درمان خانگی کهیر
۱۷ آذر ۱۴۰۰ ۵۰ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

۱۳ درمان خانگی کهیر؛ بررسی دلایل و روش تشخیص انواع!

3/5 - (1 امتیاز)

کهیر که در اصطلاح پزشکی تحت عنوان Urticaria شناخته می‌شود اغلب به شکل زخم‌های متورم، قرمز و خارش‌دار روی پوست ظاهر می‌شود و نشان‌دهنده تحریک فیزیکی ناشی از واکنش‌های آلرژیک، فشار یا عفونت در بدن است. این زخم‌ها اغلب در اشکال و‌اند ازه‌های مختلف از چند میلی‌متر تا چند سانتی‌متر در هر نقطه از بدن ظاهر می‌شوند. مطالعات نشان داده است که ۲۰ درصد از افراد در برهه‌ای از زندگی خود دچار کهیر می‌شوند. کهیر در زنان شایع‌تر از مردان است. این مقاله از کیوت مگ را به درمان خانگی کهیر اختصاص داده‌ایم با ما همراه باشید.

کهیر چیست و چگونه ظاهر می‌شود؟

یکی از ویژگی‌های بارز زخم‌های ناشی از کهیر این است که به‌سرعت تغییر سایز داده و گسترش می‌یابند؛ اغلب در عرض چند ساعت در یک مکان ناپدید و در مکان دیگر دوباره ظاهر می‌شوند. شیوعی که اول صبح چشمگیر و حتی نگران‌کننده به نظر می‌رسد تا ظهر می‌تواند به‌طور کامل از بین برود اما روز بعد با قدرت کامل بازمی‌گردد!

کهیر در زنان شایع‌تر از مردان است.

محرک‌های احتمالی کهیر مواد حساسیت­ زای رایج مثل انواع خوراکی‌ها، نیش حشرات، لاتکس، داروها، شوره سر حیوانات خانگی، گرده گیاهان و… هستند. بااین‌حال همیشه نمی‌توان دلیل ایجاد کهیر را به‌راحتی تشخیص داد. ممکن است به عوامل محرک ناشناخته‌تری حساس باشید یا عفونت زمینه‌ای داشته باشید که باید برطرف شود. کهیر همچنین می‌تواند به دلایل زیر ایجاد شود:

  • قرار گرفتن در معرض سرما یا گرمای شدید
  • قرار گرفتن طولانی‌مدت زیر نور آفتاب
  • ورزش بیش‌ازحد
  • عفونت‌های ویروسی به‌ویژه مونو و هپاتیت
  • عفونت‌های باکتریایی به‌ویژه UTI و استرپتوکوک گلو
  • دریافت خون از فرد دیگر
همیشه نمی‌توان دلیل ایجاد کهیر را به‌راحتی تشخیص داد
به پوستت جون تازه بده

13 درمان خانگی کهیر

پیش‌تر اشاره کردیم که این واکنش آلرژیک پوستی ممکن است در عرض ۲۴ ساعت محو شود؛ اگرچه با محو شدن زخم­های قدیمی‌تر ممکن است موارد جدید ظاهر شوند! یک مورد جزئی کهیر می‌تواند چند روز طول بکشد اما کهیر حاد ممکن است حدود 6 هفته ادامه یابد.

اگر برآمدگی‌های ناشی از کهیر مدت‌زمان طولانی روی پوست باقی بماند ممکن است کهیر مزمن ایجاد شود. اکثراً کهیر به‌خودی‌خود از بین می‌رود اما می‌تواند از درمان گیاهی کهیر برای کاهش علائم ناراحت‌کننده آن استفاده کرد. در لیست زیر به چند نمونه درمان خانگی کهیر اشاره شده است:

۱.حمام جودوسر:

جودوسر به دلیل خاصیت ضدالتهابی‌ای که دارد می‌تواند به‌عنوان یک درمان خانگی کهیر استفاده شود و زخم‌های آن را تسکین دهد، به شرطی که به آن حساسیت نداشته باشید. حدود ۱.۵ فنجان بلغور جودوسر کلوئیدی را به وان حمام اضافه کنید و درون آن دراز بکشید.

مطمئن باشید آب خیلی داغ نیست چراکه گرمای زیاد می‌تواند باعث تحریک کهیر شود و درمان را بی‌اثر کند. بیش از ۱۵ دقیقه در این حمام غوطه‌ور نشوید و هنگام خشک شدن از سابیدن حوله به پوست جداً خودداری کنید.

۲.آلوورا:

آلوورا دارای خواص درمانی، تسکین‌دهنده و ضدالتهابی است که می‌تواند در تسکین خارش‌های ناشی از کهیر و بهبود سریع‌تر زخم‌ها کمک‌کننده باشد. کافی است مقداری ژل آلوورا را از گیاه جدا کنید و روی پوست بمالید. بگذارید شب تا صبح روی زخم‌ها بماند و صبح بشویید.

کهیر یک بیماری پوستی است

۳.کمپرس سرد:

ازآنجایی‌که کمپرس سرد می‌تواند در آرامش پوست آسیب‌دیده معجزه کند بنابراین می‌توان از آن به‌عنوان یک درمانی خانگی کهیر بدون عوارض استفاده کرد. کافی است ۱۰ دقیقه کمپرس سرد را روی زخم‌های ناشی از کهیر قرار دهید تا سوزش آن را از بین ببرد. حتی می‌توانید تکه‌های یخ را در یک حوله یا پارچه نرم بپیچید و روی پوست بمالید.

۴.روغن نارگیل:

روغن نارگیل دارای خواص ضدالتهابی و ضد درد است بنابراین می‌تواند در کاهش سوزش و خارش ناشی از کهیر کمک‌کننده باشد. برای این درمان خانگی کهیر مؤثر به ۱ قاشق غذاخوری روغن نارگیل نیاز دارید. کافی است روغن است را روی ناحیه آسیب‌دیده بمالید و بگذارید حدود ۲۰ دقیقه بماند سپس با آب بشویید. این کار را یک‌بار در روز انجام دهید.

۵.روغن درخت چای:

 روغن درخت چای دارای خواص باکتریایی و ضدالتهابی قوی است و می‌تواند تورم ناشی از کهیر را کاهش دهد و همچنین بثوراتان را بهبود بخشد. چند قطره روغن درخت چای را با ۱ قاشق غذاخوری روغن‌پایه مثل روغن جوجوبا یا روغن بادام شیرین مخلوط و کمی آن را گرم کنید. این مخلوط را روی مناطق آسیب‌دیده بمالید و به‌آرامی ماساژ دهید. می‌توانید ۱ تا ۲ بار در روز از این درمان خانگی کهیر برای درمان و تسکین زخم‌ها استفاده کنید. 

۶.کرم شی باتر و روغن اسطوخودوس:

برای تهیه این کرم جهت درمان خانگی کهیر کافی است 1 قاشق غذاخوری شی باتر را با ۳ قطره اسانس اسطوخودوس ترکیب کنید. سپس آن را به‌آرامی روی نواحی آسیب‌دیده در اثر کهیر بمالید. اجازه دهید ۱ ساعت بماند، سپس با آب سرد بشویید.

شی باتر یک مرطوب‌کننده عالی است که قسمت‌های خشک و لایه‌های پوسته‌پوسته‌شده پوشیده از کهیر را آبرسانی می‌کند. اسانس اسطوخودوس با ترکیبات ضد میکروبی و ضدالتهابی خود می‌تواند برآمدگی‌های قرمز پوست را کاهش دهد و حساسیت‌ها را به‌طور مؤثر از بین ببرد.

۷.نارون کوهی:

مطالعات نشان داده است که این گیاه حاوی ترکیبات فعال مانند تانن و پروآنتوسیانیدین است که خاصیت ضدالتهابی دارند. ازاین‌رو می‌تواند در تسکین بثورات و کاهش تورم در ناحیه آسیب‌دیده مؤثر باشد. مقداری از عصاره این گیاه را روی پنبه یا نوک انگشتان بریزید و به مناطق آسیب‌دیده بمالید. بگذارید خشک شود سپس با آب معمولی بشویید. این کار را دو بار در روز انجام دهید.

درمان خانگی کهیر می‌تواند یک گزینه مؤثر و بدون عوارض باشد.

۸.جوش‌شیرین:

جوش‌شیرین خارش و سوزش پوست را کاهش می‌دهد بنابراین می‌تواند در تسکین علائم کهیر نیز مؤثر باشد. ۱ قاشق غذاخوری جوش‌شیرین را با آب مخلوط کنید تا خمیری شکل شود. اکنون یک لایه از این خمیر را روی ناحیه آسیب‌دیده بمالید و بعد از ۱۰ دقیقه با آب بشویید. از این درمان خانگی کهیر فقط یک‌بار در روز استفاده کنید.

۹.بالم سرکه و شکر:

۱ قاشق چای‌خوری سرکه را با ۳ قاشق چای‌خوری شکر در کاسه‌ای مخلوط کنید. سپس به‌اندازه ۱ قاشق غذاخوری آب نسبتاً گرم به مخلوط اضافه کنید. درنهایت برای آرام کردن خارش می‌توانید این مخلوط را روی پوست متورم شده ناشی از کهیر بمالید. سرکه خاصیت ضدعفونی‌کنندگی دارد ازاین‌رو عفونت‌های پوستی را خنثی کرده و سوزش را کاهش می‌دهد. شکر به دلیل دارا بودن اسید گلیکولیک همانند یک لایه‌بردار طبیعی عمل می‌کند و نه‌تنها سلول‌های مرده، گردوغبار و هرگونه آلودگی را از روی پوست پاک می‌کند بلکه می‌تواند در تسکین برآمدگی‌های قرمز و خارش‌دار کهیر مؤثر باشد و پوستی نرم و بدون لک به شما هدیه دهد.

۱۰.زردچوبه:

کورکومین موجود در زردچوبه در بهبود شرایطی مانند خارش و پسوریازیس مؤثر است بنابراین ممکن است در تسکین علائم کهیر نیز مؤثر باشد. برای استفاده از این درمان خانگی کهیر کافی است ۱ قاشق چای‌خوری زردچوبه را با مقداری آب مخلوط کنید تا حالتی خمیری به خود بگیرید. این خمیر را به بثورات کهیر بمالید و بگذارید تا خشک شود. در آخر آن را با آب ولرم بشویید. این کار را دو بار در روز انجام دهید.

۱۱.مکمل:

از روغن ماهی و مکمل‌هایی مثل ویتامین D می‌توان به‌عنوان یک درمان خانگی کهیر مؤثر استفاده کرد. روغن ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ و دارای خواص ضدالتهابی است ازاین‌رو می‌تواند در درمان و تسکین علائم کهیر مؤثر باشد. مکمل‌های ویتامین D نیز در مدیریت و درمان موارد مزمن کهیر بسیار کمک‌کننده هستند. با این وجود بهتر است قبل از مصرف هر مکملی حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید.

۱۲چای سبز:

چای سبز سرشار از پلی فنول­هایی است که دارای خواص ضدالتهابی بوده و می‌تواند به کاهش تورم ناشی از کهیر کمک کند. بنابراین می‌توان از چای سبز به‌عنوان درمان گیاهی کهیر در خانه استفاده کرد. مقداری از برگ چای سبز را در یک لیوان آب داغ بریزید و ۱۰ دقیقه صبر کنید. پس از اینکه ولرم شد مقداری عسل به آن اضافه کنید و روی زخم‌ها بمالید. می‌توانید این کار را دو بار در روز تکرار کنید.

۱۳.زنجبیل: 

زنجبیل سرشار از ترکیبات فعال بیواکتیوی است که خواص ضد درد و ضدالتهابی را به همراه دارد. به دلیل وجود چنین خاصیتی می‌توان از زنجبیل برای کاهش درد و التهاب زخم‌های ناشی از کهیر کمک گرفت. کافی است ۱ قاشق چای‌خوری آب زنجبیل را با ۱ قاشق چای‌خوری عسل مخلوط و سپس آن را مصرف کنید. این کار را ۲ تا ۳ بار در روز انجام دهید.

کلام آخر اینکه کهیر یک بیماری پوستی است که ممکن است خودبه‌خود ناپدید یا به‌طورکلی درمان شود بنابراین درمان خانگی کهیر می‌تواند یک گزینه مؤثر و بدون عوارض باشد. فقط زمان استفاده از درمان‌های خانگی مطمئن شوید که به ماده‌ای حساسیت ندارید و در صورت تشدید علائم، تداوم یا شیوع سریع آن به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید.

فیس براش آیلو پرو
یک دستگاه با دو قابلیت: شستشوی پوست و ماساژ صورت

بیشتر بخوانید: کهیر عصبی چیست؟

کهیر آزاردهنده و نازیبا

کهیر نوعی واکنش پوستی است، که علل مختلف دارد.

اگر ضایعات کهیر کمتر از شش هفته طول بکشد حاد نامیده شده ولی وقتی که بیش از این زمان طول بکشد باید مزمن نامید. کهیر یک بیماری شایع پوستی است که اگر خانم‌ها به آن مبتلا شوند تأثیر بدی در زیبایی آنها خواهد گذاشت.

کهیر حاد بیشتر در کودکان و نوجوانان شایع است اما کهیر مزمن در بزرگسالان و زنان شیوع بیشتری دارد. این بیماری معمولاً به‌طور ناگهانی شروع و ظرف مدت ۲۴ ساعت بر طرف می‌شود.

اگر چه ضایعات کهیر مزمن ممکن است تدریجی‌تر ظاهر شوند و مدت بیشتری باقی بمانند. این بیماری نوعی حساسیت است که به‌صورت ضایعات پوستی ظاهر می‌شوند و از این نظر شبیه آلرژی بهاری (آب ریزش از چشم و بینی در فصل بهار) همچنین آسم می‌باشد و با این بیماری‌ها ارتباط دارد.

علل ایجاد کهیر

تا اینجای مقاله مفصل را جع به درمان خانگی کهیر گفتیم در ادامه باید گفت که علت ایجاد این حساسیت هم بسیار متنوع است و از داروها و غذاها گرفته تا سرما و فشار همه می‌توانند عامل ایجاد کهیر باشند.

گاهی عوامل هیجانی و استرس‌ها هم در ایجاد کهیر مؤثر می‌باشند. ولی مکانیسم واقعی آن هنوز شناخته نشده است. به طور کلی در ۹۰ درصد موارد مزمن آن، نمی‌توان علتی برای ایجاد آن پیدا کرد. از بین داروها آسپرین و داروهای مسکنی مانند ایبوپروفن و… ارتباط شناخته شده‌ای با ایجاد کهیر دارند.

در عین حال انواعی از کهیر هم شناخته شده‌اند که ضمن آشنایی با آنها می‌توان از علت ایجادکننده آن پرهیز کرده و از بروز ضایعات پیشگیری نمود.

انواع کهیر پوستی

نوعی کهیر که کلینرژیک نامیده می‌شود ناشی از افزایش دمای پوست است و با فعالیت بدنی، حمام گرم، استرس و هیجان بروز می‌کند. در مقابل نوعی دیگر کهیر سرمایی است که با غوطه‌ور شدن در آب سرد یا تماس با هوای سرد به وجود می‌آید.

کهیر فشاری نوع دیگری از کهیر است که دقایقی پس از مالش شدید یا خراشیدن پوست بروز می‌کند. انواع دیگر کهیر مانند کهیر آفتابی، آبی و تماسی هستند. اگر شما مبتلا به کهیر مزمن هستید اول باید آن را به طور دقیق بررسی کنید و آزمایش‌هایی مانند شمارش سلول‌های خون، بیو شیمی خون، آزمایش ادرار و مدفوع و… را انجام دهید.

درمان ایده‌آل کهیر تشخیص و حذف علت ایجادکننده آن می‌باشد. در عین حال لوسیون‌های ضدخارش و همین‌طور کمپرسی آب سرد به تسکین ناراحتی کمک می‌کند. از داروهای اساسی که برای کهیر تجویز می‌شوند آنتی‌هیستامین‌ها می‌باشند

آیا همه خال‌ها سرطانی می‌باشند؟

تجمع بیش از حد سلول‌ها رنگدانه‌ساز را خال می‌گویند و بطور طبیعی در روی پوست افراد دیده می‌شوند، ولی تعداد‌اند کی از خال‌ها می‌توانند بدخیم شوند.

تشخیص خال‌های بدخیم بسیار راحت می‌باشد. هر خالی که تغییر پیدا کند می‌تواند نشانه‌ای از بدخیمی آن باشد. البته این بدان معنا نیست که همه خال‌های تغییرشکل‌یافته بدخیم می‌شوند؛ بلکه درصدی از آنها دچار بدخیمی می‌شوند.

این تغییرات به‌صورت بزرگ شدن سریع خال و افزایش رنگ خال (تیره شدن) هر نوع تغییر در رنگ خال به‌صورت نامتقارن، رشد قسمتی از خال و نامتقارن شدن از نظر شکل خال، تغییر در حاشیه خال از نظر رنگ یا شکل، زخمی شدن خال و ایجاد خونریزی و تمام خال‌های سر که در اثر شانه‌زدن در معرض آسیب می‌باشند و خال‌های صورت که با تیغ اصلاح صدمه می‌بینند بهتر است برداشته شوند یا باید آزمایش شوند.

خطوط و ترک‌های پوست

ایجاد خطوط تقریباً فرو رفته پوستی که بیشتر در نواحی کشش به‌وجود می‌آید. این عارضه بسیار شایع است و بیشتر در زنان در سنین نوجوانی و دوران حاملگی دیده می‌شود.

با شروع بلوغ جنسی در بدن تحت تأثیر افزایش هورمون‌های جنسی تغییراتی به‌وجود می‌آید. این تغییرات در رشد، به ایجاد خطوط پوستی منجر می‌شود.

با شروع بلوغ افراد بطور سریع رشد می‌کنند و این رشد در دخترها بیشتر می‌باشد و چون رشد سریع است، پوست توانایی هماهنگی با این تغییر جثه را ندارد.

نتیجه به علت شکستگی در فیبرهای آلاستین که مسئول کشش پوست می‌باشند در توان تحت کشش این خطوط ایجاد می‌شوند، که معمولاً به رنگ نقره‌ای در می‌آید. در ابتدا خطوط برجسته و تحریک پذیرند و با گذشت زمان صاف شده و رنگ آن از قرمزی به ارغوانی و در نهایت سفید یا نقره‌ای تبدیل می‌شوند.

البته مشخص است که بسیاری از آسیب‌های پوستی در اثر مواظبت نکردن درست از آن اتفاق می‌افتد. عواملی که نبود آن می‌تواند باعث نازیبایی‌هایی بر روی پوست شما گردد. مثل نشستن مرتب پوست، ماساژ ندادن و در نتیجه خستگی عضلات پوست و افتادگی آنها و… .

شما برای رفع این مشکلات و درمان خانگی کهیر می‌توانید از وسیله‌ای به نام فیس براش استفاده کنید. این وسیله‌ای بهداشتی و آرایشی است که در ضمن شستشوی صورت می‌تواند راهی ماسب برای ماساژ پوست و در ضمن وسیله‌ای عالی برای ماساژ آن باشد. همچنین براش مختص شستشوی بدن برای آن در نظر گرفته شده که به شستشوی مرتب و لایه برداری پوست بدن کمک بسیاری می‌کند. حتما برای آشنایی بیشتر با این پدیده بهداشت و آرایش پوست صورت با ما باشید. برای آشنایی بیشتر به این صفحه مراجعه کنید.

کهیر که در اصطلاح پزشکی تحت عنوان Urticaria شناخته می‌شود اغلب به شکل زخم‌های متورم، قرمز و خارش‌دار روی پوست ظاهر می‌شود و نشان‌دهنده تحریک فیزیکی ناشی از واکنش‌های آلرژیک، فشار یا عفونت در بدن است.

بیشتر بخوانید: 9 علامت بیماری در چهره و پوست

چند نمونه درمان کهیر خانگی چیست؟

1. حمام جودوسر 2. آلوورا 3. کمپرس سرد 4. روغن نارگیل 5. روغن درخت چای 6. کرم شی باتر و روغن اسطوخودوس 7. زنجبیل 8. چای سبز 9. زردچوبه

کهیر چیست؟

کهیر که در اصطلاح پزشکی تحت عنوان Urticaria شناخته می‌شود اغلب به شکل زخم‌های متورم، قرمز و خارش‌دار روی پوست ظاهر می‌شود و نشان‌دهنده تحریک فیزیکی ناشی از واکنش‌های آلرژیک، فشار یا عفونت در بدن است.

علت ایجاد کهیر چیست؟

1. قرار گرفتن در معرض سرما یا گرمای شدید 2. قرار گرفتن طولانی‌مدت زیر نور آفتاب 3. ورزش بیش‌ازحد 4. عفونت‌های ویروسی به‌ویژه مونو و هپاتیت 5. عفونت‌های باکتریایی به‌ویژه UTI و استرپتوکوک گلو 6. دریافت خون از فرد دیگر

آیا ویتامین دی برای کهیر پوستی موثر است؟

از روغن ماهی و مکمل‌هایی مثل ویتامین D می‌توان به‌عنوان یک درمان خانگی کهیر مؤثر استفاده کرد. روغن ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ و دارای خواص ضدالتهابی است ازاین‌رو می‌تواند در درمان و تسکین علائم کهیر مؤثر باشد. مکمل‌های ویتامین D نیز در مدیریت و درمان موارد مزمن کهیر بسیار کمک‌کننده هستند.

۱۷ آذر ۱۴۰۰ ۵۰ دیدگاه
اشتراک گذاری

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.

50 دیدگاه برای ۱۳ درمان خانگی کهیر؛ بررسی دلایل و روش تشخیص انواع!

عالیییی

سلام روش های دیگه سراغ ندارین

مفید بود ولی فایده نداشت?‍♀️

اطلاعات خیلی خوبی بود جهت شناخت کهیر و راهای درمان کهیر مطالبی که گفت شد برای من مفید بود

باسلام مطالب آموزنده و مفید بود سپاسگزارم

سلام .درمان کهیر.اویشن رادودکرده زیریک پتو قرارگرفته

سلام بسیار مفید است مطالب ولی خودم درگیر همین مشکل هستم بدلیل اینکه همراه با زیاد شدن سریع روی پوست و خارش و سوزن سوزن شدن هست غیر قابل تحمل است به همین دلیل با زدن آمپول کورتون وپرهیز از مواد غذایی ناسالم سریعتر به نتیجه میرسین

سلام,, صبحتون بخیر ,,,از این که زحمت کشیدین و این مطالب را در سایت گذاشتید متشکریم مطالب مفیدی است و مورد نیاز خانواده ها

فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی