نوشیدنی‌های مؤثر در رفع جوش و آکنه
۹ آبان ۱۴۰۱ ۱۹ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

نوشیدنی برای رفع جوش و آکنه

به این مطلب امتیاز دهید

این حقیقت که ما معتادان کالا هستیم را نمی‌شود انکار کرد! اما وقتی صحبت از درمان جوش و آکنه به میان می‌آید ترجیح می‌دهیم به روش‌های درمانی، رویکرد جامع‌تری داشته باشیم. اگرچه محصولات مراقبت از پوست مانند پاک‌کننده‌های حاوی اسید سالیسیلیک و کرم‌های شب حاوی رتینول کمک زیادی به مبارزه با آکنه می‌کنند اما می‌توان از نوشیدنی‌های طبیعی مثل چای نعنا یا انگور فرنگی برای تکمیل درمان‌های موضعی آکنه استفاده کرد. چراکه این اکسیرهای ضد باکتری و ضدالتهاب هیچ‌گونه عوارض جانبی ندارند و همانند سایر مواد موضعی، پوست را خشک و تحریک نمی‌کنند. برای آشنایی بیشتر با این نوشیدنی‌ برای رفع جوش و آکنه تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

نوشیدنی‌های طبیعی مثل چای نعنا یا انگور فرنگی برای تکمیل درمان‌های موضعی آکنه استفاده کرد.

۸ نوشیدنی برای رفع جوش و آکنه

آکنه نوعی بیماری پوستی است که جمعیت عمده‌ای از جهان را درگیر خود کرده است- تخمین زده شده که ۸۵ درصد از افراد با آکنه روبرو هستند. آکنه می‌تواند به دلیل تغییرات موقت یا مزمن در بدن ایجاد شود و اغلب زمانی ظاهر می­شود که پوست با روغن و سلول‌های مرده مسدود شود.

بیشتر بخوانید: بهترین درمان آکنه؛ 

خوشبختانه در بیشتر موارد می‌توان از درمان‌های خانگی برای رفع جوش و آکنه کمک گرفت. در اینجا لیستی از نوشیدنی‌هایی که می‌توانند در درمان جوش و آکنه مؤثر باشند آورده شده است:

به پوستت جون تازه بده

چای نعنا

مطالعات نشان داده است که مصرف روزانه یک تا دو فنجان چای نعنا ارگانیک می‌تواند ۲۵ تا ۵۰ درصد در درمان جوش و آکنه مؤثر باشد و مانع از بروز جوش‌های قرمز و کهیر می‌شود. چای نعنا قوی‌ترین نوشیدنی برای رفع جوش و آکنه و برای از بین بردن باکتری‌ها و مخمرهای آکنه­ ساز است و با خواص ضدالتهابی‌ای که دارد می‌تواند به درمان جوش و آکنه فعال کمک کند.

چای نعنا قوی‌ترین نوشیدنی برای از بین بردن باکتری‌ها و مخمرهای آکنه­ ساز است و با خواص ضدالتهابی‌ای که دارد می‌تواند به درمان جوش و آکنه فعال کمک کند.

آب کرفس

اگرچه مطالعات کمی در خصوص درمان جوش با آب کرفس انجام شده است اما به دلایلی می‌توان گفت که این نوشیدنی طبیعی می‌تواند در تسکین علائم آکنه کمک‌کننده باشد. نوشیدنی‌های گازدار و آب‌میوه‌های غیرطبیعی حاوی مقدار زیادی قند و کربوهیدرات هستند که می‌توانند باعث ایجاد مشکلاتی مانند تیرگی، التهاب و آکنه شوند.

اگر نوشیدنی‌های شیرین را با آب کرفس جایگزین کنید، ممکن است به دلیل قند کمتر و فیبر بیشتر در رژیم غذایی، شاهد کاهش آکنه در پوست باشید. علاوه بر این آب کرفس منبع غنی ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها است که می‌تواند به کاهش التهاب کمک کند. همچنین می‌تواند در کاهش استرس اکسیداتیو و هورمون‌هایی مانند انسولین که باعث ایجاد آکنه در پوست می‌شوند، مؤثر باشد.

اگر نوشیدنی‌های شیرین را با آب کرفس جایگزین کنید، ممکن است به دلیل قند کمتر و فیبر بیشتر در رژیم غذایی، شاهد کاهش آکنه در پوست باشید.

آب آلبالو

اگر می‌خواهید از مزایای آب آلبالو برای سلامت پوست کمک بگیرید، در فروشگاه‌ها به دنبال آب آلبالوی غیرطبیعی و پر از شکر نباشید! آب آلبالوی طبیعی یک ضدالتهاب قوی و سرشار از آنتی‌اکسیدان و انواع ویتامین‌ها نظیر C، B، A و D است و می‌تواند به تعادل PH پوست کمک کند. حتی دارای ملاتونین است و به خواب راحت کمک می‌کند.

کفیر

سلامت روده ارتباط زیادی با سلامت پوست دارد و به همین دلیل مصرف پروبیوتیک از منابعی مانند کفیر برای خنثی‌سازی باکتری‌های بد و کاهش التهاب مفید است. پروتئین لاکتوفرین موجود در کفیر خاصیت ضدلک بودن آن را افزایش می‌دهد. در مطالعه‌ای نشان داده شده است که مصرف ۲۰۰ میلی‌گرم لاکتوفرین، تقریباً توانسته ۳۹ درصد ضایعات التهابی را طی ۱۲ هفته کاهش دهد.

پروتئین لاکتوفرین موجود در کفیر خاصیت ضدلک بودن آن را افزایش می‌دهد.

چای سبز و لیمو

ترکیب چای سبز و لیمو یک نوشیدنی برای رفع جوش و آکنه است. کافی است چند برگ چای سبز را در مقداری آب بجوشانید و یک قاشق چای‌خوری آب لیمو به آن اضافه کنید. ویتامین C موجود در لیمو به روشن شدن پوست کمک می­کند. علاوه بر این چای سبز سرشار از کاتچین- آنتی‌اکسیدانی قوی- است که باعث افزایش سیستم ایمنی بدن و سلامت پوست می‌شود.

مطالعات اخیر نشان داده است که پلی فنول­ها می‌توانند در کاهش تولید سبوم مؤثر باشند و از پوست در برابر باکتری‌های آکنه­ساز محافظت کنند. برای اینکه معجون قوی‌تری از آنتی‌اکسیدان داشته باشید می‌توانید چای سبز ماتچا که حاوی اپی گالوکاتکین گالات(EGCG) است را امتحان کنید چراکه از تشکیل سبوم روی پوست که باعث ایجاد جوش می‌شود، جلوگیری می‌کند.

آب گوجه

گوجه‌فرنگی سرشار از لیکوپن است آنزیمی که سلول‌های مرده لایه بالایی پوست را از بین می‌برد و از بروز لکه‌های تیره ناشی از جوش، جلوگیری می‌کند. این ماده همچنین حاوی آنتی‌اکسیدان است و با از بین بردن رادیکال‌های آزاد که باعث آسیب سلول‌های پوستی می‌شوند، به حفظ رطوبت طبیعی پوست کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: آکنه روزاسه؛

چای بادرنجبویه و زردچوبه

ترکیب این دو ماده ضد قارچ و ضد باکتری به دفع جوش و آکنه کمک می‌کند. می‌توانید گیاه بادرنجبویه، زردچوبه و فلفل سیاه را با روغن گل پامچال و چوب‌های اسطوخودوس دَم کنید و به‌عنوان یک نوشیدنی برای درمان جوش و آکنه از آن استفاده کنید. زردچوبه حاوی ترکیبی به نامکورکومین است که دارای خواص ضد باکتری و ضدالتهابی است. همچنین می‌توانید زردچوبه را به یک فنجان شیر ولرم اضافه کنید و از خواص ضد جوش آن بهره ببرید.

۸.آب انگور فرنگی و زنجبیل:

انگور فرنگی سرشار از ویتامین C و یک آنتی‌اکسیدان و ضدالتهاب قوی است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و با باکتری‌های آکنه­ساز مقابله می‌کند. ازآنجایی‌که این ماده در تولید کلاژن مؤثر است مصرف منظم آن باعث درخشش پوست نیز می‌شود.

انگور فرنگی سرشار از ویتامین C و یک آنتی‌اکسیدان و ضدالتهاب قوی است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و با باکتری‌های آکنه­ساز مقابله می‌کند.

در کنار آن زنجبیل دارای بسیاری از ترکیبات ضدالتهابی قوی ازجمله آنتی‌اکسیدان‌هاست که می‌تواند از بدن در برابر آسیب مولکول‌های ناپایدار رادیکال‌های آزاد محافظت کند.

ازآنجایی‌که هر مشکل داخلی و فشار روانی در بدن می‌تواند به بروز آکنه در پوست منجر شود، ازاین‌رو پیروی از یک رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزیجات می‌تواند تا میزان زیادی در جلوگیری از درمان جوش و آکنه مؤثر باشد. علاوه بر نوشیدنی‌های طبیعی، مصرف حداقل ۱۰ تا ۱۲ لیوان آب در روز می­تواند به دفع سموم از بدن و پاکسازی آن کمک ‌کند.

چرا آکنه ایجاد میشود؟

آکنه نوعی بیماری پوستی است که جمعیت عمده‌ای از جهان را درگیر خود کرده است- تخمین زده شده که ۸۵ درصد از افراد با آکنه روبرو هستند. آکنه می‌تواند به دلیل تغییرات موقت یا مزمن در بدن ایجاد شود و اغلب زمانی ظاهر می­شود که پوست با روغن و سلول‌های مرده مسدود شود.

گوجه فرنگی چه کمکی به پوست میکند؟

گوجه‌فرنگی سرشار از لیکوپن است آنزیمی که سلول‌های مرده لایه بالایی پوست را از بین می‌برد و از بروز لکه‌های تیره ناشی از جوش، جلوگیری می‌کند. این ماده همچنین حاوی آنتی‌اکسیدان است و با از بین بردن رادیکال‌های آزاد که باعث آسیب سلول‌های پوستی می‌شوند، به حفظ رطوبت طبیعی پوست کمک می‌کند.

آب آلبالو چه ویتامینی دارد؟

آب آلبالوی طبیعی یک ضدالتهاب قوی و سرشار از آنتی‌اکسیدان و انواع ویتامین‌ها نظیر C، B، A و D است و می‌تواند به تعادل PH پوست کمک کند. حتی دارای ملاتونین است و به خواب راحت کمک می‌کند.

۹ آبان ۱۴۰۱ ۱۹ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی