فواید و عوارض کراتین پوست صورت
۱۵ شهریور ۱۴۰۱ ۹ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

کراتین پوست صورت؛ فواید و عوارض کراتین درمانی

به این مطلب امتیاز دهید

پوست به‌عنوان یک عضو حیاتی، نقش مهمی را در سلامتی انسان ایفا می‌کند. این اهمیت، در مورد پوست صورت چندبرابر می‌شود. در بدو تولد، پوست در طبیعی‌ترین حالت خود قرار دارد، اما باگذشت سن، عوارض پوستی ظاهر می‌شوند و دغدغه مردم در مراقبت از پوست صورت افزایش پیدا می‌کند. همه مردم آرزو دارند تا پوست، مو و ناخن‌هایشان سالم باشند. اما رعایت‌کردن نکات مهم مراقبت از پوست، به دلایل مختلف برای افراد سخت یا غیرممکن است. اغلب مردم برای جوان‌سازی، رفع چین‌وچروک و حذف نشانه‌های به‌جامانده از عوارض پوستی، به متخصص پوست و مو مراجعه می‌کنند. یکی از راه‌حل‌های پیشنهادی پزشکان در مشاوره پوست و مو، کراتین درمانی پوست است. در این مقاله عوارض کراتین پوست صورت را بررسی خواهیم کرد تا ضمن بهره‌بردن از فواید آن، درباره این روش درمانی آگاه باشید.

آیا عوارض کراتین پوست صورت مشکل خاصی ایجاد می‌کند؟

کراتین درمانی پوست صورت، در رفع برخی از عوارض پوستی کاربرد زیادی دارد. استفاده از کراتین‌های هیدرولیز شده در محصولات مراقبت از پوست، به دلیل فواید زیاد آن در کلاژن‌سازی و تولید لایه‌های اپیدرمی پوست صورت است. مزایای این ساختار پروتئینی قوی باعث شده است که افراد زیادی به سمت این روش درمانی بروند.

اما رعایت‌کردن نکات مهم مراقبت از پوست، به دلایل مختلف برای افراد سخت یا غیرممکن است.

اما چالش مهم در استفاده از این محصولات یا روش درمانی، این است که مردم به فواید کراتین بر پوست صورت اهمیت زیادی می‌دهند و از عوارض کراتین پوست صورت ناآگاه هستند. همین باعث می‌شود تا در استفاده از محصولات حاوی کراتین، افراط کنند.

همچنین باید توجه کرد که کراتین درمانی برای تمامی افراد مناسب نیست و حتی امکان دارد برای برخی افراد مضر هم باشد. کراتین در حالت عادی توانایی واردشدن به منافذ پوست را ندارد، اما محصولات موجود در بازار با فناوری و روش نوینی که ساخته شده‌اند، می‌توانند به منافذ پوست نفوذ کنند و باعث افزایش کراتین موجود در پوست بشوند.

مقدار بیش از اندازه کراتین برای سلامتی افراد مشکل ایجاد می‌کند و بعضی مواقع باعث بروز عارضه پوستی می‌شود. پوست انسان دارای سه‌لایه اپیدرم، درم و هیپودرم است که هرکدام از آن‌ها ضخامت و رنگ‌دانه متفاوتی دارند. عملکرد این لایه‌ها با یکدیگر متفاوت و وابسته به لایه دیگر است. افزایش کراتین به مقدار زیاد، عملکرد این لایه‌ها را دچار اختلال می‌کند و به‌سلامتی پوست آسیب می‌زند.

به پوستت جون تازه بده

کراتین درمانی پوست چیست؟

کراتین، پروتئین موجود در لایه بیرونی پوست، مو و ناخن است که نقش مؤثری در شکل‌گیری آن‌ها دارد. این پروتئین که 54 نوع از آن در بدن موجود است، یک عامل حمایتی برای مراقبت از پوست و مو است و سلامت ناخن‌ها را تأمین می‌کند. این ساختار پروتئینی که 16 اسیدآمینه در آن وجود دارد، در مو استحکام و در پوست صورت زیبایی ایجاد می‌کند.

یکی از مزایای محصولات مراقبت از پوست و مو، داشتن کراتین در ترکیبات آن است. بیشترین مقدار کراتین پوست، در بیرونی‌ترین لایه آن (اپیدرم) است که با قرارگرفتن در هرکدام از سلول‌های پوست، عملکرد مناسب سلول را حفظ می‌کند. کراتین مجموعه‌ای از پروتئین‌هایی است که با یکدیگر ساختاری قوی تشکیل می‌دهند. این ترکیب قوی در مقابل آب، مواد شیمیایی بدن، اسید‌های رقیق و حلال‌ها حل نمی‌شود.

کراتین مجموعه‌ای از پروتئین‌هایی است که با یکدیگر ساختاری قوی تشکیل می‌دهند. این ترکیب قوی در مقابل آب، مواد شیمیایی بدن، اسید‌های رقیق و حلال‌ها حل نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: کراتین تراپی پوست؛

نتیجه یکی از تحقیقات علمی معتبر در زمینه پزشکی نشان می‌دهد کراتین در بهبود وظایف سلول‌های پوستی نقش حساسی دارد. درگذشته پزشکان تصور می‌کردند کراتین تنها وظیفه نگه‌داشتن سلول‌ها در مکان مناسب را به عهده دارد، اما امروزه به این نتیجه رسیده‌اند که دو نوع خاص از کراتین، به کلاژن‌سازی پوست کمک می‌کنند.

با افزایش سن، چین‌وچروک‌های پوست بیشتر می‌شود که علت آن کاهش استحکام لایه C4 و C7 اپیدرمی است. این ساختار پروتئینی تولید اتصال دولایه اپیدرمی پوست را افزایش می‌دهد و با پیوستن محکم‌تر این دولایه به هم دیگر، پوست صاف و سالم می‌شود.

کراتین درمانی یک روش شیمیایی برای درمان عوارض پوستی مانند چین‌وچروک پوست صورت است. پزشک متخصص پوست و مو با کمک‌گرفتن از محصولات حاوی کراتین، ساخت کلاژن‌های پوست را بیشتر می‌کند و مواردی مانند جای زخم و عارضه اپیدرمولیز التیام پیدا می‌کنند.

این ساختار پروتئینی علاوه بر پوست، در اندام‌ها و غدد داخلی بدن هم پیدا می‌شود. کراتین که به‌عنوان پروتئین محافظ بدن شناخته می‌شود، خراش یا پارگی کمتری را نسبت به سایر سلول‌های بدن تجربه می‌کند. این پروتئین را از پَر، شاخ و پشم حیوانات استخراج می‌کنند و در ترکیب لوازم آرایشی و مراقبتی پوست به کار می‌برند.

این پروتئین علاوه بر پوست، در ساختار اصلی مو موجود است که استفاده از آن، مو را تقویت می‌کند. کراتین استخراج شده از پشم حیوانات، ساختار طبیعی دارد و مشابه کراتین موجود در پوست و موی انسان است.

بسیاری بر این باورند که محصولات مراقبتی حاوی کراتین را باید در زمان پیری و پس از چروک شدن پوست استفاده کنند، درحالی‌که این پروتئین موجود در ترکیب محصولات مراقبتی برای همه افراد مناسب است و جوان‌سازی پوست‌های آن‌ها را تضمین می‌کند.

بیشتر بخوانید: کراتین چیست؟

فواید و عوارض کراتین پوست صورت

اغلب افراد برای جوان‌سازی و افزایش شفافیت پوست صورتشان از محصولات حاوی اسیدهای چرب مانند امگا 3 استفاده می‌کنند. این افراد از روش‌های شیمیایی و خانگی برای جوان‌سازی پوستشان بهره می‌برند و هزینه‌های زیادی را بابت زیبایی صورتشان پرداخت می‌کنند.

پرداختن زیاد به اهمیت سایر روش‌های جوان‌سازی، مردم را از فواید کراتین درمانی و تأثیر مثبت پروتئین‌ها بر پوست غافل می‌کند. بهتر است مردم علاوه بر بهره‌مندی از سایر روش‌ها، به کراتین درمانی توجه کنند.

هدف اصلی کراتین درمانی، رساندن پروتئین‌های مفید به پوست و مو است تا در کنار تغذیه مواد غذایی حاوی پروتئین، پوست صورتشان را در سریع‌ترین زمان ممکن بهبود ببخشند. فواید مهم کراتین درمانی برای پوست، عبارتند از:

بهتر است مردم علاوه بر بهره‌مندی از سایر روش‌ها، به کراتین درمانی توجه کنند. هدف اصلی کراتین درمانی، رساندن پروتئین‌های مفید به پوست و مو است

افزایش زیبایی و سلامت پوست از فواید و عوارض کراتین پوست صورت

مهم‌ترین مزایای کراتین درمانی در مراقبت از پوست، شامل افزایش استحکام و خواص مرطوب‌کنندگی آن است. همچنین استفاده موضعی از محصولات حاوی کراتین، توانایی پوست را در مهار آسیب‌های لایه اپیدرم افزایش می‌دهد.

از طرفی تحقیقات علمی ثابت کرده‌اند این ساختار پروتئینی، هیداراتاسیون پوست را بیشتر می‌کند. کراتین هم‌زمان با ارتقای مقاومت پوست، آن را جوان و انعطاف‌پذیر می‌کند.

افزایش درخشندگی پوست

باتوجه‌به این‌که مهم‌ترین بخش سازنده بافت پوست پروتئین است، عدم دریافت مقدار کافی از این درشت مغذی، سلامت و شفافیت پوست را تحت‌تأثیر منفی قرار می‌دهد. پروتئین حاوی 9 نوع آمینواسید است که بدن توانایی تولید همه آن‌ها را ندارد. این آمینو اسیدها نقش مؤثری در تولید کراتین و کلاژن‌سازی پوست بدن دارند.

سلول‌های پوستی بدن با پروتئین‌های ناقص، توانایی کمی در آبرسانی به پوست دارند. کراتین موجود در محصولات مراقبتی یا پروتئین‌های موجود در مواد غذایی، این ضعف را برطرف می‌کنند و باعث تقویت آب‌رسانی به پوست می‌شوند. در نتیجه پوست‌ها مرطوب می‌شوند و درخشندگی بالایی را تجربه می‌کنند.

فیس براش آیلو پرو
یک دستگاه با دو قابلیت: شستشوی پوست و ماساژ صورت

بهبود پوست‌های خشک

یکی از چالش‌های اساسی در مراقبت از پوست، خشک‌شدن آن است. شرکت‌های تولیدی محصولات مراقبتی، در ترکیب مرطوب‌کننده‌های پوست و مو از پروتئین‌هایی با وزن مولکولی کم استفاده می‌کنند تا پروتئین‌ها به‌راحتی به منافذ پوست نفوذ کنند و اثرات بهبودی روی پوست‌های خشک بگذارند.

تقویت لایه بیرونی پوست

کراتین موجود در لایه بیرونی پوست، عملکرد ضدآب، استحکام و کشش پوست را تقویت می‌کند. سلول‌های مرده پوست در لایه بیرونی آن قرار می‌گیرند و باعث تضعیف این عملکردها می‌شوند. کراتینی که در لایه زیرین پوست رشد می‌کند، سلول‌های مرده لایه بیرونی را به سمت بیرون هدایت می‌کند و سلول‌های جوان جایگزین قبلی‌ها می‌شوند.

ماندن سلول‌های مرده در لایه بیرونی، باعث کاهش میزان کراتین در آن لایه می‌شوند. در نتیجه استحکام و کشش لایه بیرونی پوست کاهش می‌یابد. از دست‌دادن استحکام و انعطاف‌پذیری پوست، به‌مرورزمان باعث چروک شدن پوست افراد مسن می‌شود. کراتین درمانی پوست صورت با تقویت لایه بیرونی، پوست را سالم و جوان می‌کند.

به همین دلیل آسیب‌های پوستی در زمان کمی ترمیم پیدا می‌کنند و لایه بیرونی باقدرت بیشتری از لایه‌های زیرین محافظت می‌کند. همچنین لایه بیرونی مقاوم، پوست و بدن را از گرمای شدید، مواد شیمیایی و آسیب‌های جدی در امان نگه می‌دارد.

جذاب کردن و جوان‌تر نشان‌دادن پوست

بررسی نحوه عملکرد کراتین توسط پزشکان، به آن‌ها ثابت کرده است که کراتین پوست افراد را شاداب و جوان می‌کند. شهرت اصلی کراتین، خواص ضد پیری آن در مراقبت از پوست است، چرا که افراد مسن برای رفع چین‌وچروک‌های پوستشان از محصولات حاوی کراتین استفاده می‌کنند.

اصلی‌ترین ماده سازنده کراتین، پروتئین است که به طور طبیعی در پوست و موی انسان وجود دارد. در واقع وجود ساختار پروتئینی در پوست، سلامتی آن را تأمین می‌کند. استفاده از ژل‌ها یا کرم‌های حاوی کراتین، سطح پروتئین‌های مورد پوست را افزایش می‌دهد. این پروتئین‌ها تولید طبیعی کلاژن پوست را تحریک می‌کنند. کلاژن‌ها نقش اصلی در جوان‌سازی پوست را به عهده دارند؛ بنابراین پوست صورت شاداب و جوان می‌شود.

استفاده از ژل‌ها یا کرم‌های حاوی کراتین، سطح پروتئین‌های مورد پوست را افزایش می‌دهد.

بهبود زخم

بسیاری از پزشکان در جستجوی راه‌حلی هستند که التیام زخم‌های پوست به بهترین شکل ممکن و بدون عوارض انجام یابد. کراتین یکی از مواد طبیعی و سازگار با بدن است که بهبود جای زخم را انجام می‌دهد. همچنین کراتین به علت خواص ضدمیکروبی آن، عملکرد مناسبی در درمان زخم بدن دارد.

عوارض کراتین پوست صورت

کراتین درمانی علاوه بر فواید زیاد، دارای عوارض است که می‌تواند سلامتی پوست را به خطر بیندازد. باوجوداینکه کراتین در ساختار طبیعی پوست موجود است، اما کراتین درمانی یک روش شیمیایی محسوب می‌شود.

به همین دلیل می‌تواند برای بعضی از افراد مناسب نباشد. از طرفی برخی دیگر از عوارض کراتین، مربوط به استفاده زیاد و افزایش میزان کراتین بیش از حد طبیعی در پوست انسان است. عوارض کراتین درمانی پوست، به شرح زیر است:

از طرفی برخی دیگر از عوارض کراتین، مربوط به استفاده زیاد و افزایش میزان کراتین بیش از حد طبیعی در پوست انسان است.

احتمال ابتلابه عارضه پوستی کراتوز پیلاریس

پوست برخی از افراد به دلیل استفاده زیاد از محصولات مراقبتی حاوی کراتین، به عارضه کراتوز پیلاریس مبتلا می‌شود. این عارضه به دلیل رشد بیش از حد کراتین در فولیکول‌های مو یا منافذ پوست، در پوست افراد ظاهر می‌شود.

البته این مورد، یکی از دلایل بروز این عارضه است و دلایل دیگری هم می‌تواند داشته باشد. همچنین عارضه پوستی کراتوز پیلاریس به علت تجمع کراتین‌های معیوب بروز می‌کند. کراتین‌های معیوب در پوست، به دلیل جهش در ژن‌های تشکیل‌دهنده کراتین به وجود می‌آیند.

آیا کراتین‌های موجود در محصولات مراقبتی برای بدن ضرر دارند؟

تاکنون گزارشی از آسیب جدی کراتین بر بدن ثبت نشده است، اما اینکه اثر آن محصول خوب است یا ضعیف، کاملاً بستگی به محصول موردنظر دارد. کراتین‌های موجود در لوازم آرایشی و مراقبت از پوست، با روش‌های مختلفی تولید می‌شوند و انواع یکسانی ندارند. پس افراد باید در انتخاب محصولات حاوی کراتین دقت کنند. کراتین در قسمت‌های مختلف بدن به طور طبیعی وجود دارد.

بهترین نوع کراتین موجود در محصولات مراقبتی، آن است که از منابع طبیعی مانند پوست حیوانات ساخته شود. برخی از کراتین‌های موجود به روش هیدرولیز، از پوست یا موی حیوانات در دمای بالا تولید می‌شود. استخراج کراتین به‌صورت هیدرولیز، یک روش شیمیایی به‌حساب می‌آید.

بیشتر بخوانید: کراتینه و ریزش مو؛

همچنین قرارگرفتن مواد طبیعی در دمای بالا، فواید کراتین را به‌طورجدی کاهش می‌دهد. برخی از شرکت‌های تولیدکننده این محصولات، کراتین را به روش بیولوژیکی (زیستی) استخراج می‌کنند که خواص کراتین برای پوست از بین نمی‌رود.

برخی از کراتین‌های موجود به روش هیدرولیز، از پوست یا موی حیوانات در دمای بالا تولید می‌شود.

امروزه کراتین درمانی جایگاه ویژه‌ای در روش‌های مراقبت از پوست پیدا کرده است. سازگاری این ساختار پروتئینی با مواد سازنده پوست، باعث افزایش محبوبیت این روش درمانی در بین پزشکان متخصص پوست و مو شده است. باوجوداینکه کراتین درمانی خطر جدی برای بدن به‌حساب نمی‌آید، اما بهتر است افراد قبل از هرگونه اقدام خودسرانه، با پزشک مشورت کنند.

این روش درمانی علاوه بر فواید زیاد، دارای معایبی است که مراجعه به پزشک قبل از انجام آن را ضروری می‌کند. عوارض کراتین پوست صورت به دلایل مختلفی ایجاد می‌شوند که علت اصلی آن، مقدار بیش از حد مجاز کراتین در پوست است. محصولات مراقبت از پوست و مو که حاوی کراتین هستند، تأثیر مخربی بر بدن ندارند، اما دقت در انتخاب محصول، کیفیت و اثرگذاری آن بر پوست صورت را تعیین می‌کند.

منبع ++++++++++

آیا عوارض کراتین پوست صورت مشکل خاصی ایجاد می‌کند؟

کراتین درمانی پوست صورت، در رفع برخی از عوارض پوستی کاربرد زیادی دارد. استفاده از کراتین‌های هیدرولیز شده در محصولات مراقبت از پوست، به دلیل فواید زیاد آن در کلاژن‌سازی و تولید لایه‌های اپیدرمی پوست صورت است. مزایای این ساختار پروتئینی قوی باعث شده است که افراد زیادی به سمت این روش درمانی بروند.

کراتین درمانی پوست چیست؟

کراتین، پروتئین موجود در لایه بیرونی پوست، مو و ناخن است که نقش مؤثری در شکل‌گیری آن‌ها دارد. این پروتئین که 54 نوع از آن در بدن موجود است، یک عامل حمایتی برای مراقبت از پوست و مو است و سلامت ناخن‌ها را تأمین می‌کند. این ساختار پروتئینی که 16 اسیدآمینه در آن وجود دارد، در مو استحکام و در پوست صورت زیبایی ایجاد می‌کند.

آیا کراتین پوست صورت عوارض دارد؟

کراتین درمانی علاوه بر فواید زیاد، دارای عوارض است که می‌تواند سلامتی پوست را به خطر بیندازد. باوجوداینکه کراتین در ساختار طبیعی پوست موجود است، اما کراتین درمانی یک روش شیمیایی محسوب می‌شود.به همین دلیل می‌تواند برای بعضی از افراد مناسب نباشد. از طرفی برخی دیگر از عوارض کراتین، مربوط به استفاده زیاد و افزایش میزان کراتین بیش از حد طبیعی در پوست انسان است.

۱۵ شهریور ۱۴۰۱ ۹ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی