سلولیت در کودکان
۲۸ فروردین ۱۴۰۲ ۰ دیدگاه zohre.kh

سلولیت در کودکان؛ علائم، دلایل، پیشگیری و درمان خانگی

به این مطلب امتیاز دهید

سلولیت به معنای نوعی عفونت پوستی است که به صورت نقاطی برجسته و ناهموار، بخش‌هایی از بافت‌های زیر پوستی را درگیر می‌کند. این عارضه در هر ناحیه از بدن ممکن است ایجاد شود، اما بیشترین میزان درگیری در نواحی صورت، بازوها، ران‌ها و شکم اتفاق می‌افتد. سلولیت در کودکان ابتدا با درگیری بخش‌های کوچکی از پوست و به صورت علائم قرمزی، تورم، گرم و دردناک بودن بروز پیدا می‌کند. در صورتی که بیماری تشخیص داده‌نشود، این نشانه‌ها شروع به گسترش می‌کنند و کودک دچار تب و تورم غدد لنفاوی می‌گردد. زمان مورد نیاز برای بروز علائم بین 24 ساعت تا چند روز متفاوت است و این بستگی به نوع باکتری عامل دارد. در این مقاله سعی شده اطلاعاتی در مورد انواع سلولیت، به ویژه سلولیت چشم در کودکان در اختیار شما قرار گیرد. اگر شما هم درگیر چنین عارضه‌ای هستید یا تجربه‌ای در این مورد داشته‌اید، ما را در ادامه مطلب همراهی کنید.

سلولیت چشم در کودکان

سلولیت در کودکان به صورت ایجاد تورم و قرمزی در ناحیه‌ای کوچک از سطح پوست اتفاق می‌افتد و عامل عمده ایجاد‌کننده این عارضه باکتری‌ها هستند که حضور خود را به صورت بروز عفونت در بخش‌های مختلفی از زیر پوست نشان می‌دهند.

در صورتی که بیماری تشخیص داده‌نشود، این نشانه‌ها شروع به گسترش می‌کنند

انواع متفاوتی از باکتری‌ها می‌توانند باعث بروز سلولیت شوند که از آن میان باکتری استافیلوکوک شایع‌ترین و بیماری‌زاترین نوع به شمار می‌رود. این باکتری به صورت طبیعی در نواحی پوستی، بینی و گلو وجود دارد و به خودی خود مشکلی به وجود نمی‌آورد. اما به محض ایجاد بریدگی، خراشیدگی یا سوراخ در سطح پوست وارد بدن می‌شود و موجب بروز عفونت می‌گردد.

سلولیت چشم در کودکان به دو صورت اتفاق می‌افتد. زمانی که پلک‌ها و بافت‌های بخش جلویی چشم درگیر عارضه شوند، به آن سلولیت پیش سپتال می‌گویند و هنگامی که بافت‌های پشتی کره چشم و قسمت مدار دچار سلولیت می‌شود، آن را اوربیتال می‌نامند. هر چند سلولیت در انواع دیگر خود، بیماری خاص و نگران‌کننده‌ای محسوب نمی‌شود، اما در این مورد یعنی نوع چشمی، یک خطر جدی است و نیاز به پیگیری و درمان فوری دارد.

آزمایش خون برای بررسی میزان عفونت انجام می‌گیرد و سی‌تی‌اسکن میزان درگیری بافت‌های چشم را مشخص می‌کند.

بیشتر بخوانید: سلولیت در بارداری؛

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد علت ایجاد سلولیت چشم در کودکان انواع مختلفی از باکتری‌ها هستند که از آن میان می‌توان به استافیلوکوکوس اورئوس، استرپتوکوک پیوژنز و هموفیلوس آنفولانزا اشاره کرد. باکتری‌ها به طرق مختلفی وارد چشم می‌شوند و عفونت ایجاد می‌کنند. جراحت‌ها و آسیب‌های وارد شده به چشم می‌تواند یکی از راه‌های ورود عوامل بیماری‌زا محسوب شود.

گاهی اوقات نواحی اطراف چشم مانند سینوس‌ها دچار عفونت می‌شوند و این عفونت به مرور زمان به چشم منتقل می‌گردد. سینوس‌ها نواحی اشباع از هوا هستند که توسط استخوان‌های صورت به وجود می‌آیند و در قسمت‌های بالا و پایین چشم‌ها قرار دارند. در نتیجه کودکانی که دچار آسیب‌های چشمی هستند یا عفونت سینوسی دارند، مستعد سلولیت چشم به شمار می‌روند و باید تحت درمان قرار بگیرند.

علائم سلولیت چشم در هر کودک با دیگری متفاوت است، اما به طور کلی این نشانه‌ها در سلولیت پیش سپتال شامل مواردی مانند تورم پلک بالا و پایین و وجود نواحی قرمز در آن‌ها، گرمی پوست و احساس درد همراه باتب می‌شود. در این نوع از سلولیت کره چشم تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد و حرکت چشم‌ها عادی و طبیعی خواهد بود.

نشانه‌های سلولیت اوربیتال شامل تورم پلک‌های بالا و پایین، بافت‌های متورم در قسمت مدار چشم و درد است. در این نوع از سلولیت، کره چشم کمی قرمز و برآمده می‌شود و حرکت آن دچار اختلال می‌گردد. کاهش دید و تب از دیگر علائم سلولیت اوربیتال به شمار می‌رود. از آن‌جایی که برخی نشانه‌های سلولیت، مشابه بیماری‌های دیگر است برای تشخیص درست و به موقع باید به پزشک متخصص مراجعه شود.

در این مواقع پزشک سوالاتی مرتبط با سابقه سلامتی کودک و خانواده از شما می‌پرسد و آزمایش‌هایی برای کودک تجویز می‌کند. آزمایش خون برای بررسی میزان عفونت انجام می‌گیرد و سی‌تی‌اسکن میزان درگیری بافت‌های چشم را مشخص می‌کند.

پس از تشخیص نوع عارضه، اقدامات پزشکی لازم برای درمان هرچه سریع‌تر شروع خواهد شد. در صورت بی‌توجهی به سلولیت چشم در کودکان، ممکن است عواقب جبران‌ناپذیری مانند از دست دادن بینایی، آبسه مغزی و عفونت مغز و نخاع گریبان‌گیر کودک و خانواده شود. تمامی این موارد دلیلی برای تاکید بسیار بر پیگیری سریع آسیب‌های چشمی در کودکان و سایر افراد به شمار می‌روند.

آزمایش خون برای بررسی میزان عفونت انجام می‌گیرد و سی‌تی‌اسکن میزان درگیری بافت‌های چشم را مشخص می‌کند.
به پوستت جون تازه بده

انواع سلولیت چیست؟

سلولیت در کودکان و افراد بزرگسال انواع مختلفی دارد که در این‌جا به بررسی گونه‌هایی از این عارضه می‌پردازیم.

سلولیت چربی

اولین و شایع‌ترین نوع سلولیت، سلولیت چربی است و همان‌طور که از اسمش برمی‌آید شامل تجمع و ایجاد بافت‌های اضافی چربی است. این نوع عارضه موجب پوستی ناهموار و بدشکل می‌شود و بیشتر در بخش‌هایی از ران‌ها و باسن قابل مشاهده است.

سلولیت چربی دردناک نیست و بافت نرمی دارد. این مشکل در اثر افزایش بیش از حد وزن و مصرف مواد غذایی چرب و پرکالری اتفاق می‌افتد. برای درمان این نوع از سلولیت، تغییر سبک زندگی که شامل روی آوردن به تغذیه سالم و ورزش مناسب است پیشنهاد می‌شود.

گاهی افراد برای رهایی از این عارضه به عمل‌هایی مانند ساکشن و برداشت غیر طبیعی چربی روی می‌آورند، اما این روش‌ها هیچ تضمینی برای بهبود و عدم بازگشت سلولیت ندارند. چه بسا گاهی سلولیت در اثر چنین اقداماتی گسترش بیشتری می‌یابد و عواقب جبران‌ناپذیری به همراه دارد.

سلولیت آبی

در این نوع از سلولیت، آب اضافی به مقدار زیاد در بافت‌ها حبس می‌شود و حالتی شبیه به پوست پرتقال روی پوست ایجاد می‌کند. علائم سلولیت آبی شبیه به نوع چربی، اما در مقیاسی کوچک‌تر است. در این عارضه درد وجود ندارد و در اثر ایجاد فشار روی پوست، ردی سفید رنگ بر جای می‌ماند. امکان مشاهده سلولیت آبی در بسیاری از بخش‌های بدن وجود دارد.

برای درمان این عارضه، رژیم غذایی کم نمک می‌تواند به افراد کمک کند تا از میزان جذب آب در بافت‌های بدن جلوگیری کنند. داشتن یک روتین ورزشی منظم که شامل پیاده‌روی، دوچرخه سواری و تمرینات استقامتی است، مفید خواهد بود.

در این نوع از سلولیت، آب اضافی به مقدار زیاد در بافت‌ها حبس می‌شود و حالتی شبیه به پوست پرتقال روی پوست ایجاد می‌کند.

سلولیت فیبری

در این نوع از سلولیت برخلاف دو مورد قبلی، بافت‌های سخت و دردناک در نواحی زیر پوست ایجاد می‌شود که در هنگام لمس کاملا مشهود است. سطح پوست در این نوع عارضه برآمده، خشن و ناهموار می‌گردد. این نوع از سلولیت بیشتر در نقاطی مانند پا و زانوها ایجاد می‌شود و برای مدتی طولانی باقی می‌ماند.

علت اصلی در به وجود آمدن مدل فیبری، سخت و سفت شدن رشته‌های کلاژن اطراف سلول‌های چربی است و برای بهبود آن روی آوردن به سبک زندگی سالم اهمیت فراوانی دارد. مصرف زیاد میوه‌ها، سبزیجات و آب می‌تواند در درمان این عارضه کمک کند.

همچنین دوری از انواع مواد قندی و فست فودها نقش عمده‌ای در بهبود خواهد داشت. در مورد ورزش، انجام تمرینات مقاومتی و استقامتی توصیه می‌گردد.

بیشتر بخوانید: سلولیت اوربیتال چیست؟ 

دلایل ایجاد سلولیت چشمی در کودکان

سلولیت در کودکان در نواحی مختلفی اتفاق می‌افتدو سلولیت چشم یکی از پرخطرترین انواع سلولیت است که به محض تشخیص باید وارد فاز درمان شود. سلولیت چشمی توسط انواعی از باکتری‌ها ایجاد می‌شود که به طور طبیعی در سطح پوست زندگی می‌کنند.

آسیب‌های چشمی مانند ایجاد خراش، و یا سوراخ شدن سطح پوست باعث ورود این باکتری‌ها به بافت داخلی چشم می‌گردد و مشکلات عدیده‌ای را به وجود می‌آورد. گاهی عفونت‌های قدیمی در بخش‌های دیگر صورت که از اتفاق در نزدیکی چشم‌ها قرار دارند به چشم سرایت می‌کند و باعث بروز سلولیت می‌گردد. سلولیت چشمی در کودکان از هر نوعی خطرناک است و برای درمان باید به متخصص مراجعه شود.

درمان سلولیت چشم در کودکان

سلولیت چشمی در کودکان توسط اقدامات پزشکی مانند آزمایش خون و سی‌تی‌اسکن تشخیص داده می‌شود. پس از آگاهی به وجود بیماری، نوبت به درمان می‌رسد. شیوه درمان انتخابی برای سلولیت در کودکان به عوامل مختلفی مانند سن، وضعیت سلامت و علائم عارضه بستگی دارد.

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم سلولیت چشمی به دو نوع پیش سپتال و اوربیتال تقسیم می‌شود. در درمان پیش سپتال معمولا از داروهای آنتی‌بیوتیک استفاده می‌گردد.

این داروها از طریق دهان یا تزریق وارد بدن می‌شود و عفونت را از بین می‌برد. گاهی برای درمان کامل، کودک در بیمارستان بستری می‌شود تا درمان آنتی‌بیوتیکی به موقع و به میزان کافی انجام شود.

برای درمان سلولیت اوربیتال باید به چشم پزشک و در صورت نیاز متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه شود. گاهی آنتی‌بیوتیک‌ها از طریق رگ‌های وریدی وارد بدن می‌شوند و برخی اوقات هم نیاز به عمل جراحی برای تخلیه سینوس‌ها و آبسه چشم وجود دارد.

زمان مورد نیاز برای انجام اقدامات درمانی سلولیت ممکن است دو هفته در نظر گرفته شود. این بازه زمانی در موارد شدید و پیشرفته ممکن است افزایش یابد.

انجام به موقع واکسیناسیون کودکان از بدو تولد برای جلوگیری از بروز چنین عوارضی اهمیت فراوانی دارد.

علاوه بر اقدامات درمانی، نکاتی برای پیشگیری از بروز این عارضه در کودکان وجود دارد که در صورت رعایت آن‌ها تا حدود زیادی از ایجاد این مشکل جلوگیری خواهد شد. رعایت بهداشت فردی و توجه به موقع نسبت به آسیب‌های جزیی مانند نیش حشرات یا زخم‌ها و بریدگی سطح پوست، از جمله این موارد به شمار می‌روند. انجام به موقع واکسیناسیون کودکان از بدو تولد برای جلوگیری از بروز چنین عوارضی اهمیت فراوانی دارد.

سخن آخر این‌که، سلولیت چشم یکی از انواع سلولیت در کودکان است که عارضه‌ای جدی و خطرناک به شمار می‌رود و در صورت بی‌توجهی نتایج خوبی به همراه نخواهد داشت. اما با اقدامات سریع و به‌موقع به یک درمان سرپایی ختم می‌شود. باید توجه داشت سلولیت یک بیماری مسری نیست و قابلیت انتقال بین فردی ندارد. امیدواریم مطالب ارائه شده در این مقاله برای شما و سلامتی کودکان دلبندتان مفید واقع گردد.

منبع +++

سلولیت فیبری چیست؟

در این نوع از سلولیت برخلاف دو مورد قبلی، بافت‌های سخت و دردناک در نواحی زیر پوست ایجاد می‌شود که در هنگام لمس کاملا مشهود است. سطح پوست در این نوع عارضه برآمده، خشن و ناهموار می‌گردد. این نوع از سلولیت بیشتر در نقاطی مانند پا و زانوها ایجاد می‌شود و برای مدتی طولانی باقی می‌ماند.

سلولیت چربی چیست؟

اولین و شایع‌ترین نوع سلولیت، سلولیت چربی است و همان‌طور که از اسمش برمی‌آید شامل تجمع و ایجاد بافت‌های اضافی چربی است. این نوع عارضه موجب پوستی ناهموار و بدشکل می‌شود و بیشتر در بخش‌هایی از ران‌ها و باسن قابل مشاهده است.

سلولیت چشم در کودکان چگونه اتفاق میوفتد؟

سلولیت چشم در کودکان به دو صورت اتفاق می‌افتد. زمانی که پلک‌ها و بافت‌های بخش جلویی چشم درگیر عارضه شوند، به آن سلولیت پیش سپتال می‌گویند و هنگامی که بافت‌های پشتی کره چشم و قسمت مدار دچار سلولیت می‌شود، آن را اوربیتال می‌نامند.

۲۸ فروردین ۱۴۰۲ ۰ دیدگاه
اشتراک گذاری

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی