سرکه سیب برای جوش صورت
۱۰ آبان ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

سرکه سیب برای جوش صورت؛ تاثیر سرکه سیب بر جوش صورت

به این مطلب امتیاز دهید

جوش صورت یکی از عوارض پوستی بسیار شایع است که تقریباً 85 درصد از افراد 12 تا ۲۴ ساله را درگیر می‌کند. این مشکل پوستی زمانی بروز می‌کند که چربی‌ها، آلودگی، سلول‌های مرده پوست و باکتری‌ها منافذ پوست را مسدود می‌کنند. جوش آکنه برای برخی از افراد در سن نوجوانی تمام می‌شود، اما در برخی دیگر این مشکل با عمیق‌تر شدن در لایه‌های زیرین پوست، افراد را به چالش می‌کشد. درمان جوش و علائم ظاهری آن با روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد؛ اما بهره‌مندی از محصولات طبیعی، پرطرف‌دارترین روش درمان آن است. امروزه به دلیل اینکه متخصصان طب سنتی توصیه می‌کنند، استفاده از سرکه سیب برای جوش صورت محبوبیت نسبتاً بالایی پیدا کرده است. در این مقاله نحوه استفاده صحیح از سرکه سیب را به طور کامل توضیح خواهیم داد.

آیا سرکه سیب برای جوش صورت تأثیر دارد؟

برای برخی از پوست‌ها، سرکه سیب یک روش خانگی برای لایه‌برداری و بهبود جوش صورت است. اما ممکن است استفاده از سرکه سیب برای جوش صورت در برخی از پوست‌ها پاسخگو نباشد. سرکه سیب غلیظ به دلیل خاصیت اسیدی زیاد، پوست را تحریک می‌کند.

امروزه به دلیل اینکه متخصصان طب سنتی توصیه می‌کنند، استفاده از سرکه سیب برای جوش صورت محبوبیت نسبتاً بالایی پیدا کرده است.

تحقیقات زیادی ثابت کرده‌اند سرکه سیب توانایی بهبود آکنه را دارد. سرکه سیب خاصیت ضدباکتریایی و ضدقارچ دارد و باکتری‌های موجود در آکنه و شوره سر را از بین می‌برد. حتی سرکه سیب برای برخی از بیماری‌های پوستی کمک‌کننده است، اما غلظت بالای آن می‌تواند برای پوست آسیب ایجاد کند.

سرکه سیب غلیظ به دلیل بالابردن خاصیت اسیدی پوست، ممکن است برای برخی از بیماری‌های پوستی مضر باشد و پوست را مستعد ابتلا به عفونت کند. سرکه سیب علاوه بر درمان مشکلات پوستی، در محصولات زیبایی استفاده می‌شود که مواد تشکیل‌دهنده آن می‌تواند برای صاف‌کردن و بهبود ظاهر پوست مؤثر باشد.

از نظر متخصصان پوست و مو، سرکه سیب به ضدعفونی پوست کمک شایانی می‌کند. همچنین آن‌ها بیان می‌کنند بهترین راه برای رفع جوش و مشکلات پوستی این است که باکتری‌های اضافی و قارچ‌های مضر را از پوستتان کاهش دهید؛ سرکه سیب یک گزینه عالی برای انجام این کار است. عوامل محیطی باعث ازبین‌رفتن سطح اسیدی پوست می‌شوند.

یکی دیگر از اثرات سرکه سیب این است که pH پوست را تنظیم می‌کند. یکی از متخصصان مطرح پوست و مو اذعان می‌کند پوست انسان دارای لایه بسیار نازکی از پوشش اسیدی است که از پوست در برابر نفوذ ویروس‌ها و آلودگی‌ها محافظت می‌کند.

یکی دیگر از عواملی که باعث ازبین‌رفتن سطح اسیدی پوست می‌شود، استفاده از لوازم آرایشی است. مطالعات علمی ثابت کرده‌اند استفاده سرکه سیب رقیق‌شده اثرات مخرب محصولات آرایشی و بهداشتی را کاهش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: فواید سرکه سیب برای پوست؛

به پوستت جون تازه بده

فواید سرکه سیب برای پوست چیست؟

استفاده از سرکه سیب به‌عنوان یک روش علمی شناخته شده در دنیا است که در رفع جوش و لایه‌برداری پوست نقش مهمی دارد. این ماده طبیعی به دلیل اینکه باکتری‌ها را به‌راحتی از روی صورت پاک می‌کند، در حذف علائم آکنه مؤثر است.

بااین‌وجود مزایای استفاده از سرکه سیب به رفع جوش محدود نمی‌شود. فواید زیاد سرکه سیب برای پوست صورت، عبارت‌اند از:

سرکه سیب pH پوست را متعادل می‌کند

اگر طعم سرکه سیب را بچشید یا بوی آن را استشمام کنید، به اسیدی بودن آن پی می‌برید. پوست بدن در حالت عادی مقداری اسیدی است، اما زمانی که مشکلات خاصی آن را تهدید می‌کنند، سطح اسید آن از حالت طبیعی خارج می‌شود.

برای مثال، هنگام ابتلا به بیماری اگزما اسید پوست کاهش می‌یابد و قدرت پوست در برابر باکتری‌ها و آلودگی‌های مختلف کمتر می‌شود. بنابراین، استفاده از سرکه یک گزینه مناسب برای بالابردن اسید پوست است. متخصصان پوست و مو به این موضوع رسیده‌اند که حتی استفاده از سرکه سیب رقیق‌شده هم می‌تواند برای بهبود برخی از بیماری‌های پوستی مفید باشد.

بنابراین، استفاده از سرکه یک گزینه مناسب برای بالابردن اسید پوست است.

به‌عنوان یک لایه‌بردار قدرتمند عمل می‌کند

سرکه سیب در لایه‌برداری پوست کارایی بالایی دارد. آلفاهیدروکسی‌اسید موجود در ترکیب سرکه سیب در تولید بسیاری از تونرها و محصولات مراقبت از پوست به کار گرفته می‌شود. هنگامی که از کرم‌های حاوی این ماده طبیعی به‌صورت موضعی استفاده می‌کنید، سطح بیرونی پوست لایه‌برداری می‌شود و پوستتان صاف‌تر و شاداب‌تر به نظر می‌رسد.

همچنین اگر این محصول را به طور منظم و بلندمدت استفاده کنید، رنگ پوستتان به‌مرورزمان یکدست می‌شود و علائم غیرطبیعی پوست به حداقل می‌رسند.

باکتری و قارچ‌های پوست را از بین می‌برد

آلفاهیدروکسی‌اسید موجود در سرکه سیب، علاوه بر لایه‌برداری، کاربرد ضدقارچی و ضدباکتریایی هم دارد. این خاصیت برای ازبین‌بردن باکتری‌های جوش صورت بسیار مفید است.

سرکه سیب جای زخم را بهبود می‌بخشد

تحقیقات علمی در سال 2014 ثابت کرده‌اند اسید موجود در سرکه سیب به بهبود بافت، رنگ‌دانه و ظاهر پوست کمک می‌کند. اما سرکه سیب به دلیل خاصیت اسیدی بسیار قوی ممکن است برای برخی از زخم‌های پوستی مضر باشد.

اما اگر از سرکه سیب رقیق‌شده یا کرم‌های حاوی این سرکه استفاده کنید، تقریباً خطری پوست شما را تهدید نمی‌کند. برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی، این کار را بااحتیاط و با مشاوره پزشک انجام دهید.

چین‌وچروک صورت را صاف می‌کند

با افزایش سن و ضعیف‌شدن خاصیت ارتجاعی پوست، به‌تدریج روی صورتتان چین‌وچروک پدید می‌آید. اگر می‌خواهید از ایجاد این چین‌وچروک‌ها جلوگیری کنید و پیری زودرس پوستتان را به عقب بیندازید، باید از پوستتان به‌خوبی مراقبت کنید. برای بهره‌مندی از فواید سرکه سیب برای کاهش چروک پوست، می‌توانید از تونر حاوی سرکه سیب استفاده کنید.

محصولات ساخته شده از سرکه سیب، پوستتان را سفت می‌کند و مقاومت آن را افزایش می‌دهد. همچنین سفت‌شدن سلول‌های پوستی آن‌ها را تقویت می‌کند و چین‌وچروک صورت به‌راحتی ایجاد نمی‌شوند.

لکه‌های پوستی از بین می‌روند

لکه‌های موجود روی پوستتان دردی ندارند. اما ظاهر ناخوشایند آن‌ها زیبایی شما را کمتر می‌کنند. مطالعه دقیقی در مورد کاربرد سرکه سیب برای رفع لک‌های صورت وجود ندارد. اما این سرکه به‌عنوان یک روش آسان و خانگی مورداستفاده بسیاری از بانوان قرار می‌گیرد. از طرفی سرکه سیب رقیق‌شده برای پوستتان خطری ندارد و می‌توانید با اطمینان بالا از آن بهره‌مند شوید.

جوش آکنه را کاهش می‌دهد

یکی از اصلی‌ترین دلایل بروز جوش روی صورت، وجود باکتری‌ها است. اولین گام برای بهبود جوش صورت این است که باکتری‌های آن را از بین ببرید. سرکه سیب وظیفه حذف باکتری‌های صورت را به‌خوبی انجام می‌دهد. همچنین این سرکه به دلیل دارابودن خاصیت ضدمیکروبی، یک گزینه عالی به‌عنوان بخشی از روتین مراقبت از پوست است.

در رفع آفتاب‌سوختگی مؤثر است

تابه‌حال از اثر مستقیم سرکه سیب روی آفتاب‌سوختگی مدرک معتبری منتشر نشده است. اما برخی از بانوان از سرکه سیب رقیق‌شده برای مراقبت‌های پوستی در تابستان استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: درمان جوش سر؛

تابه‌حال از اثر مستقیم سرکه سیب روی آفتاب‌سوختگی مدرک معتبری منتشر نشده است.

عوارض سرکه سیب برای پوست

متخصصان پوست و مو بر این باورند که اگر می‌خواهید سرکه سیب را به بخشی از روتین مراقبت از پوست اضافه کنید، باید مواظب باشید. سرکه سیب پوست را بسیار تحریک می‌کند؛ به‌طوری‌که اگر آن را قبل از استفاده رقیق نکنید، مقدار زیاد آن می‌تواند باعث سوختگی شیمیایی پوست شود.

همچنین این متخصصان توصیه می‌کنند سرکه سیب بیشتر برای افراد با پوست‌های چرب مناسب‌ است. پوست‌های خشک نسبت به پوست‌های چرب حساسیت بیشتری تجربه می‌کنند و به‌راحتی می‌سوزند. در حالت کلی سرکه سیب برای بهبود جوش صورت مؤثر است. اما می‌تواند برای برخی از انواع پوست (مانند پوست با زخم باز) خطر زیادی را ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: فواید سرکه سیب برای مو؛ 

چه کسانی نباید از سرکه سیب استفاده کنند؟

اگر پوستتان خشک است، استفاده از سرکه سیب آن را خشک‌تر می‌کند. همچنین اگر روی صورتتان زخم‌های باز یا جوش‌های ترکیده دارید، استفاده از سرکه سیب خارش و حساسیت آن را زیاد می‌کند.

اگر پوست مستعد جوش دارید، بهتر است قبل از استفاده از محصولات خاص مانند تونر سرکه سیب از یک متخصص پوست و مو مشورت بگیرید. استفاده مستقیم از سرکه سیب غلیظ می‌تواند علائم جوش را تشدید کند و منجر به قرمزی و سوزش محل جوش شود.

چگونه بفهمید استفاده از سرکه سیب برای پوستتان بی‌خطر است؟

قبل از اینکه محصول حاوی سرکه سیب را به برنامه مراقبت از پوست صورت اضافه کنید، بهتر است بدانید:

  • از سرکه سیب به‌عنوان یک روش کمکی برای درمان استفاده می‌شود.
  • ممکن است این سرکه برای تمامی پوست‌ها مفید نباشد.
  • در مواردی استفاده از سرکه سیب باعث سوزش شدید پوست شده است.

برای اینکه مطمئن شوید سرکه سیب خانگی یا محصولات حاوی آن برایتان خطری ایجاد نمی‌کند، با یک پزشک متخصص پوست و مو مشورت کنید.

استفاده مستقیم از سرکه سیب غلیظ می‌تواند علائم جوش را تشدید کند و منجر به قرمزی و سوزش محل جوش شود.

روش‌های استفاده از سرکه سیب برای آکنه

اگر به مراقبت از پوست صورتتان اهمیت می‌دهید، احتمالاً درباره فواید سرکه سیب اطلاعات اندکی دارید. هنگام تولید سرکه سیب ترکیبی در آن ایجاد می‌شود که اسیدی است و خواص ضدباکتریایی دارد. دقیقاً دلیل اثربخشی این سرکه هم به‌خاطر وجود این ترکیب اسیدی است.

به‌منظور رفع چین‌وچروک، جوش صورت یا لکه‌ها راه‌های مختلفی برای استفاده از سرکه سیب وجود دارد. پیشنهاد می‌کنیم برای بهره‌مندی از خواص این سرکه، فقط یک روش را امتحان کنید. انجام همه روش‌ها باعث ایجاد حساسیت در پوستتان می‌شود. روش‌های بهره‌مندی از مزایای سرکه سیب، عبارت‌اند از:

شستن صورت با سرکه سیب

شستن روزانه صورت آلودگی‌ها، باکتری‌ها و چربی‌های اضافی را پاک می‌کند. احتمالاً دغدغه دارید تا یک شوینده مناسب پیدا کنید. یکی از راه‌های مؤثر برای پاک‌کردن مواد زائد صورت، استفاده از سرکه سیب است. برای رسیدن به یک ترکیب خانگی و کم‌خطر، به شرح زیر عمل کنید:

یک‌چهارم فنجان آب گرم را با یک قاشق غذاخوری سرکه سیب مخلوط کنید. پس از اینکه صورتتان را با آن شستید، پوستتان را با آب ولرم بشویید تا اثری از خاصیت اسیدی سرکه سیب روی صورتتان باقی نماند.

اگر پس از استفاده از سرکه سیب متوجه شدید که پوستتان خشک می‌شود، استفاده از آن را متوقف کنید. همچنین می‌توانید پس از هر بار استفاده، از یک مرطوب‌کننده پوست صورت استفاده کنید تا عوارض سرکه سیب را کمتر کند.

استفاده از تونر سرکه سیب

مهم‌ترین وظایف تونر در مراقبت از پوست، پاک‌سازی و سفت کردن آن است. سرکه سیب با عملکرد سفت‌کننده‌ای که برای پوست دارد، به‌عنوان یک تونر طبیعی شناخته می‌شود. روش تهیه تونر سرکه سیب به شرح زیر است:

یک پیمانه سرکه سیب را با دو پیمانه آب مخلوط کنید. سپس آلودگی‌های صورتتان را بشویید و با استفاده از یک پنبه آغشته به تونر سرکه سیب، صورتتان را پاک‌سازی کنید. اگر پوستتان خشک و حساس است، هنگام تهیه تونر مقدار آب را بیشتر کنید.

محصولات مراقبت از پوست حاوی سرکه سیب

اگر نمی‌خواهید ترکیب خانگی سرکه سیب را تهیه کنید، می‌توانید محصولات موجود در بازار که حاوی سرکه سیب هستند را بخرید. برخی از کرم‌های مراقبت از پوست دارای اسید تولیدشده از این سرکه هستند که استفاده از آن‌ها pH پوست را متعادل می‌کند.

4 ماده طبیعی برای تهیه ترکیب سالم سرکه سیب برای جوش صورت

اگر از سرکه سیب به مدت‌زمان طولانی استفاده کنید، اسید موجود در آن باعث سوختگی پوست می‌شود. بنابراین باید سرکه را رقیق کنید و هنگام استفاده، مقدار کمی از آن را به پوستتان بمالید.

ساده‌ترین روش برای رقیق کردن، استفاده از آب است. اما می‌توانید این سرکه را با مواد مختلفی ترکیب کنید و از مواد مغذی آن‌ها هم بهره ببرید. ممکن است جوش آکنه موجود در صورت شما سرسخت باشد و ترکیب مفید برای فردی دیگر، برای رفع جوش شما تأثیر نگذارد.

شواهدی وجود دارند که ثابت می‌کنند سرکه سیب می‌تواند جوش صورتتان را از بین ببرد. بااین‌وجود، اگر از آن به طور صحیح استفاده نکنید، سلامتی پوستتان به خطر می‌افتد. برای اینکه از سرکه این میوه با خیال راحت استفاده کنید، باید غلظت اسید آن را کاهش دهید. ترکیب‌های مؤثر و مفیدی که می‌توانید با استفاده از آن‌ها سرکه سیب را رقیق کنید، عبارت‌اند از:

شواهدی وجود دارند که ثابت می‌کنند سرکه سیب می‌تواند جوش صورتتان را از بین ببرد.

بیشتر بخوانید: سرکه سیب و کبد چرب؛

ترکیب روغن درخت چای و سرکه سیب برای جوش صورت

روغن درخت چای، خاصیت ضدالتهابی و ضدباکتریایی دارد و برای رفع جوش صورت مفید است. شما می‌توانید برای رقیق کردن سرکه سیب از روغن درخت چای بهره‌مند شوید. اما اگر پس از استفاده از این ترکیب، روی پوستتان علائمی مانند قرمزی یا کهیر را مشاهده کردید، استفاده از روغن درخت چای را متوقف کنید.

ترکیب عسل و سرکه سیب برای جوش صورت

یکی از مواد خانگی و طبیعی که برای مراقبت از پوست کاربرد زیادی دارد، عسل است. این ماده طبیعی با خاصیت بسیار بالایی که در رفع باکتری‌ها دارد، در تولید محصولات مراقبت از پوست جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است.

یک مطالعه علمی در سال 2012 ثابت کرده که استفاده موضعی از عسل، برای بهبود جای زخم بسیار مؤثر است. برای رقیق کردن سرکه سیب می‌توانید یک قاشق عسل را به آن اضافه کنید و سپس روی جوش یا لکه صورت بمالید.

ترکیب آب‌لیمو و سرکه سیب برای جوش صورت

آب‌لیمو به دلیل خاصیت اسیدی آن برای رفع جوش صورت مؤثر است. باوجوداینکه تحقیقات معتبری درباره خواص آب‌لیمو برای بهبود شرایط پوست وجود ندارد، اما این میوه به دلیل دارابودن ویتامین C خاصیت آنتی‌اکسیدان دارد که برای سلامتی پوست مفید است.

آنتی‌اکسیدان یکی از مواد مؤثر برای افزایش سطح کلاژن‌های پوست است. پیشنهاد می‌کنیم از آب‌لیمو برای رقیق کردن استفاده نکنید و چند قطره از آن را به محلول رقیق‌شده سرکه سیب اضافه کنید. آب‌لیمو به دلیل خاصیت اسیدی بسیار بالا، برای رقیق کردن سرکه سیب مناسب نیست.

ترکیب آلوئه‌ورا و سرکه سیب برای جوش صورت

یکی دیگر از مواد طبیعی که در رفع عوارض پوستی تأثیر شگفت‌انگیزی دارد، آلوئه‌ورا است. شما می‌توانید ژل این گیاه را از داروخانه‌ها تهیه کنید و برای رقیق کردن سرکه سیب آن را به کار ببرید. همچنین می‌توانید مقداری از آن را به سرکه سیب رقیق‌شده اضافه کنید تا از خواص مفید آن بهره‌مند شوید.

یکی دیگر از مواد طبیعی که در رفع عوارض پوستی تأثیر شگفت‌انگیزی دارد، آلوئه‌ورا است.

امروزه از محصولات حاوی سرکه سیب به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین ترکیب‌ها برای بهبود عوارض پوستی استفاده می‌شود. نتایج تجربی نشان داده‌اند محصولات حاوی سرکه سیب، پوست را شفاف‌تر می‌کنند. یکی از متخصصان پوست معتبر دنیا ادعا کرده است علاوه بر کاربرد سرکه سیب برای جوش صورت، در رفع چربی اضافی پوست هم مؤثر است.

عوارض سرکه سیب ممکن است برای برخی از پوست‌ها زیاد و برای برخی دیگر کم باشد. بهترین روش کاهش ضررهای سرکه سیب، رقیق کردن آن است. همچنین اضافه‌کردن مواد طبیعی مانند عسل یا آلوئه‌ورا به افزایش چندبرابری خواص سرکه سیب کمک فوق‌العاده‌ای می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم اگر پس از یک ماه استفاده از سرکه سیب، فواید آن را مشاهده نکردید یا پس از چند روز پوستتان حساس و خشک شد، آن را از روتین مراقبت از پوست حذف کنید.

منبع ++++++

۱۰ آبان ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی