادام آسیاب شده نه تنها برای لایه برداری پوست شما مناسب است، بلکه به دفع چربی‌ها و ناخالصی‌های اضافی پوست نیز کمک می‌کند. برای استفاده از ماسک صورت بادام این موارد را انجام دهید:

  • بادام خام را به میزان 3 قاشق چایخوری ریز خرد کنید.
  • دو قاشق غذاخوری عسل خام اضافه کنید.
  • به آرامی و با حرکات دایره‌ای روی صورت خود بمالید.
  • با آب گرم شستشو دهید تا بعد از آن به آرامی خشک شود.

شما همچنین می با آسیاب کردن بادام به صورت خمیری، ماسک صورت بادام درست کنید. بگذارید ماسک به مدت 10 تا 15 دقیقه روی پوست بماند.

بادام آسیاب شده نه تنها برای لایه برداری پوست شما مناسب است، بلکه به دفع چربی‌ها و ناخالصی‌های اضافی پوست نیز کمک می‌کند.

آلوئه ورا؛ ماسک برای پوست چرب

عموما آلوئه ورا برای تسکین سوختگی‌ها و سایر بیماری‌های پوستی به کار می‌رود. طبق گفته کلینیک مایو، شواهد علمی خوبی وجود دارد که به درمان پوسته پوسته شدن پوست ناشی از لکه‌های چربی کمک می‌کند.

بسیاری از افراد از آلوئه ورا برای درمان پوست چرب استفاده می‌کنند. می‌توانید قبل از خواب یک لایه نازک به صورت خود بمالید و بگذارید تا صبح روی پوستتان بماند. آلوئه ورا باعث ایجاد واکنش‌های آلرژیک در پوست‌های حساس می‌شود. اگر قبلا از آلوئه ورا استفاده نکرده‌اید، مقدار کمی از آن را روی ساعد خود آزمایش کنید. اگر در عرض 24 تا 48 ساعت هیچ واکنشی ظاهر نشد، استفاده از آن بی‌خطر خواهد بود.

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی حاوی اسید سالیسیلیک است که یک درمان خانگی رایج برای آکنه و پوست چرب است. اسیدهای موجود در گوجه فرنگی ممکن است به جذب چربی اضافی پوست و باز کردن منافذ کمک کند.

برای تهیه ماسک لایه بردار گوجه فرنگی بهتر است از دستورالعمل زیر استفاده کنید. البته می‌توانید فقط تفاله گوجه فرنگی یا برش‌های گوجه‌فرنگی را روی پوست خود بمالید.

  • یک قاشق چای‌خوری شکر را با تفاله گوجه فرنگی ترکیب کنید.
  • با حرکات دایره‌ای روی پوست بمالید.
  • بگذارید ماسک به مدت 5 دقیقه روی پوست بماند.
  • ماسک را کاملاً با آب گرم بشویید و صورتتان را خشک کنید.

پوست چرب زمانی ایجاد می‌شود که غدد چربی در پوست بیش از حد سبوم تولید کند. سبوم ماده مومی و روغنی است که از پوست محافظت نموده و آن را آبرسانی می‌کند.

علل ایجاد پوست چرب، عوامل ژنتیکی، محیطی و شیوه زندگی است. با اینکه درمانی قطعی برای پوست چرب وجود ندارد، اما شما می‌توانید با انجام اقدامات و رعایت نکاتی از بیشتر شدن آن جلوگیری کنید.

یکی از بهترین روش‌ها که بیشتر متخصصان مراقبت از پوست و مو به آن تأکید می‌کنند، استفاده از ماسک برای پوست چرب است. بعضی‌ اوقات ممکن است یک یا دو ماه طول بکشد تا اینکه شما پیشرفت‌های محسوسی را مشاهده کنید. اگر بعد از رعایت نکات گفته شده همچنان مقدار چربی پوست شما بالا است، بهتر است به متخصص پوست مراجعه نمایید.

منبع +++

۷ دلیل چرب شدن پوست چیست؟

1. ژنتیک فرد 2. محیط بیرونی 3. شست‌وشوی بیش‌از اندازه 4. عوارض دارویی 5. عدم استفاده از مرطوب‌کننده‌ها 6. استفاده از لوازم آرایشی نامناسب 7. تغذیه نامناسب

۶ نکته فوق‌العاده در درمان پوست چرب چیست؟

1. شست‌وشوی متعادل پوست صورت 2. استفاده از ماسک صورت 3. عدم استفاده از لوازم آرایشی روغنی 4. مرطوب نگه داشتن پوست 5. استفاده از کرم ضدآفتاب 6. پاک کردن آرایش قبل از خواب

۳ ویژگی خاص پوست چرب چیست؟

1. براق بودن غیرطبیعی پوست 2. عدم ماندگاری آرایش روی صورت 3.وجود تعداد زیاد آکنه و جوش

آیا ماسک سفیده تخم مرغ و لیمو برای پوست چرب مناسب است؟

سفیده تخم مرغ و لیمو یک داروی طبیعی فوق‌العاده برای پوست چرب است. متخصصان عقیده دارند که هر دو ماده منافذ را سفت و مسدود می‌کند.اسید موجود در لیمو و سایر مرکبات ممکن است به جذب روغن کمک کند. طبق یک مطالعه در سال ۲۰۰۸، انواع لیمو خاصیت ضد باکتریایی هم دارد. در نظر داشته باشید این دارو برای افرادی که به تخم مرغ آلرژی دارند، انتخاب خوبی نیست.

۱۷ اسفند ۱۴۰۰ ۷ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی