فرق شوره سر با شپش
۲۷ اسفند ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه zohre.kh

فرق شوره سر با شپش +دلایل و علائم و روش درمان هر یک

به این مطلب امتیاز دهید

خارش سر هرگز احساس خوبی ندارد، اما فکر کردن به‌اینکه شاید این خارش ناشی از شپش سر باشد، می‌تواند آن را بدتر کند. اغلب، به‌جز زمانی که از گذشته با مشکل شوره سر دست و پنجه نرم کرده باشیم، شپش یکی از اولین نگرانی‌هایی است که وقتی پوست سرمان شروع به‌خارش می‌کند، ذهن ما را به‌خود مشغول می‌نماید. فکر کردن به‌اینکه شپش سر داریم، در حالی که فقط به‌دلیل وجود شوره سرمان دچار خارش شده باشد، می‌تواند استرس غیر ضروری زیادی ایجاد کند. به‌همین دلیل است که شناخت علائم مختلف شپش سر و شوره سر بسیار مهم است. حال در این مطلب قصد داریم تا به‌بررسی فرق شوره سر با شپش بپردازیم. با ما همراه باشید.

شپش یا شوره سر؟ تفاوت شپش با شوره سر چیست ؟

شوره سر که به‌عنوان درماتیت سبورئیک نیز شناخته می‌شود، یک بیماری پوستی است که باعث می‌شود لایه بالایی پوست خیلی سریع پوسته پوسته شده و ریزش کند. این ریزش باعث می‌شود پوست سر خشک و خارش‌دار شود. افراد مبتلا به‌شوره سر ممکن است متوجه وجود این پوسته‌ها روی لباس‌های خود نیز شوند. اغلب، مخمر باعث ایجاد برخی از انواع شوره سر که بسیار خارش‌دارند می‌شود.

فکر کردن به‌اینکه شپش سر داریم، در حالی که فقط به‌دلیل وجود شوره سرمان دچار خارش شده باشد، می‌تواند استرس غیر ضروری زیادی ایجاد کند.

اما فرق شوره سر با شپش چیست؟ شپش‌ها انگل‌هایی هستند که روی پوست سر زندگی می‌کنند و خون انسان را می‌خورند. شپش می‌تواند باعث خارش شدید شود. شپش سر بیماری‌ها را گسترش نمی‌دهد (یعنی باعث انتقال بیماری بین افراد مختلف نمی‌شود)، اما بسیار مسری است.

تماس نزدیک با سر یا موهای فرد مبتلا به‌شپش (مانند استفاده از برس مو یا در آغوش گرفتن) می‌تواند باعث گسترش این موجودات مزاحم شود. کودکان خردسال اغلب یکدیگر را در آغوش می‌گیرند یا یکدیگر را لمس می‌کنند، بنابراین شپش سر در بچه‌ها بیشتر از بزرگسالان دیده می‌شود.

برخی از تفاوت‌های مهم بین شپش و شوره سر عبارتند از:

  • محل بروز: شپش‌ها تخم‌هایی به‌نام نیتس می‌گذارند، در حالی که شوره سر باعث پوسته پوسته شدن پوست سر می‌شود. این دو به‌نظر شبیه هستند، اما با بررسی دقیق، تفاوت‌های کلیدی آنها مشخص می‌شوند: در حالی که شوره سر روی پوست سر قابل مشاهده است، شپش‌ها روی مو تخم می‌گذارند، نه روی پوست سر.
  • سرایت: شوره سر مسری نیست، اما شپش به‌راحتی از فردی به‌فرد دیگر منتقل می‌شود. اگر یکی از همکلاسی‌ها، دوستان یا اعضای خانواده اخیراً شپش داشته باشد، شپش می‌تواند دلیلی برای ایجاد خارش پوست سر در شما باشد.
  • خارش: شوره سر و شپش هر دو خارش‌دارند. شوره سر زمانی که پوست سر خشک است بیشتر خارش می‌کند. افراد مبتلا به‌شپش ممکن است احساس خزیدن حشرات روی پوست سر خود را هم احساس کنند.
  • غدد لنفاوی: شپش می‌تواند باعث عفونت‌های باکتریایی شود، به‌ویژه زمانی که فردی پوست سر خود را خیلی سخت می‌خراشد و باعث خونریزی می‌شود. برخی از افراد مبتلا به‌شپش متوجه می‌شوند غدد لنفاوی روی گردن یا پشت گوش‌هایشان متورم شده است.
  • رنگ: شپش‌ها کوچک هستند و ممکن است افراد برای دیدن آنها به‌ذره بین نیاز داشته باشند. اگر فردی متوجه حشرات یا لکه‌های سیاه یا قهوه‌ای روی پوست سر یا روی موی خود شود، معمولاً به‌این معنی است که شپش دارد، نه شوره سر.
به پوستت جون تازه بده

علائم شوره سر

مطلب بررسی فرق شوره سر با شپش را با معرفی علائم شوره سر ادامه می‌دهیم. مانند شپش، شوره سر نیز می‌تواند خارش داشته باشد، اما خارش آن معمولاً به‌شدت خارش ناشی از شپش نیست. هر چه پوست سر خشک‌تر باشد، معمولاً شوره سر بیشتر می‌شود.
زمانی که شوره دارید، پوست سرتان به‌طور کلی یا خیلی چرب و یا خیلی خشک می‌شود و ممکن است متوجه شوید علائم آن در طول ماه‌های سردتر به‌دلیل هوای خشک بدتر می‌شود. شوره سر روی پوست سر تاثیر می‌گذارد نه خود مو. اگر با دقت نگاه کنید، پوسته‌های سفید یا زردی را خواهید دید که از پوست سر بیرون می‌آیند.

این تکه‌ها به‌راحتی از مو جدا شده و می‌ریزند. معمولا وجود لکه‌های سفید فراوان روی یقه لباس علامتی از وجود شوره سر است. درماتیت سبورئیک می‌تواند نواحی دیگر بدن را نیز درگیر کند، اما بیشتر در پوست سر دیده می‌شود. همچنین در حالی که شپش سیاه یا قهوه‌ای به‌نظر می‌رسد، شوره سر سفید یا زرد دیده می‌شود.

در واقع نیش شپش بالغ باعث واکنش آلرژیک می‌شود که این واکنش در بدن ما منجر به‌خارش می‌شود.

بیشتر بخوانید: درمان شوره سر؛

علائم شپش

در ادامه مطلب بررسی فرق شوره سر با شپش، به‌معرفی علائم شپش می‌پردازیم. علامت کلاسیک شپش، وجود خارش شدید است. در واقع نیش شپش بالغ باعث واکنش آلرژیک می‌شود که این واکنش در بدن ما منجر به‌خارش می‌شود. در صورت ابتلا به‌شپش حتی ممکن است احساس خزیدن چیزی را روی سر خود داشته باشید!

کودکان خردسال ممکن است این احساس را به‌صورت قلقلک در موهای خود توصیف کنند. همچنین، کودکان ممکن است در هنگام ابتلا به‌شپش دچار مشکل خواب شوند، زیرا شپش سر در شب بیشتر فعال است. ضمنا ممکن است پوست سر به‌دلیل خراش مکرر قرمز شده و یا حتی خونریزی کند.

شپش و شوره سر ممکن است در نگاه اول یکسان به‌نظر برسند، اما در مکان‌های مختلف ظاهر می‌شوند. شپش‌ها تخم‌های خود را (به‌نام nits) روی ساقه مو می‌گذارند. نیتس‌ها به‌موهای شما می‌چسبند و مانند شوره سر پوسته پوسته نمی‌شوند.

نیتس‌ها معمولاً سفید یا زرد و به‌شکل قطره اشک هستند. شپش‌های بالغ برنزه، قهوه‌ای یا سیاه هستند و ممکن است زیر ذره‌بین قابل مشاهده باشند. یک شپش کاملاً رشد کرده به‌اندازه یک دانه کنجد است. آنها معمولا در پوست سر و موهای اطراف گوش و گردن یافت می‌شوند.

پیشگیری از شپش و درمان آن

برای پیشگیری از شپش یک راه وجود دارد: نزدیک افرادی که به‌شپش مبتلا هستند نشوید! در ادامه مطلب بررسی فرق شوره سر با شپش، به‌راه‌های درمان این حشرات مزاحم می‌پردازیم. اگر فردی شپش دارد، ابتدا همه اعضای خانواده خود را بررسی کنید، به‌خصوص اگر شما یک تخت مشترک با یکی از اعضای خانواده خود دارید. شپش به‌راحتی از فردی به‌فرد دیگر منتقل می‌شود.

فرق شوره سر و شپش و شامپوها

اولین درمان شپش سر، شامپوهای دارویی هستند. شامپوهای حاوی پرمترین و پیرترین شپش را از بین می‌برند و برای بزرگسالان و کودکان بالای 2 سال توصیه می‌شوند. بهتر است پس از 7 تا 10 روز، دوباره موهای خود را با شامپوی دارویی بشویید تا مطمئن شوید تمام شپش‌ها مرده‌اند.

برای درمان شپش با شامپو باید:

  • لباس‌هایی که ممکن است در حین استفاده از شامپو خیس یا لکه شوند را دربیاورید.
  • دارو را طبق دستورالعمل روی جعبه‌روی سر خود بمالید.
  • 8 تا 12 ساعت پس از اعمال شامپو، وجود شپش زنده در سر خود را بررسی کنید. شپش‌های مرده و زنده را با استفاده از شانه دندانه ریز شانه کرده و از سر خود جدا کنید.
  • اغلب توصیه می‌شود درمان را تا زمانی که تمام شپش‌ها از بین بروند ادامه دهید. بسته به‌نوع دارو، درمان بعدی حدود 7 تا 9 روز پس از اولین استفاده و یا در صورت مشاهده شپش خزنده توصیه می‌شود.
شامپوهای حاوی پرمترین و پیرترین شپش را از بین می‌برند و برای بزرگسالان و کودکان بالای 2 سال توصیه می‌شوند.

فرق شوره سر و شپش و داروها

داروهای درمان شپش عبارتند از:

  • pyrethrins
  • لوسیون پرمترین 1 درصد
  • لوسیون بنزیل الکل 5 درصد
  • لوسیون ایورمکتین 0.5 درصد
  • 0.5 درصد، لوسیون مالاتیون
  • 0.9 درصد، سوسپانسیون موضعی اسپینوزاد

فرق شوره سر و شپش و درمان خانگی

علاوه بر شامپوهای دارویی، بهتر است از داروهای خانگی نیز برای جلوگیری از گسترش شپش سر در محل زندگی خود استفاده کنید. برای این کار، لباس‌ها، حوله‌ها و ملافه‌ها را در آب بسیار داغ بشویید و سپس روی حرارت زیاد خشک کنید.

مبلمان، فرش‌ها و موکت‌ها را جاروبرقی بکشید و حیوانات عروسکی و سایر اسباب‌بازی‌ها را به‌مدت حداقل 3 روز و حداکثر تا 2 هفته در کیف خود قرار دهید. با این کار، شپش‌های باقی مانده بدون وجود غذا خواهند مرد.

درمان شوره سر

در پایان مطلب بررسی فرق شوره سر با شپش خواهیم دید چگونه می‌توان به‌سادگی شوره سر را مهار کرد. شما می‌توانید شوره سر را با شامپوهای مخصوصی که برای کند کردن روند ریزش پوست و یا درمان عفونت‌های قارچی (که ممکن است منجر به‌پوسته پوسته شدن پوست سر و بدن شوند)، کنترل کنید.

به‌دنبال شامپوهایی با قطران زغال سنگ، اسید سالیسیلیک، کتوکونازول یا سولفید سلنیوم باشید. اگر شوره سر شدید دارید، هر روز از این شامپوها استفاده کنید. اگر شوره سر شما خفیف است، برای مدیریت علائم آن به‌صورت هفتگی از این شامپوها استفاده نمایید. درمان‌های طبیعی شوره سر نیز شامل درمان پوست سر با یکی از موارد زیر است:

  • روغن درخت چای
  • روغن نارگیل
  • جوش شیرین
  • سرکه سیب
  • آلوئه‌ورا
شپش بسیار مسری است و می‌تواند باعث ایجاد خارش شدید و در پی آن عفونی شد پوست سر شود، ولی شوره مسری نیست و معمولا خارش کمتری به‌همراه دارد.

بیشتر بخوانید: درمان شپش سر؛

ملاحظات غذایی نیز می‌توانند در برخی موارد به‌درمان علل زمینه‌ای شوره سر کمک کنند. برای مثال، در صورت داشتن شوره سر شدید، بهتر است مصرف امگا 3 و یا پروبیوتیک‌ها را افزایش دهید. کاهش سطح استرس هم می‌تواند سیستم ایمنی بدن را متعادل کند و علائمی مانند خارش و خشکی پوست سر را کاهش دهد.

به‌پایان مطلب بررسی فرق شوره سر با شپش می‌رسیم. همانطور که دیدیم، فرق شوره سر با شپش کاملا واضح است، زیرا شوره در کف سر به‌وجود می‌آید و به‌صورت پوسته‌های ریزی روی لباس ما می‌ریزد، ولی شپش روی موها زندگی می‌کند و با ذرهبین به‌خوبی می‌توان آن را تشخیص داد.

شپش بسیار مسری است و می‌تواند باعث ایجاد خارش شدید و در پی آن عفونی شد پوست سر شود، ولی شوره مسری نیست و معمولا خارش کمتری به‌همراه دارد. هر دوی این مشکلات را می‌توان به‌سادگی با شامپوها و برخی مواد دیگر درمان کرد.

منبع +++++

شوره سر چیست؟

شوره سر که به‌عنوان درماتیت سبورئیک نیز شناخته می‌شود، یک بیماری پوستی است که باعث می‌شود لایه بالایی پوست خیلی سریع پوسته پوسته شده و ریزش کند. این ریزش باعث می‌شود پوست سر خشک و خارش‌دار شود. افراد مبتلا به‌شوره سر ممکن است متوجه وجود این پوسته‌ها روی لباس‌های خود نیز شوند. اغلب، مخمر باعث ایجاد برخی از انواع شوره سر که بسیار خارش‌دارند می‌شود.

شپش سر چیست؟

شپش‌ها انگل‌هایی هستند که روی پوست سر زندگی می‌کنند و خون انسان را می‌خورند. شپش می‌تواند باعث خارش شدید شود. شپش سر بیماری‌ها را گسترش نمی‌دهد (یعنی باعث انتقال بیماری بین افراد مختلف نمی‌شود)، اما بسیار مسری است.

پیشگیری از شپش و درمان آن چگونه است؟

برای پیشگیری از شپش یک راه وجود دارد: نزدیک افرادی که به‌شپش مبتلا هستند نشوید! در ادامه مطلب بررسی فرق شوره سر با شپش، به‌راه‌های درمان این حشرات مزاحم می‌پردازیم. اگر فردی شپش دارد، ابتدا همه اعضای خانواده خود را بررسی کنید، به‌خصوص اگر شما یک تخت مشترک با یکی از اعضای خانواده خود دارید. شپش به‌راحتی از فردی به‌فرد دیگر منتقل می‌شود.

۲۷ اسفند ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی