فرق کراتینه مو با پروتئین تراپی
۱ مرداد ۱۴۰۱ ۷ دیدگاه zohre.kh

فرق کراتینه مو با پروتئین تراپی

به این مطلب امتیاز دهید

داشتن موهایی شفاف، صاف و خوش‌حالت تقریبا آرزوی هر مرد و زنی است. خوشبختانه با پیشرفت علم، امروزه راه‌های مختلفی برای تقویت و زیباسازی موهای سر وجود دارد. کراتینه مو یکی از مشهورترین و رایج‌ترین روش‌های درمانی برای صاف و خوش‌حالت‌کردن موها در سرتاسر جهان است. بااین‌حال پروتئین تراپی نیز ازجمله روش‌هایی است که روز‌به‌روز متقاضیان بیشتری را به خود جلب می‌کند. در این مطلب، ابتدا نگاهی به اصول این دو روش محبوب خواهیم داشت و سپس به بررسی فرق کراتینه مو با پروتئین تراپی خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

کراتین چیست؟

قبل از بررسی فرق کراتینه مو با پروتئین تراپی، ابتدا خواهیم دید که اصلا این دو روش درمانی مو چیستند و چگونه انجام می‌شوند. کراتین نوعی پروتئین است که مو، پوست و ناخن شما را می‌سازد. کراتین در اندام‌ها و غدد داخلی بدن انسان یافت می‌شود.

کراتین را می‌توان از پر، شاخ و پشم حیوانات مختلف به دست آورد و از آن به‌عنوان یک ماده در ساخت لوازم آرایشی مو استفاده کرد.

در واقع کراتین یک پروتئین محافظ‌کننده است که نسبت به انواع دیگر سلول‌هایی که در بدن انسان تولید می‌شوند، کمتر مستعد خراشیدگی یا پارگی است. کراتین را می‌توان از پر، شاخ و پشم حیوانات مختلف به دست آورد و از آن به‌عنوان یک ماده در ساخت لوازم آرایشی مو استفاده کرد. از آنجایی که کراتین بلوک ساختاری موی شما است، برخی افراد بر این باورند که مکمل‌ها، محصولات و درمان‌های کراتین می‌توانند به تقویت مو و سالم‌تر به‌نظر‌رسیدن آن کمک کنند.

روش‌ها و موارد استفاده از کراتین

در ادامه‌ی مطلب بررسی فرق کراتینه مو با پروتئین تراپی، نگاهی به متودهای اصلی کراتین مو می‌پردازیم. این متودها شامل 3 روش می‌باشند:

درمان کراتینه سالنی

گاهی‌اوقات از این روش، با نام درمان کراتینه برزیلی یاد می‌شود. این روش زمان‌بر استفاده از کراتین، شامل چندین مرحله است. شما در ابتدا باید موهایتان را حداقل دو بار با یک شامپوی مخصوص بشویید. سپس یک کرم حاوی فرمالدئید (که به‌عنوان همان ماده کراتینه می‌شناسیم) قبل از خشک‌شدن و صاف‌کردن موها در سالن، روی موهایتان مالیده می‌شود.

پس از اعمال درمان، آرایشگر موهایتان را اتو کشیده و سپس به شما دستور داده می‌شود موهای خود را برای چند روز خشک نگه دارید. هنگامی که برای شستشوی مواد شیمیایی به سالن مراجعه می‌کنید، درمان دیگری برای “تنظیم” اثر صاف‌کننده اعمال می‌شود. گفته می‌شود این روش حداقل به مدت 12 هفته موهایتان را صاف و براق نگه می‌دارد.

سرم‌ها، شامپوها و نرم‌کننده‌های کراتینه

سرم‌ها، شامپوها و نرم‌کننده‌های کراتینه، اثر کمتری در مقایسه با درمان کراتینه سالنی دارند. اما سازندگان این محصولات ادعا می‌کنند این مواد، موهای شما را در برابر آسیب‌دیدگی مقاوم‌تر کرده و موهایی که در اثر حرارت و رنگ مو خشک شده‌اند را ترمیم می‌کنند.

برای شناسایی این محصولات، به دنبال عبارت “کراتین هیدرولیزات” روی برچسب محصولی که می‌خرید باشید. محققان اخیرا به این نتیجه رسیده‌اند اجزای فعال کراتین موجود در این محصولات، واقعا می‌توانند موهای شما را براق‌تر و قوی‌تر کنند.

مکمل‌های کراتین

تقریباً در هر فروشگاه مواد غذایی بهداشتی و هر داروخانه‌ای، می‌توانید مکمل‌های کراتین را برای خرید پیدا کنید. مکمل‌های کراتین به صورت پودر و کپسول عرضه می‌شوند. البته این مکمل‌ها بدون خطر نیستند و اگر بیش‌ازحد از آنها استفاده شود، می‌تواند باعث ایجاد پروتئین بیش‌ازحد در بدن شما شوند.

افرادی که از کراتین روی موهای خود استفاده می‌کنند، گزارش می‌دهند موهایشان صاف‌تر شده و بهتر می‌توانند آنها را حالت دهند.

مزایا و نتایج کراتینه‌کردن مو

افرادی که از کراتین روی موهای خود استفاده می‌کنند، گزارش می‌دهند موهایشان صاف‌تر شده و بهتر می‌توانند آنها را حالت دهند. بسته به اینکه سلامت موهای شما در ابتدا و قبل از کراتین‌کردن چقدر بوده، ضخامت طبیعی موهای شما چقدر است و از چه نوع درمان کراتینه‌ای استفاده می‌کنید، تأثیرات این روش می‌توانند بسیار متفاوت باشند.

نحوه عمل کراتین بدین صورت است که سلول‌های روی هم قرار گرفته‌ای که رشته‌های موی شما را تشکیل می‌دهند را صاف می‌کند. از نظر تئوری، لایه‌های سلولی که کوتیکول مو نامیده می‌شوند، کراتین را جذب می‌کنند و در نتیجه موهای شما پرتر و براق‌تر به‌نظر می‌رسند. کراتین همچنین می‌تواند موهای مجعد را صاف‌تر کند، از وز‌بودن موها بکاهد، حالت‌دادن آنها را آسان‌تر کند و به‌طور کلی از نظر ظاهری موهایتان را صاف‌تر نماید.

خطرات احتمالی کراتین‌کردن مو

درمورد درمان‌های کراتینه اختلاف نظر زیادی وجود دارد، زیرا در آنها از فرمالدئید یا سایر مواد شیمیایی که فرمالدئید آزاد می‌کنند استفاده می‌شود. فرمالدئید گازی بی‌رنگ و تند است که خاصیت سمی دارد. این ماده در صورت استنشاق یا تماس با چشم و پوست، ممکن است اثرات مضری برای سلامتی بدن داشته باشد. این اثرات مضر ممکن است شامل موارد زیر شوند:

  • سرفهکردن
  • خس‌خس سینه
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • سردرد
  • سرگیجه
  • واکنش‌های آلرژیک
  • درد قفسه سینه

کارشناسان همچنین قرار‌گرفتن مکرر درمعرض سطوح بالای فرمالدئید را با برخی از انواع سرطان ازجمله لوسمی مرتبط می‌دانند. بااین‌حال، تحقیقات بیشتری برای تعیین ارتباط بین لوسمی و قرار‌گرفتن درمعرض فرمالدئید نیاز است.

همچنین اگرچه روی برخی از محصولات نوشته می‌شود که فاقد فرمالدئید هستند، اما بااین‌حال، آنها به جای آن از متیلن گلیکول یا سایر مواد شیمیایی استفاده می‌کنند که ممکن است هنگام گرم‌شدن فرمالدئید آزاد نمایند. این بدان معنی است که حتی اگر فرمالدئید در لیست مواد تشکیل‌دهنده ماده کراتین نباشد، شما ممکن است پس از اتو‌کشیدن موهایتان همچنان در خطر قرار‌گرفتن درمعرض آن باشید.

جالب است بدانید حداکثر غلظت ایمن فرمالدئید برای انسان کمتر از 0.2 درصد می‌باشد. بااین‌حال، برخی از درمان‌های کراتین برزیلی ممکن است حاوی سطوح بسیار بالاتر (در برخی موارد، بیش از پنج برابر بیشتر) از سطح توصیه شده باشد. بنابراین برخی محققان درمان‌های کراتینه برزیلی با فرمالدئید و مواردی که از جایگزین‌های فرمالدئید استفاده می‌کنند را غیرایمن می‌دانند. علاوه‌براین، درمان‌های کراتینه مو می‌تواند به مو آسیب برساند. به همین دلیل است که مردم باید از آن‌ها کم استفاده کنند و از قرار‌گرفتن مکرر درمعرض مواد شیمیایی خشن و عناصر گرمایشی خودداری کنند. همچنین لازم به ذکر است که افراد باردار نباید از درمان‌های کراتینه مو استفاده نمایند.

به پوستت جون تازه بده

پروتئین تراپی چیست؟

حال فرق کراتینه مو با پروتئین تراپی چیست؟ برای پاسخ به این سوال، ابتدا توضیحاتی راجع به پروتئین تراپی خدمتتان ارائه می‌کنیم.

درمان‌های پروتئینی بدون نسخه (OTC)، محصولاتی نوین و حرفه‌ای هستند که می‌توانید برای بازیابی استحکام موهای خود از آنها استفاده کنید و در عین حال از آسیب بیشتر به موهایتان محافظت نمایید. محصولات پروتئین تراپی حتی می‌توانند حاوی کراتین و کلاژن نیز باشند.

این مواد به بازیابی ساختار مو و افزایش رطوبت آن کمک می‌کنند. در حالی که هر فردی با موهای خشک و آسیب‌دیده می‌تواند از پروتئین تراپی به صورت گاه به گاه بهره‌مند شود. اگر به‌طور منظم از ابزارهای حالت‌دهنده‌ی داغ مثل اتو و یا درمان‌های شیمیایی استفاده می‌کنید، استفاده‌ی منظم از پروتئین تراپی می‌تواند به حفظ سلامت، استحکام و حالت موهای شما کمک کند.

به خاطر داشته باشید درمان‌های پروتئینی به‌عنوان جایگزینی برای شامپو و نرم‌کننده برای موهای شما طراحی نشده‌اند. در عوض، این محصولات فقط روی حفظ سلامت موهای شما تمرکز دارند. همچنین قبل از پروتئین تراپی، حتما برچسب محصولی که قرار است بخرید را با دقت بخوانید و از مواد مضری مانند فرمالدئید (که در قسمت قبل مضرات آن را بیان کردیم) اجتناب کنید.

در حالی که هر فردی با موهای خشک و آسیب‌دیده می‌تواند از پروتئین تراپی به صورت گاه به گاه بهره‌مند شود.

اثر پروتئین تراپی روی مو

درمان‌های پروتئینی شامل محصولات تخصصی مو هستند که برای بازگرداندن هیدراتاسیون و همچنین درمان و محافظت از مو در برابر آسیب‌های خارجی (مصل اشعه ماورابنفش نور خورشید) طراحی شده‌اند. این محصولات در سه فرمول اصلی موجود هستند:

  • درمان‌های عمیق که باید برای چند دقیقه روی موهایتان باقی بمانند
  • درمان‌های بر پایه شستشوی مو (مثل شامپو) که می‌توانید حین حمام از آنها استفاده کنید
  • درمان‌های پس از استحمام که بعد از شستن موهایتان از آنها استفاده می‌نمایید

علاوه‌بر پروتئین‌هایی مانند کراتین و کلاژن، در انتخاب محصول مورد نظر خود برای پروتئین تراپی، بهتر است به دنبال گزینه‌هایی باشید که به ترتیب حاوی روغن‌های طبیعی یا مصنوعی مانند روغن آرگان یا سیلیکون هستند. این مواد دارای اثرات نرم‌کنندگی بوده و به موهای شما نرمی و درخشندگی می‌بخشند. همچنین اگر یک آرایشگر کاربلد دارید، می‌توانید زمانی که در سالن هستید از او بخواهید از یک درمان پروتئینی حرفه‌ای برای موهایتان استفاده کند.

انواع پروتئین تراپی مو

همانطور که در قسمت قبل از مطلب بررسی فرق کراتینه مو با پروتئین تراپی گفتیم، محصولات پروتئین تراپی در سه فرمول قبل از استحمام، هنگام استحمام و بعد از استحمام موجود هستند و به‌طور عمومی به دو نوع کلی تقسیم می‌شوند:

  1. پروتئین درمانی مرطوب‌کننده: این روش برای موهای خشک و آسیب‌دیده مناسب است. افرادی که به‌طور مکرر موهای خود را رنگ می‌کنند و یا به دلیل عوامل محیطی مختلف دچار خشکی مو می‌شوند، می‌توانند از این روش استفاده کنند.
  2. پروتئین درمانی ترمیمی: پروتئین ترمیم‌کننده نیز برای موهای آسیب‌دیده استفاده می‌شود. این نوع درمان علاوه‌بر رطوبت، مواد مغذی مورد نیاز مو را نیز تامین می‌کند. توصیه می‌شود برای بهبود اثربخشی، هر دو هفته یک بار از این دارو استفاده کنید.
علاوه‌بر پروتئین‌هایی مانند کراتین و کلاژن، در انتخاب محصول مورد نظر خود برای پروتئین تراپی، بهتر است به دنبال گزینه‌هایی باشید که به ترتیب حاوی روغن‌های طبیعی یا مصنوعی مانند روغن آرگان یا سیلیکون هستند.

برای هر کدام از این درمان‌ها محصولات زیادی وجود دارند که در ادامه بهترین‌های آنها را به شما معرفی می‌کنیم:

  • بهترین درمان برای افزایش درخشش مو: ماسک درمان موی Ouai
  • بهترین درمان پروتئین شستشو: OGX Extra Strength Hydrate and Repair
  • بهترین درمان ماسک مو: Shea Moisture Manuka Honey & Yogurt
  • بهترین درمان پروتئینی برای موهای آسیب‌دیده: درمان با پروتئین بسیار شدید Hi-Pro-Pac
  • بهترین درمان پروتئین در مجموع: It’s a 10 Miracle Leave-in Plus Keratin

تفاوت کراتین و پروتئین تراپی

حال با تمام توضیحاتی که دادیم، فرق کراتینه مو با پروتئین تراپی در چیست؟ مگر کراتین نوعی پروتئین نیست؟ تفاوت اصلی کراتینه درمانی با پروتئین تراپی در این است که کراتینه درمانی عمدتاً از کراتین تشکیل شده است، جزئی که مو از آن ساخته شده و به راحتی در موها نفوذ می‌کند.

از طرف دیگر، در پروتئین درمانی از مخلوط چندین پروتئین استفاده می‌شود که از منابع مختلف گیاهی و حیوانی برای نیازهای مو استخراج می‌شوند.

کراتینه یک درمان محبوب برای مو است که برای انواع موها (صاف، موج دار و مجعد) ایده‌آل است. این درمان موها را صاف می‌کند و نرمی و استقامت آن را حفظ می‌نماید. کراتینه‌کردن موها را تغذیه کرده و کمبود پروتئین در آنها را برطرف می‌کند.

اما پروتئین تراپی درمانی است که نه فقط کراتین، بلکه تمام پروتئین‌های ضروری را برای موها فراهم می‌کند تا اندازه‌ی سالم و طبیعی آنها را با رفع موخوره و سایر مشکلات احتمالی حفظ کرده و شادابی مو را بازیابی کند.

این درمان ترکیبی از اسیدهای آمینه است که به موها نرمی می‌بخشند و از شکنندگی، زبری و وز‌شدن مو جلوگیری می‌کنند. انواع مختلفی از درمان‌های پروتئینی وجود دارد که بر اساس نیاز مو مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این درمان موها را صاف می‌کند و نرمی و استقامت آن را حفظ می‌نماید.

فرق کراتینه مو با پروتئین تراپی از نظر پارامترهای مختلف

شباهت: کراتینه در واقع فقط یک مدل از پروتئین تراپی است و همانطور که گفتیم، پروتئین تراپی دارای انواع مختلف است.

نگهداری پس از اعمال درمان: پس از کراتینه تا سه روز به هیچ وجه نباید موهای خود را خیس کنید. اما در پروتئین تراپی بسته به نوعی که از آن استفاده می‌کنید، نگهداری از موها متفاوت است.

انواع: کراتینه دارای سه نوع مشهورتر کراتین برزیلی، کراتین نرم، کراتین جاپزیلیان می‌باشد. پروتئین تراپی هم دارای انواع مشهوری مثل پروتئین گندم، پروتئین ابریشم، پروتئین سویا، پروتئین خاویار و غیره است.

مدت زمان باقی ماندن اثرات: کراتینه‌کردن موها بسته به حجم و بلندی موهایتان بین دو تا چهار ساعت طول می‌کشد. اثرات این درمان تا شش ماه روی موهای شما باقی خواهد ماند. اما پروتئین تراپی هر چهار تا شش هفته یا بر اساس نیاز موی شما انجام می‌شود و اثرات آن پس از چهار هفته به‌طور جزئی از بین می‌رود.

فرق کراتینه مو با پروتئین تراپی به صورت اساسی در موارد زیر خلاصه می‌شود:

  • درمان کراتینه برای افرادی که هر روز موهای خود را صاف می‌کنند، بسیار مناسب است. درمان‌های پروتئینی برای افرادی که به دنبال بازسازی پیوندهای مو هستند، عالی است.
  • درمان کراتینه موها را صاف می‌کند و وز و زبری آنها را کاهش می‌دهد. درمان‌های پروتئینی در درجه اول بر بهبود ساختار و استحکام مو از طریق بازسازی تارها و ریشه‌ها متمرکز هستند.
  • کراتینه درمانی هر 4 تا 5 ماه یکبار برای اطمینان از حداقل آسیب مو و نتایج بهینه ترجیح داده می‌شود. درمان‌های پروتئینی را می‌توان یک یا دو بار در ماه بر اساس نیاز مو در خانه انجام داد.
  • درمان‌های کراتینه بیشتر مستعد‌داشتن فرمالین هستند که برای مو و بدن مضر است، در حالی که درمان‌های پروتئینی کمتر مستعد‌داشتن فرمالین در فرمول خود هستند.
  • درمان کراتینه به دلیل اثراتی که دارد، برای موهای مجعد و موج‌دار ایده‌آل نیست. درمان‌های پروتئینی برای موهای مجعد و موج‌دار برای ایجاد نرمی و ترغیب به بهتر جمع‌شدن موها مناسب‌تر عمل می‌کنند.
اما پروتئین تراپی هر چهار تا شش هفته یا بر اساس نیاز موی شما انجام می‌شود و اثرات آن پس از چهار هفته به‌طور جزئی از بین می‌رود

تفاوت کراتینه با بوتاکس مو

پس از اینکه فرق کراتینه مو با پروتئین تراپی را دیدیم، بد نیست به یکی دیگر از روش‌های درمانی موهای آسیب‌دیده بپردازیم: بوتاکس مو. شما هنگامی که چین‌وچروک را روی پوست صورت خود می‌بینید، ممکن است اولین چیزی که به ذهنتان برسد، تزریق بوتاکس باشد.

بوتاکس یک داروی معمولی است که برخی از افراد برای صاف‌کردن چین‌وچروک از آن استفاده می‌کنند. اما درمورد بوتاکس مو چه می‌دانید؟ مگر می‌شود چیزی را درون تارهای مو تزریق کرد؟

موهای سر با بالارفتن سن، حجم و قابلیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهند، درست مانند پوست. بدین منظور محصولات جدیدی برای مو رایج شده‌اند که از آنها به‌عنوان بوتاکس برای مو یاد می‌شود، زیرا قرار است به پرکردن مو، صاف‌کردن آن و کاهش موخوره کمک کنند.

در واقع بوتاکس مو حاوی ماده سم بوتولینوم (که ماده اصلی بوتاکس است) نیست. در عوض، این نامی است که بر اساس نحوه عملکرد این محصول روی آن گذاشته‌اند. درست مانند بوتاکس که با شل‌کردن ماهیچه‌ها و صاف‌کردن پوست عمل می‌کند، “بوتاکس مو” با پر‌کردن فیبرهای تکی مو به حجیم‌کردن و صاف‌کردن آن کمک می‌نماید.

موهای سر با بالارفتن سن، حجم و قابلیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهند، درست مانند پوست.

بوتاکس مو در واقع یک درمان حالت‌دهنده عمیق است که الیاف مو را با پرکننده‌هایی مانند کراتین می‌پوشاند. این درمان هر قسمت شکسته یا نازک روی هر تار مو را پر می‌کند تا موها پرتر و براق‌تر به‌نظر برسند.

مواد تشکیل‌دهنده بوتاکس مو بسته به نوع محصولی که از آن استفاده می‌کنید، متفاوت هستند. فیبرسئوتیک L’Oreal Professional از ماده‌ای به نام Intra-Cylane برای پر‌کردن تارهای مو با الیاف انعطاف‌پذیر و نرم استفاده می‌کند. این ماده به ایجاد ظاهری پرتر و صاف‌تر برای موها کمک می‌کند. یکی دیگر از محصولات محبوب، بوتاکس موی Majestic، ادعا می‌کند که از ترکیب موارد زیر استفاده می‌نماید:

  • روغن خاویار
  • پپتید BONT-L
  • ویتامین B-5
  • ویتامین‌های E
  • کمپلکس کلاژن

شما در صورت‌داشتن مشکلات زیر می‌توانید از بوتاکس برای مو استفاده کنید:

  • موخوره و دو تکه‌شدن انتهای موها
  • موهای بسیار ظریف، فاقد حجم یا درخشندگی
  • موی آسیب‌دیده
  • موهای وز شده
  • موهایی که می‌خواهید صاف شوند

به‌طور کلی، بوتاکس مو برای هر نوع مو ایمن در نظر گرفته می‌شود. با این توصیفات، به‌نظر تفاوت زیادی بین کراتینه و بوتاکس مو دیده نمی‌شود. پس تفاوت این دو روش در چیست؟ روش‌های کراتینه، درمان‌هایی شیمیایی هستند که اغلب حاوی فرمالدئید می‌باشند.

فرمالدئید برای قفل‌کردن یا انجماد تارهای مو در حالت صاف استفاده می‌شود تا به لخت نگه‌داشتن آنها کمک کند. از آنجایی که فرمالدئید یک ماده سرطان‌زا است، درمورد استفاده از این درمان‌ها نگرانی‌هایی ایجاد شده است، اما نتایج استفاده از کراتینه برای مو طولانی‌تر از هر روش درمانی دیگری است.

درمان‌های کراتینه مو معمولاً کمی ارزان‌تر از بوتاکس خواهند بود. از طرف دیگر، بوتاکس مو فقط یک درمان حالت‌دهنده است و از واکنش‌های شیمیایی برای اثرگذاری استفاده نمی‌کند.

درمان بوتاکس مو حاوی فرمالدئید نیست و خطری از جانب آن شما را تهدید نمی‌کند. پس به‌طور کلی، هر دو روش اثرات تقریبا مشابهی را روی موهای شما می‌گذارند، اما طول دوره اثر بوتاکس کوتاه‌تر بوده و در عوض، حاوی مواد شیمیای مضر نیست.

به پایان مطلب بررسی فرق کراتینه مو با پروتئین تراپی می‌رسیم. به‌طور کلی استفاده از روش‌های درمانی برای اطمینان از قوی و سالم‌بودن موهای شما ضروری هستند. آنها مو را صاف و براق می‌کنند و موهای شما را از آسیب‌های ناشی از نور خورشید محافظت کرده و قابلیت حالت‌دهی آنها را افزایش می‌دهند.

درمان‌های کراتینه و پروتئین تقریبا به‌طور مشابه روی موها اثر می‌گذارند، اما گاهی‌اوقات نیازهای مختلف مو را برآورده می‌کنند. بوتاکس مو نیز به‌عنوان یک درمان جدید و اثربخش که دارای کمترین ضرر برای شما است، می‌تواند شادابی را به موهای شما بازگرداند.

منبع ++++++

۱ مرداد ۱۴۰۱ ۷ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی