موخوره از ریشه
۱۹ فروردین ۱۴۰۲ ۰ دیدگاه zohre.kh

موخوره از ریشه؛ علائم، دلایل و روش درمان خانگی

به این مطلب امتیاز دهید

کمتر کسی پیدا می‌شود تجربه دو شاخه شدن موها و درگیری با موخوره را نداشته‌باشد. این عارضه که بیشتر در بین خانم‌ها و برای موهای بلند اتفاق می‌افتد با نام علمی تریکوپتیلوزیس شناخته می‌شود. موخوره باعث شکافته شدن انتهای ساقه مو می‌شود و زیبایی و سلامت موهای شما را به خطر می‌اندازد. هرچند دو شاخه شدن موها یک مشکل معمول و عادی است که برای هر کسی و در هر شرایطی ممکن است اتفاق بیفتد، اما بی‌توجهی و عدم درمان به‌موقع، می‌تواند پیامد‌های جبران‌ناپذیری به همراه داشته‌باشد. به‌همین دلیل، آگاهی از عوارض و همچنین راه‌های درمان موخوره از ریشه می‌تواند تا حد زیادی راه‌گشا باشد. در این مقاله ابتدا به تعریف و تشریح مقوله دو شاخه شدن مو و انواع آن می‌پردازیم و پس از بررسی دلایل ایجاد موخوره، راه‌حل‌هایی برای درمان پیشنهاد خواهیم داد. پس اگر شما هم تجربه رویارویی با این معضل را داشته‌اید، در ادامه با ما همراه باشید.

انواع موخوره و موخوره از ریشه

در حالی که فرآیند دو شاخه شدن مو در تمامی اشکال خود ناراحت‌کننده است و نیاز به اقدام فوری برای درمان دارد، اما در شکل ظاهری و نوع شکاف ایجاد شده دارای تفاوت‌هایی است. در این بخش به توضیح تعدادی از انواع موخوره می‌پردازیم.

به‌همین دلیل، آگاهی از عوارض و همچنین راه‌های درمان موخوره از ریشه می‌تواند تا حد زیادی راه‌گشا باشد.

بیشتر بخوانید: موخوره پشت سر و راه‌های درمان آن

دابل اسپلیت و موخوره از ریشه

اولین مدل موخوره که با نام دابل اسپلیت شناخته می‌شود، رایج‌ترین و ساده‌ترین نوع موخوره است که در اکثر افراد دیده می‌شود. در این مدل، انتهای ساقه مو به دو نیم تقسیم می‌شود و به شکل y در می‌آید.

این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که محافظ ساقه مو یعنی کوتیکول، دچار آسیب و ساییدگی شده باشد. شانه زدن خشن و نادرست موها و استفاده زیاد از ابزارهای حالت دهنده مو که گرمای زیادی تولید می‌کنند، از دلایل بروز این آسیب به شمار می‌روند.

تقسیم جزیی

نوع دیگری از موخوره، به نام تقسیم جزیی بسیار شبیه مدل دابل اسپلیت است. تقسیم جزیی در مقایسه با دابل اسپلیت در مقیاس کوچک‌تری رخ می‌دهد و حجم موی کمتری را درگیر می‌کند. در این مدل، شکاف ایجاد شده بین دوقسمت از ساقه مو چندان عمیق نیست.

این حالت زمانی رخ می‌دهد که موها در اثر خشکی زیاد و عدم استفاده از آبرسان‌های مناسب، دچار شکستگی می‌شود. خوشبختانه درمان این نوع از عارضه، سریع‌تر و ساده‌تر از انواع دیگر موخوره است و با کمی مراقبت و رفع خشکی مو بهبود می‌یابد.

تقسیم درختی و موخوره از ریشه

در این حالت انتهای ساقه مو به چندین بخش تقسیم می‌شود و تصویری از شاخه‌های درخت را ایجاد می‌کند. عمق شکاف در این مدل ممکن است اندکی عمیق‌تر باشد و درمان جدی‌تری را طلب کند. در این مرحله بهترین شیوه درمان موخوره از ریشه، کوتاهی و اصلاح موی سر است.

تقسیم چنگالی و موخوره از ریشه

در این گونه از آسیب، شکاف ایجاد شده شبیه به چنگال و سه شاخه است. در این‌جا هم مانند انواع دیگر، خشکی بیش از حد موها و عدم آبرسانی مناسب دلیل ایجاد عارضه است.

گره و موخوره از ریشه

در این مدل موخوره، ضایعه‌ای کوچک در نزدیکی انتهای ساقه مو ایجاد می‌شود که شبیه به گره است و شانه کردن مو‌ها را با مشکل مواجه می‌کند. در این حالت اگر ساقه مو را در حالت کشش قرار دهید، از قسمتی که گره وجود دارد، قطع می‌شود.

شمع

شمع حالتی از موخوره است که در آن انشعابی به چشم نمی‌خورد و تنها بخش انتهایی ساقه نسبت به نقاط دیگر، نازک‌تر و ضعیف‌تر به نظر می‌رسد. این نوع، راحت‌تر از سایر انواع موخوره درمان می‌شود. استفاده از روغن زیتون و نارگیل می‌تواند به تقویت ساقه مو کمک کند.

به پوستت جون تازه بده

علت ایجاد موخوره چیست؟

موخوره یا همان دو شاخه شدن انتهای ساقه مو، می‌تواند به دلایل متفاوتی ایجاد شود. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد این عارضه هیچ ارتباطی به سن، جنسیت و نژاد افراد ندارد و بیشتر تحت تاثیر عوامل محیطی به وجود می‌آید. در واقع موخوره زمانی ایجاد می‌شود که بخش انتهایی مو از کوتیکول محافظ خود جدا می‌گردد.

در این حالت قشر داخلی مو در معرض عوامل بیرونی قرار می‌گیرد و فیبرهای پروتئینی آن از یکدیگر جدا می‌شوند و به این ترتیب موخوره اتفاق می‌افتد. موهایی با جنسیت خشک و شکننده، بیشتر از سایر انواع مو مستعد موخوره و آسیب هستند. فرآیند دو شاخه شدن مو، تحت تاثیر سه عامل مکانیکی، شیمیایی و اقلیمی اتفاق می‌افتد. در ادامه به توضیح هر یک از این عوامل می‌پردازیم.

در این حالت قشر داخلی مو در معرض عوامل بیرونی قرار می‌گیرد و فیبرهای پروتئینی آن از یکدیگر جدا می‌شوند

بیشتر بخوانید: موخوره از وسط مو؛

علل مکانیکی

گرما یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین عوامل مکانیکی است که در ایجاد موخوره نقش دارد. قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید برای مدت طولانی، به مرور زمان باعث خشکی و شکننده شدن موها می‌شود. استفاده بی‌رویه از ابزارهای حرارتی که برای حالت دادن به مو استفاده می‌شوند یکی دیگر از این عوامل هستند. گرما و حرارت پیوندهای شیمیایی بین بافت‌های مو را از بین می‌برند و به این ترتیب مو، توانایی مقاومت در برابر گرما را از دست می‎دهد و دچار آسیب می‌شود.

برس زدن و شانه کشیدن خشن و سریع، یکی دیگر از عوامل مکانیکی ایجاد موخوره به شمار می‌رود. این‌کار به موها حالتی وز و بدشکل می‌دهد و علاوه‌بر زیبایی، سلامت آن‌‌ها را نیز به خطر می‌اندازد. استفاده از کش موهای بی‌کیفیت و لاستیکی، باعث ایجاد اصطکاک بین مو و لاستیک می‌شود و ساییدگی موها را سرعت می‌بخشد. شست‌و‌شوی نامناسب موها و استفاده از شامپوهای غیر استاندار نیز به ایجاد موخوره دامن می‌زند و در مواردی می‌تواند سرعت پیشروی آن را افزایش دهد.

علل شیمیایی ایجاد موخوره از ریشه

استفاده مکرر از مواد شیمیایی مانند انواع رنگ‌ها و دکلره‌ها می‌تواند خشکی و شکننده شدن موهای سر را به همراه داشته باشد. این مواد مضر، رطوبت موهای شما را از بین می‌برد و کوتیکول‌های محافظ را ضعیف می‌کند. این امر سبب بروز آسیب و موخوره می‌شود تا جایی که برای رهایی و درمان موخوره از ریشه، ناچار به کوتاهی کامل موها می‌شوید.

علل اقلیمی

زندگی در محیط‌هایی با آب و هوای سرد و خشک هم می‌تواند رطوبت موها را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. خشک شدن موها باعث ایجاد موخوره و شکاف انتهای ساقه مو خواهد شد.

علائم موخوره چیست و چگونه می‌توان آن را تشخیص داد؟

موخوره یا دو شاخه شدن موها در درجه اول بر شکل ظاهری موهای شما اثر منفی می‌گذارد و باعث می‌شود انتهای ساقه آن‌ها حالت خشک، وز و ناهموار پیدا کند. همچنین موجب از بین رفتن شفافیت و درخشندگی موها می‌شود. موخوره باعث ایجاد گره و شکستگی‌های غیرطبیعی در بخش انتهایی ساقه می‌شود. این آسیب تا جایی پیش می‌رود که دو شاخه‌های انتهایی از لابه‌لای دسته‌های مو بیرون می‌زنند و به سادگی قابل تشخیص هستند. ریزش مو به صورت خرد و شکسته شده یکی دیگر از راه‌های تشخیص این عارضه است.

درمان قطعی موخوره از ریشه چیست؟

برای درمان و ریشه‌کن کردن موخوره، راه‌های مختلفی وجود دارد. اکثر افراد در مرحله نخست به دنبال ساده‌ترین و کم‌هزینه‌ترین روش ممکن هستند. ابتدایی‌ترین راه در درمان موخوره، درمان‌های خانگی است. این نوع از درمان شامل استفاده از انواع ماسک‌های تقویت‌کننده مو مثل ماسک تخم مرغ، ماسک روغن زیتون و عسل و همچنین روغن نارگیل است. این مواد که مغذی‌های مو به شمار می‌روند، باعث تقویت ساقه‌ها و ترمیم کوتیکول آن می‌شوند. با این روش، موخوره‌های ایجاد شده روی ساقه مو بهبود می‌یابد. استفاده از نرم‌کننده‌ها و آبرسان‌های مناسب موی آسیب دیده می‌تواند تاثیر به‌سزایی برسلامت موهای شما داشته‌‌باشد.

راه‌حل‌های خانگی، درمان قطعی برای موخوره به شمار نمی‌روند و تنها می‌توانند از شدت پیشروی آن بکاهند و شفافیت و درخشندگی را به موهای شما بازگردانند.

خوب است بدانید راه‌حل‌های خانگی، درمان قطعی برای موخوره به شمار نمی‌روند و تنها می‌توانند از شدت پیشروی آن بکاهند و شفافیت و درخشندگی را به موهای شما بازگردانند. برای درمان قطعی موخوره از ریشه، بهترین راه کوتاه کردن مو و حذف بخش‌های آسیب دیده است. هرچه‌قدر میزان آسیب وارد شده به موها سنگین‌تر باشد، میزان کوتاهی لازم برای درمان نیز متفاوت است.

بیشتر بخوانید: کربوکسی تراپی مو؛ 

آیا راهکار قطعی برای درمان و ریشه‌کن کردن موخوره وجود دارد؟

تجربه ثابت کرده است تمامی روش‌های موجود برای درمان موخوره، تاحدودی به کاهش میزان آسیب و تقویت ساقه‌های مو کمک می‌کند، اما هیچ‌کدام تضمینی برای درمان قطعی و صددرصد این عارضه نیست. بهترین و تضمینی‌ترین روش برای درمان موخوره از ریشه، کوتاه کردن موهای آسیب‌دیده و حذف دوشاخه‌های انتهای ساقه است. در کنار روش‌های پیشنهادی برای درمان، راه‌هایی برای پیشگیری از بروز چنین آسیب‌هایی وجود دارد که اهمیت آن‌ها بیشتر از درمان است. از جمله آن‌ها می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • استفاده مداوم از آبرسان‌های مخصوص مو
  • محدود کردن میزان استفاده از انواع رنگ‌ها و سایر مواد شیمیایی مضر
  • دوری از هرگونه گرما و حرارت طولانی مدت روی موها

عادت‌های روزانه زیادی وجود دارد که می‌تواند در ایجاد موخوره و انواع آسیب‌های وارد شده به مو نقش داشته‌باشند. در مقابل، راه‌هایی وجود دارد که با پیروی از آن‌ها می‌توان تا حدود زیادی سلامت و زیبایی موها را تضمین کرد و یا به درمان موخوره از ریشه پرداخت. موخوره یک عارضه فراگیر و همیشگی است و روزانه افراد بسیاری با آن در حال دست‌و‌پنجه نرم کردن هستند. موضوعی که اهمیت دارد توجه به‌موقع و درمان زودهنگام آن برای جلوگیری از عواقب جبران‌ناپذیر آینده است. این موضوع را به خاطر داشته‌باشید که بهترین روش برای پیشگیری از موخوره، کوتاه کردن بخش کمی از موها در فاصله‌های شش یا هشت هفته یک‌بار است.

منبع +++

علت ایجاد موخوره چیست؟

موخوره یا همان دو شاخه شدن انتهای ساقه مو، می‌تواند به دلایل متفاوتی ایجاد شود. این عارضه هیچ ارتباطی به سن، جنسیت و نژاد افراد ندارد و بیشتر تحت تاثیر عوامل محیطی به وجود می‌آید. در واقع موخوره زمانی ایجاد می‌شود که بخش انتهایی مو از کوتیکول محافظ خود جدا می‌گردد.

درمان قطعی موخوره از ریشه چیست؟

برای درمان و ریشه‌کن کردن موخوره، راه‌های مختلفی وجود دارد. اکثر افراد در مرحله نخست به دنبال ساده‌ترین و کم‌هزینه‌ترین روش ممکن هستند. ابتدایی‌ترین راه در درمان موخوره، درمان‌های خانگی است. این نوع از درمان شامل استفاده از انواع ماسک‌های تقویت‌کننده مو مثل ماسک تخم مرغ، ماسک روغن زیتون و عسل و همچنین روغن نارگیل است.

آیا راهکار قطعی برای درمان و ریشه‌کن کردن موخوره وجود دارد؟

تجربه ثابت کرده است تمامی روش‌های موجود برای درمان موخوره، تاحدودی به کاهش میزان آسیب و تقویت ساقه‌های مو کمک می‌کند، اما هیچ‌کدام تضمینی برای درمان قطعی و صددرصد این عارضه نیست. بهترین و تضمینی‌ترین روش برای درمان موخوره از ریشه، کوتاه کردن موهای آسیب‌دیده و حذف دوشاخه‌های انتهای ساقه است.

۱۹ فروردین ۱۴۰۲ ۰ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی