سرکه سیب و فشار خون
۹ آبان ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه zohre.kh

سرکه سیب و فشار خون؛ تاثیر سرکه سیب بر فشار خون!

به این مطلب امتیاز دهید

فشار خون یکی از بیماری‌های بسیار شایع در جوامع است که تقریباً اکثر انسان‌ها را گرفتار می‌کند. برای مثال، طبق تحقیقات به‌عمل‌آمده، حدود 47 درصد از جمعیت بزرگسال ایالات متحده آمریکا دچار فشار خون هستند. فشار خون بالا که بدون رسیدگی پزشکی باقی بماند، خطرناک است و مرگ را به‌دنبال خواهد داشت. در این مقاله قرار است به بررسی رابطه مثبت سرکه سیب و فشار خون بپردازیم و مزایا و معایب این شیوه درمانی را ارزیابی کنیم. با توجه به اینکه داروهای مختلفی برای کنترل فشار خون وجود دارند، اما آیا می‌توان از سرکه سیب برای مهار عاملی که مرگ 7.6 میلیون انسان را در سال سبب می‌شود، استفاده کرد؟ آنچه که در ادامه خواهید خواند، نتایج مطالب و تحقیقات علمی استخراج شده‌ است. با تمامی این اوصاف، پیش از آنکه بخواهید از سرکه سیب استفاده کنید، باید نحوه مصرف صحیح و عواقب جانبی آن را به‌درستی بشناسید.

عارضه فشار خون چیست؟

فشار خون شامل نیرویی است که به‌صورت غیر طبیعی به دیواره شریان‌ها و سایر رگ‌های خونی وارد می‌شود. هرچقدر این تنش بیشتر و محکم‌تر باشد، اندازه فشار خون هم بالاتر خواهد بود. بیمارانی که از فشار خون بالا رنج می‌برند، بیشتر از سایرین در معرض بیماری‌های قلبی و عروقی مثل سکته مغزی و حملات قلبی قرار دارند.

فشار خون بالا که بدون رسیدگی پزشکی باقی بماند، خطرناک است و مرگ را به‌دنبال خواهد داشت.

اندازه فشار خون طبیعی همیشه زیر 120/80 میلی‌لیتر جیوه یا همان 120 روی 80 است. عدد 120 نشان‌دهنده فشار سیستولیک و عدد 80 نشانگر مفهوم دیاستولیک است. هنگامی که فشار سیستولیک بیمار بیشتر از 130 و فشار دیاستولیک بیشتر از 80 شود، فشار خون بالا تشخیص داده می‌شود.

فشار خون بالا را می‌توان به‌صورت موثر و با استفاده از داروهای مخصوص این عارضه، تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی صحیح کنترل و درمان کرد. درمان‌های جایگزینی هم برای این بیماری در نظر گرفته شده‌اند که مصرف سرکه سیب یکی از طبیعی‌ترین آنهاست.

مهم‌ترین نکته‌ای که در این میان نهفته شده، این است که شما باید همه کارهای لازم و همچنین بایدها و نبایدهای رابطه سرکه سیب و فشار خون را به‌خوبی بشناسید. همان‌طور که گفتیم، نیمی از بزرگسالان آمریکایی دچار فشار خون بالا هستند و تنها حدود 24 درصد از آنها وضعیت بیماری خود را به‌خوبی مدیریت می‌کنند.

به پوستت جون تازه بده

علائم فشار خون بالا چه چیزهایی هستند؟

بسیاری از افراد حتی متوجه نمی‌شوند دچار فشار خون بالا هستند و این موضوع تا زمانی که این عارضه حاد شود، ادامه‌دار خواهد بود. با تمامی این اوصاف، افراد مبتلا به فشار خون علائم مختلفی از جمله موارد زیر را تجربه خواهند کرد:

  • سردرد شدید و ناگهانی
  • خون‌ریزی بینی
  • سردرگمی و خستگی غیرطبیعی
  • دشواری در تنفس و تنگی نفس
  • مشاهده کرده خون در ادرار
  • ضربان قلب نامنظم
  • درد در نواحی قفسه سینه

دسته‌بندی انواع فشار خون

به‌طور کلی 3 مرحله برای فشار خون در انسان‌ها در نظر گرفته می‌شود که به‌ترتیب شامل مرحله نرمال، حاد و خطرناک هستند:

  • مرحله نرمال: کمتر از 120 روی 80 که این مقدار در آستانه افزایش و رفتن به مرحله بعد، روی اندازه 120 یا 129 روی اندازه کمتر از 80 اندازه‌گیری می‌شود
  • مرحله حاد: این مرحله شامل فشار خون بالاست که اندازه 130 یا 139 روی 80 یا 89 را نشان می‌دهد
  • مرحله خطرناک: مرحله سوم، مرحله‌ای مرگبار و بسیار حساس است که عدد 140 یا بالاتر روی 90 یا بالاتر را نشان می‌دهد

بیشتر بخوانید: سرکه سیب برای جوش صورت؛

عواملی که باعث فشار خون بالا می‌شوند

هیچ دلیل خاصی برای فشار خون بالا وجود ندارد. معمولاً ترکیبی از رژیم‌های غذایی نادرست، سبک زندگی آسیب‌زا و زمینه‌های ژنتیکی می‌توانند به بروز این عارضه منجر شوند.

همچنین فشار خون بالا معمولاً با افزایش سن افراد هم رابطه مستقیم دارد. فشار خون شامل 2 نوع اولیه و ثانویه می‌شود؛ فشار خون اولیه با توجه به عواملی که ذکر کردیم و فشار خون ثانویه با توجه به موارد زیر به‌وجود می‌آید:

  • مشکلات و بیماری‌های قلبی
  • وقفه تنفسی خواب (آپنه خواب)
  • بیماری‌ها و نارسایی‌های کلیوی
  • مشکلات تیروئید (مشخصاً کم‌کاری تیروئید و وضعیت مقاوم به دارو)
همچنین فشار خون بالا معمولاً با افزایش سن افراد هم رابطه مستقیم دارد.

بررسی رابطه میان سرکه سیب و فشار خون

سرکه سیب از سیب تخمیرشده و ترکیب آن با آب سیب حاصل می‌شود. خواص غذایی سرکه سیب دقیقاً شبیه به آب سیب است و می‌توان ساختار مقوی ویتامین B و پلی‌فنول‌ها (آنتی‌اکسیدان‌هایی که در گیاهان یافت می‌شوند) را در آن مشاهده کرد. به دلیل وجود مخمرها و باکتری‌ها مایع سرکه سیب حاصل می‌شود که حاوی بعضی باکتری‌های سالم و مفید از جمله پروبیوتیک‌ها هم است.

فواید این ماده و همچنین رابطه مثبت بین سرکه سیب و فشار خون، نقل محافل پزشکی و طب سنتی است. هرچند هنوز هم که هنوز است، شواهد محکم و مستدلی در رابطه با اثبات تاثیر سرکه سیب بر درمان فشار خون وجود ندارد.

ضمناً مواد تشکیل‌دهنده و کیفیت سرکه‌های سیب موجود در بازار معمولاً توسط نهادهای بهداشتی تایید نمی‌شوند و تاثیرات هرکدام از آنها ممکن است متغیر باشد.

کاهش سریع فشار خون با سرکه سیب امکان‌پذیر است؟

از آنجایی که میزان گلوکز، قند، چربی انباشته‌شده و کلسترول در کنار فشار خون بالا می‌توانند مرگبار و خطرناک باشند، بهتر است که کمی در مورد فواید سرکه سیب به بحث بنشینیم. بسیاری از افرادی که دچار فشار خون بالا هستند، مستعد ابتلا به بیماری‌های قلبی و مرض قند هم هستند.

مواد مغذی نهفته‌شده در سرکه سیب که طی فرایند تخمیر ایجاد می‌شوند، روی کاهش سطح قند و چربی‌های مضر تاثیر مثبت می‌گذارند. همچنین، سرکه سیب می‌تواند به تخلیه آرام معده منجر شود که در نهایت باعث کاهش طبیعی وزن هم خواهد شد. با تمامی این اوصاف، سرکه سیب ظاهراً از جمله حافظان سلامت انسان محسوب می‌شود.

بررسی چند تحقیق علمی در رابطه با سرکه سیب و فشار خون

تحقیقات علمی متعددی در حوزه تاثیر سرکه سیب بر فشار خون انجام شده است که ثابت کند این ماده دارای مزایای مختلفی برای سلامت انسان‌هاست. در یک مطالعه که در سال 2009 روی افراد چاق در ژاپن انجام شد، آنهایی که محلول حاوی سرکه سیب را برای مدت 12 هفته نوشیده بودند، نسبت به افرادی که آب معمولی می‌نوشیدند، دچار کاهش وزن قابل توجهی شدند.

این کاهش وزن در مورد لاغری دور کمر و همچنین پایین آمدن سطح کلسترول آنها هم صدق می‌کرد. نکته جالب اینجاست، فشار خون بیمارانی که دچار کاهش وزن شده بودند و اوضاع مطلوبی داشتند، پایین آمده بود و دیگر شاهد ضربان نامنظم قلب و سایر علائم نبودند.

طبیعی است اثرات سرکه سیب هرگز جایگزین آثار درمانی داروها نمی‌شوند. فشار خون بالا می‌تواند یک خطر جدی محسوب شود و روی اندام‌های مختلف بدن و سلامت کلی انسان تاثیر منفی بگذارد.

اگر فشار خون بالا دارید، نباید آن را با سرکه سیب درمان کنید، بلکه باید در ابتدا یک برنامه درمانی به‌همراه یک رژیم غذایی صحیح را در پیش بگیرید. سرکه سیب ممکن است بخشی از یک رژیم غذایی و سبک زندگی سالم باشد، اما هرگز جایگزین مراقبت‌های پزشکی هدفمند یا داروهای تخصصی خون نخواهد شد.

بیشتر بخوانید: سرکه سیب و کبد چرب؛

فشار خون بالا می‌تواند یک خطر جدی محسوب شود و روی اندام‌های مختلف بدن و سلامت کلی انسان تاثیر منفی بگذارد.

فواید و مزایای سرکه سیب برای فشار خون بالا

  • کاهش وزن: در حالی که بسیاری از تبلیغات در مورد کاهش وزن طبیعی فقط در حد یک افسانه هستند، مصرف سرکه سیب می‌تواند یک شانس بزرگ برای این کار باشد. نتیجه یک تحقیق در سال 2018 که 38 شرکت‌کننده در آن وجود داشتند، نشان داد سرکه سیب قادر به کاهش وزن در انسان‌هاست. افرادی که 15 میلی‌لیتر سرکه سیب را با آب مخلوط و تا 12 هفته میل می‌کردند، حدود 16 کیلو وزن کم کرده بودند. البته همه افراد حاضر در این تحقیق از یک رژیم غذایی با کالری محدود بهره‌مند شده بودند و ورزش هم می‌کردند. این نشان می‌دهد سرکه سیب به تنهایی قادر به متعادل کردن فشار خون بالا و کاهش وزن نخواهد بود.
  • کاهش گلوکز خون: سرکه سیب از قرن هجدهم برای مدیریت و به تعادل رساندن قند خون به کار گرفته می‌شود. یک مطالعه در سال 2004 نشان داد سرکه سیب باعث کاهش کربوهیدرات و گلوکز در خون می‌شود. مطالعات جدیدتر توانسته‌اند گواهی بر اثبات این ادعاها شوند و نشان دهند با کاهش گلوکز، میزان فشار بالای خون هم کاهش خواهد یافت. لازم‌به‌ذکر است سرکه سیب، دیابت را درمان نمی‌کند و هیچ تاثیری هم بر میزان بالای انسولین ندارد.
  • کاهش میزان کلسترول خون: یک مطالعه در سال 2020 نشان داد سرکه سیب به‌تنهایی می‌تواند باعث کاهش کلسترول خون شود. ضمناً مطالعات تکمیلی ثابت کردند مصرف سرکه سیب باعث کاهش گلیسیرید هم می‌شود و این امر باعث چیره شدن نسبت کلسترول HDL (کلسترول مفید) نسبت به کلسترول LDL (کلسترول مضر) خواهد شد.

رابطه سرکه سیب و فشار خون در افراد مبتلا به دیابت

طبق تحقیقاتی که تاکنون انجام شده‌اند، اثرات سرکه سیب بر سلامت افراد مبتلا به دیابت یکسان نیست. محققین معتقد هستند خاصیت کاهش کلسترول در سرکه سیب برای افرادی که مبتلا به دیابت نوع 2 هستند، مشهودتر است.

همچنین افرادی که دیابت ندارند، با مصرف سرکه سیب، کمک خاصی به کاهش قند خون و کلسترول خود نمی‌کنند و بهتر است روش‌های دیگری را در پیش بگیرند.

روش‌های استفاده از سرکه سیب برای فشار خون بالا

روش‌های مختلفی برای مصرف سرکه سیب ارائه شده‌اند. اولین مورد این است که یک شات سرکه سیب را (که شامل یک الی 2 قاشق غذاخوری است) به‌صورت روزانه مصرف کنید. اگر تحمل طعم تند سرکه سیب برایتان تحمل‌ناپذیر است، آن را با مقداری آب یا طعم‌دهنده خوراکی مخلوط کنید.

همچنین امکان اضافه کردن عسل هم به سرکه سیب وجود دارد و شما می‌توانید آن را امتحان کنید. علاوه بر نوشیدن سرکه سیب، روش‌های زیر هم برای بهره‌مندی از خواص این ماده پیشنهاد می‌شوند:

  • اضافه کردن سرکه سیب به انواع سالاد
  • اضافه کردن آن به چای و سایر دسرهای قبل از سرو غذا
  • استفاده از سرکه سیب برای انواع ترشیجات یا پخت‌وپز گوشت، سبزیجات و انواع غلات یا حبوبات

عوارض جانبی احتمالی مصرف سرکه سیب

ممکن است هنگام مصرف سرکه سیب، عوارض جانبی خفیف یا حتی شدیدی را هم تجربه کنید. اولین عارضه‌ای که با آن روبه‌رو خواهید شد، احساس سوزش در گلوست؛ چرا که این ماده حاوی مقادیر بسیار زیادی اسید آمینه است و ماهیت آن اسیدی است.

سوزش گلو در مصرف سرکه سیب معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که شکل غلیظ آن مصرف شود. به‌همین دلیل است که همواره توصیه می‌شود، سرکه سیب با آب مخلوط شود.

سوزش گلو در مصرف سرکه سیب معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که شکل غلیظ آن مصرف شود.

اگر سرکه سیب را برای مدت‌زمان طولانی در دهان نگه دارید یا در نوشیدن آن زیاده‌روی کنید، به‌زودی شاهد اثرات نامطلوب آن بر سلامت دهان و دندان خواهید بود.

خاصیت اسیدی سرکه سیب باعث می‌شود که مینای دندان‌ها در معرض آسیب‌های جدی و جبران‌ناپذیر قرار بگیرند. ازاین‌بابت بهتر است اگر می‌خواهید سرکه سیب را بنوشید، این کار را با نی انجام دهید.

بعضی از مصرف‌کنندگان از التهاب مری پس از نوشیدن سرکه سیب گزارش‌هایی را ارائه داده‌اند. با تمامی این اوصاف اگر چنین مواردی به سراغ شما آمدند، سریعاً مصرف سرکه سیب را متوقف کرده و مراتب را به پزشک متخصصتان گزارش دهید.

زمان مراجعه به پزشک چه وقتی است؟

سرکه سیب هزاران سال است که مصرف می‌شود و اغلب در پخت‌وپز انواع مواد غذایی به کار گرفته می‌شود. اگر می‌خواهید این ماده را برای اهداف درمانی به کار بگیرید و فشار خون بالای خود را کنترل کنید، بهتر است این کار را در کنار مشورت و توصیه‌های یک پزشک انجام دهید.

کاهش فشار خون، کاهش وزن، کنترل کلسترول و سایر مزایا سرکه سیب تنها با نوشیدن روزانه این ماده حاصل نمی‌شود و لازم است تا یک برنامه مدون برای آن برنامه‌ریزی شود.

طرز تهیه معجون سرکه سیب برای کنترل فشار خون بالا

یکی از دستورالعمل‌های رایج در مورد سرکه سیب و فشار خون، تهیه یک معجون با استفاده از امکانات خانگی است. خوشبختانه سرکه سیب دارای محبوبیت خاصی در بین مردم است و انواع بهداشتی و معتبر آن را می‌توان از سوپرمارکت‌های سرتاسر شهر تهیه کنید.

اگر می‌خواهید از فواید سرکه سیب به‌صورت کامل بهره‌مند شوید، دوز استفاده آن را به تعداد 2 بار در روز افزایش دهید و آن را با آب مخلوط کنید تا دچار رفلاکس معده نشوید.

دستورالعمل زیر نحوه تهیه یک معجون را نشان می‌دهد که می‌توان آن را با آب گرم و حتی سرد تهیه کرد. این معجون شامل یک دوز کامل در روز است:

  • یک فنجان آب داغ یا سرد
  • یک قاشق غذاخوری سرکه سیب خام و طبیعی را به آب اضافه کنید
  • حالا یک قاشق غذاخوری عسل به ترکیبات فوق بیفزایید
  • معجون آماده‌‎ است و شما می‌توانید برای بهتر شدن طعم آن، مقداری زنجبیل هم به آن اضافه کنید
سرکه سیب دارای محبوبیت خاصی در بین مردم است و انواع بهداشتی و معتبر آن را می‌توان از سوپرمارکت‌های سرتاسر شهر تهیه کنید.

راه‌کارهای طبیعی برای کنترل فشار خون بالا

اگر می‌خواهید از روشی به جز سرکه سیب و فشار خون بهره‌مند شوید و در عین حال از همان میزان مزایا استفاده کنید، روش‌های زیر را به سبک زندگی خود اضافه کنید:

  • در صورت امکان، وزنتان را کم کنید و آن را در حد مطلوب نگه دارید
  • روزانه حداقل 30 دقیقه فعالیت بدنی را در برنامه خود قرار دهید
  • سعی داشته باشید، میزان فیبر را در رژیم غذایی خود افزایش دهید و مصرف نمک را محدود کنید
  • مصرف الکل را برای مدت‎زمان قابل توجهی کنار بگذارید تا ضربان قلبتان مثل روز اول کار کند
  • می‌دانیم بسیار سخت است، اما اگر سیگار می‌کشید، آن را برای همیشه کنار بگذارید
  • مصرف کافئین خود را کمتر از قبل کنید تا ساختار قلبتان آرامش خود را بازیابد
  • سعی کنید تا حد امکان از استرس، فشار روحی و اضطراب دور باشید

فواید و خواص برجسته سرکه سیب تقریباً بر کسی پوشیده نیست و همه ما به‌خوبی می‌دانیم این ماده به‌دلیل برخورداری از اسیدهای آمینه بسیار، برای سلامتی انسان مفید است. اگرچه تحقیقات کمی در مورد تایید ادعاهای مطرح شده در مورد فواید سرکه سیب وجود دارند، اما می‌توان روی فایده آن حساب ویژه‌ای باز کرد.

تاثیرات ویژه سرکه سیب بر کنترل کلسترول، کاهش وزن و حتی کمک به کاهش سطح گلوکز خون ارائه شده است، اما هنوز تحقیقات کاملی در مورد تاثیر آن بر کنترل فشار خون در دسترس نیست.

بیشتر بخوانید: فواید سرکه سیب برای مو؛ 

اگرچه تحقیقات کمی در مورد تایید ادعاهای مطرح شده در مورد فواید سرکه سیب وجود دارند، اما می‌توان روی فایده آن حساب ویژه‌ای باز کرد.

اگر به فشار خون بالا مبتلا هستید و با علائم آزاردهنده و خطرناک آن دست‌وپنجه نرم می‌کنید، بهتر است در وهله اول به یک پزشک فوق متخصص مراجعه کنید تا روند درمانی‌تان با مصرف دارو پیش برود. این نکته را فراموش نکنید مصرف سرکه سیب به تنهایی باعث رفع هیچ مشکلی نخواهد شد و باید دوره‌های درمانی تخصصی‌تری هم به آن اضافه شوند.

منبع ++

عارضه فشار خون چیست؟

فشار خون شامل نیرویی است که به‌صورت غیر طبیعی به دیواره شریان‌ها و سایر رگ‌های خونی وارد می‌شود. هرچقدر این تنش بیشتر و محکم‌تر باشد، اندازه فشار خون هم بالاتر خواهد بود. بیمارانی که از فشار خون بالا رنج می‌برند، بیشتر از سایرین در معرض بیماری‌های قلبی و عروقی مثل سکته مغزی و حملات قلبی قرار دارند.

رابطه سرکه سیب و فشار خون در افراد مبتلا به دیابت چیست؟

طبق تحقیقاتی که تاکنون انجام شده‌اند، اثرات سرکه سیب بر سلامت افراد مبتلا به دیابت یکسان نیست. محققین معتقد هستند خاصیت کاهش کلسترول در سرکه سیب برای افرادی که مبتلا به دیابت نوع 2 هستند، مشهودتر است.

زمان مراجعه به پزشک چه وقتی است؟

سرکه سیب هزاران سال است که مصرف می‌شود و اغلب در پخت‌وپز انواع مواد غذایی به کار گرفته می‌شود. اگر می‌خواهید این ماده را برای اهداف درمانی به کار بگیرید و فشار خون بالای خود را کنترل کنید، بهتر است این کار را در کنار مشورت و توصیه‌های یک پزشک انجام دهید.

۹ آبان ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی