شستشوی پوست اگزمایی
۷ آذر ۱۴۰۰ ۱۱ دیدگاه zohre.kh

شستشوی پوست اگزمایی و روش‌های محافظت از پوست دربرابر خشکی

به این مطلب امتیاز دهید

تمیزکردن کامل پوست یک مرحله بسیار مهم برای مراقبت از پوست است. نحوه شستشوی پوست را می‌توانید صرفا با دانستن نوع  پوست خود، ویژگی‌های آن و استفاده از محصولات متناسب با آن به‌درستی انجام دهید. اما اگر پوست حساسی دارید، تمیز کردن عمیق پوست بدون ایجاد تحریکات پوستی مانند خشکی و قرمزی پوست می‌تواند چالش بزرگی برای شما باشد. شستشوی پوست اگزمایی و خشک و روش‌های مراقبت پس از آن در رسیدن به پوستی شاداب، لطیف و بدون خشکی نیاز به صرف توجه زیادی دارد.

شستشوی پوست اگزمایی

ابتدا توصیه می‌شود که برای استفاده از محصولات شوینده و محافظتی پوست خشک با پزشک متخصص مشورت کنید اما خوشبختانه، بسیاری از شوینده‌های بدون نسخه و موردتایید متخصصان پوست وجود دارد که برای انواع پوست‌ها با واکنش‌پذیری و خشکی زیاد، مناسب هستند.

فرمول اکثر ‌این پاک‌کننده‌ها به‌گونه‌ای‌ست که علاوه‌بر اینکه به اندازه کافی ملایم هستند تا واکنشی ایجاد نکنند، حاوی مقداری مواد آرام‌بخش نیز هستند که درواقع می‌توانند به تسکین سوزش، کاهش قرمزی و بازگرداندن سطح pH و رطوبت مناسب، به پوست کمک کنند. با این مطلب همراه باشید تا با ویژگی‌ها و روش‌های مراقبت از پوست خشک و اگزمایی آشنا شوید

شستشوی پوست اگزمایی و خشک و روش‌های مراقبت پس از آن در رسیدن به پوستی شاداب، لطیف و بدون خشکی نیاز به صرف توجه زیادی دارد
به پوستت جون تازه بده

آیا حمام کردن و شستشوی پوست اگزمایی برای درمان اگزما مفید است؟

دلیل اصلی اینکه پوست شما خشک است، این است که پوست شما در حفظ رطوبت خود، به‌خوبی عمل نمی‌کند. باد، رطوبت کم، دمای سرد، صابون‌های تند و شستشوی بیش‌ازحد بدون استفاده از مرطوب‌کننده منجربه خشکی پوست می‌شود که می‌تواند اگزما را نیز تحریک کند.

افراد مبتلا به اگزما، به‌ویژه درماتیت آتوپیک، معمولاً پوست بسیار خشکی دارند، زیرا این بیماری باعث ایجاد نقص در سد پوستی می‌شود. موثرترین راه برای درمان خشکی پوست، دادن رطوبت مورد نیاز به آن است. چگونگی شستشوی پوست اگزمایی، حمام‌کردن صحیح و مرطوب‌کردن مداوم آن، برای داشتن پوستی زیبا بدون خشکی بسیار مهم است.

نکات مهم در شستشوی پوست اگزمایی و حمام کردن

در صورتی که از اگزما و خشکی پوست رنج می‌برید، باید نکات زیر را به‌هنگام حمام‌کردن به خاطر بسپارید:

  • حداقل یک‌بار در روز حمام یا دوش بگیرید.
  • 10 تا 15 دقیقه در آب ولرم (نه داغ) حمام یا دوش بگیرید.
  • از شستن پوست با دستمال یا لیف خودداری کنید.
  • از یک پاک‌کننده ملایم (نه صابون) استفاده کنید .
  • در هنگام تحریک شدید پوستی، استفاده از پاک‌کننده‌ها را محدود کنید تا از تحریک بیشتر جلوگیری شود.
  • بعد از شستشوی پوست اگزمایی و حمام‌کردن، باید پوست خود را با مرطوب‌کننده مناسب استفاده کنید.

نکات مهم رطوبت رسانی به پوست خشک

به نکات مربوط‌به نحوه صحیح مرطوب‌کردن پوست خشک دقت کنید:

  • برای بهبود آبرسانی و محافظت از سد پوست، دو بار در روز از یک مرطوب‌کننده با محتوای روغن بالا استفاده کنید.
  • هر بار که دست‌ها را می‌شویید یا با آب تماس دارید، از مرطوب‌کننده استفاده کنید.
  • برنامه شستشوی پوست اگزمایی و مرطوب‌کننده خود را در شب، درست قبل از خواب، انجام دهید. زیرا به پوست شما کمک می‌کند تا رطوبت خود را بهتر حفظ کند.
  • اگر روی دست‌های خود اگزما دارید، بهتر است قبل از استفاده از داروهای تجویزی و مرطوب‌کننده، آن‌ها را با آب خیس و مرطوب کنید.
  • هنگام خواب دستکش‌های نخی بپوشید تا به قفل کردن مرطوب کننده در پوست شما کمک کند.

اگزمای دست: بررسی علل، تشخیص و درمان

اگزمای دست، یک بیماری شایع است که هم می‌تواند ریشه ژنتیک و هم آلرژیک داشته باشد. اغلب افرادی را که در نظافت، پذیرایی، آرایشگری، مراقبت‌های بهداشتی و مکانیکی کار می‌کنند، ممکن‌است در تماس با موادشیمیایی و سایر محرک‌ها به اگزما و خشکی شدید پوست مبتلا شوند. انواع اگزما باعث ایجاد خارش و قرمزی پوست می‌شود.

علائم اگزمای دست

برخی از علائم اگزمای دست عبارتست از:

  • سرخی
  • خارش
  • درد
  • خشکی
  • پوسته‌پوسته‌شدن
  • ترک
  • تاول

نوع خاصی از اگزمای دست به نام پومفولیکس یا اگزمای دیسیدروتیک وجود دارد که باعث ایجاد تاول‌های کوچک و خارش‌دار در کف دست‌ها می‌شود. اگزمای دیسیدروتیک زنان را بیشتر از مردان مبتلا می‌کند. آبرسانی و شستشوی پوست اگزمایی به‌صورت مناسب و با شوینده‌های مخصوص در کاهش آن موثر باست.

درمان اگزمای دست

بهترین درمان برای اگزمای دست اجتناب از آنچه باعث آن شده است. دانستن اینکه کدام مواد باعث ایجاد اگزمای دست شما می‌شود و اجتناب از آن، برای محافظت از پوست در برابر تحریک بیشتر مهم است.

اگر فکر می‌کنید که عامل یا ماده‌ای در خانه یا محل کار باعث اگزمای دست شما می‌شود، پزشک متخصص می‌تواند یک «تست پچ» انجام دهد تا ببیند کدام آلرژن‌ها یا محرک‌ها ممکن است مشکل را ایجاد کنند. اجتناب از عوامل محرک، آبرسانی و رطوب‌رسانی مداوم به پوست و استفاده از محصولات متناسب با پوست خشک، شما را به داشتن پوستی باطراوت نزدیک می‌کند.

نوع خاصی از اگزمای دست به نام پومفولیکس یا اگزمای دیسیدروتیک وجود دارد که باعث ایجاد تاول‌های کوچک و خارش‌دار در کف دست‌ها می‌شود.

بیشتر بخوانید: سرم شستشوی صورت چیست و چه کاربردی دارد! 

ژل شستشوی پوست اگزمایی و خشک

برای شستشوی پوست اگزمایی، استفاده از پاک‌کننده‌های ملایم و مخصوص اگزما توصیه می‌شوند، زیرا برای پوست مستعد اگزما کمتر تحریک‌کننده هستند. توصیه می‌شود به هنگام نظافت پوست خود، به‌هیچ عنوان از آب داغ استفاده نکنید و آب‌ولرم بهترین انتخاب برای شما است. عدم توجه به این موضوع می‌تواند باعث خشکی بیشتر پوست و از دست‌رفتن آب بیشتر پوست شود.

یک ژل شستشوی ملایم کاملاً عاری از مواد نگهدارنده رایج و تحریک‌کننده اگزما از جمله لانولین، پارابن یا عطر است که پوست را بدون از بین‌بردن چربی طبیعی تمیز می‌کند. این نوع شستشوی صورت مخصوص پوست اگزمایی برای انواع پوست‌های خشک و حساس نیز عالی است.

یک ژل شستشوی پوست اگزمایی باید این ویژگی‌ها را در فرمول ساخت خود داشته باشد:

  • تسکین‌دهنده
  • ضد حساسیت
  • دارای pH متعادل
  • بدون عطر
  • آبرسان
  • پاک‌کننده عمیق آلودگی‌ها
فیس براش آیلو پرو
یک دستگاه با دو قابلیت: شستشوی پوست و ماساژ صورت

مرطوب‌کننده مناسب برای پس ازشستشوی پوست اگزمایی

هر چه آب در ترکیبات لوسیون یا مرطوب‌کننده بیشتر باشد، احتمال بدترشدن اگزما شما نیز بیشتر می‌شود. مرطوب‌کننده‌ها معمولا آب بیشتری نسبت به روغن دارند و وقتی آب تبخیر می‌شود، پوست مجدد خشک می‌شود. بهترین مرطوب‌کننده برای اگزمای دست، پمادهای چرب و مخصوص پوست خشک هستند.

بهتراست بلافاصله پس از حمام‌کردن و هربار شستشوی پوست اگزمایی، مرطوب‌کننده استفاده کنید. به یاد داشته باشید که ممکن است چند ماه طول بکشد تا علائم اگزما و خشکی پوست شما از بین برود. همچنین پس از درمان، حتی اگر دست‌های شما بدون اگزما به نظر می‌رسند، گاهی اوقات لازم است مراقبت‌های ویژه‌ای انجام دهید تا از بازگشت مجدد علائم اگزما جلوگیری کنید.

جلوگیری از خشکی پوست دست‌ها پس از شستشوی پوست اگزمایی

پوست خشک در اثر تماس زیاد با آب و موادشوینده و پاک‌کننده‌های مختلف، خشک‌تر و آسیب‌پذیرتر می‌شود. رعایت برخی نکات قبل و بعد شستشوی پوست اگزمایی می‌تواند در کاهش خشکی و افزایش رطوبت آن کمک‌کننده باشد. اگر پوست خشکی دارید، به موارد زیر توجه کنید.

شستشوی صحیح دست‌ها: دست‌ها را حداقل به مدت 20 ثانیه با آب و صابون بشویید. مطمئن شوید که کف‌دست‌ها، پشت‌دست‌ها، بین انگشتان و ناخن‌ها را به‌خوبی تمیز می‌کنید. از آب‌ولرم به جای آب‌داغ استفاده کنید. زیرا آب‌داغ، روغن‌های طبیعی پوست شما را ازبین می‌برد.

 استفاده از صابون مرطوب‌کننده: باتوجه با این موضوع که بسیاری از صابون‌ها چربی پوست را از بین برده و باعث خشک‌شدن و ترک‌خوردن آن‌ها می‌شوند، بهتر است از صابون و شوینده‌های مرطوب‌کننده استفاده کنید. توصیه می‌شود از صابون‌های حاوی موادی مانند گلیسیرین و لانولین اجتناب کنید.

استفاده مداوم از مرطوب‌کننده: حتما بلافاصله بعد از شستشوی پوست اگزمایی از کرم‌ها و مرطوب‌کننده‌های مناسب استفاده کنید. پیشنهاد می‌شود به جای لوسیون‌ها از کرم‌ها یا پمادها استفاده کنید، زیرا محتوای آب زیادی دارند و بنابراین مانع از خروج آب از پوست می‌شوند.

پوشیدن دستکش: پس از استفاده از مرطوب‌کننده،  1 تا 2 ساعت دستکش بپوشید. با این‌کار مطمئن می‎‌شوید که رطوبت موردنظر به پوست شما می‌رسد. همچنین پوشیدن دستکش در روزهای سرد و بادی می‌تواند از آسیب بیشتر به پوست خشک جلوگیری کند.

استفاده از بالم پوست: اگر اگزما و خشکی پوست باعث ایجاد ترک و زخم برروی دست شما شده است، از یک مومیایی پوستی مانند وازلین استفاده کنید و آن را مستقیماً روی زخم‌ها یا نواحی ترک‌خورده بمالید. با این‌کار به کاهش درد و جلوگیری از آسیب بیشتر کمک می‌کنید.

افراد زیادی هستند که از خشکی شدید پوست و اگزما رنج می‌برند.

توصیه‌هایی برای مبتلایان به اگزما در دوران کرونا

در واکنش به شیوع ویروس کرونا، به همه ما توصیه می‌شود که دست‌های خود را تا حد امکان بشویم و ضدعفونی کنیم. این‌کار برای افراد مبتلا‌به بیماری‌های پوستی مانند اگزما و پسوریازیس، عاملی برای تحریک و تشدید علائم و مشکلات پوستی است. همچنین شستن دست‌ها یکی از موثرترین راه‌ها برای کاهش شیوع عفونت است.

اما برای افرادی که بیماری‌های پوستی دارند، شستشوی مکرر می‌تواند باعث آسیب پوست و تشدید علائم شود. حتی افرادی که پوست سالمی دارند با استفاده از ضدعفونی‌کننده‌های دست مبتنی بر الکل و صابون‌های تند با پوستی خشک و حساس مواجه می‌شوند.

 شستشوی پوست اگزمایی به‌طور مکرر، استفاده از صابون، ژل‌دستی الکلی و سایر موادشوینده می تواند باعث ایجاد درماتیت تماسی تحریک‌کننده شود. درماتیت تماسی تحریک‌کننده نوع حاد اگزمای پوستی است که می‌تواند باعث خارش، درد و قرمزی پوست و ایجاد تاول‌های کوچک یا ترک‌های دردناک شود.

استفاده از نرم‌کننده‌ها بخش مهمی از درمان درماتیت دست را شامل می‌شود. زیرا به ترمیم پوست خارجی آسیب‌دیده کمک کرده و رطوبت را در داخل پوست قفل می‌کنند و به این شکل نرمی و لطافت را به پوست شما هدیه می‌دهند. توصیه می‌شود که یک گزینه ضدحساسیت که چربی‌رسانی و رطوبت‌رسانی بالایی نیز دارد را انتخاب کنید.  همچنین استفاده از جایگزین‌های مناسب و آبرسان صابون برای شستشوی دست در طول همه‌گیری ویروس کرونا برای جلوگیری از خشکی دست شما بسیار مفید است.

افراد زیادی هستند که از خشکی شدید پوست و اگزما رنج می‌برند. این عارضه بویژه در دوران کرونا و به‌دلیل استفاده از مواد الکی و ضدعفونی‌کننده، خیلی از افراد را درگیر کرده است. این مشکل پوستی می‌تواند ارثی و یا آلرژیک باشد. نحوه مراقب و شستشوی پوست اگزمایی نیاز به توجه و رعایت زیادی دارد.

استفاده از شوینده‌های ملایم و مرطوب‌کننده‌های قوی در درمان خشکی پوست بسیار موثر است. همچنین توجه به محافظت از پوست دربرابر عوامل محیطی مانند باد، سرما و نورمستقیم خورشید در کاهش خشکی آن مهم است. در این مقاله به بررسی کامل مشکل اگزمای پوستی، علائم، نحوه مراقبت و درمان آن پرداختیم. توصیه می‌شود درصورت بروز علائم شدید و افزایش مدت زمان بهبود آن، به پزشک متخصص مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: 12 روش شستشوی پوست خشک و حساس

منبع ++++

آیا حمام کردن و شستشوی پوست اگزمایی برای درمان اگزما مفید است؟

افراد مبتلا به اگزما، به‌ویژه درماتیت آتوپیک، معمولاً پوست بسیار خشکی دارند، زیرا این بیماری باعث ایجاد نقص در سد پوستی می‌شود. موثرترین راه برای درمان خشکی پوست، دادن رطوبت مورد نیاز به آن است. چگونگی شستشوی پوست اگزمایی، حمام‌کردن صحیح و مرطوب‌کردن مداوم آن، برای داشتن پوستی زیبا بدون خشکی بسیار مهم است.

برای شستشو پوست اگزمایی باید چه کرد؟

برای شستشوی پوست اگزمایی، استفاده از پاک‌کننده‌های ملایم و مخصوص اگزما توصیه می‌شوند، زیرا برای پوست مستعد اگزما کمتر تحریک‌کننده هستند. توصیه می‌شود به هنگام نظافت پوست خود، به‌هیچ عنوان از آب داغ استفاده نکنید و آب‌ولرم بهترین انتخاب برای شما است. عدم توجه به این موضوع می‌تواند باعث خشکی بیشتر پوست و از دست‌رفتن آب بیشتر پوست شود.

استفاده از نرم کننده ها مهم است؟

استفاده از نرم‌کننده‌ها بخش مهمی از درمان درماتیت دست را شامل می‌شود. زیرا به ترمیم پوست خارجی آسیب‌دیده کمک کرده و رطوبت را در داخل پوست قفل می‌کنند و به این شکل نرمی و لطافت را به پوست شما هدیه می‌دهند. توصیه می‌شود که یک گزینه ضدحساسیت که چربی‌رسانی و رطوبت‌رسانی بالایی نیز دارد را انتخاب کنید.

۷ آذر ۱۴۰۰ ۱۱ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.

11 دیدگاه برای شستشوی پوست اگزمایی و روش‌های محافظت از پوست دربرابر خشکی

من خودم سالها اگزمای ابرو و صورت و چشم داشتم همه راهها و دکترها رو رفتم خوب نشدم تا خودم متوجه شدم شستشوی بیش از اندازه صورتم باعث این بیماری شد چون شستشوی زیاد چربی و رطوبت پوست رو از بین میبره که باعث خشکی میشه و خشکی هم التهاب و سوزش و خارش رو به دنبال داره در نتیجه هفته ای یکبار حمام میرم خیلی سریع در میام از آب ولرم در حمام استفاده میکنم و صورتم رو هفته یکبار اونم در حمام می‌شورم و تمامی کرمها ی مرطوب کننده هم خارشم رو تشدید میکرد از هیچ کرمی استفاده نکردم .
کاملا درمان شدم .
حتی در اگزمای دست هم شستشو با آب تشدید می‌کنه اگزما رو

فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی