کراتین مو
۵ مرداد ۱۴۰۱ ۵ دیدگاه admin

کراتینه مو چیست؟ بررسی روش‌ها مزایا و مضرات کراتین مو

به این مطلب امتیاز دهید

درحالی­که بسیاری از ما روزانه با موهای مجعد و درهم‌پیچیده خود کلنجار می‌رویم افرادی هستند که به‌راحتی موهایشان را شانه می‌کنند و حسادت ما را برمی‌انگیزند؛ دیگر وقت آن رسیده که فکری به حال این لانه کبوتر روی سرمان بکنیم! کراتین از آن دسته موادی است که اغلب برای عضله سازی استفاده می­شود درحالی‌که از تأثیر آن بر مو بی‌خبریم!

 کراتینه مو یکی از این روش هاست که در سال های اخیر به طرز چشمگیری مورد استقبال افراد قرار گرفته است. با وجود اینکه این فرایند با عنوان یک روش زیبایی-ترمیمی شناخته شده اما باید توجه داشت که کراتینه مو هم مانند هر روش شیمیایی دیگری، معایبی دارد. این ماده یکی از شگفت‌انگیزترین تحولات در صنعت زیبایی امروز است که بسیار موردتوجه واقع شده است. می‌خواهید کراتین مو را امتحان کنید؟ در ادامه با ما همراه باشید تا بدانید چرا و چگونه کراتین می‌تواند موهایتان را به آبشاری ابریشمی تبدیل کند.

کراتین چیست؟

کراتین یک پروتئین ساختاری است که به‌طور طبیعی در مو، پوست و ناخن یافت می‌شود؛ همچنین در برخی از محصولات مراقبت از مو نیز وجود دارد. موها نه‌تنها حاوی کراتین هستند بلکه از پروتئین‌های مرتبط با کراتین نیز تشکیل شده‌اند.

کراتین از آن دسته موادی است که اغلب برای عضله سازی استفاده می­شود درحالی‌که از تأثیر آن بر مو بی‌خبریم!

این ماده به‌عنوان یک پروتئین محافظ خارجی و داخلی برای محافظت از موهای شما و سالم نگه‌داشتن آن‌ها عمل می‌کند. عوامل بیرونی مانند گرمای خورشید، آلودگی یا مواد شیمیایی و یا تغییر در سبک زندگی می‌تواند سبب کاهش کراتین موجود در موها شود. این کمبود کراتین چیزی است که سبب خشکی، آسیب‌دیدگی و کدر شدن موها می‌شود.

منظور از کراتین مو چیست؟

کراتین مو یک روش شیمیایی است که سبب استحکام و درخشندگی موها شده و معمولاً در سالن‌های آرایشی انجام می‌شود. در طول فرایند کراتین مو، کراتین به‌طور مصنوعی به موها اضافه می‌شود تا صاف، براق و بدون فر به نظر برسند؛ ازاین‌رو در بین خانم‌ها و آقایان بسیار محبوب است.

با از بین رفتن کراتین طبیعی مو، منافذی در مو ایجاد می‌شود که زیبایی و لطافت آن را از بین می‌برد؛ این منافذ سبب مجعد شدن، دوشاخه شدن و شکنندگی بیش‌ازحد مو می‌شوند. کراتین مو اساساً به بازگرداندن پروتئین ازدست‌رفته تارهای مو کمک کرده و مو را دوباره احیاء می‌کند.

کراتین مو
کراتین مو اغلب 3 تا 6 ماه ماندگاری دارد؛ درواقع کراتین مو یک روش صافی نیمه دائم است که سبب صاف شدن و درخشش موهای مجعد می‌شود.

کراتین مو اغلب 3 تا 6 ماه ماندگاری دارد؛ درواقع کراتین مو یک روش صافی نیمه دائم است که سبب صاف شدن و درخشش موهای مجعد می‌شود. این روش درمانی برای هرکسی که موهای خشک و فری دارد یا می‌خواهد به‌طور مرتب موهایش صاف و درخشان باشد توصیه می‌شود.

کراتین مو یک روش صافی نیمه دائم است که سبب صاف شدن و درخشش موهای مجعد شده و اغلب 3 تا 6 ماه ماندگاری دارد.

این فرایند با شستشوی موها آغازشده و سپس مواد کراتین با استفاده از یک برس روی موها به مدت 30 دقیقه قرار می‌گیرد. برخی آرایشگران ترجیح می‌دهند که ابتدا موها را خشک کرده و سپس مواد کراتین را روی موهای خشک بمالند سپس موها را به دسته‌های کوچک تقسیم کرده و اتو می‌کنند. کل این فرایند ممکن است چند ساعت طول بکشد.

به پوستت جون تازه بده

کراتینه بر روی مو های دکلره و رنگ شده چگونه عمل میکند؟

دکلره در واقع رنگدانه های مو و همچنین بافت مو طبیعی را از بین برده و در نهایت موجب خشکی موی شما می‌شود.نوعی از عملیات کراتینه کردن مو مخصوص مو های آسیب دیده ناشی از دکلره و رنگ مداوم است. در این نوع کراتینه بسته به عمق آسیب مو ها در چند نوبت صورت میگیرد و با ویتامینه کردن مو باعث احیای مو میشود.

فواید کراتین مو

بدن به‌طور طبیعی پروتئینی به نام کراتین را می‌سازد اما کراتین موجود در کراتین مو ممکن است از مو یا استخوان حیوانات گرفته شود. اگرچه برخی شامپوها و نرم‌کننده‌ها نیز حاوی کراتین هستند اما معمولاً بیشترین فواید کراتین مو را در یک سالن آرایشی و توسط متخصص می‌توانید دریافت کنید. مزایای استفاده از کراتین مو عبارت‌اند از:

فواید کراتین مو
این فرایند با شستشوی موها آغازشده و سپس مواد کراتین با استفاده از یک برس روی موها به مدت 30 دقیقه قرار می‌گیرد.
  • موهای صاف و براق:

کراتین سلول‌هایی از تارهای مو که با هم همپوشانی دارند و درهم گره می‌خورند را صاف می‌کند این بدان معناست که فر موها کمتر و قابل‌کنترل‌تر می‌شود. به عبارتی با کراتین، موهایی که خشک و کمی فر هستند ظاهری براق و سالم به خود می‌گیرند. از دیگر فواید کراتین مو این است که می‌تواند دوشاخه شدن انتهای مو را کاهش دهد؛ البته به‌طور موقت!

  • موهای قابل‌کنترل‌تر:

کراتین مو باعث می‌شود که موها قابل‌کنترل‌تر باشند به‌خصوص اگر موهایی ضخیم و فر دارید. اگر عادت دارید که موهایتان را با حرارت اتو یا سشوار حالت دهید متوجه خواهید شد که موهای کراتین شده سریع‌تر خشک می‌شود؛ درواقع برای خشک شدن موهایتان به نصف زمان قبلی نیاز دارید. از طرفی چون موها در مدت‌زمان کمتری خشک می‌شوند از آسیب گرما در امان مانده و درنتیجه سالم‌تر و قوی‌تر به نظر می‌رسند.

  • افزایش رشد مو:

رشد سریع‌تر موها یکی دیگر از فواید کراتین مو است. کراتین می‌تواند انعطاف و استحکام مو را افزایش دهد که به‌راحتی هم از بین نمی‌رود؛ به نظر می‌رسد که این موها سریع‌تر رشد می‌کنند زیرا دیگر انتهای آن‌ها دوشاخه و شکننده نیست.

  • ماندگاری طولانی:

اگر به ماندگاری کراتین روی موهایتان اهمیت می‌دهید نباید بیشتر از 2 تا 3 بار در هفته موهایتان را بشویید؛ در این صورت کراتین تا 6 ماه روی موهایتان باقی می‌ماند. 

معایب کراتین مو
اگرچه می‌توان با کراتین، موی آسیب‌دیده را تا حدودی احیا کرد اما نباید معایب آن را نادیده گرفت.

معایب کراتین مو

به نظر می‌رسد که داشتن موهای صاف و درخشان خوش‌اقبالی است! زیرا وقتی موهایتان آسیب ببیند پیوندهای آن شکسته می‌شود؛ پیوندهایی که در استحکام، نازکی و شکنندگی مو تأثیرگذارند. اگرچه می‌توان با کراتین، موی آسیب‌دیده را تا حدودی احیا کرد اما نباید معایب آن را نادیده گرفت. در ادامه به برخی از معایب کراتین مو اشاره شده است:

  • مشکلات تنفسی:

برخی از شرکت‌ها سعی دارند این واقعیت را پنهان کنند که محصول کراتینی آن‌ها فاقد مواد شیمیایی است اما بسیاری از مواد کراتین مو( اما نه همه آن‌ها) حاوی موادی به نام فرمالدئید هستند که در صورت استنشاق می‌تواند خطرناک باشد. فرمالدئید همان چیزی است که موها را محکم‌تر می‌کند. از معایب کراتین مو حاوی فرمالدئید می‌توان به گلودرد، تنگی نفس، خونریزی بینی و سوزش چشم اشاره کرد.

  • واکنش‌های آلرژیک:

از دیگر معایب کراتین مو می‌توان به برخی واکنش‌های آلرژیک مانند خارش و سوزش پوست اشاره کرد.

  • شکنندگی مو:

اگر برای صاف شدن موها در زمان کراتین از گرمای زیادی استفاده شود ممکن است مو بیش‌تر از حد خشک و شکننده شود.

  • ریزش شدید مو:

بهتر است کراتین در سالن‌های آرایشی و توسط فرد متخصص انجام شود در غیر این صورت ممکن است ریشه موها آسیب‌دیده و درنتیجه ریزش شدید مو را به دنبال داشته باشد.

بیشتر بخوانید: چطور موی پرپشت داشته باشیم؟

از معایب کراتین مو حاوی فرمالدئید می‌توان به گلودرد، تنگی نفس، خونریزی بینی و سوزش چشم اشاره کرد.
  • هزینه:

کراتین مو به‌طور متوسط 600 تا 800 هزار تومان هزینه دارد که این قیمت با توجه به حجم و بلندی مو می‌تواند کمتر یا بیشتر شود. اگرچه گزینه‌های ارزان‌قیمت‌تری نیز برای کراتین کردن مو وجود دارد که می‌توانید در خانه انجام دهید اما بدون شک آن نتایجی که در سالن‌های آرایشی به دست می‌آورید را نمی‌گیرید.

  • نگهداری:

ازآنجایی‌که موهای کراتین شده باید کمتر شسته شود لذا برای برخی از افراد رعایت این مسئله بسیار دشوار است. شنا در آبی که حاوی کلر یا نمک است می‌تواند بر ماندگاری کراتین روی موها تأثیر بگذارد. همچنین شامپوهایی که حاوی کلرید سدیم و سولفات هستند برای موهای کراتین شده توصیه نمی‌شوند.

3 تا 4 روز بعد از کراتین مو از شستن موها خودداری کنید بنابراین اگر از آن دسته از افرادی هستید که عادت به شستشوی روزانه موهای خود دارید این روش درمانی برای شما مناسب نخواهد بود. همچنین این روش درمانی برای زنان باردار نیز توصیه نمی‌شود.

شنا در آبی که حاوی کلر یا نمک است می‌تواند بر ماندگاری کراتین روی موها تأثیر بگذارد.
  • سرطان:

 قدرت صاف‌کنندگی موها به دلیل وجود فرمالدئید است. فرمالدئید، یک ماده سرطان‌زاست که تقریبا در اغلب محصولات کراتینه مو یافت می‌شود. حتی نوع مشهور کراتینه مو به نام نوع برزیلی حاوی فرمالدئید است.

اگر چه بیشتر سالن‌های زیبایی از ماسک‌های مو برای پاک کردن فرمالدئید استفاده می‌کنند ولی هیچ روشی وجود ندارد که از جذب مقدار بسیار کم فرمالدئید از سطح پوست پیشگیری کند و متاسفانه فرمالدئید خاصیت بالقوه شدیدی برای بروز سرطان دارد.

آیا کراتینه کردن مو خطرناک است؟

محصولات کراتین مو حاوی مقدار زیادی فرمالدهید (کراتین مو ممنوعیت ندارد اما هشدار های زیادی در زمینه‌ی استفاده از آن به مردم داده می‌شود.

فرمالدهید موجود در محصولات کراتین مو نه تنها برای فرد استفاده کننده که برای آرایشگران و تمام افراد حاضر در آرایشگاه‌ها مضر است. از طرفی هزینه کراتین مو بالاست و البته راه‌های مناسب‌تر و کم خطرتر برای بهبود وضعیت ظاهری موها وجود دارند.

درمجموع می‌توان گفت که کراتین مو برای کنترل ضخامت و استحکام مو بسیار مفید بوده و سبب صافی و براقیت موها می‌شود.

قیمت کراتینه مو

قیمت کراتینه مو به عواملی مانند پرپشتی، میزان قد موها و مارک کراتینی دارد که مورد استفاده قرار می‌گیرد. طبعا کسانی که موهای بلند و پرپشتی دارند و می‌خواهند از بهترین مارک آن استفاده کنند، قیمت بیشتری باید پرداخت کنند. قیمت انجام این کار برای موهای کوتاه از ۵۰۰ هزار تومان شروع می‌شود و برای موهای بلند از ۸۰۰ هزار تومان شروع می‌شود.

ماندگاری موهای کراتینه شده چقدر است؟

عمر کراتینه موهای شما به سه عامل بستگی دارد:

  1. کیفیت مواد کراتینه
  2. کیفیت ابزار و مهارت فرد
  3. مراقبت های بعد از کراتین

یکی از فواید این تکنیک، ماندگاری آن است. البته درمان با این روش معمولا نتایج کاملا متفاوتی دارد. ولی می‌توان گفت که به طور متوسط کراتینه مو بین ۲ تا ۳ ماه ماندگاری دارد. ماندگاری کراتینه به این بستگی دارد که چقدر موهای خود را شامپو می‌کنید. معمولا پیشنهاد می‌شود که موهای خود را هفته‌ای یک تا دو بار بشورید و از شامپوها و نرم‌کننده‌های بدون سولفات استفاده کنید تا ماندگاری آن بیشتر باشد. 

کراتینه مو مردانه چیست؟

آقایان هم برای داشتن موهای صاف و دلخواهشان، می‌توانند از کراتینه مو استفاده کنند و موهای خود را صاف و براق کنند. این تکنیک در آقایان همان تاثیری را دارد که برای بانوان دارد. کراتینه با مو ترکیب شده و آسیب‌ وارد شده کوتیکول موها را ترمیم می‌کند. بدین ترتیب شما برای چندین ماه، موهایی صاف و براق خواهید داشت که به راحتی شانه می‌شوند و فرم دلخواه شما را به خود می‌گیرند.

آقایان هم برای داشتن موهای صاف و دلخواهشان، می‌توانند از کراتینه مو استفاده کنند و موهای خود را صاف و براق کنند.

نکات مهم در کراتینه مو

  • در ابتدای امر، توصیه می‌شود عمل رنگ کردن و یا دکلره کردن موهای خود را قبل از کراتینه کردن آنها انجام دهید. و پس از رنگ کردن موهایتان نیز، بهتر است 5 تا 7 روز زمان دهید و سپس اقدام به کراتینه کردن موی خود نمایید. در این مدت رنگ موی اصلی و واقعی شما بعد از حداقل دو بار شستشو نمایان خواهد شد و امکان آسیب موها نیز بسیار کاش پیدا خواهد کرد.
  • حدود 5 تا 8 روز بعد از کراتینه کردن موی خود، از بستن و فشار آوردن به ساقه موی خود اجتناب کنید.
  • در حین فرایند کراتینه کردن موبه روش برزیلی مقداری گاز فرمالدهید در حین اتوکشی مو در هوا آزاد خواهد شد.بنابراین جدا توصیه می‌شود برای پیشگیری از عوارض جانبی ناشی از تنفس این گاز خطرناک، حتما از ماسک فیلتر دار استفاده کنید.
  • رنگ موی شما بعد از عمل کراتینه کردن، حدود دو تا سه درجه روشن‌تر خواهد شد، بنابراین اگر قصد رنگ کردن و کراتینه کردن هم زمان موهای خود را دارید، برای دستیابی به رنگ موی دلخواهتان، لازم است با یک آرایشگر ماهر در این زمینه مشورت کنید.
  • اگر بعد از کراتینه کردن موهایتان، تمایل به رنگ کردن آنها داشتید، دقت کنید که باید بین 15 تا 20 روز بعد از انجام کراتین صبر کنید و سپس اقدام به رنگ کردن موهای خود نمایید چرا که استفاده از رنگ مو در مدت زمان کمی پس از کراتینه کردن، ممکن است سبب آسیب دیدن وسوختن ساقه موی شما شود. مواد موجود در رنگ و اکسیدان دارای خاصیت قلیایی هستند و موجب از هم گسستگی کوتیکول‌های ساقه موی شما می‌شوند و علاوه براینکه کراتین دیگر زمان و امکان جذب شدن در ساقه موهای شما را ندارد، ساقه موی شما دچار آسیب نیز خواهد شد.
  • بعد از کراتینه کردن موها، برای کمک به جذب بیشتر و سریعتر پروتئین کراتین در کوتیکول‌های ساقه موی خود، و همچنین افزایش دوام کراتین توصیه می‌شود از سرم و شامپوهای مخصوص موهای کراتینه استفاده نمایید.
  • اگر باردار هستید، اکیدا از کراتینه کردن موهای خود اجتناب کنید.چرا که مواد موجود در کراتین مو برای جنین بسیار خطرناک خواهد بود و ممکن است دچار عوارض جبران ناپذیری شوید.
میکرودرم رویت
میکرودرم خانگی رویت، پوستتو احیا کن

بیشتر بخوانید: مزوتراپی مو؛ 

درمجموع می‌توان گفت که کراتین مو برای کنترل ضخامت و استحکام مو بسیار مفید بوده و سبب صافی و براقیت موها می‌شود. همچنین می‌تواند زمان خشک شدن موها را کاهش دهد. بااین‌حال این روش درمانی گران بوده و فرمالدئید موجود در بسیاری از فرمول‌های کراتین مو می‌تواند خطرناک باشد.

بنابراین قبل از هر چیز مطمئن شوید که کراتین موی شما توسط فرد متخصص انجام شده و از مواد کراتینه معتبر و عاری از فرمالدئید استفاده می‌شود. اگر تجربه­ای از کراتین مو داشتید خوشحال می­شویم در بخش نظرات برایمان کامنت بگذارید.

قیمت کراتینه مو چه مقدار است؟

قیمت کراتینه مو به عواملی مانند پرپشتی، میزان قد موها و مارک کراتینی دارد که مورد استفاده قرار می‌گیرد. طبعا کسانی که موهای بلند و پرپشتی دارند و می‌خواهند از بهترین مارک آن استفاده کنند، قیمت بیشتری باید پرداخت کنند. قیمت انجام این کار برای موهای کوتاه از ۵۰۰ هزار تومان شروع می‌شود و برای موهای بلند از ۸۰۰ هزار تومان شروع می‌شود.

کراتینه بر روی مو های دکلره و رنگ شده چگونه عمل میکند؟

دکلره در واقع رنگدانه های مو و همچنین بافت مو طبیعی را از بین برده و در نهایت موجب خشکی موی شما می‌شود.نوعی از عملیات کراتینه کردن مو مخصوص مو های آسیب دیده ناشی از دکلره و رنگ مداوم است. در این نوع کراتینه بسته به عمق آسیب مو ها در چند نوبت صورت میگیرد و با ویتامینه کردن مو باعث احیای مو میشود.

کراتینه مو مردانه چیست؟

آقایان هم برای داشتن موهای صاف و دلخواهشان، می‌توانند از کراتینه مو استفاده کنند و موهای خود را صاف و براق کنند. این تکنیک در آقایان همان تاثیری را دارد که برای بانوان دارد. کراتینه با مو ترکیب شده و آسیب‌ وارد شده کوتیکول موها را ترمیم می‌کند. بدین ترتیب شما برای چندین ماه، موهایی صاف و براق خواهید داشت که به راحتی شانه می‌شوند و فرم دلخواه شما را به خود می‌گیرند.

۵ مرداد ۱۴۰۱ ۵ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.

5 دیدگاه برای کراتینه مو چیست؟ بررسی روش‌ها مزایا و مضرات کراتین مو

چرا این قدر تأکید می‌کنید موی صاف بهتر از موی فره؟ همه چیز صنعت مده، دو سال پیش همه می‌رفتن فر می‌کردن حالا همه می‌رن کراتین می‌کنن.

فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی