فواید و عوارض وازلین برای پوست صورت
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ ۱ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

فواید و عوارض وازلین برای پوست صورت

3/5 - (4 امتیاز)

وازلین یکی از انواع فرآورده‌های نفتی است که در بسیاری از کشورها به عنوان مرطوب کننده موضعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. وازلین سفید که به ژله نفتی معروف است از ترکیب مواد نفتی مانند اسید استئاریک، گلیسیرین، ایزوپروپیل پالمیتات، ستیل پارابن الکل و … به دست می‌آید. هر چند این فرآورده به عنوان مرطوب کننده پوست شناخته می‌شود اما نباید از عوارض وازلین برای پوست صورت غافل بود.

وازلین با ایجاد پوشش بر روی خارجی‌ترین لایه پوست، از تبخیر آب جلوگیری می‌کند و موجب حبس شدن آب در لایه‌های زیرین پوست و حفظ رطوبت آن می‌گردد. توجه به این نکته ضروری است که استفاده از وازلین برای بهبود بریدگی‌ها، سوختگی‌های جدی و سوراخ‌های عمیق پوست توصیه نمی‌گردد و مصرف آن در این مناطق می‌تواند مشکلاتی جدی ایجاد کند. اگر شما هم علاقه‌مند به داشتن اطلاعات بیشتر در مورد این محصول هستید، ما را در ادامه این مطلب همراهی کنید.

خطرات و عوارض جانبی وازلین چیست؟

وازلین که یکی از مشتقات نفت و ترکیبی از موم و روغن‌های معدنی به شمار می‌رود، دارای مزایای فراوانی برای سلامت و زیبایی است. این ماده به ایجاد نرمی و طراوت در پوست‌های خشک و ترمیم خراش‌های سطحی آن کمک فراوانی می‌کند. این فرآیند با ایجاد یک لایه محافظ بر سطح پوست و جلوگیری از تبخیر آب در لایه‌های زیرین پوست اتفاق می‌افتد.

وازلین با ایجاد پوشش بر روی خارجی‌ترین لایه پوست، از تبخیر آب جلوگیری می‌کند و موجب حبس شدن آب در لایه‌های زیرین پوست و حفظ رطوبت آن می‌گردد.

همین عمل که به حفظ رطوبت پوست کمک می‌کند، یکی از عوارض وازلین برای پوست صورت محسوب می‌شود چرا که این ماده روغنی، همزمان با حبس آب در لایه‌های پوستی، کثیفی‌ها و چربی‌های سطح پوست را هم نگه می‌دارد و این مسئله باعث تیرگی پوست و بروز جوش و آکنه می‌گردد.

خبر خوب این است که هیچ عارضه جانبی جدی برای وازلین شناخته نشده است و استفاده از این ماده روغنی در حجم کم و محدود، بلامانع است. در کنار تمامی فواید و بی‌خطر بودن این ماده، توجه به این نکته ضروری است که اگر ژله نفتی در معرض گرمای شدید قرار گیرد، بخارهایی ایجاد می‌کند که قابلیت اشتعال دارند.

همچنین استفاده از این فرآورده روغنی در آفتاب سوختگی‌های شدید و گرمای زیاد توصیه نمی‌شود چرا که علائم را تشدید می‌کند و عوارض جدی به دنبال خواهد داشت. استفاده از این محصول باید به صورت موضعی انجام گردد و از برخورد آن با چشم و بزاق دهان جلوگیری شود.

به پوستت جون تازه بده

عوارض وازلین برای پوست صورت

استفاده از وازلین به عنوان نوعی مرطوب کننده موضعی در بسیاری از کشورها و بین افراد مختلف رواج دارد و طبق آمار، استفاده از آن به صورت موضعی و محدود کاملا بی‌خطر است. این محصول که با نام تجاری وازلین هم شناخته می‌شود، یک کرم پوستی ارزان قیمت محسوب می‌شود که در تمامی داروخانه‌ها به فروش می‌رسد. با وجود بی‌خطر بودن و مصرف فراوان، اما باز هم عوارض آن برای پوست صورت، در برخی از موارد به شکل  تحریک پوست و ایجاد جوش و آکنه خود را نشان می‌دهد.

این فرآورده نفتی که در اکثر موارد برای پوست صورت افراد بدون عارضه و مشکل است، می‌تواند برای رفع مشکلات موقت پوست، مانند خشکی یا سوزش مصرف شود و سبب رفع و بهبود آن گردد. اما در کنار مرطوب کننده و نرم کننده بودن، این ماده برای برخی از افراد اثرات منفی به همراه دارد.

به عنوان مثال کسانی که دارای پوست‌هایی حساس و مستعد جوش هستند، نباید از وازلین استفاده کنند چرا که این ماده سبب به دام افتادن چربی و کثیفی در پوست می‌شود و میزان جوش و آکنه را افزایش می‌دهد. هرچند اعتقاد بر این است که وازلین منافذ پوست را مسدود نمی‌کند، اما در بسیاری از مواقع چربی آن برای افراد احساس ناخوشایندی به همراه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: فواید و عوارض آلوئه‌ورا برای پوست صورت و مو

اما در کنار مرطوب کننده و نرم کننده بودن، این ماده برای برخی از افراد اثرات منفی به همراه دارد.

استفاده از ژله نفتی برای گونه‌هایی از پوست، باعث ایجاد حساسیت و تحریک می‌شود و این تحریکات خود را به صورت قرمزی، خارش، تورم و التهاب پوستی در نقاطی که وازلین مصرف شده است، نشان می‌دهند. استفاده از وازلین برای درمان آفتاب سوختگی‌های شدید نه تنها توصیه نمی‌شود، بلکه می‌تواند خطر آفرین هم محسوب شود. این فرآورده بر پایه روغن است و مصرف آن در زمانی که پوست در معرض گرما است، باعث تشدید علائم و بدتر شدن عوارض آفتاب سوختگی می‌گردد.

در صورت تمایل به مصرف وازلین در مواقع دیگر، باید به میزان کم ومحدود استفاده شود. بهترین زمان برای استعمال این مرطوب کننده، بعد از حمام و بر روی پوست تمیز و مرطوب خواهد بود.

آیا وازلین پوست صورت را سیاه می‌کند؟

وازلین یکی از فرآورده‌های نفتی پرکاربرد است که بیش از 140 سال پیش به عنوان یک مرطوب کننده و التیام دهنده برای پوست‌های خشک و آسیب دیده معرفی شد. این ماده که از ترکیب موم‌ و مواد معدنی درست می‌شود دارای بافتی مات و ژله مانند است. هر چند استفاده از وازلین در بین افراد مختلف محبوبیت فراوانی دارد اما عوارض وازلین برای پوست صورت و همچنین در زخم‌های عمیق و جدی باید مورد توجه قرار گیرد.

بسیاری از افراد گمان می‌کنند که وازلین یه مرطوب کننده بسیار قوی برای پوست است در صورتی که واقعا این‌طور نیست. این محصول فقط رطوبت موجود در پوست را حبس و نگه‌داری می‌کند و خودش به تنهایی در آبرسانی پوست نقشی ندارد. ژله نفتی با قرار گرفتن بر سطح خارجی پوست، از تبخیر آب بافت‌های زیرین جلوگیری به عمل می‌آورد و این گونه به حفظ رطوبت پوست یاری می‌رساند. همچنین وازلین با ایجاد یک لایه محافظ بر روی نواحی آسیب دیده پوست، به بهبود زخم‌ها و خراش‌های سطحی آن کمک می‌کند.

برخی از افراد این ماده را به عنوان پاک کننده آرایش و یا برطرف کننده ترک‌های لب استفاده می‌کنند. در این‌جا توجه به این نکته ضروری است که وازلین تنها باید به صورت موضعی مصرف شود و بلعیدن آن یا تماس با چشم و بزاق دهان خطرناک است. گاهی اوقات استفاده از وازلین برای صورت، عوارضی مانند تیره و سیاه شدن پوست را به همراه دارد.

همان‌طور که می‌دانید این محصول بر پایه روغن است و هنگامی که بر سطح پوست مالیده می‌شود به عنوان مانعی بر روی آن، آب و آلودگی‌های سطح را در بافت‌های زیرین پوست حبس می‌کند. این مسئله موجب می‌شود پوست صورت تیره‌تر از قبل به نظر برسد. در صورت تکرار این عمل و عدم پاکسازی پوست قبل از مصرف وازلین، پوست دچار مشکلات فراوانی از جمله جوش و آکنه و سیاهی می‌شود.

یکی دیگر از دلایل تیره شدن پوست صورت در اثر مصرف وازلین این است که جذب این ماده در سطح پوست، مدت زمان زیادی به طول می‌انجامد. در این بازه زمانی ممکن است عوامل محیطی بر روی ترکیبات وازلین اثر بگذارند و واکنشی ایجاد شود که در نهایت به تیرگی و سیاه شدن پوست صورت منجر گردد. برای جلوگیری از تیره شدن پوست که یکی از عوارض وازلین برای پوست محسوب می‌شود، باید قبل از استفاده پوست را کاملا تمیز کرد و میزان وازلین مصرفی را تا حد ممکن کاهش داد.

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد وازلین یک مرطوب کننده است که برای بسیاری از افراد بی‌خطر محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: خواص گلیسیرین برای چروک صورت و زیبایی

فواید و مضرات وازلین برای پوست صورت چیست؟

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد وازلین یک مرطوب کننده است که برای بسیاری از افراد بی‌خطر محسوب می‌شود. در بسیاری از مواقع، استفاده از این فرآورده نفتی برای رفع خشکی پوست یا سوزش موقتی آن موثر است و سبب بهبود عوارض می‌گردد. در ادامه به ارائه توضیحاتی در مورد فواید و عوارض وازلین برای پوست صورت خواهیم پرداخت.

مرطوب کننده بودن

وازلین محصولی بر پایه روغن است که با ایجاد یک لایه محافظ بر سطح پوست، مانع از دست دادن آب توسط خارجی‌ترین لایه پوست می‌گردد. هر چند وازلین یک آبرسان محسوب نمی‌شود اما با این فرآیند به مرطوب نگه‌داشتن پوست و نرمی آن کمک فراوانی می‌کند.

لایه محافظ

لایه روغنی ایجاد شده بر سطح پوست، مانعی در برابر عناصر محیطی خشن و آلاینده‌ها محسوب می‌شود. در نتیجه، استفاده از وازلین پوست را در برابر عوامل مخرب محیطی محافظت می‌کند.

تسکین خارش

درماتیت یک عارضه پوستی است که موجب به وجود آمدن لکه‌هایی از پوست خشک شده و پوسته پوسته شدن آن می‌گردد. بسیاری از متخصصان استفاده از وازلین و پمادهای نفتی مشابه را برای درمان این گونه مشکلات مفید می‌دانند

بهبود زخم

ژله نفتی ممکن است سبب بهبود زخم‌ها و خراش‌های سطحی پوست گردد. این ماده با حفظ رطوبت پوست، از خشکی و ایجاد دلمه جلوگیری می‌کند و فرآیند بهبود را سرعت می‌بخشد.

مصارف آرایشی

برخی از افراد وازلین را به عنوان ماده‌ای برای پاک کردن آرایش چشم‌ها و براق و نرم کردن لب‌ها مورد استفاده قرار می‌دهند. توجه به این نکته ضروری است که تماس وازلین با بزاق دهان می‌تواند خطرناک و مشکل ساز گردد.

از جمله مضرات وازلین برای پوست صورت، ایجاد جوش و آکنه در پوست‌های مستعد و چرب است که به دلیل خاصیت روغنی و محبوس ساختن چربی در لایه‌های زیرین پوست ایجاد می‌گردد. همچنین پوست صورت برخی از افراد در مواجه با وازلین دچار التهاب، تورم و خارش می‌گردد که در این مواقع باید از مصرف آن اجتناب شود.

برخی از افراد وازلین را به عنوان ماده‌ای برای پاک کردن آرایش چشم‌ها و براق و نرم کردن لب‌ها مورد استفاده قرار می‌دهند.

بیشتر بخوانید: آرایش صورت جوش دار و پوست چرب

سخن آخر این‌که، هرچند مصرف وازلین برای بسیاری از افراد بی‌خطر است و حتی سبب بهبود عوارض و مشکلات پوستی آن‌ها می‌گردد، اما همچنان مواردی تحت عنوان عوارض وازلین برای پوست صورت وجود دارد و باید نسبت به آن‌ها آگاه بود. به‌طورکلی استفاده از وازلین نیازمند ملاحظاتی است که رعایت آن‌ها می‌تواند عوارض مصرف این فرآورده را تا حد زیادی کاهش دهد.

مهم‌ترین نکته این است که پیش از استفاده از وازلین، پوست را کاملا تمیز کنید و از هرگونه آلودگی پاک گردانید. این مسئله از باقی ماندن آلاینده‌ها در زیر پوست جلوگیری می‌کند. استفاده از وازلین برای افرادی که پوست چرب و مستعد جوش دارند توصیه نمی‌گردد. امیدواریم مطالب ارائه شده در این مقاله به شما برای داشتن پوستی سالم و زیبا یاری رساند.

منابع: + + +

خطرات و عوارض جانبی وازلین چیست؟

وازلین که یکی از مشتقات نفت و ترکیبی از موم و روغن‌های معدنی به شمار می‌رود، دارای مزایای فراوانی برای سلامت و زیبایی است. این ماده به ایجاد نرمی و طراوت در پوست‌های خشک و ترمیم خراش‌های سطحی آن کمک فراوانی می‌کند.

وازلین چیست؟

وازلین یکی از فرآورده‌های نفتی پرکاربرد است که بیش از 140 سال پیش به عنوان یک مرطوب کننده و التیام دهنده برای پوست‌های خشک و آسیب دیده معرفی شد. این ماده که از ترکیب موم‌ و مواد معدنی درست می‌شود دارای بافتی مات و ژله مانند است.

آیا وازلین پوست صورت را سیاه می‌کند؟

همان‌طور که می‌دانید این محصول بر پایه روغن است و هنگامی که بر سطح پوست مالیده می‌شود به عنوان مانعی بر روی آن، آب و آلودگی‌های سطح را در بافت‌های زیرین پوست حبس می‌کند. این مسئله موجب می‌شود پوست صورت تیره‌تر از قبل به نظر برسد.

۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ ۱ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.

1 دیدگاه برای فواید و عوارض وازلین برای پوست صورت

مطالب بسیار عالی بودند

فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی