مراقبت از پوست در هوای خشک
۴ مرداد ۱۴۰۱ ۹ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

مراقبت از پوست در هوای خشک

به این مطلب امتیاز دهید

هنگامی که هوای خشک به پوست شما آسیب میزند، با ایجاد چند تغییر در کارهای روزمره می‌توانید درمان قابل توجهی را برای پوست خود به وجود آورید. استفاده از مرطوب‌کننده‌های باکیفیت، لباس بیرونی مناسب و دوش گرم کوتاه‌مدت فقط برخی از راه‌هایی است که می‌تواند به مراقبت از پوست در هوای خشک کمک کند و از پوسته پوسته شدن، ترک‌خوردگی و عفونت‌های پوستی جلوگیری کند.

معمولاً هوای خشک وقتی با سرمای زمستان همراه باشد آثار مخرب بیشتری را برای پوست به همراه دارد که نمونه آن خارش و قرمزی پوست است. زیرا آب پوست تبخیر شده و چین‌وچروک پوست افزایش می‌یابد، از طرفی سرما باعث عمق بیشتر چین‌وچروک‌ها شده و عدم رسیدگی و مراقبت از پوست سبب به وجود آمدن پیامدهای منفی بیشتر می‌شود. برای اینکه بیشتر در مورد راه‌های مختلف مراقبت از پوست در هوای خشک بدانید تا پایان این متن با ما همراه باشید.

پوست خشک چیست؟

خشکی پوست یک مشکل پوستی رایج است که در تمام سنین، خصوصا در هوای خشک رخ می‌دهد. این مشکل خیلی جدی نیست، اما گاهی درمان آن سخت است. خشکی پوست ممکن است به بیماری‌های دیگر پوستی یا بیماری‌هایی مانند دیابت، کم کاری یا پرکاری تیروئید، سندرم شوگرن و سوء تغذیه مربوط باشد.

خشکی پوست یک مشکل پوستی رایج است و در تمام سنین رخ می‌دهد.
به پوستت جون تازه بده

چه عواملی باعث خشکی یا کم آبی پوست صورت می شود؟

  • هوای سرد
  • گرمای خشک داخلی
  • استفاده از مواد خشن در صابون ها یا سایر محصولات
  • شست و شوی بیش از حد با آب گرم
  • PH نامتعادل پوست
  • قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی قوی
  • انواع خاصی از بیماری‌های پوستی
  • بیماری های پوستی، درماتیت، درماتیت سبورئیک و پسوریازیس
  • دیابت
  • افزایش سن و پیری
  • کم کاری تیروئید
  • سیگار کشیدن
  • سپری کردن زمان بیش از حد در زیر نور مستقیم خورشید

ویژگی‌های پوست خشک چیست؟

کم آبی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های پوست‌های خشک است. پوست‌هایی که دچار خشکی شدید می‌شوند به مرور زمان رطوبت خود را از دست داده و دیگر برای محافظت از خود چربی کافی را ندارند. پوست‌های خشک معمولاً دچار تیرگی هستند و در اکثر اوقات حالت زبری دارند. برای حفظ سلامتی و زیبایی باید مراقبت‌های خاصی را در نظر بگیرید تا پوست شما به حالت قبل خود بازگردد.

پوست‌های خشک معمولاً دچار تیرگی هستند و در اکثر اوقات حالت زبری دارند. برای حفظ سلامتی و زیبایی باید مراقبت‌های خاصی را در نظر بگیرید تا پوست شما به حالت قبل خود بازگردد.

تفاوت های پوست خشک و پوست با رطوبت کم چیست؟

پوست خشک به عنوان یک نوع پوست شناخته می‌شود. که به معنای کمبود چربی است و به طور معمول دارای خارش، پوسته پوسته و پر از ناهمواری است و یا حتی ممکن است از نظر ظاهری لکه های قرمز داشته باشد. منتها پوست با رطوبت کم نوعی شرایط پوستی است؛ که فاقد آب است و گرفته و خسته به نظر می‌رسد.

چرا خشکی پوست مهم است؟

خشکی پوست به خودی خود مسئله‌ی حادی نیست، اما ممکن است مشکلات زیر را برای شما ایجاد کند.

  • خارش پوست
  • ضخیم و زبرشدن مناطقی از پوست
  • ایجاد ترک های دردناک
  • درماتیت سبورئیک که طی آن پوست قرمز، ملتهب و پوسته پوسته می‌شود.
  • اگزما که به صورت لکه‌های گرد، پوسته پوسته، خارش دار و قرمز روی پوست شما ظاهر می‌شود.
  • عفونت باکتریایی

بیشتر بخوانید: مراقبت از پوست خشک؛

5 پرسش مهم در مورد مراقبت از پوست در هوای خشک و پاسخ به آن‌ها

  • سؤال اول: مهم‌ترین مؤلفه مراقبت از پوست سالم در هوای خشک کدام است؟

ایجاد و حفظ یک رژیم جامع مراقبت از پوست برای ترمیم و پیشگیری انواع صدمات پوستی در هوای خشک بسیار حیاتی است. استفاده از مرطوب‌کننده مناسب یکی از عناصر مهم این رژیم بوده و در کنار آن استفاده از پمادها و لوسیون­ها می‌تواند تأثیرات بیشتری داشته باشد.

محصولات مراقبت از پوست بهتر است دارای رایحه نباشند همچنین بهترین زمان استفاده از آن‌ها بلافاصله بعد از استحمام است چراکه بیشترین تأثیر را دارد. بهتر است متناسب با میزان خشکی هوا چندین بار در روز از مرطوب کننده‌ها استفاده شود. فراموش نکنید که برای مراقبت بهتر از پوست، حتی‌الامکان از کرم‌های آبرسان استفاده کنید.

مراقبت از پوست در هوای خشک
ایجاد و حفظ یک رژیم جامع مراقبت از پوست برای ترمیم و پیشگیری انواع صدمات پوستی در هوای خشک بسیار حیاتی است.
  • سؤال دوم: یک توصیه مهم برای مراقبت از پوست در زمستان سرد چیست؟

دوش کوتاه‌مدت با آب ولرم به صورت روزانه یکی از توصیه‌های مهم در هوای خشک است زیرا می‌تواند رطوبت پوست را تنظیم کند. در نظر داشته باشید که دوش نباید با آب داغ انجام شود زیرا تأثیر عکس می‌گذارد و افزایش چین‌وچروک را برای پوست به همراه دارد. همچنین طولانی کردن زمان استحمام نیز به پوست خشک صدمات بیشتری وارد می‌کند، از این رو زمان حمام کردن را بین 5 تا 10 دقیقه در نظر بگیرید. هرگز از محصولات مراقبتی و بهداشتی که حاوی الکل یا رایحه‌ای خاص هستند استفاده نکنید زیرا خشکی پوست را تشدید می‌کنند.

  • سؤال سوم: چه مواردی به صورت غیرمستقیم می‌تواند در هوای خشک از پوست شما مراقبت کند؟

استفاده از یک مرطوب‌کننده هوا در خانه می‌تواند به صورت غیرمستقیم بدون اینکه زمانی از شما بگیرد بر پوست شما تأثیر بگذارد و آن را از خشکی بیش از اندازه نجات دهد. بهتر است دستگاه مرطوب‌کننده را در اتاقی بگذارید که بیشترین زمان خود را در آن اتاق می‌گذرانید، همچنین بهتر است دمای اتاق را کم یا متوسط نگه دارید تا افزایش دما سبب خشکی بیشتر هوای اتاق نشود.

هوای خشک
بین سلامت غذایی و پوست سالم همیشه ارتباط تنگاتنگی برقرار بوده اما این موضوع در هوای خشک اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند.

بین سلامت غذایی و پوست سالم همیشه ارتباط تنگاتنگی برقرار بوده اما این موضوع در هوای خشک اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. مصرف کافئین و قهوه بیش از حد سبب خشکی بدن و نهایتاً خشکی پوست می‌شود، علاوه بر این بهتر است در رژیم غذایی از گردو، روغن زیتون و آووکادو استفاده شود.

  • سؤال چهارم: برای افرادی که دچار خشکی مزمن هستند چه پیشنهاداتی وجود دارد؟

افرادی که در هوای خشک بوده و دچار خشکی مزمن پوست هستند باید از تحریک‌کننده‌های احتمالی بپرهیزند، مثلاً ادکلن را به هیچ عنوان روی پوست اسپری نکنند زیرا الکل موجود در ادکلن باعث تشدید خشکی پوست می‌شود. از لباس‌هایی استفاده کنند که برای آن‌ها ایجاد حساسیت نکند. از مرطوب کننده‌ها و آبرسان‌هایی استفاده کنند که تأیید پزشک متخصص را به همراه داشته باشد. در ضمن تمیزی پوست توسط مواد غیر صابونی و دارای نرم کننده به آن‌ها پیشنهاد می‌شود.

سؤال پنجم: چرا مراقبت از پوست در این آب و هوا تا این اندازه مهم است؟

شاید باورپذیر نباشد اما خشکی پوست به مرور زمان می‌تواند عواقب بسیار بدی را به همراه داشته باشد. خارش، سوزش و ایجاد لک، از پیش­پا افتاده‌ترین عواقب خشکی پوست است که به مرور زمان می‌تواند تبدیل به ترک‌های پوستی و شکاف‌های دردناک شود.

این ترک‌ها باعث نفوذ عفونت به پوست می‌شود و می‌تواند زمینه‌ساز مواردی مانند اگزما پوستی باشد. بهتر است با کمی دقت و وقت صرف کردن، از پوست خود محافظت کنیم تا بدن به صورت طبیعی از بیماری‌های پوستی پیشگیری کند.

دوش کوتاه‌مدت با آب ولرم به صورت روزانه یکی از توصیه‌های مهم مراقبت از پوست در هوای خشک است زیرا می‌تواند رطوبت پوست را تنظیم کند.

۷ درمان سریع خشکی پوست

اولین گام درمان سریع خشکی پوست، شناسایی علت آن است. درمان خشکی پوست به روش خانگی می‌تواند نقش موثری در رفع خشکی پوست داشته باشد. در ادامه پنج روش آسان و انجام‌پذیر را برای برطرف کردن خشکی پوست با هم می‌خوانیم.

۱. پس از دوش گرفتن پوست خود را مرطوب کنید 

هنگام دوش گرفتن، آب باعث گسترش سلول‌های پوستی می‌شود که زمان بهینه را برای آبرسانی فراهم می‌کند. متخصص پوست توصیه می‌کند به محض بیرون آمدن از حمام از لوسیون بدن مخصوص و یا یک مرطوب کننده عالی استفاده کنید. هنگامی که از حمام خارج می‌شوید و پوست هنوز مرطوب است، استفاده از مرطوب کننده بسیار مهم است زیرا این کار مولکول‌های آب را به لایه‌های بیرونی پوست متصل می‌کند.

هنگام دوش گرفتن، آب باعث گسترش سلول‌های پوستی می‌شود که زمان بهینه را برای آبرسانی فراهم می‌کند.

۲. حتی در روزهای خاکستری زمستان ضد آفتاب بزنید

در روزهای روشن زمستان، برف اشعه خورشید را تا ۸۰ درصد منعکس می‌کند. فریب روزهای تاریک زمستانی را نخورید چرا که اشعه ماورای بنفش مضر خورشید می‌تواند در ابرها نفوذ کرده و همچنان صدمه بزند. به همین خاطر استفاده از ضد آفتاب در هوای سخت زمستان نیز به همان اندازه تابستان بسیار مهم است. قبل از اینکه بیرون بروید، از یک ضد آفتاب مرطوب‌کننده و با طیف گسترده با SPF ۱۵ یا بالاتر برای پوست خود استفاده کنید.

۳. آب بیش تری بنوشید

قبلا بارها شنیده اید که زیاد آب بنوشید. به یاد داشته باشید که اگر ورزش می‌کنید یا نوشیدنی های کافئین دار مصرف می‌کنید، برای جبران کم آبی بدن باید آب بیش تری بنوشید.

اگر برای نوشیدن آب مشکل دارید، می‌توانید از میوه ها و سبزیجات غنی از آب و اسیدهای چرب ضروری نیز استفاده کنید. آب میوه گیری راهی عالی برای گرفتن آب سبزیجاتی مانند کرفس و خیار است که هر دو برای خشکی پوست بسیار مناسب هستند.

فیس براش آیلو، بهترین انتخاب برای هر نوع پوست
برش پاکسازی آیلو، بهترین انتخاب برای هر نوع پوست

۴. از صابون کمتری استفاده کنید

مصرف بیش از حد صابون یا ضد عفونی کننده دست آن را خشک می‌کند. پس کمتر از صابون و ضد عفونی کننده دست استفاده کنید. هنگام استحمام صابون را فقط در زمان و جایی که به آن احتیاج دارید، استفاده کنید؛

یعنی زیر بغل، کشاله‌ی ران و روی پای خود. همچنین، توصیه می‌کنیم برای درمان سریع خشکی پوست خود از صابون‌های ملایم و بدون عطر یا ترجیحاً شامپو های بدن ملایم و مناسب پوست‌های حساس استفاده کنید که کمتر باعث خشکی پوست می‌شوند.

۵. از آب داغ کمتری استفاده کنید

شاید فکر کنید غوطه ور شدن در آب، ایده‌ی خوبی برای هیدراته کردن پوست است، اما حقیقت این است که آب، گاهی خشکی پوست را بدتر می‌کند. به ویژه اگر از آب داغ و صابونی استفاده کنید. شستن بیش از حد پوست، چربی‌های محافظ آن را از بین می‌برد. به همین دلیل، پوست شما خشک می‌شود. کاری که باید انجام دهید این است که مدت کمتری در حمام بمانید (10 دقیقه یا کمتر) و از آب گرم به جای آب داغ استفاده کنید.

۶. لباس مناسب فصل بپوشید

توجه کنید این مورد فراتر از استفاده از کرم ضد آفتاب در تابستان برای محافظت از پوست در مقابل آفتاب سوختگی و همچنین سرطان پوست است. به یاد داشته باشید که پیش از بیرون رفتن در فصل زمستان، برای رفع خشکی پوست و پوسته پوسته شدن آن، دستکش بپوشید.

به یاد داشته باشید که پیش از بیرون رفتن در فصل زمستان، برای رفع خشکی پوست و پوسته پوسته شدن آن، دستکش بپوشید.

۷. دستان خود را مرتباً مرطوب کنید

پس از شستشوی دست، پوست آن را با مرطوب‌سازی سالم نگه دارید. دکتر استین گلد، متخصص پوست می‌گوید: بهتر است از یک کرم یا پماد در زمستان استفاده کنید.

در مناطق گرم و مرطوب نیز استفاده از لوسیون مناسب است. شستن دست در روزهای سرد سال به دلیل خطر ابتلا به سرما خوردگی و آنفلوآنزا و حالا هم به دلیل همه‌گیری کرونا بسیار اهمیت دارد. استفاده از کرم دست بعد از هر بار شستشو می‌تواند به سلامت پوست دست کمک کند.

بیشتر بخوانید: درمان خشکی پوست؛ 

درمان خانگی پوست خشک

درمان های خانگی آسان ترین و بهترین راه برای از بین بردن خشکی پوست است. موادی که برای این کار استفاده می‌شود در اغلب خانه ها وجود دارد یا با هزینه کم و به راحتی قابل خریداری هستند.

ماسک‌های آبرسان خانگی رطوبت مورد نیاز پوست را در ماه‌های سرد سال فراهم می‌کنند. پس، از مرطوب کننده‌های طبیعی مانند عسل، آووکادو، ماست، روغن زیتون، روغن جوجوبا، روغن بادام، موز و آلوئه ورا استفاده کنید. هر چه را دوست دارید با هم مخلوط کنید تا یک کرم یا خمیر بسازید. سپس، برای آبرسانی ماندگار، آن را حدود 10 تا 30 دقیقه روی پوست خود بگذارید.

  • ماسک روغن زیتون و شکر:

با استفاده از ترکیبی از روغن زیتون و شکر، یک لایه بردار طبیعی درست کنید. یک فنجان شکر را با 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون ترکیب کنید. اسکراب را به آرامی روی پوست خشک مالش دهید و سپس بشویید. در آخر نیز از یک مرطوب کننده استفاده کنید تا لایه برداری به درستی و کمترین التهاب انجام شود.

پس، از مرطوب کننده‌های طبیعی مانند عسل، آووکادو، ماست، روغن زیتون، روغن جوجوبا، روغن بادام، موز و آلوئه ورا استفاده کنید.
  • روغن نارگیل:

آیا می‌دانید که روغن نارگیل، حاوی EFA ها از اسیدهای چرب ضروری است که می‌تواند با محافظت از پوست در برابر اثرات مضر محیطی، می‌تواند آن را مرطوب نگه دارد؟ روغن نارگیل را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا به شما در مرطوب نگه داشتن پوست کمک کند. همچنین به عنوان یک مرطوب کننده عالی می‌تواند به طور مستقیم روی پوست استفاده شود.

  • بلغور جو 

اگر به نظر می‌رسد هیچ چیز دیگری به خشکی و خارش پوست شما کمک نمی‌کند، حمام جو دوسر می‌تواند یک نجات دهنده برای پوست شما باشد. کافی است کمی بلغور جو دوسر را در مخلوط کن میکس کنید، آن را در وان گرم بریزید و حدود 15-20 دقیقه در آن بمانید.

بلغور جو دوسر مخلوط شده بتا گلوکان‌های تسکین دهنده را در حمام آزاد می‌کند تا به تسکین پوست خشک و خارش دار کمک کند. بلغور جو دوسر حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که در درمان بیشتر اختلالات پوستی بسیار مناسب است. بلغور جو دوسر برای پاکسازی و رطوبت پوست عالی است همچنین PH پوست را نرمال می‌کند.

  • گلیسیرین

گلیسیرین نه تنها خشکی پوست را برطرف می‌کند، بلکه در رفع ترک‌خوردگی لب هم اثرگذار است. این ترکیب هیدراتاسیون و سلامت پوست، همچنین سد دفاعی پوست را بهبود می‌بخشد. از این روش درمانی هر روز استفاده کنید تا خشکی پوستتان سریع‌تر رفع شود.

  •  آلوئه ورا 

اغلب مردم فکر می‌کنند که ژل آلوئه ورا برای تسکین آفتاب سوختگی مناسب است، اما این ژل می تواند در طول ماه های خشک زمستان نیز مؤثر باشد و موجب درمان خشکی پوست شود. تحقیقات نشان می‌دهد، آلوئه ورا می تواند قرمزی و التهاب وابسته به خشکی بیش از اندازه پوست و حتی علائم پیری و جوش را کاهش دهد.

تحقیقات نشان می‌دهد، آلوئه ورا می تواند قرمزی و التهاب وابسته به خشکی بیش از اندازه پوست و حتی علائم پیری و جوش را کاهش دهد.
  • روغن جوجوبا

از روغن جوجوبا به‌طور رایج برای تمام انواع پوست استفاده می‌شود. این روغن پوست را نرم کرده و خشکی پوست را برطرف می‌کند. همچنین به رشد سلول‌های پوستی جدید کمک می‌کند. روغن جوجوبا خواص ضدالتهابی دارد و پوست را تسکین می‌دهد. این روغن به‌عنوان سد دفاعی پوست عمل می‌کند.

  • گلاب

از گلاب معمولا برای حفظ سلامت پوست استفاده می‌شود. این ترکیب پوست را تسکین می‌دهد و مرطوب می‌کند. خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی گلاب می‌تواند از پوست در برابر اشعه‌های مضر فرابنفش خورشید محافظت کند. از این روش درمانی روزی یک بار (ترجیحا بعد از شستن صورت زمانی که از سرکار به منزل آمدید) استفاده کنید.

2 نکته ساده اما مهم مراقبت از پوست

برای مراقبت از پوست بهتر است در حد اعتدال لایه‌برداری کنید، در هوای خشک باید از اسکراب ملایم استفاده کنید تا پوست خشک شما در معرض پوسته پوسته شدن قرار نگیرد. همچنین در نظر داشته باشید که بهترین تعداد لایه‌برداری در هفته یک‌بار است و بیشتر از آن ممکن است به صورت شما آسیب وارد کند.

آب و نوشیدنی زیاد بنوشید. از نظر متخصصین تغذیه تأمین آب مورد نیاز بدن مستقیماً با بازسازی سلول‌های پوستی مرتبط است و منجر به باز شدن و شفاف شدن پوست می‌شود. برای امتحان می‌توانید 2 تا 3 هفته خوردن 10 لیوان آب در روز را امتحان کنید تا نتایج آن را ببینید. البته در هوای خشک خوردن این میزان آب ضروری بوده تا پوستتان در برابر خشکی در امان باشد.

مراقبت از پوست در هوای خشک
فراموش نکنید که بهترین راه‌های مراقبت در پوست نوشیدن مایعات، دوش کوتاه‌مدت و استفاده از مرطوب‌کننده‌های آبرسان است.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

بیشتر مواقع خشکی پوست به خوبی به سبک زندگی و درمان های خانگی پاسخ میدهد. اما استثناهایی هم وجود دارد. اگر این علائم را داشتید به پزشک مراجعه کنید.

  • پوست شما با وجود مراقبت ها بهبود نمیابد.
  • خشکی پوست همراه با قرمزی است.
  • خشکی و خارش شدید داشتید طوری که در خواب شما اختلال ایجاد میکند.
  • در اثر خراشیدن، زخم باز یا عفونت دارید.
  • مقدار زیادی از پوستتان پوسته پوسته شده است.

مراقبت از پوست در این آب و هوا باید همیشه برقرار باشد تا پوست همواره شادابی خود را حفظ کند، قطع کردن مقطعی و عدم رعایت بعضی از نکات مهم در مراقبت از پوست سبب می‌شود تا خشکی هوا بیش از پیش تأثیرات مخرب و منفی را بر پوست شما بگذارد.

فراموش نکنید که بهترین راه‌های مراقبت در پوست نوشیدن مایعات، دوش کوتاه‌مدت و استفاده از مرطوب‌کننده‌های آبرسان است. اگر شما هم تجربۀ دیگری در این زمینه دارید خوشحال می‌شویم تا نظرتان را با ما در میان بگذارید. تجربه‌های شما بسیار ارزشمند است، آن را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

پوست خشک چیست؟

خشکی پوست یک مشکل پوستی رایج است و در تمام سنین رخ می‌دهد. این مشکل خیلی جدی نیست، اما گاهی درمان آن سخت است. خشکی پوست ممکن است به بیماری‌های دیگر پوستی یا بیماری‌هایی مانند دیابت، کم کاری یا پرکاری تیروئید، سندرم شوگرن و سوء تغذیه مربوط باشد.

برای مراقبت از پوست بهتر است چه کنیم؟

برای مراقبت از پوست بهتر است در حد اعتدال لایه‌برداری کنید، در هوای خشک باید از اسکراب ملایم استفاده کنید تا پوست خشک شما در معرض پوسته پوسته شدن قرار نگیرد. همچنین در نظر داشته باشید که بهترین تعداد لایه‌برداری در هفته یک‌بار است و بیشتر از آن ممکن است به صورت شما آسیب وارد کند.

تفاوت های پوست خشک و پوست با رطوبت کم چیست؟

پوست خشک به عنوان یک نوع پوست شناخته می‌شود. که به معنای کمبود چربی است و به طور معمول دارای خارش، پوسته پوسته و پر از ناهمواری است و یا حتی ممکن است از نظر ظاهری لکه های قرمز داشته باشد. منتها پوست با رطوبت کم نوعی شرایط پوستی است؛ که فاقد آب است و گرفته و خسته به نظر می‌رسد.

۴ مرداد ۱۴۰۱ ۹ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی