درمان شوره سر
۲ بهمن ۱۴۰۰ ۱۰ دیدگاه admin

درمان شوره سر؛ بررسی علائم، دلایل و راه‌های درمان انواع شوره!

به این مطلب امتیاز دهید

شوره سر یک بیماری رایج است که باعث می شود پوست روی سر پوسته پوسته شود. شوره پوسته‌های خشک سفیدی شبیه به دانه های نمک است که ممکن است هنگام شانه کردن موها یا خاراندن سر، میان موهای خود دیده باشید. مسئله جدی یا خطرناکی نیست، اما می‌تواند آزاردهنده و باعث خجالت باشد. اگر شما هم به این مشکل دچار هستید همراه ما باشید تا از علت و علائم شوره، درمان شوره سر و راهکارهای خانگی از بین بردن آن صحبت کنیم.

آن‌چه خواهید خواند...

پوسته ها و شوره های سر وقتی روی لباس های تیره بریزند ظاهری شدیدا زننده ایجاد می‌کنند. باعث خارش پوست سر می‌شوند. اسم علمی آن پتی ریازیس کاپتیس است و جزء مشکلات شایع و معمول پوست سر می‌باشد.

شوره سر چیست؟

پوست شما دائما در حال بازسازی و نوسازی خود می باشد وقتی سلول های پوستی جدید در زیر تولید می شوند لایه مرده سطح پوست سر می ریزد. در مورد شوره سر این عملیات سریع تر است و تعداد خیلی زیادی از سلول ها می ریزند و این به آن معنی است که شوره ها سلول هایی هستند که با چشم قابل مشاهده اند، دیدن آنها وقتی روی سطح تیره لباس می ریزن به مراتب راحت تر هم می شود.

پوسته ها و شوره های سر وقتی روی لباس های تیره بریزند ظاهری شدیدا زننده ایجاد می‌کنند

برخی افراد فکر می کنند دلیل شوره در آنها خشکی پوست سرشان است و دلیل آن را شستشو با شامپو می دانند پس پوشت سرشان را بدون شامپو می شورند و یا کمتر از شامپو برای شستشوی موهایشان استفاده می کنند؛ اما این باور اشتباهی است.

پوسته های سر به دلیل جایگزینی سریع سلول های پوست سر و یا عفونتی در این ناحیه اتفاق می افتد. این عارضه در کودکان مبتلا به اگزما بیشتر مشاهده می شود.
همچنین ارتباط بین شوره و رشد بیش از حد نوعی قارچ که به شکل معمول هم در پوست و ناحیه پوست سر مشاهده می شود پیدا شده است به نام مالاسزیا.

به پوستت جون تازه بده

بررسی علائم و درمان شوره سر

پیش از آنکه به بررسی درمان شوره سر بپردازیم باید دید که شوره سر چه علائمی دارد و چگونه در میان موها و روی سر بروز می‌یابد.

  • دانه های شوره کوچک یا بزرگ
  • خارش پوست سر
  • پوسته‌های چرب یا خشک روی پوست سر
  • برجستگی‌های متمایل به زرد تا قرمز که در در موارد شدید شوره سر امتداد خط مو دیده می‌شوند.

علت ایجاد شوره سر

این که چرا شوره سر اتفاق می‌افتد هنوز کاملا مشخص نیست اما ارتباطی با حمام کردن و دفعات شستن موی سر ندارد بلکه مربوط به سلامتی پوست سر شماست. دانه‌های شوره ممکن است شبیه به هم به نظر برسند، اما می‌توانند به دلیل انواع مختلفی از شرایط پوست سر ایجاد شوند.

برخی‌از انواع شوره سر به راحتی با تغییر عادات مراقبت از مو درمان می‌شوند و برخی دیگر ممکن است برای درمان شوره به کمک پزشک و تجویز او نیاز داشته باشند.

اغلب افرادی که به بیماری شوره سر دچارند، از آن آگاه هستند و تشخیص شوره سر به وسیله متخصص نیز با بررسی پوست و مو به آسانی صورت می‌گیرد، اما ممکن است همه چیز به همین سادگی نباشد. شوره سر ممکن به دلایل مختلفی از جمله بیماری‌های پوستی مزمن مثل پسوریازیس ایجاد شود که تشخیص آن باید توسط متخصص پوست صورت بگیرد.

اگر به‌جز  دانه‌های سفید شوره میان موهایتان، علائمی چون خارش بیش از حد، قرمزی و التهاب پوست سر دارید حتما برای درمان شوره به پزشک متخصص مراجعه کنید تا از علت شوره سر مطمئن شوید و از ابتلا به بیماری‌های پوستی جلوگیری کنید.

فهمیدن این که کدام نوع شوره سر را دارید به شما کمک می‌کند بهترین مسیر خلاص شدن از دست این دانه‌های سفید آزاردهنده را پیدا کنید و اقدامات لازم برای درمان آن را انجام دهید. پس بیایید نگاهی مختصر به انواع شوره سر بیاندازیم.

برخی‌از انواع شوره سر به راحتی با تغییر عادات مراقبت از مو درمان می‌شوند و برخی دیگر ممکن است برای درمان شوره سر به کمک پزشک و تجویز او نیاز داشته باشند.

بررسی انواع شوره سر برای سهولت در درمان شوره سر

دانستن انواع شوره به درمان شوره سر کمک زیادی خواهد کرد.

شوره سر پوست خشک

تحریک پوست سر خیلی خشک می‌تواند سلول‌های پوستی سر را از بین ببرد و باعث ایجاد شوره شود. شوره سر پوست خشک دانه‌های سفید کوچک و خارش کمی دارد و به راحتی با تغییر رفتار شما با موها و پوست سرتان درمان می‌شود.

شوره سر پوست چرب

درست در زیر پوست سر، غده‌هایی وجود دارند که با تولید ماده‌ای روغنی به مرطوب کردن و محافظت از پوست سر کمک می‌کنند. هنگامی که این غده‌ها بیش از حد لزوم روغن تولید کنند، موهای شما چرب می‌شود و روغن اضافی چسبیده به پوست می‌تواند باعث تحریک پوست سر و ایجاد شوره شود. شوره‌های پوست سر چرب بسیار بزرگ‌تر از شوره‌های پوست سر خشک هستند و ممکن است چرب و زرد رنگ به نظر برسند.

شوره سر قارچی

یکی از دلایل بسیار رایج شوره سر، قارچی به نام مالاسزیا است که روی سر اغلب بزرگسالان بدون ایجاد مشکلی زندگی می‌کند، اما در برخی افراد باعث پاسخ التهابی پوست سر شده و ممکن است بیماری‌هایی مثل شوره سر، اگزما و… را به دنبال داشته باشد.

شوره سر مرتبط با بیماری

همان‌طور که به شما هشدار دادیم، برخی بیماری‌ها مثل اگزما،  پسوریازیس، بیماری پارکینسون، استرس و هر بیماری روانی دیگر و حتی حساسیت پوستی به شامپوها باشد.

در کنار علل بالا، عوامل مختلف دیگری نیز هستند که خطر ابتلا به شوره سر را افزایش می‌دهند، از جمله سن فرد، آب و هوا، سطح استرس، شرایط پزشکی و انتخاب محصولات مو و… بهداشت نامناسب به تنهایی نمی‌‌تواند عامل شوره سر باشد، اما اگر فردی موهای خود را مرتب نشوید یا برس نکشد، پوسته‌ها و دانه‌های شوره بیشتر قابل مشاهده هستند.

یکی از دلایل بسیار رایج شوره سر، قارچی به نام مالاسزیا است که روی سر اغلب بزرگسالان بدون ایجاد مشکلی زندگی می‌کند، اما در برخی افراد باعث پاسخ التهابی پوست سر شده و ممکن است بیماری‌هایی مثل شوره سر، اگزما و… را به دنبال داشته باشد.

موثرترین راه‌های کنترل و درمان شوره سر

برای خلاص شدن و درمان شوره سر نگرانی نداشته باشید، این بیماری تقریبا در تمام افراد به راحتی کنترل و درمان می‌شود. کافی است به شکل درست از پوست و موی خود مراقبت کنید، از محصولات مراقبتی سازگار با پوست و موی خود استفاده کنید و شاید کمی تغییر را در سبک زندگی خود بپذیرید.

بیشتر بخوانید: آبرسانی به مو و پوست سر

شامپوهای ضد شوره برای درمان شوره سر

از موثرترین و رایج‌ترین راه‌های درمان شوره سر، استفاده از شامپوهای شوره سر است.  شامپوهای حاوی مواد زیر ممکن است به جلوگیری و کاهش شوره سر شما کمک کند.

شامپوهای پیریتیون زینک (روی)

پیریتیون زینک به از بین بردن باکتری‌ها و قارچ‌های روی پوست سر کمک می‌کند و در درمان شوره سر، التهاب پوستی و حتی بیماری‌های اگزما و پسوریازیس اثر دارد. شامپوهای حاوی پریتیون زینک برای اکثر انواع مو مناسبند. حساسیت پوست ممکن است از اثرات جانبی شامپوهای پیریتیون زینک باشد.

شامپوهای حاوی قطران ذغال سنگ

قطران ذغال سنگ روند مرگ سلول‌های پوست سر را کند می‌کند و پوسته پوسته شدن پوست و را کاهش می‌دهند بنابراین شامپوهای حاوی قطران ذغال سنگ در درمان شوره و بیماری پسوریازیس موثر هستند. از عوارض این شامپوها می‌تواند تغییر رنگ در موهای رنگ روشن باشد.

شامپوهای حاوی اسید سالیسیلیک

اسید سالیسیلیک چربی بیش‌از حد پوست سر را کنترل می‌کند و با نابود کردن سلول‌های پوستی مرده از ابتلا به شوره جلوگیری می‌کند. اسید سالیسیلیک دارای اثر ضد‌عفونی کننده خفیف است. پس اگر شما به شوره سر از نوع شوره سر پوست چرب دچارید، شامپوهای  حاوی اسید سالیسیلیک برای درمان شما مناسب هستند. زنان باردار باید با مشورت پزشک از این شامپوها استفاده کنند.

شامپوهای حاوی سولفید سلنیوم

سولفید سلنیوم با قارچ‌هایی که باعث شوره سر می‌شوند مبارزه می‌کند، ضدعفونی کننده است، باعث کاهش چربی پوست سر شده و برای از بین بردن خارش و پوسته ریزی سر استفاده می‌شود. شامپوهای حاوی سولفید سلنیوم در درمان شوره سر بسیار موثر هستند اما نباید بدون تجویز پزشک مصرف شوند.

زنان باردار نباید از این شامپو حاوی سولفید سلنیوم استفاده کنند و مصرف آن در دوران شیردهی نیز باید با احتیاط انجام شود. همچنین باید از تماس شامپوهای حاوی سولفید سلنیوم با چشم‌ها، نواحی تناسلی و قسمت‌های آسیب دیده و ملتهب پوست جلوگیری کرد.

فیس براش آیلو کیوت اسکین یاسی
فیس براش سیلیکونی آیلو یه هدیهٔ متفاوت برای یه آدم متفاوت

شامپوهای حاوی کتوکونازول

کتوکونازول یک ضد قارچ  است که می‌تواند از رشد قارچ‌های ایجادکننده شوره سر جلوگیری کند. شامپوهای حاوی کتوکونازول معمولا برای درمان عفونت‌های قارچی پوست کف سر مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین مشکلاتی نظیر شوره‌های بیش از حد سر و یا ابتلا به بیماری پسوریازیس را رفع می‌کنند.

شامپوی کتوکونازول در دو نوع 1 درصد و 2 درصد در بازار موجود هستند. نوع 2 درصد این شامپو باید حتما با تجویز پزشک استفاده شود. سوزش پوست کف سر، ایجاد برآمدگی‌های جوش مانند خشکی مو، چرب یا خشک شدن مو یا پوست سر، تغییر بافت طبیعی مو و تغییر رنگ می‌تواند از عوارض جانبی استفاده از شامپوی کتوکونازول باشد.

کتوکونازول یک ضد قارچ  است که می‌تواند از رشد قارچ‌های ایجادکننده شوره سر جلوگیری کند

نحوه استفاده از شامپوهای ضد شوره

برای استفاده صحیح از شامپوها و درمان شوره سر مراقبت درست از پوست و موی سر خود، روند زیر را که طبق نظر متخصصان است، دنبال کنید:

  • شامپو را به خوبی به پوست سر خود بمالید. شامپو را به مدت 5 دقیقه یا طبق دستور روی سر خود بگذارید. به طور کامل آبکشی کنید.
  • شامپوی باقی مانده ممکن است پوست شما را تحریک کند.
  • دستورالعمل شامپو را برای درمان شوره سر بخوانید و طبق آن استفاده کنید.
  • برخی شامپوها برای مصرف روزانه هستند و در حالی که برخی دیگر باید کمتر استفاده شوند.
  • به شامپو چند شانس بدهید و اگر موثر نبود یا به مرور زمان اثر خود را از دست داد، آن را عوض کنید.
  • برای اکثر افراد، شوره سر نیازی به درمان پزشکی ندارد. با این حال اگر شامپوی سر شما عوارض جانبی مانند التهاب پوست، سوزش و بثورات پوستی ایجاد کرد، مصرف آن را بلافاصله قطع کنید و به پزشک مراجعه کنید.
  • اگر چندین هفته به طور منظم از شامپوهای مخصوص برای درمان شوره استفاده کردید اما هنوز به شوره سر دچار هستید و بهبودی در آن مشاهده نمی‌کنید، با پزشک یا متخصص پوست خود صحبت کنید. ممکن است به یک شامپوی قوی‌تر یا لوسیون استروئیدی نیاز داشته باشید یا دچار بیماری پوستی دیگری باشید.

مراقبت از موها برای درمان شوره سر

اگر مستعد شوره سر هستید یا به آن دچارید، باید تغییراتی در روتین روزانه مراقبت از موی خود  و محصولاتی که استفاده می‌کنید، ایجاد کنید.

  • برای درمان شوره سر هنگام شانه کردن یا برس زدن به موها؛ موهای خود را از پوست سر به پایین با ضربات ثابت و محکم برس بزنید. شانه کردن موها به این روش، چربی را از پوست سر، جایی که تجمع آن و سلول های پوست می تواند باعث شوره سر شود، را دور می کند.
  •  حرکت شانه به حرکت دادن چربی پوست در امتداد تارهای مو کمک می کند، شوره سر را کاهش می‌دهد و موهای شما را براق و سالم نگه می‌دارد.
  • محصولات آرایش مو، از جمله رنگ مو، کراتین و… ممکن است پوست سر را تحریک کند یا مواد شیمیایی را روی پوست سر باقی بگذارند. این محصولات ممکن است خطر ابتلا به شوره سر را افزایش دهد. پس تا جای امکان استفاده از آن‌ها را کاهش دهید.
  • برای کنترل و درمان شوره سر سعی کنید از استحمام با آب خیلی گرم خودداری کنید. به جای آب داغ بهتر است با آب ولرم حمام کنید و موهای خود را بشویید.

تغییر سبک زندگی برای درمان شوره سر

سبک زندگی سالم، ورزش و رژیم غذایی مناسب نه تنها در درمان شوره سر بلکه در درمان بسیاری از بیماری‌ها می‌تواند به شما کمک کند.

  • یک رژیم غذایی سالم را دنبال کنید که شامل مواد غذایی حاوی روی، ویتامین‌های گروه b و امگا3 باشد. غذاهای مثل انواع ماهی، سبزیجات تازه، مغذیجاتی چون بادام زمینی و گردو و… را در برنامه غذایی خود جا دهید و ویتامین‌ها و عناصر مورد نیاز بدنتان را تامین کنید. می‌توانید از پزشک متخصص تغذیه نیز کمک بگیرید.
  • استرس و اضطراب خود را مدیریت کنید. استرس می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف کند، برخی بیماری‌های پوستی را تشدید کند یا باعث کند شدن روند درمانی آن‌ها شود.
  • کمی آفتاب بگیرید. آفتاب گرفتن‌های کوتاه، به جذب ویتامین دی در بدن کمک می‌کند. همچنین می‌تواند باعث کاهش تولید مخمر در پوست سر شما شود و در درمان شوره تاثیر مثبت داشته باشد.

روش‌های خانگی موثر برای درمان شوره سر

درمان‌های خانگی زیادی وجود دارد که می‌توانند شما را برای همیشه از شر شوره سر خلاص کنند. در اینجا لیستی از درمان‌های خانگی وجود دارد که به شما کمک می کند به طور کامل از شر شوره سر خلاص شوید.

سرکه سیب

یکی از بهترین درمان‌های شوره شدید استفاده از سرکه سیب است. اسید موجود در سرکه سیب، ضدعفونی‌کننده است و می‌تواند قارچ پوستی ایجادکننده شوره را از بین ببرد.

روش استفاده:
مقداری سرکه سیب را با مقداری برابر از آپ مخلوط کنید. موهای خود را با شامپو بشویید و پس از آن مخلوط شوره سر و آب را روی موهای خیس خود بمالید. به آرامی موهای خود را ماساژ دهید. بعد از 15 دقیقه آن را بشویید.

در استفاده از سرکه زیاده روی نکنید. می‌توانید هر بار که سر دوش می گیرید از سرکه سیب استفاده کنید، اما هر دو روز یک بار بهترین نتیجه استفاده از این درمان خانگی برای مبارزه با شوره سر را به شما می‌دهد.

روغن نارگیل

روغن نارگیل پوست سر را تغذیه می‌کند. شما می‌توانید از آن به تنهایی یا با ترکیب لیمو، از آن برای درمان شوره سر استفاده کنید.

 روش استفاده:
با 3 یا 4 قاشق غذاخوری روغن نارگیل را روی موهای خود بریزید و پوست سر خود را با آن ماساژ دهید. چند دقیقه صبر کنید و سپس موهایتان را بشویید.

دو قاشق غذاخوری روغن نارگیل را با آب لیمو ترکیب کنید، پوست سر خود را با این مخلوط ماساژ دهید. بعد از 20 دقیقه استراحت، موهای خود را با شامپو بشویید.

آلوئه‌ورا برای درمان شوره سر

آلوئه‌ورا دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی است. در نتیجه، ممکن است به کاهش التهاب و کاهش علائم شوره سر کمک کند. روش استفاده: ماده ژل مانند داخل آلوئه ورا را خارج کنید، با آن پوست سر خود را ماساژ دهید.
بعد از چند دقیقه به همراه شامپو با دقت بشویید.

کشک

استفاده از کشک می‌تواند یکی از پردردسرترین درمان شوره باشد اما تاثیر فوق‌العاده‌ای دارد که به دردسرش می‌ارزد.
روش استفاده: کمی کشک روی موها و پوست سر خود بمالید، بگذارید یک ساعت یا بیشتر بماند و خشک شود. سپس سرتان را با شامپو بشویید.

آسپرین

آسپرین حاوی اسید سالیسیلیک است، ماده‌ای که در بسیاری از شامپوهای ضد شوره یافت می‌شود. پژوهش‌ها و تحقیقات حاکی از این هستند که اسید سالیسیلیک در درمان درماتیت سبورئیک و شوره سر بسیار موثر است.


روش استفاده: 

  • مخلوط شامپو و آسپرین را روی موهایتان بمالید و کمی شامپو کنید.
  • 2 دقیقه به مخلوط فرصت اثرگذاری بدهید و سپس موهایتان را آبکشی کنید.

جوش شیرین برای درمان شوره سر

جوش شیرین خاصیت ضد قارچی دارد و می‌تواند به عنوان یک لایه‌بردار ملایم برای حذف سلول‌های مرده پوست عمل کند. این خواص جوش شیرین که باعث کاهش پوسته پوسته شدن، خارش و شوره سر می‌شود.
روش استفاده: موهای خود را خیس کنید، سپس جوش شیرین را روی پوست سر خود قرار دهید و بگذارید چند دقیقه بماند. پوست سر را کمی ماساژ دهید و بعد موها و سرتان را بشویید.

روغن زیتون

روغن زیتون برای درمان شوره می‌تواند موثر باشد و می‌تواند پوست سر و موهای شما مفید تقویت کند و مانع شکنندگی موها، پوسته پوسته شدن و التهاب پوست سر شود.
روش استفاده: می‌توانید به کمک یکی از این دو روش زیر به وسیله روغن زیتون، شوره سر موهای خود را کنترل کنید.

  • مقداری روغن زیتون روی موهای خود بمالید و پوست سر خود را با آم ماساژ دهید. بعد از 10 دقیقه سرتان را به آرامی با شامپو بشویید.
  • قبل از خواب، مقداری روغن زیتون را به پوست سر خود بمالید، موهای خود را با کلاه بپوشانید، سپس با آن بخوابید و صبح موهایتان را با شامپو بشویید.
یکی از بهترین درمان‌های شوره شدید استفاده از سرکه سیب است.

پوست پرتقال

گفته می‌شود پوست پرتقال حاوی کلسیم، منیزیم، ویتامین A و فیبرهای غذایی است که برای پوست و مو مفید هستند. ترکیب پوست پرتقال و آب لیمو می‌تواند علاوه بر تامین مواد مغذی پوست سر به علت خاصیت اسیدی آب لیمو پوست را ضد عفونی کند و مانع رشد قارچ‌ها بر روی پوست سر شود.

روش استفاده:
برای درمان شوره سر پوست پرتقال را بردارید و سپس مقداری آب لیمو را روی آن بمالید و سپس در مخلوط کن بریزید و آن را خرد کنید تا تبدیل به خمیر شود.  خمیر به دست آمده  را روی پوست سر خود بمالید و بگذارید 30 دقیقه بماند. سپس آن را با مقداری شامپو بشویید.

زرده تخم مرغ

زرده تخم‌مرغ حاوی بیوتین است و بیوتین مهمترین ویتامین برای درمان شوره است. زرده تخم‌مرغ می‌تواند به عنوان حالت‌دهنده موهای شما عمل کند و با تامین مواد مغذی پوست و موی سر باعث سلامتی و شادابی موها شود.

روش استفاده:
ابتدا زرده تخم مرغ  را از سفیده آن را جدا کنید، موها و پوست سر خود را خشک نگه دارید و زرده را روی موهای خود بمالید. سپس باید موهای خود را با یک کیسه پلاستیکی به مدت یک ساعت بپوشانید.
پس از یک ساعت موهای خود را با استفاده از شامپو به آرامی بشویید. اگر بوی بد تخم مرغ شما را آزار می‌دهد می‌توانید شست‌و‌شوی مو را دوبار انجام دهید.

سه بار در هفته و یک روز در میان بهترین انتخاب برای استفاده از زده تخم مرغ برای کنترل و درمان شوره است.

چای سبز

چای سبز حاوی خواص ضد قارچی و یک آنتی اکسیدان قوی است که می‌تواند سلامت پوست سر شما را بازگرداند.

روش استفاده:
2 چای سبز کیسه‌ای یا یک قاشق غذاخوری چای سبز را به مدت 20 دقیقه در آب داغ بجوشانید تا حل شود. سپس بگذارید تا خنک شود. پس از سرد شدن، چای سبز را روی پوست سر خود بمالید و 30 دقیقه به آن زمان دهید تا اثر کند. سپس چای خشک شده روی موهایتان را به آرامی با آب بشویید. حداقل دوبار در هفته از چای سبز برای درمان شوره سر استفاده کنید.

برگ ریحان برای درمان شوره سر

برگ‌های ریحان دارای خواص ضد قارچی و ضد باکتریایی هستند و از رشد قارچ شوره سر جلوگیری می‌کنند. همچنین در استحکام پوست سر و سالم ماندن آن موثر هستند. برگ‌های ریحان در درمان شوره سر شدید به علت همین خواص بسیار موثر است.

روش استفاده:
به مقداری برگ ریحان، 2 قاشق چای‌خوری پودر آملا و فقط 2 قاشق چای‌خوری آب نیاز دارید. همه این مواد را با هم مخلوط کنید تا خمیر شود و سپس خمیر را به آرامی روی پوست سر خود بمالید. بگذارید 30 دقیقه خشک شود. سپس موهای خود را با مقداری آب بشویید.

آب‌لیمو

خاصیت اسیدی آبلیمو هماننده سرکه سیب می‌تواند با ضدعفونی کردن پوست سر و جلوگیری از رشد قارچ شوره سر، در درمان شوره سر به شما کمک کند.

روش استفاده: موهای خود را خیس کنید، 2 قاشق چایخوری آب لیمو را به پوست سر خود بمالید، بگذارید چند دقیقه بماند و سپس آبکشی کنید.

سیر و عسل

سیر یک منبع  ضد قارچ طبیعی فوق‌العاده است که قارچ‌های ایجاد کننده پوست سر را به سرعت از بین می‌برد و باعث کنترل و درمان شوره سر می‌شود.

روش استفاده:
بهتر است سیر را همراه با عسل استفاده کنید. پودر سیر یا چند حبه سیر رنده شده را با عسل مخلوط کنید تا به خمیری یکدست تبدیل شود. سپس خمیر را روی پوست سر خود بمالید و بگذارید 15 دقیقه بماند. پس از آن موهای خود را با شامپو بشویید.

بیشتر بخوانید: قارچ پوست سر چیست؟ 

آیا شوره قابل جلوگیری است؟

جلوگیری و توقف کامل شوره زدن ممکن است کار بسیار سختی باشد ولی می توان میزان آن را تا حدود زیادی تحت کنترل قرار داد.
توجه داشته باشید که با افزایش سن میزان شوره ها رو به افزایش می رود.

در این مقاله سعی کردیم راهنمایی کامل برای درمان شوره به شما ارائه کنیم. مفصل از شوره سر، علت و علائم آن و انواع درمان آن صحبت کردیم. از شامپوهای ضدشوره، محصولات مراقبتی مو و سبک زندگی بدون شوره  صحبت کردیم و جامع‌ترین  لیست درمان خانگی شوره سر به همراه روش دقیق اجرای آن را به شما ارائه کردیم. امیدواریم به شما در شناخت بهتر پوست سر خود، مراقبت و نگه داری از آن و درمان شوره سر کمک کرده باشیم.  

آیا تغییر سبک زندگی در شوره سر موثر است؟

سبک زندگی سالم، ورزش و رژیم غذایی مناسب نه تنها در درمان شوره سر بلکه در درمان بسیاری از بیماری‌ها می‌تواند به شما کمک کند.یک رژیم غذایی سالم را دنبال کنید که شامل مواد غذایی حاوی روی، ویتامین‌های گروه b و امگا3 باشد. غذاهای مثل انواع ماهی، سبزیجات تازه، مغذیجاتی چون بادام زمینی و گردو و… را در برنامه غذایی خود جا دهید .

باید چه مراقبتی از موها برای درمان شوره سر انجام بدیم؟

برای درمان شوره سر هنگام شانه کردن یا برس زدن به موها؛ موهای خود را از پوست سر به پایین با ضربات ثابت و محکم برس بزنید. شانه کردن موها به این روش، چربی را از پوست سر، جایی که تجمع آن و سلول های پوست می تواند باعث شوره سر شود، را دور می کند.

آیا شوره سر انواع مختلفی دارد؟

بله فهمیدن این که کدام نوع شوره سر را دارید به شما کمک می‌کند بهترین مسیر خلاص شدن از دست این دانه‌های سفید آزاردهنده را پیدا کنید و اقدامات لازم برای درمان آن را انجام دهید.

ایا سرکه سیب برای شوره سر مفید است؟

یکی از بهترین درمان‌های شوره شدید استفاده از سرکه سیب است. اسید موجود در سرکه سیب، ضدعفونی‌کننده است و می‌تواند قارچ پوستی ایجادکننده شوره را از بین ببرد.

۲ بهمن ۱۴۰۰ ۱۰ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی