شستشوی پوست با گلاب
۴ آذر ۱۴۰۰ ۱۰ دیدگاه zohre.kh

شستشوی پوست با گلاب + خواص و مزایا + روش صحیح شستشو با گلاب

1/5 - (1 امتیاز)

گلاب از تقطیر گلبرگ‌های گل با بخار آب ایجاد می‌شود، معطر است و گاهی اوقات از آن به عنوان یک رایحه طبیعی ملایم و جایگزینی برای عطرهای حاوی مواد شیمیایی استفاده می‌شود. هزاران سال است که از این مایع خوشبو استفاده می‌شود و منشأ ساخت آن ایران بوده و هست. گلاب به طور سنتی هم در محصولات زیبایی و هم در محصولات غذایی استفاده می‌شود. همچنین شستشوی پوست با گلاب دارای مزایای زیادی است. در ادامه به نحوه استفاده از آن و مزایایی که دارد اشاره خواهیم کرد.

چرا شستشوی صورت با گلاب باید در روتین مراقبت از پوست قرار بگیرد؟

چهار نوع گل رز برای تولید روغن و گلاب مورد استفاده قرار می‌گیرد:  rosa centifolia، rosa gallica  rosa moschata  و Rosa damascena  که همان گل محمدی است. البته استفاده از گل محمدی متداول‌تر بوده، زیرا معطر است و بیشترین میزان عصاره را دارد.

چهار نوع گل رز برای تولید روغن و گلاب مورد استفاده قرار می‌گیرد

اگر این ماده را در خانه دارید و تا به حال از آن در روتین مراقبتی خود استفاده نکرده‌اید 3 دلیل مهم وجود دارد که می‌تواند شما را به این کار ترغیب کند. این سه دلیل مهم عبارتند از:

قیمت پایین و مقرون‌به صرفه بودن شستشوی پوست با گلاب

اگر  مشکلات پوستی زیادی دارید و مواد شیمیایی و محصولات گران‌قیمت پوستی تابه‌حال به شما کمک نکرده نگران نباشید، زیرا  لازم نیست یک سبد پر از محصولات مراقبتی گران قیمت تهیه کنید. گلاب یک جایگزین ارزان و کاملاً گیاهی است.  این ماده از تسکین پوست ترک خورده گرفته تا به عنوان یک ضد آفتاب ملایم کاربردی است. در واقع با استفاده از این ماده، با یک تیر چند نشان خواهید زد.

عوارض اندک شستشوی پوست با گلاب

عوارض جانبی شستشوی پوست با گلاب، این مایع جادویی در مقایسه با مواد و کرم‌هایی که برای روتین مراقبتی استفاده می‌کنید، بسیار کم است. در واقع ممکن است تنها تعداد کمی از افراد به گلاب حساسیت نشان دهند و همین امر باعث شده تا به عنوان یکی از ترکیبات اصلی در محصولات مراقبت پوست هم مورد استفاده قرار بگیرد.

اگر تا به حال از گلاب برای شستن صورت یا در ترکیبات ماسک استفاده نکرده‌اید بهتر است کمی از آن را روی پوست بازوی خود بزنید، اگر بعد نیم ساعت التهاب یا قرمزی مشاهده نکردید، مانعی برای استفاده از آن وجود ندارد.

مشکل رایجی که افراد در تابستان با آن مواجه هستند تبخیر رطوبت پوست است. گلاب که ماهیت ضد‌باکتریایی و خاصیت قابض دارد، برای آبرسانی و نرمی پوست بسیار عالی است. همچنین عوارض جانبی شستشوی پوست با گلاب، این مایع جادویی در مقایسه با مواد و کرم‌هایی که برای روتین مراقبتی استفاده می‌کنید، بسیار کم است.

فیس براش آیلو، بهترین انتخاب برای هر نوع پوست
برش پاکسازی آیلو، بهترین انتخاب برای هر نوع پوست

خواص فراوان

در مقابل عوارض ناچیز گلاب مزایای بسیار زیادی دارد  که در ادامه به صورت مفصل به آن پرداخته شده است. اما برای نمونه کافی است بدانید که با هر نوع پوستی سازگاری دارد. به طور مثال مشکل رایجی که افراد در تابستان با آن مواجه هستند؛ تبخیر رطوبت پوست است.

گلاب که ماهیت ضد‌باکتریایی و خاصیت قابض دارد، برای آبرسانی و نرمی پوست بسیار عالی است. یا اگر مدام جوش می‌زنید، به دلیل کنترل چربی پوست در صورت استمرار شستن پوست با آن برای همیشه با این مشکل خداحافظی خواهید کرد.

فواید روانی

اگر جز افرادی هستید که خواب منظمی ندارید ، شاید جالب باشد بدانید که اسپری کردن گلاب بر روی پوست و یا شستن صورت با آن حس آرامش را تقویت کرده و خواب راحتی را هم برای شما رقم خواهد زد. همچنین خلق و خو را بهتر کرده و  خواص ضد افسردگی و ضد اضطراب قوی دارد. سردرد را هم تسکین می‌دهد که به دلیل اثرات تنش‌زدایی آن است.

به پوستت جون تازه بده

نحوه شستن صورت با گلاب و تهیه ماسک خانگی با آن

با توجه به مواردی که در مورد ضرورت استفاده از گلاب در روتین پوستی گفته شد، اگر می‌خواهید از آن برای شستن صورت و یا بدن خود استفاده کنید، می‌توانید یکی از روش‌های زیر را  که همگی تست شده و دارای اثربخشی بالاست امتحان کنید. اگر می‌خواهید از این ماده برای شستن صورت و یا بدن بهره ببرید،  می‌توانید روش‌های زیر را  امتحان  کنید.

اسپری کردن گلاب بر روی پوست و یا شستن صورت با آن حس آرامش را تقویت کرده و خواب راحتی را هم برای شما رقم خواهد زد

بیشتر بخوانید: روش صحیح آبرسانی به پوست با گلاب

ماسک گلاب برای آبرسانی و آرام کردن پوست

آبرسانی به پوست به خصوص در فصولی چون تابستان که تبخیر آب پوست بالاست یا در زمستان که سرمای بیش از حد خشکی پوست را به همراه دارد، اهمیت زیادی دارد. ماسک گلاب برای داشتن پوستی هیدراته مفید است. موادی که احتیاج دارید ½ فنجان گلاب،  یک مشت نعنا و 2 قاشق غذاخوری آبلیمو است.

این مواد را با هم مخلوط کرده و برای شستن پوست استفاده کنید. شفافی و شادابی پوست صورت بعد از استفاده و شستشوی پوست با گلاب مثال‌زدنی است و به از بین بردن چربی اضافی پوست کمک می‌کند.

ماسک شستشوی صورت ضد التهاب

برای تهیه این ماسک 1/4 گلبرگ گل محمدی، 1 قاشق غذاخوری عسل، 2 قاشق غذاخوری پودر چوب صندل، 4 قاشق غذاخوری گلاب و 1  قاشق چایخوری زردچوبه (اختیاری) را مخلوط کنید و روی پوست صورت خود بزنید. بعد از 15 دقیقه بشویید و شاهد تغییر رنگ پوست و از بین رفتن سلول‌های مرده باشید.

 ماسک گلاب و ماست

 1/4 فنجان برگ گل محمدی، 2 قاشق غذاخوری ماست، 1 قاشق غذاخوری گرم یا آرد نخودچی و 2 قاشق غذاخوری گلاب برای این ماسک لازم است تا خمیر غلیظی به دست آید. بعد خمیر را به صورت بمالید و اجازه دهید ماسک خشک شود. در انتها هم صورت را با شیر و سپس آب سرد بشویید.

شستشوی پوست با گلاب و استفاده به عنوان تونر

انتخاب یک تونر خوب از میان محصولات متعدد موجود در بازار کار سختی است و ممکن است قیمت این محصول با بودجه مدنظر شما برای خرید محصولات مراقبتی همخوانی نداشته باشد. از گلاب به عنوان پاک‌کننده یا تونر صورت استفاده کنید.

بعد از شستشو با پاک‌کننده معمولی، شستشوی پوست با گلاب را جز روتین مراقبتی خود قرار دهید. کافیست یک اسپری خالی پیدا کنید و گلاب را درون آن بریزید و به جای تونر روی پوست خود اسپری کنید. بعد هم با پدهای آرایشی صورت را پاک کنید. اگر گلابی که در اختیار دارید غلیظ است کمی با آب مخلوط کنید.

استفاده به عنوان مکمل همراه با روغن‌های طبیعی

هزاران سال است که استفاده از روغن‌های طبیعی که به عنوان روغن‌های شفابخش هم شناخته می‌شود برای داشتن پوستی شاداب و سالم متداول است. اگر شستن صورتتان با گلاب خالص برای شما چندان خوشایند نیست، بهتر است چند قطره از آن را با روغن‌های طبیعی مانند روغن نارگیل مخلوط کرده و بعد روی پوست خود بزنید. با این کار شما یک نرم‌کننده طبیعی در خانه دارید که بسیار مفید هم هست.

یخ گلاب

به جای شستن صورت با گلاب به صورت عادی، کمی آن را رقیق کرده و در قالب یخ بریزید. هر شب قبل خواب یکی از یخ‌های کوچک را روی صورت خود بمالید و اجازه دهید خشک شود. حس خنکی و آرامش‌بخش بودن آن باعث می‌شود که هر شب آن را امتحان کنید. همچنین یخ در بستن منافذ پوستی و کاهش جوش و آکنه بسیار اثربخش است.

شستشوی پوست با گلاب چه فوایدی دارد؟

بعد از آنکه با نحوه شستشوی پوست با گلاب آشنا شدید و دلایل استفاده از آن در روتین مراقبتی خود را می‌دانید، نوبت آن است تا در مورد خواص بی‌پایان آن برای هر نوع پوستی صحبت کنیم. در واقع شما با هر نوع پوستی از جمله چرب، مختلط، خشک و معمولی می‌توانید از گلاب استفاده کنید. این نکته را در کمتر ماده طبیعی می‌توان دید.

تاثیر شگفت انگیز گلاب برای پوست خشک

گلاب هزاران سال است که به عنوان یک محصول زیبایی مورد استفاده قرار می‌گیرد، بنابراین جای تعجب نیست که می‌تواند پوست خشک شما را درمان کند.

تسکین سوزش پوست

استفاده از گلاب برای شستن پوست صورت به تسکین سوزش کمک می‌کند و یکی از بزرگترین فواید گلاب خواص ضد التهابی قوی آن است. این خاصیت می‌تواند به درمان اگزما هم منجر شود.

کاهش قرمزی پوست و ضد التهاب

یکی از مشکلات رایج برای افرادی که پوست خشک دارند، بروز عوارضی چون قرمزی و التهاب شدید در اثر کم آب بودن پوست است. اگر پوست خشکی دارید، شستشوی پوست با گلاب، قرمزی آن را کاهش می‌دهد.  همچنین خواص ضد التهابی آن می‌تواند پف پوست را کاهش دهد.

آبرسان شفابخش

گرچه استفاده از گلاب برای انواع پوست عالی است، اما به دلیل خواص مرطوب‌کنندگی فوق‌العاده آن برای پوست خشک اثربخش‌تر بوده و به تسکین خارش کمک می‌کند. حتی یک سد طبیعی است که مانع از دست دادن رطوبت پوست می‌شود.

تاثیر عجیب شستشوی پوست با گلاب بر روی پوست چرب

گلاب معمولاً حاوی ویتامین A، C، D، E و B3  است، این ویتامین‌ها اغلب در فرمولاسیون محصولات مراقبت از پوست چرب استفاده می‌شوند. ویتامین A از آسیب خورشید جلوگیری می‌کند، ویتامین C پوست را از آثار استرس و آلودگی محافظت می‌کند و ویتامین D را به عنوان “ویتامین آفتاب” می‌شناسید، به پوست درخشندگی خوبی می‌دهد!

همچنین ویتامین E آنتی اکسیدان است و حالت ارتجاعی پوست را بهبود می‌بخشد، در حالی که ویتامین B3 رطوبت طبیعی پوست را حفظ می‌کند. این ویتامین‌های طبیعی موجود در گلاب به بهبود پوست چرب کمک می‌کند. از چه راهی؟ در ادامه اشاره خواهیم کرد.

  • جلوگیری از بروز جوش و آکنه

شستن صورت با گلاب از بروز جوش جلوگیری می‌کند. در واقع یکی از مشکلات رایج در پوست‌های چرب منافذ باز و ترشح سبوم(چربی طبیعی) بیش از حد است. مقداری از سبوم برای حفظ رطوبت و سلامت پوست مفید است، اما ترشح کنترل نشده آن باعث ایجاد جوش و آکنه خواهد شد. گلاب دارای خاصیت قابض پوست است. با این خاصیت منافذ کوچکتر شده و بروز جوش به مرور کمتر خواهد شد.

  • جلوگیری از عفونی شدن جوش‌ها

همانطور که گفتیم جوش زدن پوست‌های چرب مشکلی رایج است. همچنین باز ماندن منافذ ترشح چربی در پوست آن را مستعد جذب آلودگی‌های محیطی و گاهی عفونت و قارچ می‌کند. قابض بودن گلاب و در کنار آن آنتی‌باکتریال بودن باعث می‌شود تا عفونی شدن لکه‌ها و آکنه و ایجاد جای زخم  جوش جلوگیری شود.

برای پوست‌های چرب و مستعد آکنه می‌توانید از گلاب همراه با گلیسیرین استفاده کنید. قابض بودن گلاب  منافذ پوستی شما را بسته و در کنترل ترشح چربی اثر دارد. در کنار آن آنتی‌باکتریال بودن گلاب  باعث می‌شود تا از عفونی شدن لکه‌ها و آکنه و ایجاد جای زخم  جوش جلوگیری شود. برای پوست‌های چرب و مستعد آکنه می‌توانید از گلاب به تنهایی یا همراه با گلیسیرین در روتین مراقبتی خود استفاده کنید.

فواید کلی شستشوی پوست با گلاب

 فرقی ندارد که پوست چرب یا مختلط دارید، یا خشک و معمولی بهتر است گلاب به عضو خانواده محصولات مراقبتی خود اضافه کنید و از دیگر فواید شستشوی پوست با گلاب که در ادامه اشاره شده است بهره ببرید.

گلاب به عنوان بسیار تسکین‌دهنده شناخته می‌شود.

فواید گلاب برای درخشندگی و لطافت پوست

خاصیت ضد پیری گلاب زبانزد است و برای همین در محصولات بهداشتی با هدف کاهش چین و چروک پوست استفاده می‌شود. همچنین درخشندگی و شفافیت پوست را به آن بازمی‌گرداند.

در واقع گلاب یک بمب آنتی اکسیدانی است. همه ما می‌دانیم که آنتی اکسیدان‌ها برای پوست مفید هستند و آنتی اکسیدان‌های موجود در گلاب هم از این قاعده مستثنی نیستند. این آنتی اکسیدان‌های خاص به تقویت سلول‌های پوست، از بین بردن سلول‌های مرده و بازسازی بافت‌های پوست کمک می‌کند.

خاصیت تسکین‌دهندگی

گلاب به عنوان بسیار تسکین‌دهنده شناخته می‌شود. قرن‌هاست که برای درمان آفتاب سوختگی، سیاهی دور چشم، اگزما و التهاب استفاده می‌شود. بخشی به این واقعیت مربوط به این امر است که PH پوست و PH گلاب یکسان است. این نکته باعث می‌شود که درمان عالی برای هر نوع تحریک پوستی باشد!

خاصیت درمانی گلاب برای پوست

اگر دیگر با آکنه دست و پنجه نرم نمی‌کنید، اما آثار باقی‌مانده آن را از دوران نوجوانی را دارید یا جای زخم روی صورت، شستشوی پوست با گلاب برای شما مناسب است! فنولیک‌ها و ویتامین C در ترکیب با هم اثری جادویی دارند تا جای زخم و جوش قدیمی را بعد از استفاده مرتب و طولانی مدت محو کنند. این ترکیب برای جوانسازی کامل پوست  هم موثر است و به پوست اجازه می‌دهد لایه‌های مرده را از بین ببرد تا بافت اسکار و زخم در طول زمان بازسازی شود.

داشتن پوست صورتی شاداب و درخشان نیازمند هزینه زیادی نیست. گلاب یکی از موادی است که اجداد ما به خواص آن پی برده بودند و برای پوست استفاده می‌کردند. شما هم این ماده را با خواصی که ذکر شد در برنامه روزانه شستشوی صورت خود قرار داده و از فوایند شستشوی پوست با گلاب بهره‌مند شوید. همچنین می‌توانید در ترکیب اغلب ماسک‌های خانگی از گلاب استفاده کرده و میزان اثربخشی آن‌ها را دوچندان کنید.

بیشتر بخوانید: سرم شستشوی صورت چیست و چه کاربردی دارد! 

 منبع +++++

.

آیا شستشوی پوست با گلاب و استفاده به عنوان تونر میشود؟

بعد از شستشو با پاک‌کننده معمولی، شستشوی پوست با گلاب را جز روتین مراقبتی خود قرار دهید. کافیست یک اسپری خالی پیدا کنید و گلاب را درون آن بریزید و به جای تونر روی پوست خود اسپری کنید. بعد هم با پدهای آرایشی صورت را پاک کنید. اگر گلابی که در اختیار دارید غلیظ است کمی با آب مخلوط کنید.

آیا گلاب خاصیت تسکین‌دهندگی دارد؟

گلاب به عنوان بسیار تسکین‌دهنده شناخته می‌شود. قرن‌هاست که برای درمان آفتاب سوختگی، سیاهی دور چشم، اگزما و التهاب استفاده می‌شود. بخشی به این واقعیت مربوط به این امر است که PH پوست و PH گلاب یکسان است. این نکته باعث می‌شود که درمان عالی برای هر نوع تحریک پوستی باشد!

تاثیر عجیب شستشوی پوست با گلاب بر روی پوست چرب چیست؟

گلاب معمولاً حاوی ویتامین A، C، D، E و B3 است، این ویتامین‌ها اغلب در فرمولاسیون محصولات مراقبت از پوست چرب استفاده می‌شوند. ویتامین A از آسیب خورشید جلوگیری می‌کند، ویتامین C پوست را از آثار استرس و آلودگی محافظت می‌کند و ویتامین D را به عنوان “ویتامین آفتاب” می‌شناسید، به پوست درخشندگی خوبی می‌دهد!

۴ آذر ۱۴۰۰ ۱۰ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی