دئودورانت طبیعی در منزل بسازید!
۷ اسفند ۱۴۰۰ ۲۴ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

دئودورانت طبیعی در منزل بسازید! روش ساخت 13 دئودورانت خانگی + روش استفاده صحیح

به این مطلب امتیاز دهید

برای بسیاری از افراد اینکه بدنشان بوی مطلوبی داشته باشد، در اولویت است، در نتیجه بسیاری ترجیح می‌دهند برای دستیابی به این امر از یک دئودورانت یا ضد تعریق معمولی استفاده نکنند، بلکه ترجیح می‌دهند با استفاده از جایگزین‌های طبیعی‌تر که حاوی مواد مضر کمتری هستند، بوی تعریق بدن خود را برطرف کنند. این مقاله از کیوت مگ را به همه چیز راجع به انواع دئودورانت طبیعی اختصاص داده‌ایم، در ادامه با ما همراه باشید.

اگرچه در فروشگاه‌ها انواع دئودورانت و ضد عرق به فروش می‌رسد اما پیدا کردن یک دئودورانت مناسب برای بدن می‌تواند به یک چالش برای شما تبدیل شود! متأسفانه دئودورانت­‌های موجود در بازار پر از مواد شیمیایی و اختلال کننده‌های هورمونی چون آلومینیوم، پارابن­ها، فتالات، اسانس و مواد نگه‌دارنده هستند.

در عوض یک دئودورانت طبیعی برای جذب رطوبت و از بین بردن بوی بدن، مواد طبیعی مانند روغن نارگیل، جوش‌شیرین، کره کاکائو و ویتامین E را جایگزین مواد تحریک‌کننده و مواد شیمیایی مثل آلومینیوم می‌کند. با ما همراه باشید تا با طرز تهیه چند نمونه دئودورانت طبیعی در خانه آشنا شوید.

چگونه می‌توان در خانه یک دئودورانت طبیعی تهیه کرد؟

صادقانه بگویم من زیاد عرق نمی‌کنم ای‌کاش بیشتر عرق می‌کردم! چون عرق کردن روش طبیعی بدن برای دفع سموم است. برای بسیاری از افراد روتین زیبایی و بهداشتی روزانه با دئودورانت آغاز می‌شود اما خبر بد اینکه اکثر دئودورانت­های موجود در بازار پر از مواد شیمیایی هستند.

بدون شک نمی‌خواهید که پارابن­ها و سایر مواد شیمیایی موجود در این دئودورانت­ها، سیستم غدد درون‌ریز شما را در ناحیه زیر بغل مختل کند؛ جایی که سموم به‌راحتی می‌توانند وارد جریان خون و درنهایت جذب بدن شوند.

علاوه بر سموم و پارابن­ها، بسیاری از دئودورانت­های تجاری حاوی آلومینیوم هستند، ماده‌ای شیمیایی که سبب مسدود کردن مجاری عرق در بدن شده و از تعریق زیاد جلوگیری می‌کند، اما به چه قیمتی؟!

دئودورانت طبیعی
در عوض یک دئودورانت طبیعی برای جذب رطوبت و از بین بردن بوی بدن، مواد طبیعی مانند روغن نارگیل، جوش‌شیرین، کره کاکائو و ویتامین E را جایگزین مواد تحریک‌کننده و مواد شیمیایی مثل آلومینیوم می‌کند.

اگر بیشتر به تأثیر این مواد شیمیایی روی بدن خود فکر کنید قطعاً به فکر تهیه دئودورانت طبیعی در خانه می‌افتید. تهیه یک دئودورانت خانگی بسیار ساده و مقرون‌به‌صرفه است و فقط 20 تا 30 دقیقه زمان می‌برد؛ حتی می‌توانید عناصر تشکیل‌دهنده آن را متناسب با نیاز و نوع پوست خود انتخاب کنید.

بهترین مواد تشکیل‌دهنده یک دئودورانت خانگی طبیعی شامل جوش‌شیرین، آرد ذرت، روغن نارگیل، اسانس روغنی، شی باتر(Shea Butter) و موم زنبورعسل است. اگر به دنبال یک دئودورانت طبیعی هستید دستورالعمل‌های زیر را دنبال کنید:

ضدعرق‌ها حجم عرق را کاهش می‌دهند و دئودورانت‌ها باعث افزایش اسیدیته پوست می‌شوند، شرایطی که خیلی برای باکتری‌ها تولید کننده بوی عرق خوشایند نیست. ما در اینجا چند دستور العمل را جمع آوری کردیم که می‌تواند برای تهیه دئودورانت‌های خود به روشی ساده، سریع و کاربردی مفید باشد.

طرز تهیه دئودورانت طبیعی در خانه
استفاده از جوش‌شیرین به‌عنوان دئودورانت طبیعی یک روش ساده برای مقابله با بوی بد بدن است، بدون اینکه خود را در معرض انواع مواد شیمیایی قرار دهید.
به پوستت جون تازه بده

روش تهیه ۱۳ دئودورانت طبیعی در منزل

۱. جوش شیرین

استفاده از جوش‌شیرین به‌عنوان دئودورانت طبیعی یک روش ساده برای مقابله با بوی بد بدن است، بدون اینکه خود را در معرض انواع مواد شیمیایی قرار دهید. کافی است 8/1 قاشق چایی‌خوری جوش‌شیرین را با مقداری آب ترکیب کرده تا مخلوطی خمیری شکل به دست آید سپس آن را به زیر بغل خود بمالید.

همچنین برای مقابله با بوی بد بدن می‌توانید مخلوطی از جوش‌شیرین و آرد ذرت را تهیه کنید، این مخلوط از خیس شدن بدن در اثر تعریق نیز جلوگیری می‌کند.

استفاده از جوش‌شیرین به‌عنوان دئودورانت طبیعی یک روش ساده برای مقابله با بوی بد بدن است؛ می‌توانید مخلوطی خمیری از جوش‌شیرین و آب تهیه کرده و آن را به زیر بغل خود بمالید.

بیشتر بخوانید: پیلینگ بدن چیست؟ 

۲. روغن نارگیل

نصف فنجان روغن نارگیل ذوب شده را با نصف فنجان جوش‌شیرین به‌آرامی مخلوط کنید. سپس 40 تا 60 قطره اسانس روغنی متناسب با نوع پوستتان به آن اضافه کنید. اکنون شما یک دئودورانت طبیعی خانگی دارید که می‌توانید آن را به زیر بغل خود بمالید.

جوش شیرین خاصیت ضد باکتریایی دارد و روغن نارگیل نیز ضد التهاب و آبرسان است. برای تهیه آن، شما باید مواد را به طور مساوی مخلوط کنید تا خمیر دئودورانت به دست آید. مقداری از خمیر را بر روی پوست ​​بمالید و کمی صبر کنید تا روغن جذب شود، تا اثر خود را حفظ کند.

3.جوش شیرین و نشاسته ذرت

استفاده از جوش شیرین به عنوان دئودورانت یک راه ساده برای مبارزه با بوی بد بدن است؛بدون آنکه خود را در معرض انواع مواد شیمیایی مضر قرار دهید.کسانی که بدنشان در اثر تعریق زیاد بوی بدی می‌گیرد می‌توانند از این دستورالعمل استفاده کنند.

برای تهیه این دئودورانت خانگی به 3 قاشق غذاخوری جوش‌شیرین، 5 قاشق غذاخوری نشاسته یا آرد ذرت، 6 قاشق غذاخوری شی باتر و 30 تا 60 قطره اسانس روغنی نیاز دارید. برای شروع ابتدا جوش‌شیرین، آرد یا نشاسته ذرت و شی باتر را در ظرف بزرگی بریزید و با دستان خود به‌آرامی آن‌ها را باهم مخلوط کنید.

بعد از به دست آمدن مخلوطی خمیری شکل، اسانس روغنی را اضافه کرده و به هم زدن ادامه دهید تا مخلوطی خامه‌ای شکل حاصل شود. این مخلوط را در مکان مناسبی قرار داده و هر بار به‌اندازه نوک انگشتان به زیر بغل خود بزنید تا از بوی بد بدن در اثر تعریق در امان بمانید.

دئودورانت طبیعی، دستورالعمل سوم
الکل یکی دیگر از دئودورانت­های طبیعی ارزان است که باکتری‌های بدبوی سطح پوست را از بین می‌برد.

۴. روغن بادام

برای تهیه این دئودورانت خانگی به 30 گرم روغن نارگیل، 20 گرم شی باتر، 10 گرم روغن بادام(یا هر روغنی که در دمای اتاق مایع است)،10 گرم موم زنبورعسل، 5 قطره ویتامین E و 20 تا 25 قطره اسانس روغنی(اختیاری) نیاز دارید.

روغن‌ها، شی باتر و موم زنبورعسل را در ظرفی شیشه‌ای یا استیل قرار داده و به روش بن ماری ذوب کنید. بعد از اینکه تمام مواد ذوب شدند زیر ظرف را خاموش کرده و بگذارید خنک شود. اکنون ویتامین E و اسانس روغنی را اضافه کرده و کاملاً با باقی مواد مخلوط کنید. این مخلوط را درون ظرفی دربسته قرار دهید.

۵. الکل

الکل یکی دیگر از دئودورانت­های طبیعی ارزان است که باکتری‌های بدبوی سطح پوست را از بین می‌برد. کافی است مقداری الکل را با چند قطره اسانس روغنی درون بطری بریزید و آن را به زیر بغل خود اسپری کنید-روغن نارون کوهی قابض ملایم است و روغن درخت چای نیز می‌تواند به کاهش بوی بدن کمک کند.

حتی می‌توانید چند قطره از اسانس مورد علاقه خود را به آن اضافه کنید تا عطر و بوی بهتری به خود بگیرد.

۶. روغن ویتامین E

برای این دستور به 3 قاشق غذاخوری شی باتر، 3 قاشق غذاخوری جوش‌شیرین، 2 قاشق غذاخوری نشاسته ذرت، 2 قاشق غذاخوری کره کاکائو،2 قاشق چایی‌خوری ژل روغن ویتامین E و چند قطره اسانس روغنی نیاز دارید.

همه مواد به جزء روغن‌ها را ذوب کرده و هم بزنید. سپس روغن‌ها را به باقی مواد اضافه کرده و مخلوط کنید. این مخلوط را درون ظرفی بریزید و آن را در یخچال نگه دارید.

آب لیمو برای از بین بردن بوی بدن
آب لیمو نیز می‌تواند به‌عنوان یک دئودورانت طبیعی در خانه مورداستفاده قرار گیرد.

۷. آب لیمو

هیچ وقت آب لیمو را دست کم نگیرید. اسید سیتریک موجود در آب لیمو باکتری‌های بدبوی بدن را از بین می‌برد. افرادی که از از این روش استفاده کرده‌اند ، این گفته را تایید می‌کنند. 

آب لیمو نیز می‌تواند به‌عنوان یک دئودورانت طبیعی در خانه مورداستفاده قرار گیرد. اسیدسیتریک موجود در آب لیمو می‌تواند از تجمع باکتری‌ها روی پوست(که منجر به بوی بد بدن می‌شوند) جلوگیری کند. فقط بلافاصله بعد از اصلاح زیر بغل از آب لیمو برای از بین بردن بوی بد زیر بغل استفاده نکنید!

درمجموع یک دئودورانت­ طبیعی فاقد مواد شیمیایی مانند آلومینیوم بوده و از مواد طبیعی مانند جوش‌شیرین، روغن نارگیل، موم زنبور عسل و غیره برای جذب رطوبت و از بین بردن بوی بد بدن استفاده می­کند.

با این‌ وجود هیچ‌یک از دستورالعمل‌های فوق جایگزین مشاوره، تشخیص یا معالجه پزشکی نیستند ازاین‌رو قبل از هر چیز در مورد وضعیت سلامتی خود با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

فیس براش آیلو، بهترین انتخاب برای هر نوع پوست
برش پاکسازی آیلو، بهترین انتخاب برای هر نوع پوست

۸. دئودورانت رس سفیدی

خاک رس سفید به جذب سموم  پوست کمک می‌کند و التیام بخش عفونت است، در حالی که از اسانس کالاندولا در معالجه ضایعات پوستی و به عنوان درمانی برای التهاب استفاده می‌شود.

مواد را مخلوط کنید تا مخلوط یکدست شود. اگر آن را در جای خنک، تاریک و خشک نگه دارید می‌توانید تا یک سال از محصول استفاده کنید.

۹. موم زنبور عسل

موم زنبور عسل می‌تواند پوست را بهبود ببخشد و حاوی یک عامل محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش است. اکسید روی با از بین بردن بوی بد پوست، از باکتری‌ها محافظت می‌کند و ویتامین E به دلیل داشتن خاصیت ارتجاعی در پوست شناخته شده است.

برای تهیه این دئودورانت، موم زنبورعسل، روغن بادام شیرین، و کره را در یک قابلمه ذوب کنید. از روی حرارت برداشته و بقیه مواد را اضافه کنید. خوب مخلوط کرده و مخلوط مایع را درون ظرف بریزید. می‌توانید بعد از اینکه کاملاً جامد شد، از آن استفاده کنید.

۱۰. دئودورانت آلوئه ورا

آلوئه ورا خواص مختلفی دارد که آن را به یکی از بهترین گزینه‌های طبیعی برای پوست سالم تبدیل می‌کند. پوست را هیدراته و جوان نگه می‌دارد و خاصیت درمانی، ضد ویروسی و ضد عفونی کننده دارد. گلیسیرین یک مرطوب کننده قدرتمند است که از پوست محافظت می‌کند.

۱۱. دئودورانت سرکه سیب

سرکه سیب طبیعی یکی از دئودورانت‌های محبوب کسانی است که عادت دارند خودشان دئودورانت‌های طبیعی در خانه تهیه کنند؛ زیرا به عنوان یک ضدعفونی‌کننده خوب شناخته می‌شود و به همین دلیل است که اغلب از آن به عنوان یک راه حل سریع برای از بین بردن جوش‌ها استفاده می‌شود.

تنها مشکل استفاده از آن به عنوان دئودورانت بوی تند آن است. هرچند اگر از پنبه برای مالیدن آن به زیربغل‌تان استفاده کنید، بوی آن سریعا محو خواهد شد.

 ۱۲. دئودورانت مرکبات

مواد لازم: ۳ قاشق غذاخوری جوش شیرین، ۴ لیمو را پوست بگیرید، ۳ پرتقال را پوست بگیرید، ۳/۴ فنجان نمک دریا، ۱ لیتر آب

منیزیم موجود در نمک دریا می‌تواند اثرات ضد التهابی بر روی پوست داشته باشد و به دلیل داشتن ویتامین C زیاد پوست مرکبات علاوه بر داشتن عطر و بوی تازه دارای خاصیت ضد باکتریایی نیز هست.

پوست‌ها را به قطعات کوچک خرد کرده و به مدت ۵ دقیقه در یک لیتر آب جوش قرار دهید. پس از اتمام آن، آب را صاف کنید و بگذارید خنک شود.

پس از آن، با همه مواد مخلوط کنید تا خمیری درست شود که بتوانید درون یک ظرف دلخواه خود بریزید. با انگشتان خود بر روی پوست بمالید.

سرکه سیب طبیعی یکی از دئودورانت‌های محبوب کسانی است که عادت دارند خودشان دئودورانت‌های طبیعی در خانه تهیه کنند

بیشتر بخوانید: مضرات دئودورانت؛ 

۱۳. دئودورانت گل رز و بذر کتان

آب گلاب به دلیل داشتن ویتامین C که در جلوگیری از اکسیداسیون وجود دارد، در دنیای لوازم آرایشی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. از طرف دیگر، بذر کتان قادر به کمک به درمان آکنه و حفظ هیدراتاسیون در پوست است.

بذر کتان را به مدت ۲ دقیقه در آب مقطر بجوشانید. ماهیتابه را از روی حرارت برداشته و بگذارید خنک شود. سپس محلول را صاف کرده و جوش شیرین و گلاب را اضافه کرده و هم بزنید. در یک ظرف شیشه‌ای در دمای اتاق نگهداری کنید.

بهترین راه برای استفاده از دئودورانت طبیعی

ممکن است برای شما این نکته بسیار آسان به نظر برسد که استفاده از دئودورانت به‌عنوان یک محصول آرایشی و بهداشتی نکات چندانی نداشته و استفاده از آن مستلزم آموزش نیست. اما در این قسمت با توجه به اینکه ما دئودورانت‌های طبیعی را پیشنهاد می‌کنیم بهتر است با نحوه‌ی استفاده از آنها نیز آشنایی پیدا کنید.

۱. به‌آرامی ناحیه زیر بغل خود را تمیز و لایه‌برداری کنید

این عرق شما نیست که بوی بد ایجاد می‌کند بلکه بوی بدن، نتیجه‌ای از باکتری‌های موجود در پوست شما است. دئودورانت‌ها برای ازبین‌رفتن این بوی بد کمک می‌کنند، اما وقتی‌که روی پوست تمیز استفاده شود، مزایای آن‌ها به حداکثر می‌رسد. برای خلاص شدن از شر باکتری‌ها و سلول‌های مرده پوست، پوست زیر بغل خود را به‌آرامی لایه‌برداری کنید.

۲. زیر بغل خود را خشک کنید

پوست زیر بغل شما معمولاً کمی مرطوب خواهد بود. بعد از دوش گرفتن، مطمئن شوید که پوست شما از رطوبت بیش از حد برخوردار نیست. توصیه می‌کنیم در صورت خیس بودن، پوست را خشک کنید تا پوست شما راحت‌تر مواد را جذب کند. اگر سطح پوست شما خیس باشد، احتمال جذب محصول کمتر است.

ناگفته نماند، برخی از ترکیبات مورد استفاده در دئودورانت‌ها ممکن است به‌صورت ضعیف با آب باقی‌مانده بر روی پوست شما واکنش نشان دهند. از سویی دیگر اگر زیر بغل شما تازه تراشیده شده باشد، پوست شما هنوز آماده دریافت مواد دئودورانت نیست.

۳. زمان استفاده از دئودورانت

باگذشت حداقل 10 دقیقه از زمان تراشیدن موهای زیر بغل خود می‌توانید استفاده از دئودورانت را شروع کنید. اگر احساس کشیدگی در ناحیه زیر بغل خود کردید، سعی کنید قبل از اعمال دئودورانت، سطح روی پوست خود را گرم‌کنید. فرمولاسیون‌های طبیعی در تماس با گرمای بدن سریع گرم شده و تغییر حالت می‌دهند.

۴. اجازه دهید پوست شما نفس بکشد

اگر موهای زیر بغل خود را اصلاح نکردید، می‌توانید از این مرحله عبور کنید. فقط اطمینان حاصل کنید که زیر بغل شما دارای پوستی تمیز و خشک است.اگر قبل از استفاده از دئودورانت، زیر بغل خود را اصلاح می‌کنید، قبل از استفاده از دئودورانت چند دقیقه صبر کنید.

هنگام تراشیدن، اساساً بریدگی‌های کوچکی روی پوست ایجاد می‌شوند و استفاده از دئودورانت در این شرایط با وجود زخم‌های ریز که دارای سر موهای تراشیده شده نیز هستند می‌تواند برخی از تحریکات پوستی را ایجاد کند.

۵. از استعمال زیاد دئودورانت پرهیز کنید

استفاده زیاد از دئودورانت در منطقه زیر بغل باعث جمع شدن مواد در این ناحیه شده که می‌تواند به لکه‌های ناخواسته منجر شود. 

دئودورانت‌های طبیعی با ترکیبات گیاهی و معدنی بسیار قدرتمند ساخته شده‌اند و به شما در حفظ رایحه تازه به مدت 24 ساعت کمک می‌کنند. در ساخت این محصولات از موادی مانند آلومینیوم، آب، الکل یا پروپیلن گلیکول استفاده نمی‌کنند، بنابراین این فرمولاسیون‌ها با تمرکز فوق‌العاده بر ازبین‌بردن بو و ماندگاری بالا به استفاده کمتری نیاز دارند.

مزایای استفاده از روغن‌های گیاهی دارای خواص زیر هستند

  • پوست را تمیز می‌کنند
  • پوست را سفت می‌کنند
  • پوست را خنک و شاداب می‌کنند
  • بوی بد را خنثی می‌کنند
  • پخش بوی مطلوب را افزایش می‌دهند

مزایای استفاده از دئودورانت و خوشبو کننده بدن خانگی

  • صرفه جویی در هزینه ها
  • طبیعی بودن و آگاهی از مواد به کار رفته در آنها
  • داشتن رایحه معطر دلخواه
  • تاثیر زیاد در از بین بردن بوی بد عرق
  •  کمک به کاهش تعریق بدن
  • موجب از بین رفتن و جلوگیری از رشد باکتری در زیر بغل می‌شوند
  • چربی اضافی روی سطح پوست را کاهش می‌دهند

نکته‌های مهم درباره نگهداری مام و دئودورانت خانگی:

1. ظرف‌های پلاستیکی دئودورانت در فروشگاه‌ها وجود دارند، اما اگر نتوانستید آن‌ها رو پیدا کنید، بهتره که از ظرف‌های کاپ کیک یا مافین استفاده کنید و اونا رو به صورت قالبی دربیارید تا استفاده از آن‌ها راحت باشه. اما اگه از قبل به فکر باشید، می‌توانید ظرف یکی از دئودورانت‌هایی که داشتید و تمام شده رو نگه دارید و مواد رو توی همان ظرف بریزید.

2. اگر دئودورانت رو برای روزهای تابستانی می‌خواهید، می‌توانید با اضافه کردن موم بیشتر، از آب شدن و ذوب شدن آن جلوگیری کنید، اما به دلیل طبیعی بودن آن، بهتره همیشه در جای خنک باشه تا ذوب نشود.

3. این دئودورانت‌ها خیلی قوی هستند و با یک بار استفاده در روز، دیگر نیازی به مصرف بیشتر نخواهید داشت، پس نگران این نباشید که نمی‌توانید آن را حمل کنید.

بیشتر بخوانید: از بین بردن بوی بد بدن؛

ضد تعریق‌های تجاری اغلب حاوی موادی مانند عطرهای مصنوعی، پارابن ها، فتالات‌ها و نگهدارنده‌های ضد باکتریایی هستند که می‌تواند در دراز مدت برای بدن مضر باشند. دئودورانت‌ها همچنین به طور کلی حاوی آلومینیوم هستند، که به عنوان مسدود کننده منافذ شناخته می‌شوند، در نتیجه تعریق را محدود کرده و رطوبت را کاهش می‌دهند. 


اما از آنجا که دئودورانت‌های طبیعی جلوی تعریق را نمی گیرند، با جلوگیری از عملکردهای طبیعی تصفیه بدن، برای بدن مفید هستند. اگرچه خوشبوکننده‌های طبیعی همچنین می‌توانند منافذ را مسدود کنند، اما تفاوت مثبت این است که منافذ با ترکیبات طبیعی مسدود می‌شوند، نه ترکیبات شیمیایی و مضر.

اگر دنبال یک دئودورانت طبیعی هستید، می‌توانید از گزینه‌های در دسترس استفاده کنید. وجود یک دئودورانت و مام خانگی نخواهد گذاست که درگیر مشکلات سلامتی شوید.

منبع: +

چرا بر روی برخی افراد دئودورانت‌های طبیعی جواب نمی دهد؟

دئودورانت‌های طبیعی، برای سم زدایی زیر بغل، به زمان نیاز دارند تا بدن خود را با تغییر محصول مراقبت از پوست تطبیق داده و به نتایج دلخواه برسد. دئودورانت‌های طبیعی باید بیش از یک هفته به طور مداوم استفاده شوند.

جایگزین‌های طبیعی دئودورانت و ضد تعریق چه گزینه‌هایی هستند؟

به عنوان گزینه‌های دیگر برای کاهش تعریق و بوی نامطبوع می‌توانید مواد طبیعی ضد باکتریال زیر را امتحان کنید:
1. ژل آلوئه ورا 2. عصاره گریپ فروت 3. ترکیبی از روغن‌های پرتقال، لیمو، درخت چای، رزماری، کندر و اکالیپتوس که در روغن نارگیل رقیق شده‌اند . 4. گلاب

کدام روغن‌های اسانسی برای ساخت ضد تعریق خانگی مناسب هستند؟

هر گونه روغن اسانسی که دارای خواص ضد باکتریایی است، برای افزودن به فرمولاسیون دئودورانت‌های طبیعی ایده آل است.

مزایای استفاده از دئودورانت و خوشبو کننده بدن خانگی چیست؟

1. صرفه جویی در هزینه‌ها 2. طبیعی بودن و آگاهی از مواد به کار رفته در آنها 3. داشتن رایحه معطر دلخواه 4. تاثیر زیاد در از بین بردن بوی بد عرق 5. کمک به کاهش تعریق بدن
 

۷ اسفند ۱۴۰۰ ۲۴ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی