تأثیر ویتامین E روی پوست
۲۸ خرداد ۱۴۰۱ ۲۸ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

تاثیر ویتامین E روی پوست؛ از خواص و تاثیر ویتامین E غافل نشوید!

به این مطلب امتیاز دهید

اگر به دنبال روش‌های طبیعی برای محافظت از پوست خود هستید ویتامین‌ها می‌توانند در حفظ ظاهر و سلامت پوست به شما کمک کنند. ویتامین E ازجمله ویتامین‌هایی است که با دارا بودن خاصیت ضدالتهابی می‌تواند در حمایت از سیستم ایمنی بدن، عملکرد سلول‌ها و سلامت پوست مؤثر باشد. تاثیر ویتامین E روی پوست فقط به سلامت و حفظ زیبایی پوست ختم نمی‌شود بلکه می‌تواند در درمان انواع بیماری‌های پوستی مانند آکنه، پسوریازیس و اثرات پیری ناشی از قرار گرفتن در معرض آفتاب، مؤثر باشد. در این مقاله می‌خواهیم به‌طور خاص در مورد تاثیر ویتامین E روی پوست صحبت کنیم؛ با کیوت مگ همراه باشید.

کمبود ویتامین E

کمبود این ویتامین به‌ندرت در افراد سالم اتفاق می‌افتد؛ اما، می‌تواند باعث آسیب به اعصاب و عضلات شود. این آسیب ممکن است به بی‌حسی دست‌ و پا، اشکال در کنترل حرکات بدن، ضعف عضلانی، تضعیف سیستم ایمنی و ضعف بینایی منجر شود.

تأثیر ویتامین E روی پوست
تأثیر ویتامین E روی پوست فقط به سلامت و حفظ زیبایی پوست ختم نمی‌شود بلکه می‌تواند در درمان انواع بیماری‌های پوستی مانند آکنه، پسوریازیس و اثرات پیری ناشی از قرار گرفتن در معرض آفتاب، مؤثر باشد.
به پوستت جون تازه بده

18 تاثیر ویتامین E روی پوست

در بین محصولات مراقبت از پوست، ویتامین E قطعاً یکی از رایج‌ترین آن‌هاست که به‌طور طبیعی در بدن ما و در برخی از غذاها وجود دارد. اگر دقت کنید می‌بینید که در بیشتر محصولات مراقبت از پوست مثل سرم ها، مرطوب‌کننده‌ها و کرم‌های دور چشم نیز وجود دارد. حتی ممکن است بخواهید ویتامین E را به صورت مکمل مصرف کنید. اما ویتامین E دقیقاً چیست و چه فایده‌ای برای پوست ما دارد؟

ویتامین E یک ویتامین منفرد نیست بلکه گروهی از ویتامین‌های محلول در چربی با اثرات آنتی‌اکسیدانی است که می‌تواند با رادیکال‌های آزاد مبارزه کند؛ رادیکال‌های آزادی که با طیف گسترده‌ای از بیماری‌های پوستی، از سرطان گرفته تا پیری زودرس ارتباط دارند. اگرچه مواد مغذی موجود در غذاها بهترین منبع ویتامین E به شمار می‌روند اما مکمل‌ها و محصولات موضعی حاوی این ویتامین نیز می‌توانند برای پوست مفید باشند.

مزایای بی شمار ویتامین E برای پوست از دو ویژگی اصلی آن ناشی می‌شود: اول خاصیت آنتی‌اکسیدانی آن که می‌تواند با التهاب مقابله کند و اثر رادیکال‌های آزاد را کٌند کند و دوم خاصیت مرطوب‌کنندگی آن. در لیست زیر خلاصه‌ای از تاثیر ویتامین E روی پوست و مزایای آن ذکر شده است:

تاثیر ویتامین E روی پوست فقط به سلامت و حفظ زیبایی پوست ختم نمی‌شود بلکه می‌تواند در درمان انواع بیماری‌های پوستی مانند آکنه، پسوریازیس و اثرات پیری ناشی از قرار گرفتن در معرض آفتاب، مؤثر باشد.
مرطوب‌کننده پوست
ویتامین E یک ویتامین منفرد نیست بلکه گروهی از ویتامین‌های محلول در چربی با اثرات آنتی‌اکسیدانی است که می‌تواند با رادیکال‌های آزاد مبارزه کند؛

بیشتر بخوانید: ویتامین e برای زنان و مردان

۱.مرطوب‌کننده پوست

ویتامین E یک ماده مغذی محلول در چربی است از این­‌رو از محصولات محلول در آب سنگین‌تر است. این ویتامین می‌تواند رطوبت از دست رفته پوست را بازیابد به همین دلیل برای پوست‌های خشک و پوسته ­پوسته­ شده بسیار مفید است. می‌توانید چند قطره روغن ویتامین E را با لوسیون مرطوب‌کننده خود مخلوط کنید و قبل از خواب روی بدن بمالید.

ویتامین E حاوی موادی است که به آبرسانی پوست کمک می‌کند همچنین خاصیت مرطوب کنندگی نیز دارد. ویتامین ای یک ویتامین محلول در چربی است بنابراین به حفظ رطوبت پوست و ترمیم پوست آسیب دیده و خشک کمک می کند.

۲.از بین بردن زخم و کاهش علائم اسکار

تحقیقات نشان داده است که مکمل‌های ویتامین E می‌توانند در درمان زخم و کاهش علائم آن مفید باشند، همچنین ویتامین E به بازسازی سلول‌های جدید پوست کمک می‌کند. کم‌رنگ‌تر کردن لکه‌های قهوه‌ای و کاهش علائم اسکار از دیگر موارد تاثیر ویتامین E روی پوست است.

اسکار جوش، لکه‌های قهوه‌ای و کک و مک صورت می‌توانند با کمک کپسول ویتامین ای که یک روشن‌کننده طبیعی پوست است، بهبود یابند.

۳. ترمیم پوست

به‌دلیل خاصیت آنتی‌اکسیدانی، استفاده از روغن یا ماسک ویتامین E می‌تواند بافت آسیب‌دیدۀ پوست را بهبود ببخشد. ویتامین ای همچنین در ساخت کلاژن و بهبود بافت پوست نیز نقش دارد و ویتامین E برای زنان یکی از پراستفاده‌ترین ویتامین‌هاست.

برخی محصولات آرایشی و پوستی نیز از خواص ویتامین E برای چاق‌کردن صورت خبر می‌دهند که البته شواهد محکمی برای پشتیبانی از ادعا آن‌ها در دسترس نیست.

بیشتر بخوانید: آفتاب گرفتن برای جذب ویتامین دی؛ 

۴.درمان استرچ مارک­‌ها

ویتامین E با تقویت رشته‌های عصبی، به تغذیه پوست از درون کمک می‌کند. برای کاهش این علائم، روغن ویتامین E را روی پوست بمالید تا سطح مواد مغذی موجود در بافت آن افزایش یابد.

۵.پاک کننده پوست

ویتامین E یک نرم ­کننده سنگین است و ضمن حفظ تعادل چربی پوست، راهی عالی برای از بین بردن آلودگی و سایر ناخالصی‌های پوستی ایجاد می‌کند. کافی است چند قطره روغن ویتامین E را روی پنبه بریزید و برای پاک کردن صورت خود از آن استفاده کنید.

۶.کاهش خارش پوست

اگرچه ویتامین E نمی‌تواند مستقیماً در درمان واکنش‌های آلرژیک، عفونت‌ها و سایر مواردی که باعث خارش پوست می‌شوند مؤثر باشد اما چون پوست را مرطوب می‌کند می‌تواند موقتاً خارش ناشی از خشکی پوست را تسکین دهد.

درمان اگزما
ویتامین E یک نرم ­کننده سنگین است و ضمن حفظ تعادل چربی پوست، راهی عالی برای از بین بردن آلودگی و سایر ناخالصی‌های پوستی ایجاد می‌کند.

۷.لکه های پوست

مالیدن کپسول ویتامین ای روی پوست صورت به کمرنگ شدن لکه های صورت کمک می‌کند. این لکه‌ها می‌تواند به دلایل مختلفی مانند پیری و مشکلات کبدی ایجاد شده باشد. روغن کپسول ویتامین ای را با مرطوب کننده و یا روغن نارگیل مخلوط کنید و برای پوست صورت استفاده کنید.

۸.اگزما

از دیگر تاثیر ویتامین E روی پوست می‌توان به کاهش خشکی، خارش و پوسته­ پوسته شدن ناشی از اگزما یا درماتیت آتوپیک اشاره کرد. مطالعات نشان داده است که مکمل‌های خوراکی ویتامین E می‌توانند بهبود قابل توجهی در علائم اگزما ایجاد کنند.

۹.پسوریازیس

اگرچه مطالعات کمی در خصوص تأثیر ویتامین E بروی پسوریازیس و کاهش علائم آن وجود دارد اما هیچ عارضه جانبی جدی‌ای نیز در مورد درمان پسوریازیس با ویتامین E گزارش نشده است. روغن ویتامین E برای افرادی که پسوریازیس خفیف دارند و نمی‌خواهند از داروهای تجویز شده استفاده کنند می‌تواند گزینه خوبی باشد.

۱۰ .از بین بردن خطوط ریز و چین وچروک پوست

پوست خشک بیشتر از پوست مرطوب چروکیده به نظر می‌رسد. ویتامین E با خاصیت مرطوب‌کنندگی‌ای که دارد کمک می‌کند تا پوست جوانتر و شاداب‌تر به نظر برسد. روغن ویتامین ای سرشار از آنتی اکسیدان است و بر افزایش گردش خون اثر می گذارد. این ویتامین به استحکام پوست کمک می کند و از ایجاد چین و چروک پوستی جلوگیری می‌کند.

 اگر علائمی از پیری زودرس- مثل چین و چروک در اطراف چشم- روی صورتتان مشاهده کرده‌اید، مقداری ویتامین E را به کرم روز خود اضافه و هفته‌ای ۲ تا ۳ بار از آن استفاده کنید. این ماده باعث سلامت پوست شده و علائم پیری را کاهش می‌دهد.

۱۱.درمان آفتاب سوختگی

رادیکال‌های آزاد ناشی از اشعه ماوراء بنفش می‌تواند منجر به ایجاد لکه‌های تیره و آفتاب سوختگی در پوست شوند. ویتامین E  با خنثی کردن این آسیب، پوست آفتاب سوخته را ترمیم و تسکین می‌دهد.

تنها کاری که لازم انجام دهید این است که چند قطره از روغن ویتامین E را مصرف کنید یا حتی یک کپسول ویتامین E را بشکنید و سپس آن را به آرامی روی ناحیه آسیب دیده ماساژ دهید.

فیس براش آیلو، بهترین انتخاب برای هر نوع پوست
برش پاکسازی آیلو، بهترین انتخاب برای هر نوع پوست

۱۲.درمان تیرگی دورچشم

یک روش عالی برای خلاص شدن از شر حلقه‌های سیاه دورچشم، استفاده از ویتامین E است. راحت ترین روش برای از بین بردن سیاهی دور چشم اعمال محتویات کپسول ویتامین E در زیر چشم می باشد.۲ تا ۳ بار در روز کرم حاوی ویتامین E را به پوست اطراف چشم بمالید و به‌آرامی ماساژ دهید.

۱۳.پیشگیری از آفتاب‌سوختگی

همانطوری که پیش‌تر اشاره کردیم ویتامین E سرشار از آنتی‌اکسیدان است و می‌تواند اثرات رادیکال‌های آزاد ناشی از اشعه ماوراءبنفش خورشید را خنثی کند از این ­رو می‌تواند در تسکین سوزش و خارش حاصل از آفتاب‌سوختگی مؤثر باشد. با این حال استفاده از ضدآفتاب و قرار نگرفتن در معرض مستقیم آفتاب همیشه بهترین راهکار برای محافظت از پوست است.

رادیکال‌های آزاد ناشی از نور خورشید، می‌توانند موجب شکسته شدن کلاژن و الاستین موجود در پوست شوند، که می‌تواند موجب شروع علائم پیری مانند خطوط کوچک و کم‌عمق و چین و چروک پوستی شود. چون ویتامین E خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد، می‌تواند به مبارزه با علائم آسیب خورشیدی کمک کند.

افزایش سلامت ناخن
همچنین با خاصیت مرطوب‌کنندگی‌ای که دارد می‌تواند از ترک کوتیکول­ها و خشکی پوست اطراف ناخن جلوگیری کرده و از سلامت ناخن‌ها پشتیبانی کند.

۱۴.افزایش سلامت ناخن

تحقیقات نشان داده است که مکمل ویتامینE می‌تواند از سندرم ناخن زرد که باعث لایه ­لایه شدن، ترک و زردی ناخن می‌شود جلوگیری کند. همچنین با خاصیت مرطوب‌کنندگی‌ای که دارد می‌تواند از ترک کوتیکول­ها و خشکی پوست اطراف ناخن جلوگیری کرده و از سلامت ناخن‌ها پشتیبانی کند.

چند قطره روغن ویتامین E را روی ناخن های خشکتان بریزید و آن را ماساژ دهید.

۱۵.درمان لب‌های ترک‌خورده

ویتامین E به عنوان یک مرطوب‌کننده عمل می‌کند از این‌رو می‌تواند باعث نرم شدن لب‌های خشک و ترک‌خورده شود.ویتامین E را می توانید برای لب های خود نیز استفاده کنید. این روغن به نرم و لطیف شدن لب ها با از بین بردن خشکی آن، کمک می‌کند. علاوه بر این، می‌توانید آن را با عسل ترکیب کنید تا نتایج بهتری را تجربه کنید.

کلام آخر اینکه ممکن است مصرف ویتامین E با برخی واکنش‌­ها و تحریکات پوستی همراه شود بنابراین افرادی که سابقه واکنش‌­های آلرژیک دارند باید از مصرف آن اجتناب کنند یا قبل از مصرف، تست پچ را در ناحیه کوچکی از پوست انجام دهند. در صورت نداشتن هیچ‌گونه واکنش آلرژیک اگر پوست خشک یا مختلطی دارید هفته‌ای ۳ بار و اگر پوست چربی دارید فقط هفته‌ای یکبار می‌توانید از تاثیر ویتامین E روی پوست بهره‌مند شوید.

۱۶. تقویت سیستم ایمنی

از دیگر فواید ویتامین E می‌توان به نقش آن در تقویت سیستم ایمنی در برابر باکتری‌ها و ویروس‌ها اشاره کرد. این ویتامین همچنین با گشادکردن عروق خونی باعث جلوگیری از افزایش فشارخون و ایجاد لخته خون خواهد شد. علاوه بر این‌ها، نرمال‌بودن سطح ویتامین ای (E) خون ممکن است تا حدی جلوی اثرات مضر کلسترول اضافی در بدن را نیز بگیرد.

۱۷. پاک کنندگی پوست صورت

مالیدن قرص ویتامین ای روی پوست صورت می‌تواند به پاکسازی پوست کمک کند و پوست را از ذرات گرد و خاک و ناخالصی‌هایی که به صورت روزانه روی پوست صورت قرار می‌گیرند، پاک کند. بهتر است روغن ویتامین ای را با کرم مرطوب کننده مخلوط کنید و سپس استفاده کنید.

روغن ویتامین E با از بین بردن آلودگی‌ها، به عنوان یک پاک کننده عالی عمل می‌کند. علاوه بر این، تعادل چربی های پوست را برهم نمی‌زند. می‌توانید چند قطره از آن را به یک پنبه اضافه کنید و سپس آن را به آرامی روی پوست خود اعمال کنید.

ویتامین ای همچنین باعث آهسته‌تر شدن روند از دست دادن حافظه در افراد مبتلا به بیماری آلزایمر نسبتاً شدید یا سایر اختلالات نوروژنیک می‌شود.

۱۸.  پیشگیری از بیماری آلزایمر

ویتامین ای همچنین باعث آهسته‌تر شدن روند از دست دادن حافظه در افراد مبتلا به بیماری آلزایمر نسبتاً شدید یا سایر اختلالات نوروژنیک می‌شود. بنابراین این ویتامین می‌تواند از دست دادن استقلال و نیازمند شدن به کمک دیگران را در این بیماران به تأخیر بیندازد.

همچنین به نظر می‌رسد مصرف ویتامین C همراه با ویتامین E تاثیر آن در جلوگیری از پیشرفت برخی از بیماری‌های زوال عقل و جنون را افزایش می‌دهد.

نحوه استفاده از کپسول ویتامین E روی پوست

به‌طورکلی مصرف ویتامین E به هر صورتی یک ضد چروک و ضد پیری پوست محسوب می‌شود. شما می‌توانید این کپسول را بخورید و یا حتی آن را روی پوست خود به ‌عنوان یک ماسک ماساژ دهید. البته ماساژ ویتامین E روی پوست رطوبت مورد نیاز پوست را نیز تامین می‌کند. اما طرز استفاده از ویتامین E بر روی پوست صورت به شکل زیر است:

  • حتما قبل از اینکه این ویتامین را روی صورت خود بمالید، آن را در قسمت کوچکی از پوست دست یا گردن خود تست کنید تا مطمئن شوید که عوارض یا حساسیتی به این ویتامین ندارید.
  • اگر به ویتامین ای حساسیت نداشتید، قبل از مالیدن کپسول ویتامین E روی پوست صورت، باید با شوینده مخصوص، صورت خود را کاملا بشویید و تمیز کنید.
  • پس از آن، یک کپسول ویتامین E را با سوزن سوراخ کنید و محتویات درون آن را روی صورت خود ماساژ دهید تا کاملا جذب پوستتان شود.
  • همچنین می‌توانید با ترکیب کردن محتویات قرص ویتامین ای با روغن نارگیل یا روغن بادام اثر بخشی این ویتامین را دو چندان کنید.

برای اینکه نتیجه موثری را از استفاده این ویتامین شاهد باشید، باید هفته‌ای یکبار، هنگام شب، ویتامین ای را روی صورت خود به صورت دایره ای ماساژ دهید و صبح روز بعد، صورت خود را با آب گرم بشویید.

بیشتر بخوانید: تاثیر ویتامین سی بر پوست! 

عوارض ویتامین E

معمولا افرادی که حساسیت پوستی ندارند، کپسول ویتامین ای را روی پوست می‌مالند و نتایج خوبی را شاهد هستند. توصیه می‌شود افرادی که پوست چرب دارند، از این کپسول بر روی پوست خود استفاده نکنند. زیرا برخی مصرف‌کنندگان گزارش داده‌اند است که پس از مالیدن کپسول ویتامین ای، نه تنها نتایج مثبتی را شاهد نبودند، بلکه دچار عوارضی مانند خارش، تورم و قرمزی نیز شده‌اند.

ویتامین ای (E) یک نوع ویتامین محلول در چربی بوده و مقدار اضافی آن از طریق ادرار دفع نشده و در کبد ذخیره خواهد شد. ازاین‌رو، مصرف بیش از اندازۀ مکمل و قرص ویتامین E می‌تواند عوارضی جدی را برای بدن به همراه داشته باشد.

البته عوارض قرص ویتامین E نسبت به سایر ویتامین‌های محلول در چربی مانندA ،K وD کمتر است؛ زیرا بدن تحمل مقادیر نسبتاً بالای ویتامین ای (E) را دارد. ازجمله عوارض قرص ویتامین E عبارت‌اند از:

  • افزایش خطر انعقاد خون بعد از جراحت؛
  • بالابردن ریسک خون‌ریزی مغزی و سکته مغزی؛
  • افزایش ریسک ابتلا به سرطان پروستات؛
  • مسمومیت ویتامین.

باید گفت که، عوارض کپسول ویتامین E تنها در شرایطی به وجود می‌آیند که مصرف این ویتامین از دوز توصیه‌شده و تجویزشده پزشک فراتر باشد؛ بنابراین، با رعایت دوز توصیه‌شده می‌توانید بدون هیچ نگرانی به مصرف قرص یا کپسول ویتامین E خود ادامه دهید.

مصرف بیش از اندازۀ مکمل و قرص ویتامین E می‌تواند عوارضی جدی را برای بدن به همراه داشته باشد.

داشتن پوست سالم، در زیباتر به نظر رسیدن چهره بسیار تاثیرگذار است. برای داشتن پوستی زیبا و صورتی پر، باید به رژیم غذایی خود توجه داشته باشید و از ماسک‌های روزانه مختص پوست خود استفاده کنید.

ویتامین E یکی از ویتامین‌های ضروری و تاثیرگذار در داشتن پوستی سالم است، همچنین آنتی‌اکسیدان‌های بسیار قوی دارد. بنابراین توصیه می‌کنیم برخی مواد غذایی از جمله ماهی، میگو، انواع مغزها، روغن مولتی ویتامین آفتابگردان، روغن خوراکی مولتی ویتامین و… را که حاوی این ویتامین هستند، در رژیم غذایی خود جای دهید.

می‌توانید این ویتامین را به صورت خوراکی نیز مصرف کنید یا با خارج کردن مایع کپسول ویتامین E، آن را روی پوست صورت خود بمالید و نتایج مثبت آن را روی پوست صورت شاهد باشید.

آیا ویتامین e برای ترمیم پوست مناسب است؟

به‌دلیل خاصیت آنتی‌اکسیدانی، استفاده از روغن یا ماسک ویتامین E می‌تواند بافت آسیب‌دیدۀ پوست را بهبود ببخشد. ویتامین ای همچنین در ساخت کلاژن و بهبود بافت پوست نیز نقش دارد و ویتامین E برای زنان یکی از پراستفاده‌ترین ویتامین‌هاست.

آیا مالیدن کسپول ویتامین E روی پوست چرب توصیه می شود؟

مالیدن کپسول ویتامین ای بر روی پوست چرب توصیه نمی‌شود. اگر پوست چربی و پر از آکنه دارید از مالیدن قرص ویتامین ای روی پوست خودداری کنید زیرا ممکن است وضعیت شما را بدتر کند.

عوارض ویتامین ای چیست؟

1. افزایش خطر انعقاد خون بعد از جراحت؛ 2. بالابردن ریسک خون‌ریزی مغزی و سکته مغزی؛ 3. افزایش ریسک ابتلا به سرطان پروستات؛ 4. مسمومیت ویتامین.

۲۸ خرداد ۱۴۰۱ ۲۸ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.

28 دیدگاه برای تاثیر ویتامین E روی پوست؛ از خواص و تاثیر ویتامین E غافل نشوید!

مفید بود ممنون

مطلب کاربردی ومفیدبودایکاش همیشه اینگونه مطالب دردسترس عموم باشدازلطف بی دریغ نگارندگان این مطالب بی نهایت سپاسگزارم.ماناوشادباشید.

سلام عزیزم..ممنون از نظردهی و همراهی شما دوست عزیز

فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی