پاکسازی پوست خشک
۲ آذر ۱۴۰۰ ۱۲ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

روش‌های صحیح پاکسازی صورت برای پوست خشک

به این مطلب امتیاز دهید

یکی از مشکلات پوستی که فرد می‌تواند به‌طور طولانی‌مدت یا موقت با آن درگیر باشد خشکی پوست است. خشکی پوست یک وضعیت ناراحت‌کننده است که معمولا با پوسته‌پوسته‌شدن، خارش و ترک‌خوردن پوست همراه است. این مشکلات و عوارض می‌تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود. برخی افراد به‌طور طبیعی دارای پوست خشکی هستند و گاهی نیز به‌دلیل روش‌های مراقبت و نگه‌داری غلط از پوست، با این عارضه روبه‌رو می‌شوند.

پوست خشک می‌تواند هر قسمت از بدن شما را تحت‌تاثیر قرار دهد. اما معمولا ًصورت، دست‌ها، بازوها و پاها را بیشتر درگیر می‌کند. برای درمان این نوع پوست و رسیدن به پوستی زیبا و لطیف، در بسیاری از موارد، تنها تغییرات سبک زندگی، استفاده از محصولات مراقبتی و مرطوب‌کننده‌های مناسب و  اجتناب از صابون‌های خشن و خشک‌کننده می‌تواند به رفع مشکل کمک کند.

همچنین پاکسازی صورت برای پوست خشک، یک راه موثر برای حل مشکل خشکی پوست شما است. اما در موارد حاد ممکن است به کمک یک پزشک متخصص پوست نیاز داشته باشید. در این مقاله سعی داریم به شناخت شما از پوست خشک و کم‌آب و روش‌های صحیح نگه‌داری و مراقبت از آن کمک کنیم.

روش پاکسازی صورت برای پوست خشک در منزل

پوست خشک مستعد آسیب‌های زیادی از جمله پیری و یا چین‌وچروک است. این امر به این معنی ا‌ست که افراد با پوست خشک، برای حفظ سلامت و زیبایی پوست صورت و بدن خود، باید مراقبت‌های لازم را انجام دهند. برخی روش‌های شست‌وشوی پوست و یا نگهداری از آن، جزو عادات غلط محسوب می‌شود که توصیه می‌شود هر چه زودتر آن‌ها را با روش‌های صحیح و مناسب با شرایط پوستی خود جایگزین کنید.

همچنین پاکسازی صورت برای پوست خشک، یک راه موثر برای حل مشکل خشکی پوست شما است.

در بحث تفاوت بین پوست خشک و پوست کم‌آب باید گفت که پوست خشک، دارای مقدار چربی کمی است، درحالی که پوست کم‌آب ، پوستی‌ست که با کاهش مقدار آب بین سلول‌های پوست مواجه است. پس برای پاکسازی صورت برای پوست خشک، بهتر است ابتدا با ویژگی‌های پوست خود به‌طور کامل آشنا شوید.

برای این مدل از پوست، یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید به‌طور روزانه انجام دهید، آبرسانی به پوست است. باید با استفاده از انواع محصولات مناسب و روغن‌های مختلف طبیعی، به حفظ رطوبت پوست پرداخت. برای رسیدن به این منظور، بخور دادن بسیار اهمیت دارد و باعث باز و تازه شدن منافذ پوستی شما می‌شود.

نکات مهم حمام‌کردن با پوست خشک

  • زمان کمتری را در حمام بمانید.
  • از آب داغ استفاده نکنید. آب ولرم بهترین گزینه است.
  • از شوینده‌های شیمیایی و قوی برای شست‌وشو پوست خود استفاده نکنید.
  • از محصولاتی استفاده کنید که حاوی روغن‌های طبیعی باشند. روغن آرگان و روغن زیتون توصیه می‌شود.
  • بعد از اتمام حمام‌گرفتن، پوست خود را با استفاده از لوسیون مناسب پوست خشک، مرطوب کنید.

مراحل پاکسازی صورت برای پوست خشک در خانه

  • پوست صورت خود را به‌طور کامل بشویید.
  • از پاک‌کننده‌های حاوی روغن‌های طبیعی و یا نرم‌کننده برای پاک کردن آلودگی‌ها از منافذ پوست خود استفاده کنید.
  • بعد از شستن صورت خود با آب ولرم، از مرطوب‌کننده مناسب پوست خشک استفاده کنید.
  • با نرم و مرطوب نگه‌داشتن مداوم پوست خود، به هیدراته ماندن همیشگی آن کمک کنید.
  • استفاده از روغن‌های طبیعی و گیاهی نیز بسیار اهمیت دارد.
  • محصول اسکراب و پاکسازی را متناسب با پوست خشک خود انتخاب و تهیه کنید.
  • با توجه به دستورالعمل موجود، پاکسازی را انجام دهید. پاکسازی صورت برای پوست خشک دارای استانداردها و مراحلی‌ست که باید به‌درستی انجام شود.
  • پوست خود را با کمی روغن، مانند روغن جوانه گندم ماساژ دهید. این‌کار به تغذیه مناسب سلول‌های پوست شما کمک می‌کند.
به پوستت جون تازه بده

برای پاکسازی پوست خشک در خانه از چه موادی استفاده کنیم؟

با توجه به وجود انواع مواد و روغن‌های گیاهی که هرکدام از آن‌ها تاثیر شگفتی بر روی سلامت پوست دارند، می‌توان در صورت آگاهی از نحوه استفاده از آن‌ها متناسب با ویژگی‌های پوستی خود، داشتن پوستی زیبا و باطراوت را تجربه کنید.

یکی از اسکراب‌ها و ترکیبات گیاهی برای پاکسازی صورت برای پوست خشک، استفاده از روغن نارگیل و ترکیب آب با مقداری شکر که دانه‌های ریزی نیز دارد، است. علت این پیشنهاد این است که روغن نارگیل دارای قدرت آبرسانی بسیار بالایی است.

همچنین شکر استفاده شده در این ترکیب، می‌تواند با خاصیت اسکرابی که ایجاد می‌کند، سلول‌های مرده را از سطح پوست جدا کرده و منافذ پوست شما را باز کند. این‌کار به گردش جریان خود در سطح پوست شما نیز بسیار کمک می‌کند. به خاطر داشته باشید که همیشه در استفاده از اسکراب‌ها و محصولات مربوط به پاکسازی پوست خود حساسیت و استمرار داشته باشید.

در روشی دیگر و به‌منظور پاکسازی صورت برای پوست خشک، می‌توانید از ترکیب عسل و جودوسر استفاده کنید. 2 قاشق غذاخوری عسل با 15 قطره روغن اسطوخودوس و نصف لیوان جودوسر پرک شده، را در یک مخلوط‌کن ریخته و با هم ترکیب کنید. مواد تهیه‌شده را روی پوست گردن و صورت خود بمالید و با حرکات دایره‌ای شکل، به‌خوبی ماساژ دهید. اجازه دهید تا مواد به مدت 10 دقیقه روی پوست بماند تا به‌خوبی اثر بگذارد. بعد از گذشت این زمان، پوست خود را با آب ولرم شست‌وشو دهید. وجود روغن اسطوخودوس، چربی و رطوبت لازم پوست شما را تامین می‌کند و پس از پاکسازی، با پوست خشک مواجه نمی‌شوید.

یکی دیگر از موادی که در خانه همه افراد موجود است و در پاکسازی صورت و درمان مشکلات پوستی مانند اگزما و آکنه بسیار مفید است، زردچوبه است.

شما می‌توانید به‌راحتی و با ترکیب نصف قاشق چایخوری زردچوبه و همین مقدار سرکه سیب با یک قاشق غذاخوری عسل، به لایه‌برداری طبیعی پوست خشک خود بپردازید. تنها کافی‌ست مواد رقیق بدست‌آمده از این ترکیب را به مدت 20 دقیقه روی پوست خود ماساژ دهید. پس از آن صورت خود را به‌طور کامل با آب ولرم بشویید.

باید بدانید که بعد از هر نوع پاکسازی صورت برای پوست خشک، باید برای رطوبت‎‌رسانی و هیدراته کردن پوست خود اقدام کنید. برای این منظور، می‌توانید از مرطوب‌کننده‌ها و لوسیون‌های مناسب پوست خشک و یا از روغن‌های طبیعی و ارگانیک که حساسیت کمتری را به‌همراه دارند استفاده کنید.

همچنین اهمیت آبرسانی به پوست خشک تا جایی‌ست که باید به‌عنوان یکی از مراحل مهم پاکسازی پوست درنظر گرفته شود

بیشتر بخوانید: مراحل پاکسازی پوست؛ 

مراحل پاکسازی پوست خشک صورت و آبرسانی

برای انجام پاکسازی صورت برای پوست خشک نیاز به انجام مراحلی‌ست که باید به‌درستی انجام شود. همچنین اهمیت آبرسانی به پوست خشک تا جایی‌ست که باید به‌عنوان یکی از مراحل مهم پاکسازی پوست درنظر گرفته شود. در ادامه به این مراحل توجه کنید.

حذف سلول‌های مرده پوست: برروی لایه بیرونی و سطحی پوست، سلول‌های مرده وجود دارد. به دلیل وجود کم‌آبی و چربی کم در پوست‌های خشک، این سلول‌های مرده خودبه‌خود و به‌صورت طبیعی از پوست جدا نمی‌شوند. به‌منظور ایجاد طراوت و درخشندگی پوست خود و همچنین آبرسانی و پاکسازی عمیق‌تر سلول‌های پوستی، باید این مرحله را با لایه‌برداری صحیح و به‌خوبی انجام دهید.

از بین‌بردن آلودگی‌های پوستی: تمیز کردن پوست از انواع آلودگی‌ها، روغن‌ها و سلول‌های مرده برای باز شدن منافذ پوستی شما بسیار مهم است. با توجه به پوست خود، بهترین و مناسب‌ترین اسکراب و لایه‌بردار را تهیه کنید.

آبرسانی و رطوبت‌رسانی به پوست: بعد از انجام مراحل بالا، مهم‌ترین مرحله پاکسازی صورت برای پوست خشک، مرحله آبرسانی است. برای این‌کار می‌توانید با استفاده از دستگاه‌های مختلف خانگی و ماسک‌های مخصوص و استاندارد، رطوبت و طراوت را به پوست خود هدیه دهید. بعد از انجام مرحله آبرسانی، از انواع لوسیون، سرم و روغن برای ماساژدادن به پوست خود استفاده کنید.

همان‌طور که به آن اشاره شد، یکی از مشکلاتی که افراد با پوست خشک با آن مواجه هستند، کم‌آبی پوست است. جالب است بدانید که خیلی از افراد با وجود برخی عوارض و علائم پوستی، حتی نمی‌دانند که پوست آن‌ها از چه نوع و گروه پوستی است. دانستن این موضوع در نحوه مراقب از پوست بسیار اهمیت دارد. در این قسمت به برخی علائم پوست کم‌آب اشاره می‌کنیم.

  • وجود خارش‌های پوستی
  • داشتن پوستی افتاده و خسته
  • عدم شفافیت و درخشندگی پوست
  • حساسیت پوستی و واکنش‌پذیر شدن پوست
  • بروز چین‌وچروک‌های ریز روی پوست
اسکین اسکرابر کیوت اسکین، درما اف
اسکین اسکرابر، جعبه ابزار پوست

۱۲ روش طلایی پاکسازی و آبرسانی پوست خشک

در این قسمت به مهم‌ترین نکات مربوط به پاکسازی صورت برای پوست خشک اشاره خواهیم کرد. توصیه می‌شود که افراد با پوست خشک حتما این روش‌ها و استاندارها را در مراقب و نگهداری از پوست خود، رعایت کنند.

حمام‌کردن صحیح یک روش پاکسازی صورت برای پوست خشک

در صورتی که بدون رعایت اصول درست مربوط به شست‌وشوی پوست خشک، حمام کنید، پوست شما خشک‌تر خواهد شد. باید بدانید که یکی از مه‌ترین روش‌های آبرسانی و رطوبت‌رسانی به پوست، حمام‌کردن است. پس به نکات زیر توجه کنید.

  • هنگام دوش‌گرفتن، در حمام را کامل ببندید.
  • بین 5 الی 10 دقیقه حمام کنید.
  • از آب ولرم برای شست‌وشوی پوست و مو خود استفاده کنید.
  • استفاده از شوینده‌های ملایم و طبیعی‌تر در الویت است.
  • استفاده از لوسیون و مرطوب‌کننده بعد از حمام را فراموش نکنید.

استفاده از مرطوب‌کننده بعد از حمام

بعد از هر بار شست‌وشو و پاکسازی صورت برای پوست خشک از مرطوب‌کننده مناسب پوست خشک استفاده کنید. این‌کار را بلافاصله بعد از اتمام شستن پوست انجام دهید تا تاثیر آن بیشتر شود.

استفاده از روغن‌ها و لوسیون‌های طبیعی برای پاکسازی صورت برای پوست خشک

روغن‌های طبیعی مانند روغن زیتون و یا روغن جوانه گندم گزینه عالی برای پاکسازی پوست خشک است. طبیعی و گیاهی بودن این مواد، حساسیت‌های پوستی شما را نیز کاهش می‌دهد.

مرطوب نگه‌داشتن پوست لب

افراد با پوست خشک، لب‌های خشکی نیز دارند. استفاده مداوم و همیشگی از روغن زیتون، روغن نارگیل و یا بالم لب برای مرطوب و زیبا نگه‌داشتن لب‌ها، توصیه می‌شود.

استفاده از موادشوینده مناسب با پوست خشک جهت پاکسازی صورت برای پوست خشک

استفاده از محصولاتی که حاوی موادشیمیایی قوی مانند هیدروکسی‌اسید و مانند اینها هستند، چربی پوست شما را ازبین می‌برند. به این صورت در پاکسازی صورت برای پوست خشک، شما با پوست خشک‌تر و حساس‌تری روبه‌رو هستید.استفاده از صابون‌های دست‌ساز که دارای روغن‌های طبیعی در ترکیبات خود هستند، توصیه می‌شود.

توجه به نوع اسکراپ پوست

پوست خشک، به دلیل حساسیت بالا، کمتر به اسکراب‌های مداوم و گران‌قیمت نیاز دارد. شما می‌توانید با استفاده ازیک لیف و شوینده مناسب به بازکردن منافذ و لایه‌برداری پوست خود بپردازید.

استفاده از دستکش

پوشیدن دستکش، در جلوگیری از شدت خشکی پوست شما بسیار موثر است. رعایت این‌کار به‌ویژه در زمستان، هنگام شست‌وشو و همچنین زمان استفاده از انواع شوینده‌های شیمیایی بسیار مهم است.

پوشیدن لباس نخی و پنبه‌ای

پوشیدن لباس‌هایی با مواد پلاستیکی به تحریک و حساسیت پوست شما کمک می‌کند. بهتر است از لباس‌هایی با جنس پنبه و نخ استفاده کنید و التهابات پوستی خود را کاهش دهید.

دوری از گرمای زیاد

از نزدیک‌شدن به شومینه، بخاری و حرارت زیاد جدا خودداری کنید. این نوع گرما، پوست را خشک‌تر کرده و به آن آسیب می‌رساند.

شستن دست‌ها

دقت داشته باشید که قبل از پاکسازی صورت برای پوست خشک و هرگونه شست‌وشوی آن، ابتدا دست‌های خود را بشویید. برای این‌کار از شوینده‌های ملایم که به نرمی و لطافت پوست شما کمک می‌کند، استفاده کنید.

استفاده صحیح از انواع پاک‌کننده‌ها

برای شست‌وشوی صحیح پوست، از پاک‌کننده‌ها به‌درستی استفاده کنید. بهتر است با استفاده از حرکات دست خود به‌صورت دورانی، مواد را روی پوست خود ماساژ دهید.

استفاده صحیح از اسکراب

برای پاکسازی صورت برای پوست خشک، استفاده یک بار در هفته از یک نوع اسکراب ملایم توصیه می‌شود. این اسکراب می‌تواند بسیار ساده ودردسترس شما باشد. لعاب برنج، انبه و زردچونه جزو موادی هستند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

قبل از پاکسازی صورت برای پوست خشک و هرگونه شست‌وشوی آن، ابتدا دست‌های خود را بشویید.

پاکسازی پوست خشک در منزل؛ زیبایی را به خود هدیه دهید

همان‌طور که می‌دانید، پاکسازی پوست همان لایه‌برداری از قشر بیرونی و سطحی پوست است. در این روند، سلول‌های مرده موجود برروی پوست مانند لکه‌ها، جای جوش‌ها و حتی جوش‌های ریز از بین می‌رود و با پوستی درخشان روبه‌رو می‌شوید.

اکثر افراد برای پاکسازی صورت برای پوست خشک به آرایشگاه‌ها و مراکز تخصصی مراجعه می‌کنند، اما این امر نیاز به صرف وقت و هزینه زیادی دارد.

ما توصیه می‌کنیم که برای لایه‌برداری همیشگی پوست خود، از روش‌های خانگی پاکسازی پوست نیز استفاده کنید. برای این‌کار هم می‌توانید دستگاه‌های مناسب این‌کار را که مخصوص پاکسازی در منزل است استفاده کنید و یا از مواد و ترکیبات گیاهی و طبیعی برای پاکسازی پوست خود استفاده کنید. در ادامه به چند نمونه اشاره می‌کنیم.

پاکسازی پوست خشک با قهوه: قهوه به‌عنوان یک لایه‌برار قوی شناخته می‌شود. قدرت لایه‌برداری آن نیز زیاد است، به‌همین دلیل بهتر است با روغن‌های طبیعی مخلوط و استفاده شود. 2 قاشق پودر قهوه، 1 قاشق ماست و 1 قاشق روغن نارگیل را باهم ترکیب و مخلوط کرده و به مدت 20 دقیقه روی پوست خود ماساژ دهید. بعد از شست‌وشو با آب ولرم، پوستی درخشان و لطیف را مشاهده خواهید کرد.

پاکسازی پوست با شکر: با ترکیب 2 قاشق شکر با دوقطره آب و دوقطره آب‌لیمو، به مواد مناسبی برای پاکسازی صورت برای پوست خشک می‌رسید. با قراردادن 10 الی 15 دقیقه از این مواد برروی پوست خشک خود، لایه‌برداری خفیفی را تجربه می‌کنید. بعد از این روش حتما از مرطوب‌کننده و روغن‌های طبیعی استفاده کنید.

آب زیاد پوست شما را بیشتر خشک می‌کند، اما بخارگرفتن می‌تواند گزینه خوبی باشد.

مراحل پاکسازی صورت برای پوست خشک

برای کسانی که پوست خشکی دارند، مراقبت از آن به‌همان اندازه کسانی که پوست چرب دارند دشوار است. یکی از این مراقبت‌ها که بسیار مهم نیز هست، پاکسازی و تمیزنگه‌داشتن و پاکسازی صورت برای پوست خشک است. در این قسمت به چند نکته برای تمیز، شفاف و سالم نگه‌داشتن پوست خشک اشاره می‌کنیم.

استفاده از پاک کننده مناسب: ترجیحاً صابون را انتخاب نکنید. زیرا صابون به‌سختی از پوست جدا می‌شود و مواد باقی مانده می‌تواند باعث خشکی بیشتر پوست شما شود.

در شبانه‌روز یکبار صورت خود را بشویید: شب‌ها صورت خود را با مواد پاک‌کننده مناسب بشویید و صبح‌ها فقط آبکشی کنید. زیرا شست‌وشوی مداوم پوست با شوینده‌ها باعث می‌شود پوست شما بیشتر خشک شود، مهم نیست که بهترین محصولات موجود در بازار را دارید یا خیر.

پوست خود را مرطوب کنید:  بعد از هربار شست‌وشو، پاکسازی و لایه‌برداری از مرطوب‌کننده‌ها و روغن‌های مناسب استفاده کنید. کسانی که پوست خشک دارند می‌توانند لایه‌برداری کنند، اما استفاده از محصولات ملایم کلید اصلی آن است. از محصولات دانه‌دار اجتناب کنید زیرا می‌توانند باعث ایجاد خراش‌های کوچک بر روی پوست حساس شما شوند.

استفاده از روش‌های طبیعی: گزینه‌های طبیعی، مانند مالش نمک و شکر برای پاکسازی صورت برای پوست خشک، مناسب است. بهتر است برای جلوگیری از خراشیدگی از یک نرم‌کننده یا روغن طبیعی استفاده کنید. روغن زیتون، روغن نارگیل و عسل همگی گزینه‌های خوبی هستند.

بخار گرفتن همیشگی: آب زیاد پوست شما را بیشتر خشک می‌کند، اما بخارگرفتن می‌تواند گزینه خوبی باشد. بهتر است آب خیلی داغ نباشد زیرا گرما نیز می‌تواند باعث تحریک و التهاب پوست خشک شود. بخار یک روش برای بازکردن منافذ و تامین رطوبت پوست بدون تشدید خشکی آن است.

محافظت از پوست با ضدآفتاب: در تابستان و در همه فصل‌ها از ضدآفتابی که دارای ترکیبات ضدحساسیت است، استفاده کنید. اگر در زمستان بیرون از خانه هستید تا حد امکان پوست خود را بپوشانید تا از آسیب باد و سرما به پوست خود، درامان باشید.

پوست، فاکتور مهمی در زیبایی افراد است. بروز کوچک‌ترین مشکل پوستی ممکن است زیبایی و طراوت چهره شما را تحت‌تاثیر قرار دهد. متاسفانه خیلی از افراد در مراقبت از پوست خود و روش‌های نگه‌داری و شست‌وشوی آن با عدم آگاهی روبه‌رو هستند و به این شکل به پوست خود آسیب می‌رسانند.

بیشتر بخوانید: چرا پاکسازی پوست واجب است؟

یکی از این آسیب‌ها کم‌آبی و خشکی پوست است که به درخشندگی و طراوت پوست ضربه می‌زند. در این مقاله سعی داشتیم به بررسی روش‌های صحیح مراقبت و پاکسازی صورت برای پوست خشک به‌منظور کمک به حفظ سلامت و زیبایی پوست شما بپردازیم.

منبع ++ 

علائم پوست کم‌آب چیست؟

1. وجود خارش‌های پوستی 2. داشتن پوستی افتاده و خسته 3. عدم شفافیت و درخشندگی پوست 4. حساسیت پوستی و واکنش‌پذیر شدن پوست

پاکسازی پوست خشک با قهوه چگونه میشود؟

قهوه به‌عنوان یک لایه‌برار قوی شناخته می‌شود. قدرت لایه‌برداری آن نیز زیاد است، به‌همین دلیل بهتر است با روغن‌های طبیعی مخلوط و استفاده شود. 2 قاشق پودر قهوه، 1 قاشق ماست و 1 قاشق روغن نارگیل را باهم ترکیب و مخلوط کرده و به مدت 20 دقیقه روی پوست خود ماساژ دهید. بعد از شست‌وشو با آب ولرم، پوستی درخشان و لطیف را مشاهده خواهید کرد.

چه محصولاتی چربی پوست را از بین میبرد؟

استفاده از محصولاتی که حاوی موادشیمیایی قوی مانند هیدروکسی‌اسید و مانند اینها هستند، چربی پوست شما را ازبین می‌برند. به این صورت در پاکسازی صورت برای پوست خشک، شما با پوست خشک‌تر و حساس‌تری روبه‌رو هستید.استفاده از صابون‌های دست‌ساز که دارای روغن‌های طبیعی در ترکیبات خود هستند، توصیه می‌شود.

۲ آذر ۱۴۰۰ ۱۲ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی