صابون زردچوبه؛ از سیر تا پیاز
۲۴ اسفند ۱۴۰۰ ۱۳ دیدگاه admin

صابون زردچوبه؛ از سیر تا پیاز

به این مطلب امتیاز دهید

آیا به همان اندازه که با رنگ زرد و طعم تند زردچوبه آشنایید از فواید معجزه‌آسای صابون زردچوبه برای پوست باخبرید؟ امروزه زردچوبه یکی از محبوب‌ترین ادویه‌هاست و این از فواید گسترده آن برای بدن ناشی می‌شود. خاصیت ضدالتهابی و ضد باکتریایی این ادویه هندی سبب شده که به‌عنوان یک ماده مؤثر در درمان مشکلات پوستی نظیر احتقان، آکنه، لک و زخم‌ها مورداستفاده قرار گیرد. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با صابون زردچوبه و تأثیر آن بر پوست آشنا شوید.

8 خاصیت جادویی صابون زردچوبه

زردچوبه به‌عنوان یکی از مفیدترین مواد طبیعی، از ریشه نوعی زنجبیل بومی جنوب شرقی آسیا به نام Curcuma zedoaria به دست می‌آید. این ادویه حاوی یک ماده زرد رنگ به نام کورکومین است که تندی و رنگ زرد زردچوبه از آن ناشی می‌شود.

مطالعه‌ای در سال 2001 نشان داده است که به لطف خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی بسیار قوی کورکومین، زردچوبه می‌تواند در تسریع بهبود زخم‌ها مفید باشد. همچنین طبق تحقیقات دیگری که در سال 2007 صورت گرفته ثابت شد که این ترکیب به احیاء پوست از جهات مختلف-از افزایش تولید کلاژن و کاهش پسوزیاریس گرفته تا محافظت در برابر رادیکال‌های آزاد- کمک می‌کند.

فواید صابون زردچوبه
صابون زردچوبه با خاصیت ضد میکروبی خود می‌تواند زخم‌ها را بهبود ببخشد

صابون زردچوبه با خاصیت ضد میکروبی خود می‌تواند زخم‌ها را بهبود ببخشد، از آکنه جلوگیری کند، با اگزما و پسوزیاریس مبارزه می‌کند، جای زخم آکنه را کاهش می‌دهد، لک و تیرگی پوست را از بین می‌برد و سبب درخشندگی پوست می‌شود. اگرچه ممکن است این روش درمان پوست در جهان غرب جدید باشد اما شرقی‌ها قرن‌هاست که از فواید زردچوبه برای بسیاری از مشکلات پوستی و سایر بیماری‌ها بهره می‌برند. برخی از فواید زردچوبه برای پوست عبارت‌اند از:

صابون زردچوبه با خاصیت ضد میکروبی خود می‌تواند زخم‌ها را بهبود ببخشد، از آکنه جلوگیری کند، با اگزما و پسوزیاریس مبارزه می‌کند، جای زخم آکنه را کاهش می‌دهد، لک و تیرگی را از بین برده و سبب درخشندگی پوست می‌شود.

درخشندگی پوست با صابون زردچوبه

اگرچه یک فنجان اسپرسو در شب می‌تواند عملکرد مغزتان را بهبود ببخشد اما برای سیاهی زیر چشم مناسب نیست؛ بعدازاین صابون زردچوبه را امتحان کنید! مطالعات نشان داده است که لوسیون­های بهداشتی حاوی زردچوبه می‌تواند در طی سه هفته پوست را روشن کند و ماندگاری آن نیز به همان اندازه طولانی است. این به دلیل آنتی‌اکسیدان و ضدالتهاب قدرتمندی به نام کورکومین است که می‌تواند در درخشان شدن و جوانسازی پوست مفید باشد.

کاهش تیرگی زیر چشم

اغلب ما از تیرگی و سیاهی دور چشم خود کلافه‌ایم و همواره به دنبال راه‌حلی برای درمان این مشکل هستیم. بدون شک محصولات زیادی در بازار می‌شناسیم که ادعا می‌کنند می‌توانند این تیرگی‌ها را کاهش دهند درحالی‌که از فواید زردچوبه برای رفع تیرگی پوست بی‌خبریم!

ازآنجایی‌که خاصیت ضدالتهابی و روشن‌کنندگی زردچوبه اثبات شده است لذا می‌تواند برای این نوع نگرانی‌ مناسب باشد. زردچوبه همچنین سبب تحریک گردش خون می‌شود و می‌تواند به کاهش پف و تیرگی زیر چشم کمک کند.

بیشتر بخوانید: پف زیر چشم بررسی دلایل و راهکارهای رفع سریع

صابون زردچوبه
صابون زردچوبه از خشکی پوست جلوگیری کرده و سبب بهبود پوست می‌شود.

خاصیت ضد پیری

زردچوبه روند پیری پوست را کند می‌کند و از آن برای کاهش چین‌وچروک‌ها، انعطاف و خاصیت ارتجاعی پوست استفاده می‌شود.

درمان خشکی پوست

صابون زردچوبه از خشکی پوست جلوگیری کرده و سبب بهبود پوست می‌شود.

فیس براش آیلو، بهترین انتخاب برای هر نوع پوست
برش پاکسازی آیلو، بهترین انتخاب برای هر نوع پوست

درمان آکنه

از دیگر فواید زردچوبه می‌توان به درمان آکنه اشاره کرد چراکه نه‌تنها یک ضدعفونی‌کننده طبیعی است و از انتشار باکتری‌ها جلوگیری می‌کند بلکه با خاصیت ضدالتهابی خود قرمزی و تورم را کاهش می‌دهد؛ به‌خصوص اگر با سرکه سیب ترکیب شود می‌تواند همانند یک تونر عمل کرده و پوست را از هرگونه آلودگی و چرک پاک کند.

کاهش اسکار و جای زخم

بدون شک زندگی با زخم‌ها و لکه‌های باقی‌مانده از آکنه می‌تواند عذاب‌آور باشد. خوشبختانه لازم نیست هزینه زیادی برای خرید محصولات گران‌قیمت بپردازید چراکه صابون زردچوبه با خاصیت ضدالتهابی می‌تواند به کم‌رنگ شدن این لکه‌ها از سطح پوست کمک کند.

کورکومین موجود در زردچوبه یک ضدالتهاب و آنتی‌اکسیدان قوی است که می‌تواند تولید اضافی ملانین را کاهش دهد و به تسکین زخم و روشن شدن رنگ پوست کمک کند؛ برای این منظور مقداری زردچوبه را با عسل مخلوط کنید و به مدت 20 دقیقه روی لکه‌ها قرار دهید سپس با آب ولرم بشویید.

بیشتر بخوانید: رفع موی زائد با زرد چوبه 

درمان اگزما و پسوزیاریس

مطالعات نشان داده است که محصولات حاوی زردچوبه در معالجه بیماران مبتلا به پسوزیاریس می‌تواند مفید باشد و همچنین به کاهش قرمزی و خارش ناشی از اگزما کمک می‌کند. مقدار مساوی از زردچوبه و عسل را باهم مخلوط کنید و روی پوست ملتهب خود قرار دهید در مدت‌زمان کوتاهی از بهبودی و خنک شدن پوستتان احساس آرامش خواهید کرد.

محافظت از پوست در برابر آفتاب‌سوختگی

آیا می‌دانید یک زره مخفی در کابینت آشپزخانه دارید که می‌تواند از شما در برابر آفتاب‌سوختگی محافظت کند؟! زردچوبه مانع از آسیب‌دیدگی پوستتان در برابر اشعه ماوراءبنفش خورشید می‌شود. شما می‌توانید یک قاشق چای‌خوری زردچوبه را با یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط کرده و به‌صورت موضعی به پوست خود بمالید، بعد از 10 دقیقه با آب گرم بشورید؛ اکنون پوستتان در برابر خورشید ایمن است!

به پوستت جون تازه بده

در مصرف زردچوبه زیاده‌روی نکنید!

شاید یکی از بزرگ‌ترین و درعین‌حال سطحی‌ترین عارضه زردچوبه این است که همه‌چیز را زرد می‌کند. بو و رنگ زرد زردچوبه بعد از مدتی از بین خواهد رفت بنابراین نگران نباشید، بااین‌حال بهتر است از معایب زردچوبه آگاه باشید:

زردچوبه مانع از آسیب‌دیدگی پوستتان در برابر اشعه ماوراءبنفش خورشید می‌شود.

اسهال و حالت تهوع

اگر به‌جای استفاده از زردچوبه بروی پوست آن را می‌خورید ممکن است به مشکلات دستگاه گوارش مبتلا شوید. کورکومین ماده فعال در زردچوبه سبب تحریک سیستم گوارش شده و ممکن است سبب اسهال و استفراغ شود.

افزایش انقباضات در کیسه صفرا

مقدار قابل‌توجه اگزالات موجود در این ادویه عامل بروز این مشکل می‌شود.

بیشتر بخوانید: صابون مرطوب کننده پوست صورت؛ 

افزایش خون‌ریزی

مطالعات نشان داده است که ادویه روند لخته شدن خون را کند می‌کند لذا ممکن است با مشکلات مرتبط با خونریزی همراه شده و اثرات منفی روی فرد بگذارد.

کاهش شدید فشارخون

اگرچه فشارخون پایین به‌طورمعمول چیز خوبی است اما مصرف زیاد زردچوبه سبب افت شدید فشارخون شده که می‌تواند خطرناک باشد.

ناراحتی معده

از دیگر معایب زردچوبه می‌توان به تأثیر آن بر ناراحتی‌های معده اشاره کرد. زردچوبه می‌تواند معده را به تولید اسید بیشتر تحریک کند لذا مصرف زیاد آن می‌تواند سلامت هضمتان را دچار مشکل کند.

سنگ کلیه

مصرف زردچوبه، خطر ابتلا به سنگ کلیه را در افراد مستعد افزایش می‌دهد ازاین‌رو افرادی که از سنگ کلیه رنج می‌برند قبل از استفاده با پزشک خود مشورت کنند.

کاهش جذب آهن یکی دیگر از معایب زردچوبه است لذا توصیه می‌شود که افراد مبتلا به فقر آهن با احتیاط از این ادویه جادویی استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: شامپو بدن بهتر است یا صابون؟

کمبود آهن

کاهش جذب آهن یکی دیگر از معایب زردچوبه است لذا توصیه می‌شود که افراد مبتلا به فقر آهن با احتیاط از این ادویه جادویی استفاده کنند.

همان‌طوری که ممنوعیت‌هایی در مصرف خوراکی زردچوبه وجود دارد در استفاده از صابون زردچوبه نیز نباید زیاده‌روی کنید. ماندگاری زیاد صابون زردچوبه روی پوست سبب بروز جوش‌هایی شده که می‌تواند به خارش، سوزش و ملتهب شدن پوست منجر شود. همچنین استفاده زیاد از ماسک یا صابون زردچوبه سبب کاهش رطوبت سطح پوست و پوسته‌پوسته شدن آن می‌شود.

اگر پوست حساسی دارید بهتر است قبل از استفاده بروی صورت آن را در قسمتی از پوست دست امتحان کنید چراکه خاصیت ضد باکتریایی و ضدالتهابی بسیار زیاد زردچوبه می‌تواند روی پوست‌های حساس ایجاد التهاب و خارش کند.

خلاصه اگر به دنبال درمان طبیعی برای پوست هستید از فواید زردچوبه غافل نشوید. شما به راحتی می‌توانید صابون زردچوبه را در خانه درست کنید! آیا تجربه‌ای در این زمینه داشته‌اید؟ با ما به اشتراک بگذارید.

از فواید زردچوبه چه چیزی هست؟

صابون زردچوبه با خاصیت ضد میکروبی خود می‌تواند زخم‌ها را بهبود ببخشد، از آکنه جلوگیری کند، با اگزما و پسوزیاریس مبارزه می‌کند، جای زخم آکنه را کاهش می‌دهد، لک و تیرگی را از بین برده و سبب درخشندگی پوست می‌شود.

آیا زردچوبه میتواند در برابر آفتاب سوختگی محافظت کند؟

زردچوبه مانع از آسیب‌دیدگی پوستتان در برابر اشعه ماوراءبنفش خورشید می‌شود. شما می‌توانید یک قاشق چای‌خوری زردچوبه را با یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط کرده و به‌صورت موضعی به پوست خود بمالید، بعد از 10 دقیقه با آب گرم بشورید؛ اکنون پوستتان در برابر خورشید ایمن است!

آیا زردچوبه برای کاهش تیرگی دور چشم مناسب است؟

ازآنجایی‌که خاصیت ضدالتهابی و روشن‌کنندگی زردچوبه اثبات شده است لذا می‌تواند برای این نوع نگرانی‌ مناسب باشد. زردچوبه همچنین سبب تحریک گردش خون می‌شود و می‌تواند به کاهش پف و تیرگی زیر چشم کمک کند.

۲۴ اسفند ۱۴۰۰ ۱۳ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی