مواد غذایی کلاژن ساز برای بدن

طبق گفته متخصصان، رژیم غذایی نقش شگفت‌انگیزی در ظاهر و جوان‌سازی پوست شما دارد که همگی به مقدار کلاژن آن‌ها بستگی دارد. کلاژن (collagen) یک نوع پروتئین است که ساختار پوست را تشکیل داده و خاصیت انعطاف‌پذیری و کشسانی پوست را تأمین می‌کند. انواع مختلفی از کلاژن وجود دارد، اما بدن ما عمدتاً از نوع 1، 2 و 3 تشکیل شده است. همچنان که پیر می‌شویم، هر سال کلاژن کمتری در پوست ما تولید می‌شود، از این رو با افزایش سن متوجه ظاهر شدن چین و چروک و نازکی پوست خود می‌شویم. به همین دلیل امروزه مواد غذایی کلاژن ساز بخشی از رژیم غذایی افراد جامعه و قفسه‌های فروشگاه‌های مواد غذایی شده است. اما آیا پودر و قرص‌های کلاژن بهترین گزینه هستند؟

 

چرا ابتدا باید به داشتن یک رژیم غذایی سالم توجه کنیم؟

کلاژن موجود در غذاهایی مانند آب استخوان به گونه‌ای است که بدن شما می‌تواند بلافاصله آن را استفاده کند. همچنین ثابت شده است که مصرف میوه‌ها وسبزیجات، روشی مطمئن و سالم برای سلامت پوست هستند. علاوه بر این، به دلیل اینکه مکمل‌ها از نظر ایمنی و اثربخشی کنترل نمی‌شوند، بهتر است در کنار رژیم غذایی مصرف شوند.مصرف غذاهایی که سرشار از کلاژن هستند و یا موجب بهبود تولید کلاژن در بدن می‌شوند، می‌توانند به ایجاد آمینواسیدها (amino acids) که بدن و همچنین پوست شما به آن‌ها نیاز دارد کمک کنند. سه نوع آمینواسید مهم برای ساخت کلاژن وجود دارد: پرولین (proline)، لایسین (lysine) و گلایسین (glycine).

 

1) آب استخوان

درحالیکه تحقیقات اخیر نشان می‌دهد آب استخوان منبع قابل اطمینانی برای کلاژن نیست، اما بسیاری از افراد به تأثیر آن واقف هستند. برای تهیه این عصاره در خانه، استخوان حیوانات را از قصابی تهیه کرده و آن را در آب بجوشانید زیرا این فرآیند موجب استخراج کلاژن از استخوان می‌شود. همچنین می‌توانید از ادویه‌ها برای طعم‌دار و خوش‌بو کردن عصاره آن استفاده کنید.به دلیل اینکه این عصاره از استخوان و بافت‌های پیوندی تهیه می‌شود، حاوی کلسیم (calcium)، منیزیم (magnesium)، فسفر (phosphrous)، کلاژن (collagen)، گلوکزامین (glucosamine)، کندراتین (chondroitin)، آمینواسیدها (amino acids) و مواد مغذی بسیار دیگری است.  برای اطمینان از کیفیت استخوان‌ها سعی کنید آن‌ها را از یک قصابی محلی و مورد اطمینان تهیه کنید.

2) گوشت مرغ

 

حتماً دلیلی دارد که بسیاری از مکمل‌های کلاژن از گوشت مرغ تهیه می‌شوند. این گوشت سفید و خوش‌طعم حاوی مقدار زیادی مواد مغذی است. اگر تا به حال یک مرغ کامل را برش زده باشید، حتماً متوجه بافت‌های پیوندی بسیاری در آن شده‌اید. این بافت‌های پیوندی گوشت مرغ را به یک منبع غنی از کلاژن خوراکی تبدیل کرده است.

مواد غذایی کلاژن ساز

 

3) ماهی و صدف

ماهی و صدف مانند دیگر حیوانات، دارای استخوان و رباط یا پیوند‌های حاوی کلاژن هستند. برخی افراد معتقدند که کلاژن دریایی بسیار راحت‌تر از سایر کلاژن‌ها جذب می‌شود. استفاده از ماهی در وعده‌های غذایی قطعاً می‌تواند به میزان کلاژن شما بیفزاید. اما توجه داشته باشید که گوشت ماهی حاوی کلاژن کمتری نسبت به دیگر بخش‌های بدن آن است.افراد معمولا علاقه‌ای به خوردن بخش‌هایی از بدن ماهی مانند سر، فلس و چشم‌ها که دارای کلاژن بیشتری هستند، ندارند. اما در حقیقت محققان از پوست ماهی به عنوان منبعی برای پپتیدهای کلاژن (collagen peptides) استفاده کرده‌اند.

 

4)سفیده تخم‌مرغ

اگرچه تخم‌مرغ همانند سایر محصولات حیوانی حاوی بافت‌های پیوندی نیست اما سفیده تخم‌مرغ حاوی مقدار زیادی پرولین یکی از آمینواسیدهای ضروری برای ساخت کلاژن است.

مواد غذایی کلاژن ساز

5) مرکبات

ویتامین C نقش مهمی در تولید پروکلاژن (pro-collagen) یعنی پیش ماده ساخت کلاژن ایفا می‌کند. بنابراین دریافت ویتامین C به اندازه کافی برای بدن حائز اهمیت است. همانطورکه می‌دانید انواع مرکبات از قبیل پرتقال، گریپ فروت و لیموترش سرشار از مواد مغذی ضروری برای بدن هستند، بنابراین می‌توانید گریپ‌فروت و پرتقال را هنگام صبحانه به صورت کبابی و یا در سالادهای خود استفاده کنید.

6) توت‌ها

اگرچه مرکبات حاوی ویتامین C فراوانی هستند، اما توت‌ها منبع عالی از این ویتامین می‌باشند که با سایر منابع قابل مقایسه نیستند. توت‌فرنگی در حقیقت بیشتر از پرتقال ویتامین  Cموردنیاز بدن را فراهم می‌کند. تمشک، بلوبری و شاه‌توت نیز دارای مقدار زیادی ویتامین C می‌باشند. علاوه بر این، توت‌ها سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که از آسیب‌های پوستی نیز جلوگیری می‌کنند.

7) میوه‌های استوایی

 

میوه‌‌های گرمسیری مانند انبه، کیوی، آناناس و گواوا سرشار از ویتامین C هستند. گواوا همچنین دارای مقدار کمی روی، عنصر دیگری برای تولید کلاژن است.

مواد غذایی کلاژن ساز

8) سیر

سیر خاصیتی بیش از طعم‌دهندگی به غذاها دارد و می‌تواند باعث بهبود تولید کلاژن نیز شود. همچنین سیر سرشار از گوگرد می‌باشد که یک ماده معدنی برای سنتز و جلوگیری از شکستن کلاژن است. با این حال مهم است که از مقدار مصرف آن اطلاع داشته باشید.با توجه به فواید زیاد سیر، ارزش این را دارد که به رژیم غذایی شما اضافه شود و اگر به آن علاقه دارید می‌توانید مقدار آن را در دستور غذایی خود دو برابر کنید.

9) سبزیجات برگی

همه ما می‌دانیم که سبزیجات برگی نقش کلیدی در سلامت رژیم غذایی دارند و روشن است که می‌توانند فوایدی در زیبایی ما نیز داشته باشند. اسفناج، کلم، کاهو و دیگر سبزیجاتی که در تهیه سالاد از آن‌ها استفاده می‌کنیم، رنگشان را از کلروفیل که خواص آنتی‌اکسیدانی دارد گرفته‌اند. برخی مطالعات نشان می‌دهد که مصرف کلروفیل پیش ماده تولید کلاژن در پوست را افزایش می‌دهد.

10) لوبیا

لوبیاها سرشار از پروتئین می‌باشند که اغلب حاوی آمینواسیدهای ضروری برای سنتز کلاژن هستند. علاوه بر این بسیاری از آن‌ها منبع غنی از مس، عنصر ضروری دیگری برای تولید کلاژن هستند.

11) بادام هندی

به دیگر آجیل‌هایی که برای میان وعده استفاده می‌کنید، بادام هندی را نیز اضافه کنید. این آجیل مغذی حاوی مس و روی می‌باشد که هر دو آن‌ها قابلیت بدن را برای تولید کلاژن افزایش می‌دهد.

12) گوجه‌فرنگی

منبع دیگر حاوی ویتامین C گوجه‌فرنگی است. یک گوجه‌فرنگی  به طور متوسط قادر است 30 درصد  از این ویتامین مهم برای تولید کلاژن را تأمین کند. گوجه‌فرنگی حاوی مقدار زیادی لیکوپن (lycopene)، یک آنتی‌اکسیدان قدرتمند برای محافظت از پوست است.

13) فلفل دلمه‌ای

به هنگام استفاده از گوجه‌فرنگی در سالاد و یا ساندویچ خود، مقداری فلفل دلمه‌ای قرمز نیز به آن اضافه کنید. این سبزی غنی از ویتامین C، حاوی کپسایسین (capsaicin)، یک ترکیب ضدالتهابی می‌باشد که می‌تواند علائم پیری را از بین ببرد.

تخریب کلاژن توسط شکر و کربوهیدرات‌ تصفیه‌شده

بهترین منابع تأمین‌کننده کلاژن، منابع حیوانی،گیاهی، میوه‌ها و سبزیجات سرشار از ویتامین و مواد معدنی هستند و برای اینکه به بدن خود کمک کنید نیاز است که آن‌ها را در رژیم غذایی خود استفاده کنید. اگر به مواد غذایی نامبرده علاقه ندارید، به یاد داشته باشید که هیچ منبع دیگری وجود ندارد تا مواد مغذی مورد نیاز بدن شما را تأمین کند، در نتیجه یک رژیم غذایی سرشار از پروتئین و تهیه‌شده از منابع گیاهی یا حیوانی، می‌تواند به تولید آمینواسیدهای ضروری بدن کمک بسیاری کند.مواد مغذی دیگر که به فرآیند تولید کلاژن کمک می‌کنند، روی، ویتامین C و مس هستند. بنابراین میوه‌ها و سبزیجات سرشار از ویتامین و مواد معدنی می‌توانند به انعطاف‌پذیری پوست کمک کنند. برای اینکه به نتایج چشم‌گیری دست یابید، از مصرف شکر و کربوهیدرات‌های تصفیه شده خودداری کنید زیرا این مواد می‌توانند باعث التهاب و تخریب کلاژن شوند.

چند سؤال مهم درباره رژیم غذایی کلاژن ساز

گاهی‌اوقات ممکن است مصرف انواع مختلفی از موادغذایی به طور مداوم در برنامه غذایی شما کار دشواری باشد. برخی این سؤال برایشان پیش می‌آید که آیا مصرف غذاهای سرشار از کلاژن واقعاً سبب محکم شدن پوست می‌شود؟ در پاسخ باید گفت که این امکان وجود دارد که اسید معده سبب تخریب پروتئین‌های کلاژن و مانع رسیدن آن‌ها به پوست شود.از آن‌جا که خواص ضدپیری کلاژن موجود در مواد غذایی هنوز یک فیلد تحقیقاتی جدید است، بسیاری از متخصصان نسبت به یافتن نتایج قطعی در این مورد تمایل نشان نمی‌دهند. با توجه به تحقیقات انجام شده در سال 2014، گروهی از زنان به مدت 4 هفته کلاژن اضافی دریافت کردند و بعد از مدتی سطح الاستینه و انعطاف‌پذیری پوستشان نسبت به افرادی که درمان‌های پلاسبو (placebo) دریافت کردند بیشتر بوده ‌است.

براساس تحقیق دیگری که به منظور تأثیر مکمل‌های کلاژن انجام شد، پس از مدت 12 هفته، چین و چروک موجود روی صورت زنان کاهش 13 درصدی داشته است. البته کلاژن تنها برای سلامت و انعطاف‌پذیری پوست نیست بلکه به درد مفاصل، عضلات و هضم غذا نیز کمک بسیاری می‌کند بنابراین اگر مکمل‌های کلاژن بیشتری در اختیار دارید و بودجه کافی برای تهیه آن‌ها را دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتما آن‌ها را امتحان کنید.

کلمه کلیدی:مواد غذایی کلاژن ساز، کلاژن ساز، رژیم غذایی کلاژن ساز

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *