مراقبت از پوست در بیماری دیابت
۱۳ بهمن ۱۴۰۰ ۹ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

12 نکته برای مراقبت از پوست در بیماری دیابت

به این مطلب امتیاز دهید

اگر شما به دیابت نوع دو مبتلا هستيد، مراقبت از پوست بخش مهمی از سلامتی شماست. بيماران ديابتی با يك خطر دوگانه مواجه هستند. حدود يک سوم بيماران مبتلا به دیابت نوع دو، به مشكلات پوستی دچار می شوند كه مستقيماً با بیماری آنها در ارتباط است. بيشتر مشكلات این افراد با یک مراقبت ساده و به صورت روزانه کنترل می‌شوند. در ادامه با نحوه مراقبت از پوست در بیماری دیابت به بهترين شكل آشنا خواهید شد:

پوست در بیماری دیابت

1) قند خون خود را كنترل كنيد

قند خون بالا به دلايل بسياری خطرناک است و می تواند منجر به مشكلاتی همچون خشكی و ترک خوردگی پوست شود. اين مسئله باعث ورود عفونت به داخل پوست و در نهایت به داخل بدن خواهد شد. وجود قند بالا در خون باعث می شود که بدن به درستی با عفونت مبارزه نكند. بنابراين روش كليدی اول بررسی و کنترل قند خون بدن است كه در اولویت قرار دارد.

مراقبت از پوست و دیابت
قند خون بالا به دلايل بسياری خطرناک است و می تواند منجر به مشكلاتی همچون خشكی و ترک خوردگی پوست شود

2) فشارخون خود را كنترل كنيد

افراد مبتلا به ديابت در معرض خطر فشارخون بالا نيز هستند كه تأثير آن روی پوست بيش از ساير بخشهای بدن می‌باشد و دليل آن اين است كه پوست وسيع ترين ارگان بدن بوده و تحت تأثير اغلب بیماری‌ها قرار می‌گیرد.

برای مراقبت از پوست در بیماری دیابت توجه داشته باشید که داروهای فشارخون خود را مصرف كرده و از ورزش غافل نشويد. ورزش، فشار خون و قند خون را كاهش داده  و باعث افزايش جريان خون در پوست شما می‌شود.

مراقبت از پوست و دیابت
برای مراقبت از پوست در بیماری دیابت توجه داشته باشید که داروهای فشارخون خود را مصرف كرده و از ورزش غافل نشويد

3) استحمام با آب داغ ممنوع!!

آب داغ ممكن است حس خوبی را در ابتدا برای شما به همراه داشته باشد اما حمام كردن با آن  براي افراد مبتلا به ديابت مناسب نبوده و باعث خشكی پوست می‌شود.

براساس تحقیقات انجام شده دمای آب برای استحمام افراد مبتلا به دیابت نبايد از 48 درجه بیشتر شود و همچنين نبايد بيش از 10 تا 15 دقيقه در آب بمانند.

بیشتر بخوانید: مراقبت‌های پوستی دوران بارداری

مراقبت از پوست و دیابت
همچنين برای مراقبت از پوست در بیماری دیابت می‌توانيد از دماسنج مخصوص وان حمام  كه در داروخانه‌ها يافت می‌شود استفاده كنيد.

آب داغ برای افرادی كه به ديابت نوروپاتی (neuropathy) مبتلا هستند خطرناك است زيرا می‌تواند باعث بی‌حسی در دست‌ها و پاها شود. متخصصان و کارشناسان توصيه می‌كنند که درجه آب گرمكن خود را پايين بياوريد و قبل از حمام ابتدا ميزان حرارت آب را با ساعد دست و يا با بخش‌های حساس دیگر بدن آزمايش كنيد.

همچنين برای مراقبت از پوست در بیماری دیابت می‌توانيد از دماسنج مخصوص وان حمام  كه در داروخانه‌ها يافت می‌شود استفاده كنيد.

4) پوست خود را مرطوب نگه داريد

مرطوب كردن پوست به طور منظم از خشک شدن آن جلوگيری می‌كند. طبق گفته کارشناسان مهم‌ترين نواحی بدن كه مستعد خشكی و ترك خوردگی هستند؛ پاها، بازوها، پشت و شكم می‌باشند. افراد مبتلا به دیابت می‌توانند از مرطوب كننده‌های مخصوص خود در فروشگاه‌ها و داروخانه‌ها استفاده كنند.

البته طبق توصیه متخصصان، نيازی به اين محصولات نبوده و می‌توان مرطوب كننده‌های طبيعی همچون روغن نارگيل را جایگزین آنها کرد. به ياد داشته باشيد كه این محصولات را بين انگشتان پا استفاده نكنيد زيرا برخی از بخش‌های بدن نبايد مرطوب باشند.

اسکین اسکرابر، درما اف
اسکین اسکرابر، جعبه ابزار پوست

5) برخی از بخش‌های بدن بايد خشک و تميز باشند

براساس تحقیقات انجام شده، رطوبت موجود در بخش‌های گرم و تاريک بدن همچون زيربغل ها و بين انگشتان پا، باعث جمع شدن باكتريها و ايجاد عفونت‌های قارچی می‌شود. بنابراین برای مراقبت از پوست در بیماری دیابت مطمئن شويد كه بدن شما بعد از حمام کاملا خشک است. همچنين می‌توانيد از يک سشوار با درجه حرارت خنک برای خشك كردن زيربغل ها و ديگر بخش‌های بدن استفاده كنيد.

6) حفظ رطوبت پوست در فصل زمستان

حفظ رطوبت پوست به خصوص در هوای سرد و خشک زمستان و يا روزهايی كه وزش باد زياد است، بسيار حائز اهمیت است. نرم‌کننده‌های لب می‌توانند در نرمی و لطافت پوست لب تاثیر بسیاری داشته باشند. همچنين می‌توانید با استفاده از يك دستگاه بخور، هوای منزل خود را کنترل کنید و آن را مرطوب نگه دارید.

هنگام خروج از منزل از دستكش، ترجيحاً نمونه‌های ضد آب آن برای محافظت در مقابل يخ‌زدگی استفاده كنيد زيرا سرما ممکن است به دستان افرادی که مبتلا به دیابت نوروپاتی هستند آسیب بزند. در فصل تابستان نيز به همين ترتيب از پوست خود در مقابل نور خورشید مراقبت کنید. از كرم هاي ضد آفتاب استفاده نموده و هرگز با پای برهنه در ساحل و یا روی سنگفرش راه نرويد.

7) مصرف مايعات به مقدار زياد

آب و یا نوشيدنی‌های بدون كافئين يا شكر، انتخاب‌های خوبی برای درخشندگی پوست شما هستند. براساس گفته محققان،  افرادی كه بيش از 4 ليوان آب در روز می‌نوشند، احتمال ابتلا به قند خون بالا در آن‌ها كمتر از افرادی است كه روزانه كمتر از 2 ليوان آب مصرف می‌کنند.

اين به اين دليل است كه با كم شدن آب بدن، هورمونی به نام وازوپرسين (Vasopressin) در بدن ترشح شده و باعث می‌شود که كبد قند خون بيشتری توليد كند.

مراقبت از پوست افراد دیابتی
غذای سالم به معنی انواع غلات، كاهش مصرف چربی‌های اشباع شده و مقدار زيادی ميوه و سبزيجات است

8) غذای سالم مصرف كنيد

غذای سالم به معنی انواع غلات، كاهش مصرف چربی‌های اشباع شده و مقدار زيادی ميوه و سبزيجات است. البته به یاد داشته باشید كه تمام ميوه‌ها براي افراد مبتلا به ديابت مناسب نيستند. ميوه‌ها حاوی كربوهيدرات می‌باشند بنابراين روی قندخون شما تأثير می‌گذارند.

همچنين مصرف ميوه‌های خشک كارخانه‌ای كه حاوی مقدار زيادی شكر هستند را كاهش دهيد. بهترين گزينه براي شما انواع توت‌های تازه همچون توت فرنگی، بلوبری و تمشک است كه می‌توانيد بدون نگرانی مقدار زيادی از اين ميوه‌ها را مصرف كنيد.

9) انتخاب محصولات مناسب برای پوست

از صابون‌هایی که دارای مرطوب‌کننده هستند استفاده کنید. بسياري از افراد به محصولات عطردار آلرژي دارند اما برای افراد ديابتی، اين نمونه از محصولات به اندازه محصولاتی كه مواد شيميايی كمتری دارند، پوست را آب‌رسانی نمی‌كنند.

همچنين برای مراقبت از پوست در بیماری دیابت از اسپری‌های بهداشتی و ايجادكننده‌های كف در وان، كه باعث خشكی پوست می‌شوند استفاده نكنيد. می‌توانید برای استحمام از محصولاتی كه حاوی جو دو سر بوده و مرطوب كننده و آرامبخش نیز هستند، استفاده كنيد.

بیشتر بخوانید: مراقبت پوست هنگام ورزش

10) مراقبت از پاها

پاها بسيار آسيب پذير هستند زيرا آسيب‌های عصبی ممكن است باعث بی‌حسی در پاها شوند كه به آساني منجر به تاول، فرو رفتن اشياء نوك تيز و جراحت‌های كوچك خواهد شد. گردش خون ضعيف به اين معناست كه اين آسيب‌ها مستعد عفونت هستند و دير التيام می‌يابند و همچنين مي‌توانند باعث افزايش خطر ابتلا به قانقاريا و مشكلات ديگر نیز شوند.

طبق توصيه متخصصان افراد مبتلا به ديابت بایستی هر روز پاهای خود را قبل از رفتن به رختخواب بررسی كنند تا در صورت وجود هر گونه تغييرات، متوجه آن شوند.يكي از راه هايی كه مي توان از بروز مشكلات جلوگيری كرد شستشوی پاها می‌باشد.

پاهاي خود را هر روز در آب ولرم شستشو دهيد و هرگز روی آنها را نپوشانيد، سپس بين انگشتان را خوب خشك كنيد تا مرطوب نباشند، پس از آن با يك مرطوب كننده پاهای خود را ( البته غير از بين انگشتان ) مرطوب كنيد. اگر جراحتي وجود دارد كه قرمز شده و رو به وخامت می‌رود، به پزشک مراجعه كنيد.

11) كندن پينه‌ها ممنوع!!

اگر به ديابت مبتلا هستيد پاهايتان مستعد پينه هستند که دليل آن می‌تواند كفش‌های نامناسب و يا فشار زياد به يك ناحيه از پا باشد. پينه‌ها ممكن است به يك مشكل جدی تبديل شوند پس اگر وسوسه می‌شويد تا با يك تيغ يا يك شیء نوک تيز ديگر پينه خود را برداريد، از اين كار دست بكشيد زيرا ممکن است موفق شوید اما به پوست خود صدمه خواهيد زد.

در اين شرايط مطمئناً به پزشك مراجعه کنید. يک خراش كوچک می‌تواند تبديل به يک مشكل جدی در افراد مبتلا به دیابت شود.

12) شرايطي كه بايد به پزشک مراجعه شود

دیابت سرعت التيام زخم را كاهش می‌دهد و باعث افزايش خطر عفونت خواهد شد بنابراين ضدعفونی کردن زخم‌ها بسیار حائز اهمیت می‌باشد. اگر يك خراش، سوختگی و يا عفونتی داريد كه قرمز شده و يا بيش از 2 روز طول می‌كشد تا التيام يابد، ممکن است رو به وخامت رفته و يا با تب همراه باشد بنابراین بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

در این متن به مراقبت از پوست در بیماری دیابت پرداختیم و باید گفت که توجه داشته باشید که اگر دچار يک صدمه يا بريدگي عميق و يا سوختگی شده‌اید، بلافاصله به پزشک مراجعه كنيد. درمان سريع بهترين راه برای جلوگيری از مشكلات جدی می‌باشد.

آیا مصرف مایعات برای افراد مبتلا به دیابت مناسب است؟

آب و یا نوشيدنی‌های بدون كافئين يا شكر، انتخاب‌های خوبی برای درخشندگی پوست شما هستند. براساس گفته محققان،  افرادی كه بيش از 4 ليوان آب در روز می‌نوشند، احتمال ابتلا به قند خون بالا در آن‌ها كمتر از افرادی است كه روزانه كمتر از 2 ليوان آب مصرف می‌کنند.

افراد مبتلا به دیابت در مراقبت از پاهای خود باید چه کنند؟

افراد مبتلا به ديابت بایستی هر روز پاهای خود را قبل از رفتن به رختخواب بررسی كنند تا در صورت وجود هر گونه تغييرات، متوجه آن شوند.يكي از راه هايی كه مي توان از بروز مشكلات جلوگيری كرد شستشوی پاها می‌باشد.پاهاي خود را هر روز در آب ولرم شستشو دهيد و هرگز روی آنها را نپوشانيد، سپس بين انگشتان را خوب خشك كنيد تا مرطوب نباشند، پس از آن با يك مرطوب كننده پاهای خود را ( البته غير از بين انگشتان ) مرطوب كنيد. اگر جراحتي وجود دارد كه قرمز شده و رو به وخامت می‌رود، به پزشک مراجعه كنيد.

آيا حمام آب داغ برای افراد مبتلا به دیابت مناسب است؟

آب داغ ممكن است حس خوبی را در ابتدا برای شما به همراه داشته باشد اما حمام كردن با آن  براي افراد مبتلا به ديابت مناسب نبوده و باعث خشكی پوست می‌شود.براساس تحقیقات انجام شده دمای آب برای استحمام افراد مبتلا به دیابت نبايد از 48 درجه بیشتر شود و همچنين نبايد بيش از 10 تا 15 دقيقه در آب بمانند.

در چه شرایطی باید به پزشک مراجعه کرد؟

دیابت سرعت التيام زخم را كاهش می‌دهد و باعث افزايش خطر عفونت خواهد شد بنابراين ضدعفونی کردن زخم‌ها بسیار حائز اهمیت می‌باشد. اگر يك خراش، سوختگی و يا عفونتی داريد كه قرمز شده و يا بيش از 2 روز طول می‌كشد تا التيام يابد، ممکن است رو به وخامت رفته و يا با تب همراه باشد بنابراین بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

۱۳ بهمن ۱۴۰۰ ۹ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی