درمان جوش زیرپوستی
۱۹ تیر ۱۴۰۱ ۱۲ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

درمان جوش زیرپوستی؛ علائم، دلایل و 15 روش درمان سریع خانگی

2/5 - (1 امتیاز)

جوش زیرپوستی یکی از مشکلات پوستی شایع است که تقریباً 80 درصد افراد 11 تا ۳۰ ساله آن را تجربه می‌کنند. تغییرات هورمونی نقش مهمی در تجمع چربی زیر پوست دارد، ولی باتوجه ‌به اینکه رژیم غذایی و سبک زندگی نسبت به گذشته تفاوت بسیار زیادی کرده است، این عارضه در افراد بیشتری مشاهده می‌شود. بعضی از نشانه‌های جوش‌ها مربوط به بیماری‌های خاصی هستند که فقط پزشکان متخصص می‌توانند آن را تشخیص دهند و تشخیص انواع جوش‌های زیرپوستی در تعیین روش درمانی آن بسیار مؤثر است. جوش‌های زیرپوستی، درواقع تورم‌های سفت زیر سطح پوست هستند که اغلب ملتهب، دردناک و گاهی عفونی می‌شوند. در اینجا آنچه باید در مورد علل، درمان جوش زیرپوستی و پیشگیری از آن بدانید، آمده است.

آن‌چه خواهید خواند...

جوش زیر پوستی چیست؟

جوش‌های زیر پوستی که به جوش کور معروف است، زیر پوست ایجاد می‌شوند. برخلاف انواع دیگر جوش‌ها که به‌صورت انواع جوش سرسفید، سرسیاه یا قرمز قابل مشاهده هستند، جوش‌های کور زیر سطح پوست ایجاد می‌شوند. برخی از این جوش‌ها در نهایت در سطح پوست ظاهر شده و به اصطلاح از زیر سطح پوست شما فوران می‌کنند و سبب بروز نشانه‌هایی در روی پوست به شکل یک لکه می‌شوند. البته بسیاری از این جوش‌های زیرپوستی بدون ظاهر‌شدن از بین می‌روند.

بعضی از نشانه‌های جوش‌ها مربوط به بیماری‌های خاصی هستند که فقط پزشکان متخصص می‌توانند آن را تشخیص دهند و تشخیص انواع جوش‌های زیرپوستی در تعیین روش درمانی آن بسیار مؤثر است.

جوش‌های زیرپوستی در مناطقی از پوست که غدد چربی بیشتری دارند، مانند صورت، گردن، شانه‌ها، پشت و سینه ایجاد می‌شود. اگر منافذی با سلول‌های مرده پوست مسدود شود، سبوم نمی‌تواند به سطح پوست برسد. بنابراین سبوم در غده چربی جمع شده و به جوش تبدیل می‌شود. جوش‌های کور یا زیرپوستی اغلب روی نواحی صورت، قسمت بالایی کمر یا سینه ایجاد می‌شود. اگر انگشت خود را روی سطح پوست بمالید، ممکن است بتوانید این جوش‌ها را احساس کنید.

جوش‌های زیرپوستی می‌توانند دردناک و آزاردهنده باشند، اما چندین روش درمانی، از جمله کمپرس گرم و کرم‌های موضعی، می‌توانند این نوع از جوش‌ها را کوچک کنند. هرگز سعی نکنید یک جوش زیر پوستی را با فشار‌دادن آن ازبین ببرید، چراکه می‌تواند وضعیت جوش را بدتر کند یا باعث ایجاد یک جوش دائمی شود.

به پوستت جون تازه بده

علت بروز جوش‌های زیر پوستی چیست؟

موها از روزنه‌های بسیار کوچک روی پوست رشد می‌کنند که به آن‌ها منافذ پوست می‌گویند. سلول‌های مرده پوست به سمت منافذ حرکت می‌کنند. همچنین چربی‌هایی به نام سبوم، توسط غدد چربی برای نرم نگه‌داشتن پوست ایجاد می‌شوند. با تولید بیش‌از اندازه چربی سبوم، سلول‌های مرده به هم می‌چسبند و باعث بسته‌شدن منافذ پوست می‌شوند. هنگامی‌که روغن، باکتری‌ها و کثیفی در اعماق فولیکول مو تجمع می‌یابند، جوش‌های زیرپوست ایجاد می‌شوند. نتیجه نهایی یک توده دردناک زیر پوست است که مانند سایر جوش‌ها سر ندارد.

پوست چرب بیشتر از پوست خشک مستعد تشکیل این نوع از جوش‌ها است. اختلالات هورمونی گاهی‌اوقات می‌تواند باعث افزایش بیش‌ازحد روغن در پوست شود. این اتفاق ممکن است در دوره‌های خاصی از زندگی مانند بلوغ یا بارداری رخ دهد. مصرف برخی داروها ممکن است به ایجاد جوش‌های کور (زیرپوستی) کمک کند. این داروها شامل کورتیکواستروئیدهای خوراکی و برخی از داروهای ضدبارداری است.

نتیجه نهایی یک توده دردناک زیر پوست است که مانند سایر جوش‌ها سر ندارد.

شرایط محیطی و تغییرات جسمی

علت ایجاد جوش زیرپوستی نسبت به سن افراد و عوامل دیگر می‌تواند متفاوت باشد. برخی از شایع‌ترین دلایلی که منجر به ایجاد جوش‌های زیرپوستی جدید یا تشدید جوش‌های قبلی می‌شوند، عبارت‌اند از:

  • تغییرات سطح هورمونی خانم‌ها در زمان قاعدگی
  • استفاده از کلاه ایمنی و ورزشی به مدت طولانی
  • شرایط آب‌وهوایی، مانند آلودگی و رطوبت بالای هوا
  • استفاده بدون تجویز از محصولات مراقبتی بهداشتی پوست
  • کار در محل‌هایی مانند رستوران که چربی زیادی در آن‌جا وجود دارد.
  • استرس و افزایش سطح هورمون کورتیزول
  • عوارض جانبی استفاده از برخی داروها
  • عوامل ژنتیکی

درمان جوش زیرپوستی با رژیم غذایی

برای اثبات تأثیر خوراکی‌ها در ایجاد جوش‌های زیرپوستی مطالعات علمی دقیقی وجود ندارد، اما باتوجه‌به تجربه افراد، برخی از غذاها در ایجاد جوش جدید یا تشدید جوش‌های قدیمی مؤثرند. غذاهایی که حاوی قند و چربی بالا هستند، اگر جوش جدید ایجاد نکند، در تشدید جوش‌های قبلی نقش مهمی دارند.

علت ایجاد جوش زیرپوستی نسبت به سن افراد و عوامل دیگر می‌تواند متفاوت باشد.

بازه سنی افراد

یکی دیگر از عوامل ایجاد جوش در نوجوان‌ها، افزایش هورمون‌هایی مانند آندروژن است که در سنین نوجوانی ترشح آنها به بالاترین سطح خود می‌رسد.

بیماری‌های زمینه‌ای

برخی از بیماری‌های اختلالات غدد درون‌ریز، مانند بیماری تخمدان پلی‌کیستیک و اختلالات تومورهای ترشح‌کننده آندروژن در ایجاد جوش‌های زیرپوستی مؤثرند. خلاص‌شدن از شر جوش‌های کور ممکن است سخت باشد، اما با صبر و دقت قابل درمان هستند.

بیشتر بخوانید: درمان جوش در خانه؛ 

اهمیت پیشگیری و درمان جوش زیرپوستی

برخی از افراد با مشاهده علائم سطحی این بیماری پوستی، سریعاً برای درمان آن راهکار پیدا می‌کنند و برخی دیگر به این موضوع اهمیت نمی‌دهند. عدم توجه به پیشگیری و درمان جوش زیرپوستی، علائم آن را تشدید می‌کند و هزینه‌های درمان جوش زیرپوستی را افزایش می‌دهد. با زیادشدن جوش‌های روی صورت، درمان آن به زمان و تلاش بیشتری نیاز دارد، زیرا درمان یک یا چند جوش، راحت‌تر از درمان جوش‌های زیاد است.

عدم توجه به پیشگیری و درمان جوش زیرپوستی، علائم آن را تشدید می‌کند و هزینه‌های درمان جوش زیرپوستی را افزایش می‌دهد.

پیشگیری از جوش‌های زیرپوستی باتوجه‌به دلایل ایجاد آن می‌تواند ممکن یا غیرممکن باشد. در برخی از افراد که علت ایجاد جوش در آن‌ها تغییرات هورمونی است، پیشگیری از ایجاد جوش تقریباً غیرممکن است. اما برخی از روش‌ها وجود دارند که می‌توانند در نگهداری پوست‌های مستعد جوش مؤثر باشند:

  • شستن روزانه صورت با آب گرم و یک پاک‌کننده ملایم
  • استفاده مستمر از یک مرطوب‌کننده
  • عدم استفاده از لوازم آرایشی حساسیت‌زا
  • پاک‌کردن لوازم آرایشی در پایان روز
  • دور نگه‌داشتن دست‌های کثیف از صورت

بهترین سبک تغذیه برای افراد مستعد رژیم غذایی متعادل است. وجود میوه و سبزی زیاد که سرشار از ویتامین c هستند، در کاهش آثار التهاب بسیار مؤثرند. یکی دیگر از مواد غذایی مؤثر در کاهش التهاب‌های پوستی، مصرف ماهی است.

درمان جوش زیرپوستی

تعداد جوش‌های صورت هرچقدر که زیاد می‌شوند، احتمال ایجاد زخم روی پوست در هنگام درمان هم افزایش پیدا می‌کند و پس از رفع این جوش‌ها، لکه‌های روی صورت ماندگاری بیشتری را تجربه می‌کنند.

افزایش جوش‌های زیرپوستی منجربه ایجاد جوش‌های سرسیاه و عمیق می‌شوند و بیماران برای درمان باید داروهای قوی‌تری را مصرف کنند، برخی از داروهای قوی می‌توانند عوارض پوستی و غیرپوستی دیگری برای بیماران ایجاد کنند. درمان جوش‌های زیرپوستی باتوجه‌به خفیف یا شدیدبودن نوع جوش، به دو دسته درمان‌های پزشکی و خانگی تقسیم می‌شود.

درمان‌های پزشکی

درمان‌های پزشکی جوش‌های زیرپوستی، ابتدا با تشخیص اولیه نوع جوش شروع می‌شود. پزشک پس از تشخیص نوع جوش، راهکار درمانی متناسب با آن را ارائه می‌دهد. استفاده از روش‌های درمانی که باید با تجویز پزشک انجام شوند، به‌صورت خوددرمانی کاری کاملاً اشتباه است و می‌تواند تعداد و التهاب جوش‌ها را افزایش دهد. حتی برخی از روش‌های درمان خانگی و سریع جوش‌های زیرپوستی باید با کمک پزشک انجام شوند.

مصرف آنتی‌بیوتیک خوراکی راهی برای درمان جوش زیرپوستی

عموما آکنه‌های شدیدتر اغلب با آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی درمان می‌شوند. اگر جوش‌های زیرپوستی زیادی دارید که ممکن است دچار عفونت شده‌ باشند، پزشکتان آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی را به‌جای آنتی‌بیوتیک‌های موضعی یا علاوه‌بر آن توصیه می‌کند.

تزریق کورتیزون

جوش‌های زیرپوستی بسیار دردناک، بزرگ یا متورم ممکن است با تزریق کورتیزون درمان شوند. پزشک شما یک محلول کورتیزون رقیق شده را مستقیماً به هر جوش زیرپوست تزریق می‌کند.

استفاده از آنتی‌بیوتیک‌های موضعی

این نوع از آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند به خلاص‌شدن از شر هر گونه باکتری که در ایجاد جوش زیرپوستی نقش دارند کمک کند و التهاب را کاهش دهد. اگر به‌طور مداوم دچار این نوع از جوش‌ها می‌شوید، بهتر است به‌عنوان یک اقدام پیشگیرانه از چنین محصولاتی در اطراف ناحیه آسیب‌دیده استفاده کنید. رایج‌ترین آنتی‌بیوتیک‌های موضعی برای آکنه، شامل کلیندامایسین و اریترومایسین است.

نحوه‌ی استفاده از آن‌ها کاملا مطابق با نظر دکتر متخصص خواهد بود، اما معمولا باید دو بار در طول روز از آن‌ها استفاده کنید. البته اگر پوست حساسی دارید، ممکن است لازم باشد یک بار در روز از آنتی‌بیوتیک‌های موضعی استفاده کنید.

با این‌حال، آنتی‌بیوتیک‌های موضعی به‌خودی خود موثر نیستند. شما باید آن‌ها را همراه با نوع دیگری از محصولات آکنه مانند بنزوئیل پراکسید استفاده کنید. آنتی‌بیوتیک‌ها باکتری‌ها و التهاب را کمتر کرده، درحالی‌که بنزوئیل پراکسید جوش زیرپوست را خشک می‌کند.

درمان‌های خانگی سریع

برخی از درمان‌های خانگی گفته شده در این مقاله پشتوانه علمی ندارند، بااین‌حال از روش‌های تأثیرگذاری هستند که دیگران فایده آن را در درمان جوش‌های صورتشان دیده‌اند.

آنتی‌بیوتیک‌های موضعی به‌خودی خود موثر نیستند. شما باید آن‌ها را همراه با نوع دیگری از محصولات آکنه مانند بنزوئیل پراکسید استفاده کنید.

استفاده از سرکه سیب برای درمان جوش زیرپوستی

اسیدلاکتیک موجود در سرکه سیب لکه‌های باقی‌مانده و زخم‌های ایجاد شده توسط جوش را از بین می‌برد. استفاده از سرکه سیب برای ازبین‌بردن جوش مناسب نیست و حتی به علت اینکه احتمال تحریک جوش بیشتر می‌شود، برخی از پزشکان توصیه می‌کنند استفاده از این روش برای درمان قطعی مناسب نیست.

  • یک پیمانه سرکه و 3 پیمانه آب را مخلوط کنید. برای پوست‌های حساس، میزان آب را افزایش دهید. پس از خشک‌کردن پوست، محلول را به‌آرامی با پنبه روی پوست بمالید. پس از گذشتن 5 تا 20 ثانیه، پوست را با آب بشویید و خشک کنید. البته بیماران باید توجه کنند این روش روی برخی از پوست‌ها حساسیت ایجاد می‌کند.
  • مقداری سرکه سیب را روی یک تکه پنبه بریزید و آن را روی جوش‌های خود بمالید و بعد از چند دقیقه محل مربوطه را پاک کنید. توجه کنید خیلی نباید بگذارید سرکه سیب روی صورت بماند، چرا که سرکه سیب خاصیت اسیدی دارد و ممکن است باعث سوختگی و حساسیت پوست شود. این کار را نهایتاً دو بار در روز انجام دهید.
میکرودرم خانگی رویت
میکرودرم خانگی رویت، پوستتو احیا کن

استفاده از مکمل روی برای درمان جوش زیرپوستی

ماده مغذی روی در رشد سلول‌ها، تولید هورمون و عملکرد سیستم ایمنی نقش مهمی دارد. در مطالعاتی که انجام شده است، استفاده از روی در افرادی که جوش‌های زیرپوستی داشته‌اند، التهاب جوش‌ها را کاهش داده و در درمان مؤثر بوده است.

  • روش استفاده: حد مجاز استفاده روزانه از مکمل روی 40 میلی‌گرم است. استفاده افراطی از روی، عوارض جانبی زیادی روی معده و روده دارد. از این‌رو، مشورت با پزشک قبل از مصرف مکمل روی بسیار مهم است.

استفاده از ماسک عسل و دارچین

استفاده از عسل و دارچین به علت اثرات ضدباکتریایی و ضدالتهابی ترکیب آ‌ن‌ها است. عسل نقش مستقیمی در درمان جوش ندارد، اما می‌توان به‌عنوان درمان کمکی در کنار درمان‌های دیگر استفاده کرد.

  • روش استفاده: ترکیب 2 قاشق غذاخوری عسل و 1 قاشق چای‌خوری دارچین و قراردادن اینماسک روی پوست به مدت 10 تا 15 دقیقه

استفاده از روغن درخت چای برای درمان جوش زیرپوستی

استفاده از این روغن برای پوست‌های خشک بسیار مفید است و استفاده طولانی‌مدت باعث افزایش مقاومت پوست در برابر باکتری‌ها می‌شود. روغن درخت چای به علت غلظت بالا، باید پیش از استفاده رقیق شود.

  • روش استفاده: ترکیب 1 پیمانه روغن درخت چای و 9 پیمانه آب و آغشته‌کردن نواحیآسیب‌دیده پوست، به مدت یک یا دو بار در روز

استفاده از چای سبز

چای سبز به علت خواص آنتی‌اکسیدانی، تأثیر شگفت‌انگیزی در جوان‌سازی پوست دارد. چای سبز به کاهش باکتری و التهاب جوش کمک زیادی می‌کند. استفاده از چای سبز به‌صورت خوراکی و موضعی برای بهبود جوش زیرپوستی توصیه می‌شود. این گیاه شگفت‌انگیز، تولید اضافی چربی‌های پوست را کاهش می‌دهد.

  • روش استفاده: مالیدن پنبه آغشته به چای سبز روی پوست

استفاده از آلوئه‌ورا راهی برای درمان جوش زیرپوستی

ژل آلوئه‌ورا برای مرطوب‌کردن پوست و کاهش التهاب‌های آن استفاده می‌شود. همچنین اسید سالیسیلیک و گوگرد آلوئه‌ورا در درمان جوش‌های زیرپوستی بسیار مؤثر است.

  • روش استفاده: قراردادن ژل روی پوست، به مدت یک یا دو بار در روز

پرهیز از فشار‌دادن و ترکاندن جوش زیرپوستی

جوش‌های زیر پوست عموما نمی‌توانند ظاهر شوند. تلاش برای ترکاندن یا فشار‌دادن آن‌ها، فقط باعث تحریک بیشتر آن‌ها می‌شود و حتی ممکن است در موارد حادتر باعث عفونت یا زخم در محل جوش شود. به‌جای ترکاندن جوش‌ها، سعی کنید جوش را روی پوست بیاورید تا از طریق روش‌های درمانی دیگر از پوست خارج شود.

استفاده از ترکیبات بنزوئیل پروکسید

بنزوئیل پراکسید باکتری‌های موجود زیر پوست را از بین می‌برد. امروزه این ترکیبات در بسیاری از کرم‌ها و محصولات مراقبت از پوست برای جلوگیری از بروز جوش‌های زیر پوست استفاده می‌شود.

امروزه این ترکیبات در بسیاری از کرم‌ها و محصولات مراقبت از پوست برای جلوگیری از بروز جوش‌های زیر پوست استفاده می‌شود.

استفاده از کمپرس گرم برای درمان جوش زیرپوستی

یکی از بهترین راه‌ها برای درمان جوش زیرپوستی به سر، استفاده از کمپرس گرم است. کمپرس گرم برای تحریک تخلیه زخم‌ها – از جمله جوش‌ها – استفاده شده است. کمپرس گرم به باز‌شدن منافذ و کشیدن جوش به سطح کمک می‌کند. می‌توانید یک کمپرس گرم را به مدت 20 دقیقه روی صورت تمیز قرار دهید. از کمپرس گرم چند بار در روز برای کمک به ایجاد سرجوش استفاده کنید. برای اینکه این روش عمل کند، ممکن است لازم باشد فرایند را تکرار کنید.

بیشتر بخوانید: درمان جوش روی گونه؛ 

استفاده از چسب جوش

چسب آکنه یک باند دارویی کوچک است که مستقیماً باید روی جوش‌های زیرپوست قرار دهید. آن‌ها معمولاً حاوی مواد ضد آکنه مانند اسید سالیسیلیک هستند. چسب‌های جوش را می‌توانید از داروخانه‌ها خریداری کنید.

استفاده از روغن درخت چای

روغن درخت چای حاوی ترکیبات ضدمیکروبی است و گزینه مناسبی برای جایگزینی آنتی‌بیوتیک‌ها و درمان‌های OTC می‌باشد. برای اثربخشی بهینه، از محصولی که حاوی 5 درصد روغن درخت چای یا بیشتر است، استفاده کنید. بهتر است در طول روز دو بار مصرف شود تا جوش زیرپوست کاملا بهبود یابد. ابتدا روغن درخت چای را با یک روغن حامل مانند روغن زیتون رقیق کنید. روغن درخت چای برای استفاده روزانه به اندازه کافی ایمن است.

مصرف عسل خام به صورت موضعی

عسل خام جایگزین طبیعی دیگری برای محصولات OTC است. عسل دارای خواص ضد میکروبی طبیعی است که به خلاص‌شدن از شر باکتری‌ها کمک می‌کند. مقدار کمی را روی ناحیه‌ی دارای جوش بمالید و بگذارید یک شب بماند. عسل خام را نیز می‌توان به‌عنوان پاک‌کننده با آب مخلوط کرد.

آبلیمو راهی برای درمان جوش زیرپوستی

یکی از موثرترین موادی و ترکیباتی که برای درمان جوش‌های زیرپوستی توصیه می‌شود، آبلیموی تازه است. فقط کافیست لیمو را بشویید و با استفاده از پنبه روی صورت خود بمالید و پس از آن با آب ولرم تمیز کنید. بهتر است برای اثربخشی، این کار را 1 تا 2 بار در روز انجام دهید.

شیر برای درمان جوش زیرپوستی

فقط کافیست پنبه را با شیر تازه آغشته کنید و روی قسمت‌های دارای جوش بمالید و پس از گذشت 10 دقیقه آن را با آب ولرم شستشو دهید تا به مرور زمان این جوش‌ها از بین برود.

روغن سیاه‌دانه

متخصصین طب سنتی توصیه می‌کنند مقداری روغن کنجد و پودر سیاه‌دانه را ترکیب کنید و روی پوست خود بمالید و پس از حدود بیست دقیقه صورت خود را با آب ولرم شستشو دهید.

2 ماسک فوق‌العاده برای درمان جوش زیرپوستی

ماسک روغن چای و بادام تلخ

یکی از ماسک‌های موثر در درمان جوش‌های زیر پوستی، ماسک روغن درخت چای و روغن بادام تلخ است. برای تهیه این ماسک به چند قطره روغن درخت چای و روغن بادام تلخ احتیاج دارید. روغن درخت چای باعث درمان جوش‌های زیر پوستی شده و روغن بادام تلخ، لکه‌های پوستی ایجاد شده بر اثر جوش‌ها را درمان می‌کند. می‌توانید از این ماسک دو بار در روز استفاده کنید.

ماسک عسل و آبلیمو برای درمان جوش زیرپوستی

یکی دیگر از ماسک‌های موثر برای درمان جوش‌های زیر پوستی، ماسک عسل و آبلیمو است. این مواد هر دو خاصیت آنتی باکتریال دارند و باعث پاکسازی پوست صورت می‌شوند. برای تهیه این ماسک تنها کافی است یک قاشق غذاخوری عسل را با چند قطره آبلیموی تازه مخلوط کنید و به‌خوبی به‌هم بزنید. سپس ترکیب به دست آمده را توسط پنبه روی جوش قرار دهید و بعد از گذشت ۲۰ دقیقه آن را با آب گرم بشویید.

یکی دیگر از ماسک‌های موثر برای درمان جوش‌های زیر پوستی، ماسک عسل و آبلیمو است.

چه زمانی به متخصص پوست مراجعه کنیم؟

جوش‌های زیر پوستی از دسته جوش‌هایی هستند که عموما درمان آن‌ها بسیار سخت و زمان‌بر است. پس برای جلوگیری از آسیب‌زدن به پوست و درمان این نوع از جوش‌ها باید صبور باشید و درمان را به‌طور کامل ادامه دهید. اگر این جوش‌های زیر پوستی شما با روش‌های خانگی درمان نشد، باید به متخصص پوست مراجعه کنید.

گاهی ممکن است متخصص پوست برای درمان فوری جوش‌های صورت، تزریق کورتون‌ها (از جمله تریامسینولون) را برای شما تجویز کند. این دارو ورم پوست را به‌سرعت کاهش داده و به فرایند درمان سرعت می‌بخشد. اگر به‌طور مرتب و مداوم دچار جوش زیر پوستی می‌شوید، باید به متخصص پوست مراجعه کنید. ممکن است به داروهای خوراکی (قرص) و درمان‌های دیگری نیاز داشته باشید‌.

جوش‌های زیرپوستی که به آن آکنه کیستیک می‌گویند، در عمق پوست ایجاد می‌شوند و ممکن است در بعضی موارد دردناک باشند. این در حالی است ‌که جوش‌های کور یک نوع چالش‌برانگیز از آکنه برای درمان هستند که گاهی‌اوقات می‌توان آن‌ها را با روش‌های خانگی درمان کرد. برای موارد مزمن، متخصص پوست می‌تواند به شما کمک کند تا یک استراتژی درمانی شخصی برای خلاص‌شدن از شر این نوع از جوش‌ها برای خود ترسیم کنید.

منبع +++

جوش زیر پوستی چیست؟

جوش‌های زیر پوستی که به جوش کور معروف است، زیر پوست ایجاد می‌شوند. برخلاف انواع دیگر جوش‌ها که به‌صورت انواع جوش سرسفید، سرسیاه یا قرمز قابل مشاهده هستند، جوش‌های کور زیر سطح پوست ایجاد می‌شوند. برخی از این جوش‌ها در نهایت در سطح پوست ظاهر شده و به اصطلاح از زیر سطح پوست شما فوران می‌کنند و سبب بروز نشانه‌هایی در روی پوست به شکل یک لکه می‌شوند. البته بسیاری از این جوش‌های زیرپوستی بدون ظاهر‌شدن از بین می‌روند.

علت بروز جوش‌های زیر پوستی چیست؟

موها از روزنه‌های بسیار کوچک روی پوست رشد می‌کنند که به آن‌ها منافذ پوست می‌گویند. سلول‌های مرده پوست به سمت منافذ حرکت می‌کنند. همچنین چربی‌هایی به نام سبوم، توسط غدد چربی برای نرم نگه‌داشتن پوست ایجاد می‌شوند. با تولید بیش‌از اندازه چربی سبوم، سلول‌های مرده به هم می‌چسبند و باعث بسته‌شدن منافذ پوست می‌شوند. هنگامی‌که روغن، باکتری‌ها و کثیفی در اعماق فولیکول مو تجمع می‌یابند، جوش‌های زیرپوست ایجاد می‌شوند. نتیجه نهایی یک توده دردناک زیر پوست است که مانند سایر جوش‌ها سر ندارد.

آیا استفاده از کمپرس گرم برای درمان جوش زیرپوستی مناسب است؟

یکی از بهترین راه‌ها برای درمان جوش زیرپوستی به سر، استفاده از کمپرس گرم است. کمپرس گرم برای تحریک تخلیه زخم‌ها – از جمله جوش‌ها – استفاده شده است. کمپرس گرم به باز‌شدن منافذ و کشیدن جوش به سطح کمک می‌کند. می‌توانید یک کمپرس گرم را به مدت 20 دقیقه روی صورت تمیز قرار دهید. از کمپرس گرم چند بار در روز برای کمک به ایجاد سرجوش استفاده کنید. برای اینکه این روش عمل کند، ممکن است لازم باشد فرایند را تکرار کنید.

۱۹ تیر ۱۴۰۱ ۱۲ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.

12 دیدگاه برای درمان جوش زیرپوستی؛ علائم، دلایل و 15 روش درمان سریع خانگی

من هروقت بدنم عفونت داره جوش زیرپوستی دورگردنم چونه ام شکم وسینه ام جش زیرپوستی میزندآنقدرهم بزرگ ودردزیادی دارن بااستفاده ازآنتی بیوتیک ها یکهفته خودبه خودازبین میرن درضمن بیماری خاص کلیوی هم دارم اولاش نمیفهمیدم بافشاردادن زخم میشدن جای جوش ها سیاه میشدولک هاش میموند باکمک دکترم واستفاده ازداروهای عفونی فقط همون روزاول دردمیکشم بعداستفاده ازآنتی بیوتیک به راحتی بدون هیچ مشکلی ازبین میرن

فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی