مراقبت از موهای خشک
۲۱ بهمن ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه zohre.kh

مراقبت از موهای خشک؛ نکات مهم نگهداری مو شکننده!

به این مطلب امتیاز دهید

موی خشک را در گوگل جستجو کنید، با بیش از 1 میلیون نتیجه روبرو خواهید شد! موهایی که ظاهر و احساس خشکی دارند، می‌توانند خسته‌کننده باشند. اما مراقبت از موهای خشک، آسان‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید و همه چیز به پیروی از یک سری نکات ساده‌ی مراقبت از مو و استفاده از درمان‌های مناسب برای موهای خشک بستگی دارد. اساسا، تنها کاری که باید انجام دهید این است که تارهای موی خود را با کمی عشق و توجه بشویید. به مرور زمان متوجه خواهید شد که موهایتان نرم‌تر و سالم‌تر به نظر می‌رسند. برای جزئیات بیشتر در مورد چگونگی احیای تارهای خود، از جمله شامپو، نرم‌کننده و درمان و مراقبت از موهای خشک، به خواندن این مطلب ادامه دهید.

چه مویی خشک است؟

قبل از شروع توضیحات درباره نحوه مراقبت از موهای خشک، به طور مختصر خواهیم دید اصلا موی خشک چیست و به چه مویی خشک می‌گویند؟ موهای خشک زمانی ایجاد می‌شوند که موهای شما رطوبت کافی را دریافت نکنند یا نتوانند رطوبت موجود روی پوست سر را حفظ کنند.

اما مراقبت از موهای خشک، آسان‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید و همه چیز به پیروی از یک سری نکات ساده‌ی مراقبت از مو و استفاده از درمان‌های مناسب برای موهای خشک بستگی دارد.

این امر باعث کاهش درخشندگی موها می‌شود و می‌تواند آن‌ها را وز و کدر نشان دهد. خشکی مو می‌تواند مردان و زنان را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد، اما با افزایش سن احتمال ابتلای به آن بیشتر می‌شود. موهای شما از سه لایه تشکیل شده‌اند.

اگر موهای شما سالم باشند، روغن‌های طبیعی روی لایه بیرونی مو به محافظت از لایه‌های داخلی آن کمک می‌کنند. این روغن‌ها نور را منعکس می‌کنند و موهای شما را براق نشان می‌دهند. درخشندگی و براق بودن دو نشانه مهم برای سلامت مو هستند.

اما هنگامی که موهای شما خشک می‌شوند، لایه بیرونی از بین می‌رود و باعث می‌شود تارهای مو کدر و ناسالم به نظر برسند. بنابراین به طور خلاصه، خشکی مو زمانی اتفاق می‌افتد که پوست سر شما به اندازه کافی روغن برای مرطوب کردن موهایتان تولید نمی‌کند، یا موهایتان قادر به حفظ این روغن نیستند و اجازه می‌دهند تا رطوبت از بین برود.

به پوستت جون تازه بده

ظاهر موهای خشک و شکننده چگونه است؟

در ادامه بررسی نحوه مراقبت از موهای خشک، نگاهی به علائم و ظاهر این نوع موها می‌اندازیم. موهای خشک دارای کوتیکول‌های متخلخل و باز هستند و به همین دلیل است که به سرعت رطوبت خود را از دست می‌دهند. البته اکثر مردم نگران خشکی موهای خود نیستند و یا برای تشخیص آن به پزشک مراجعه نمی‌کنند.

بدترین بخش این است که اکثر مردم حتی متوجه نمی‌شوند یا نمی‌دانند که ظاهر موهای خشک چگونه است. بنابراین، چگونه متوجه می‌شوید موهای شما خشک هستند؟ اولین علامت خشکی مو، شکنندگی و شکستگی در هنگام لمس یا حالت دادن به موهایتان است.

همچنین، موهای خشک معمولا زبر و وز می‌شوند و بافتی درشت دارند. نشانه‌های دیگر خشکی مو، شامل خارش غیر قابل کنترلی است که اغلب به دلیل خشکی پوست سر ایجاد می‌شود و منجر به شوره سر نیز می‌گردد. وجود تعداد زیادی از تارهای سرگردان روی بدن یا روی شانه‌ی موی شما، هنگام شانه زدن یا حالت دادن به موهایتان، خشکی مو را تایید می‌کند. دوشاخه شدن نوک موها هم یکی دیگر از نشانه‌های واضح موهای خشک و آسیب دیده است.

علل خشکی مو

قبل از اینکه بخواهیم به درمان‌ها و نکات مراقبت از موهای خشک بپردازیم، وقت آن است که به این سوال قدیمی پاسخ دهیم، “چرا موهای من اینقدر خشک است؟” دلایل مختلفی وجود دارد که باعث می‌شود موهای شما خشک به نظر برسند، از جمله قرار گرفتن بیش از حد در معرض محصولات حالت‌دهنده خشن. مثلا در سال 2011، مرکز ملی اطلاعات بیوتکنولوژی (NCBI) فاش کرد استفاده منظم از سشوار با باد گرم می‌تواند باعث خشکی مو شود.

با این حال، سشوار تنها ابزاری نیست که مو را سرزنش می‌کند! زیرا در مورد استفاده از سایر ابزارهای حالت‌دهنده گرمازا مانند اتوهای صاف‌کن و میله‌های فرکننده نیز همین موضوع صدق می‌کند.

NCBI همچنین بیان می‌کند استفاده مکرر از محصولات شیمیایی مختلف و قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید و اشعه ماوراء بنفش ممکن است منجر به خشکی مو شود. عوامل محیطی و هورمونی نیز می‌توانند منجر به خشکی مو شوند. به طور کلی خشکی مو می‌تواند ناشی از موارد زیر باشد:

  • خشک بودن پوست سر: موهای شما روان‌کننده طبیعی ندارند و برای مرطوب بودن به روغن‌های ساخته شده در ریشه خود متکی هستند. از آنجایی که ریشه موها زیر پوست سر قرار دارند، خشکی پوست سر با موهای خشک همراه می‌شود. پوست سر اگر خشک باشد، پوسته پوسته شده و می‌ریزد که منجر به ایجاد شوره سر می‌شود.
  • سن: با افزایش سن، موهای شما چربی کمتری تولید می‌کنند. تغییرات هورمونی پس از یائسگی نیز می‌توانند منجر به خشکی مو شوند.
  • شرایط محیطی: شامل آب و هوای خشک و گرم، قرار گرفتن مکرر در معرض آفتاب و باد و قرار گرفتن مکرر در معرض آب کلردار یا شور می‌شوند.
  • عدم حفاظت: هر تار موی سالم یک لایه محافظ به نام کوتیکول دارد. همانطور که سقف خانه، شما را در برابر آسیب‌های باران و آفتاب محافظت می‌کند، کوتیکول نیز از موهای شما در برابر آسیب‌های گرما و آفتاب محافظت می‌کند. در یک کوتیکول سالم، لایه‌ها محکم روی هم قرار می‌گیرند و رطوبت را حفظ می‌کنند. وقتی لایه‌های کوتیکول باز شده و از مو جدا می‌شوند، نمی‌توانند رطوبت را در خود نگه دارند و مقداری روغن از مو خارج می‌شود.
  • مراقبت نادرست از مو در خانه: این مورد می‌تواند شامل موارد زیر باشد:
    • شستن بیش از حد موها
    • استفاده از شامپوی خشن
    • سشوار بیش از حد
    • آسیب حرارتی ناشی از صاف‌کننده‌ها یا اتو فر
    • مواد شیمیایی خشن، مانند رنگ‌ها، کرم‌ها و ریلکسرها
  • مشکلات سلامتی: شرایطی که می‌توانند منجر به ریزش مو شود عبارتند از:
    • اختلالات خوردن مانند بی‌اشتهایی عصبی یا پرخوری عصبی
    • مشکلات هورمونی مانند کم‌کاری پاراتیروئید و کم‌کاری تیروئید

اگر موهای خشک شما با خستگی، عدم تحمل سرما، ضعف یا ریزش مو همراه هستند، به پزشک خود مراجعه کنید تا مطمئن شوید که مشکلی برای سلامتی خود ندارید.

دلایل مختلفی وجود دارد که باعث می‌شود موهای شما خشک به نظر برسند، از جمله قرار گرفتن بیش از حد در معرض محصولات حالت‌دهنده خشن.

نکته برای پیشگیری و مراقبت از موی خشک و آسیب‌دیده

برای پیشگیری و مراقبت از موهای خشک نکات آسانی وجود دارد که با رعایت آن‌ها می‌توانید خود را از شر این مشکل سلامتی برهانید! ایجاد برخی تغییرات در سبک زندگی و انجام اقدامات پیشگیرانه می‌تواند به کاهش خشکی مو کمک کند. نکات پیشگیری و مراقبت از موهای خشک عبارتند از:

  • از مصرف بیش از حد از محصولات حالت‌دهنده مو، از جمله رنگ مو و ابزارهای حالت‌دهنده گرم مانند سشوار، اتو فر‌کننده و اتوی صاف خودداری کنید.
  • از قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید خودداری کنید.
  • از تماس زیاد با آب کلردار در استخرهای شنا خودداری کنید.
  • به جای دم اسبی‌های سفت از مدل موهای شل استفاده کنید.
  • در هنگام خواب لوازم جانبی را از موهایتان جدا کنید.
  • هفته‌ای یک ماسک مرطوب‌کننده مو بزنید.
  • از لوازم جانبی نرم برای موی خود استفاده کنید و از گیره‌های فلزی و سایر لوازم فلزی اجتناب کنید.
  • از شستن بیش از حد موها خودداری کنید و فقط هر چند روز یکبار آن‌ها را بشویید.
  • از شامپوهای ملایم مانند شامپوهای گیاهی یا بدون سولفات استفاده کنید.
  • هنگام شستن موها به جای آب گرم از آب سرد یا ولرم استفاده کنید. آب سرد به مهر و موم شدن کوتیکول‌ها و کاهش از دست رفتن رطوبت کمک می‌کند.
  • از شامپوها و نرم‌کننده‌های مرطوب‌کننده استفاده کنید، مانند آن‌هایی که دارای روغن‌های نرم‌کننده (که می‌تواند شامل بادام شیرین، آرگان، آفتابگردان و سویا باشد) هستند.
  • قبل از رفتن به ساحل یا بعد از شنا، موهایتان را در برابر عناصر خشن و مواد شیمیایی موجود در ساحل یا استخر، با شستشوی آن‌ها با یک چهارم فنجان سرکه سیب که با سه چهارم فنجان آب مخلوط شده است، محافظت کنید.
  • موهایتان را مرتباً کوتاه کنید تا از ظاهر شدن موخوره در انتهای آن‌ها جلوگیری شود.
  • برای محافظت از مو در برابر آفتاب، از کلاه و روسری استفاده کنید.
  • مقدار زیادی آب بنوشید و از یک رژیم غذایی سالم و متعادل پیروی کنید، زیرا آنچه فرد مصرف می‌کند مستقیماً بر سلامت موهای او تأثیر می‌گذارد.

بیشتر بخوانید: علائم پوست خشک چیست؟

راه‌های درمان و مراقبت از موی خشک

برای مراقبت از موهای خشک خود، باید تغییراتی در روتین موهای خود ایجاد کنید؛ مثلا شما باید شامپوها و نرم‌کننده‌هایی را انتخاب کنید که حاوی مواد مرطوب‌کننده مانند روغن زیتون و روغن آرگان هستند. ماسک‌های مو و نرم‌کننده‌ها نیز برای مراقبت از موهای خشک مفید هستند.

علاوه بر این، استفاده از حالت‌دهنده‌های حرارتی و مواد شیمیایی را کاهش دهید و در نهایت، با افزایش مصرف غذاهایی که سرشار از امگا 3، ویتامین B3 و B5 هستند، رطوبت موهای خود را بیشتر کنید. در صورت خشک شدن و شکننده شدن مو، افراد می‌توانند از داروهای خانگی برای درمان و مراقبت از موهای خشک خود استفاده کنند. در ادامه برخی از این روش‌های مراقبت از موهای خشک را توضیح خواهیم داد:

1. استفاده از روغن‌های گرم

روغن زیتون یکی از محبوب‌ترین درمان‌های خانگی برای موهای خشک است. علاوه بر روغن زیتون، می‌توان از موارد زیر نیز استفاده کرد:

  • روغن نارگیل
  • روغن بادام
  • روغن کرچک
  • روغن جوجوبا
  • روغن ذرت

همه این روغن‌ها سرشار از ویتامین E و آنتی‌اکسیدان هستند و به مهر و موم شدن لایه بیرونی مو یا کوتیکول می‌کنند و در نتیجه، آسیب موها را ترمیم می‌کنند. برای تهیه این داروی خانگی:

  • حدود نصف فنجان روغن را گرم کنید اما نجوشانید.
  • روغن را چند دقیقه به آرامی روی موهایتان ماساژ دهید.
  • موها را با یک حوله گرم بپوشانید.
  • بگذارید روغن حدود 30 تا 45 دقیقه یا یک شب بماند.
  • بعد از این مدت موها را شامپو زده و آبکشی کنید.

این درمان باعث تقویت و درخشندگی موهای خشک می‌شود.

مثلا شما باید شامپوها و نرم‌کننده‌هایی را انتخاب کنید که حاوی مواد مرطوب‌کننده مانند روغن زیتون و روغن آرگان هستند.

2. استفاده از محصولات مراقبت از موی خوب مخصوص نوع موی شما

بهتر است از شامپوهای ملایم و بدون سولفات و نرم‌کننده‌های مو استفاده کنید. همچنین، فقط یک یا دو بار در هفته موهایتان را با شامپو بشویید. همچنین، محصولاتی که به طور خاص برای کمک به خشکی مو ساخته شده‌اند، مواد خشک‌کننده کمتری خواهند داشت.

3. استفاده از آبجوی بدون الکل به عنوان نرم‌کننده مو

آبجو حاوی پروتئینی است که به ترمیم کوتیکول‌های مو کمک کرده و موها را صاف و براق می‌کند. برای مراقبت از موهای خشک، موهای خود را طبق معمول شامپو بزنید و سپس چند قطره آبجو روی آن‌ها اسپری کنید و اجازه دهید به طور طبیعی خشک شود. البته باید بدانید الکل موهای شما را خشک می‌کند، بنابراین به طور کلی محصولات موی بدون الکل را انتخاب کنید.

4. استفاده از ماسک روغن نارگیل

روغن نارگیل وقتی روی موها مالیده می‌شود، اثر تسکین‌دهنده و مرطوب کنندگی دارد. افراد می‌توانند با جوشاندن برگ‌های کاری با روغن نارگیل به مدت 2 تا 3 دقیقه و گذاشتن آن در جای خنک برای چند روز یک ماسک موی ساده تهیه کنند. وقتی این محلول خنک شد، می‌توان آن را به آرامی با نوک انگشتان به مو و پوست سر مالیده و با یک حوله گرم پوشانید. سپس باید پس از چند دقیقه موها را شست.

5. استفاده از ژلاتین

ژلاتین منبع پروتئین خوبی برای مو است، تارهای مو را می‌پوشاند و آن‌ها را مرطوب می‌کند و موها را صاف و براق می‌کند. برای تهیه این داروی خانگی:

  • 1 قاشق غذاخوری ژلاتین را با 1 فنجان آب گرم مخلوط کنید.
  • 5 دقیقه آن را کنار بگذارید تا ژلاتین تا حدی خودش را بگیرد.
  • 1 قاشق چایخوری سرکه سیب و 6 قطره روغن ضروری مانند یاسمن، اسطوخودوس، مریم گلی یا رزماری را به مواد آماده اضافه کنید و هم بزنید.
  • مخلوط را روی موهای خود که از قبل آن‌ها را تمیز کرده‌اید بمالید.
  • در انتها این ترکیب را به مدت 10 دقیقه روی موها بگذارید و با آب ولرم آبکشی کنید.

6. استفاده از مخلوط‌های مبتنی بر تخم‌مرغ و سس مایونز

تخم‌مرغ و سس مایونز حاوی مقدار زیادی پروتئین هستند که به تقویت مو کمک می‌کند و رطوبت را به موهای شکننده یا خیلی خشک باز می‌گرداند. افراد می‌توانند یکی از این مخلوط‌های مبتنی بر پروتئین را در خانه به روش‌های زیر تهیه کنند:

  • سفیده تخم‌مرغ را با 2 قاشق غذاخوری آب ولرم هم بزنید.
  • مخلوط را به مو و پوست سر بمالید.
  • با نوک انگشتان به مدت چند دقیقه با حرکات دایره‌ای ماساژ دهید.
  • موها را با آب خنک بشویید و سپس شامپو بزنید.

یا:

تخم‌مرغ و سس مایونز حاوی مقدار زیادی پروتئین هستند که به تقویت مو کمک می‌کند و رطوبت را به موهای شکننده یا خیلی خشک باز می‌گرداند.
  • سه تخم‌مرغ را در یک کاسه مخلوط کنید.
  • 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون و 1 قاشق غذاخوری عسل به آن اضافه کنید.
  • مخلوط را به مو و پوست سر بمالید.
  • حدود 30 دقیقه سر را با یک پوشش پلاستیکی یا کلاه دوش بپوشانید.
  • موها را با آب خنک و شامپو بشویید.

یا:

  • موها را با آب گرم خیس کنید و به آرامی یک لایه سس مایونز روی آن بمالید.
  • به آرامی موها و پوست سر را ماساژ دهید و از بین تارهای مو تا انتها حرکت دهید.
  • سر را با یک کلاه پلاستیکی به مدت 30 دقیقه تا 1 ساعت بپوشانید.
  • موها را با آب خنک و شامپو بشویید.

7. مراقبت از موهای خشک با استفاده از ماسک ماست و روغن

ماست و روغن با هم می‌توانند یک درمان خانگی موثر برای موهای خشک باشند.

8. مراقبت از موهای خشک با استفاده از خمیر آووکادو

میوه آووکادو سرشار از ویتامین‌های A و E، چربی‌های اشباع شده و مواد معدنی است که همگی موهای آسیب دیده و خشک را تغذیه می‌کنند.

9. مراقبت از موهای خشک با استفاده از ماسک موز

موز سرشار از پتاسیم است و رطوبت بالایی دارد که برای مراقبت از موهای خشک مناسب است. به دلیل خواص مفیدی که دارد، موز ممکن است از شکافتن انتهای مو جلوگیری کند، مو را نرم کند و حالت ارتجاعی آن را بهبود بخشد.

10. مراقبت از موهای خشک را با تغییراتی در رژیم غذایی خود ایجاد کنید

تغذیه سالم و گنجاندن امگا 3 و آنتی‌اکسیدان‌ها در رژیم غذایی افراد می‌تواند موها را سالم‌تر و درخشان‌تر نشان دهد. محصولات زیر سرشار از این ترکیبات مفید هستند و افراد می‌توانند آن‌ها را در رژیم غذایی خود بگنجانند:

  • ماهی‌های چرب، از جمله سالمون، ماهی خال مخالی، ساردین و تن
  • صدف
  • بلوبری
  • گوجه فرنگی
  • گردو
  • کلم بروکلی
  • لوبیا قرمز
تغذیه سالم و گنجاندن امگا 3 و آنتی‌اکسیدان‌ها در رژیم غذایی افراد می‌تواند موها را سالم‌تر و درخشان‌تر نشان دهد.

بیشتر بخوانید: ماسک مو برای موهای خشک و وز

11. برای مراقبت از موهای خشک، مکمل مصرف کنید

مصرف ویتامین A و C، بیوتین (گاهی اوقات ویتامین H نامیده می‌شود) و مکمل‌های آهن به همراه امگا 3 می‌تواند به افزایش سلامت و درخشندگی مو کمک کند.

به پایان مطلب نحوه مراقبت از موهای خشک می‌رسیم. خشکی مو را می‌توان با برخی اصلاحات رژیم غذایی و سبک زندگی و با چندین درمان خانگی (که راه‌های ارزان و موثری را برای بازگرداندن نرمی، رطوبت و درخشندگی مو ارائه می‌دهند)، درمان کرد.

منبع +++++

موی خشک چیست؟

موهای خشک زمانی ایجاد می‌شوند که موهای شما رطوبت کافی را دریافت نکنند یا نتوانند رطوبت موجود روی پوست سر را حفظ کنند. موهایی که ظاهر و احساس خشکی دارند، می‌توانند خسته‌کننده باشند.

به چه مویی خشک می‌گویند؟

اما هنگامی که موهای شما خشک می‌شوند، لایه بیرونی از بین می‌رود و باعث می‌شود تارهای مو کدر و ناسالم به نظر برسند. بنابراین به طور خلاصه، خشکی مو زمانی اتفاق می‌افتد که پوست سر شما به اندازه کافی روغن برای مرطوب کردن موهایتان تولید نمی‌کند، یا موهایتان قادر به حفظ این روغن نیستند و اجازه می‌دهند تا رطوبت از بین برود.

ظاهر موهای خشک و شکننده چگونه است؟

همچنین، موهای خشک معمولا زبر و وز می‌شوند و بافتی درشت دارند. نشانه‌های دیگر خشکی مو، شامل خارش غیر قابل کنترلی است که اغلب به دلیل خشکی پوست سر ایجاد می‌شود و منجر به شوره سر نیز می‌گردد. وجود تعداد زیادی از تارهای سرگردان روی بدن یا روی شانه‌ی موی شما، هنگام شانه زدن یا حالت دادن به موهایتان، خشکی مو را تایید می‌کند. دوشاخه شدن نوک موها هم یکی دیگر از نشانه‌های واضح موهای خشک و آسیب دیده است.

۲۱ بهمن ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی