درمان جوش بدن
۱۸ دی ۱۴۰۰ ۱۰ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

درمان جوش بدن؛ چرا بدنمان جوش می زند؟ +همه راه‌های درمان

3.7/5 - (8 امتیاز)

جوش‌ها صرف نظر از اینکه چه نوعی باشند و در کدام ناحیه از بدن دیده‌شوند، همواره درمان سخت و زمانبری دارند. جوش بدن از انواع سر سخت جوش‌ها می‌باشند. درمان جوش بدن نیازمند بررسی شرایط کلی طیف پوستی شما می‌باشد. جوش‌ها در هر سنی و به دلایل خیلی گسترده‌ای بوجود می آیند. ممکن است در سطح بدن و پشتتان هم ظاهر شوند، می‌توانید آنها را به طرق زیر از بین ببرید. در این مقاله قرار است به تمامی راه‌های درمان جوش بدن بپردازیم، در ادامه با کیوت مگ همراه باشید.

علل ایجاد جوش بدن

ساختارهای پوست بدن شما روغنی به نام sebum (سبوم) تولید می‌کند که از غدد موجود در ریشه مو‌ها ترشح می‌شود و روی پوست و موهایتان پخش می‌شوند تا رطوبت مورد نیازشان تامین شود.

تغییرات هورمونی در ایجاد جوش موثر می‌باشد. این تغییرات ناگهانی هورمونی در طول دوران مختلف زندگی خانم‌ها قابل مشاهده و بررسی است.

در صورت ترشح سبوم اضافی و پوشانده‌شدن منافذ پوست با لایه پوست مرده و باکتری‌ها جوش ایجاد می‌شود. وقتی دیواره غدد ریشه موها متورم شوند جوش‌های چرکی و سر سفید تشکیل می‌شوند و زمانیکه منافذ بسته در معرض هوا قرار بگیرند جوش سرسیاه ایجاد می‌شود. به بررسی برخی موارد اساسی ایجاد جوش می‌پردازیم.

عوامل ژنتیکی ایجاد جوش بدن

ممکن است این مورد خانوادگی باشد و در همه اعضای خانواده به شکل ژنتیکی مشاهده شود. مانند تمامی موارد ژنتیکی این مورد هم قطعی نمی‌باشد. به طور کلی طیف غالب پوستی خانواده ممکن است در فرزندان هم دیده شود اما موارد بسیاری وجود دارد که مشکلات پوستی یا شرایط پوستی از والدین به فرزندان به ارث نرسد. گاها هم شرایط پوستی به طور حد واسط آنچه در والدین است دیده می‌شود.

رژیم غذایی موثر است!

تحقیقات نشان داده‌اند غذایی که می‌خورید با جوش زدن در ارتباط است. مواد غذایی به خصوصی مثل موادی که از آرد سفید تهیه شده‌باشند مثل نان،چیپس ها و… باعث افزایش شدید و ناگهانی قند خون و بروز جوش می‌شوند. یکی از راه های ساده برای درمان جوش بدن تصحیح رژیم غذایی است!

در برخی افراد مواد لبنی هم می‌توانند ایجاد جوش کنند. شیر گاو پر چرب از موارد تحریک کننده جوش است. همینطور مواد شیرین با شیرینی مصنوعی زیاد و شکلات‌ها می‌توانند از جمله موارد شیوع جوش بدن و صورت باشند. فست‌فودها هم در ایجاد جوش‌های مزاحم بیگناه نیستند.

فیس براش آیلو، بهترین انتخاب برای هر نوع پوست
برش پاکسازی آیلو، بهترین انتخاب برای هر نوع پوست

داروها هم میتوانند عامل ایجاد جوش بدن باشند!

از عوارض جانبی برخی از داروها می توان بروز جوش بدن و صورت را نام برد. داروهای هورمونی از این مواردند. در برخی موارد تداخل دارویی مصرف چند دارو به صورت هم زمان می‌تواند در سطح پوست نمود پیدا کند. داروهایی که موجب افزایش تولید چربی در پوست به عنوان عارضه جانبی مصرف هستند هم شیوع جوش‌ها را تحریک و تسریع می‌کنند.

در صورت مطالعه عوارض جانبی داروهای مصرفیتان می‌توانید از این موارد مطلع شوید. راه بهتر هم همیشه مشورت با پزشک معالج می‌باشد.

هورمون ها از مهمترین عوامل هستند!

تغییرات هورمونی در ایجاد جوش موثر می‌باشد. این تغییرات ناگهانی هورمونی در طول دوران مختلف زندگی خانم‌ها قابل مشاهده و بررسی است. سن بلوغ دورانی است که طی آن با تغییرات شدید هورمونی شاهد تغییر شرایط کلی پوست و موها هستند.

حتی بعد از طی شدن سنین بلوغ تا سن‌های بالاتر هم در دوران قاعدگی تحریک پوستی خانم‌ها و شیوع جوش‌های ناگهانی قابل مشاهده است. دوران بارداری هم تغییرات شدید هورمونی را به همراه دارد و می‌تواند به شکل بروز جوش مشاهده شود. همچنین در سنین یائسگی تغییرات همورمونی بر شرایط پوستی متاثر است.

استرس

استرس به طور مستقیم عامل جوش نمی‌باشد ولی می‌تواند از عوامل پایه‌ای آن باشد. همه ما تجربه تغییرات پوستی در دوران سخت و متشنج روحی را داشته‌ایم. استرس به طور کلی بر عملکرد بخش‌های وسیعی از قسمت‌های کارکردی بدن موثر است و پوست هم از این قاعده مستثنا نمی‌باشد.

در شرایطی که تحت فشار و استرس شدید قرار دارید مشاهده جوش بدن و صورت چیز عجیبی نمی‌باشد. اولین راه درمان جوش بدن و صورت در این شرایط تسلط به شرایط روحی و تمدد اعصاب می‌باشد. اگر به فکر درمان جوش بدن هستید، تلاش کنید استرس را از خود دور کنید.

تعریق

عرق کردن به خصوص در لباس‌های تنگ موجب تحریک پوست و شیوع جوش می‌شود. مواد و املاح موجود در عرق بدن باعث تغییر PH نرمال سطح پوست شده که تخریب پوستی را به دنبال خواهد‌داشت.

این موارد بیشتر در شرایطی که عرق روی پوست باقی بماند و یا با لباس‌هایی با الیاف پلاستیکی و تنگ اتفاق بی‌افتد موجب بروز جوش بدن می‌شود. شستشوی منظم پوست از عرق و چربی‌های زائد از راهکارهای شدیدا موثر در این زمینه می‌باشد.

بیشتر بخوانید: رژیم غذایی ضد جوش؛ 

به پوستت جون تازه بده

روش‌های درمان جوش بدن

در اکثر موارد با تغییر عادات روزمره زندگی و درمان‌های خانگی این مشکل برطرف می‌شود. به بعضی از ساده‌ترین روش‌های درمان جوش بدن اشاره می‌کنیم.

دوش گرفتن بعد از ورزش

اگر چربی وعرق روی پوستتان بماند یکی از عوامل ایجاد جوش می‌شوند. برای جلوگیری از این مورد باید استحمام شما به موقع و مرتب انجام شود. همچنین بین جلسات ورزشیتان حتما لباس هایتان را بشویید. پوشیدن چند باره لباس‌هایی که در آن عرق کرده‌اید موجب تشدید این عوارض می‌شود. با رعایت بهداشت فردی به راحتی از آنها جلوگیری می‌شود.

لایه برداری ملایم با مواد لایه بردار که حاوی سالیسیلیک اسید است باعث از بین رفتن لایه اضافی،روغن،کثیفی و بافت مرده پوست می‌شود.

لایه برداری

لایه برداری ملایم با مواد لایه بردار که حاوی سالیسیلیک اسید است باعث از بین رفتن لایه اضافی،روغن،کثیفی و بافت مرده پوست می‌شود. با از بین رفتن این عوامل شما علت اصلی شیوع جوش بدن را از بین برده‌اید.

عملا با اینکار شما از تشکیل بستر بوجود آورنده جوش بدن جلوگیری کرده‌اید. راحت تر بگوییم اگر مواد اولیه ساخت چیزی در دست شما نباشد هرگز نمی‌توانید آن را بسازید. در این مورد هم ما با انجام لایه برداری مواد اولیه تشکیل دهنده جوش را از پوست خارج می‌کنیم.

پوشیدن لباس آزاد

پوشیدن لباس های تنگ هنگام ورزش و یا انجام ورزش‌ها به شکل برهنه می‌تواند باعث ایجاد جوش سطح بدن شود. پس بهترین انتخاب پوشیدن لباس های آزاد است. لباس‌های نخی و یا لباس‌هایی با الیاف طبیعی مانع تنفس سطح پوستتان نمی‌شوند و بهترین انتخاب برای زمان ورزش و فعالیت بدنی می‌باشند.

استفاده از روغن درخت چای

برای درمان جوش بدن مواد طبیعی بسیار زیادی قابل پیشنهاد است. یکی از این مواد روغن درخت چای است. این ماده از برگ های درختی در استرالیا تهیه می‌‎شود. شواهدی مبنی بر آنتی‌باکتریال بودن این ماده و کمک آن به رفع جوش بررسی شده‌است.

رساندن این روغن‌های مفید به پوست برای بافت پوستی شما بسیار مفید می‌باشد ولی از تجمیع آنها روی پوست باید جلوگیری شود. شستن آن از سطح پوست اهمیت زیادی دارد. در صورت باقی ماندن آنها روی پوست و ترکیب شدن آن‌ها با چربی پوست و عرق‌ها موجب بستگی منافذ و شیوع جوش می‌شود.

موهایتان را ببندید تا روی نواحی پشت و کمرتان را نپوشانند

ممکن است موهای بلند مقادیر اضافی چربی و آلودگی را به سطح پوستتان بیاورد. موهایتان را مرتب بشویید، هنگام انجام ورزش آن را ببندید و همچنین از آغشته شدن پوست به شامپو و نرم کننده بپرهیزید این مواد باعث بسته شدن منافذ پوستی می‌شوند.

ضد آفتابتان را با دقت انتخاب کنید

مراقبت از پوست در برابر آفتاب بسیار مهم است. ضد آفتاب های خیلی چرب منافذ را می‌بندند. از ضد آفتاب‌های oil free مصرف کنید. راهنمایی گرفتن از مشاوران فروش داروخانه و یا پزشک مشاورتان بهترین روش برای انتخاب ضدآفتاب کاملا مناسب نوع پوست شخص شماست.

سالم بخورید

رژیم غذایی ناسالم باعث تحریک و افزایش جوش‌ها می‌شوند. موادی مثل نان‌هایی با آرد سفید، پاستا تهیه شده از آرد سفید، برنج و سیب‌زمینی از آن دسته‌اند. سعی کنید غذاهای سالم مثل سبزیجات،میوه ها،مواد غذایی بر پایه پروتئین و غلات کامل را در رژیمتان بگنجانید.

درمان جوش بدن با دارو

اگر مشکلتان با درمان‌های خانگی و موارد ذکر شده کاهش نیافت و درمان حاصل نشد به کمک بیشتری برای درمان جوش بدن نیاز دارید. حتما به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید و از داروهای خوراکی و پمادهای تجویز شده استفاده کنید.

درمان جوش بدن و صورت شما نیازمند تکمیل دوره درمان می‌باشد. پس درمان را با مشاهده شروع بهبود متوقف نکنید. دوره درمان تعریف شده توسط پزشک به شکل کامل انجام شود تا نتیجه کامل حاصل شود.

بیشتر بخوانید: بهترین روش تخلیه جوش

ابزار مناسب

یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از شیوع جوش در سطح بدن شستشوی کامل پوست و از بین بردن عوامل بسته شدن منافذ است. دستگاه‌‎های فیس براش کیوت اسکین قابلیت اتصال به براش‌های اختصاصی شستشوی بدن را دارند.

این براش‌ها بر خلاف لیف‌های معمولی که آلودگی،باکتری‌‎ها و قارچ‌ها را در محیط مرطوب حمام به خود جذب می‌کنند؛ آنتی‌باکتریال بوده و با طراحی خاص تار موها به بهترین شکل و بدون آسیب رساندن به بافت زنده پوست شستشو و لایه‌برداری بدن را انجام می‌دهند.

علت ایجاد جوش بدن چیست؟

در صورت ترشح سبوم اضافی و پوشانده‌شدن منافذ پوست با لایه پوست مرده و باکتری‌ها جوش ایجاد می‌شود. وقتی دیواره غدد ریشه موها متورم شوند جوش‌های چرکی و سر سفید تشکیل می‌شوند.

آیا جوش بدن میتواند ژنتیکی باشد؟

بله، ممکن است این مورد خانوادگی باشد و در همه اعضای خانواده به شکل ژنتیکی مشاهده شود

روش‌های درمان جوش بدن چیست؟

۱. لایه برداری ۲. سالم بخورید 3. پوشیدن لباس آزاد 4. دوش گرفتن بعد از ورزش

۱۸ دی ۱۴۰۰ ۱۰ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.

10 دیدگاه برای درمان جوش بدن؛ چرا بدنمان جوش می زند؟ +همه راه‌های درمان

سلام وقتتون بخیر !
ببخشید یک سوال داشتم . خانم من بعداز زایمان هر روز در هر جای بدنش جوش ( آکنه سیاه) میزنه و نمیدونیم چه داروی مصرف کینم خواهشمندم که ما رو راهنمایی کنید. تشکر

بدن من بعد از شیو جوش میزنه.. چکار کنم؟

فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی