علائم پوستی دیابت نوع دو
۱ آبان ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

علائم پوستی دیابت نوع دو

به این مطلب امتیاز دهید

آیا می‌دانستید دیابت می‌تواند بسیاری از قسمت‌های بدن، از جمله پوست شما را تحت‌تاثیر قرار دهد؟ در واقع، تغییرات پوستی یکی از شایع‌ترین علائم دیابت است و به گفته انجمن دیابت آمریکا (ADA)، مشکلات پوستی اغلب اولین علائم قابل مشاهده دیابت هستند. دیابت نوع 2 حتی می‌تواند مشکلات پوستی موجود را بدتر کرده و باعث ایجاد مشکلات پوستی جدیدی شود. پوست به عنوان بزرگ‌ترین ارگان بدن انسان، مملو از اعصاب و عروق خونی است و به ما این امکان را می‌دهد تا چیزهای مختلف را لمس کرده و دما، درد و فشار را احساس کنیم. اما دیابت می‌تواند اعصاب و رگ‌های خونی بدن شما، از جمله رگ‌های پوستی را تحت‌تاثیر قرار دهد. در این مطلب به بررسی علائم پوستی دیابت نوع دو پرداخته و راهکارهای مراقبت از پوست در بیماران دیابتی را با هم مرور می‌کنیم.

آن‌چه خواهید خواند...

دیابت نوع دو چیست؟

قبل از پرداختن به علائم پوستی دیابت نوع دو، خواهیم دید که در وهله‌ی اول، این بیماری چیست؟ دیابت نوع 2 اختلال در نحوه تنظیم بدن و استفاده از قند (گلوکز) به عنوان سوخت است. این وضعیتِ طولانی مدت (مزمن) منجر به گردش بیش از حد قند در جریان خون می‌شود و در نهایت، سطح بالای قندخون می‌تواند منجر به اختلال در سیستم گردش خون، سیستم عصبی و سیستم ایمنی بدن شود.

اما دیابت می‌تواند اعصاب و رگ‌های خونی بدن شما، از جمله رگ‌های پوستی را تحت‌تاثیر قرار دهد.

در دیابت نوع 2، در درجه اول دو مشکل مرتبط با یکدیگر وجود دارند: اولا، لوزالمعده شما انسولین کافی تولید نمی‌کند (هورمونی که حرکت قند را به داخل سلول‌های شما تنظیم می‌کند) و دوما، سلول‌ها به انسولین واکنش ضعیفی نشان می‌دهند و قند کمتری مصرف می‌کنند (موضوعی که با نام مقاومت به انسولین شناخته می‌شود).

دیابت نوع 2 قبلا به عنوان دیابت بزرگسالان شناخته می‌شد، اما دیابت نوع 1 و نوع 2 می‌توانند هم در دوران کودکی و هم در بزرگسالی شروع شوند. دیابت نوع 2 در افراد مسن شایع‌تر است، اما افزایش تعداد کودکان مبتلا به چاقی منجر به موارد بیشتر ابتلابه دیابت نوع 2 در افراد جوان شده است.

هیچ درمانی برای دیابت نوع 2 وجود ندارد، اما کاهش وزن، تغذیه خوب و ورزش، می‌تواند به شما در مدیریت این بیماری کمک کند. اگر رژیم غذایی و ورزش برای کنترل قندخون شما کافی نیست، ممکن است به داروهای دیابت یا انسولین درمانی نیز نیاز داشته باشید.

به پوستت جون تازه بده

نشانه‌های پوستی دیابت

علائم پوستی دیابت نوع دو و به طور کلی هر نوع دیابتی در موارد زیر خلاصه می‌شوند:

آکانتوز نیگریکنس از علائم پوستی دیابت نوع دو

آکانتوز نیگریکنس از علائم پوستی دیابت نوع دو است که ممکن است آن را با یک لکه به رنگ برنزه و یا قهوه‌ای اشتباه بگیرید و سعی کنید آن را پاک کنید؛ اما این لکه پاک نخواهد شد! این وضعیت در افراد مبتلا به دیابت رایج است.

در صورت ابتلابه دیابت، پوست شما معمولاً تیره و ضخیم می‌شود و ممکن است مخملی به نظر برسد و ممکن است خارش و بو نیز داشته باشد. پشت گردن، کشاله ران، چین‌های آرنج، زانو، بند انگشت و زیر بغل محل‌های رایجی برای ایجاد این لکه‌ها هستند.

اضافه وزن یا چاقی شانس ابتلابه آکانتوز نیگریکانس را افزایش می‌دهد، بنابراین کاهش وزن می‌تواند به خلاص‌شدن از شر آن کمک کند.

تاول‌های دیابتی از علائم پوستی دیابت نوع دو

این تاول‌ها ممکن است به طور ناگهانی روی دست‌ها، پاها، انگشتان دست و پا، و گاهی اوقات روی ساق‌ها یا ساعد ظاهر شوند. آنها معمولاً سفید هستند و اطراف آنها قرمز نیست. تاول‌ها ممکن است ترسناک به نظر برسند، اما معمولاً درد نمی‌کنند و عرض 3 هفته خود به خود بهبود می‌یابند. آنها می‌توانند نشانه‌ای از ابتلابه دیابت یا کنترل نشدن سطح قندخون باشند.

این تاول‌ها ممکن است به طور ناگهانی روی دست‌ها، پاها، انگشتان دست و پا، و گاهی اوقات روی ساق‌ها یا ساعد ظاهر شوند.

ضخیم‌شدن پوست از علائم پوستی دیابت نوع دو

پزشک شما ممکن است این نوع علائم پوستی دیابت نوع دو را اسکلروز دیجیتال بنامد. این عارضه می‌تواند در دیابت نوع 1 و 2 رخ دهد و در آن، پوست پشت دست یا انگشتان دست یا پا ممکن است ضخیم و مومی شکل شوند.

این لکه‌ها ممکن است به بازوها، قسمت بالایی کمر و شانه‌های شما گسترش یابند. در موارد شدید ضخیم‌شدن پوست، ممکن است حرکت مفاصل شما به مشکل برخورده و نیاز به فیزیوتراپی داشته باشید. بهترین راه برای درمان این بیماری کنترل قندخون است.

لکه‌های ساق پا (درموپاتی دیابتی) از علائم پوستی دیابت نوع دو

اینها می‌توانند مانند لکه‌های پیری ساده به نظر برسند، اما در واقع با لکه‌های ناشی از افزایش سن تفاوت دارند. قندخون بالا، ناشی از دیابت به عروق خونی کوچک آسیب می‌رساند و باعث ایجاد این لکه‌های قهوه‌ای می‌شود.

این لکه‌های گرد و خشن، اغلب روی ساق پا ظاهر می‌شوند. درموپاتی معمولاً بی‌ضرر است و باید پس از 18 ماه یا بیشتر از بین برود. اما گاهی اوقات می‌تواند برای مدت طولانی دوام بیاورد.

Necrobiosis Lipoidica

نکروبیوز به معنای انحطاط و مرگ است. در این بیماری، لکه‌های کوچک، برجسته و قرمز روی پوست به آرامی بزرگ‌تر و براق‌تر شده و گاهی اوقات زرد رنگ می‌شوند. پوست شما ممکن است نازک شده و شکافته شود و زخم‌هایی به نام ulcer ایجاد کند.

Necrobiosis Lipoidica می‌تواند خارش و درد داشته باشد، اما بسیار نادر است و در واقع از هر 300 نفر مبتلا به دیابت، فقط 1 نفر به آن مبتلا هستند. درمان Necrobiosis Lipoidica سخت است، اما داروهای تجویزی، تزریق‌ها یا لوسیون‌ها ممکن است به بهبود آن کمک کنند.

Eruptive Xanthomatosis

دیابت کنترل نشده می‌تواند منجر به “جوش‌های زانتوماتوز فوران‌کننده‌ی مومی شکل” روی پاها، دست‌ها، بازوها و باسن شما شود.

مردان جوان مبتلا به دیابت نوع 1 به طور خاص به این جوش‌ها مبتلا می‌شوند. جوش‌های پوستی ممکن است حساس و خارشد ار باشند، اما مسری نیستند. برای جلوگیری و درمان این جوش‌ها باید قندخون شما به طور پیوسته تحت کنترل باشد.

عفونت باکتریایی از علائم پوستی دیابت نوع دو

قندخون بالا می‌تواند پوست شما را خشک کرده و سیستم ایمنی بدن شما را تضعیف کند که این امر خطر ابتلابه عفونت‌های پوستی را افزایش می‌دهد. استافیلوکوک (staphylococcus) شایع‌ترین عفونت باکتریایی میان علائم پوستی دیابت نوع دو است.

در صورت ابتلابه این عفونت ممکن است گل مژه چشم، فولیکول‌های موی ملتهب (فولیکولیت) یا ناخن‌های عفونی داشته باشید. اگر احساس کردید پوست شما متورم شده، خارش دارد، درد می‌کند و یا گرم است، به‌خصوص اگر می‌دانید قندخون یا دیابت دارید، با پزشک خود صحبت کنید.

عفونت قارچی از علائم پوستی دیابت نوع دو

قارچ‌ها هم مثل باکتری‌ها دوست دارند در چین‌های مرطوب پوست آویزان شده و ساکن شوند. این چین‌های مرطوب شامل نواحی زیر بغل، زیر سینه‌ها، اطراف ناخن‌ها و گوشه‌های دهان می‌شوند. ممکن است اصطلاحی به نام پای ورزشکار را شنیده باشید که یک عفونت قارچی شناخته شده است.

کاندیدا آلبیکنس (Candida albicans) شایع‌ترین قارچی است که باعث ایجاد این بیماری می‌شود. پزشک شما می‌تواند به درمان عفونت‌های قارچی با تجویز چندین داروی ساده کمک کند و به شما بگوید آیا این عفونت نشانه‌ای از دیابت کنترل نشده است یا نه.

فیس براش آیلو، بهترین انتخاب برای هر نوع پوست
برش پاکسازی آیلو، بهترین انتخاب برای هر نوع پوست

خارش پوست از علائم پوستی دیابت نوع دو

این مورد یکی از معروف‌ترین علائم پوستی دیابت نوع دو است و حتی میان افرادی که دیابت ندارند هم رایج است! اما خارش پوست می‌تواند ناشی از خشکی پوست یا گردش خون ضعیف باشد که هر دو این موارد در افراد دیابتی بیشتر وجود دارند.

اگر زمان دوش گرفتن و حمام‌کردن خود را محدود کنید، بدنتان را با صابون ملایم بشویید و بعد از حمام‌کردن پوست خود را مرطوب کنید، دچار خارش کمتری خواهید شد.

خارش پوست می‌تواند ناشی از خشکی پوست یا گردش خون ضعیف باشد که هر دو این موارد در افراد دیابتی بیشتر وجود دارند.

بیشتر بخوانید: برای مراقبت از پوست در بیماری دیابت

گرانولوم حلقوی از علائم پوستی دیابت نوع دو

پزشکان مطمئن نیستند این وضعیت چگونه با دیابت مرتبط می‌شود! آنها همچنین دقیقاً نمی‌دانند چه چیزی باعث ایجاد این برجستگی‌های کوچک قرمز در اطراف مچ پا، دست‌ها، ساق و ران پاها، یا بازوها و جاهای دیگر بدن می‌شود.

این نوع علائم پوستی دیابت نوع دو ممکن است پاسخی به التهابات درون بدن باشند، اما هیچ‌کس دقیقا دلیل آن را نمی‌داند! پزشک شما ممکن است سعی کند آن را با استفاده از کرم یا تزریق برخی داروها درمان کند. اما اگر علائم شما خفیف باشند، نیازی به درمان نخواهید داشت.

زانتلاسما از علائم پوستی دیابت نوع دو

زانتلاسما زمانی اتفاق می‌افتد که بدن کلسترول اضافی را اطراف چشم جمع کند و در این حالت، ممکن است روی پلک‌ها یا اطراف پلک‌های خود متوجه زائده‌های زرد رنگ صاف یا کمی برآمده شوید.

این رسوبات مضر یا دردناک نیستند، اما می‌توانند نشانه دیابت کنترل نشده، کلسترول بالا یا سایر مشکلات سلامتی باشند.

زخم پا از علائم پوستی دیابت نوع دو

اگر دیابت دارید، این زخم‌ها می‌توانند با چیزی بیشتر از یک خراش کوچک شروع شوند، به‌خصوص اگر از کفش‌های تنگ استفاده می‌کنید. این موضوع تا حدی به دلیل گردش خون ضعیف در افراد دیابتی است که بهبود زخم‌ها را سخت‌تر کرده و همچنین می‌تواند باعث آسیب به اعصاب پوست شود بنابراین شما نمی‌توانید با وجود این زخم‌های عمیق در پاهایتان احساس خوبی داشته باشید.

هر روز پای خود را از نظر وجود زخم بررسی کنید و از پزشک خود بپرسید که چگونه می‌توان آنها را به بهترین شکل درمان کرد.

ویتیلیگو از علائم پوستی دیابت نوع دو

اگر دیابت نوع 1 داشته باشید، این بیماری برایتان شایع‌تر خواهد بود، اما ویتیلیگو از علائم پوستی دیابت نوع دو نیز می‌باشد. معلوم نیست چرا ویتیلیگو، سلول‌هایی که به طور معمول پوست شما را با رنگدانه رنگ می‌کنند را از بین می‌برد.

اگر دیابت دارید، ممکن است متوجه لکه‌های پوستی با رنگ‌های متفاوتی شوید. ویتیلیگو معمولا سینه، شکم و کمر شما را درگیر می‌کند، اما گاهی اوقات روی صورت نیز اتفاق می‌افتد. ویتیلیگو را می‌توان با کرم‌های دارویی، اشعه ماوراءبنفش و حتی جراحی درمان کرد. برای محافظت از پوست آسیب‌دیده توسط ویتیلیگو، از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

تشخیص دیابت نوع دو

دیابت نوع 2 اغلب به دنبال آزمایش خون یا ادرار برای اثبات موضوع دیگری در افراد تشخیص داده می‌شود. با این حال، در صورت‌داشتن علائم دیابت و علائم پوستی دیابت نوع دو که در این مطلب به آنها اشاره کردیم، باید فوراً به پزشک عمومی مراجعه کنید. برای اینکه متوجه شوید دیابت نوع 2 دارید، معمولاً باید مراحل زیر را طی کنید:

  • در مورد علائم خود به پزشک عمومی مراجعه کنید.
  • پزشک عمومی ادرار شما را بررسی می‌کند و آزمایش خون را برای بررسی سطح قندخون شما ترتیب می‌دهد. معمولاً حدود 1 تا 2 روز طول می‌کشد تا نتایج به دستتان برسد.
  • اگر دیابت داشته باشید، پزشک عمومی نتایج آزمایش و اتفاقات بعدی را برایتان توضیح خواهد داد.

مراقبت از پوست در بیماران دیابتی

وقتی با علائم پوستی دیابت نوع دو و هر نوع دیابتی مواجه می‌شوید، پیدا‌کردن زمان کافی برای مراقبت از پوست امری لاکچری به نظر می‌رسد! و نظارت بر سطح گلوکز، پایبندی به برنامه غذایی، یافتن زمان برای ورزش و مدیریت استرس، قطعا می‌توانند در اولویت باشند.

اما متخصصان پوست هشدار می‌دهند مراقبت از پوست نیز نقشی کلیدی در کمک به مدیریت دیابت دارد. مراقبت مناسب از پوست در بیماران دیابتی می‌تواند از ابتلابه یک بیماری جدی پوستی مانند عفونت، زخم‌های باز یا زخم غیر قابل التیام جلوگیری کند.

با مراقبت خوب از پوست خود می‌توانید تغییرات ناخوشایند پوستتان را درمان کرده و از آن جلوگیری کنید. دیابت اغلب باعث خشکی پوست می‌شود که می‌تواند خارش شدید را در پی داشته باشد. با ابتلابه دیابت، ترک‌ها می‌توانند در پوست شما ایجاد شوند و سپس عمیق شده و خونریزی کنند.

این ترک‌های عمیق، خطر ابتلابه یک عفونت جدی را افزایش می‌دهند. همچنین ممکن است متوجه شوید پوست شما به راحتی تحریک می‌شود و یا به آرامی بهبود می‌یابد. برای درمان و پیشگیری از این تغییرات پوستی و مقابله با علائم پوستی دیابت نوع دو ، متخصصان پوست موارد زیر را توصیه می‌کنند:

مرطوب نگه‌داشتن پوست به انعطاف‌پذیری آن و جلوگیری از ترک‌هایی که اغلب منجر به عفونت می‌شوند، کمک می‌کند.

هر روز پوستتان را مرطوب کنید

مرطوب نگه‌داشتن پوست به انعطاف‌پذیری آن و جلوگیری از ترک‌هایی که اغلب منجر به عفونت می‌شوند، کمک می‌کند. برای کسب بهترین نتایج، متخصصان پوست به شما توصیه می‌کنند:

  • از کرم یا پماد به جای لوسیون استفاده کنید. کرم‌ها و پمادها نسبت به لوسیون‌ها در بهبود پوست خشک بهتر عمل می‌کنند.
  • کرم یا پمادهای بدون عطری را انتخاب کنید که حاوی سرامید باشند. شما باید از خرید محصولاتی که دارای برچسب “بدون بو” هستند اجتناب کنید، زیرا این محصولات حاوی عطرهایی هستند که فقط بوی آنها پنهان شده است!
  • کرم یا پماد را بعد از حمام کردن، شنا‌کردن و زمانی که پوست شما احساس خشکی یا خارش دارد، استفاده کنید.
  • مرطوب‌کننده‌ی خود را همیشه همراه خود داشته باشید تا بتوانید آن را به دستان خود بمالید.

پاشنه‌های خشک و ترک خورده‌ی خود را درمان کنید

این کار می‌تواند از ابتلابه عفونت‌های جدی، زخم‌های غیر قابل التیام و سایر مشکلات و علائم پوستی دیابت نوع دو جلوگیری کند. اگر پاشنه‌های خشک و ترک خورده دارید، قبل از خواب از کرم حاوی 10 تا 25 درصد اوره استفاده کنید. این کار را هر روز انجام دهید تا پوستتان خوب شود.

هنگام حمام‌کردن از یک پاک‌کننده ملایم استفاده کنید

صابون‌های دئودورانت و شوینده‌های قوی بدن می‌توانند پوست حساس شما را تحریک کنند. یک پاک‌کننده ملایم یا یک شوینده مخصوص افراد مبتلا به دیابت به تسکین پوست و جلوگیری از عوارض پوستی آن کمک می‌کند.

با آب گرم (نه داغ) حمام کنید و دوش بگیرید

آب داغ می‌تواند رطوبت پوست را از بین ببرد و احساس خشکی، سفت‌شدن و ناراحتی را در آن افزایش دهد.

چین‌های پوست خود را با دقت خشک کنید

پس از حمام و شنا کردن، باید پوست بین انگشتان پا، زیر بغل و سایر نقاطی که در آنها تماس پوست با پوست وجود دارد را به آرامی خشک کنید.

اگر آب در این نواحی بماند، می‌تواند منجر به عفونت پوستی شود. هر روز پاهای خود را چک کنید! مطمئن شوید بین انگشتان و کف پاهای خود را از نظر وجود بثورات، زخم‌ها، ساییدگی پوست و سایر مشکلات بررسی کرده‌اید.

مراقبت‌های پزشکی برای پینه‌ی روی پاهای خود دریافت کنید

ممکن است میخچه یا پینه روی پای شما جای نگرانی نداشته باشند. با این حال هنگامی که دیابت دارید، قسمت‌های ضخیم شده‌ی پوست می‌توانند شکسته و باز شوند و ترک‌های عمیقی در آنها ایجاد شوند.

اگر هر یک از این موارد رخ دهد، ممکن است به یک عفونت جدی مانند سلولیت مبتلا شوید. یک متخصص پوست می‌تواند مراقبت‌های لازم را برای درمان میخچه یا پینه ارائه دهد.

برای عفونت پوست یا ناخن به دنبال مراقبت‌های پزشکی فوری باشید

افرادی که دیابت دارند، نسبت به افرادی که سیستم غدد درون‌ریز سالمی دارند، راحت‌تر به عفونت مبتلا می‌شوند. عفونت می‌تواند به سرعت جدی شود. اگر هر یک از موارد زیر را روی پوست یا زیر ناخن خود مشاهده کردید، فورا مراقبت‌های پزشکی را دریافت کنید:

  • پوست متورم و تغییر رنگ یافته
  • حساسیت یا درد‌شدن پوست
  • وجود زخمی که چرک یا مایع دیگری از آن نشت می‌کند
  • وجود پوسته پوسته‌های عسلی رنگ
  • تجمع چرک در زیر ناخن‌ها
  • ضخیم‌شدن یا تغییر رنگ ناخن
افرادی که دیابت دارند، نسبت به افرادی که سیستم غدد درون‌ریز سالمی دارند، راحت‌تر به عفونت مبتلا می‌شوند.

تمام بریدگی‌ها، خراش‌ها و زخم‌ها را فورا درمان کنید

برای درمان زخم‌ها، محل مورد نظر را با آب و صابون بشویید. فقط در صورت توصیه پزشک از پماد آنتی بیوتیک استفاده کنید. همیشه زخم را با باند و چسب بپوشانید. برای کمک به بهبودی پوست، زخم‌هایتان را هر روز درمان کنید. اگر زخم بهبود نیافت یا بدتر شد، فوراً به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید.

هر روز پای خود را از نظر قرمز شدن، وجود خراش، تاول، زخم و بریدگی چک کنید

اگر زخم جزئی دارید، آن را درمان کنید. مراقبت‌های پزشکی فوری برای سایر زخم‌ها دریافت کنید.

بیشتر بخوانید: علائم پوستی کبد چرب؛ 

ناخن‌های پای خود را کوتاه نگه دارید

ناخن‌های بلند و زبر می‌توانند پوست شما را تحریک کنند. همچنین وقتی ناخن‌های پا بلند می‌شوند، عفونت زیر آنها راحت‌تر ایجاد می‌شود. کوتاه نگه‌داشتن ناخن‌های پا می‌تواند از بریدگی و عفونت احتمالی پا جلوگیری کند.

برای کوتاه‌کردن ناخن‌های پا، آنها را مستقیماً از عرض کوتاه کنید. اگر در کوتاه‌کردن یا رسیدن به ناخن‌های پایتان مشکل دارید، پزشک پا می‌تواند آنها را به درستی برایتان کوتاه کند.

به پایان مطلب بررسی علائم پوستی دیابت نوع دو و به طور کلی، شرایط پوستی ناشی از انواع بیماری دیابت می‌رسیم. اگرچه در صورت ابتلابه دیابت کارهایی نظیر چک‌کردن دائم قندخون و استفاده از درمان‌های مختلف برای ثابت نگه‌داشتن میزان قندخون در اولویت اول هستند، اما باید بدانید دیابت ممکن است عوارض بسیار زیادی روی پوست شما داشته باشد که در صورت بی‌توجهی به آنها، شرایط سلامتی کلی بدن شما را در وضعیت بدی قرار خواهند داد.

بنابراین علاوه بر مشورت با یک متخصص پوست، از راهکارهای گفته شده در این مقاله استفاده کنید تا برای مقابله با علائم پوستی دیابت نوع دو بهتر آماده شوید!

منبع +++++

دیابت نوع دو چیست؟

دیابت نوع 2 اختلال در نحوه تنظیم بدن و استفاده از قند (گلوکز) به عنوان سوخت است. این وضعیتِ طولانی مدت (مزمن) منجر به گردش بیش از حد قند در جریان خون می‌شود و در نهایت، سطح بالای قندخون می‌تواند منجر به اختلال در سیستم گردش خون، سیستم عصبی و سیستم ایمنی بدن شود.

آیا لکه های پوستی از نشانه دیابت است؟

اگر دیابت دارید، ممکن است متوجه لکه‌های پوستی با رنگ‌های متفاوتی شوید. ویتیلیگو معمولا سینه، شکم و کمر شما را درگیر می‌کند، اما گاهی اوقات روی صورت نیز اتفاق می‌افتد. ویتیلیگو را می‌توان با کرم‌های دارویی، اشعه ماوراءبنفش و حتی جراحی درمان کرد. برای محافظت از پوست آسیب‌دیده توسط ویتیلیگو، از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

آیا کوتاه نگه داشتن ناخن در دیابت تاثیری دارد؟

ناخن‌های بلند و زبر می‌توانند پوست شما را تحریک کنند. همچنین وقتی ناخن‌های پا بلند می‌شوند، عفونت زیر آنها راحت‌تر ایجاد می‌شود. کوتاه نگه‌داشتن ناخن‌های پا می‌تواند از بریدگی و عفونت احتمالی پا جلوگیری کند.

۱ آبان ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه
اشتراک گذاری

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی