لکه سفید پوستی
۸ شهریور ۱۴۰۲ ۰ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

لکه سفید پوستی؛ علت + روش سریع درمان

به این مطلب امتیاز دهید

هیچ چیزی مانند آفتاب تابستان سوزان و پرحرارت نیست. اما حتی در ابری‌ترین روزها، قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید می‌تواند باعث ایجاد انواع بیماری‌های پوستی شود. یکی از رایج‌ترین علائم قرار گرفتن در معرض نور خورشید، اغلب با تغییرات رنگدانه پوست شما سر و کار دارد. این تغییرات معمولاً شبیه لکه‌های سفید یا سایر انواع تغییر رنگ پوست هستند که در مجموع، مردم از آن‌ها به‌عنوان “لکه‌های خورشیدی” یاد می‌کنند. اما بسته به ظاهر و جایی که این لکه‌های سفید دیده می‌شوند، ممکن است نشانه‌ای از بیماری‌های پوستی مختلف نیز باشند. حال قصد داریم تا در این مطلب انواع لکه سفید پوستی و روش‌های درمان آن‌ها را بررسی کنیم.

لکه سفید پوستی چیست؟

لکه‌های سفید روی پوست ممکن است به دلیل قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید یا در نتیجه عفونت قارچی ظاهر شوند. این شرایط را می‌توان به راحتی با کرم‌ها و پمادها طبق توصیه پزشک درمان کرد. با این حال، در برخی موارد، لکه‌های سفید می‌توانند نشانه‌ای از مشکلات پوستی مانند درماتیت، هیپوملانوز یا ویتیلیگو باشند که نیاز به یک رویکرد درمانی هدفمندتر و خاص دارند.

این تغییرات معمولاً شبیه لکه‌های سفید یا سایر انواع تغییر رنگ پوست هستند که در مجموع، مردم از آن‌ها به‌عنوان “لکه‌های خورشیدی” یاد می‌کنند.

بنابراین، اگر متوجه لکه‌های سفید روی پوست خود شدید، باید به اندازه، محل و سایر علائم مانند خارش، خشکی و پوسته پوسته شدن آن‌ها توجه کنید. متخصص پوست می‌تواند این لکه‌ها را ارزیابی کند، علت زمینه‌ای را شناسایی کند و در صورت لزوم درمان را شروع کند.

به پوستت جون تازه بده

علل و علائم لکه‌های سفید پوستی چیست؟

شرایط و عوامل مختلف سلامتی می‌توانند باعث ایجاد لکه‌های سفید، در قسمت‌های مختلف بدن شوند. علل شایع ایجاد لکه سفید پوستی عبارتند از:

لکه‌های خورشیدی یا هیپوملانوز روده‌ای

لکه‌های خورشیدی لکه‌های سفید رنگی هستند که به دلیل از دست رفتن رنگدانه‌های پوست ایجاد می‌شوند. این لکه‌ها معمولاً هیچ علامتی ایجاد نمی‌کنند، اندازه آن‌ها 1 تا 3 میلی‌متر است و قبل از پیشرفت به سمت بازوها، کمر و صورت، ابتدا روی پاها ظاهر می‌شوند. محققان مطمئن نیستند که چه چیزی باعث ایجاد لکه‌های خورشیدی می‌شود. علل این عارضه ممکن است شامل کمبود رنگدانه پوست به نام ملانین باشد.

به‌نظر می‌رسد لکه‌های خورشیدی ارثی هم باشند و همچنین احتمال اینکه بعد از 40 سالگی ظاهر شوند بیشتر است. با این حال، آن‌ها بی ضرر هستند و درمانشان تنها یک موضوع زیبایی است. همچنین در حالی که قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهد، لکه‌های خورشیدی به خودی خود نشان دهنده ابتلا به سرطان نیستند.

اگر متوجه لکه‌های سفید روی پوست خود شدید، باید به اندازه، محل و سایر علائم مانند خارش، خشکی و پوسته پوسته شدن آن‌ها توجه کنید.

بیشتر بخوانید: لکه پوست چیست؟ + علائم و درمان انواع لک پوست

Tinea versicolor

در افراد مبتلا به تینه‌آ ورسیکالر (TV)، قارچی که معمولاً روی سطح پوست همه انسان‌ها زندگی می‌کند، خارج از کنترل رشد می‌کند. این قارچ باعث ایجاد لکه‌هایی خشک، پوسته پوسته و خارش دار می‌شود که روشن‌تر یا تیره‌تر از پوست اطراف خود هستند.

این تکه‌ها معمولاً به کندی رشد می‌کنند و اغلب در کنار هم قرار دارند. گاهی اوقات، علائم TV تنها زمانی قابل توجه است که فرد برنزه شده باشد. این بیماری شایع است و در محیط‌های گرم و مرطوب بیشتر دیده می‌شود.

Pityriasis alba

پیتریازیس آلبا (PA) یک بیماری پوستی نسبتاً گسترده و غیرسرطانی است که باعث ایجاد لکه‌هایی قرمز، پوسته پوسته شده و خارش‌دار می‌شود. این لکه‌ها در نهایت بهبود می‌یابند و لکه‌های سفید و ضعیفی را از خود به یادگار می‌گذارند.

PA بیشتر در کودکان بین 3 تا 16 سال ایجاد می‌شود و معمولاً صورت را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اما می‌تواند گردن، شانه‌ها و بازوها را نیز درگیر کند. محققان مطمئن نیستند که چه چیزی باعث PA می‌شود، اما فکر می‌کنند ممکن است یک شکل خفیف از اگزما باشد. بنابراین لازم به گفتن نیست که اگزما هم می‌تواند لکه سفید پوستی ایجاد کند.

ویتیلیگو

در افراد مبتلا به ویتیلیگو، لکه سفید پوستی در مکان‌هایی از بدن ظاهر می‌شود که سلول‌های سازنده رنگدانه‌ پوست از بین رفته‌اند. محققان در اینجا هم مطمئن نیستند که چه چیزی باعث ویتیلیگو می‌شود!

ممکن است یک وضعیت خود ایمنی باشد، که در آن سیستم ایمنی به اشتباه به سلول‌های سالم آسیب می‌رساند. لکه‌های سفید ویتیلیگو تمایل دارند در مکان‌هایی که در معرض نور خورشید هستند ایجاد شوند به‌نظر می‌رسد ویتیلیگو هم ارثی باشد و اکثر مبتلایان اولین بار در دهه 20 زندگی خود آن را تجربه می‌کنند.

ممکن است یک وضعیت خود ایمنی باشد، که در آن سیستم ایمنی به اشتباه به سلول‌های سالم آسیب می‌رساند.

چگونه از بروز لک سفید روی پوست جلوگیری کنیم؟

در واقع پیشگیری بهترین درمان برای انواع لکه سفید پوستی است! و اگر این لکه‌ها در صورت آسیب آفتاب ایجاد شده باشند، سلامت پوست شما کاملا در دستان شماست. با استفاده از ضد آفتاب، دوری از آفتاب مستقیم، استفاده نکردن از تخت‌های آفتاب‌گیر و اجتناب از آفتاب‌سوختگی، می‌توانید از آسیب‌هایی که اشعه‌های UV می‌توانند به سلول‌های تولیدکننده ملانین‌تان وارد کنند از ایجاد لکه‌های سفید جلوگیری کنید.

از لکه‌های ناشی از عفونت‌های باکتریایی یا اگزما می‌توان با استفاده از داروهای صحیح یا با پرهیز از آن دسته از غذاها یا مواد شیمیایی که باعث تحریک و ایجاد لکه‌ها می‌شوند، پیشگیری کرد.

بیشتر بخوانید: درمان لکه‌های ماه گرفتگی (خورشیدگرفتگی) و انواع خال‌های مادرزادی

همچنین باید توجه داشته‌باشید که اگر لکه‌های سفیدی دارید که در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید ایجاد می‌شوند، ممکن است مستعد ابتلا به خال و سرطان پوست نیز باشید. لکه‌های سفید با لبه‌های ناهموار و بافت یا رنگ‌های مختلف می‌توانند نشانه سرطان پوست غیرملانوما باشند. پس مطمئن شوید که پوست خود را به‌طور منظم چک می‌کنید و هر گونه نگرانی پوستی را با پزشک خود در میان بگذارید.

آیا لک‌های سفید پوستی خطرناک‌اند؟

در بیشتر موارد، انواع لکه سفید پوستی نیازی به درمان پزشکی ندارند. با این حال، مهم است که این لکه‌ها توسط متخصص پوست بررسی شوند تا او بتواند احتمال وجود هر گونه بیماری زمینه‌ای را رد کند. همچنین به افراد توصیه می‌شود در شرایط زیر در مورد لکه‌های سفید با پزشک مشورت کنند:

  • لکه‌ها پس از چند هفته درمان همچنان روی پوست باقی می‌مانند
  • لکه‌ها پس از درمان به‌طور مداوم دوباره ظاهر می‌شوند
  • اگر لکه‌ها به سایر قسمت‌های بدن گسترش بیابند
  • علائمی مانند درد، خارش یا ناراحتی روحی ایجاد کنند
مهم است که این لکه‌ها توسط متخصص پوست بررسی شوند تا او بتواند احتمال وجود هر گونه بیماری زمینه‌ای را رد کند.

درمان لک‌های سفید پوستی

درمان انواع لکه سفید پوستی می‌تواند با توجه به علت زمینه آن‌ها به روش‌های زیر صورت گیرد:

Tinea versicolor

علائم این بیماری معمولاً در هوای سرد از بین می‌روند، اما ممکن است با بالا رفتن دما و رطوبت دوباره ظاهر شوند. اما درمان Tinea versicolor در مراحل اولیه این بیماری می‌تواند به قطع این چرخه کمک کند. اگر علائم شما خفیف هستند، می‌توانید آن‌ها را در خانه با محصولات ضد قارچ بدون نسخه (OTC) درمان کنید. ضد قارچ‌ها به کاهش مخمر و از بین بردن یا حداقل کاهش ظاهر این نوع لکه سفید پوستی کمک می‌کنند. برخی از این داروهای موضعی عبارتند از:

  • میکونازول
  • سولفید سلنیوم
  • کتوکونازول
  • کلوتریمازول

بسته به شدت علائم، ممکن است هفته‌ها یا حتی ماه‌ها طول بکشد تا لکه‌های روی پوستتان از بین بروند. اما اغلب پس از درمان کامل، پوست ظاهر سابق خود را به دست می‌آورد. اگر هم درمان‌های خانگی کافی نباشد، متخصص پوست می‌تواند کرم‌های موضعی قوی‌تر یا داروهای خوراکی برایتان تجویز کند. همچنین شاید لازم باشد تا این درمان‌ها را به‌صورت دوره‌ای تکرار کنید.

اگزما

درمان اگزما در واقع بر مدیریت علائم این بیماری تمرکز دارد و باید بتوانید علائم خود را با حفظ سلامت پوست خود کاهش دهید. بنابراین این نکات را امتحان کنید:

  • به جای صابون‌های تند از پاک کننده‌های ملایم استفاده کنید.
  • جوش‌ها را با کرم‌های دارویی درمان کنید.
  • پوست خود را مرطوب نگه دارید.
  • از دوش گرفتن یا حمام بیش از حد طولانی و با آب خیلی گرم خودداری کنید.
  • هنگام استفاده از حلال‌های پاک کننده از دستکش استفاده کنید.
  • به جای مواد شیمیایی از حلال‌های کاملا طبیعی استفاده کنید.
  • استفاده از کرم‌های ضد خارش یا داروهای خوراکی ضد آلرژی مانند آنتی هیستامین هم به کاهش خارش پوست کمک می‌کنند.

اگر این راه حل‌ها کافی نبودند، پزشک بسته به نوع اگزمای شما، کورتیکواستروئیدهای موضعی یا سایر درمان‌ها را توصیه خواهد کرد.

ویتیلیگو

درمان ویتیلیگو از نوع درمان‌های زیبایی است و هدف آن بازگرداندن رنگ به پوست آسیب دیده است. البته شاید این کار نیاز به آزمون و خطا داشته‌باشد. پزشک معمولا یک یا چند مورد از درمان‌های زیر را برایتان تجویز می‌کند:

  • استروئیدها
  • تعدیل کننده‌های ایمنی
  • درمان با اشعه ماوراء بنفش (UV)
  • روکسولیتینیب (Opzelura)

برخی از افراد مبتلا به ویتیلیگو، استفاده از لوازم آرایشی موثرترین گزینه برای کاهش ظاهر لکه سفید پوستی است. همچنین استفاده از کرم ضد آفتاب یا پوشیدن لباس محافظ را باید مد نظر قرار دهید، زیرا قرار گرفتن در معرض آفتاب می‌تواند باعث آسیب طولانی مدت به پوست شما شود. در موارد شدید ویتیلیگو، درمان‌های جراحی مورد نیاز خواهند بود.

بیشتر بخوانید: لکه ماه گرفتگی نوزاد؛ علائم، دلایل و بررسی انواع روش درمان

Idiopathic guttate hypomelanosis (لکه‌های خورشیدی)

استفاده از کرم ضد آفتاب و پرهیز از قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید اولین قدم برای کاهش آسیب بیشتر به پوست شما است. تنها چند گزینه محدود برای درمان لکه‌های خورشیدی وجود دارند. اگر می‌خواهید ظاهر این نوع لکه سفید پوستی را کاهش دهید، با پزشک در مورد مهارکننده‌های کلسینئورین یا درمان‌های لیزری مشورت کنید.

پیتریازیس آلبا

پیتریازیس معمولاً خود به خود برطرف می‌شود، اما ممکن است در دوره‌های زمانی مختلف دوباره عود کند. درمان‌های مورد استفاده برای کاهش این نوع لکه سفید پوستی عبارتند از:

  • کرم‌های مرطوب کننده
  • استروئیدهای موضعی
  • کرم‌های غیر استروئیدی
  • لیکن اسکلروزوس

این داروها می‌توانند خارش و جای زخم را کاهش داده و از نازک شدن بیشتر پوست جلوگیری کنند و همچنین ممکن است ظاهر پوست را نیز بهبود بخشند. پزشک ممکن است لوسیون‌ها یا کرم‌های کورتیکواستروئیدی موضعی را هم به شما توصیه کند.

پزشک ممکن است لوسیون‌ها یا کرم‌های کورتیکواستروئیدی موضعی را هم به شما توصیه کند.

 سخن نهایی

همانطور که دیدیم، شرایط پوستی مختلف می‌توانند باعث ایجاد انواع لکه سفید پوستی شوند. با این حال اگر علت زمینه‌ای لکه سفید پوستی خود را به درستی و به موقع شناسایی کنید، می‌توانید با استفاده از درمان‌های مختلف برای حذف آن‌ها و برگرداندن لطافت و زیبایی به پوست خود اقدام کرده و موفق شوید!

سوالات متداول

لکه سفید پوستی چیست؟

لکه‌های سفید روی پوست ممکن است به دلیل قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید یا در نتیجه عفونت قارچی ظاهر شوند.

چگونه از بروز لک سفید روی پوست جلوگیری کنیم؟

با استفاده از ضد آفتاب، دوری از آفتاب مستقیم، استفاده نکردن از تخت‌های آفتاب‌گیر و اجتناب از آفتاب‌سوختگی، می‌توانید از آسیب‌هایی که اشعه‌های UV می‌توانند به سلول‌های تولیدکننده ملانین‌تان وارد کنند از ایجاد لکه‌های سفید جلوگیری کنید.

منابع: + + + + + +

۸ شهریور ۱۴۰۲ ۰ دیدگاه
اشتراک گذاری

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی