درمان آفتاب سوختگی
۳ آذر ۱۴۰۰ ۱۳ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

10 روش درمان آفتاب سوختگی + راه‌های مراقبت از پوست بعد آفتاب سوختگی

به این مطلب امتیاز دهید

آفتاب سوختگی زمانی اتفاق می‌افتد که پوست شما بدون محافظ در معرض تابش آفتاب قرار گیرد .آفتاب سوختگی در درجات اول علائم زیادی ندارد اما اگر آفتاب سوختگی با علائمی مانند التهاب و قرمزی پوست همراه بود، باید بدانید اثرات آفتاب بر روی پوستتان زیاد بوده است، همچنین در آفتاب سوختگی ممکن است سطح پوست خشک شود و محل سوختگی داغ شود. در این مطلب از کیوت مگ به بررسی راه‌های مراقبت از پوست بعد از آفتاب سوختگی و 10 روش درمان آفتاب سوختگی خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید.

درمان آفتاب سوختگی

متأسفانه، برای جلوگیری از آفتاب سوختگی تنها راه این است که به‌مدت طولانی در معرض نور شدید خورشید قرار نگیریم، اما برای درمان آفتاب سوختگی و التیام زخم‌های آن راهکارهایی وجود دارد. در ادامه به معرفی روش‌هایی می‌پردازیم که به‌سادگی قابل اجرا هستند و رفع آفتاب سوختگی را به‌طور طبیعی و خانگی ممکن می‌سازند.با کیوت مگ همراه باشید.

فعالیت‎ها و تفریحات ابی یک روز تابستانی ممکن است برای شما و دوستانتان مفرح و خوش آیند باشد. اما شرایط سخت مثل افتاب سوزان ،ماسه ،نمک اب یا کلر و…. این روز را برای پوستتان طاقت فرسا می‌کند. کرم‎های ضد افتاب حتماً باید قبل و حین قرار گرفتن در معرض افتاب مصرف شوند اما اگر پوستتان آفتاب سوخته شد چه کنید؟ خوشبختانه قصد معرفی نکاتی کار آمد در این مورد را داریم. پس با کیوت مگ همراه باشید.

به پوستت جون تازه بده

علائم آفتاب سوختگی

میزان آفتاب‌سوختگی می‌تواند از خفیف تا شدید متغییر باشد. شدت این عارضه به نوع پوست و مدت زمان مواجهه با نور خورشید بستگی دارد. این عارضه‌ی دردناک، عامل خطر جدی سرطان پوست به شمار می‌رود.علائم این عارضه از فردی به فرد دیگر متفاوت است. گاهی آفتاب‌سوختگی می‌تواند باعث تاول شود. علائم آفتاب‌سوختگی خفیف شامل قرمزی پوست و درد می‌شود.

ممکن است تا چند ساعت بعد از سوختگی پوست توسط آفتاب متوجه قرمزی آن نشوید. بعد از تقریبا ۴ تا ۷ روز، پوست ممکن است دچار پوسته‌‌پوسته شدن شود‌. علائم آفتاب‌سوختگی شدید در ادامه آورده شده است.

  • تاول زدن پوست
  • کم‌آبی بدن
  • از بین رفتن تعادل الکترولیت بدن
  • عفونت
  • تب و لرز
  • حالت تهوع و استفراغ
  • ضعف

آفتاب‌سوختگی می‌تواند در کمتر از ۱۵ دقیقه رخ دهد. بعد از مواجهه با نور خورشید، پوست ممکن است طی ۳۰ دقیقه قرمز شود، اما این موضوع معمولا ۲ تا ۶ ساعت طول می‌کشد. درد بعد از ۶ تا ۴۸ ساعت رخ می‌دهد. پوسته پوسته شدن پوست و خارش ممکن است تا چند هفته طول بکشد.

برای جلوگیری از آفتاب سوختگی تنها راه این است که به‌مدت طولانی در معرض نور شدید خورشید قرار نگیریم

بیشتر بخوانید: آفتاب گرفتن و لیزر با هم دشمن‌اند!

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

پوست شما تاول زده است و بخش بزرگی از بدن شما را در بر می‌گیرد.همراه با تب بالا، درد شدید، سردرد، گیجی، حالت تهوع یا لرز است.ظرف چند روز بهبود نمی یابد.

  • در صورت مشاهده علائم یا علائم عفونت ، حتما مجددا نیز مراجعه داشته باشید.
  • افزایش درد و حساسیت
  • افزایش تورم
  • ترشحات (چرک) از تاول باز
  • رگه‌های قرمز که دور از تاول باز قرار دارند

روش‌هایی برای پیشگیری از آفتاب‌سوختگی

آفتاب‌سوختگی عارضه‌ای است که با ناراحتی زیاد همراه است. پس باید هر کاری که می‌توانید بکنید تا از ابتلا به این عارضه جلوگیری کنید. در ادامه به چند روش مؤثر برای پیشگیری از این عارضه اشاره می‌کنیم.

  • زمانی که بیرون می‌روید، جاهایی بنشینید که سایه است.
  • یک کلاه لبه‌دار بپوشید.
  • از چشم‌هایتان با عینک آفتابی محافظت کنید.
  • سعی کنید تا جایی که امکان دارد، از ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر که خورشید در قوی‌ترین حالت خود است، از منزل بیرون نروید.
  • همیشه چه در خانه و چه در بیرون از خانه ضدآفتاب بزنید و آن را هر دو ساعت یکبار تمدید کنید.
میکرودرم خانگی رویت
میکرودرم خانگی رویت، پوستتو احیا کن

۱۰ روش برای درمان آفتاب سوختگی

۱.آلودگی‎ها را بشورید

بعد از یک روز گرم و طولانی تابستانی، مخلوطی از کرم‌‌های ضد افتاب و عرق و آلودگی‌های اجتناب‌ناپذیر سطح پوستتان می‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند؛اما نگران نباشید! پاکسازی و شستشوی پوست تمام ان‎ها ارا از بین می‎برد و نتیجه، پوستی تمیز و سبک است.

استفاده از براش بدن به همراه فیس براش (در صورت حساس شدن پوست، با سرعت کم) بهترین گزینه برای پاکسازی پوستتان است و براش‌های صورت هم برای شستشوی صورت به کارتان می‌آید. دستگاهتان را بردارید، به حمام بروید و از شر آلودگی‌های بدن و صورتتان خلاص شوید.

پاکسازی و شستشوی پوست تمام ان‎ها ارا از بین می‎برد و نتیجه ،پوستی تمیز و سبک است

۲. کمپرس شیر خنک برای درمان آفتاب سوختگی:

برای درمان آفتاب سوختگی و تسکین پوست آفتاب سوخته و کاهش سوزش و خارش آن از کمپرس شیرخنک استفاده کنید زیرا پروتئین موجود در شیر لایه‌ای برای محافظت ازپوست ایجاد می‌کند و باعث مرطوب شدن آن می‌شود. پوست برای درمان بهتر به رطوبت نیاز دارد زیرا آنزیم‌های درمانگر بر روی پوست مرطوب بهتر عمل می‌کنند.

۳. از کرم ضدآفتاب استفاده کنید

تحقیقات نشان داده‌اند که بهترین کاربرد ضد آفتاب‌ها، استفاده از ان‌ها ۱۵ تا ۳۰ دقیقه قبل از قرار گرفتن در معرض افتاب و به دنبال آن استفاده مجدد ۱۵-۳۰ دقیقه پس از شروع قرار گرفتن در معرض آفتاب می‌باشد.

از کرم ضدآفتابی استفاده کنید که پوست شما را هم در برابر UVA و هم UVB محافظت می‌کند و عیار محافظتی آن حداقل ۳۰ است. کرم ضد آفتاب را به تمامی‌ نقاطی از پوست خود که در معرض آفتاب هستند بزنید. هنگام زدن کرم ضدآفتاب به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • کرم ضدآفتاب را حداقل ۳۰ دقیقه قبل از بیرون رفتن از خانه و قرارگیری در معرض آفتاب بزنید.
  • حتی در روزهای ابری هم کرم ضدآفتاب بزند چون اشعه‌های UV می‌توانند از ابر‌ها عبور کنند و به پوست شما برسند.
  • هر دو ساعت یکبار کرم ضدآفتاب خود را تجدید کنید. در صورتی که به شدت عرق می‌ریزید یا شنا می‌کنید، باید در زمان‌های کوتاهتری کرم ضدآفتاب خود را تجدید کنید.

۴.دوش آب سرد بگیرید

پوست آفتاب سوخته را با دوش آب سرد یا با غوطه‌ور شدن در آب سرد، خنک کنید. با یک اسفنج یا پارچه‌ی خیس هم می‌توانید پوستتان را خنک و مرطوب کنید.

۵. روغن ویتامین E

آفتاب سوختگی‌ها دردناک‌اند. زیرا اشعه‌ی فرا بنفش در بدن شما رادیکال‌های آزاد تولید می‌کند. رادیکال‌های آزاد از مولکول‌های سالم بدنتان، الکترون می‌دزند و به آن آسیب می‌زنند. می‌توانید برای جلوگیری از این فرایند از ویتامین E استفاده کنید.

مصرف ویتامین E یکی از بهترین درمان‌ آفتاب سوختگی است. این ویتامین الکترونها را برای رادیکال‌های آزاد فراهم می‌کند و مانع نابودی مولکول‌های بدن شما می‌شود.

ویتامین E یک آنتی‌اکسیدان است که می‌تواند التهاب ناشی از آفتاب‌سوختگی را کاهش دهد. می‌توانید روغن ویتامین E را روی قسمت دچار آفتاب‌سوختگی قرار دهید. همچنین می‌توانید روغن ویتامین E را روی پوست درحال پوسته پوسته شدن بمالید.

کرم ضدآفتابی استفاده کنید که پوست شما را هم در برابر UVA و هم UVB محافظت می‌کند

۶. پوستتان را مرطوب نگه‎دارید

کار مشترکی که آفتاب و کلر و دیگر عوامل انجام می‎دهند ،خشک کردن پوست شماست. بعد از شستشوی کامل و پاکسازی پوستتان، رطوب‎رسانی را با لوسیون‎های بدن و ابرسان‌های صورت شروع کنید. بهتر است زمانی این کار را انجام دهید که پوستتان کمی مرطوب است.

نوشیدن اب زیاد فراموش نشود. آب رسانی موضعی با مواد طبیعی مثل خیار هم تاثیرات خوبی بر پوست دارند. اسپری کردن محلول‎های اسپری شونده آب رسان بر پوست هم راه آب رسانی خوبی است.

۷.زیاد آب بنوشید

اگر بدنتان دهیدراته شود پوستتان را نیز خشک می‌کند که همین می‌تواند علائم آفتاب سوختگی را تشدید نماید. پس زیاد آب بنوشید تا بدنتان هیدراته باشد و خنک شوید.همان‌طور که بدن در حال مبارزه با آسیب ناشی از اشعه‌های خورشید است، به آب برای جبران رطوبت از دست رفته هنگام مواجهه با خورشید نیاز پیدا می‌کند.

دست‌کم ۸ لیوان آب در روز بنوشید تا بدنتان هیدراته شود. اگر نوشیدن این میزان آب در روز برایتان امکان‌پذیر نیست، سعی کنید میوه‌های آبرسان مثل هندوانه و خیار بخورید.

۸. داروی مسکن مصرف کنید

اگر احساس درد و ناراحتی خیلی اذیتتان می‌کند یا نمی‌گذارد شب‌ها بخوابید، می‌توانید از مسکن‌هایی مانند ایبوپروفن یا پاراستامول استفاده کنید. همچنین می‌توانید پماد هیدروکورتیزون ۱ درصد را روی پوستتان بمالید. این پماد ممکن است علائم آفتاب‌سوختگی مانند درد، خارش و تورم را تسکین دهد.


۹. ژل الوئه ورا را امتحان کنید

۹۹% ژل الوئه ورا از اب تشکیل شده است. اگر پوستتان آفتاب سوخته شده ،گذاشتن ژل الوئه ورا روی سطوح اسیب دیده تأثیرات معجزه اسایی دارد. این ژل باعث با طراوت شدن و خنک شدن و ابرسانی به پوست می‎شود .اگر خنکی بیشتری می‎خواهید برگ‎های آلوئه ورایتان را در یخچال نگهداری کنید.

استفاده از محصولات دارای گیاه آلوئه ورا برای رفع علائم اولیه آفتاب سوختگی مانند درد و سوزش بسیار مفید است همچنین آلوئه ورا در تسکین و خنک کردن پوست بسیارموثر است .

۱۰. ماسک‏‌های ورقه‌‎ای را امتحان کنید

بعد از یک روز داغ و آفتاب گرفتن یک دوش اب سرد ،لباس خواب گشاد و یک شب ریلکس ،تمام چیزیست که میچسبد! اما فکر کردید چه چیزی این حس راحتی را بهتر هم می‎کند؟ ماسک ورقه‌ای ابرسان! از ماسک‎های ورقه‎ای ابرسان (خیار ،الوئه ورا ،ماست و …) استفاده کنید. مراقب لبهایتان هم باشید!

بیشتر بخوانید: چک لیست آفتاب گرفتن؛

از لیپ استیک‎های با SPF زیر افتاب مصرف کنید. در طی روز و بعد خارج شدن از آفتاب لبتان را مرتب چرب کنید .و در صورت نیاز لایه برداری ظریفی روی لبهایتان انجام دهید. اگر طرفدار مراقبت‌های پوستی طبیعی هستید می‎توانید کمی شکر به ترکیب مورد علاقه‌‎تان اضافه کنید و از آن به عنوان اسکراب لب استفاده کنید.

منبع: + +

آفتاب سوختگی چیست؟

آفتاب سوختگی زمانی اتفاق می‌افتد که پوست شما بدون محافظ در معرض تابش آفتاب قرار گیرد .آفتاب سوختگی در درجات اول علائم زیادی ندارد اما اگر آفتاب سوختگی با علائمی مانند التهاب و قرمزی پوست همراه بود، باید بدانید اثرات آفتاب بر روی پوستتان زیاد بوده است، همچنین در آفتاب سوختگی ممکن است سطح پوست خشک شود و محل سوختگی داغ شود. 

روش‌هایی برای پیشگیری از آفتاب‌سوختگی چیست؟

1. زمانی که بیرون می‌روید، جاهایی بنشینید که سایه است. 2. یک کلاه لبه‌دار بپوشید. 3. از چشم‌هایتان با عینک آفتابی محافظت کنید. 4. سعی کنید تا جایی که امکان دارد، از ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر که خورشید در قوی‌ترین حالت خود است، از منزل بیرون نروید.

آیا ویتامین ای برای آفتاب سوختگی مناسب است؟

مصرف ویتامین E یکی از بهترین درمان‌ آفتاب سوختگی است. این ویتامین الکترونها را برای رادیکال‌های آزاد فراهم می‌کند و مانع نابودی مولکول‌های بدن شما می‌شود. ویتامین E یک آنتی‌اکسیدان است که می‌تواند التهاب ناشی از آفتاب‌سوختگی را کاهش دهد. می‌توانید روغن ویتامین E را روی قسمت دچار آفتاب‌سوختگی قرار دهید.

۳ آذر ۱۴۰۰ ۱۳ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.

13 دیدگاه برای 10 روش درمان آفتاب سوختگی + راه‌های مراقبت از پوست بعد آفتاب سوختگی

بسیار عالی

ممنون ازراهنمایی مفصل وکاربردیتون
عالی بود

فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی