راهنمای استفاده از تونیک مو
۱۶ مهر ۱۴۰۱ ۱۱ دیدگاه sahar.fard

تونیک مو چیست؟ روش استفاده صحیح + مزایای استفاده

به این مطلب امتیاز دهید

آیا هنگام شانه زدن، معمولاً متوجه ریختن دسته‌ای از موهایتان روی زمین می‌شوید؟ آیا به دلیل ریزش مو از باز گذاشتن موهایتان خجالت می‌کشید؟ نگران نباشید شما تنها نیستید زیرا ریزش مو مشکلی است که بسیاری از مردم در سراسر جهان با آن روبرو هستند. خب سؤال اینجاست که آیا راه‌حلی برای رفع این مشکل وجود دارد؟ بله تونیک مو! تونیک‌های مو محلول‌های دارویی­ای هستند که به‌طور خاص برای رویش مجدد و افزایش ضخامت مو تولید شده‌اند. اگر به دنبال یک محصول مناسب برای رشد مو هستید تا پایان مقاله با کیوت مگ همراه باشید.

تونیک مو چیست؟

تونیک مو نوعی داروی تقویت‌کننده است که به تحریک گردش خون در فولیکول‌های مو و رشد آن کمک می‌کند. این محصول اغلب حاوی روغن‌های گیاهی، الکل و اتانول است که به دو صورت مایع یا ژل نیمه جامد(کرم یا پماد) تولید می‌شود؛ البته فرمولاسیون بدون روغن آن نیز وجود دارد.

جلوگیری از ریزش مو با استفاده از تونیک مو
تونیک‌های مو محلول‌های دارویی­ای هستند که به‌طور خاص برای رویش مجدد و افزایش ضخامت مو تولید شده‌اند.

ماساژ دادن مرتب پوست سر با تونیک مو می‌تواند جلوی ریزش مو را بگیرد و به ضخیم‌تر شدن و رشد مو کمک کند. این تقویت‌کننده‌های موی سر هم‌چنین سبب از بین رفتن خشکی پوست سر و کاهش شکنندگی مو شده و حتی در کنترل شوره سر نیز مؤثر هستند.

کافی است کمی از تونیک مو را کف دست خود بریزید، ابتدا با مالیدن دستان خود آن را گرم کنید و سپس به مو و پوست سر بمالید. برای ارتقا سلامت پوست سر و کمک به تحریک گردش خون، به‌آرامی پوست سر را ماساژ دهید.

تونیک مو نوعی داروی تقویت‌کننده است که به تحریک گردش خون در فولیکول‌های مو و رشد آن کمک می‌کند. ماساژ دادن مرتب پوست سر با تونیک مو می‌تواند جلوی ریزش مو را بگیرد و به ضخیم‌تر شدن و رشد مو کمک کند.
مزایای تونیک مو
این تقویت‌کننده‌های موی سر هم‌چنین سبب از بین رفتن خشکی پوست سر و کاهش شکنندگی مو شده و حتی در کنترل شوره سر نیز مؤثر هستند.
به پوستت جون تازه بده

مزایای استفاده از تونیک مو

حالت‌دهندگی موها

قبل از محبوب شدن سرم‌­ها و روغن‌های مو، اکثر مردم اغلب از تونیک مو برای حالت دادن و براق نشان دادن موهای خود استفاده می‌کردند. اگرچه امروزه تونیک‌های مو از مخلوط روغنی ساخته می‌شوند اما کمتر باعث چرب شدن مو شده و ظاهری براق و درخشان به موها می‌بخشند.

طراوت و تازگی مو

تقریباً همه تونیک‌های مو به تأمین رطوبت در پوست سر کمک می‌کنند. رطوبت کافی پوست سر به معنای شوره و خارش کمتر است. همچنین این رطوبت کمک می‌کند تا مقدار زیادی مواد مغذی به فولیکول‌های مو برسد که برای تولید کلاژن و رشد مو بسیار مناسب است.

این محصول برای ماه‌های تابستان که احتمالاً بیشتر بیرون از خانه هستید و عرق می‌کنید بسیار مناسب است. تونیک مو چیزی شبیه یک شامپو برای موهای خشک و یک نرم‌کننده است. این محصولات مراقبت از مو برای تحریک پوست سر و حجم دهی مو استفاده می‌شوند.

بیشتر بخوانید: مراقبت از مو در طب سنتی؛

بهبود سلامت پوست سر

ماساژ پوست سر اغلب یک مرحله مهم برای بهبود سلامت مو با تونیک است که سبب تحریک گردش خون و همچنین افزایش رشد مو می‌شود. درواقع ماساژ منظم، سلامت پوست سر را بهبود می‌بخشد و به‌نوبه خود در بهبود سلامت فولیکول‌های مو نیز مؤثر خواهد بود.

مبارزه با خشکی پوست سر

خشکی پوست سر ممکن است برای هر کسی اتفاق بیافتد به‌ خصوص برای افرادی که در آب‌وهوای خشک زندگی می‌کنند. چون تونیک‌های مو به‌راحتی روی مو و پوست سر می‌نشینند می‌توانند گزینه مناسبی برای رطوبت رسانی پوست سر باشند.

خشکی پوست سر ممکن است به‌خودی‌خود باعث شوره و سایر مشکلات پوستی نشود اما پوست سر را در برابر باکتری‌ها آسیب‌پذیرتر کرده و حتی باعث تضعیف گردش خون در سر می‌شود. هرکدام از این‌ها می‌توانند به ایجاد شوره، خارش، شکنندگی و ریزش مو منجر شوند.

آیون ماساژور - بهترین راه ماساژ پوست و یوگای صورت
آیون ماساژور کیوت اسکین، راز جوانی پوست

نرم‌کننده

آخرین فایده کلیدی تونیک مو این است که می‌تواند همانند یک نرم‌کننده عمل کند. به‌ویژه تونیک‌هایی که حاوی روغن‌های گیاهی طبیعی هستند می‌توانند فواید بسیار زیادی برای سلامت و بافت مو داشته باشند. بعد از آشفته شدن موهایتان به دلیل حالت دادن بیش‌ازحد، چند قطره تونیک مو می‌تواند به بازیابی مو کمک کند.

اگرچه بیشتر تونیک‌ها باید قبل از خواب شسته شوند اما موارد اندکی نیز وجود دارند که به‌عنوان درمان‌کننده عمل می‌کنند و باید یک شب روی سر بمانند. اگر موهایتان مستعد شکنندگی و خشکی است یک تونیک تقویت‌کننده از روغن طبیعی می‌تواند کمک زیادی به کیفیت و سلامت کلی موهایتان بکند.

جلوگیری از ریزش مو با تونیک مو
ماساژ پوست سر اغلب یک مرحله مهم برای بهبود سلامت مو با تونیک است که سبب تحریک گردش خون و همچنین افزایش رشد مو می‌شود.

آیا تونیک مو در جلوگیری از ریزش مو مؤثر است؟

ریزش مو که منجر به نازک شدن و طاسی سر می‌شود می‌تواند ناشی از ژنتیک یا تغییرات هورمونی باشد. اگرچه طاسی نوعی ریزش مو تدریجی است که در مردان شایع‌تر است اما ریزش مو هر دو گروه زنان و مردان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

تونیک‌های گیاهی نوعی تقویت‌کننده‌های طبیعی مو هستند که می‌توانند ریزش مو یا سرعت ریزش را کاهش دهند. این داروی تقویت‌کننده مو از روغن‌های گیاهی تشکیل شده است که همه آن‌ها در کنار هم می‌توانند فولیکول‌های مو را تقویت کرده، شوره سر را از بین ببرند و در بازگرداندن رنگ موها مؤثر باشند! علاوه بر این باعث افزایش ضخامت، تقویت و براقیت مو می‌شود و می‌تواند از ریزش مو جلوگیری کند.

اگر می‌خواهید در مورد گیاهان شگفت‌انگیز موجود در تونیک‌­های مو بیشتر بدانید به لیست زیر نگاهی بیندازید:

گیاهان به کار رفته در تونیک مو

برای اطمینان از تهیۀ یک تونیک موی خوب، باید به دنبال برخی مواد تشکیل دهنده خاص در آن باشید. اگر می‌خواهید از انتخاب یک تونیک موی خوب مطمئن شوید، باید به دنبال مواد تشکیل دهنده‌ای که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم، باشید:

  • گزنه

اولین گیاه شگفت‌انگیز در مبارزه با ریزش مو گزنه است که به رشد مجدد مو کمک می‌کند. این گیاه حاوی مواد مغذی مهم ازجمله ویتامین K،C و D و همچنین مواد معدنی بی‌شماری است که می‌توانند مستقیماً به پوست سر نفوذ کنند. همچنین این ماده پوست را به‌آرامی تحریک می‌کند و همانند یک قابض ­کننده خفیف عمل می‌کند.

در صورت داشتن شوره سر گزنه می‌تواند گزینه خوبی باشد زیرا هم به از بین بردن شوره سر کمک می‌کند و هم به باکتری‌ها و قارچ‌هایی که معمولاً در پوست سر ایجاد مشکل می‌کنند، حمله می‌کند. برگ گزنه غنی از سیلیس و گوگرد است و باعث درخشش و سلامت مو می‌شود. همچنین به بازگردان رنگ اصلی مو کمک می‌کند!

  • رزماری

رزماری به دلیل خواص بی‌شماری که دارد امروزه در بیشتر محصولات مراقبت از مو استفاده می‌شود. این ماده باعث تحریک مو شده و همچنین می‌تواند در پوست سر جایی که فولیکول‌های مو می‌توانند به مواد مغذی دسترسی پیدا کنند، نفوذ کند.

ازآنجایی‌که رزماری تحریک‌کننده پوست سر است به بهبود گردش خون در پوست سر نیز کمک می‌کند و همانند سایر مواد تقویت‌کننده گردش خون، دارای فواید داخلی و همچنین موضعی بی‌شماری است.

با افزایش جریان خون در پوست سر، به فولیکول‌های مو این امکان را می‌دهد که از مواد مغذی رژیم غذایی شما بهره بیشتری ببرند. این گیاه یک ماده ضدالتهابی است که پوست تحریک‌شده سر را تسکین می‌بخشد.

  • دم اسبی

یکی دیگر از گیاهان خارق‌العاده و مؤثر در رشد مو، دم‌اسبی است. این گیاه حاوی سیلیس است که باعث براقیت و صاف شدن مو می‌شود و درعین‌حال رشد مو را نیز تنظیم می‌کند.

بومادران
این گیاه حاوی سیلیس است که باعث براقیت و صاف شدن مو می‌شود و درعین‌حال رشد مو را نیز تنظیم می‌کند.
  • بومادران

این گوهر کوچک درواقع دارای خواص قابض­ کنندگی طبیعی است، به این معنی که به سفت شدن منافذ پوست سر کمک می‌کند و درنتیجه فولیکول مو را محکم‌تر کرده و به‌نوبه خود مانع ریزش مو می‌شود.

  • آویشن

  این گیاه انواع مواد مغذی‌ای که برای رشد مو ضروری است را به فولیکول‌های مو وارد می‌کند. آویشن سبب تحریک گردش خون در پوست سر و درنتیجه تقویت رشد مو می‌شود.

  • چوب درخت غان

با این گیاه به موهای ضخیم و پُر سلام کنید! این گیاه همچنین شوره و خشکی پوست سر را از بین می‌برد و درعین‌حال از شکنندگی و خشکی موها نیز جلوگیری می‌کند.                         

  • نارون کوهی

نارون کوهی فواید زیادی برای پوست و مو داشته و همچنین به‌عنوان یک متعادل‌کننده بهترین عملکرد را دارد. این گیاه نیز با خاصیت قابض­کنندگی­ای که دارد می‌تواند در مبارزه با شوره سر و سایر مشکلات شایع پوست سر مفید باشد. همچنین برای بازیابی درخشش و رشد مو نیز مفید است.

اما یکی از بزرگترین مزایای این ماده برای آقایانی است که به‌طور طبیعی موهای چربی دارند؛ این چربی از مو نیست بلکه به دلیل تجمع سلول‌های مرده روی پوست سر است. نارون کوهی و مواد مغذی موجود در آن به از بین بردن سبوم اضافی پوست سر کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: مقایسه بوتاکس و کراتینه؛

روش صحیح استفاده از تونیک مو

مواد تشکیل دهندۀ تونیک رشد مو بسیار مهم است؛ اما نحوه استعمال تونیک روی پوست سر نیز به همان اندازه اهمیت دارد.

هیچ روش استفاده‌ای وجود ندارد که برای همۀ افراد به یک اندازه مؤثر باشد. بنابراین توصیه می‌کنیم روشی که از آن لذت می‌برید را دنبال کنید. جهت استفاده از محصولات مناسب رشد مو می‌توانید روش زیر را به کار ببرید:

۱. مقدار کمی تونیک مو را کف دست خود بریزید. نوک انگشتان دست مخالف را درون تونیک فرو کرده و سپس آن را به آرامی روی پوست سرتان بمالید.

هنگامی که کل مواد را روی پوست سرتان زدید، از نوک انگشتان دو دست خود استفاده کرده و پوست سرتان را ماساژ دهید

۲. تونیک را به شکل دایره‌های کوچک روی سر خود ماساژ دهید. این کار را از رستن‌گاه مو شروع کرده و به تدریج همه پوست سر را به آن آغشته کنید.

۳. هنگامی که کل مواد را روی پوست سرتان زدید، از نوک انگشتان دو دست خود استفاده کرده و پوست سرتان را ماساژ دهید. این کار را مجدد از رستن‌گاه مو شروع و به آرامی به سمت فرق سر حرکت کنید.

۴. پشت سر خود را فراموش نکنید، تونیک باید با همان حرکت های دایره ای به تمامی قسمت های پوست سر برسد.

ماساژ پوست سر به صورت دایره‌ای باعث می شود پخش وجذب محصول افزایش پیدا کند. همچنین این کار به کاهش التهاب و تنش مزمن پوست سر کمک می‌کند. برای دستیابی به بهترین نتیجه باید چند ساعت تونیک روی پوست سرتان باقی بماند، البته بهتر است این کار را شب انجام داده و هنگام صبح سرتان را با آب ولرم بشویید.

آیا می توان هر روز از تونیک مو استفاده کنم؟

برای استفاده از تونیک مو در زمان بندی مشخص برای دریافت بازده ای باید با مشاوره یا پزشک پوست و مو خود مشاوره بگیرید، اگر هم می خواهید به صورت روزانه استفاده کنید پیشنهاد می‌کنیم روزانه مقدار کمی استفاده کنید.

حتماً هنگام انجام ماساژ به طور مساوی روی سر خود را بپوشانید، می‌توان انواع آسیب های پوست سر و مو را از جمله شوره سر خلاص شوید.

کلام آخر اینکه شاید استفاده از تونیک مو برای جلوگیری از ریزش مو کمی طاقت‌فرسا به نظر می‌رسد اما ارزش آن را دارد که امتحانش کنید! بنابراین تا دیر نشده محصول موردعلاقه خود را انتخاب کنید و پس از استفاده، تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.شما چه تجربه‌ای از مصرف تونیک‌ مو دارید؟

تونیک مو چیست؟

تونیک مو نوعی داروی تقویت‌کننده است که به تحریک گردش خون در فولیکول‌های مو و رشد آن کمک می‌کند. این محصول اغلب حاوی روغن‌های گیاهی، الکل و اتانول است که به دو صورت مایع یا ژل نیمه جامد(کرم یا پماد) تولید می‌شود؛ البته فرمولاسیون بدون روغن آن نیز وجود دارد.

آیا گیاه گزنه برای پوست سر مفید است؟

اولین گیاه شگفت‌انگیز در مبارزه با ریزش مو گزنه است که به رشد مجدد مو کمک می‌کند. این گیاه حاوی مواد مغذی مهم ازجمله ویتامین K،C و D و همچنین مواد معدنی بی‌شماری است که می‌توانند مستقیماً به پوست سر نفوذ کنند. همچنین این ماده پوست را به‌آرامی تحریک می‌کند و همانند یک قابض ­کننده خفیف عمل می‌کند.

آیا تونیک مو خشکی پوست را درمان میکند؟

خشکی پوست سر ممکن است برای هر کسی اتفاق بیافتد به‌ خصوص برای افرادی که در آب‌وهوای خشک زندگی می‌کنند. چون تونیک‌های مو به‌راحتی روی مو و پوست سر می‌نشینند می‌توانند گزینه مناسبی برای رطوبت رسانی پوست سر باشند.

۱۶ مهر ۱۴۰۱ ۱۱ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی