مزایا و معایب شستشوی پوست با لیف
۲ آبان ۱۴۰۱ ۱۷ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

شستشوی پوست با لیف؛ مزایا، معایب و روش صحیح لیف زدن!

1/5 - (1 امتیاز)

هیچ‌چیز شیرین‌تر و آرام‌بخش‌تر از دوش گرفتن با آب داغ یا ریلکس کردن در وان حمام، بعد از یک روز طولانی نیست. اما گاهی اوقات ممکن است احساس کنید که به‌اندازه کافی تمیز نمی‌شوید و تمایل دارید از لیف برای شستشوی پوست خود استفاده کنید. اگرچه این اسکرابرهای دستی در لایه‌برداری و افزایش گردش خون در پوست مؤثر عمل می‌کنند و می‌توانند پوستمان را عمیق‌تر تمیز کنند اما اکثر متخصصان مخالف شستشوی پوست با لیف هستند! متخصصان عقیده دارند که این اسکرابرهای دستی کوچک، محل مناسبی برای رشد باکتری‌ها بوده و می‌توانند به پوست حساس آسیب برسانند. اگر می‌خواهید بیشتر در مورد مزایا و معایب شستشوی پوست با لیف بدانید تا پایان مقاله با کیوت مگ همراه باشید!

لیف حمام چیست؟

لیف وسیله ای کاملا ضروری برای شستشوی بدن بوده که باعث جدا کردن سلول های مرده از پوست می‌شود. لیف باعث می‌شود پوستی شفاف، شاداب و سالم تر داشته باشید. همچنین استفاده از لیف انواع آلودگی ها و آلاینده‌های چسبیده به پوست را از بین برده و باعث نفس کشیدن پوست می‌شود.

شستشوی پوست با لیف
متخصصان عقیده دارند که این اسکرابرهای دستی کوچک، محل مناسبی برای رشد باکتری‌ها بوده و می‌توانند به پوست حساس آسیب برسانند.

در گذشته ای نه چندان دور مردم از لیف های پشمی و بافتنی استفاده می‌کردند. اما امروز با انواع لیف در جنس و رنگ های مختلف روبه رو هستیم که بعضی از آنها کار کیسه حمام را کرده و عمل لایه برداری پوست را به خوبی و حتی بهتر از کیسه حمام انجام می‌دهند.

به پوستت جون تازه بده

مزایای شستشوی پوست با لیف

این روزها دوش گرفتن به یک روتین مراقبت از پوست تبدیل شده است و این در حالی است که شستشوی پوست با لیف این فرایند را برای ما جالب، سرگرم‌کننده و آرام‌بخش‌تر می‌کند.

شستشوی پوست با لیف یک راه عالی برای سریعتر حمام کردن است و درعین‌حال با تولید کف بیشتر، این اطمینان حاصل می‌شود که پوستمان عمیق‌تر تمیز می‌شود. علاوه بر این مزایای زیادی نیز دارد:

شستشوی پوست با لیف یک راه عالی برای سریعتر حمام کردن است و درعین‌حال با تولید کف بیشتر، این اطمینان حاصل می‌شود که پوستمان عمیق‌تر تمیز می‌شود!

۱.پوست را لایه‌برداری می‌کند

لایه‌برداری یکی از اصلی‌تری مزایا شستشوی پوست با لیف است. وقتی آن را به‌آرامی روی پوست می‌کشید با ایجاد اصطکاک می‌تواند سلول‌های مرده پوست را از بین ببرد درنتیجه پوستتان شفاف، شاداب و سالم‌تر به نظر می‌رسد. این الیاف‌ها حتی می‌توانند به‌راحتی آلودگی‌ها و آلاینده‌های محبوس شده بین منافذ را از بین ببرند.

مزایا شستشوی پوست با لیف
هر اصطکاکی روی پوست می‌تواند سبب افزایش موضعی گردش خون در پوست شود.

بیشتر بخوانید: فواید نمک حمام و طرز استفاده صحیح

۲.سبب افزایش گردش خون می‌شود

هر اصطکاکی روی پوست می‌تواند سبب افزایش موضعی گردش خون در پوست شود. با ماساژ دادن و شستشوی پوست با لیف می‌توانید این اصطکاک را ایجاد کرده و جریان خون را تحریک کنید که درنتیجه آن تمامی سموم و مواد مضر از پوست پاک می‌شوند.

۳.یک اسکراب ملایم است

از دیگر مزایا شستشوی پوست با لیف این است که همانند یک اسکراب ملایم عمل می‌کند و هیچ خط و خشی روی پوست باقی نمی‌گذارد. همچنین به‌راحتی آلودگی‌ها را از لایه خارجی پوست پاک می‌کند.

۴.پوست را نرم می‌کند

اگر پوستی تمیز، صاف و یکدست می‌خواهید برای شستشو از لیف استفاده کنید زیرا با لایه‌برداری‌ای که انجام می‌دهد پوستتان را نرم می‌کند و سبب بهبو ظاهر آن می‌شود.

اسکین اسکرابر، درما اف

۵.برای سلامت پوست بی‌خطر است

یکی از بهترین راه هایی که می‌توانید سلامتی پوست خود را در برابر عوامل مضری مانند میکروب ها و آلودگی های محیطی حفظ کنید، استفاده از لیف است. لیف با الیافی که دارد برای پوست های چرب بسیار مفید است، زیرا مانع از تجمع چربی ها می‌شود و مشکلاتی همچون جوش و آکنه را به حداقل می‌رساند.

به این نکته توجه داشته باشید، افرادی که پوست بسیار حساس و خشک دارند بهتر است از لیف برای شستشوی بدن استفاده نکنند، زیرا باعث التهاب و قرمزی پوست آنها می‌شود و ممکن است آسیب ببینند.

الیاف‌های طبیعی به‌کاررفته در این محصول، هیچ ضرری برای پوست ندارد و آسیبی به پوست نمی‌رساند. بااین‌وجود شستشوی پوست با لیف برای افراد با پوست خشک و حساس، سالمندان و بچه‌ها توصیه نمی‌شود چراکه ممکن است سد دفاعی سطح پوستشان تحت تأثیر لیف قرار گیرد و آسیب ببیند.

معایب شستشوی پوست با لیف
این اسکرابرهای دستی نه‌تنها برای پوست مضر هستند بلکه می‌توانند باعث بروز برخی عفونت‌های قارچی و باکتریایی شوند.

روش درست لیف زدن

روش درست لیف زدن موردی که باید بسیار به آن دقت کنید. نباید لیف کشیدن بدن به گونه ای باشد که باعث از بین رفتن سد دفاعی سطح پوست شود. همانطور که می‌دانید پنج دقیقه لیف زدن، برابر است با سی دقیقه آهسته دویدن. 

لیف زدن باعث کاهش چربی زیر پوست و بهتر شدن تنفس پوست می‌شود. همچنین سموم را از بین می‌برد و سلامتی و درخشندگی پوست را برای شما به ارمغان می‌آرود. اما روش درست لیف زدن چیست؟

لیف را در جهت پایین به بالا روی بدن بکشید، سعی کنید جهت حرکت همواره به سمت قلب باشد. دست های شما باید فشاری دائمی و یکنواخت برای تمامی قسمت های دست ها و پاها داشته باشند. برای پايين تنه، شکم و قسمت های بالای سینه و شانه ها حرکات دورانی مناسب است.

کمی پس از انجام این کار متوجه خواهید شد که جریان خون شما بسیار بهتر از گذشته شده و پوست شما حالت ارتجاعی و لطیف تری به خود گرفته و علاوه بر آن سفت شده است و در این موقع است که لیف خاصیت طب سنتی خود را روی بدن شما به اجرا در آورده است.

استفاده از یک لیف نرم و صابون، بهتر است. یک لیف نرم برای برداشتن عرق از سطح پوست کافی است. با استفاده از یک لیف نرم، آن بخش از سلول های سطحی پوست که آمادگی جدا شدن از سطح پوست را دارند، برداشته می‌شوند و می‌ریزند، بنابراین لازم نیست شما با یک کیسه زبر و سفیدآب زبرتر و با فشار دست به جان طبقه سطحی پوست تان بیفتید. این کار سلامت پوست و نقش حفاظتی آن را به خطر می اندازد.

معایب شستشوی پوست با لیف

مشخص نیست که از چه زمانی مردم از لیف برای شستشوی پوست در حمام استفاده می‌کنند اما استفاده از آن برای از بین بردن سلول‌های مرده پوست، از اوایل قرن بیستم با محبوبیت بالایی روبرو شد.

ممکن است شما نیز مانند بسیاری از افراد عاشق شستشوی پوست با لیف باشید اما بهتر است زیاد دلبسته آن نشوید! این اسکرابرهای دستی نه‌تنها برای پوست مضر هستند بلکه می‌توانند باعث بروز برخی عفونت‌های قارچی و باکتریایی شوند.

ازآنجایی‌که اغلب از لیف زیر دوش استفاده می‌شود و معمولاً در محیط حمام از آن نگهداری می‌کنند بنابراین هرگز کاملاً خشک نمی‌شود، ازاین‌رو پناهگاه مناسبی برای رشد باکتری‌ها به شمار می‌رود و این مسئله زمینه ابتلا به بیماری‌های عفونی و قارچی را فراهم می‌سازد. مطمئناً شستشوی پوست با لیف تنها گزینه پیش رو برای لایه‌برداری نیست بلکه می‌توان از صابون‌ها و اسکراب­های طبیعی برای شستشوی بدن استفاده کرد.

از دیگر معایب شستشوی پوست با لیف این است که می‌تواند برای بعضی از انواع پوست زبر و ساینده باشد. بنابراین اگر بعد شستشوی پوست با لیف متوجه قرمزی یا تحریک شده‌اید ممکن است پوستتان به لایه‌برداری با آن حساس باشد بنابراین بهتر است استفاده از آن را متوقف کنید.

لیف زدن صورت ممنوع

لیف زدن صورت ممنوع، شاید باورتان نشود ولی باید بدانید که لیف زدن صورت نه تنها تمیزی و پاکیزگی به همراه ندارد بلکه باعث می‌شود سلامت پوست صورت به خطر بیفتد. اگر به پوست خود اهمیت می‌دهید و نگران چروک شدن آن هستید بهتر است از انجام این کار خودداری کنید.

شستشوی شدید و سایشی پوست باعث تحریک پوست و بدتر شدن جوش ها می‌گردد. سعی کنید پوست خود را هیدراته و مرطوب نگه دارید و لایه های محافظ صورت را از بین نبرید. لیف زدن پوست صورت باعث می‌شود که پوست تحریک و التهاب آن بیشتر شود.

۵ نکته برای نگهداری لیف

اگر واقعاً نمی‌توانید دست از شستشوی پوست با لیف بکشید لااقل موارد زیر را در نگهداری از آن رعایت کنید تا از عفونت‌های قارچی و باکتریایی در امان بمانید:

نگهداری لیف
بعد از هر بار استفاده لیفتان را خوب بشویید و برای خشک شدن، آن را در معرض نور آفتاب و در هوای آزاد قرار دهید.

۱- بعد از هر بار استفاده لیفتان را خوب بشویید و برای خشک شدن، آن را در معرض نور آفتاب و در هوای آزاد قرار دهید. با این کار آب و باکتری‌های محبوس شده در الیاف آن از بین می‌روند و رشد احتمالی باکتری‌ها در آن متوقف می‌شود.

۲- مهم نیست چند بار در هفته از لیف برای شستشوی بدن استفاده می‌کنید اما باید حداقل هفته‌ای یک‌بار آن را تمیز کنید. برای این کار لازم است آن را به مدت ۵ دقیقه در یک محلول پاک‌کنندۀ رقیق، بخیسانید و سپس کاملاً آن را بشویید یا آن را در آب داغ بجوشانید و سپس برای خشک شدن در معرض آفتاب قرار دهید. همچنین برای ضدعفونی کردن لیف می‌توانید به آب جوش کمی جوش‌شیرین اضافه کنید.

۳- بعد از تمیز کردن و شستشو، لیف را در فضای حمام نگه ندارید. مردم معمولاً لیف را داخل حمام نگه می‌دارند اما محیط مرطوب حمام محل مناسبی برای رشد باکتری‌ها فراهم می‌سازد بنابراین توصیه می‌شود بعد از هر بار شستشوی پوست با لیف، آن را در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

۴- مرتباً لیفتان را عوض کنید. اگر از لیفی با الیاف طبیعی استفاده می‌کنید بهتر است هر ۳ تا ۴ هفته آن را با لیف دیگری جایگزین کنید . لیف‌های پلاستیکی را می‌توانید تا ۲ ماه نگه دارید؛ اما نه همیشه! اگر بوی کپک یا رطوبت روی لیف احساس می‌کنید وقت آن است که از شر آن خلاص شوید.

۵- تا چند روز بعد از اصلاح از لیف استفاده نکنید. باکتری‌ها می‌توانند از هر شکاف یا روزنه‌ای وارد پوست شوند بنابراین پس از اصلاح دست و پا تا چند روز هرگز از لیف استفاده نکنید. در کل برای سلامت پوستتان بهتر است بیشتر از دو بار در هفته از لیف استفاده نکنید.

۶- هرگز از لیف برای شستشوی صورت و ناحیه تناسلی استفاده نکنید. پوست این نواحی از بدن بسیار حساس است.

بیشتر بخوانید: براشینگ بدن چیست؟ 

آیا پوست بچه‌ها را هم باید لیف کشید؟

استفاده از لیف برای نوزادان و بچه‌ها که پوست بسیار ظریف و حساسی دارند، ضرورتی ندارد. با این حال اگر خواستید هرچند وقت یکبار، بدن نوزاد یا کودک خود را لیف بکشید، از لیف‌های کاملا نرم و حوله‌ای استفاده کنید و لیف را آرام روی بدن او حرکت دهید.

لیف کشیدن زیاد یا استفاده از لیف‌های زبر و کنفی برای تمیز کردن پوست بچه‌ها، باعث می‌شود سد دفاعی طبیعی پوست آنها از بین برود، و این مساله زمینه ابتلا به اگزما یا خشکی پوست را در نوزادان و کودکان فراهم می‌کند.

درمجموع مردم هنوز هم به شستشوی پوست با لیف علاقه دارند زیرا پوستشان را لایه‌برداری می‌کند، سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برد و پوستی نرم و درخشان به آن‌ها هدیه می‌دهد؛

اگرچه این مزایا می‌تواند با برخی خطرات پنهان همراه شود! برای جلوگیری از رشد باکتری و کمتر شدن خطرات احتمالی لازم است که نکاتی را در جهت استفاده و نگهداری صحیح از لیف رعایت کنیم.

لیف حمام چیست؟

لیف وسیله ای کاملا ضروری برای شستشوی بدن بوده که باعث جدا کردن سلول های مرده از پوست می‌شود. لیف باعث می‌شود پوستی شفاف، شاداب و سالم تر داشته باشید. همچنین استفاده از لیف انواع آلودگی ها و آلاینده‌های چسبیده به پوست را از بین برده و باعث نفس کشیدن پوست می‌شود.

آیا لیف حمام سبب گردش خون میشود؟

هر اصطکاکی روی پوست می‌تواند سبب افزایش موضعی گردش خون در پوست شود. با ماساژ دادن و شستشوی پوست با لیف می‌توانید این اصطکاک را ایجاد کرده و جریان خون را تحریک کنید که درنتیجه آن تمامی سموم و مواد مضر از پوست پاک می‌شوند.

آیا باید لیف را در حمام نگه داری کرد؟

بعد از تمیز کردن و شستشو، لیف را در فضای حمام نگه ندارید. مردم معمولاً لیف را داخل حمام نگه می‌دارند اما محیط مرطوب حمام محل مناسبی برای رشد باکتری‌ها فراهم می‌سازد بنابراین توصیه می‌شود بعد از هر بار شستشوی پوست با لیف، آن را در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

۲ آبان ۱۴۰۱ ۱۷ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی