شناسایی طبع گرم و سرد
۹ آبان ۱۴۰۱ ۳ دیدگاه admin

شناسایی طبع گرم و سرد؛ روش‌ها و قلق‌هایی که باید بدانید!

4.1/5 - (17 امتیاز)

اینکه شما در شناسایی طبع خود آگاهی لازم را داشته باشید امری حیاتی می‌باشد و شما باید به این امر مهم توجه بسیاری داشته باشید. چرا که شما با شناسایی طبع خود می‌توانید سلامت عمومی بدن خود را به خوبی حفظ کنید. برخی از افرادی که طبع سرد دارند باید خوراکی‌هایی را میل کنند که مخصوص طبع سرد می‌باشد و برخی از افراد دیگری که طبع گرم دارند باید خوراکی‌هایی را که مخصوص این طبع می‌باشد را میل کنند. شناسایی طبع از راه‌های متفاوتی مشخص می‌شود و شما باید پیش از اینکه خوراکی‌های خود را در رژیم غذایی رعایت کنید، با طبع خود آشنایی بیشتری داشته باشید. برای اینکه شما به خوبی شناسایی طبع خود را انجام دهید و به خوبی مزاج خود را بشناسید در ادامه توضیحاتی را ارائه می‌دهیم که برایتان سودمند است.

طبع (مزاج) خود را بشناسید!

از قدیم تا به امروز مزاج و مزاج شناسی در طب سنتی برای شناخت بیماری‌ها کاربرد دارد. مزاج شناسی نقش مهمی در پزشکی و طب قدیم داشته و در مباحث فلسفی و به خصوص در نفس شناسی از آن استفاده می‌شود.

شناسایی طبع از راه‌های متفاوتی مشخص می‌شود و شما باید پیش از اینکه خوراکی‌های خود را در رژیم غذایی رعایت کنید، با طبع خود آشنایی بیشتری داشته باشید.

تأثیر مزاج روی جسم کاملا ثابت شده است. مزاج، طبع یا خلط برآیند تاثیر محیط و ارکان مادی هستی در یک گیاه، حیوان یا انسان است. به طور کلی ۹ نوع مزاج داریم که شامل سرد، گرم، تر، خشک (مزاج‌های ساده)، سرد و تر، سرد و خشک، گرم و تر، گرم و خشک، (مزاج‌های مرکب) و مزاج معتدل است.

خلط به معنای آميختن است. بدن انسان از ترکيب ۴ خلط دم، صفرا، سودا و بلغم به وجود می‌آید. تغییر کمی و کیفی هر یک از  خلط‌ها در بدن، موجب تغییر شکل در ساختمان بدن، رنگ پوست، زیبایی و زشتی صورت، حالت و رنگ مو و کلا هر مشخصه ذاتی، در انسان می‌شود.

وقتی غذا در بدن هضم می‌شود، با شيره گوارشی موجود در بدن مخلوط شده و به مواد مفیدی برای ما تبديل می‌شود. این مواد غذایی و مفید چهار خلط اصلی موجود در بدن به نام‌های دم، صفرا، سودا و بلغم را به وجود می‌آورند.

نوع خلط هر فرد در رفتار و توانایی‌های او هم موثر است. در مجموع تمام ویژگی‌ها، همچنین خاص بودن و منحصر بودن هر فرد را می‌توان به تفاوت در مقدار غلبه مزاج و خلط‌های بدن او نسبت داد.

به پوستت جون تازه بده

شناسایی طبع افراد سرد مزاج

برای شناسایی طبع کسانی که سرد مزاج هستند راه‌های بسیار زیادی وجود دارد که برخی از مهمترین آنها عبارت می‌باشد از :

  • کسانی که طبع سرد دارند هرگز تحمل سرما ندارند و به هیچ وجه نمی‌توانند در سرمای زیادی بمانند، در واقع آنها همیشه سعی می‌کنند لباس های زیادی بپوشند. یکی از مهمترین راه‌های شناسایی طبع افرادی که سرد مزاج هستند همین مورد می‌باشد که شما اگر سرد مزاج باشید به خوبی می‌توانید با این امر مهم متوجه مزاج خودتان شوید. اگر سرد مزاج باشید در تابستان هم به قدری لباس می‌پوشید که در زمستان هم می‌پوشید. همچنین در زیر دوش حمام این دسته از افراد ترجیح می‌دهند که همیشه آب داغ را باز بگذارند.
  • یکی دیگر از ویژگی‌هایی که با آن می‌توانیم شناسایی طبع سرد را به خوبی انجام دهیم این است که این دسته از افراد همیشه کم اشتها می‌باشند و میل به خوردن غذاهای زیاد ندارند، به همین دلیل آنها همیشه لاغر هستند. البته تمامی کسانی که لاغر هستند دلیلی ندارد که طبع سرد داشته باشند، ولی به طور کلی داشتن طبع سرد در این مورد تاثیر بسیاری دارد.
  •  یکی دیگر از راه‌های شناسایی طبع سرد این است که آنها همیشه گوشه نشین می‌باشند و ترجیح می‌دهند در یک گوشه‌ای خلوت کنند و تنها باشند. این دسته از افراد از نظر روحی و روانی نیاز شدیدی به تنهایی دارند و زیاد با افراد دیگر ارتباط برقرار نمی‌کنند. به همین دلیل است که این دسته از افراد بیشتر از افراد دیگر در معرض افسردگی قرار می‌گیرند و شاید بیماری‌هایی هم در معده خود داشته باشند.
کسانی که طبع سرد دارند هرگز تحمل سرما ندارند و به هیچ وجه نمی‌توانند در سرمای زیادی بمانند، در واقع آنها همیشه سعی می‌کنند لباس های زیادی بپوشند.

بیشتر بخوانید: تاثیر تغذیه در سلامت بدن

شناسایی طبع  افراد گرم مزاج

همانطوری که بیان نمودیم شما به خوبی با افرادی که سرد مزاج هستند آشنایی لازم را به دست آوردید و راه‌های شناسایی طبع آنها را به خوبی متوجه شدید، اکنون نوبت آن است که در مورد راه‌های شناسایی طبع گرم اطلاعات بیشتری به دست آورید تا با این دسته از افراد هم به خوبی آشنا شوید. برخی از مهمترین ویژگی‌هایی که افراد طبع گرم دارند عبارت می‌باشد از:

  •  یکی از مهمترین ویژگی‌ها و راه‌هایی که در شناسایی طبع گرم وجود دارد و شما می‌توانید از این طریق آنها را به خوبی شناسایی کنید این است که، آنها در هیچ زمانی از فصل سال نمی‌توانند لباس گرم بپوشند، چرا که بدن آنها همیشه داغ است. این دسته از افراد برای اینکه زیر دوش بروند ترجیح می‌دهند همیشه از آب سرد استفاده کنند، چرا که آنها خودشان بدن گرم و داغی دارند و نمی‌خواهند با آب داغ گرمای بیشتری وارد بدن آنها شود.
  •  یکی دیگر از ویژگی‌ها و راه‌های شناسایی طبع گرم افراد این است که آنها عصبانیت شدیدی دارند و نسبت به کسانی که سرد مزاج هستند نمی‌توانند خونسرد باشند، به همین دلیل سریع عصبانی می شوند و از خودشان واکنش نشان می‌دهند. خشکی دهان آنها بیشتر به دلیل عصبانیت و داغ بودن بیش از حدشان می‌باشد، بر این اساس همیشه دهان آنها خشک می‌باشد. شناسایی طبع افرادی که گرم مزاج هستند با چاقی آنها هم قابل تشخیص است، البته باید بدانید با اینکه آنها چاق هستند سرعت عمل بسیار بالایی دارند. همچنین باید بدانید که استخوان بندی این دسته از افراد بسیار واضح می‌باشد و برخی از آنها تناسب اندام دارند.
    برعکس افرادی که سرد مزاج هستند، این دسته از افراد روابط اجتماعی بسیار خوب و بالایی دارند، به همین دلیل باید بدانید آنها درون گرا نمی‌باشند و برون گرا بودن یکی از مهمترین راه‌های شناسایی طبع گرم به شمار می‌رود. از آنجایی که هوش این دسته از افراد بسیار زیاد می‌باشد در هر رشته‌ای می‌توانند موفق شوند و بیشتر در رشته‌هایی که پزشکی و هنر هستند موفق می‌شوند.
شما می‌توانید از این طریق آنها را به خوبی شناسایی کنید این است که، آنها در هیچ زمانی از فصل سال نمی‌توانند لباس گرم بپوشند، چرا که بدن آنها همیشه داغ است.

با چند گام مزاج تان را شناسایی کنید

عضلانی هستید یا استخوانی؟

یکی دیگر از مواردی که درمانگران طب سنتی به کمک آن برای شناسایی مزاج افراد مختلف اقدام می کنند، بررسی ظاهر و شکل اندام، عضلات و میزان عضلانی بودن بدن است.

  • افرادی که دارای بلاتنه‌ای فراخ و پهن هستند دارای گرمی مزاج‌اند.
  • افرادی که اندام‌های بدن آنها بزرگ است و عروق برجسته و نبض قوی دارند هم اصطلاحا دارای گرمی مزاج هستند.
  • در صورتی که فردی عضلات کلفت و بزرگ و تاندون‌های ظریف‌تر داشته باشد این امر نیز نشانه گرمی مزاج است.
  • برخلاف موارد ذکر شده اگر فردی دارای اندام‌های کوچک و بلاتنه کوچک داشته باشد این امر نشانه سردی مزاج است.
  • داشتن نبض ضعیف و عضلات ظریف نیز از دیگر علائم سردی مزاج در افراد است.
  • درمانگران طب سنتی افرادی را که دارای چهره لاغر و پوست به استخوان چسبیده دارند، دارای مزاج خشک می‌دانند.
  • افرادی که مفاصل قابل مشاهده و برجسته دارند و غضروف حنجره و بینی آنها نیز برجسته و واضح است در گروه افرادی که دارای مزاج خشک هستند، قرار می‌گیرند.

چند ساعت در شبانه روز می خوابید؟

یکی دیگر از روش های شناسایی مزاج و طبع هر فرد بررسی ساعت، کیفیت و چگونگی خواب هر فرد است. درمانگران طب سنتی با بررسی کیفیت و کمیت خواب و بررسی دیگر ویژگی های فردی می‌توانند مزاج افراد را شناسایی کنند. از دیدگاه این گروه افرادی که در طول شبانه روز به اندازه کافی می‌خوابند و افرادی که در خوابیدن افراط و تفریط می کنند طبع و مزاجی متفاوت دارند.

اگر در گروه افرادی هستید که ساعت خواب شما بیشتر از حد مجاز یعنی ۸ ساعت است در این صورت در گروه افرادی قرار دارید که دارای مزاج سرد و تر یا سرد و مرطوب هستید.

ولی اگر ساعت خواب شما کمتر از ۸ ساعت است و شما در بیشتر ساعات روز بیدار هستید و کار می‌کنید یا خود را به کاری سرگرم و مشغول می‌کنید در گروه افرادی که دچار مزاج گرم و خشک هستند، قرار می‌گیرید.

اگر در گروه افرادی هستید که ساعت خواب شما بیشتر از حد مجاز یعنی ۸ ساعت است در این صورت در گروه افرادی قرار دارید که دارای مزاج سرد و تر یا سرد و مرطوب هستید.

اجابت مزاج

رنگ مدفوع و کیفیت آن از دیگر مواردی است که توسط درمانگران طب سنتی برای تشخیص نوع مزاج استفاده می‌شود. برای این منظور بررسی کل فضولات بدن شامل ادرار، مدفوع، عرق، مو، ناخن و خون در تشخیص دقیق نوع مزاج و طبع موثر است.

  • اگر رنگ مدفوع یا ادرار تیره تر از حد معمول یا بدبوتر از حد نرمال باشد این امر نشان دهنده گرمی مزاج و غلبه صفرا در بدن است.
  • بی رنگ بودن فضولات و کم بودن بوی آن از علائم سردی مزاج است.

بررسی مو

  • افراد دارای رشد موی زیاد و اصطلاحا پرمو در طب سنتی در گروه گرم مزاجان قرار می‌گیرند.
  • افراد دارای رشد موی کم و ابروهای نازک و بدن کم مو جزو افراد با مزاج سرد هستند.
  • مجعد و حالت‌دار بودن موها، کلفت بودن موها به همراه رشد سریع و زیاد مو در سر و اندام‌ها نشانه‌ای از مزاج گرم و خشک است.
  • کم پشتی به همراه نازک بودن موها و موی خیلی صاف و لخت علامت مزاج سرد و تر است. همچنین پدیدار شدن موی سفید زودتر از موقع نیز نشانه‌ای از غلبه تری و سردی در بدن است.

شناسایی طبع سرد و خوراکی‌هایی که باید میل کنند 

یکی از بهترین خوراکی‌هایی که افراد سرد مزاج باید میل کنند گوشت گوسفند، گوشت گنجشک و گوشت شتر می‌باشد. این دسته از افراد بعد از اینکه شناسایی طبع خود را انجام دادند، باید سبزی‌های گرمی مانند نعناع هم مورد استفاده قرار دهند، همچنین سبزی‌های دیگری مانند جعفری، ترخون، مرزه، انواع کلم و … هم باید استفاده شود.

عسل، کشمکش، تخم شربتی، بارهنگ، زیره، زعفران و … از حمله دیگری خوراکی‌هایی می‌باشد که باید افراد سرد مزاج مورد استفاده قرار دهند. شما بعد از اینکه مزاج خود را با روش‌هایی که در بالا بیان کردیم به خوبی شناسایی کردید باید خوراکی‌هایی که برای شما مفید است را میل کنید.

برای دریافت بهترین رژیم غذایی می‌توانید از پزشکانی که در این زمینه تخصص زیادی دارند مشورت‌های لازم را دریافت کنید و بهترین تغذیه را داشته باشید.

. عسل، کشمکش، تخم شربتی، بارهنگ، زیره، زعفران و … از حمله دیگری خوراکی‌هایی می‌باشد که باید افراد سرد مزاج مورد استفاده قرار دهند.

شناسایی طبع گرم و خوراکی‌هایی که باید میل کنند

از آنجایی که گرم مزاج‌ها بعد از شناسایی طبع خود به خوبی متوجه شدند که استعداد چاقی دارند باید در مصرف شیرینی دقت کنند که بیش از حد این خوراکی را مورد استفاده قرار ندهند. همچنین این دسته از افراد باید بدانند که غذاهای پرحجم مانند ماکارونی و آش رشته را نباید مصرف کنند، چرا که برای سلامتی آنها ضرر دارد.

بیشتر میوه‌هایی که در هر فصل وجود دارد را این دسته از افراد می‌توانند مورد استفاده قرار دهند و میل کنند، بیشتر میوه‌هایی را که افراد سرد مزاج نباید مصرف کنند را این دسته از افراد به راحتی می‌توانند مورد استفاده قرار دهند و میل کنند.

به عنوان مثال گوجه و خیار از جمله میوه‌هایی می‌باشد که افراد سرد مزاج نباید از آن استفاده کنند ولی برای کسانی که گرم مزاج هستند این میوه فواید بسیاری دارد.

لیست غذاهای با طبع سرد و طبع گرم

از غذاهایی با طبع سرد می‌توان به گوشت گاو، نان جو، ماهی، مرغ ماشینی، کره، گل‌کلم، کرفس، مرکبات، زرشک، کشک، ماش، باقلا، قارچ، ریواس، زردآلو، آلو، گلابی، انار، بادمجان، نخودفرنگی، توت‌فرنگی، و مانند آن اشاره کرد.

برخی از غذاهایی با طبع گرم مانند مرغ خانگی، گوشت گوسفند، گوشت شتر، نان گندم، انگور، عسل، تخم‌مرغ، نخود، گردو، طالبی، هویج، انجیر، توت، گوشت شترمرغ، گوشت بوقلمون، گوشت بز، شیر بز و مانند آن هستند.

بیشتر بخوانید: 50 مواد غذایی مفید برای پوست سالم

آیا مزاج شناسی در ازدواج مهم است؟

در ازدواج تطبیق نسبی مزاج دو طرف اهمیت دارد؛ به طوری که ازدواج یک گرم مزاج با یک سرد مزاج موجب مشکلاتی می‌شود. افراد دارای مزاج گرم عموما افرادی پرانرژی هستند و برعکس افراد با مزاج سرد کند و سست هستند.

در ازدواج، کنار هم قرار گرفتن این دو گروه باعث انتقاد از دو سمت می‌شود. همین تفاوت مزاج، مشکلات جنسی هم برای این دو فرد ایجاد می‌کند. پس قبل از ازدواج به مزاج طرف مقابل هم باید توجه کرد.

همین تفاوت مزاج، مشکلات جنسی هم برای این دو فرد ایجاد می‌کند. پس قبل از ازدواج به مزاج طرف مقابل هم باید توجه کرد.

برای مزاج شناسی به چه کسی باید مراجعه کرد؟

اگر می‌خواهید بدانید که مزاجتان چیست، دکتر طب سنتی می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند. دکتر طب سنتی کسی است که در زمینه تشخیص مزاج و کمک به کنترل آن مهارت دارد. وی با استفاده از آزمون مزاج شناسی و بررسی ویژگی‌های ظاهری می‌تواند تشخیص دهد که مزاج غالب شما چیست.

مزاج شناسی به شما کمک می‌کند تا بدنی سالم‌تر و زندگی شادتری داشته باشید. شما باید مزاج خود را با توجه به سن، ویژگی‌های جسمی و روحی تعیین کنید.

شما بعد از اینکه شناسایی طبع خود را انجام دادید و به خوبی متوجه شدید که گرم مزاج هستید باید با پزشک متخصص که در زمینه شناخت انواع مزاج‌ها تخصص دارد مشورت کنید تا بهترین خوراکی‌ها و مواد غذایی را به شما معرفی کند. اگر تمامی خوراکی‌ها را در رژیم غذایی خود استفاده کردید و رعایت نمودید سلامت بدن شما تضمین می‌شود و هرگزی بیمار نمی‌شوید.

مزاج چیست؟

مزاج، طبع یا خلط برآیند تاثیر محیط و ارکان مادی هستی در یک گیاه، حیوان یا انسان است. به طور کلی ۹ نوع مزاج داریم که شامل سرد، گرم، تر، خشک (مزاج‌های ساده)، سرد و تر، سرد و خشک، گرم و تر، گرم و خشک، (مزاج‌های مرکب) و مزاج معتدل است.

آیا با چگونگی خواب میتوان مزاج را شناسایی کرد؟

یکی دیگر از روش های شناسایی مزاج و طبع هر فرد بررسی ساعت، کیفیت و چگونگی خواب هر فرد است. درمانگران طب سنتی با بررسی کیفیت و کمیت خواب و بررسی دیگر ویژگی های فردی می‌توانند مزاج افراد را شناسایی کنند.

از راه های شناسایی طبع سرد چیست؟

 یکی دیگر از راه‌های شناسایی طبع سرد این است که آنها همیشه گوشه نشین می‌باشند و ترجیح می‌دهند در یک گوشه‌ای خلوت کنند و تنها باشند. این دسته از افراد از نظر روحی و روانی نیاز شدیدی به تنهایی دارند و زیاد با افراد دیگر ارتباط برقرار نمی‌کنند.

۹ آبان ۱۴۰۱ ۳ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.

3 دیدگاه برای شناسایی طبع گرم و سرد؛ روش‌ها و قلق‌هایی که باید بدانید!

سلام بنده خانم هستم ۳۳ سالمه بدنم اصالتا سرده یه غذای سردی مصرف کنم بدنم واکنش نشون میده استخوان هام حتی پوست بدنم کلا دایم سرده انکار تازه از فریز درآورده باشم خیلی دوست دارم بدنم گرم باشه ولی توی گرما تحمل ندارم هی عرق ریزی میکنم حتی توی فصل بهار همه لباس گرم تن میکنن من با یه پارچه ساده نخی هم گرمم میشه تفت و حرارتم میزنع بیرون حتی ببخشید بو هم میگیرم انکار از داخل بدنم آتش بیرون میزنع لطفاً راهکار ارایه بدین چکار کنم؟

سلام
این علامتها که فرمودید در خیلی از افراد وجود داره و مشترک است
مثلا من هم یسری علایم گرم مزاج ها رو دارم و یکسری علایم سرد مزاج ها، با این وضعیت چطور میتوان نوع مزاج را مشخص کرد؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

سلام و وقت بخیر .. حتما باید به دکتر طب سنتی مراجعه کنید.

فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی