پیلینگ بدن
۱۹ آبان ۱۴۰۰ ۱۵ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

پیلینگ بدن چیست؟ آشنایی با انواع روش های اسکراب بدن

به این مطلب امتیاز دهید

پیلینگ بدن یعنی حذف لایه مرده سطح پوست. در هر بار استحمام باید سعی کنید لایه سلول‌های مرده سطح پوست را که عوام اصطلاحا آن را چرک می‌نامند، از زیر گردن به پایین، پاک کنید. اگر این لایه پاک نشود به تدریج موجب به هم خوردن قوام و ظاهر پوست می‌شود. اگر حذف این لایه به روشی صحیح و درست انجام نشود موجب خشکی، پوسته پوسته شدن، زردرنگ و زمخت شدن پوست می‌شود.

پیلینگ بدن چیست؟

لایه برداری پوست بدن متاسفانه بخشی از نکات آرایشی بهداشتی است که خانم‌ها زیاد به آن توجه نمی کنند و به همین دلیل با گذشت زمان دچار پیری پپوست بدن می‌شوند. پاکسازی و مرطوب نگه داشتن پوست، یکی از رکن‌های اساسی داشتن پوستی سالم است، پوست شما گاهی اوقات نیاز به درمان دارد، امروز در کیوت مگ راجب آشنایی با انواع روش‌های اسکراب بدن برای داشتن پوستی سالم به شما معرفی خواهیم کرد.

صرف نظر از نحوه زدودن این لایه، باید با پوست ناحیه سینه بسیار محتاطانه رفتار کنید زیرا حساس و لطیف است. صورت و گردن خود را با خشونت، لیف نکشید. برای برداشتن این لایه سطحی از پوست تنه و دست و پا، روش‌های گوناگونی وجود دارد ولی بهترین راه آن استفاده از لیفی است که از اسفنج کمی زبرتر است و به خوبی لایه سطحی پوست را پاک می‌کند.

لیف را باید به طور چرخشی بر پوست حرکت دهید. لازم نیست حتما لیف را صابونی کرده باشید ولی حتما باید کاملا خیس باشد. پس از استفاده از لیف و اتمام کار، آن را بشویید، تکان دهید و آویزان کنید تا خشک شود، در غیر این صورت قارچ‌ها در آن رشد میکنند و موجب ضایعات پوستی می‌شوند.

بهترین روش پیلینگ، استفاده از برس خشک است که احتمالا موثرترین روش نیز می‌باشد.

استفاده از اسفنج (ابر) برای زدودن لایه سطحی پوست مناسب نیست چون به قدر کافی زبر نیست و نمی تواند چرک را بزداید. استفاده از کیسه و روشور بد نیست اما نباید بسیار خشن انجام شود. روشور آلوده حتی می‌تواند موجب سیاه زخم شود لذا بهتر است از مواد بهداشتی استفاده کنید.

صرف نظر از لیف کشیدن و حذف پوسته‌های سطحی، می‌توان هر دو هفته یک بار عمل پیلینگ بدن در سالن را انجام داد. این عمل باعث باز شدن کامل منافذ پوستی، دفع مواد و لایه زائد سطح پوست و افزایش جریان خون پوست می‌شود و نقش مهمی در جوان ماندن پوست دارد و این عمل درست شبیه مسواک زدن دندان است.

به پوستت جون تازه بده

روش انجام پیلینگ بدن

بهترین روش پیلینگ بدن استفاده از برس خشک است که احتمالا موثرترین روش نیز می‌باشد. این روش باید به مدت تقریبی ۵ دقیقه به طول انجامد. می‌توانید از دستگاه فیس براش برای این کار کمک بگیرید(توضیح در انتهای یادداشت). برس زدن را باید از مچ‌ها شروع کنید و به صورت حرکت کوتاه جارویی انجام دهید و به طرف سینه بیایید.

تکه به تکه، برس بزنید و بالا بیایید. جهت حرکات جارو باید از پا به طرف قلب باشد. همواره فقط به یک طرف برس بزنید، به طرف قلب. ناحیه کپل‌ها و بالای ران‌ها را بیشتر برس بزنید به ویژه اگر در این نواحی چاقی موضعی(سلولیت) وجود داشته باشد. یک دستیار می‌تواند پشت شما را برس بزند.

در ابتدای کار به علت تماس برس خشک با پوست ممکن است کمی احساس آزردگی نمایید ولی به تدریج با تکرار عمل این احساس برطرف می‌شود. اکثر افراد از این عمل احساس رضایت می‌کنند و چون موجب بهبود جریان خون پوست می‌شود پس از اتمام کار طراوت و تازگی به بدن شما باز می‌گردد.

موجب بهبود جریان خون پوست می‌شود پس از اتمام کار طراوت و تازگی به بدن شما باز می‌گردد.

برسی که برای پیلینگ بدن به کار می‌رود می‌تواند از جنس کنف یا الیاف مصنوعی باشد. بسیاری از برس‌هایی که برای پوست برداری به کار می‌رود بیش از حد زبر است. این عمل باید با آرامش و به نرمی صورت گیرد. بهتر است توسط فرد مجرب در سالن انجام شود که در این صورت به جای ۵ دقیقه، ۲۰ دقیقه خواهد بود.

به طور کلی اسکراب باعث می‌شود که رطوبت رسانی به پوست بسیار بهتر انجام شود، پوست جوان و شاداب‌تر شود، لکه‌های پوستی و جوش‌ها از بین بروند و محصولات پوستی مانند لوسیون‌ها یا برنزه کننده‌ها تاثیری دو چندان بر روی پوست داشته باشند.

اسکراب‌ها محصولاتی هستند که هم به صورت آماده تولید و به فروش می‌رسند و هم به شکل خانگی می‌توان آن‌ها را تهیه و استفاده کرد. استفاده از اسکراب طبیعی برای پوست‌های حساس و خشک نیز بیشتر پیشنهاد می‌شود.

مزایا و فواید اسکراب و پیلینگ بدن چیست؟

  • سلول‌های مرده از روی پوست برداشته می‌شود، رنگ پوست صاف و یکدست شده و باعث شفافیت و درخشش بیشتر پوست می‌شود.
  • باعث روشن شدن پوست و کاهش لک، تیرگی و زبری پوست بدن می‌شود.
  • باعث افزایش خونرسانی، تحریک کلاژن سازی و جوانسازی پوست بدن می‌شود.
  • به افزایش جذب کرم‌ها و محصولات زیبایی در لایه‌های عمیق پوست بدن کمک می‌کند.
اسکین اسکرابر، درما اف
اسکین اسکرابر، جعبه ابزار پوست

انواع پیلینگ بدن چیست؟

در انواع، ژل، کرم، ماسک اسکراب و گوماژ وجود دارد.

  • لایه بردار‌ها در مقایسه با اسکراب‌ها پوست را روشن‌تر می‌کنند.
  • اسکراب‌ها سلولهای مرده سطح پوست را از بین می‌برند، اما لایه بردار‌ها به عمق پوست نفوذ می‌کنند و پوست را به صورت عمقی تمیز می‌کنند.
  • خاصیت آبرسانی لایه بردارها از اسکراب‌ها بیشتر است.
  • لایه بردارها برای رفع لکه‌های پوستی مناسب هستند و اسکراب‌ها برای مشکلات سطحی پوست.
  • لایه بردار گوماژ (Gommage) دارای دانه‌های ریز و نرم است و لایه برداری با آن ملایم‌تر انجام می‌شود و باعث تحریک و آسیب پوست نمی‌شود.
  • لایه بردار اسکراب، دارای دانه‌های درشت و زبر است و لایه برداری با آن قوی‌تر است و بی‌توجهی و سهل‌انگاری در انجام و نحوه ماساژ با آن، باعث تحریک و آسیب پوست می‌شود.
  • کرم‌های لایه بردار، به شکل کرم یا پماد است، مانند آلفا هیدروکسی اسید و رتینول که برای برطرف کردن لک، کک و مک، جوش‌های زیرپوستی بکار می‌رود، خاصیت آبرسانی بیشتری نسبت به اسکراب‌ها دارد و باید توسط پزشک تجویز شود.
  • کرم اسکراب، دارای دانه‌های درشت و برجسته‌ای است که علاوه بر، برداشتن سلول‌های مرده از روی پوست، خونرسانی را در پوست افزایش می‌دهد و باعث روشن شدن و یکدست شدن رنگ پوست می‌شود ولی خاصیت آبرسانی کمتری دارد.
  • ماسک اسکراب، دارای دانه‌های اسکراب با خاصیت لایه برداری است و معمولا در هنگام پاکسازی پوست و بعد از انجام لایه برداری سطحی، از ماسک اسکراب برای پاکسازی عمقی‌تر پوست استفاده می‌شود و پس از آن باید از ماسک آبرسان برای جلوگیری از خشک شدن پوست استفاده شود.

نکاتی درباره لایه برداری پوست و پیلینگ بدن

اگر لایه برداری بیش از حد انجام شود ممکن است موجب قرمزی در سطح پوست گردد که متاسفانه عده‌ای به اشتباه تصور می‌کنند که لایه برداری درست پیش می‌رود و به کار خود ادامه می‌دهند، در صورتیکه دقیقا برعکس است و پوست در حال آسیب دیدن است و باید روند لایه برداری را متوقف کرد. پوست انسان به طور طبیعی هر ماه سلول‌های مرده را جدا می‌کند تا سلول‌های تازه رشد نمایند.

اما گاهی در این روند مشکلی به وجود می‌آید و لایه برداری بهترین کمک برای داشتن پوستی سالم و شاداب است اما در کل بهتر است لایه برداری را خیلی انجام ندهیم و در واقع فاصله بین دو لایه برداری بستگی به نوع پوست شما دارد.

اگر روی سطح پوست خود جای زخم و یا آفتاب سوختگی و یا تب خال دارید به هیچ عنوان لایه برداری نکنید چرا که پوست در این دوران به آبرسانی و درمان نیازمند است و اگر در سطح پوست خود آکنه و جوش دارید نیز بهتر است از لایه برداری استفاده ننمایید چرا که ممکن است موجب به جا ماندن لکه‌های تیره بر سطح پوست شما گردد و در واقع باید ابتدا نوع پوست خود را بشناسیم و سپس با توجه به نوع پوست خود از لایه بردار مناسب استفاده نماییم.

اگر پوستی حساس دارید با یک لیف و به صورت بسیار ملایم لایه برداری نمایید و استفاده از لایه بردارهای خیلی ملایم و هفته‌ای یک یا دو بار مناسب است اما اگر پوستی چرب دارید پوست مقاوم تری نسبت به دیگران دارید و می‌توانید هفته‌ای 5 بار هم لایه برداری را انجام دهید و اگر پوستی خشک دارید بهتر است از لایه بردارهای گیاهی استفاده نمایید چرا که لایه برداری باعث خشک شدن بیشتر پوست شما می‌گردد.

نکته مهم دیگری که باید در اسکراب پوست مورد توجه قرار گیرد این است که اگر به هر دلیلی قرار است در معرض نور خورشید باشید از اسکراب کردن پوست بدن و صورت خود صرف نظر کنید زیرا باعث آفتاب سوختگی می‌شود.

برای بهبود عملکرد پیلینگ ما به شما دستگاه فیس براش را معرفی می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: پیلینگ صورت چیست؟

انواع اسکراب‌های بدن

روشهای دیگر پیلینگ کردن عبارتند از استفاده از ماسک‌های مخصوص یا جلبکهای دریائی. در روش اخیر جلبک‌های دریایی را به صورت ماسک بر روی پوست قرار می‌دهند. این جلبک‌ها موجب مرطوب شدن پوست، حذف مواد زائد و سمی و کنده شدن سلول‌های مرده سطح پوست می‌شود.

این روش بسیار لطیف و ایده آل است. امروز از ماسک جلبک‌های دریایی برای درمان چاقی موضعی(سلولیت) نیز استفاده می‌شود. برای این کار، عصاره جلبک دریایی را گرم می‌کنند و بر روی بدن با برس یا ماساژ می‌مالند. سپس یک ورقه پلاستیکی نازک را روی بدن فرد قرار می‌دهند و پتوهای گرم را به دور وی می‌پیچند و ۲۰ دقیقه بعد آن را باز می‌کنند. در این مدت مواد زائد از پوست خارج می‌شود و مواد مفید و مغذی جلبک دریایی وارد پوست می‌شود.

سوالات متداول در مورد اسکراب بدن

۱. چه مکانی برای انجام اسکراب بدن مناسب است؟
حمام، مکان مناسبی برای انجام اسکراب است زیرا بخار حمام، باعث تسهیل لایه برداری و برداشتن سلول‌های مرده پوست می‌شود و نتایج و اثر بخشی بهتری بر روی پوست بدن دارد.

۲. کدام اسکراب یا کرم لایه بردار برای پوست صورت و بدن من بهتر است؟
کرم لایه بردار برای افرادی که دارای مشکلات پوستی هستند بکار می‌رود ولی کرم اسکراب، برای افرادی مناسب است که مشکل پوستی ندارند و هدفشان برداشتن سلول‌های مرده پوست و صاف و یکدست شدن رنگ پوستشان است.

۳. آیا همزمان از اسکراب و لایه بردار می‌توانیم استفاده کنیم؟
خیر، زیرا باعث تحریک و آسیب پوست می‌شود.

۴. آیا استفاده از اسکراب و لایه بردار، باعث خشک شدن پوست می‌شود؟

بله، مصرف زیاد لایه بردار و یا اسکراب باعث آزردگی و خشکی پوست می‌شود به همین دلیل باید در استفاده از لایه بردارها دقت شود و بعد از انجام، از کرم آبرسان و مرطوب کننده و یا کرم مغذی مخصوص بدن استفاده شود.

۵. چه اسکرابی برای بدن بهتر است بخرم؟

  • اسکراب بدن بهتر است بر اساس جنس پوست خریداری شود.
  • از مواد طبیعی ساخته شده باشد و فاقد هرگونه اسانس و مواد شیمیایی باشد.
  • کیفیت و اثربخشی خوبی بر روی پوست داشته باشد و دارای تاریخ تولید و انقضا باشد.

۶. چند بار در هفته بهتر است پوست بدن را اسکراب کنیم؟
زمان اسکراب بدن در پوست‌های مختلف متفاوت است به عنوان مثال: اسکراب در پوست‌های خشک، ماهیانه و در پوست‌های چرب بر اساس شدت چربی پوست می‌توان هفته‌ای یک الی دو بار استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: بررسی 5 روش لایه برداری پوست

بهترین روش پیلینگ بدن

برای بهبود عملکرد پیلینگ ما به شما دستگاه فیس براش را معرفی می‌کنیم. فیس براش وسیله‌ای دستی و کوچک است که برس‌های متعدد دارد. با این وسیله می‌توانید پوست را شستشو یا ماساژ دهید. عملکرد آن به دلیل سرعت و ملایمتی که دارد ۵ برابر بهتر از روش‌های معمول است.

فیس براش کثیفی و جوش‌های سرسیاه را برطرف می‌کند و منجر به ریلکس شدن عضلات زیر پوست می‌شود. با کمک این وسیله می‌توانید از بروز چین و چروک زودرس جلوگیری کنید.با استفاده از دستگاه برای شستشوی بدن با حداقل مصرف اسکراب بدن بهترین نتیجه پاکیزگی را می‌گیرید. این دستگاه با افزایش خون رسانی به نواحی پشت پا حداکثر بهبودی را در حداقل زمان برای بافت‌های سلولیتی رقم می‌زند. پس عجله کنید. اگر دوست دارید بیشتر درباره فیس براش بدانید به فروشگاه کیوت اسکین مراجعه کنید.

پیلینگ بدن چیست؟

پیلینگ بدن یعنی حذف لایه مرده سطح پوست. در هر بار استحمام باید سعی کنید لایه سلول‌های مرده سطح پوست را که عوام اصطلاحا آن را چرک می‌نامند، از زیر گردن به پایین، پاک کنید. اگر این لایه پاک نشود به تدریج موجب به هم خوردن قوام و ظاهر پوست می‌شود. اگر حذف این لایه به روشی صحیح و درست انجام نشود موجب خشکی، پوسته پوسته شدن، زردرنگ و زمخت شدن پوست می‌شود.

اسکراب بدن چه فوایدی دارد؟

به طور کلی اسکراب باعث می‌شود که رطوبت رسانی به پوست بسیار بهتر انجام شود، پوست جوان و شاداب‌تر شود، لکه‌های پوستی و جوش‌ها از بین بروند و محصولات پوستی مانند لوسیون‌ها یا برنزه کننده‌ها تاثیری دو چندان بر روی پوست داشته باشند.

آیا استفاده از اسکراب و لایه بردار، باعث خشک شدن پوست می‌شود؟

بله، مصرف زیاد لایه بردار و یا اسکراب باعث آزردگی و خشکی پوست می‌شود به همین دلیل باید در استفاده از لایه بردارها دقت شود و بعد از انجام، از کرم آبرسان و مرطوب کننده و یا کرم مغذی مخصوص بدن استفاده شود.

۱۹ آبان ۱۴۰۰ ۱۵ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.

15 دیدگاه برای پیلینگ بدن چیست؟ آشنایی با انواع روش های اسکراب بدن

فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی