پدیکور کف پا
۲۲ خرداد ۱۴۰۱ ۱۱ دیدگاه zohre.kh

پدیکور کف پا؛ از سیر تا پیاز کفسابی و پاکسازی پا

2.5/5 - (2 امتیاز)

اکثر انسان‌ها دوست دارند همواره ازنظر دیگران زیبا به‌نظر برسند. تقریباً انسانی پیدا نمی‌شود که زیبایی را دوست نداشته باشد. خوشبختانه دنیای امروز، شرایط را به‌گونه‌ای برای ما فراهم کرده تا بتوانیم بااستفاده از روش‌های مختلف، زیبایی خود را افزایش دهیم. برخی از روش‌ها علاوه‌بر زیبایی، جنبه‌های درمانی هم دارند. یکی از این موارد پدیکور کف پا است. خشکی پوست ازجمله مواردی است که می‌تواند باعث بیماری‌های پوستی دیگر شود. درنتیجه بااستفاده از آبرسانی می‌توان از ایجاد بیماری‌های مختلف جلوگیری کرد. یکی از روش‌های آبرسانی، پدیکور کف پا است که در ادامه بیشتر با آن آشنا می‌شوید.

پدیکور کف پا چیست؟

ایجاد احساس راحتی و سبکی ازجمله نکاتی است که باعث می‌شود لذت بیشتری از زندگی ببریم. یکی از مسائلی که می‌تواند چنین حسی را در شما ایجاد کند، پدیکور کف پا است. انجام پدیکور کف پا باعث می‌شود پوست‌های ضخیم، ناراحت‌کننده، پینه‌ها و… ازبین بروند و پوستی صاف و شفاف را در پای خود احساس کنید.

خشکی پوست ازجمله مواردی است که می‌تواند باعث بیماری‌های پوستی دیگر شود.

 این مورد علاوه‌بر جنبه زیبایی‌شناختی، باعث می‌شود به‌راحتی بتوانید قدم بردارید. پدیکور پا را معمولاً با نام‌هایی مانند کف‌سابی پا نیز می‌شناسند. شایان ‌ذکر است که پدیکور برای قسمت‌های دیگر پا، به‌خصوص ناخن‌ها نیز استفاده می‌شود. اگرچه روش‌های آن اندکی با یکدیگر تفاوت دارد. پدیکور کف پا دارای مزایای مختلفی است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

به پوستت جون تازه بده

مزایای پدیکور کف پا

در نگاه اول ممکن است بسیاری‌از افراد فقط جنبه زیبایی‌شناختی پدیکور کف پا را مشاهده کنند. درواقع، بسیاری از بانوان نیز به‌همین‌دلیل سراغ پدیکور کف پا می‌روند تا پوسته‌ها و پینه‌ها را ازبین ببرند. خیلی خوب است که بدانید پدیکور کف پا علاوه‌بر زیبایی، می‌تواند در روند درمان برخی از بیماری‌ها نیز مفید باشد.

به‌طورمثال پدیکور کف پا می‌تواند در درمان زانودرد، کمردرد و درد ناحیه لگن تأثیرگذار باشد. درنتیجه می‌تواند فرایند راه‌رفتن شما را تسهیل کند، زیرا بااستفاده از پدیکور، شما تجمع لایه‌های خارجی روی پوست مانند پینه و ترک‌های پا را ازبین می‌برید.

بنابراین اگر بیماری‌های فوق در شما وجود دارد، بهتر است پدیکور کف پا را امتحان کنید. ممکن است این فرایند به شما کمک بسیار زیادی بکند. متأسفانه ایجاد پینه‌ها و عدم مراقبت از پا، می‌تواند موجب قرمز شدن، درد و ایجاد حساسیت‌های مختلف در پاها شود. تحقیقات مختلف نشان داده است کف‌سابی پا موجب می‌شود جریان خون شما افزایش یابد.

نکته بسیار مهم دیگری که باید بدانید این است که پدیکور کف پا برای افرادی که دارای برخی از بیماری‌ها هستند، توصیه نمی‌شود، زیرا ممکن است خطراتی را برای آن‌ها درپی داشته باشد. به‌طورمثال برخی از پزشکان توصیه کرده‌اند پدیکور کف پا برای افراد مبتلابه دیابت و نوروپاتی مناسب نیست.

متأسفانه ایجاد پینه‌ها و عدم مراقبت از پا، می‌تواند موجب قرمز شدن، درد و ایجاد حساسیت‌های مختلف در پاها شود.

آموزش کف‌سابی پا

برخی از نکات نیز وجود دارند که به هنگام انجام پدیکور باید رعایت کنید. این موارد را در ادامه توضیح می‌دهیم.

نکات مهم درباره پدیکور کف پا

متأسفانه عدم رعایت موارد بهداشتی توسط برخی از سالن‌های آرایشی موجب می‌شود تا شاهد ایجاد عفونت در کف پا پس از انجام پدیکور باشیم. از همین رو لازم است تا به ابزارهای استفاده‌شده در سالن‌های آرایشی و بهداشتی دقت کافی داشته باشید.

درواقع توجه کنید ابزارهایی مانند سوهان ناخن، پوشر کوتیکول، نیپر، رنده و … به‌اندازه کافی تمیز باشند. درغیراین‌صورت می‌تواند عوارض متعددی را برای شما به‌همراه داشته باشند. دراین موارد توصیه می‌شود به سالن‌هایی بروید که معتبر بوده و مدارک لازم را جهت فعالیت قانونی داشته باشند.

برای اطمینان بیشتر جهت جلوگیری از آسیب‌های مختلف، دوراه مختلف وجود دارد. اولین راه گرچه هزینه زیادی درپی دارد، اما می‌تواند خیال شما را راحت کند. خریدن ابزارهای موردنیاز توسط خودتان، یک راه مطمئن است، اما بسیاری‌از افراد به دلیل قیمت آن‌ها از این کار منصرف می‌شوند. روش دیگر آن است که سالن‌های آرایشی و بهداشتی حتماً از ابزارهای مختلف به‌صورت یک‌بارمصرف استفاده کنند.

جهت کاهش احتمال ابتلا به عفونت‌ها و آسیب‌های مختلف، معمولاً پزشکان توصیه می‌کنند یک روز قبل از انجام پدیکور پاهای خود را اصلاح نکنید، زیرا این کار می‌تواند منافذ پوستی را باز کند و همین امر موجب نفوذ باکتری‌ها شود. البته باید به این نکته نیز اشاره کنیم که هر آسیب یا دردی را نمی‌توان به انجام پدیکور ربط داد.

ممکن است این موارد به دلیل بیماری‌های عمیق دیگری به وجود آمده باشد که اصلاً انجام پدیکور در ایجاد آن‌ها دخالتی نداشته است. همچنین بهتر است که صبح به سالن‌های آرایشی و بهداشتی مراجعه کنید. دراین زمان به‌احتمال زیاد ابزارهای کف‌سابی پا تمیز هستند. اما روش‌های مختلف کف‌سابی پا باید به‌درستی انجام شود که در ادامه به آموزش آن‌ها اشاره می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: قارچ پوست پا

آموزش پدیکور کف پا

برخی از روش‌های پدیکور کف پا اگرچه در نگاه اول ساده به‌نظر می‌آیند، اما درواقعیت چنین نیست. هرکدام از مراحل کف‌سابی پا باید به‌درستی و با تکنیک مناسب انجام شود. درغیراین‌صورت نمی‌توانید نتیجه مناسب را از پدیکور کف پا دریافت کنید. به‌طورمثال می‌توانیم به ماساژ کف پا اشاره کنیم. در انجام پدیکور کف پا باید ماساژ بر اساس فنون زیر انجام شود.

  • ابتدا باید انگشتان پا ماساژ داده شود. درواقع ماساژ پا از انگشتان شروع شده و تا پاشنه پا امتداد پیدا می‌کند. این روند باید به‌طور مداوم تکرار شود.
  • نکته مهم دیگر این است که میزان فشار وارد شده به پا باید متعادل باشد. این بدان معناست که اگر فشار کم یا خیلی سنگینی را وارد کنید، نتیجه مناسب را نمی‌گیرید.
  • برای انجام ماساژ دقت کنید که شست خود را برخلاف عقربه‌های ساعت و به شکل دایره‌وار روی نقاط مختلف پا بکشید.
  • برخی از قسمت‌های پا خشکی یا ترک بیشتری دارند. این امر به‌خصوص در پاشنه و قوزک پا بیشتر دیده می‌شود. از همین رو توصیه می‌شود خیس کردن پاها قبل از انجام ماساژ انجام شود.
برخی از روش‌های پدیکور کف پا اگرچه در نگاه اول ساده به‌نظر می‌آیند، اما درواقعیت چنین نیست.

ابزارهای موردنیاز کفسابی پا

برخی از ابزارها وجود دارند که فرایند پدیکور کف پا را برای افراد آسان‌تر کرده‌اند. درواقع پدیکور پا همانند دیگر فرایندهای زیبایی نیاز به یکسری ابزار دارد. در ادامه به توضیح ابزارهای مختلف پرداخته‌ایم.

لگن یا حوضچه

در مرحله اول انجام پدیکور نیاز دارید ابتدا پاهای خود را با آب خیس کنید. این کار موجب می‌شود پوست پا نرم‌تر شده و بتوانید از ابزارهای دیگر کف‌سابی پا به‌نحو احسن استفاده کنید. به‌همین منظور نیاز دارید تا یک لگن یا کاسه آب داشته باشید و پای خود را داخل آن قرار دهید.

نکته بسیار مهمی را باید هنگام شستشوی پا دقت کنید. در فرایند خیس کردن پا نباید از آب داغ یا خیلی سرد استفاده کنید. آب داغ یا سرد درنهایت به پوست پای شما آسیب می‌زند. معمولاً جهت نرم‌کردن پا دراین مرحله از صابون یا شامپو استفاده می‌شود. همچنین برخی افراد برای ضدعفونی آب از نمک دریا نیز استفاده می‌کنند.

سوهان

در شرایطی که سطح ضخامت پینه‌های پا عمیق نباشد، می‌توان از سوهان استفاده کرد. درواقع با سوهان یا سمباده به‌راحتی می‌توانید سلول‌های مرده پا را جدا کنید. بااستفاده از آن، می‌توانید پوست کف پا را صاف و یکدست کنید.

رنده

اگر سطح ضخامت پینه‌ها عمیق‌تر است، باید از رنده‌های مخصوص پا استفاده کنید. با رنده‌های پا می‌توانید پینه و ترک‌های پوستی عمیق را ازبین ببرید. اگر گوشت اضافی نیز در کف پا وجود دارد، می‌توانید بااستفاده از رنده آن را ازبین ببرید. در نهایت پس از انجام فرایند پدیکور پا، نیاز است بااستفاده از یک حوله تمیز پای خود را به‌طور کامل خشک کنید.

انواع روش‌های کفسابی پا

روش‌های متعددی برای انجام کف‌سابی پا وجود دارد که هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. می‌توان روش‌های مختلف را به موارد زیر تقسیم کرد.

پدیکور عادی

این روش، ساده‌ترین نوع پدیکور پا محسوب می‌شود. دراین روش، تمامی مراحل ساده پدیکور کف پا، اعم از شستشو، ماساژ، سوهان، رنده و کرم مرطوب‌کننده به ترتیب استفاده می‌شوند. جهت ساده بودن این نوع از پدیکور، می‌توان آن را در منزل نیز انجام داد. برخی از روش‌ها به لحاظ ترتیب انجام مراحل بسیار نزدیک به پدیکور معمولی هستند و برخی دیگر متفاوت با آن انجام می‌شوند. ابتدا به روش‌های نزدیک به پدیکور عادی یا معمولی اشاره می‌کنیم.

پدیکور اسپا

در روش اسپا مراحل پدیکور معمولی با امکانات بیشتری انجام می‌شود. دراین روش، هنگام خشک‌کردن پاها از حوله‌های مخصوص و گرم استفاده می‌شود. همچنین از پارافین که به‌منظور انجام پدیکور عمیق کاربرد دارد نیز بهره می‌برند. تمامی این موارد موجب می‌شود هزینه پدیکور اسپا نسبت به پدیکور معمولی بیشتر باشد.

پدیکور سنگ داغ

معمولاً از این روش برای زیباسازی و پدیکور ناخن استفاده می‌شود. البته دراین روش شبیه به پدیکور معمولی، ابتدا فرایند زیباسازی ناخن‌ها و مانیکور صورت می‌گیرد و سپس به‌سراغ پدیکور سنگ نرم می‌روند. تفاوت آن با پدیکور معمولی دراین است که پس از انجام ماساژ معمولی پا، یک ماسک مخصوص روی پا قرار می‌گیرد که معمولاً بین 5 تا 10 دقیقه باید روی پا بماند. هنگام استفاده از ماسک مخصوص، معمولاً یک حوله نیز روی پا قرار می‌دهند.

بیشتر بخوانید: پدیکور خیس چیست؟ 

البته دراین روش شبیه به پدیکور معمولی، ابتدا فرایند زیباسازی ناخن‌ها و مانیکور صورت می‌گیرد و سپس به‌سراغ پدیکور سنگ نرم می‌روند.

پدیکور گل رز

لطافت و نرمی گل رز موجب شده از آن در فرایند پدیکور کف پا استفاده شود. این روش بسیار شبیه به پدیکور عادی است، منتها با این تفاوت که در فرایند کف‌سابی از گل رز نیز استفاده می‌شود. درواقع هنگام ماساژ دادن پا در حوضچه‌ها، گل رز در آب ریخته می‌شود. این نوع از گل می‌تواند فرایند کف‌سابی پا را تسهیل بخشد.

پدیکور ماهی

ممکن است ویدئوهای این روش را دیده باشید یا از شنیدن نام آن تعجب کنید، اما باید بدانید که برخی از ماهی‌های مخصوص وجود دارند که می‌توانند سلول‌های مرده کف پای شما را بخورند. این روش بیشتر خاصیت درمانی دارد، زیرا می‌تواند مانع از ایجاد بیماری‌های پوستی در شما شود.

پدیکور پارافین

 اگر ترک‌خوردگی‌ها و پینه کف پای شما زیاد است، توصیه می‌کنیم از روش پدیکور پارافین استفاده کنید. دراین روش، پاها را در موم پارافین قرار می‌دهند. پس از انجام این کار، کیسه‌ای را روی پا می‌کشند. این امر باعث می‌شود پارافین به‌طور کامل به داخل پوست شما نفوذ کند. درواقع پدیکور پارافین یا همان پارافین تراپی، روشی بسیار مؤثر برای آبرسانی عمیق به منافذ پوستی کف پا است.

پدیکور پلی ژل

عمل لایه‌برداری سلول‌های مرده را می‌توان بااستفاده از نکات دیگری نیز انجام داد؛ به‌طورمثال پودرهایی به نام پلی ژل وجود دارد که به‌تنهایی نیز می‌توانند جهت لایه‌برداری پوست استفاده شوند، اما برای تأثیرگذاری بیشتر آن را داخل آب می‌ریزند. بدین‌ترتیب می‌توان پدیکور را بااستفاده از پلی ژل نیز انجام داد.

افرادی که از این روش استفاده می‌کنند، معمولاً رضایت کافی از آن دارند؛ زیرا هنگام استفاده از آن یک احساس راحتی به سراغ آن‌ها می‌آید. پلی ژل‌های مختلفی در بازار وجود دارد که شما بر اساس سلیقه خود می‌توانید یکی از آن‌ها را برگزینید. البته باید نوع پوست خود را در نظر بگیرید و متناسب با آن پدی ژل مخصوص را انتخاب کنید. هرکدام از آن‌ها دارای مواد مغذی و ساختار مخصوص به خود است.

فیس براش آیلو پرو
یک دستگاه با دو قابلیت: شستشوی پوست و ماساژ صورت

پدی ژل‌ها از دو نوع پودر تشکیل شده‌اند. هنگام استفاده، باید پودر اول را بریزید تا آب حالت مایع خود را از دست بدهد. سپس باید پودر دوم را اضافه کنید تا آب دوباره به حالت خود بازگردد. البته بین ریختن پودر اول تا پودر دوم، 10 الی 15 دقیقه باید فاصله وجود داشته باشد. دراین مدت بهتر است پا را به‌طور کامل ماساژ دهید. ماساژ پا را باید آن‌قدر ادامه دهید تا تمامی قسمت‌های پا نرم شوند.

دلیل استفاده از پودر دوم این است که بتوانید پای خود را به‌آسانی از حوضچه آب خارج کنید. درواقع پودر اول باعث می‌شود آب حالت سفت و ژل‌مانندی به خود بگیرد. درنتیجه فرایند خارج‌کردن پا از داخل آن اندکی سخت می‌شود. از همین رو از پودر دوم استفاده می‌شود. تمامی این موارد در سالن‌های آرایشی و بهداشتی به‌خوبی انجام می‌شود. اگر خشکی پوست کف پای شما زیاد است، حتماً توصیه می‌کنیم از این روش استفاده کنید.

روش کف‌سابی با پلی ژل، علاوه‌بر زیبایی خاصیت‌های درمانی فراوانی نیز دارد. از این روش برای رایحه‌درمانی استفاده می‌شود. درواقع پلی ژل می‌تواند به‌راحتی آلودگی‌های پا را ازبین ببرد. جالب است بدانید پلی ژل می‌تواند گردش خون شما را افزایش دهد و درد در ناحیه پا را کاهش بدهد. در مجموع می‌توان پدیکور پلی ژل را روشی بسیار مناسب برای انجام کف‌سابی دانست.

مراحل کفسابی پا

برای انجام پدیکور کف پا لازم است مراحل زیر را انجام دهید.

در پدیکور کف پا، پای خود را خیس کنید

همان‌طور که پیش‌ازاین نیز توضیح دادایم، ابتدا باید پای خود را خیس کنید. درواقع با قراردادن پای خود در آب، موجب نرم شدن آن می‌شوید. این مرحله بسیار مهم است و پیش‌زمینه‌ای برای انجام مراحل بعدی است. معمولاً از آب بدون وجود مواد دیگر برای ماساژ و شست‌وشو استفاده نمی‌کنند. درواقع استفاده از برخی مواد می‌تواند تأثیر بسزایی در پدیکور داشته باشد.

از همین رو در اکثر موارد روغن زیتون، نمک دریا و نمک اپسوم را در آب حل می‌کنند. یک‌سری قرص به نام قرص‌های پدیکور وجود دارد که می‌توان آن را در آب حل کرد. توصیه می‌شود که بین 10 الی 15 دقیقه پای خود را در آب نگه دارید. سپس پای خود را از آب در آورید و اندکی آن را خشک کنید. توصیه می‌کنیم به‌هیچ‌عنوان به‌طور کامل پای خود را خشک نکنید. با این کار، فرایند پدیکور را مختل می‌کنید.

درواقع با قراردادن پای خود در آب، موجب نرم شدن آن می‌شوید.

در پدیکور کف پا از سوهان یا رنده استفاده کنید

دراین مرحله باید ماساژ پا انجام شود. ماساژ پا باید به‌گونه‌ای انجام شود که قسمت‌های پینه‌بسته و ضخیم به‌طور کامل از پا جدا شود. بدین‌ترتیب می‌توانید سلول‌های مرده را از پای خود جدا کنید. برای اینکه در ازبین‌رفتن سلول‌های مرده و قسمت‌های ضخیم پا مطمئن شوید، از سوهان پا استفاده کنید. اگر این روش به‌درستی انجام شود، می‌توانید اطمینان لازم را کسب کنید که دیگر هیچ پوست ضخیمی روی پوست وجود ندارد. اما این پایان کار نیست!

همان‌طور که پیش‌ازاین نیز بیان کردیم، استفاده از رنده مخصوص برای مواردی است که ترک یا پوسته پا ضخیم‌تر است. البته باید در استفاده از آن نهایت دقت را داشت، زیرا ممکن است درصورت غفلت به پا آسیب وارد شود. شایان‌ذکر است بااستفاده از رنده می‌توان گوشت اضافه را هم به‌آرامی جدا کرد.

در پدیکور کف پا از مرطوب‌کننده استفاده کنید

در پایان باید از مرطوب‌کننده‌های مختلف استفاده کنید. درصورت عدم استفاده، کف‌سابی سطحی را انجام داده‌اید و خیلی زود دوباره پای شما به حالت قبل باز می‌گردد. استفاده از مرطوب‌کننده‌های مختلف، باعث می‌شود رطوبت به عمق پوست شما نفوذ کند و بدین‌ترتیب مدت‌زمان بیشتری بتوانید از انجام پدیکور کف پا لذت کامل را ببرید. بجز مرطوب‌کننده می‌توانید از گلیسیرین یا روغن‌های گیاهی نیز استفاده کنید.

درصورت عدم استفاده، کف‌سابی سطحی را انجام داده‌اید و خیلی زود دوباره پای شما به حالت قبل باز می‌گردد.

بیشتر بخوانید: همه‌چیز درباره اگزما در پا؛

پدیکور کف پا یک روش عالی برای ازبین بردن پینه‌ها، ترک پا و به‌طورکلی سلول‌های مرده است. این روش علاوه‌بر جنبه زیبایی‌شناختی، دارای نکات درمانی فراوانی نیز هست. به‌طورمثال می‌توان گفت کف‌سابی پا، روند جریان خون را بهبود می‌بخشد و برای مریضی مفاصل بسیار کارآمد است. در پدیکور کف پا، ابتدا پاها شستشو داده می‌شود و سپس به‌وسیله سوهان و رنده پینه‌های پا ازبین می‌رود.

البته هریک از انواع مختلف پدیکور پا به روش‌های مخصوص به خود انجام می‌شود. پدیکور کف پا دارای انواع مختلفی نظیر: پدیکور عادی، اسپا، سنگ نرم، پارافین، گل رز و پلی ژل است. هرکدام از مراحل کف‌سابی پا، گرچه آسان به‌نظر می‌آید، اما درواقعیت چنین نیست! هنگام انجام پدیکور دقت کنید ابزارهای استفاده‌شده از سوی سالن‌های آرایشی و بهداشتی تمیز باشند. درغیراین‌صورت می‌تواند عفونت و آسیب‌هایی را برای شما درپی داشته باشد.

منبع ++++

پدیکور کف پا چیست؟

ایجاد احساس راحتی و سبکی ازجمله نکاتی است که باعث می‌شود لذت بیشتری از زندگی ببریم. یکی از مسائلی که می‌تواند چنین حسی را در شما ایجاد کند، پدیکور کف پا است. انجام پدیکور کف پا باعث می‌شود پوست‌های ضخیم، ناراحت‌کننده، پینه‌ها و… ازبین بروند و پوستی صاف و شفاف را در پای خود احساس کنید.

پدیکور عادی پا چگونه است؟

این روش، ساده‌ترین نوع پدیکور پا محسوب می‌شود. دراین روش، تمامی مراحل ساده پدیکور کف پا، اعم از شستشو، ماساژ، سوهان، رنده و کرم مرطوب‌کننده به ترتیب استفاده می‌شوند. جهت ساده بودن این نوع از پدیکور، می‌توان آن را در منزل نیز انجام داد. برخی از روش‌ها به لحاظ ترتیب انجام مراحل بسیار نزدیک به پدیکور معمولی هستند و برخی دیگر متفاوت با آن انجام می‌شوند. ابتدا به روش‌های نزدیک به پدیکور عادی یا معمولی اشاره می‌کنیم.

پدیکور ماهی چگونه انجام میشود؟

ممکن است ویدئوهای این روش را دیده باشید یا از شنیدن نام آن تعجب کنید، اما باید بدانید که برخی از ماهی‌های مخصوص وجود دارند که می‌توانند سلول‌های مرده کف پای شما را بخورند. این روش بیشتر خاصیت درمانی دارد، زیرا می‌تواند مانع از ایجاد بیماری‌های پوستی در شما شود.

۲۲ خرداد ۱۴۰۱ ۱۱ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی