تونر چیست و چگونه از آن استفاده می شود؟
۱۷ آبان ۱۴۰۱ ۱ دیدگاه sahar.fard

تونر چیست؟ مزایا و معایب پاکسازی پوست با انواع تونر

به این مطلب امتیاز دهید

اگرچه در روتین‌های مراقبت از پوست بارها و بارها به استفاده از تونر تأکید شده است با این حال بسیاری از مردم هنوز نمی‌دانند که تونر چیست؟! و همچنان بسیاری از آن‌ها تصورات غلطی در مورد تونر دارند! احتمالاً می‌دانید که تونرها در گذشته بر پایه الکل ساخته می‌شدند اما در حال حاضر تونرهای زیادی در بازار موجود است که علاوه بر خاصیت قابض­ کنندگی فاقد الکل هستند! این تونرها تقریباً هر مشکل پوستی را برطرف می‌کنند و فقط به درمان آکنه و چربی پوست محدود نمی‌شوند. اگر می‌خواهید بیشتر در مورد تونر و طرز استفاده آن بدانید تا پایان مقاله با کیوت مگ همراه باشید.

تونر چیست؟

متأسفانه اغلب مردم درست نمی‌دانند که تونر چیست؟ دقیقاً چه کاری انجام می‌دهد؟، چرا باید در روتین روزانه مراقبت از پوست موردتوجه قرار گیرد؟

تونر و طرز استفاده از آن
اما در حال حاضر تونرهای زیادی در بازار موجود است که علاوه بر خاصیت قابض­ کنندگی فاقد الکل هستند!

و چطور باید از آن استفاده کرد؟ درگذشته از تونرها به‌عنوان محصولی برای متعادل‌سازی سطح PH پوست، بعد از پاکسازی با یک صابون قلیایی، استفاده می‌شد اما چون پاک‌کننده‌های امروزی متعادل‌تر و ملایم‌تر هستند، به این دلیل تونرها به محصولی برای مراقبت از پوست تبدیل شده‌اند که در نوع خود بی‌نظیرند!

اساساً از تونر بین مراحل مراقبت از پوست استفاده می‌شود؛ منظور این است که بعد از شستن صورت و قبل استفاده از سرم یا مرطوب‌کننده باید تونر را به پوست بزنید.

تونر چیست؟
منظور این است که بعد از شستن صورت و قبل استفاده از سرم یا مرطوب‌کننده باید تونر را به پوست بزنید.

اگر قبل از مرطوب کردن صورت و بعد از شستن صورت با یک پاک‌کننده ملایم، تونر را به پوست بزنید، سریع جذب پوست شده و به از بین رفتن آلودگی‌ها، مواد آرایشی، چربی اضافی و متعادل‌سازی PH پوست کمک می‌کند. اغلب پاک‌کننده‌ها سطح PH پوست را بیش‌ازحد اسیدی می‌کنند که با تونر می‌توان سطح PH پوست را متعادل ساخت.

درمجموع می‌توان گفت که تونر علاوه بر پاکسازی عمقی پوست، از بین بردن سلول‌های مرده، بستن منافذ و متعادل‌سازی سطح PH، پوست را برای جذب مرطوب‌کننده و سرم آماده می‌کند. تونر لایه محافظی در برابر ناخالصی‌ها ایجاد می‌کند که برای پوست مستعد آکنه بسیار مفید است.

برخلاف تونرهای نسل قبل که بیشتر بر پایه الکل بودند تونرهای امروزی بر پایه آب هستند و چربی طبیعی پوست را از بین نمی‌برند. انتخاب تونری با مواد طبیعی و ملایم به شما کمک می‌کند تا از خشکی پوست در امان بمانید.

تونر لایه محافظی روی پوست در برابر ناخالصی‌ها ایجاد می‌کند که برای انواع پوست خصوصا پوست مستعد آکنه بسیار مفید است.

دقت کنید که تونر جایگزینی برای شستشو صورت نمی‌شود و به‌عنوان یک میان مرحله در روتین مراقبت از پوست مفید است. تونرها برای هدف قرار دادن مجموعه‌ای از نگرانی‌های پوستی از درمان آکنه گرفته تا جلوگیری از خشکی و پیری پوست، استفاده می‌شوند. تونرهای پوست چرب ترکیبی از اسیدهای گلیکولیک و سالیسیلیک هستند درصورتی‌که تونرهای پوست خشک حاوی مواد آبرسان و حتی ترکیبی از سرم و لوسیون­های نرم‌کننده هستند.

طرز استفاده از تونر
تونرهای پوست چرب ترکیبی از اسیدهای گلیکولیک و سالیسیلیک هستند درصورتی‌که تونرهای پوست خشک حاوی مواد آبرسان و حتی ترکیبی از سرم و لوسیون­های نرم‌کننده هستند.
به پوستت جون تازه بده

چرا باید از تونر استفاده کنیم؟

استفاده از یک تونر مناسب بخش مهمی از فرایند مراقبت روزانه پوست است. اگرچه در گذشته باور بر این بود که این نوع محصولات به دلیل وجود الکل در ترکیبات خود رطوبت پوست را از بین می‌برند، اما واقعیت این است که یک تونر مناسب سرشار آنتی اکسیدان‌ها، ترکیبات احیا کننده و ترمیم کننده است که پوست را تغذیه کرده و نقش مهمی در سلامت آن دارد.

فواید استفاده از تونر چیست؟

پس از پاکسازی صورت و شستشوی پوست (حتی با استفاده از مواد شوینده ملایم) مدت‌ها طول می‌کشد تا پوست، مواد مغذی یا حیاتی که به واسطه‌ی این مواد، پاک شده یا از بین رفته اند را احیا کند.

به همین دلیل یک تونر خوب می‌تواند نقش مهمی در زمینه احیای پوست، داشته باشد. با این وجود مزایای استفاده از تونرها، تنها محدود به این موارد نیست.

در ادامه این مقاله همه فوایدی که تونر برای پوست شما خواهد داشت را توضیح می‌دهیم:

تمیز شدن منافذ پوست

ذرات گرد و غبار و آلاینده‌های موجود در هوا در میان منافذ پوست صورت نفوذ می‌کنند و حتی با شستشوی صورت هم از بین نمی‌روند. تونر به این منافذ وارد شده و این آلودگی‌ها را خارج کند. کرم پودر، پنکک و دیگر لوازم آرایشی هم از ذراتی هستند که باید از روی سلول‌های پوست جمع‌آوری شوند تا به تنفس بیشتر آن‌ها کمک کند.

تنظیم سطح pH پوست

شوینده‌های صورت که ممکن است به انتخاب شما صابون و یا ژل باشند، میزان اسیدیته پوست را تغییر می‌دهند و این تونر صورت است که به متعادل کردن آن کمک می‌کند. در واقع بسیاری از شوینده‌های صورت و پاک‌کننده‌ها، دارای خاصیت قلیایی هستند و با استفاده مکرر پوست را از حالت اسیدی طبیعی‌اش، خارج می‌کنند.

همین نکته باعث می‌شود برای تنظیم مجدد اسیدیته، چربی بیشتری از درون منافذ پوست ترشح شود و آنچه بر روی صورت نمایان می‌شود، پوستی چرب خواهد بود. ولی تونر به دلیل اینکه قلیایی نیست، این مشکل را برطرف کرده و اسیدیته را تنظیم می‌کند.

در واقع بسیاری از شوینده‌های صورت و پاک‌کننده‌ها، دارای خاصیت قلیایی هستند و با استفاده مکرر پوست را از حالت اسیدی طبیعی‌اش، خارج می‌کنند.

خداحافظی با جوش‌های سرسیاه

تونر باعث می‌شود کوچکترین مواد آرایشی یا چربی از سطح پوست به طور کامل پاک شود؛ بنابراین آلودگی‌ها نمی‌توانند به منافذ پوست نفوذ کنند و باعث جوش‌های ریز و سرسیاه شوند.

از مواد به کار رفته در تونرها می‌توان به گلیکولیک، سالیسیک اسید و نیاسینامیدها اشاره کرد که همگی برای درمان آکنه کاربرد دارند. این مواد می‌توانند به خوبی چربی پوست را کنترل کرده، ظاهر و قرمزی آکنه‌ها را کمرنگ کرده و پوست را هم روشن‌تر کنند.

شفافیت و شادابی پوست

تقریباً تمام تونرهای موجود در بازار با عصاره‌های گیاهی، آنتی اکسیدان‌ها، انواع ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز برای پوست فرموله می‌شوند و به این ترتیب در حفظ شادابی و سلامت پوست نقش قابل توجهی را ایفا می‌کنند. این کار باعث می‌شود پوست شما احیا شده و طراوت خود را حفظ کند.

تونر صورت به علت اینکه ذرات ریز آلوده‌کننده را از درون منافذ پاک می‌کند، باعث شفاف شدن پوست می‌شود. زمانی که از تونر بر روی پوست صورت استفاده می‌کنید، چربی‌های ترشح شده از منافذ باز پوست هم از بین می‌رود، منافذ جمع‌تر می‌شوند.

جلوگیری از ایجاد موهای زیرپوستی

تونرها حاوی اسید گلیکولیک یا سایر آلفا هیدروکسی اسیدها هستند که در جلوگیری از رویش موهای زیرپوستی و نظافت آن ها موثرند.

جذب بهتر محصولات مراقبت از پوست

اگر قصد استفاده از محصولات مراقبت از پوست نظیر انواع کرم‌های جوانسازی، ضد چروک و محصولات آبرسان را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که بعد از شستشو صورت با پاک کننده‌ها، از یک تونر نیز استفاده کنید. تونرها پوست را به طور کامل پاکسازی کرده و آن را آماده جذب بیشتر و بهتر محصولات مراقبتی می‌کنند.

حفظ رطوبت مورد نیاز پوست 

مرطوب کننده هایی چون گلاب یا گلیسیرین، لایه ای را بر روی سطح پوست ایجاد کرده و از تبخیر و خارج شدن رطوبت پوست جلوگیری می‌کنند. همه تونیک‌ها حاوی مواد مرطوب کننده طبیعی هستند و به این ترتیب رطوبت پوست شما را حفظ می‌کنند.

همه تونیک‌ها حاوی مواد مرطوب کننده طبیعی هستند و به این ترتیب رطوبت پوست شما را حفظ می‌کنند.

بیشتر بخوانید: 15 راز پاکسازی پوست صورت؛

پاکسازی پوست از آلودگی

مواد آرایشی، ذرات گرد و غبار و … وارد منافذ پوست صورت شده و متاسفانه حتی با شستشوی صورت هم از بین نمی‌روند. اما با استفاده از تونر می‌توانید منافذو سایر آلودگی باقی مانده روی پوست را تمیز کنید چون تونر وارد منافذ شده و آلودگی‌ها را خارج می‌کند.

طرز استفاده از تونر صورت

  • ابتدا با یک شوینده ملایم و متناسب با نوع پوست خود، صورتتان را بشویید. از انتخاب شوینده‌هایی که حاوی رایحه و موادی مانند سدیم لوریل سولفات هستند خودداری کنید.
  • یک پنبه را آغشته به تونر کرده و روی صورت بمالید.
  • پنبه را به حالت دورانی روی پوست حرکت دهید تا جریان خون روی پوست افزایش پیدا کند.
  • اجازه دهید روی صورت بماند تا خشک شود.
  • اگر پوست چرب یا مختلط دارید می‌توانید یکبار صبح و یکبار شب از تونرهای فاقد الکل استفاده کنید. پوست‌های خشک بهتر است فقط یکبار در روز از تونر استفاده کنند.
  • بهتر است تونر را دو بار در روز و بعد از پاک کردن پوست به صورت بزنید. با توجه به اینکه ناحیه T صورت که شامل پیشانی، بینی و چانه می باشد، بیشترین میزان چربی در صورت را دارد پس بهتر است از تونر ها در این قسمت ها بیشتر استفاده شود.
  • بعد از گذشت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه مرطوب‌کننده متناسب با پوست خود را به صورت بزنید.

آیا تونر می تواند جایگزینی برای شوینده های صورت باشد؟

پاسخ این سوال به طور قاطعانه منفی است. تونیک به هیچ عنوان کارایی شوینده‌های صابونی را ندارد. اغلب تونرها آبکی اند و بر پایه آب فرموله می‌شوند. این درحالی است که تقریباً تمام مواد آرایشی بر پایه چربی‌اند و بنابراین پاک کردن کامل آرایش و آلودگی‌های پوست با تونیک ممکن نمی‌باشد.

استفاده از تونر صورت برای چه پوستی توصیه می‌شود؟

شما می‌توانید با هر مدل پوستی که دارید از تونر استفاده کنید، به این شرط که به سراغ تونر متناسب با جنس پوست‌تان بروید. تونر می‌تواند از پوست صورت در برابر آلودگی‌ها محافظت کند. همچنین جلوی از دست رفتن بیش از حد رطوبت پوست را هم می‌گیرد. پس فرقی نمی‌کند چه نوع پوستی دارید، حتما یک شیشه تونر روی میز آرایشی خود قرار دهید و به صورت روزانه از آن استفاده کنید.

شما می‌توانید با هر مدل پوستی که دارید از تونر استفاده کنید، به این شرط که به سراغ تونر متناسب با جنس پوست‌تان بروید.

انتخاب تونر متناسب با نوع پوست

سلامت، جوانی و زیبایی پوست شما با انتخاب یک شوینده مناسب آغاز می‌شود. یکی از مهمترین مواردی که زمان انتخاب تونر باید موردتوجه قرار گیرد فاقد الکل بودن آن است. سپس باید بر اساس نوع پوست، تونر مناسب را انتخاب کرد.

برای پوست‌های مستعد آکنه یک تونر بدون الکل که حاوی آلفا هیدروکسی اسید است می‌تواند مناسب باشد. این ماده به پاکسازی و درخشان شدن پوست کمک کرده و مانع از پوسته‌پوسته شدن آن می‌شود. اگر بعد استفاده از تونر سوزش ملایمی را در سطح پوست احساس کردید نگران نباشید این سوزش نشان می‌دهد که سطح PH پوست در حال متعادل شدن است.

این شکل از اسید برخلاف مواد تحریک‌کننده‌ای مانند رتینوئیدها حتی برای پوست‌های حساس نیز ملایم است. برای پوست‌های مستعد آکنه استفاده از تونری که حاوی سالیسیلیک اسید باشد نیز توصیه می‌شود اگرچه برای پوست‌های حساس می‌تواند تحریک‌کننده باشد.

انتخاب تونر متناسب با نوع پوست
خلاصه اینکه قبل استفاده از تونر، حتماً آن را روی قسمت کوچکی از پوستتان امتحان کنید تا مطمئن شوید که عکس العمل نامطلوبی به محصول ندارید.

اگر پوست حساسی دارید آنچه به‌عنوان پاک‌کننده و تونر استفاده می‌کنید می‌تواند تأثیر عمده‌ای در سلامت پوستتان بگذارد. انتخاب یک شوینده ملایم بدون مواد صابونی و تونری فاقد الکل که پوستتان را از مواد مغذی ضروری و روغن‌های طبیعی بی‌نیاز کند، بسیار مهم است.

تحقیقات نشان داده است که برخی مواد بکار رفته در شوینده‌ها و تونرها ممکن است سبب تحریک پوست‌های حساس شود. سدیم لوریل سولفات یکی از عناصر بکار رفته در برخی محصولات پاک‌کننده است که می‌تواند برای پوست حساس تحریک‌کننده باشد و سبب بروز مشکلاتی در پوست شود. بنابراین اگر پوست حساسی دارید بهتر است یک پاک‌کننده فاقد سدیم سولفات و مواد صابونی انتخاب کنید.

سایر ترکیبات برای پوست طبیعی و مختلط شامل کوآنزیم Q۱۰، اسید هیالورونیک، گلیسیرین و ویتامین C است. اگرچه روغن‌های طبیعی و عصاره‌های گیاهی به دلیل طبیعی بودن حس خوبی به شما می‌دهند اما ممکن است باعث تحریکات پوستی شوند بنابراین بهتر است از این موارد اجتناب کنید.

چه کسانی از تونر صورت استفاده کنند؟

برخلاف بسیاری از محصولات مراقبت از پوست مثل کرم روز و شب، کرم‌های ضد چروک و… که متخصصین استفاده از آن‌ها را بعد از ۲۵ الی ۳۰ سالگی پیشنهاد می کنند، تونر با چنین محدودیت هایی مواجه نیست. به عبارت ساده تر استفاده از تونیک صورت برای تمام افراد با هر نوع پوستی بلامانع بوده و اثربخشی خود را دارد.

خوشبختانه تولیدکنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی این روزها تونرها را نیز در انواع مختلفی روانه بازار کرده اند و برای هر نوع پوست با هر میزان از چربی می توان یک تونیک مناسب را یافت. پس اگر پوستی خشک و حساس دارید یا پوست تان چرب و مستعد آکنه است، با کمی جستجو و کسب اطلاعات می توانید بهترین تونیک را برای پوست خود انتخاب کنید.

به عبارت ساده تر استفاده از تونیک صورت برای تمام افراد با هر نوع پوستی بلامانع بوده و اثربخشی خود را دارد.

بیشتر بخوانید: آموزش پاکسازی صورت با بخور

تونر مایعی سبک و مغذی است که علاوه بر پاکسازی عمیق پوست، منافذ را کوچک کرده و به درمان جوش و آکنه می‌پردازد. تونرها براساس انواع مختلف پوست تولید می‌شوند و برای دست‌یابی به نتیجه‌ی بهتر، باید به سراغ تونر متناسب با نوع پوست خودتان بروید. متخصصان پوست و مو توصیه کرده‌اند که حتما در روتین مراقبت از پوست خود استفاده از تونر را جای دهید تا پوستی سالم و شاداب داشته باشید.

خلاصه اینکه قبل استفاده از تونر، حتماً آن را روی قسمت کوچکی از پوستتان امتحان کنید تا مطمئن شوید که عکس العمل نامطلوبی به محصول ندارید. سپس صورتتان را با یک پاک‌کننده بدون صابون بشویید تا تمام آلودگی‌ها، گردوغبار ناشی از آلاینده‌های محیطی و مواد آرایشی از روی پوست پاک شود. برای شستشو هرگز از آب خیلی گرم یا خیلی سرد استفاده نکنید. با آب ولرم پوست احساس راحتی و آرامش بیشتری می‌کند.

همیشه پوست خود را با یک پارچه نرم خشک کنید و هرگز پارچه را روی پوست نکشید. به یاد داشته باشید که باید تونر را بعد از شستشو به پوست بزنید. سپس از یک مرطوب‌کننده‌ بدون رایحه برای رطوبت­ رسانی به پوست استفاده کنید. اگر در روتین مراقبت از پوست خود از تونراستفاده می­کنید خوشحال می­شویم نظرات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

تونر چیست و طرز استفاده آن چگونه است؟

تونر یک محلول پاک‌کننده صورت است که پس از شستشو، پوست شما را به صورت عمیق تمیز می‌کند. تونر مایعی سبک و مغذی است که علاوه بر پاکسازی عمیق پوست، منافذ را کوچک کرده و به درمان جوش و آکنه می‌پردازد. فقط کافیست مقداری از این محلول را بر روی پد آرایشی ریخته و صورتتان را با آن پاک کنید.

آیا تونر می تواند جایگزینی برای شوینده های صورت باشد؟

پاسخ این سوال به طور قاطعانه منفی است. تونیک به هیچ عنوان کارایی شوینده‌های صابونی را ندارد. اغلب تونرها آبکی اند و بر پایه آب فرموله می‌شوند. این درحالی است که تقریباً تمام مواد آرایشی بر پایه چربی‌اند و بنابراین پاک کردن کامل آرایش و آلودگی‌های پوست با تونیک ممکن نمی‌باشد.

آیا میتوان تونر مناسب پوست خود را پیدا کرد؟

خوشبختانه تولیدکنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی این روزها تونرها را نیز در انواع مختلفی روانه بازار کرده اند و برای هر نوع پوست با هر میزان از چربی می توان یک تونیک مناسب را یافت. پس اگر پوستی خشک و حساس دارید یا پوست تان چرب و مستعد آکنه است، با کمی جستجو و کسب اطلاعات می توانید بهترین تونیک را برای پوست خود انتخاب کنید.

۱۷ آبان ۱۴۰۱ ۱ دیدگاه
اشتراک گذاری

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.

1 دیدگاه برای تونر چیست؟ مزایا و معایب پاکسازی پوست با انواع تونر

سلام وقت بخیر و خدا قوت محتوا عالی و کاربردی

فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی