هایفوتراپی شکم
۱۸ مهر ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

هایفوتراپی شکم؛ هزینه‌ها، روش درمان، عوارض و مزایا

به این مطلب امتیاز دهید

وقتی روی ترازو قرار می‌گیرید و با اضافه‌وزن مواجه می‌شوید، یعنی زمان آن فرا رسیده دست‌به‌کار شوید و کوه چربی‌ها را از بین ببرید. مسئله لاغری با کاهش چربی بسیار متفاوت است و هایفوتراپی شکم یکی از همان راهکارهایی است که جلوی افزایش وزن مجدد را می‌گیرد. استفاده از روش‌های پرخطر و دردناک مثل لیپوساکشن و جراحی ناحیه شکم در دهه‌های اخیر مورد توجه اکثر پزشک‌ها قرار گرفته است. اما حالا با تحولی که در روش‌های زیبایی و لاغری به‌وجود آمده، بیمار می‌تواند بدون تحمل درد، پس از اتمام درمان به روتین زندگی خود مشغول شوند. هایفوتراپی شکم یکی از رایج‌ترین روش‌های زیرمجموعه هایفوتراپی است. این روش که بیش‌ از یک‌دهه است مورد توجه بیماران و پزشکان قرار گرفته، شامل یک شیوه جالب از درمان است که مبتنی بر تاباندن اشعه فراصوت طراحی شده. برای اطلاع بیشتر در مورد این شیوه درمانی با ما همراه شوید.

هایفوتراپی چیست و چگونه انجام می‌شود؟

هایفوتراپی یا High-Intensity Focused Ultrasound (HIFU Therapy) یک نوع سونوگرافی است که به‌صورت مشخص برای زیبایی و ایجاد تغییرات بنیادین در پوست انسان به‌کار گرفته می‌شود. این نوع درمان به‌عنوان جایگزینی برای روش‌های تهاجمی مثل جراحی در نظر گرفته می‌شود که بدون انجام هیچ‌گونه تزریق یا جراحی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اما حالا با تحولی که در روش‌های زیبایی و لاغری به‌وجود آمده، بیمار می‌تواند بدون تحمل درد، پس از اتمام درمان به روتین زندگی خود مشغول شوند.

برای انجام این روش نیازی نیست به بیمار داروهای بی‌حسی تزریق شود. این روش مانند روش‌های سنتی دیگر شامل هیچ دوره استراحتی نمی‌شود و دوره نقاهت هم ندارد. در درمان با استفاده از شیوه هایفوتراپی، از انرژی فراصوت یا اولتراسوند بهره می‌گیرند تا تولید کلاژن در سطح پوست افزایش یابد، اما این مسئله چه ربطی به لاغری دارد؟

در هایفوتراپی، انرژی حاصل از امواج فراصوت را روی ناحیه مشخصی از بدن یا پوست متمرکز می‌کنند تا درمان صورت بپذیرد. برای مثال، در مواقعی که از هایفوتراپی برای درمان مشکلات پوست استفاده می‌شود، نواحی پوست را دچار آسیب سلولی می‌کنند تا سیستم بدنی انسان برای ساختن کلاژن جدید دست‌به‌کار شود.

در مواقعی که از این شیوه درمانی برای لاغری استفاده می‌شود، هدف اصلی،کاهش سلول‌ها و توده‌های چربی نیست، بلکه هدف، حذف دائمی آنهاست. انرژی ناشی از امواج فراصوت به بافت‌های عضلانی شکم و سایر نواحی نفوذ می‌کند و لایه‌های چربی مرده را تجزیه می‌کند.

از آنجایی که امواج فراصوت به یک نقطه مشخص در بدن تابانده می‌شوند، هیچ اثری از آسیب‌های بدنی نخواهد بود. برای مثال وقتی قرار است از هایفوتراپی برای از بین بردن چربی‌های شکم استفاده شود، هیچ آسیبی متوجه بافت سینه یا پهلوهای شما نخواهد شد. هدف در هایفوتراپی شکم، ایجاد کلاژن بیشتر در بافت پوست نیست، بلکه پزشک می‌خواهد عملیات چربی‌زدایی را استارت بزند.

بیشتر بخوانید: هایفوتراپی چیست؟

به پوستت جون تازه بده

چه تفاوتی بین لاغری شکم و کاهش چربی وجود دارد؟

مسئله مهمی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که هایفوتراپی به‌هیچ‌وجه یک روش برای لاغر کردن معمولی نیست. معمولاً لاغر کردن شامل عملیاتی می‌شود که در آن با استفاده از رژیم غذایی یا ورزش مداوم، وزن به‌صورت موقتی کاهش می‌یابد و تولید چربی به تعادل می‌رسد.

زمانی که توده‌های چربی در ناحیه شکم شما انباشته می‌شوند و شما از رژیم غذایی استفاده می‌کنید، حجم سلول‌های چربی را کاهش می‌دهید و نهایتاً آنها حذف نمی‌شوند. هایفوتراپی شکم شامل یک شیوه درمانی تخصصی است که در آن می‌توان سلول‌های چربی را برای همیشه از بین برد و راه را بر افزایش وزن مجدد بست.

پس از این‌که بیمار با استفاده از هایفوتراپی شکم درمان می‌شود، دیگر بعید است توده‌های چربی در ناحیه شکمی او پدیدار شود. البته نباید فراموش کرد عوامل مختلفی همچون وراثت یا استفاده نکردن از یک رژیم غذایی خوب هم می‌توانند باعث ایجاد توده‌های چربی جدید شوند. مثلث «استراحت کافی، غذای مناسب و سبک زندگی سالم» تنها مکملی است که می‌تواند هایفوتراپی را نتیجه‌بخش جلوه دهد و اثرات مثبت آن را تا مدت‌زمان قابل توجهی تمدید کند.

پس از این‌که بیمار با استفاده از هایفوتراپی شکم درمان می‌شود، دیگر بعید است توده‌های چربی در ناحیه شکمی او پدیدار شود.

هایفوتراپی لاغری چیست و چه کاربردی دارد؟

 حتماً با تبلیغات پرزرق‌وبرقی که در مورد لاغری در تلویزیون‌ و بیلبوردها نشان داده می‌شوند، آشنا هستید. واقعیت این است که هیچ کدام از آنها نمی‌توانند سریع‌ترین نتیجه ممکن را در اختیارتان قرار بدهند. در جریان هایفوتراپی شکم، امواج فراصوت به داخل لایه‌های زیرین پوست نفوذ می‌کنند تا در سریع‌ترین روش ممکن باعث تجزیه سلول‌های بافت مورد نظر شوند.

نتایج لاغری با هایفوتراپی پس از حدود 45 روز قابل مشاهده هستند و بیماران می‌توانند در کمتر از 2 ماه، اثرات مثبت آن را مشاهده کنند. برای دستیابی به نتایج مثبت هایفوتراپی لاغری، لازم است بیمار تا 2 هفته اول هیچ انتظاری در مورد اثرات واقعی آن نداشته باشد. همچنین، به‌طور متوسط حدود 6 جلسه زمان نیاز است تا دوره اولیه درمان تکمیل شود.

آزمایشات بالینی در مورد هایفوتراپی نشان داده‌اند در هر جلسه درمانی، حدود 4 تا 6 سانتی‌متر از ناحیه چربی‌های شکم مورد نفوذ مستقیم قرار می‌گیرند و برای تکمیل درمان باید همه مساحت شکم یا پهلوها مورد هدف قرار بگیرند. بیمارانی که می‌خواهند اثرات واقعی این شیوه درمانی را مشاهده کنند، بهتر است صبور باشند و 3 الی 4 ماه منتظر بمانند.

هایفوتراپی لاغری برای چه کسانی مناسب است؟

در حالت ایده‌آل، هر کسی که به‌دنبال کاهش چربی در نواحی مختلف بدن خود است، باید در ابتدا بداند که این شیوه درمانی برای ساختار بدنش مناسب است یا خیر. این شیوه درمانی بیشتر از همه برای آن‌دسته از افرادی مناسب است که از یک رژیم غذایی ثابت و برنامه ورزشی منظم پیروی می‌کنند.

همچنین، افرادی که می‌خواهند مقدار قابل توجهی از اضافه وزن خود را از دست بدهند هم کاندیدای مناسبی برای هایفوتراپی شکم هستند. بدیهی است بیماران تحت معالجه این درمان باید برای کاهش وزن و توده‌های چربی در تمامی نقاط بدن خود تلاش کنند؛ چرا که هایفوتراپی شکم تنها به چربی‌زدایی در یک نقطه خاص بدن کمک می‌کند.

برخی افراد مخصوصاً خانم‌هایی که دوره بارداری را پشت سر می‌گذرند، با ترک خوردن و افزایش لکه‌های پوستی در ناحیه شکمی خود مشکلات بسیاری دارند. هایفوتراپی علاوه بر این که به کاهش چربی منجر می‌شود، برای درمان مشکلات پوستی هم مفید است و می‌توان به پوستی یک‌دست و یک‌رنگ دست پیدا کرد. البته این روش درمانی نمی‌تواند به‌عنوان راهی برای درمان بیماری چاقی مفرط در نظر گرفته شود و برای افرادی که از چاقی رنج می‌برند، مناسب نیست.

چه میزان چربی در طول هایفوتراپی کم می‌شود؟

طبق نتایجی که از تاثیر این روش درمانی در دست است، حدود 20 الی 40 درصد از چربی‌ها در هر جلسه حذف می‌شوند. البته بهتر است پیش از شروع درمان با پزشک خود به‌خوبی مشورت کنید تا یک برنامه درمانی مناسب و سفارشی برای شما آماده شود. اگر احیاناً چاق هستید یا توده‌های چربی انباشته‌شده در یک قسمت از بدنتان بیشتر از سایر نقاط است، می‌توانید اثرات واقعی هایفوتراپی را مشاهده کنید.

هایفوتراپی شکم چه حسی دارد؟

برای اینکه پزشک بتواند کار خود را جهت درمان ناحیه شکمی شما آغاز کند، در ابتدا باید ژل اولتراسوند را روی پهلو یا شکمتان قرار دهد. این ژل مخصوص باعث می‌شود امواج فراصوت از طریق یک دستگاه ویژه به لایه‌های چربی مورد نظر اصابت کنند. دستگاه مخصوصی که اشعه‌های فراصوت را به نواحی چربی مورد نظر ارسال می‌کند، در رابطه با هر نقطه از بدن متفاوت عمل می‌کند.

برای مثال در هایفوتراپی شکم، دستگاه روی سطح پوست نگه داشته می‌شود و این کار به‌مدت 2 دقیقه ادامه خواهد یافت. این عملیات معمولاً در هر نقطه از ناحیه مورد نظر برای 2 الی 3 بار تکرار می‌شود تا اشعه‌ها موثر واقع شوند. احساس گرما، لرزش خفیف و کمی سنگینی روی شکم یا پهلوها از جمله احساساتی است که بیماران در طول جلسه درمان دارند.

البته حسی که این شیوه درمانی به بیماران القا می‌کند به‌هیچ‌وجه با سایر روش‌های درمانی، مخصوصاً روش‌های جراحی قابل مقایسه نیست. خطری که در روش‌های رایج مثل لیپوساکشن وجود دارد، در این روش وجود ندارد و می‌توان با خیالی راحت روی تخت مخصوص هایفوتراپی دراز کشید.

بیشتر بخوانید: هایفوتراپی غبغب؛ 

البته حسی که این شیوه درمانی به بیماران القا می‌کند به‌هیچ‌وجه با سایر روش‌های درمانی، مخصوصاً روش‌های جراحی قابل مقایسه نیست.

هایفوتراپی سه‌بعدی یا 3D HIFU چیست؟

هایفوتراپی 3 بعدی در حال حاضر پیشرفته‌ترین تکنولوژی موجود است که برای از بین بردن چربی‌های اضافه در یک جلسه استفاده می‌شود. این روش که سریع‌ترین اثر درمانی ممکن را دارد، باعث می‌شود انرژی حاصل از امواج فراصوت تا عمق 8 میلی‌متری پوست نفوذ پیدا کنند و باعث چربی‌زدایی شوند.

فرکانس بالای امواج فراصوت که در این روش مدرن وجود دارند، لایه‌های زیرین پوست را گرم و داغ می‌کند و باعث کشیدگی و سفت شدن پوست در ناحیه تحت درمان می‌شود.

این شیوه درمانی، نشاندن 2 هدف با یک تیر است، زیرا باعث زیبایی پوست شکم و پهلوها می‌شود. سلول‌های چربی تجزیه‌شده که در این روش درمانی نابود می‌شوند، از طریق فرایند طبیعی بدن یا به‌واسطه مکانیزم غدد لنفاوی حدود 3 ماه پس از اولین جلسه درمان دفع می‌شوند.

آیا هایفوتراپی می‌تواند جایگزین لیپوساکشن شود؟

هایفوتراپی یک روش جدید است که برای جایگزین کردن آن با دیگر روش‌های قدیمی باید منتظر نتایج محکم‌تری در آزمایشات بالینی بود. بدیهی است اگر بیماران با مشکلات حادتری روبه‌رو هستند، باید از روش‌های کارآمدتری همچون لیپوساکشن استفاده کنند و هایفوتراپی نمی‌تواند جوابگوی آنها باشد. در حال حاضر هایفوتراپی به‌دلیل مطمئن‌تر بودن و ارائه نتایج طبیعی‌تر در پوست می‌تواند جایگزینی برای لیپوساکشن باشد.

آیا هایفوتراپی شکم امن و مطمئن است؟

دستگاه HIFU با هدف لاغری و سفت شدن بافت پوست انسان در سال 2012 مورد تایید سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا (FDA) قرار گرفت. این روش درمانی به‌دلیل این که هیچ آسیبی به لایه‌های سطحی پوست انسان وارد نمی‌کند، امن و بی‌خطر است و نیاز به استراحت پس از درمان ندارد.

سهولت استفاده از این روش درمانی آنقدر بالاست که بیماران می‌توانند دستگاه‌های قابل حمل آن را تهیه نموده و آن را در منزل استفاده کنند. البته اگر می‌خواهید از اثرات مثبت این روش درمانی بهره‌مند شوید، این روش را در یک کلینیک یا بیمارستان و در حضور پزشک متخصص انجام دهید.

میکرودرم رویت
میکرودرم خانگی رویت، پوستتو احیا کن

تفاوت‌های بین هایفوتراپی پوست صورت و شکم

شاید بسیاری از افراد، هایفوتراپی را به‌دلیل کاربردی که در کشش بافت پوست صورت و جوانسازی دارد می‌شناسند. بعضی از افراد هم از این روش درمانی استفاده می‌کنند تا غبغب خود را از بین ببرند و به فرم صورت خود شکلی جدید ببخشند. تکنولوژی هایفوتراپی به حدی پیشرفت کرده که حالا با استفاده از کارتریج‌های مخصوص، انرژی امواج فراصوت را تا اعماق 4.5 میلی‌متری لایه عضلانی پوست (SMAS) ارسال می‌کنند تا لایه‌های چربی زیر پوست تحت تاثیر قرار بگیرند.

هدف از هایفوتراپی، گرم کردن نواحی مختلف پوست یا چربی انسان است تا پس از آن، اثرات خودترمیمی بدن نمایان شوند و مشکلاتی همچون چین‌وچروک، خطوط عمیق، افتادگی و شل شدن پوست، اسکار، آکنه، چربی و غیره برطرف گردند.

در بسیاری از مواقع و وقتی پزشک از امکانات پیشرفته‌تری استفاده می‌کند، امواج فراصوت تا اعماق 8 الی 13 میلی‌متری چربی‌ها نفوذ پیدا می‌کند تا اهداف مورد نظر محقق شوند. بسیاری از افراد با توجه به این روش درمانی، چربی نواحی مختلفی همچون شکم، باسن، ران و غیره را از بین می‌برند.

بسیاری از افراد با توجه به این روش درمانی، چربی نواحی مختلفی همچون شکم، باسن، ران و غیره را از بین می‌برند.

مروری بر مزایا و معایب هایفوتراپی لاغری

طبیعی است هایفوتراپی هم مانند همه روش‌های درمانی موجود در دنیای پزشکی دارای معایبی است. البته این معایب شامل مواردی جزئی می‌شوند که در اکثر مواقع اصلاً به‌چشم نمی‌آیند؛ چرا که مزایای این شیوه به‌مراتب بیشتر از ایرادهای احتمالی آن است. جدول زیر، بینشی کلی از مزایا و معایب این روش را در اختیارتان قرار می‌دهد:

مزایامعایب
در این روش، پزشک می‌تواند به‌واسطه دستگاه، محل ایجاد حرارت را در نواحی مورد نظر مشاهده کند
در این روش، پالس‌های کم‌انرژی از طریق سونوگرافی به لایه‌های فوقانی پوست منتقل می‌شوند
این مکانیزم باعث می‌شود نیازی به بیهوشی وجود نداشته باشد
امکان درمان لکه‌های پوستی، حتی در افراد با سنین بالای 40 یا 50 سال هم وجود دارد
علاوه بر تقویت تولید کلاژن، تولید الاستین هم افزایش می‌یابد
این روش درمانی باعث تنظیم و تعدیل بافت پوست می‌شود و علائم پیری زودرس را از بین می‌برد
این شیوه درمانی با همه پوست‌ها سازگار است
بسته به جنس پوست، ممکن است قرمزی پس از درمان تا چندروز باقی بماند
درمان در یک جلسه تمام نمی‌شود و باید چند جلسه منظم دیگر را هم تجربه کرد
تولید کلاژن نیازمند زمان است و ممکن است بیشتر از 2 الی 3 ماه هم طول بکشد
تقریباً چند هفته طول می‌کشد تا اثرات اولیه این شیوه درمانی به چشم بیایند
سوزن‌سوزن شدن، گزگز و التهاب، از جمله عوارض موقتی هایفوتراپی صورت و شکم هستند

هزینه هایفوتراپی شکم در ایران

محاسبه و ارزیابی هزینه هایفوتراپی با توجه به چندین عامل زیر به‌دست می‌آید:

  • دستگاه تخصصی مورد نیاز برای این کار، دستگاه فوق پیشرفته ULTRAFORMER III
  • میزان توده چربی مورد نظر
  • تعداد جلسات مورد نیاز برای این کار
  • تخصص و تجربه پزشک و تکنسین‌های او
  • شهر مورد نظر برای انجام هایفوتراپی
البته به یاد داشته باشید نمی‌توان انتظار اثرات مثبت را در هایفوتراپی‌های معمولی داشت.

هزینه هر جلسه هایفوتراپی در شهری مثل تهران که کلینیک‌های آن مجهز به امکانات پیشرفته هستند، از یک میلیون و 800 هزار تومان تا 2 میلیون و 500 هزار تومان متغیر است.

البته این نرخ، قیمت هایفوتراپی به‌طور متوسط است که با توجه به تعرفه‌های پزشک معالج ممکن است بالا یا پایین شود. در شهرستان‌هایی که امکانات خاصی در کلینیک‌ها تعبیه نشده‌اند و پزشک معالج تجربه زیادی ندارد، هزینه‌ها به‌مراتب کمتر هستند. البته به یاد داشته باشید نمی‌توان انتظار اثرات مثبت را در هایفوتراپی‌های معمولی داشت.

آیا هایفوتراپی تنها روش درمانی بدون نیاز به جراحی است؟

روش‌های درمانی متعددی به‌غیر از هایفوتراپی وجود دارند که بدون جراحی انجام می‌شوند. از جمله این روش‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • روش انجماد چربی یا Fat Freezing
  • روش ایجاد حفره در چربی یا Fat Cavitation
  • TeslaFormer Muscle Definer

لازم‌به‌ذکر است وقتی چند روش درمانی برای از بین بردن یک مشکل خاص ترکیب می‌شوند، می‌توان انتظار بهبود سریع‌السیر را داشت. با پزشک متخصص خود مشورت کنید تا بدانید آیا نیاز به اضافه شدن سایر روش‌های درمانی کنار هایفوتراپی وجود دارد یا خیر.

مراحل انجام هایفوتراپی شکم در کلینیک تخصصی

هر جلسه هایفوتراپی لاغری شامل موارد زیر می‎‌شود که با حضور پزشک و تکنسین‌های او صورت می‌پذیرد:

  • دستگاه سونوگرافی دایره‌ای‌شکل روی ناحیه شکمی متمرکز می‌شود
  • عملیات سونوگرافی با استفاده از ایجاد حرارت در عمیق‌ترین ناحیه پوست آغاز می‌شود
  • ناحیه مورد نظر تا حدود 60 الی 70 درجه سانتی‌گراد گرم می‌شود تا سلول‌های چربی برای همیشه از بین بروند
  • هر جلسه درمانی حدوداً 30 دقیقه طول می‌کشد
  • برخلاف هایفوتراپی صورت، نیازی به مراقبت‌های خاص پس از اتمام هر جلسه نیست و می‌توان به انجام فعالیت‌های مختلف ادامه داد
با پزشک متخصص خود مشورت کنید تا بدانید آیا نیاز به اضافه شدن سایر روش‌های درمانی کنار هایفوتراپی وجود دارد یا خیر.

بیشتر بخوانید: هایفوتراپی پوست؛

نکات نهایی در مورد هایفوتراپی لاغری

اگر با رژیم‌های غذایی سخت و برنامه‌های ورزشی حرفه‌ای هم نتوانسته‌اید چربی‌های دور شکم را از بین ببرید، بهتر است هایفوتراپی شکم را امتحان کنید. هایفوتراپی یک روش مدرن و پیشرفته برای از بین بردن توده‌های چربی و بهبود سلامت پوست است که بدون نیاز به بیهوشی و با هزینه معقولانه انجام می‌شود.

ما معتقد هستیم ایجاد تغییرات مثبت در بدن در ابتدا با اراده فولادین شما امکان‌پذیر خواهد بود. در ادامه می‌توانید با مشورت‌های پزشک متخصص خود، روش هایفوتراپی شکم را انتخاب کنید و از مزایای آن بهره‌مند شوید.

شما شایسته بهترین تغییر در ظاهر خود هستید و نباید ناراحت وجود چربی‌های انباشته‌شده در نواحی شکم خود باشید. تیم ما با تهیه این مقاله همواره تلاش کرده است تا با ارائه نکات جزئی و مهم در مورد هایفوتراپی، پیش از شروع جلسات درمان کنار شما بایستد.

منبع ++

هایفوتراپی چیست و چگونه انجام می‌شود؟

هایفوتراپی یا High-Intensity Focused Ultrasound (HIFU Therapy) یک نوع سونوگرافی است که به‌صورت مشخص برای زیبایی و ایجاد تغییرات بنیادین در پوست انسان به‌کار گرفته می‌شود. این نوع درمان به‌عنوان جایگزینی برای روش‌های تهاجمی مثل جراحی در نظر گرفته می‌شود که بدون انجام هیچ‌گونه تزریق یا جراحی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هایفوتراپی لاغری چیست و چه کاربردی دارد؟

در جریان هایفوتراپی شکم، امواج فراصوت به داخل لایه‌های زیرین پوست نفوذ می‌کنند تا در سریع‌ترین روش ممکن باعث تجزیه سلول‌های بافت مورد نظر شوند.نتایج لاغری با هایفوتراپی پس از حدود 45 روز قابل مشاهده هستند و بیماران می‌توانند در کمتر از 2 ماه، اثرات مثبت آن را مشاهده کنند.

هایفوتراپی لاغری برای چه کسانی مناسب است؟

همچنین، افرادی که می‌خواهند مقدار قابل توجهی از اضافه وزن خود را از دست بدهند هم کاندیدای مناسبی برای هایفوتراپی شکم هستند. بدیهی است بیماران تحت معالجه این درمان باید برای کاهش وزن و توده‌های چربی در تمامی نقاط بدن خود تلاش کنند؛ چرا که هایفوتراپی شکم تنها به چربی‌زدایی در یک نقطه خاص بدن کمک می‌کند.

۱۸ مهر ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی