بهترین روش تخلیه جوش؛
۱۳ آذر ۱۴۰۰ ۱۲ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

بهترین روش تخلیه جوش؛ همه راه‌ها و زمان مناسب تخلیه انواع جوش!

3.4/5 - (5 امتیاز)

این حقیقت که جوش‌ها ظاهری مشمئزکننده و غیرقابل تحمل دارند بر کسی پوشیده نیست اما متخصصین بارها متذکر شده‌اند که نباید به آن دست بزنیم چرا که تخلیه جوش می‌تواند به بروز زخم یا عفونت در بدن منجر شود با این حال هنوز این کار را تکرار می‌کنیم و گاهی از انجام آن احساس رضایت داریم!

حال که با دیدن جوش همه این توصیه‌ها را نادیده گرفته و کار خودمان را می‌کنیم حداقل بیایید نحوهٔ صحیح تخلیه جوش را یاد بگیریم تا با خیال راحت آن را بترکانیم!

چه زمانی برای تخلیه جوش مناسب است؟

مهم‌ترین مسئله این نیست که بدانید چه موقع جوش را تخلیه کنید و چه موقع به آن دست نزنید بلکه مهمترین مسئله این است که برای جلوگیری از آسیب پوست بهتر است جوش را رها کنید و بگذارید خود به‌ خود تخلیه شود.

با این حال هنوز قصد دارید که جوش خود را بترکانید؟ در مرحله اول باید بدانید که کدام جوش را می‌توانید بترکانید و به کدام یک نباید دست بزنید. متداول‌ترین جوش‌ها، جوش‌های سرسیاه، سرسفید و جوش‌های چرک­دار است.

جوش سرسیاه
اگر جوش‌های سرسیاه یا سرسفید دارید می‌توانید با دنبال کردن مراحل زیر آن‌ها را در خانه بترکانید.
[su_panels panels_color=”#ffffff” border_color=”#eb4335″ text_color=”#000000″]جوش‌های سرسیاه منافذ بازی هستند که توسط سلول‌های مرده و چربی پوست بسته شده‌اند. اگرچه متخصصین با جدیت مخالف تخلیه جوش در خانه هستند(خصوصاً جوش‌های بزرگی که یک فشار اشتباه می‌تواند به آسیب طولانی‌مدت پوست منجر شود) اما برخی از آن‌ها در مورد ترکاندن جوش سرسیاه در خانه سخت نمی‌گیرند! این نوع جوش‌ها معمولاً در امتداد بینی، چانه یا پیشانی دیده می‌شوند؛ آن‌ها نمی‌ترکند اما تخلیه می‌شوند![/su_panels]

جوش‌های سر سفید اگر چه تحت پوشش پوستتان هستند اما تخلیه آن‌ها بسیار وسوسه‌انگیز و گاهی آسان است. اگر جوش سر سفید آن‌قدر به سطح پوست نزدیک است که برای تخلیه آن فشار زیادی لازم نیست می‌توانید آن جوش را تخلیه کنید. در واقع باید صبر کنید که سرسفید جوش زیر پوست کاملاً شکل بگیرد در غیر این صورت منجر به کیست صورت یا عفونت خواهد شد.

جوش‌های چرکین، نوع عمیق‌تری از آکنه هستند که دیرتر بهبود می‌یابند. آن‌ها معمولاً قرمز و ملتهب بوده و به شکل برآمدگی روی پوست ظاهر می‌شوند. بهتر است به این جوش‌ها دست نزنید زیرا می‌تواند باکتری‌ها را به دیگر نقاط بدن گسترش داده و باعث التهاب شدید و حتی عمیق‌تر شدن منافذ شوند.

میکرودرم خانگی رویت
میکرودرم خانگی رویت، پوستتو احیا کن

تخلیه جوش در ۵ مرحله!

اگرچه بسیاری از ما از خطرات تخلیه جوش آگاهیم اما هنوز هم وسوسه می‌شویم تا آن را بترکانیم. اگر جوش‌های سرسیاه یا سرسفید دارید می‌توانید با دنبال کردن مراحل زیر آن‌ها را در خانه بترکانید.

برای جلوگیری از گسترش باکتری‌ها ابتدا دست‌های خود را با آب و صابون بشویید. یکی از اشتباهاتی که مردم زمان تخلیه جوش مرتکب می‌شوند استفاده از انگشتان یا ابزارهای نوک‌تیز است.

متخصصان توصیه می‌کنند ابتدا محل جوش را با الکل تمیز کنید؛ یک تکه پنبه آغشته به پر اکسید هیدروژن می‌تواند به خوبی منطقه مورد نظر را خشک کند و هرگونه آلودگی و چربی اضافی را از بین ببرد.

کمپرس گرم برای تخلیه جوش
کلید تخلیه بدون درد، گرم کردن ناحیه اطراف جوش است.
  • کلید تخلیه بدون درد، گرم کردن ناحیه اطراف جوش است. حدوداً ۱۵ دقیقه از کمپرس گرم روی ناحیه آسیب‌دیده استفاده کنید. کمپرس گرم، چرک سفیدی را که زیر پوست وجود دارد نرم می‌کند و سبب تخلیه طبیعی آن می‌شود. می‌توانید با خیساندن یک دستمال در آب گرم و فشردن رطوبت اضافی آن، یک کمپرس گرم درست کنید.
    همچنین می‌توانید از ابزارهای نوک‌تیز مثل سوزن یا موچین برای تخلیه کمک بگیرید اما باید از قبل آن‌ها را با الکل ضدعفونی کنید. دقت کنید که جوش نزدیک سطح پوست باشد در غیر این صورت استفاده از این ابزارها کمکی به تخلیه نکرده و ممکن است سبب عفونت شود. حتی برای نرم شدن جوش می‌توانید پوست خود را بخار دهید و از تمیز بودن آن اطمینان یابید.
کلید تخلیه جوش بدون درد استفاده از کمپرس گرم است؛ کمپرس گرم چرک سفیدی را که زیر پوست وجود دارد نرم می‌کند و سبب تخلیه طبیعی آن می‌شود.
  • روش‌های زیادی برای ترکاندن جوش وجود دارد درعین حال بسیار تأکید شده که از تماس مستقیم دستان با جوش اجتناب شود. بهتر است از یک پارچه کتانی تمیز (نه انگشتان دست) برای فشار آوردن به دو طرف جوش استفاده کنید. می‌توانید انگشتان اشاره خود را در پارچه‌ای تمیز بپوشانید و سپس جوش را از پایین و به سمت داخل فشار دهید تا همه چرک‌های سفید از آن خارج شده و مایع شفاف و بی‌رنگ بیرون بریزد. همچنین می‌توانید از یک سوزن نازک استریل شده برای باز کردن سر جوش استفاده کنید.
  • اگر با روش فوق جوش تخلیه نشد دست از فشردن بردارید چراکه ممکن است سبب التهاب و مسدود شدن بیشتر منافذ شود.
  • بعد از تخلیه جوش صورت خود را با صابون ضد باکتریایی یا یک تونر ملایم بشویید و روتین مراقبت پوستی خود را ادامه دهید. می‌توانید از کرم‌های استروئیدی نظیر هیدروکورتیزون برای جوش‌های ملتهب استفاده کنید و یا یک تکه یخ را درون پارچه بپیچید و روی محل قرار دهید تا قرمزی کاهش یابد.

بیشتر بخوانید: رژیم غذایی ضد جوش؛

جوش‌هایی که نباید بترکانیم را چگونه از بین ببریم؟

اگر جوشی دارید که تخلیه نمی‌شود ناامید نشوید گزینه‌های دیگری را برای تخلیه جوش پیش رو دارید، بنابراین باید و نبایدهای زیر را جدی بگیرید:

روغن درخت چای
سرکه سیب می‌تواند به از بین بردن باکتری‌ها و لایه‌برداری پوست کمک کند.

سرکه سیب را فراموش نکنید

سرکه سیب می‌تواند به از بین بردن باکتری‌ها و لایه‌برداری پوست کمک کند. بااین‌وجود مهم است که زمان استفاده از این ماده اسیدی بسیار محتاط باشید بنابراین حتماً آن را با آب رقیق کنید. یک پنبه یا چوب بامبو را در محلول سرکه و آب قرار داده و روی جوش بکشید.

روغن درخت چای را امتحان کنید

این ماده دارای خواص ضد باکتریایی، ضد میکروبی و ضد قارچی است و یک درمان مؤثر برای آکنه است. روغن درخت چای بسیار قوی است بنابراین هرگز آن را بدون رقیق کردن استفاده نکنید. می‌توانید یک تونر که حاوی روغن درخت چای است تهیه کنید یا چند قطره از روغن را به تونر موردعلاقه خود اضافه کنید.

باندهای هیدروکلوئید استفاده کنید

می‌توانید باند هیدروکلوئید از داروخانه تهیه کنید و از شب تا صبح روی جوش دردناک خود بگذارید تا صبح از دیدن آنچه روی باند وجود دارد شگفت‌زده شوید!

خمیردندان را روی جوش امتحان نکنید

اگر چه خمیردندان اثر خشک‌کنندگی دارد اما می‌تواند باعث سوزش، قرمزی و پوسته‌شدن شود. این موارد ممکن است به مشکلی بزرگتر از خود جوش تبدیل شوند!

جوش‌شیرین و آب لیمو را امتحان نکنید: هر دو این مواد می‌توانند باعث تحریک و حساسیت شدید پوست شوند. جوش‌شیرین بسیار قلیایی و آب لیمو اسیدی است، درحالی‌که پوست شما به مواد ملایم‌تری نیاز دارد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگرچه متخصصان همواره توصیه می‌کنند که از تخلیه جوش بپرهیزید بااین‌حال گاهی برای حفظ سلامتی پوست دست‌به‌کار می‌شوند خصوصاً وقتی با جوش‌های سرسیاه مواجه شوند.

باید بدانید که کدام جوش را می‌توانید بترکانید و به کدام یک نباید دست بزنید.

اگر جوش بزرگ یا با علائم دیگر همراه باشد، فرد باید به پزشک مراجعه کند. در بعضی موارد، پزشک ممکن است روشی را برای تخلیه جوش در پیش بگیرید. این یک درمان سرپایی است که نیاز به استفاده از بی‌حسی موضعی دارد.

  اما در مواجه با چه علائمی باید به پزشک مراجعه کنیم: 
  • اگر شروع به تب کرده‌اید.
  • اگر غدد لنفاوی متورم روی پوست دارید.
  • اگر پوست اطراف جوش، قرمز و ملتهب است.
  • جوش درد شدید دارد و تخلیه نمی‌شود.
  • دچار سوزش قلب، دیابت یا هرگونه مشکلی در سیستم ایمنی خود هستید یا با مصرف داروهای خاصی همچون کورتیکواستروئیدها جوش می‌زنید.
  • معمولاً جوش‌ها خطرناک نیستند با این حال اگر با عفونت و تب و لرز شدید همراه است سریعاً به پزشک مراجعه کنید. پزشک شما می‌تواند با معاینات فیزیکی، ریشه اصلی مشکل را تشخیص دهد. بسیاری از قسمت‌های بدن می‌توانند تحت تأثیر این عفونت پوستی قرار گیرند بنابراین ممکن است سؤالاتی در خصوص سایر قسمت‌های بدن نیز از شما پرسیده شود.
[su_panels panels_color=”#ffffff” border_color=”#355beb” text_color=”#000000″]کلام آخر اینکه جوش‌ها عفونت‌های باکتریایی پوست هستند که در اطراف فولیکول‌های مو یا غدد چربی ایجاد و خودبه‌خود از بین می‌روند بنابراین نباید آن‌ها را فشار داده و بترکانیم. تخلیه جوش می‌تواند منجر به بروز عفونت و گسترش باکتری در بدن شود. درمان‌های خانگی نظیر کمپرس آب گرم و تمیز نگه‌داشتن محل جوش، منجر به تخلیه طبیعی جوش شده و می‌تواند به کاهش علائم و جلوگیری از عفونت کمک کند.[/su_panels]

بیشتر بخوانید: شستشوی پوست جوشدار را بیاموزید

به پوستت جون تازه بده

پیشنهاد کیوت اسکین برای تخلیه جوش بدون آسیب به پوست

همان‌گونه که می‌دانید اگر تخلیه جوش به صورت درست و اصولی انجام نشود ممکن است باعث عفونت پوستی شود. برای رفع انواع جوش به ویژه جوش‌های سر سیاه و نیز پاکسازی کامل منافذ پیشنهاد می‌کنیم از اسکین اسکرابر یا میکرودرم خانگی کیوت اسکین استفاده کنید. این ابزارها به طور خاص برای پاکسازی پوست از بافت مرده، لایه‌برداری، رفع جوش و آکنه طراحی شده‌اند.

چه زمانی برای تخلیه جوش مناسب است؟

مهم‌ترین مسئله این نیست که بدانید چه موقع جوش را تخلیه کنید و چه موقع به آن دست نزنید بلکه مهمترین مسئله این است که برای جلوگیری از آسیب پوست بهتر است جوش را رها کنید و بگذارید خود به‌ خود تخلیه شود.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگرچه متخصصان همواره توصیه می‌کنند که از تخلیه جوش بپرهیزید بااین‌حال گاهی برای حفظ سلامتی پوست دست‌به‌کار می‌شوند خصوصاً وقتی با جوش‌های سرسیاه مواجه شوند.

جوش های سرسیاه باید تخلیه شوند؟

جوش‌های سرسیاه منافذ بازی هستند که توسط سلول‌های مرده و چربی پوست بسته شده‌اند. اگرچه متخصصین با جدیت مخالف تخلیه جوش در خانه هستند(خصوصاً جوش‌های بزرگی که یک فشار اشتباه می‌تواند به آسیب طولانی‌مدت پوست منجر شود) اما برخی از آن‌ها در مورد ترکاندن جوش سرسیاه در خانه سخت نمی‌گیرند! این نوع جوش‌ها معمولاً در امتداد بینی، چانه یا پیشانی دیده می‌شوند؛ آن‌ها نمی‌ترکند اما تخلیه می‌شوند!

۱۳ آذر ۱۴۰۰ ۱۲ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی