آرامش بخشیدن به پوست
۱۵ آذر ۱۴۰۱ ۲ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

۱۰ روش برای آرامش بخشیدن به پوست

به این مطلب امتیاز دهید

نگرانی‌های ما در مورد پوست و مشکلات مربوط به آن با توجه به نوع پوستمان متفاوت است. بااین‌حال همه ما به دنبال راهی برای آرامش بخشیدن به پوست هستیم زیرا می‌دانیم که یکی از اصلی‌ترین مراحل درمان انواع مشکلات پوستی، تسکین پوست است. استفاده از روش‌های درمانی برای آرامش بخشیدن به پوست نه‌فقط برای پوست‌های حساس بلکه برای پوست‌های ملتهب و قرمز نیز بسیار ضروری است. خشکی یا التهاب در پوست می‌تواند به دلایل زیادی ایجاد شود اما مطمئناً یک علامت هشدار برای شماست تا هرچه سریع‌تر به فکر تغییر روال مراقبت از پوست خود بیافتید! در ادامه نکاتی را برای تسکین پوست‌های خشک و ملتهب مرور می‌کنیم؛ با کیوت مگ همراه باشید.

۴ روش برای تسکین پوست تحریک‌شده

التهاب و قرمزی پوست را می‌توان به موارد بسیاری مثل گرمی هوا، تمرین شدید، احساس هیجان یا خجالت نسبت داد! اما گاهی اوقات قرمزی می‌تواند به دلیل یک بیماری پوستی مانند روزاسه یا اختلالات غدد درون‌ریز رخ دهد که به‌راحتی نیز قابل‌تشخیص نیستند.

آرامش بخشیدن به پوست
استفاده از روش‌های درمانی برای آرامش بخشیدن به پوست نه‌فقط برای پوست‌های حساس بلکه برای پوست‌های ملتهب و قرمز نیز بسیار ضروری است.

اگر چه برخی التهابات و قرمزی پوست با یک شستشوی ساده یا یک ماسک آرام‌بخش برطرف می‌شود اما برخی از آن‌ها به درمان‌های فشرده در کنار یک روتین مراقبت از پوست مناسب نیاز دارند. به‌هرحال با شناسایی علت، می‌توان راهی برای آرامش بخشیدن به پوست قرمز و ملتهب پیدا کرد. اما برای آرام کردن پوست ملتهب و قرمز خود چه‌کاری می‌توانید انجام دهید؟:

۱- استفاده از تونرهای بدون روغن(Oil-free): ممکن است فکر کنید که روغن‌های طبیعی ترکیبات مفیدی برای درمان مشکلات پوستی در اختیارتان قرار می‌دهند درحالی‌که خودشان می‌توانند باعث قرمزی و تحریک پوست شوند! این به معنای انکار اثرات درمانی روغن‌ها در مراقبت از پوست نیست.

با این وجود درصورتی‌که دقیقاً نمی‌توانید علت تحریک و التهاب پوست خود را دریابید، استفاده از تونرهای بدون روغن اولین گامی است که برای تسکین پوست ملتهب خود باید بردارید. همچنین تغییر رویه‌های خفیف و ملایم را برای مراقبت از پوست حساس خود در نظر بگیرید.

 برای افرادی که می‌خواهند پوست صاف و بدون جوش داشته باشند استفاده از تونر آبرسان یک ضرورت است. افزودن تونر آبرسان به روتین مراقبت از پوست، مرحله مهمی است که باید برای تسکین و مرطوب‌سازی پوست انجام دهید.

همچنین می‌توان از تونر به‌عنوان روشی برای پاکسازی عمیق پوست استفاده کرد زیرا می‌تواند به عمق پوست نفوذ کرده و شما را از شر تمام آلودگی‌ها و گردوغبار خلاص کند. 

کاهش التهاب پوست با سرم
 برای افرادی که می‌خواهند پوست صاف و بدون جوش داشته باشند استفاده از تونر آبرسان یک ضرورت است.

۲- کاهش التهاب پوست با سرم‌­ها: اگرچه استفاده از تونر اولین قدم برای کاهش التهاب و قرمزی پوست است اما مطمئناً آخرین مرحله نیست. برای آرامش بخشیدن به پوست ملتهب باید اقدامات کارآمدتر و مؤثرتری را انجام دهید. ازآنجایی‌که سرم­ها سرشار از مواد مغذی هستند می‌توانند مشکلات خاص پوستی خصوصاً تحریکات پوستی را بلافاصله درمان کنند.

سرم­‌ها(در کنار یک تونر آبرسان) نه‌فقط به دلیل خاصیت مرطوب‌کنندگی بلکه به دلیل خاصیت خنک‌کنندگی‌ای که دارند برای تسکین پوست ملتهب بسیار مؤثر هستند.

ازآنجایی‌که با کاهش دمای پوست می‌توان تحریک و قرمزی پوست را به‌شدت کاهش داد بنابراین سرم­هایی که بر پایه آب هستند قطعاً می‌توانند پوست شما را خنک و آرام کنند.

اگرچه استفاده از تونر اولین قدم برای کاهش التهاب و قرمزی پوست است اما برای آرامش بخشیدن به پوست ملتهب باید اقدامات کارآمدتر و مؤثرتری انجام داد.

۳- تقویت پوست با ویتامین C: اگر فکر می‌کنید که خنک کردن پوست کافی نیست و می‌خواهید قدرت و انرژی بیشتری به پوست بدهید، ویتامین C را به روتین مراقبت از پوست خود اضافه کنید زیرا می‌تواند به تقویت و حفظ پوست کمک کند.

جلوگیری از پیری پوست غیرممکن است و متأسفانه با وجود آلاینده‌ها در زندگی امروز، این روند سریع‌تر پیش می‌رود. اگرچه با سرم ویتامین C نمی‌توان روند پیری را کاملاً متوقف کرد اما به کمک آن می‌توان این روند را کند کرد. سرم ویتامین C با از بین بردن رادیکال‌های آزاد از پیری پوست جلوگیری کرده و با افزایش انعطاف‌پذیری و کشسانی پوست، سبب درخشش و جوانسازی آن می‌شود.

ازآنجایی‌که هدف، آرامش بخشیدن به پوست ملتهب است بنابراین باید سرمی با درصد مناسب و نه غلظت بالا را انتخاب کنید. به یاد داشته باشید که استفاده از سرم غلیظ و چرب باعث تحریک بیشتر پوست می‌شود.

بیشتر بخوانید: تاثیر ویتامین سی بر پوست!

۴- کرم‌های تسکین‌دهنده پوست: در حقیقت پوست، با قرمزی و التهاب اعلام می‌کند که نیاز به کمک دارد! شاید استفاده از کرم‌های تسکین‌دهنده در روتین مراقبت از پوست لازم نباشد اما برای تسریع روند بهبودی پوست لازم است. به‌ خصوص با جابه‌جایی کرم‌های تسکین‌دهنده و آرام‌بخش می‌توانید اثرات و کارایی آن‌ها را چند برابر کنید.

اما چگونه می‌توان کرم مناسب پوست انتخاب کرد؟ سعی کنید کرم‌هایی را پیدا کنید که عصاره‌ای از گیاه آب قاشقی (Centella asiatica) یا سرامیدها در خود داشته باشد. عصاره این گیاه به دلیل خاصیت ضدالتهابی که دارد می‌تواند پوستتان را تسکین دهد و از بروز آکنه‌های جدید جلوگیری کند. سرامیدها به‌عنوان یک رطوبت رسان قوی برای پوست عمل کرده و از پوست در برابر آلاینده‌ها و کم‌آبی محافظت می‌کنند.

تسکین پوست با ماسک
سرامیدها به‌عنوان یک رطوبت رسان قوی برای پوست عمل کرده و از پوست در برابر آلاینده‌ها و کم‌آبی محافظت می‌کنند.

۵- تسکین پوست با ماسک: اگر به دنبال کاهش التهاب و قرمزی پوست هستید ماسک‌های طبیعی و ورقه‌ای صورت با ترکیبات مناسبی که دارند می‌توانند یک درمان عالی در خانه به شما ارائه دهند.

گلاب یک تسکین‌دهنده طبیعی برای پوست شناخته شده است زیرا سرشار از ویتامین‌هایی نظیر A،C و E است که به شما کمک می‌کند در عرض چند دقیقه پوستی درخشان داشته باشید.

۶.کمپرس آب سرد: اگر قرمزی یا التهاب شما به دلیل بیماری‌های زمینه‌ای نیست می‌توانید از کمپرس آب سرد برای تسکین پوست آسیب‌دیده استفاده کنید.

در این صورت برای آرامش بخشیدن به پوست یک پارچه کتانی تمیز را درون کاسه‌ای پر از یخ قرار داده و حدود 15 دقیقه در فریزر بگذارید. سپس پارچه را برداشته و به‌آرامی به مدت 20 دقیقه روی پوست قرار دهید تا التهاب و قرمزی آن کاهش یابد.

به پوستت جون تازه بده

۴ درمان خانگی برای آرامش بخشیدن به پوست خشک

خشکی پوست یک بیماری شایع است که دلایل زیادی دارد اما در بیشتر موارد خشکی و از بین رفتن رطوبت پوست از عوامل محیطی ناشی می‌شود.

گرما، دوش آب گرم، آب‌وهوای خشک و استفاده از صابون برای شستشو می‌تواند باعث خشکی پوست شود. خوشبختانه درمان‌های خانگی زیادی وجود دارد که برای رفع علائم خشکی و بازیابی رطوبت پوست می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید:

تسکین پوست خشک با روغن نارگیل
روغن نارگیل به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب اشباع‌شده، خاصیت نرم‌کنندگی داشته و با پر کردن فضای بین سلول‌های پوستی می‌تواند سطح صافی از پوست ایجاد می‌کند.

۱- روغن نارگیل: روغن نارگیل به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب اشباع‌شده، خاصیت نرم‌کنندگی داشته و با پر کردن فضای بین سلول‌های پوستی می‌تواند سطح صافی از پوست ایجاد می‌کند. حتی برای رفع خشکی زیر چشم و لب نیز می‌توانید از روغن نارگیل استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: ماساژ صورت با روغن نارگیل

۲- حمام جو دوسر: بلغور جو دوسر یکی از رایج‌ترین داروهای مؤثر برای درمان تحریکات پوستی است. بلغور جود دوسر سرشار از آنتی‌اکسیدان است و با خاصیت ضدالتهابی که دارد در آرامش بخشیدن به پوست مؤثر است. این روش درمانی به‌خصوص برای رفع خارش پوست بسیار مؤثر است.

برای حمام جو دوسر ابتدا با استفاده از غذاساز بلغور جو دوسر را پودر کنید. وان را از آب گرم پر کرده و بلغور پودر شده را در آن بریزید. سپس حداقل به مدت ۱۵ دقیقه در وان دراز بکشید.

۳- دستکش بپوشید: دست‌ها مستقیماً با عوامل تحریک‌کننده محیطی و شوینده‌ها در تماس‌اند. بنابراین عادت کنید که زمان شستن ظرف‌ها دستکش بپوشید. هنگامی‌که در سرمای شدید بیرون از خانه هستید دستکش می‌تواند پوست شما را از خشکی و تحریک حفظ کند.

۴- دمای دوش خود را تنظیم کنید: آرامش بخشیدن به پوست خشک گاهی به‌سادگی تغییر دمای آب است! اگرچه بیشتر مردم تمایل دارند که با آب گرم دوش بگیرند اما گرمای زیاد می‌تواند باعث آسیب و خشکی پوست شود. بنابراین با آب گرم دوش نگیرید و از صابون‌های ملایم‌تر برای شستشوی پوست استفاده کنید. صابون‌هایی که حاوی گلیسیرین هستند می‌توانند به حفظ رطوبت پوست کمک کرده و از خشکی آن در آینده جلوگیری کنند.

کلام آخر اینکه پوست اولین خط دفاعی بدن در برابر باکتری‌ها و ویروس‌هاست ازاین‌رو پیدا کردن راهی برای آرامش بخشیدن به پوست بسیار ضروری است. شما از چه روش‌هایی برای تسکین پوست ملتهب یا خشک خود استفاده می‌کنید؟ خوشحال می­شویم تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

کارایی تونر چیست؟

افزودن تونر آبرسان به روتین مراقبت از پوست، مرحله مهمی است که باید برای تسکین و مرطوب‌سازی پوست انجام دهید. همچنین می‌توان از تونر به‌عنوان روشی برای پاکسازی عمیق پوست استفاده کرد زیرا می‌تواند به عمق پوست نفوذ کرده و شما را از شر تمام آلودگی‌ها و گردوغبار خلاص کند. 

آیا روغن نارگیل برای خشکی پوست مناسب است؟

روغن نارگیل به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب اشباع‌شده، خاصیت نرم‌کنندگی داشته و با پر کردن فضای بین سلول‌های پوستی می‌تواند سطح صافی از پوست ایجاد می‌کند. حتی برای رفع خشکی زیر چشم و لب نیز می‌توانید از روغن نارگیل استفاده کنید.

ویتامین سی به پوست چه کمکی میکند؟

جلوگیری از پیری پوست غیرممکن است و متأسفانه با وجود آلاینده‌ها در زندگی امروز، این روند سریع‌تر پیش می‌رود. اگرچه با سرم ویتامین C نمی‌توان روند پیری را کاملاً متوقف کرد اما به کمک آن می‌توان این روند را کند کرد.

۱۵ آذر ۱۴۰۱ ۲ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی