مضرات آرایش صورت
۸ اسفند ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه zohre.kh

مضرات آرایش صورت را بشناسید و از آنها پیشگیری کنید!

به این مطلب امتیاز دهید

آیا نمی‌توانید حتی یک روز هم صورت خود را بدون آرایش تصور کنید؟ این موضوع قابل درک است و در حالی که ما از عشق شما به‌آرایش قدردانی می‌کنیم، اما استفاده روزانه از آن می‌تواند از بسیاری جهات پوست شما را دچار مشکل کند. تمام محصولات آرایشی حاوی مواد شیمیایی و اجزای دیگری هستند که ممکن است برخی از آن‌ها مناسب نوع پوست شما نباشد. برخی از این اجزای غیر دوستدار پوست که در محصولات آرایشی روزمره استفاده می‌شوند، حتی می‌توانند باعث تحریک، خارش و گاهی پیری زودرس شوند. پس این مطلب را دنبال کنید تا از مضرات آرایش صورت مطلع شوید و بدانید وقتی مرتب آرایش می‌کنید، چه اتفاقی برای پوست شما می‌افتد.

آن‌چه خواهید خواند...

عوارض لوازم‌ آرایش برای پوست

اگرچه استفاده از آرایش صورت مزیت‌های زیادی دارد، اما به‌همان شکل، باید به‌جنبه‌تاریک آن نیز نگاه کرد. در ادامه لیستی از مضرات آرایش صورت را برای شما آورده‌ایم.

تمام محصولات آرایشی حاوی مواد شیمیایی و اجزای دیگری هستند که ممکن است برخی از آن‌ها مناسب نوع پوست شما نباشد.

بیشتر بخوانید: آرایش صورت در بارداری؛

مسدود کردن منافذ پوست از مضرات آرایش صورت

مواد آرایشی مبتنی بر روغن می‌توانند منافذ پوست شما را مسدود کنند، به‌خصوص زمانی که آن‌ها را برای مدت طولانی‌تری روی صورت خود نگه می‌دارید. زیرا هر چه آرایش برای مدت طولانی‌تری روی پوست شما بماند، عمق نفوذ آن بیشتر می‌شود و به‌همین جهت، پاک کردن آن از روی صورت دشوارتر می‌گردد.

برای جلوگیری از این اتفاق، مطمئن شوید آرایش را با یک لایه بردار شیمیایی خوب و به‌طور کامل پاک کنید و یا از محصولات فرموله غیر کومدوژنیک که منافذ پوست را مسدود نمی‌کنند استفاده کنید تا از خطر ایجاد آکنه جلوگیری شود.

آسیب پوست و ایجاد واکنش

استفاده زیاد از لوازم آرایش ممکن است به‌پوست آسیب برساند. آرایش بیش از حد می‌تواند منافذ پوست را به‌صورت دائمی مسدود کرده و همچنین پوست شما را زبر کند. لوازم آرایشی با کیفیت پایین ممکن است خطر آسیب پوست و آکنه را افزایش دهند.

تحریک و آلرژی از مضرات آرایش صورت

آرایش حاوی مواد شیمیایی است و برخی از این مواد شیمیایی می‌توانند منجر به‌حساسیت پوستی شوند. این حساسیت ممکن است خود را به‌صورت خارش، قرمزی و ایجاد لکه‌های پوستی نشان دهد که در مجموع بسیار ناراحت‌کننده خواهند بود.

استفاده بیش از حد از رژ لب می‌تواند به‌لایه‌های بیرونی پوست اطراف دهان شما آسیب برساند. افرادی که پوست حساسی دارند بیشتر در معرض آلرژی‌های پوستی قرار می‌گیرند. البته با توقف یا محدود کردن استفاده از آرایش می‌توان آلرژی‌های پوستی و مضرات آرایش صورت را کنترل کرد.

مشکلات مو از مضرات آرایش صورت

برخی از محصولات آرایشی مانند ژل‌ها، سرم‌ها و اسپری‌های مو و غیره از مواد شیمیایی مضری تشکیل شده‌اند که اثرات شدیدی بر کاهش تعداد و از دست رفتن کیفیت موهای انسان دارند و باعث شوره سر، نازکی مو، تغییر رنگ مو و ریزش مو می‌شوند.

خطر ابتلا به‌سرطان از مضرات آرایش صورت

هر محصول آرایشی و بهداشتی که دارای عناصر سمی باشد برای سلامتی مضر است. حتی مواد آرایشی بیکیفیتی که در ابتدا هیچ آسیبی لحظه‌ای مشخصی را نشان نمی‌دهند، در آینده می‌توانند منجر به‌سرطان شوند.

استفاده بیش از حد و طولانی مدت از آرایش نیز ممکن است در ایجاد سرطان نقش داشته باشد. همیشه توصیه می‌شود مواد تشکیل‌دهنده و تاریخ انقضای محصولات آرایشی را بررسی کنید و تعداد دفعات آرایش صورت خود را محدود نمایید تا از این مضرات آرایش صورت در امان بمانید.

تغییر رنگ چهره و بی‌رنگ شدن پوست

بسیاری از محصولات پوستی و آرایشی حاوی مواد سفید‌کننده هستند که می‌تواند برای افراد دارای پوست حساس بسیار مضر باشد. بسیاری از این محصولات حاوی موادی هستند که می‌توانند منجر به‌تغییر رنگ پوست و رنگ پردگی چهره فرد در طول زمان شوند.

بسیاری از محصولات پوستی و آرایشی حاوی مواد سفید‌کننده هستند که می‌تواند برای افراد دارای پوست حساس بسیار مضر باشد.

آسیب به‌اندام‌های داخلی از مضرات آرایش صورت

مطالعات جدید نشان می‌دهند تا 60 درصد از مواد شیمیایی که مستقیماً با پوست در تماس هستند ممکن است جذب بدن شوند. بسیاری از محصولات آرایشی حاوی موادی هستند که می‌توانند برای اندام‌های داخلی و بدن ما مضر باشند، به‌طوری که اثبات شده است که برخی از این مواد سمی با ایجاد سرطان و اختلالات هورمونی مرتبط هستند.

سیستم ایمنی بدن نیز ممکن است به‌دلیل برخی از عناصر موجود در لوازم آرایشی آسیب ببیند. بنابراین عاقلانه‌تر است قبل از خرید هر گونه لوازم آرایشی، مواد تشکیل‌دهنده آن را بررسی کنید و مگر در موارد ضروری، از مصرف آن‌ها خودداری کنید.

پیری زودرس از مضرات آرایش صورت

پیری زودرس یکی از بدترین مضرات آرایش صورت است. اگر از محصولات آرایشی به‌درستی استفاده نشود، می‌توانند باعث آسیب پوست و تحریک مزمن آن شوند و بدین ترتیب پوست شما را دچار پیری زودرس کنند. استفاده مکرر از مواد آرایشی ممکن است به‌تدریج منجر به‌رشد خطوط و ایجاد چین و چروک روی صورت شما شود که شما را پیرتر نشان می‌دهند.

در مجموع، پیری زودرس دلایل متعددی دارد، اما برخی از مواد شیمیایی موجود در محصولات آرایشی باعث افزایش سرعت آن می‌شوند و این مشکل را بدتر می‌کنند.

به پوستت جون تازه بده

عوارض و خطرات آرایش کردن مداوم

اگر هر روز و به‌صورت مداوم آرایش می‌کنید، باید بدانید بدن و پوست خود را بیشتر در معرض مضرات آرایش صورت (که در قسمت پیش به‌آن‌ها پرداختیم) قرار می‌دهید. همچنین، یکی دیگر از معایب استفاده مداوم از آرایش این است که می‌تواند باعث خشکی پوست نیز شود.

به‌خصوص اگر به‌مواد آرایشی نسبتاً بی‌کیفیت متکی باشید، به‌زودی متوجه خواهید شد که پوست شما کاملاً خشک و زبر شده است. در نتیجه، برای حفظ پوستی زیبا که به‌روشی طبیعی مرطوب شده است، اجتناب از آرایش مداوم می‌تواند بسیار منطقی باشد.

ضمنا، استفاده منظم از لوازم آرایش می‌تواند به‌پوست فشار وارد کند تا یک ترکیب شیمیایی به‌نام تریکلوزان که ترشحات هورمونی را مختل می‌کند را بیشتر جذب نماید. بنابراین اختلالات هورمونی را هم می‌توان به‌مضرات آرایش صورت اضافه کرد.

از دیگر مضرات آرایش صورت به‌شکل روزانه و مداوم که شاید کمتر به‌آن‌ها توجه می‌شود، می‌توان به‌مواردی همچون هزینه‌ی بالا، همراه بودن همیشگی بوی خاص مواد آرایشی با شما، از دست دادن تایم بسیاری در روز، کمبود خواب صبحگاهی و… اشاره کرد.

همچنین، یکی دیگر از معایب استفاده مداوم از آرایش این است که می‌تواند باعث خشکی پوست نیز شود.

خطرات آرایش برای چشم‌ها

احتمالا تاکنون از مضرات آرایش صورت برای چشم‌ها شنیده بودید، اما آیا می‌دانید آرایش ممکن است چه بلایی بر سر چشمان شما بیاورد؟! چشم یکی از حساس‌ترین اعضای بدن انسان است که نیاز به‌مراقبت و درمان مخصوص به‌خود را دارد.

آرایش چشم اگر با دقت استفاده نشود، می‌تواند باعث عفونت چشم شود. بنابراین هنگام استفاده از ریمل، خط چشم یا برق چشم باید دقت بسیار زیادی به‌خرج داد، چون ذرات مواد آرایشی می‌توانند ناخواسته از گوشه چشم بلغزند، به‌درون چشم وارد شوند و به‌آن آسیب برسانند یا آن را آلوده کنند.

همچنین حتی در صورت دقت در هنگام آرایش چشم، مژه‌ها در هنگام استفاده از ریمل و تمیز نکردن صحیح آن، محل رشد باکتری‌های بیشماری خواهند شد. بنابراین، پاک کردن آرایش چشم قبل از خواب بسیار مهم است، زیرا عفونت چشم می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری داشته باشد.

توصیه‌های عمومی هنگام استفاده از لوازم آرایشی

به‌طور کلی برای اجتناب از مضرات آرایش صورت یا به‌حداقل رساندن آن‌ها، می‌توانید با رعایت چند نکته ساده، پوست و بدن خود را سالم‌تر نگاه دارید. شما قبل از انجام آرایش صورت باید نکات زیر را رعایت کنید:

1. محصول مناسب پوست خود را بخرید

همه پوست‌ها منحصر به‌فرد هستند. بنابراین، شما نمی‌توانید از یک محصول فقط به‌این دلیل استفاده کنید که شخص دیگری از آن استفاده می‌کند. نوع پوست خود را بشناسید و محصولاتی را بخرید که مناسب پوست شما باشند و هیچ واکنش آلرژیکی را در بدن شما ایجاد نکنند.

برچسب محصولی که قصد خرید آن را دارید را به‌خوبی بررسی کنید تا متوجه شوید آیا به‌ترکیبات موجود در آن آلرژی دارید یا خیر. اگر مطمئن نیستید، با استفاده از محصول تستر، پچ تست را انجام دهید.

بیشتر بخوانید: آرایش صورت جوش دار 

نوع پوست خود را بشناسید و محصولاتی را بخرید که مناسب پوست شما باشند و هیچ واکنش آلرژیکی را در بدن شما ایجاد نکنند.

2. استفاده از مرطوب‌کننده‌ها را فراموش نکنید

صرفنظر از نوع پوستتان، هرگز اهمیت یک مرطوب‌کننده را نادیده نگیرید. کسانی که پوست چرب دارند ممکن است فکر کنند مرطوب‌کننده‌ها پوست آن‌ها را چرب‌تر می‌کنند، اما اینطور نیست. مرطوب‌کننده به‌شما کمک می‌کند سد محافظ روی پوست خود را حفظ کنید. این کار می‌تواند شما را از شر مشکلات پوستی مثل خشکی، قرمزی و حتی پوسته پوسته شدن پوست نجات دهد.

3. برای جلوگیری از مضرات آرایش صورت، ضد آفتاب بزنید

آسیب اشعه ماورابنفش خورشید باعث پیری زودرس پوست شما می‌شود. بنابراین استفاده از ضد آفتاب قبل از مصرف هر محصول آرایشی بسیار مهم است. اگر با کرم ضد آفتاب راحت نیستید، از کرم مرطوب‌کننده به‌همراه کرم پودرهایی که محافظت در برابر آفتاب را فراهم می‌کنند (کرم پودرهای spfدار) استفاده کنید.

پس از رعایت نکات بالا، باید بدانید برای رهایی از شر مضرات آرایش صورت باید نکاتی را هم پس از اتمام آرایش پوستتان رعایت کنید:

1. قلموها و براش‌های آرایش خود را تمیز کنید

پس از اتمام آرایش، تمیز کردن برس‌ها، اسفنج‌ها و قلموها را فراموش نکنید. این‌ها را حداقل هفته‌ای یکبار بشویید. این کار بسیار مهم است، زیرا باکتری‌های مضر، سلول‌های مرده پوست و عرق روی برس‌های آرایشی شما رشد می‌کنند. تمیز کردن عمیق برس‌ها باعث از بین رفتن باکتری‌ها می‌شود.

2. قبل از خواب آرایش خود را تماما پاک کنید

شستن آرایش قبل از رفتن به‌رختخواب الزامی است. ابتدا آرایش خود را با یک پاک‌کننده آرایش و با استفاده از توپ‌های پنبه‌ای نرم، دستمال مرطوب و امثال آن پاک کنید. سپس کار را با شستشوی ملایم صورت خود به‌اتمام برسانید.

3. هرگز لوازم آرایش خود را با دیگران به‌اشتراک نگذارید

به‌اشتراک گذاشتن لوازم آرایش شخصی با دیگران می‌تواند باعث گسترش و انتشار باکتری‌ها شود. پس اکیدا از به‌اشتراک گذاری محصولات آرایشی خود با اطرافیانتان خودداری کنید.

سوالات متداول مضرات آرایش صورت

در ادامه قصد داریم تا به‌برخی از سوالات متداول درباره مضرات آرایش صورت پاسخ دهیم:

چگونه می‌توانم بدون آرایش جوان‌تر به‌نظر برسم؟

این راز بسیاری از بانوان غربی برای جوان‌تر به‌نظر رسیدن بدون آرایش است. همچنین باعث می‌شود تا شما در کارهای روزمره‌تان فعال‌تر شوید. پس برای رعایت نکات زیر آماده باشید:

  1. اجازه ندهید هیچ روزی به‌جز پنجشنبه‌و جمعه بدون ورزش بگذرد
  2. صبح‌ها بلافاصله بعد از بیدار شدن 2 لیوان آب بنوشید
  3. روزانه حمام نکنید، چون سه بار در هفته حمام کردن کافی است
  4. سعی کنید کمتر به‌صورت خود دست بزنید
  5. از یک رژیم غذایی سالم و متعادل استفاده کنید تا مواد مغذی ضروری بدنتان تامین شود
این راز بسیاری از بانوان غربی برای جوان‌تر به‌نظر رسیدن بدون آرایش است.

بیشتر بخوانید: آرایش چشم؛

آیا آرایش برای پوست مضر است؟

بدون شک آرایش ایده خوبی نیست، اما کنار آمدن با زیبایی طبیعی در عصر مدرن نیز برای اکثر خانم‌ها سخت است. با این حال، توصیه می‌شود در انجام آرایش زیاده‌روی نکنید.

آیا آرایش به‌پوست آسیب می‌رساند؟

انتظار داشتن جذابیت و ظاهری شایان ستایش برای هر فردی طبیعی است، اما اگر انتظار دارید از شر مضرات آرایش صورت به‌سادگی خلاص شوید، باید مصرف آن را به‌حداقل ممکن برسانید و از لوازم فوقالعاده باکیفیت و مناسب برای نوع پوست خود (که متاسفانه گران قیمت هم هستند) استفاده کنید. اما با این حال و در مجموع، بله، آرایش می‌تواند به‌پوست شما آسیب برساند.

به‌پایان مطلب بررسی مضرات آرایش صورت می‌رسیم. در حالی که آرایش منظم دارای عوارض جانبی زیادی است، شما می‌توانید با اتخاذ چند عادت آرایشی سالم از آن‌ها استفاده کنید. همچنین، هنگامی که محصولات آرایشی را به‌صورت روزانه استفاده می‌کنید، مراقبت ویژه از پوست خود را فراموش نکنید. استفاده از محصولات مراقبت از پوست باکیفیت که پوست شما را هیدراته و سالم نگه می‌دارند، تضمین می‌کند استفاده از لوازم آرایشی به‌پوست شما آسیب بسیار کمتری برساند.

منبع +++++

مواد آرایشی مبتنی بر روغن چه مضراتی دارد؟

مواد آرایشی مبتنی بر روغن می‌توانند منافذ پوست شما را مسدود کنند، به‌خصوص زمانی که آن‌ها را برای مدت طولانی‌تری روی صورت خود نگه می‌دارید. زیرا هر چه آرایش برای مدت طولانی‌تری روی پوست شما بماند، عمق نفوذ آن بیشتر می‌شود و به‌همین جهت، پاک کردن آن از روی صورت دشوارتر می‌گردد.

آیا لوازم آرایشی رنگ پوست را تغییر میدهد؟

بسیاری از محصولات پوستی و آرایشی حاوی مواد سفید‌کننده هستند که می‌تواند برای افراد دارای پوست حساس بسیار مضر باشد. بسیاری از این محصولات حاوی موادی هستند که می‌توانند منجر به‌تغییر رنگ پوست و رنگ پردگی چهره فرد در طول زمان شوند.

لوازم آرایشی به چشم چه آسیبی وارد میکند؟

آرایش چشم اگر با دقت استفاده نشود، می‌تواند باعث عفونت چشم شود. بنابراین هنگام استفاده از ریمل، خط چشم یا برق چشم باید دقت بسیار زیادی به‌خرج داد، چون ذرات مواد آرایشی می‌توانند ناخواسته از گوشه چشم بلغزند، به‌درون چشم وارد شوند و به‌آن آسیب برسانند یا آن را آلوده کنند.

۸ اسفند ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی