باورهای نادرست مراقبت از پوست
۲ آبان ۱۴۰۱ ۱۱ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

باورهای نادرست مراقبت از پوست

به این مطلب امتیاز دهید

امروزه با تأثیر از رسانه‌ها، باورهای نادرست درباره مراقبت از پوست در همه‌جا یافت می‌شود و به‌احتمال‌زیاد همه ما در دوره‌ای از زندگی به این باورهای نادرست اعتقاد داشتیم! اگر خوش‌شانس بوده باشیم و این باورهای غلط، آسیبی به پوستمان نرسانده باشند، کار مفیدی هم برای سلامت پوستمان انجام نداده‌اند. اما احتمالاً هزینه و زمان زیادی برای آزمایش محصولات و روتین‌های مراقبتی از دست داده‌ایم که درنهایت کمکی هم به پوستمان نکرده‌اند. اگر می‌خواهید دوباره قربانی این باورهای نادرست درباره مراقبت از پوست نشوید با کیوت مگ همراه شوید تا در مورد چند باور نادرست رایج بیشتر بدانید.

۱۰ باور نادرست مراقبت از پوست

تحقیق درباره نگرانی‌های مربوط به مراقبت از پوست و یافتن نکات جدید زیبایی می‌تواند گیج‌کننده باشد چراکه ممکن است شما را با اطلاعات متناقض زیادی روبرو کند! با تأثیر رسانه‌ای امروز، ممکن است با محصولات مختلف و به‌ظاهر جادویی‌ای روبرو شوید که ادعا می‌کنند می‌توانند مشکلات پوستی شما را برطرف سازند.

اگر خوش‌شانس بوده باشیم و این باورهای غلط، آسیبی به پوستمان نرسانده باشند، کار مفیدی هم برای سلامت پوستمان انجام نداده‌اند.

اما یک روتین مراقبت از پوست برای همه افراد یکسان نیست و هرکسی پوست منحصربه‌فرد خودش را دارد زیرا عوامل ژنتیکی و سبک زندگی، نقش مهمی در سلامت و درخشش پوست دارند.

باورهای نادرست درباره مراقبت از پوست به دلیل عدم آموزش عمومی پوست در بین مردم و وجود محصولات متنوع در بازار ایجاد شده است. در لیست زیر چند مورد از باورهای نادرست درباره مراقبت از پوست را باهم مرور می‌کنیم:

باورهای نادرست درباره مراقبت از پوست به دلیل عدم آموزش عمومی پوست در بین مردم و وجود محصولات متنوع در بازار ایجاد شده است.

۱. پوست چرب و مستعد آکنه نیازی به مرطوب‌کننده ندارد

یکی از رایج‌ترین باورهای نادرست در مورد پوست چرب این است که نیازی به مرطوب‌کننده ندارد درصورتی‌که هر نوع پوستی به رطوبت­ رسانی نیاز دارد.

پوستی که مستعد چرب شدن است در صورت کمبود رطوبت می‌تواند خشک شود. زمانی که پوست احساس خشکی کند، چربی بیشتری تولید می‌کند چراکه می‌خواهد با خشکی مبارزه کند. این چرخه افزایش تولید چربی می‌تواند باعث بدتر شدن آکنه شود. اگر پوست چربی دارید به دنبال یک مرطوب‌کننده سبک باشید که منافذ پوستتان را مسدود نکند.

بیشتر بخوانید: مراقبت از پوست چرب جوش دار؛

پوستی که مستعد چرب شدن است در صورت کمبود رطوبت می‌تواند خشک شود.

۲. در روز غیر آفتابی نیازی به ضدآفتاب ندارید

شاید این باور نادرست درباره مراقبت از پوست را بارها شنیده باشید اما حقیقت این است که شما در تمام طول سال به ضدآفتاب نیاز دارید! گرم یا آفتابی نبودن هوا به این معنی نیست که از آسیب اشعه‌های ماوراءبنفش خورشید در امان هستید مثلاً در زمستان نور خورشید می‌تواند از برف منعکس شود و باعث آفتاب‌سوختگی (بدتر از آنچه تصور می‌کنید) شود.

حتی در روزهای ابری نیز نور خورشید می‌تواند به پوستمان نفوذ کند. این بدان معناست که همیشه بیرون از خانه، در معرض آسیب خورشید هستید. مطمئناً در شرایطی که فعالیت‌های بیرونی شما بیشتر باشد، بیشتر هم در معرض آسیب قرار می‌گیرید بنابراین بدون توجه به فصل و به‌صورت روزانه از کرم ضدآفتاب استفاده کنید.

۳. هرچه SPF ضدآفتاب بالاتر باشد بیشتر از پوستمان در برابر آفتاب محافظت می‌کند

بسیاری از مردم بر این باورند که هرچه SPF ضدآفتاب بالاتر باشد، پوستشان از حافظت بیشتری در برابر آفتاب برخوردار است درحالی‌که این تصور کاملاً درست نیست! SPF30 به این معناست که شما ۳۰ برابر بیشتر از زمانی که بدون ضدآفتاب در معرض آفتاب قرار می‌گیرید، محافظ هستید.

بالا بودن SPF به این معناست که زمان بیشتری برای استعمال مجدد کرم روی صورت دارید اما لزوماً به معنای محافظت بیشتر و بهتر نیست.

برای استفاده روزانه یک کرم با SPF15 می‌تواند محافظت خوبی از پوست به عمل آورد بااین‌حال اگر قصد دارید که بیشتر از چند ساعت در فضای باز بمانید پیشنهاد می‌کنیم حتماً از ضدآفتابی با SPF30 یا بالاتر استفاده کنید و در صورت لزوم مجدداً آن را تکرار کنید.

فیس براش آیلو کیوت اسکین یاسی
فیس براش سیلیکونی آیلو یه هدیهٔ متفاوت برای یه آدم متفاوت

برای قسمت‌هایی از بدن که بیشتر در معرض آفتاب قرار می‌گیرند توصیه می‌شود از کلاه‌های لبه‌دار، عینک آفتابی و لباس‌های آستین‌بلند استفاده کنید.

۴. آفتاب‌سوختگی‌ای که به برنزه شدن تبدیل شود خطرناک نیست

این تصور غلط در مورد آفتاب‌سوختگی بسیار رایج است درصورتی‌که هر نوع آفتاب‌سوختگی‌ای به پوست آسیب می‌رساند. سوختگی شدیدتر باعث آسیب بیشتر و صدمه بدتر می‌شود و می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پوست را در طول زندگی افزایش دهد. این امر به‌ویژه در مورد آفتاب‌سوختگی دوران کودکی و موارد بروز سرطان پوست در بزرگسالی بیشتر است.

۵.خوابیدن با آرایش اشکالی ندارد

به نظر می‌رسد که این باور نادرست درباره مراقبت از پوست به‌خوبی قابل‌درک است و اکثر مردم می‌دانند که نباید با آرایش بخوابند اما هنوز هم بسیاری از مردم نسبت به آن بی‌توجه هستند!

خوابیدن با آرایش می‌تواند زمینه‌ساز بروز بسیاری از مشکلات پوستی مثل مسدود شدن منافذ و بروز آکنه شود. مسائل جدی‌تری نیز می‌تواند رخ دهد؛ مثلاً خوابیدن با ریمل و تجمع آن در چشم ممکن است به موارد جدی مانند ورم ملتحمه منجر شود.

خوابیدن با آرایش می‌تواند زمینه‌ساز بروز بسیاری از مشکلات پوستی مثل مسدود شدن منافذ و بروز آکنه شود.

۶. آب داغ برای پوست مناسب است

اگرچه اکثر مردم برای رفع خستگی روزانه و رسیدن به آرامش از دوش آبگرم استفاده می‌کنند اما بسیاری از آن‌ها نمی‌دانند که آب داغ برای پوست مضر است. آب داغ تمام روغن‌های طبیعی و ضروری پوست را از بین می‌برد و سبب خشکی پوست می‌شود.

اگر می‌خواهید پوستتان همیشه تمیز و درخشان به نظر برسد با آب ولرم دوش بگیرید یا مدت‌زمان دوش گرفتن با آب داغ را کوتاهتر کنید. فراموش نکنید که بعد از دوش گرفتن حتماً از مرطوب‌کننده استفاده کنید. استفاده از مرطوب‌کننده زمانی که پوست هنوز خیس است باعث می‌شود که رطوبت در پوست باقی بماند و نرمی و لطافت آن حفظ ‌شود.

۷. آکنه مخصوص نوجوانان است

شاید شما هم با این باور نادرست که نوجوانان بیشتر از بزرگسالان با آکنه دست‌وپنجه نرم می‌کنند، روبرو شده‌اید. درست است که آکنه یک بخش طبیعی از بلوغ است بااین‌حال آکنه در بزرگسالان بیشتر از آنچه تصور می‌کنید شایع است.

آکنه در بزرگسالان ممکن است نتیجه عدم تعادل هورمون‌ها، استرس یا استفاده از محصولات اشتباه باشد. برای فهمیدن علت بروز آکنه مهم است که با متخصص پوست مشورت کنید. مطمئناً یک متخصص پوست بهترین برنامه درمانی را برای شما تجویز می‌کند.

آکنه در بزرگسالان ممکن است نتیجه عدم تعادل هورمون‌ها، استرس یا استفاده از محصولات اشتباه باشد.

۸. در صورت بروز علائم پیری باید درمان‌های ضدپیری را شروع کنید

حتی اگر تازه وارده ۳۰ سالگی شده‌اید و یا علائمی از پیری در پوست مشاهده نمی‌کنید می‌توانید از محصولات و درمان‌های ضد پیری استفاده کنید. هرچه زودتر شروع کنید بهتر است. بااین‌حال مهم است که محصولات مناسب پوستتان را انتخاب کنید و قبل از گرفتن هر تصمیمی با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

امروزه محصولات زیادی در بازار وجود دارد که ادعا می‌کنند می‌توانند در از بین بردن چین‌وچروک‌های صورت معجزه کنند! شاید ترکیبی از یک محصول حاوی رتینوئید و یک روتین مراقبت از پوست بتواند ظاهر چین‌وچروک را کاهش دهد اما هیچ جادویی نمی‌کند.

۹. حتما باید از تونر استفاده کنید

تونر استاندارد، گرد و غبار و آلودگی‌ها را از صورت شما پاک می‌کند و می‌تواند پیش از مرطوب‌کننده استفاده شود. برندهای مختلف به شما قول می‌دهند که با استفاده از تونر آنها پوست شما درخشان‌تر و صاف‌تر خواهد شد.

تونر می‌تواند برای برنامه مراقبتی پوست شما مفید باشد، اما همه افراد به آن نیاز ندارند. اگر زیاد از محصولات زیبایی استفاده کنید، ممکن است جذب پوست شما کاهش پیدا کند.

با این حال، شستشو با یک پاک کننده ملایم و آب برای پاکسازی کامل صورت کافی است. برای تمیز کردن صددرصد و پاک کردن تمام چربی های طبیعی نیازی به تونر ندارید.

با این حال، شستشو با یک پاک کننده ملایم و آب برای پاکسازی کامل صورت کافی است.

از لحاظ تاریخی، تونرها اغلب با الکل‌هایی ساخته می‌شدند که اثرات خشکی ایجاد می‌کردند که پوست را به خطر انداخته و باعث آسیب رادیکال‌های آزاد می‌شد.

تونرهایی که حاوی آلفا و بتا هیدروکسی اسید هستند می‌توانند برای لایه برداری پوست و به طور بالقوه به حداقل رساندن جوش های آکنه کار کنند، اما این مواد اغلب در شستشوی آکنه گنجانده شده‌اند.

۱۰. خشکی پوست و کم‌آبی پوست یکی است

واقعیت این است که پوست خشک فاقد چربی است درحالی‌که پوست کم آب فاقد رطوبت است. کوچک بودن منافذ، چرب نبودن سطح پوست و احساس زبری و ناهمواری از مشخصات پوست خشک است. محصولات خاص مراقبت از پوست مانند مرطوب کننده‌ها و سرم­ها برای این نگرانی پوستی توصیه می‌شود.

از طرف دیگر پوست کم آب با خطوط ریز و پیری زودرس مواجه می‌شود. این مسئله می‌تواند با افزایش مصرف آب و پیروی از روتین‌های درمانی‌ای که حاوی مرطوب‌کننده و غنی از اسید هیالورونیک هستند، رفع شود.

۱۱. می‌توانید پوست خشک را اسکراب کنید

این باور می‌تواند بسیار وسوسه‌انگیز باشد زیرا فکر می‌کنید که لایه‌برداری چیز خوبی است. واقعاً هم همین‌طور است لایه‌برداری می‌تواند به از بین بردن سلول‌های مرده پوست و مسدود نشدن منافذ کمک کند. بااین‌حال اسکراب بیش‌ازحد پوست درست نیست.

لایه‌برداری بیش‌ازحد پوست می‌تواند صدمات بیشتری به پوست بزند؛ نباید بیشتر از دو بار در هفته لایه‌برداری کرد. حتماً با یک متخصص پوست مشورت کنید، او می‌تواند یک روتین مراقبت از پوست، متناسب با نوع پوستتان به شما ارائه دهد.

بیشتر بخوانید: درمان خشکی پوست در تابستان

۱۲. هیچ‌وقت به صورت خود دست نزنید

این باور غلط است که «اگر به صورت خود دست نزنید، دچار آکنه نمی‌شوید». تماس دست به‌تنهایی نمی‌تواند باعث ایجاد آکنه شود.

باید بدانید که سطح تلفن‌های همراه بسیار آلوده است و حرف‌زدن طولانی با تلفن همراه (بدون هدفون) و استفاده از آن و سپس دست‌زدن به صورت برای پوست خوب نیست. ناخن‌های بلند نیز می‌توانند حامل مقدار زیادی باکتری‌ باشند.

این باور غلط است که «اگر به صورت خود دست نزنید، دچار آکنه نمی‌شوید». تماس دست به‌تنهایی نمی‌تواند باعث ایجاد آکنه شود.

۱۳. هر محصولی گران‌تر باشد، بیشتر بر پوست اثر می‌گذارد

لازم نیست همه محصولاتی که می‌خرید گران باشند. گاهی اوقات محصولی که قیمت کمتری دارد و ترکیبات کمتری در آن استفاده شده است، می‌تواند برای پوست شما بهتر باشد. مثلا می‌توانید ژل پاک‌کننده صورت خود را با قیمت متوسط تهیه کنید و دنبال ضدآفتاب گران‌تر باشید.

۱۴. به متخصص پوست نیاز ندارید

یکی از اشتباهات این است که همه محصولات را امتحان کنید تا ترکیب مناسب خود را پیدا کنید. با این روش نوع پوست خود یا عارضه اصلی را نمی‌شناسید. (انواع مختلفی از آکنه وجود دارند که درمان‌های مختلفی می‌خواهند.)

متخصصان پوست اطلاعاتی در اختیار شما قرار می‌دهند که دیگران نمی‌دانند. این افراد دانش و تجربه کافی برای کمک به شما را دارند. متخصصان پوست تأثیر محصولات مختلف را بر پوست شما بررسی می‌کنند و می‌توانند بهترین محصولات را برای پوست شما پیدا کنند.

درمجموع باورهای نادرست درباره مراقبت از پوست و ادعاهای دروغین فراوان است. هر نوع مشکل پوستی‌ای که دارید بهتر است با یک متخصص پوست مشورت کنید چراکه می‌تواند طیف وسیعی از نگرانی‌ها و مشکلات پوستی را برطرف کند و یک روتین مناسب با پوست شما ارائه دهد.

آیا هرچه SPF ضدآفتاب بالاتر باشد، بهتر است؟

بسیاری از مردم بر این باورند که هرچه SPF ضدآفتاب بالاتر باشد، پوستشان از حافظت بیشتری در برابر آفتاب برخوردار است درحالی‌که این تصور کاملاً درست نیست! SPF30 به این معناست که شما ۳۰ برابر بیشتر از زمانی که بدون ضدآفتاب در معرض آفتاب قرار می‌گیرید، محافظ هستید.

آیا میتوان با آرایش خوابید؟

خوابیدن با آرایش می‌تواند زمینه‌ساز بروز بسیاری از مشکلات پوستی مثل مسدود شدن منافذ و بروز آکنه شود. مسائل جدی‌تری نیز می‌تواند رخ دهد؛ مثلاً خوابیدن با ریمل و تجمع آن در چشم ممکن است به موارد جدی مانند ورم ملتحمه منجر شود.

لایه برداری به پوست آسیب میرساند؟

لایه‌برداری بیش‌ازحد پوست می‌تواند صدمات بیشتری به پوست بزند؛ نباید بیشتر از دو بار در هفته لایه‌برداری کرد. حتماً با یک متخصص پوست مشورت کنید، او می‌تواند یک روتین مراقبت از پوست، متناسب با نوع پوستتان به شما ارائه دهد.

۲ آبان ۱۴۰۱ ۱۱ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی