آفتاب گرفتن برای نوزاد؛ خطرها و فواید و اشتباهات مکرر والدین
۱۹ آبان ۱۴۰۰ ۱۲ دیدگاه zohre.kh

آفتاب گرفتن برای نوزاد؛ خطرها و فواید و اشتباهات مکرر والدین

به این مطلب امتیاز دهید

از آنجایی که پوست نوزاد حساسیت و لطافت زیادی دارد لازم است بدانید برای مراقبت از آن چه کاری باید انجام دهید و چه کاری نباید انجام دهید. از حمام کردن تا قرار گرفتن در معرض نور خورشید و انتخاب لباس همگی می‌توانند روی پوست ظریف کودک تاثیر بگذارند. به همین خاطر در این مقاله قصد داریم تا یک راهنمای جامع آفتاب گرفتن برای نوزاد را به شما ارائه دهیم.

در این راهنما در مورد زمان مجاز آفتاب گرفتن، مزایای و مضرات نور خورشید برای نوزادان و بهترین زمان آفتاب گرفتن برای آن ها صحبت می‌کنیم. اگر فرزند نوزاد در خانه دارید یا علاقه‌مند به این موضوع هستید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.

آفتاب گرفتن نوزاد و گذاشتن او در آفتاب چه زمانی مجاز است؟

آفتاب گرفتن برای نوزاد زیر ۱۲ ماه زمانی که سطح اشعه ماوراء‌بنفش به ۳ یا بالاتر می‌رسد مضر است. اما هنگامی‌که سطح این اشعه زیر ۳ باشد، چند دقیقه قرار دادن او در معرض مستقیم UV می‌تواند ایمن و مفید باشد. البته بازهم باید از نوزاد خود در برابر نور خورشید محافظت کنید.

بدن ما به ویتامین D نیاز دارد و برای ایجاد آن، باید هر روز حداقل ۱۵ دقیقه در معرض نور خورشید قرار بگیرد.

زیرا نوزادان پوست حساسی دارند که به‌راحتی با قرار گرفتن در معرض بیش از حد اشعه ماوراء‌بنفش دچار آفتاب سوختگی می‌شوند. بهترین زمان برای آفتاب گرفتن نوزاد صبح هنگام و نزدیک غروب خورشید است. به یاد داشته باشید که این اشعه در روزهای ابری و هنگام بارندگی نیز وجود دارد و می‌تواند همچنان به پوست فرزند شما آسیب برساند.

به پوستت جون تازه بده

۷ مزیت نور خورشید برای سلامتی نوزاد

درست است که نور خورشید می‌تواند منجر به آسیب دیدن پوست نوزاد شود، اما اگر اقدامات احتیاطی را انجام دهید، مزایای فراوانی برای سلامتی او دارد. در این بخش به ۷ مزیت آفتاب گرفتن برای نوزاد اشاره می‌کنیم

جذب ویتامین D بیشتر

این یکی از بزرگترین مزایایی است که کودک شما با قرار گرفتن در معرض نور خورشید از آن بهره می‌برد. بدن ما به ویتامین D نیاز دارد و برای ایجاد آن، باید هر روز حداقل ۱۵ دقیقه در معرض نور خورشید قرار بگیرد. هرچه پوست تیره‌تر باشد به زمان بیشتری برای ایجاد ویتامین D نیاز دارد، اما این زمان نباید به بیش از ۳۰ دقیقه برسد. ویتامین D به جذب کلسیم کمک می‌کند که به نوبه خود موجب تقویت استخوان‌ها و دندان‌ها می شود.

سطح سروتونین بالاتر از مزایای آفتاب گرفتن برای نوزاد

آفتاب گرفتن برای نوزاد جهت افزایش تولید سروتونین در بدن او موثر است. سروتونین که اغلب به آن “هورمون شادی” می‌گویند، احساس شادی و امنیت را تقویت می‌کند و موجب تنظیم خواب و هضم نوزادان می‌شود.

افزایش سطح انسولین

دریافت نور خورشید از سنین پایین می‌تواند تا حدودی به پیشگیری از بیماری‌هایی مانند دیابت کمک کند. اگرچه نور خورشید به تنهایی سطح انسولین را بهبود نمی‌دهد و عوامل دیگری نیز در این امر دخیل هستند، اما قطعاً وجود ویتامین D در بدن برای مدیریت بهتر سطح انسولین مفید است.

آفتاب گرفتن برای نوزاد جهت افزایش تولید سروتونین در بدن او موثر است.

کنترل بیماری زردی

آفتاب گرفتن برای نوزاد به تجزیه بیلی‌روبین کمک می‌کند و کبد کودک می‌تواند آن را راحت‌تر کنترل کند. رشد کنترل‌نشده بیلی‌روبین ممکن است باعث زرد شدن پوست نوزاد تازه متولدشده شود. قرار دادن کودک در معرض نور خورشید صبحگاهی به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه برای بهبودی بیماری زردی خفیف موثر است. اما اگر زردی شدیدتر باشد نیاز به مراقبت بیشتری دارد.

افزایش سطح انرژی از مزایای آفتاب گرفتن برای نوزاد

هنگامی‌که یک نوزاد در معرض نور طبیعی خورشید قرار می‌گیرد، تولید ملاتونین در بدن او تنظیم می‌شود. سطح ملاتونین در نوزاد می‌تواند بر الگوهای خواب او تاثیر بگذارد، که در سال‌های اولیه عمر او از اهمیت بالایی برخوردار است. نور خورشید باعث کاهش سطح ملاتونین و افزایش سطح سروتونین در بدن نوزاد می‌شود و در نتیجه سطح انرژی او افزایش می‌یابد.

تقویت سیستم ایمنی بدن

ویتامین D برای سیستم ایمنی بدن نوزاد حیاتی است و با قرار گرفتن در معرض نور خورشید، می‌تواند به تقویت آن کمک کند. آفتاب گرفتن برای نوزاد خطر بیماری، عفونت، برخی سرطان‌ها و مرگ و میر را کاهش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: آفتاب گرفتن در بارداری

افزایش طول عمر

مطالعات نشان داده افرادی که زمان بیشتری را زیر نور خورشید می‌گذرانند، شش ماه تا دو سال بیشتر از کسانی که کمتر در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند، عمر می‌کنند.

بهترین زمان برای آفتاب گرفتن نوزاد

 آفتاب گرفتن برای نوزاد در صورتی‌که شاخص نور ماوراء بنفش زیر عدد ۳ باشد مجاز است. در چنین شرایطی می‌توانید کودک خود را قبل از ساعت ۱۰ صبح یا بعد از ساعت چهار بعد از ظهر به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در معرض نور خورشید قرار دهید.

یک ساعت پس از طلوع و یک ساعت قبل از غروب خورشید بهترین زمان برای قرار دادن نوزاد در زیر نور خورشید است. اما به خاطر حساسیتی که پوست نوزاد دارد این زمان نباید بیشتر از ۳۰ دقیقه طول بکشد. زیرا ماندن بیش از حد می‌تواند به غشا پوست کودک آسیب برساند و باعث قرمزی، سوزش و تحریک آن شود.

ویتامین D برای سیستم ایمنی بدن نوزاد حیاتی است

فواید و مضرات نور خورشید برای کودکان

همانطور که گفتیم استفاده آفتاب گرفتن برای نوزاد می‌تواند مزایایی مانند افزایش ویتامین D، جذب بهتر کلسیم، تقویت استخوان‌ها، افزایش شادی و امنیت، بهبود چرخه خواب، کنترل بیماری زردی، افزایش سطح انرژی، تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش طول عمر داشته باشد. اما اگر نکات ایمنی رعایت نشود، نه تنها فایده‌ای برای نوزاد و کودک ندارد بلکه می‌تواند او را در معرض آسیب‌ها و بیماری‌های جدی و خطرناک قرار دهد. از مضرات نور خورشید برای کودکان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

آفتاب‌سوختگی

اگر پوست کودک شما قرمز، دردناک و گرم است، ممکن است دچار آفتاب‌سوختگی شده باشد. شما باید آن را مانند هر سوختگی دیگر درمان کنید. اگر آفتاب‌سوختگی جزئی است، کودک خود را در خانه نگه دارید و محل سوختگی را با آب خنک یا ولرم شستشو دهید. از بکار بردن پمادها یا کرم‌های ضد آفتاب بدون نسخه پزشک یا هر داروی طبیعی دیگر برای نوزادان خودداری کنید. در صورتی‌که کودک شما دچار تب و لرز، حالت تهوع و استفراغ، تورم در ناحیه آفتاب‌سوختگی بود فورا به پزشک مراجعه کنید.

 آسیب چشمی از مضرات آفتاب گرفتن برای نوزاد

اشعه ماوراء‌بنفش می‌تواند به چشم آسیب برساند. این مسئله ممکن است عوارض کوتاه مدتی ایجاد کند که باعث قرمزی و درد چشم کودک شما می‌شود. اما قرار گرفتن مکرر در معرض نور خورشید می‌تواند منجر به مشکلات جدی و طولانی‌مدت چشم از جمله آب مروارید، آسیب به شبکیه یا قرنیه یا حتی سرطان شود. استفاده از کلاه نقاب‌دار یا عینک طبی مقاوم در برابر اشعه ماوراء‌بنفش برای محافظت از چشم‌های کودک شما موثر است.

گرمازدگی

گرمازدگی یکی از مواردی است که در اثر قرار گرفتن نامناسب و بیش از حد در زیر آفتاب ایجاد می‌شود و کودکان از آن لطمه زیادی می‌بینند. اگر فکر می‌کنید کودک شما دچار گرمازدگی شده او را به یک مکان خنک منتقل کنید و تمام لباس‌های غیرضروری‌اش را در‌آورید. سعی کنید به او نوشیدنی بدهید و بدنش را با پارچه مرطوب خنک کنید. اگر حال کودک بهتر نشد، فورا با اورژانس تماس بگیرید. از علائم گرمازدگی کودکان می‌توان به درجه حرارت بالای بدن، قرمزی و خشکی پوست، بی‌حالی، گیجی، تهوع و استفراغ و تنفس سریع و پی‌درپی اشاره کرد.

تاول زدن از مضرات آفتاب گرفتن برای نوزاد

آفتاب گرفتن برای نوزاد اگر بیش از حد باشد، ممکن است او را دچار جوش گرمازدگی کند. این جوش‌ها خود را با لکه‌ها یا تاول‌های قرمز کوچک روی پوست نشان می‌دهند. جوش گرمازدگی در نوزادان بیشتر اتفاق می‌افتد زیرا غده‌های تولید عرق آن‌ها هنوز به طور کامل رشد نکرده‌اند. برای درمان این آسیب، نوزاد خود را با آب ولرم حمام دهید، به او لباس‌های نازک و سبک بپوشانید و برای مدتی در معرض هوای تازه قرار دهید. اما اگر تاول‌ها پس از سیه روز خوب نشدند و حالت چرکی به خود گرفتند، حتما به پزشک مراجعه کنید.

کم‌آبی

آفتاب گرفتن برای نوزاد می‌تواند او را با خطر کم‌آبی مواجه کند. بنابراین مهم است که برای جلوگیری از این اتفاق به فرزند خود مایعات کافی دهید. نوزادان به طور متوسط باید ۶ تا ۸ بار پوشک خود را مرطوب کنند. اگر هنوز شیر می‌خورند، ممکن است در زیر آفتاب و هوای گرم به غذای اضافی نیاز داشته باشند.

برای نوزادانی که با بطری تغذیه می‌شوند، می‌توان از آب جوشیده خنک‌شده استفاده کرد. از علائم کم‌آبی می‌توان به مواردی چون خشک شدن دهان، تنفس سریع، ضربان قلب تند، ادرار کم یا عدم ادرار، گیجی و خواب‌آلودگی، داشتن تب و تحریک‌پذیری اشاره کرد.

آفتاب گرفتن برای نوزاد می‌تواند او را با خطر کم‌آبی مواجه کند.

زمان مناسب و روش‌های محافظت از پوست نوزاد در برابر آفتاب

همانطور که در بخش قبلی توضیح دادیم، بهترین زمان برای آفتاب گرفتن نوزادان قبل از ساعت ۱۰ صبح و بعد از ساعت ۴ بعدازظهر به مدت ۱۰ ال ۱۵ دقیقه است و این زمان نباید از ۳۰ دقیقه بیشتر شود. اما برای این‌که در طول این مدت از پوست نوزاد شما محافظت شود، لازم است تا یکسری نکات را رعایت کنید.

به دنبال سایه بگردید

از هر سایه موجود برای قرار دادن کالسکه یا محل بازی کودک خود استفاده کنید. مکان مورد‌نظر باید دارای سایه تیره باشد. اشعه ماوراء‌بنفش می‌تواند پراکنده یا منعکس شود، بنابراین حتی در سایه نیز باید از سایر روش‌های محافظت در برابر آفتاب استفاده کنید. اگر با کودک سوار بر خودرو هستید، روی شیشه‌های آن برچسب محافظ UV بچسبانید.

در هنگام آفتاب گرفتن برای نوزاد لباس مناسب انتخاب کنید

لباسی را به کودک بپوشانید که تا حد امکان پوست او را پوشش دهد. لباس‌های خنک و گشاد که از پارچه‌های متراکم بافته شده‌اند را انتخاب کنید. برخی از پارچه‌ها دارای رتبه‌بندی فاکتور محافظت در برابر اشعه ماوراء‌بنفش (UPF) هستند. هرچه UPF بالاتر باشد، محافظت بیشتری توسط پارچه انجام می‌شود. در صورت امکان پارچه‌هایی را درنظر بگیرید که حداقل دارای UPF15 (محافظت خوب) باشند، اما UPF50 (محافظت عالی) بهترین گزینه هستند.

کلاه را فراموش نکنید

یک کلاه لبه پهن برای کودک خود تهیه کنید تا از صورت، گردن و گوش او محافظت شود. برای نوزادان نوع پارچه‌ای را انتخاب کنید تا وقتی سرشان را پایین می‌برند به‌راحتی مچاله شود. ایمنی، اندازه، راحتی و میزان سایه‌ای که کلاه برای صورت ایجاد می کند اهمیت زیادی دارند.

از کرم ضدآفتاب استفاده کنید

استفاده از کرم ضدآفتاب برای نوزادان زیر شش ماه توصیه نمی‌شود زیرا آن‌ها پوست بسیار حساسی دارند و ممکن است برایشان مضر باشد. برای نوزادان بزرگتر از شش ماه، پس از رعایت مواردی چون دوری از نور مستقیم خورشید، پوشیدن لباس مناسب، استفاده از کلاه و قرار گرفتن در سایه، می‌توان از ضدآفتاب به عنوان آخرین خط دفاعی استفاده کرد. این کرم‌ها باید ۱۵ تا ۲۰ دقیقه قبل از بیرون رفتن استفاده شوند. البته قبل از استفاده مطمئن شوید که پوست کودک شما به آن‌ها حساسیت ندارد.

از چشم‌ها محافظت کنید

برای محافظت از چشم کودک در صورت امکان از عینک استفاده کنید. به دنبال عینک‌های آفتابی باشید که دارای برچسب AS/NZS 1067:2016 هستند و تا حد امکان دور چشم را پوشش می‌دهند. عینک آفتابی مخصوص نوزادان دارای فریم‌هایی با خاصیت الاستیکی نرم است که صورت آن‌ها را اذیت نمی‌کند.

فواید سلامتی نور خورشید و آفتاب گرفتن برای نوزاد

اگر بخواهیم آفتاب گرفتن برای نوزاد را به صورت فهرست‌وار بگوییم، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • افزایش سطح ویتامین D
  • افزایش میزان جذب کلسیم
  • رشد و استخوان‌سازی بهتر
  • افزایش تولید سروتونین
  • تقویت احساس شادی و امنیت
  • کمک به بهبود بیماری زردی
  • تنظیم الگوی خواب
  • افزایش سطح انرژی
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • کاهش ابتلا به بیماری‌های مختلف
  • افزایش طول عمر

در این مقاله به بررسی اثرات آفتاب گرفتن برای نوزاد اشاره کردیم و تعدادی از فواید و مضرات آن را برشمردیم. بدن نوزادان برای رشد به ویتامین D نیاز دارد و یکی از راه‌های ایجاد این ویتامین در بدن اشعه ماوراء‌بنفش خورشید است.

بیشتر بخوانید: روش صحیح آفتاب گرفتن:

اما اگر از نوزاد در برابر اثرات خطرناک این اشعه محافظت نشود، نه تنها برای او مفید نیست بلکه می‌تواند سلامت نوزاد را به خطر بیندازد. بنابراین توصیه می‌کنیم تا مطالب گفته شده در این مقاله را به دقت بخوانید و نکات آن را در هنگام آفتاب گرفتن نوزادان و کودکان رعایت کنید. 

منبع ++++

۱۹ آبان ۱۴۰۰ ۱۲ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی