موهای زائد بینی
۲۲ مرداد ۱۴۰۱ ۹ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

موهای زائد بینی و دردسرهای از بین بردن آن

1.5/5 - (4 امتیاز)

موهای زائد، برای بسیاری از افراد احساس ناخوشایندی ایجاد می‌کنند و وجود آن‌ها در هر نقطه از بدن اذیت‌کننده است‌. گاهی موهای زائد، در بینی پیدا می‌شوند و تصویر نامناسبی را در صورت ایجاد می‌کند‌. عده زیادی برای از بین بردن موهای بینی اقدام به کندن آن به وسیله موچین، مومک و یا وکس می‌کنند که راهکارهای چندان مناسبی نیستند. پس بهترین کار چیست؟ اگر می‌خواهید بدانید که چگونه می‌توان موهای زائد و اضافی بینی را از بین برد، ما را در مجله بهداشتی کیوت مگ همراهی‌ کنید:

منظور از موی بینی چیست؟

اگر دقت کنید می‌بینید که داخل بینی و نزدیک به حفره‌های آن، موهای ریز و کوچکی وجود دارد. این موها در برخی از افراد کم، نازک و کوتاه و در برخی، زبر، ضخیم و زیاد است. زمانی که موهای زائد بینی زیاد می‌شوند و به چشم می‌آیند، آزاردهنده هم می‌شوند.

موی زائد بینی
اما دانستن این نکته اهمیت دارد که وجود موهای بینی، به اندازه طبیعی، لازم و ضروری است.

اما دانستن این نکته اهمیت دارد که وجود موهای بینی، به اندازه طبیعی، لازم و ضروری است. زیرا این موها برای گیر انداختن ذرات گرد و غبار، انواع آلودگی‌ها و میکروب‌ها و تصفیه هوا برای تنفس، کاربرد دارند. بنابراین کندن و از بین بردن کامل آن‌ها می‌تواند باعث بروز انواع بیماری‌ها و عفونت شود.

به پوستت جون تازه بده

موهای زائد بینی

همانطور که اشاره کردیم، موهای زائد بینی زمانی مشکل‌ساز می‌شوند که از حجم طبیعی خودشان خارج شده و یا رشد بی‌رویه داشته باشند. گاهی اوقات اتفاق می‌افتد که این موها، خودشان را به شکل جوش‌های قرمز و یا متورم در داخل و بالای بینی نشان می‌دهند.

همچنین گاهی باعث ایجاد خارش‌های شدید، ایجاد درد در بینی، حساسیت و سوزش می‌شوند که فرد را با مشکل روبه‌رو می‌کنند.همه این اتفاق‌ها و عوارض می‌توانند موهای بینی را به یک مشکل جدی تبدیل کنند و افراد را به فکر ازبین بردن آن‌ها بیندازند.

اسکین اسکرابر، درما اف
اسکین اسکرابر، جعبه ابزار پوست

اهمیت موی بینی

لازم به ذکر است که موهای بینی برای به گیر انداختن و تفکیک مواد محرکی مانند گرد و غبار و گرده ها و همچنین بسیاری از بیماری های باکتریایی و ویروسی، لازم و حیاتی هستند. به همین دلیل، هرگز موی بینی نباید کاملا برداشته شود.

زیاد بودن مو‌های بینی می‌تواند یک مزیت باشد. یافته‌های پزشکی نشان می‌دهد که احتمال ابتلا به آسم در افراد با مو‌های بینی کم، سه برابر بیشتر از کسانی است که مو‌های بینی زیادی دارند.

اگر موی بینی به نظر شما ناخوشایند است، به جای اینکه به طور کامل آنها را از بین ببرید، از یک جفت قیچی آرایشی با نوک گرد و یا یک ماشین اصلاح، موها را اصلاح کنید. این کار مانع از رشد موهای زائد بینی می شود.

یکی از اصلی‌ترین فواید مو در بینی تصفیه هوای کثیف خارجی است. مو‌های بینی مثل فیلتر هوایی اتاق عمل می‌کنند. این مو‌ها ذرات گرد و غبار، ویروس‌ها، باکتری‌ها و مواد سمی را به دام می‌اندازند تا ما در هنگام بازدم یا عطسه این ذرات را بیرون بدهیم.

لازم به ذکر است که موهای بینی برای به گیر انداختن و تفکیک مواد محرکی مانند گرد و غبار و گرده ها و همچنین بسیاری از بیماری های باکتریایی و ویروسی، لازم و حیاتی هستند.

روش های از بین بردن موهای بینی

قبل از هر چیری لازم است بدانید که وجود مو های درون گوش و بینی بی فایده و الکی نیست. موهای درون بینی مانند فیلتر عمل میکنند و از نفوذ گرد و غبار درون بینی و ریه جلوگیری میکنند و باعث میشوند هوای پاک وارد ریه شود.

 اصلاح موهای بینی با قیچی

با کمک قیچی های مخصوص بینی می‌توانید موهای زائد بینی خودتان را که در صورت مشخص هستند را بدون آسیب به بافت های بینی خود، به راحتی کوتاه کنید.

برای اینکه موهای بینی تان را با قیچی اصلاح کنید ابتدا روبروی آینه بایستید، ترشحات مخاطی بینی تان را پاک کنید، قیچی را در دستانتان بگیرید و سرتان را هم عقب تر ببرید و شروع به اصلاح موهای بینی کنید.

اصلاح موهای بینی با دستگاه موزن

یک راه دیگر برای اصلاح موهای زائد بینی، استفاده از دستگاه موزن الکتریکی است. دستگاه موزن الکتریکی از تیغه های گرد ساخته شده است و می‌توانید از داروخانه ها این دستگاه را تهیه کنید.

 از بین بردن موهای زائد بینی با وکس

به تازگی محصولی با نام وکس بینی به بازار آمده است که فقط برای حذف موهای زائد بینی طراحی شده است و می‌تواند شما را تا 4 هفته از شر موهای زائد بینی راحت کند. البته مدت زمان برگشت موها بستگی به نحوه ی انجام این روش و همچنین ژنتیک شما نیز دارد.

دفع موهای زائد بینی با موچین

استفاده از موچین برای رفع موهای زائد یک روش ساده است که بسیاری از مردان آن را انتخاب می‌کنند اما این روش روشی بسیار کند است. به طور کلی کندن موهای بینی از ریشه باعث طولانی شدن و به تاخیر افتادن رشد مجدد موها می‌شود اما روش ایمنی نیست و معمولا توصیه نمی‌شود زیرا این روش علاوه بر آسیبی که بینی شما می‌زند می‌تواند درد شدیدی را نیز به دنبال داشته باشد.

استفاده از موچین برای رفع موهای زائد یک روش ساده است که بسیاری از مردان آن را انتخاب می‌کنند اما این روش روشی بسیار کند است.

 کرم های موبر

استفاده از کرم های موبر برای رفع موهای بینی به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. کرم های موبر دارای ترکیبات قوی هستند که  شما را در معرض بخارهای سمی قرار می‌دهند و بینی هم واکنش های شدیدی نسبت به این مواد از خود نشان می‌دهد. کرم های موبر ترشحات مخاطی درون بینی شما را هم می‌سوزانند.

بیشتر بخوانید: ۱۳ روش پاکسازی پوست بینی

 ذوب کردن با مواد مخصوص

استفاده از محصولات از بین بردن مویی که ادعا می‌کنند مو را ذوب می‌کنند، برای نقاط حساسی مثل گوش و بینی توصیه نمی‌شود. تنوع گسترده ای از این محصولات برای استفاده در بخش های از بدن مثل پا که کمتر حساس هستند، تولید می‌شوند.

هرگز موهای بینی را از ریشه نکشید

اگر بینی شما موهای زائد دارد، از کشیدن و کندن آن‌ها خودداری کنید و هرگز آن‌ها را نتراشید. زیرا این کار، علاوه‌بر بیشتر کردن حجم موها و رویش دوباره آن‌ها، باعث می‌شود که بعضی از آن‌ها در زیر پوست ظاهر شوند. موهای زیرپوستی می‌توانند خارش، قرمزی و حتی عفونت ایجاد کنند.

درمان خانگی موهای زائد بینی
اگر بینی شما موهای زائد دارد، از کشیدن و کندن آن‌ها خودداری کنید و هرگز آن‌ها را نتراشید.

از بین بردن موهای بینی با لیزر

لیزر موهای زائد یکی دیگر از گزینه های مطمئن برای از بین بردن موهای بینی است. با این وجود گزینه ای گران قیمت است و بیمه درمانی هزینه های آن را پوشش نمی‌دهد. لیزر موهای زائد، موهایی را که به وضوح از بینی بیرون زده است را هدف قرار می‌دهد. این روش با داغ کردن و از بین بردن فولیکول مو در ریشه کار می‌کند.

بر خلاف اصلاح مو، لیزر موهای زائد راه حل دائمی تری برای از بین بردن موهای بینی است. البته لازم به ذکر است که معمولاً افراد حداقل به شش جلسه مراجعه نیاز دارند تا رشد مجدد موها متوقف شود. افراد باید اطمینان حاصل کنند که فقط یک متخصص پوست یا جراح زیبایی دارای مجوز، می‌تواند عمل لیزر مو را انجام دهد. همچنین مشاوره با پزشک لیزر درمانی قبل از اقدام به این کار بسیار حائز اهمیت است. 

آیا از بین بردن موهای زائد بینی با روش های فوق خطرناک است؟

خطر داشتن یا خطر نداشتن از بین بردن مو های گوش و بینی بستگی به راه و روشی دارد که انتخاب میکنید.

شما میتوانید از روش های بالا یکی را انتخاب کنید و انجام دهید فقط باید حواستان باشد که بیش از حد استفاده نکند. درضمن لازم به ذکر است که هر کدام از روش های از بین بردن مو های زائد گوش و بینی اگر درست و اصولی توسط فردی متخصص و دستگاهی پیشرفته انجام شود هیچ خطر و عوارضی به همراه نخواهد داشت.

درمان خانگی موهای زائد بینی

برای از بین بردن موهای زائد و اضافی بینی، می‌توانید خودتان در منزل دست‌به‌کار شوید.

  1. کوتاه‌ کردن و اصلاح موهای زائد، بهترین راه خلاص شدن از شر آن‌هاست. اگر از وجود این موها احساس بدی دارید، آن‌ها را به وسیله یک قیچی سر گرد و یا ماشین اصلاح، کوتاه کنید.این کار تا حد زیادی از بیشتر شدن این موها و ایجاد زخم و عفونت جلوگیری می‌کند.
  2. اگر محل موهای زائد شما ورم، قرمزی و التهاب دارد، از کمپرس آب گرم استفاده کنید.
  3. مقدار کمی از پاک‌کننده‌های طبیعی و ضدعفونی‌کننده‌هایی همچون روغن درخت چای را تهیه کنید‌.سپس آن را روی محل موها بزنید. با استفاده مداوم و مکرر از این مواد، می‌توانید میزان رشد موها را کاهش دهید.
گاهی میزان رشد این موها به اندازه‌ای است که درمان های خانگی برای آن کارساز نیست.

درمان پزشکی موهای زائد بینی

گاهی میزان رشد این موها به اندازه‌ای است که درمان های خانگی برای آن کارساز نیست. در این شرایط، لازم است که به پزشک متخصص مراجعه کنید و با استفاده از راهکارها و داروهای خاص آن را از بین ببرید. از جمله این روش‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- آنتی‌بیوتیک‌ها

بسیاری از پزشکان، برای از بین بردن این موها و کاهش رشد آن‌ها، آنتی‌بیوتیک‌ها را تجویز می‌کنند‌.اگر موهای زائد شما عفونی و آلوده شوند، مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند تا حد زیادی عفونت آن را برطرف کند. همچنین در صورتیکه موهای زائد، در بینی ایجاد آبسه کرده باشند، پزشک به وسیله یک برش کوچک، آن را از چرک و عفونت خالی می‌کند‌.

۲- رتینوییدها

این نوع داروها برای استفاده و استعمال مستقیم روی پوست تجویز می‌شوند. با مصرف رتینویید، یک لایه‌برداری سطحی روی پوست انجام می‌شود که جوش‌های ایجاد شده توسط موهای زائد را از بین می‌برد.

۳- پمادهای استروییدی

پزشک معالج شما، ممکن است استفاده از پمادهای استروییدی را پیشنهاد دهد. این پمادها به کاهش التهابات ناشی از موهای زائد در بینی کمک می‌کنند. هر التهاب و جوش در بینی موی زائد نیست

درمان پزشکی موهای زائد بینی
پزشک معالج شما، ممکن است استفاده از پمادهای استروییدی را پیشنهاد دهد.

موهای زائد در بینی می‌توانند مشکلات زیادی از جمله جوش، آبسه بینی، التهاب و قرمزی و … را ایجاد کنند‌. اما باید توجه کنید که هر نوع ورم و جوشی در بینی، نشانه موی زائد نیست. بعضی جوش‌ها و التهابات نیز می‌توانند شبیه به علائم موهای زاید ظاهر شوند. اما با آن‌ تفاوت اساسی دارند:

۱. جوش
گاهی اوقات، بسته شدن منافذ پوست توسط چربی‌ها و سلول‌های مرده باعث بروز جوش می‌شود. این جوش‌ها ممکن است به اشکال گوناگون سرسفید، سرسیاه، چرکی و کیست نمایان شوند. وجود جوش در بینی شما همیشه نشانه موی زائد نیست. بلکه گاهی به دلیل عادات غذایی، فعالیت هورمون‌ها یا ایجاد باکتری بروز می‌کند. بنابراین پیش از هر اقدامی، علت بروز آن‌ها را پیدا کنید.

۲. فولیکولیت
فولیکولیت هنگامی اتفاق می‌افتد که فولیکول مو عفونی شود. عفونت ناشی از این اتفاق، معمولا به وسیله باکتری ایجاد می‌شود و علائمی شبیه به موی زائد دارد. از جمله این علائم‌ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد خارش و حساسیت
  • قرمز شدن و التهاب
  • درد یا سوزش
  • بروز جوش‌ها و پوسته پوسته شدن نواحی اطراف بینی

۳. آبسه بینی
آبسه بینی به شکل عمیق در فولیکول مو و در داخل یا روی بینی ظاهر می‌شود. این نوع آبسه گاهی به عنوان موی زائد تلقی می‌شود که در بسیاری از موارد درست نیست. آبسه‌ها عموما زیر پوست و شبیه به یک کیسه پر از چرک هستند. آبسه بینی منجر به مشکلاتی از جمله تب و درد می‌شود. اگر آن را درمان نکنید، ممکن است به دیگر نواحی بینی منتقل شده و به سلولیت تبدیل شود.

آبسه‌ها عموما زیر پوست و شبیه به یک کیسه پر از چرک هستند. آبسه بینی منجر به مشکلاتی از جمله تب و درد می‌شود.

نکات مهم درباره از بین بردن موهای زائد بینی

  1. به هیچ عنوان موهای بینی را از ریشه خارج نکنید‌. این کار به تنهایی باعث رشد مجدد و بیشتر موهای
    شما می‌شود.
  2. چنانچه موهای زائد در بینی شما اذیت کننده است، با قیچی و یا ماشین اصلاح آن را کوتاه کنید.
  3. در اکثر موارد، گذشت زمان می‌تواند این موها را برطرف کند.
  4. ابتدا علت اصلی جوش، خارش، قرمزی و التهاب بینی‌تان را پیدا کرده و سپس برای درمان آن اقدام کنید‌.

بیشتر بخوانید: قرص راکوتان برای ورم بینی؛

جوش های بینی

جوش های بینی نوعی آبسه هستند که به طور عمیق در فولیکول مو در داخل یا بر روی بینی رخ می‌دهد. آبسه ها معمولا به صورت یک توده قرمز و متورم دیده می‌شوند.

آبسه ها مانند کیسه هایی پر از چرک هستند که در زیر پوست قرار دارند و معمولا توسط یک عفونت باکتریایی ایجاد می شوند.

علائم عبارتند از:

  • احساس بد و ناخوشایند
  • تب
  • درد در ناحیه آبسه

اگر فکر می‌کنید که آبسه بینی دارید، باید توسط پزشک معاینه شوید. این عفونت می‌تواند پخش شده و به سلولیت تبدیل شود یا به طور جدی به یک بیماری نادر به نام ترومبوز سینوس کاورنئوس تبدیل شود.

جوش های بینی نوعی آبسه هستند که به طور عمیق در فولیکول مو در داخل یا بر روی بینی رخ می‌دهد.

سخن آخر

 موهای زائد در بینی، علاوه بر احساس ناخوشایند، می‌تواند انواع بیماری‌ها، جوش‌ها و کیست های دردناک را به دنبال داشته باشد. بهترین راه درمان این مشکل، مراجعه به پزشک متخصص، مصرف داروهای مناسب و خودداری از کشیدن و کندن موهاست. برای آنکه این مشکل را برطرف کنید، ابتدا علت آن را پیدا کنید و سپس به درمان آن بپردازید. 

شما برای ما بنویسید:

آیا شما هم از وجود موهای زائد در بینی خود رنج می‌برید؟ چه راهکارهایی برای از بین بردن آن پیشنهاد می‌دهید؟

ما در مجله بهداشتی کیوت مگ، بی‌صبرانه منتظر شنیدن نظرات شما هستیم. نکته‌های ارزشمندتان را درباره از بین بردن موهای زائد بینی با ما و دیگر دوستانتان به اشتراک بگذارید.

موهای زائد بینی چه زمانی مشکل ساز میشود؟

موهای زائد بینی زمانی مشکل‌ساز می‌شوند که از حجم طبیعی خودشان خارج شده و یا رشد بی‌رویه داشته باشند. گاهی اوقات اتفاق می‌افتد که این موها، خودشان را به شکل جوش‌های قرمز و یا متورم در داخل و بالای بینی نشان می‌دهند. همچنین گاهی باعث ایجاد خارش‌های شدید، ایجاد درد در بینی، حساسیت و سوزش می‌شوند که فرد را با مشکل روبه‌رو می‌کنند.

دفع موهای زائد بینی با موچین چگونه است؟

استفاده از موچین برای رفع موهای زائد یک روش ساده است که بسیاری از مردان آن را انتخاب می‌کنند اما این روش روشی بسیار کند است. به طور کلی کندن موهای بینی از ریشه باعث طولانی شدن و به تاخیر افتادن رشد مجدد موها می‌شود اما روش ایمنی نیست و معمولا توصیه نمی‌شود زیرا این روش علاوه بر آسیبی که بینی شما می‌زند می‌تواند درد شدیدی را نیز به دنبال داشته باشد.

از بین بردن موهای بینی با لیزر چگونه است؟

لیزر موهای زائد یکی دیگر از گزینه های مطمئن برای از بین بردن موهای بینی است. با این وجود گزینه ای گران قیمت است و بیمه درمانی هزینه های آن را پوشش نمی‌دهد. لیزر موهای زائد، موهایی را که به وضوح از بینی بیرون زده است را هدف قرار می‌دهد. این روش با داغ کردن و از بین بردن فولیکول مو در ریشه کار می‌کند.

۲۲ مرداد ۱۴۰۱ ۹ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.

9 دیدگاه برای موهای زائد بینی و دردسرهای از بین بردن آن

عالی

فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی