سلولیت چیست؟
۲۶ بهمن ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

سلولیت چیست؟ دلایل، علائم، پیشگیری و درمان انواع سلولیت

به این مطلب امتیاز دهید

اگر سلولیت شما را آزار می‌دهد، باید بدانید که تنها نیستید، زیرا بسیاری از بزرگسالان در سرتاسر دنیا با این مشکل که فقط روی زیبایی ظاهری انسان تاثیر می‌گذارد دست و پنجه نرم می‌کنند. تمایل ما برای خلاص شدن از شر سلولیت و یا حداقل کاهش آن، منجر به معرفی گزینه‌های درمانی بسیاری شده است. حال با تعداد درمان‌های زیادی که برای خلاص شدن از شر این معضل وجود دارد، به سادگی می‌توان فهمید کدام یک از آن‌ها برای شما مؤثرتر است. برای پی بردن به این موضوع، متخصصان پوست مطالعات تحقیقاتی زیادی انجام داده‌اند. خوشحال می‌شوید اگر بدانید، تحقیقات نشان می‌دهند برخی از درمان‌ها می‌توانند ظاهر سلولیت را به حداقل برسانند. در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا ابتدا ببینیم که سلولیت چیست و چگونه درمان می‌شود.

سلولیت چیست و چگونه از بین می‌رود؟

خب، طبق قولمان، اول از همه خواهیم دید که سلولیت چیست؟ سلولیت اصطلاحی برای ایجاد ناهمواری و گودی در پوست است. نام‌های رایج سلولیت، پوست پرتقالی، پوست پنیری، آسیب تگرگی و پدیده تشکی شدن پوست هستند.

تمایل ما برای خلاص شدن از شر سلولیت و یا حداقل کاهش آن، منجر به معرفی گزینه‌های درمانی بسیاری شده است.

سلولیت می‌تواند هم مردان و هم زنان را درگیر کند، اما به دلیل توزیع متفاوت چربی، ماهیچه و بافت همبند در جنس مونث و مذکر، این مشکل در زنان شایع‌تر است. در واقع بین 80 تا 90 درصد زنان ممکن است در مقطعی از زندگی خود سلولیت را تجربه کنند. سلولیت معمولا در قسمت‌های زیر از بدن دیده می‌شود:

  • باسن
  • ران
  • شکم
  • باسن
  • سینه‌ها

حال که دیدیم سلولیت چیست، نگاهی به روش‌های درمانی متعددی که برای آن وجود دارد می‌اندازیم. اول از همه، گزینه‌های درمانی پزشکی سلولیت را بررسی می‌کنیم. اقدامات پزشکی زیر را می‌توان توسط پزشک یا متخصص پوست انجام داد. ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی می‌توانند به شما کمک کنند متوجه شوید کدام درمان برای شما بهتر است.

کرایولیپولیز

کرایولیپولیز یا CoolSculpting روشی غیرتهاجمی است که در آن، سلولیت را با انجماد سلول‌های چربی زیر پوست از بین می‌برند. این کار باعث می‌شود سلول‌های چربی از همه شکافته و پاره شده و محتویات آن‌ها جذب بدن شوند.

البته در این روش، چندین جلسه درمانی برای حل کردن فقط دو تا سه سانتی‌متر از بافت چربی مورد نیاز است. درمان کرایولیپولیز ممکن است سه تا چهار ماه طول بکشد و سپس شاهد کاهش محسوس سلولیت خواهید بود.

اولتراسوند

اولتراسوند یک روش غیرتهاجمی است که از امواج صوتی برای هدف قرار دادن و از بین بردن چربی شکم و ران استفاده می‌کند.

نتایج این درمان پس از دو یا سه ماه ظاهر می‌شوند. توصیه می‌شود اولتراسوند را با گزینه درمانی دیگر ترکیب کنید. شما همچنین ممکن است بتوانید از اولتراسوند برای اندازه‌گیری اثربخشی سایر درمان‌های سلولیت استفاده کنید.

اولتراسوند یک روش غیرتهاجمی است که از امواج صوتی برای هدف قرار دادن و از بین بردن چربی شکم و ران استفاده می‌کند.

سلفینا

در ادامه پاسخ به سوال سلولیت چیست؟ به یکی از روش‌های نوین درمان این بیماری می‌رسیم: سلفینا. سلفینا یک روش غیر جراحی است.

در طول این روش، از یک سوزن برای شکستن نوارهای چربی سخت شده زیر پوست استفاده می‌شود تا از شر سلولیت روی ران‌ها و باسن خلاص شوید. نتایج این درمان را می‌توان در کمتر از سه روز مشاهده کرد و همچنین، پس از سلفینا می‌توانید تا سه سال از شر سلولیت در امان بمانید.

درمان با امواج صوتی (آکوستیک ویو تراپی)

این درمان منحصرا برای کاهش سلولیت ساخته شده است. آکوستیک ویو تراپی با به لرزه درآوردن بافت همبند در مناطقی از بدن که مستعد سلولیت هستند عمل می‌کند. این امر به تحریک و افزایش تولید کلاژن، بهبود ظاهر، بافت و انعطاف‌پذیری پوست کمک می‌کند. برای مشاهده نتایج این روش هم به چندین جلسه درمانی نیاز است.

درمان با لیزر و فرکانس رادیویی

این درمان‌های پزشکی از ماساژ بافت بدن با ترکیبی از فناوری فرکانس رادیویی، نور مادون قرمز و انرژی لیزر دایود برای درمان سلولیت استفاده می‌کنند. در این روش ممکن است از گرما و مکش نیز استفاده شود.

سلولاز (Cellulaze) یکی از انواع لیزر درمانی است که نوارهای سخت زیر پوست که سلولیت را آشکارتر می‌کنند را می‌شکند. البته این روش ممکن است پوست شما را ضخیم‌تر کند. بهبودی پس از یک سری درمان مشاهده می‌شود و اثر آن می‌تواند شش ماه یا بیشتر طول بکشد.

بیشتر بخوانید: لیزر درمانی، انواع لیزر و کاربردهای آن

آزادسازی بافت با کمک خلاء (Vacuum-assisted precise tissue release)

در ادامه بررسی سلولیت چیست؟ به یکی از بهترین درمان‌های پزشکی این مشکل پوستی می‌پردازیم. در این روش نوارهای سخت زیر پوست را با وسیله‌ای حاوی تیغه‌های کوچک می‌شکنند. بدین ترتیب نوارها بریده می‌شوند که به بافت اجازه می‌دهد تا به سمت بالا حرکت کند و پوست فرورفته را پر کند. نتایج این درمان ممکن است تا سه سال باقی بماند.

کربوکسی تراپی

طی این روش، یک تکنسین دی اکسید کربن را به زیر پوست وارد می‌کند. تصور می‌شود این کار باعث افزایش جریان خون در آن ناحیه می‌شود که ممکن است به کاهش ظاهر سلولیت کمک کند. البته کربوکسی تراپی ممکن است دردناک باشد و پس از انجام آن کمی احساس ناراحتی کرده و کبودی موقت داشته باشید. ممکن است پس از 7 تا 10 جلسه درمان، نتایج این روش را مشاهده کنید.

میکرودرم ابریژن

در این درمان از اکسید آلومینیوم یا کریستال‌های نمک برای لایه‌برداری پوست استفاده می‌شود. این ذرات ریز به آرامی پوست پیر را لایه‌برداری می‌کنند و باعث تحریک بدن برای تولید سلول‌های جدید پوستی می‌شوند. برای اثربخشی، شما به چندین درمان میکرودرم ابریژن نیاز خواهید داشت.

اندرمولوژی

Endermologie یک درمان اسپا است که در آن، در حالی که پوست شما با ابزاری شبیه به خلاء بلند می‌شود، ماساژ عمیق دریافت می‌کنید. برای مشاهده نتایج به چندین جلسه نیاز دارید که ممکن است تا 12 ماه ادامه داشته باشد. همچنین پس از اندرمولوژی ممکن است مقداری کبودی روی پوستتان ایجاد شود.

به پوستت جون تازه بده

انواع سلولیت چیست؟

حال که دیدیم سلولیت چیست و چگونه از بین می‌رود، بد نیست نگاهی هم به انواع این بیماری داشته باشیم. مقیاس شدت سلولیت که در سال 2009 منتشر شد، این بیماری را با استفاده از سه درجه رتبه‌بندی می‌کند:

  • درجه 1 یا خفیف: ظاهری همانند “پوست پرتقال” با وجود 1 تا 4 فرورفتگی سطحی و دارای ظاهری کمی “پیچیده” همراه با افتادگی در پوست.
  • درجه 2 یا متوسط: بین 5 تا 9 فرورفتگی با عمق متوسط روی پوست وجود دارد، ظاهری “پنیری شکل” دیده می‌شود و پوست نسبتاً ناهموار به نظر می‌رسد.
  • درجه 3 یا شدید: ظاهری “تشکی” با 10 فرورفتگی عمیق یا بیشتر روی پوست وجود دارد و پوست به شدت ناهموار شده است.
حال که دیدیم سلولیت چیست و چگونه از بین می‌رود، بد نیست نگاهی هم به انواع این بیماری داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: تفاوت سلولیت با ترک‏‌ پوستی 

علائم سلولیت چیست؟

همانطور که در بخش سلولیت چیست گفتیم، این بیماری باعث گودی پوست و ظاهری توده‌ای در گوشت می‌شود. سلولیت می‌تواند ظاهری شبیه به”پوست پرتقال” روی پوست ایجاد کند.

این بیماری بیشتر در باسن، ران و شکم دیده می‌شود والبته گاهی اوقات در سینه‌ها، بالای بازوها یا شکم هم رخ می‌دهد. با سلولیت خفیف، فرورفتگی ظاهری وجود ندارد، مگر اینکه پوست خود را نیشگون بگیرد.

تشخیص سلولیت چیست؟

سلولیت یک مشکل زیبایی است. ظاهر مشخصه سلولیت (یعنی همان علائمی که پیشتر گفتیم) برای تایید وجود این بیماری کافی است. هیچ آزمایش تشخیصی برای سلولیت وجود ندارد.

درمان‌های خانگی سلولیت چیست؟

در انتهای مطلب سلولیت چیست، خواهیم دید که برای درمان این مشکل در منزل چه روش‌هایی وجود دارد. از آنجا که شما روی عوامل تشدید‌کننده سلولیت کنترل دارید، منطقی است که مخالف این عوامل حرکت کنید تا بتوانید ظاهر سلولیت را کاهش دهید. بسیاری از علل و عوامل تشدید‌کننده این بیماری به چهار چیز مربوط می‌شوند:

  • ذخایر چربی
  • جریان خون
  • التهاب
  • سلامت پوست و بافت همبند

اصلاحات سبک زندگی نه تنها می‌توانند به شما در بهبود این 4 موضوع کمک کنند، بلکه برخی از تغییرات در سبک زندگی به طور همزمان 2 یا 3 مورد از آن‌ها را هدف قرار می‌دهند.

در انتهای مطلب سلولیت چیست، خواهیم دید که برای درمان این مشکل در منزل چه روش‌هایی وجود دارد.

کاهش وزن، افزایش وزن

نه از دست دادن و نه افزایش وزن، راهی بی‌دردسر برای به حداقل رساندن سلولیت نیستند. حال این موضوع یعنی چه؟ برای بسیاری از افراد، افزایش وزن باعث برجسته شدن سلولیت می‌شود. این امر به دلیل رشد سلول‌های چربی و احتمال برآمده شدن آن‌ها به وقوع می‌پیوندد.

با این حال برای برخی افراد، کاهش وزن باعث شل شدن پوست می‌شود. این امر به ویژه در مورد کاهش وزن سریع یا شدید صادق است. این پوست شل ممکن است سلولیت را بیشتر برجسته کند، درست مانند شل شدن پوست ناشی از افزایش سن.

سلولیت مضر نیست (مگر اینکه ظاهرش باعث ناراحتی شما شود). بنابراین، سلولیت نباید به عنوان یک عامل تعیین‌کننده برای تصمیم‌گیری در مورد کاهش یا افزایش وزن در نظر گرفته شود. اما پزشک شما ممکن است به شما توصیه کند با افزایش یا کاهش وزن، می‌توانید سلولیت خود را کاهش دهید.

همچنین، چند مطالعه وجود دارد که ارتباط احتمالی بین سطوح بالای سلولیت و خطر ابتلا به برخی بیماری‌های مزمن را نشان می‌دهد. در مجموع، تصمیم‌گیری برای تغییر وزن به دلیل سلولیت باید با کمک پزشک و در عین حال در نظر گرفتن سلامت کلی شما اتخاذ شود.

ورزش کردن

اگرچه در قسمت قبل گفتیم سلولیت نمی‌تواند به عنوان یک عامل تصمیم گیری در مورد تغییر وزن در نظر گرفته شود (اگرچه شما همیشه باید وزنتان را در محدوده سالم نگه دارید)، اما برخی از مطالعات نشان می‌دهند ورزش‌های هوازی و تمرینات استقامتی مانند دوچرخه سواری می‌توانند ظاهر سلولیت را کاهش دهند. در واقع ورزش از طرق مختلف به رفع سلولیت کمک می‌کند.

  • برای برخی افراد، ممکن است به پایین نگه داشتن سطح چربی بدن کمک کند.
  • گردش خون را بهبود می‌بخشد و بدین ترتیب پوست و بافت‌های همبند را سالم‌تر نگه می‌دارد.
  • تون عضلانی مناطق مستعد سلولیت را بهبود می‌بخشد و ظاهر پوست را صاف می‌کند.

بنابراین صرفا نه با کم خوردن یا با پرخوری، بلکه با کاهش وزن از طریق ورزش کردن می‌توانید سلولیت خود را کاهش دهید. البته ورزش کردن صرفا به عنوان یک روش کاهش وزن برای بهبود سلولیت در نظر گرفته نمی‌شود، بلکه ورزش به خودی خود سلولیت را بهبود می‌بخشد.

تغذیه مناسب

در قسمت قبل از مطلب سلولیت چیست، راجع به غذا خوردن اشاراتی داشتیم، حال ببینیم که تاثیر تغذیه بر سلولیت چیست؟ یک رژیم غذایی سالم فقط مربوط به وزن نیست، بلکه می‌تواند پوست و بافت‌های همبند شما را قوی‌تر و انعطاف پذیرتر نگه دارد. یک رژیم غذایی سالم بر موارد زیر تمرکز دارد:

  • سبزیجات
  • میوه
  • غلات کامل
  • چربی‌های سالم
  • پروتئین بدون چربی

خوردن به این روش، می‌تواند التهاب را در بدن کاهش داده و از احتباس آب در سلول‌هایمان جلوگیری کند، که به خودی خود می‌تواند ظاهر سلولیت شما را کاهش دهد. ضمنا هیدراته ماندن (نوشیدن آب کافی) هم می‌تواند به کاهش احتباس آب کمک کند.

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن برای بافت همبند، کلاژن و الیاف پوست مضر است و باعث می‌شود روند طبیعی پیری پوست جلو بیفتد. شروع نکردنِ سیگار بهترین راه برای محافظت از بافت‌های خود (و بقیه) در برابر اثرات مضر تنباکو است.

با این حال اگر قبلاً سیگار می‌کشیدید، ترک آن باز هم به بهبود سلولیت شما کمک می‌کند. هر چقدر هم که سخت باشد، ترک این عادت همیشه بهترین انتخاب برای سلامتی شماست.

سلامت پوست و بافت همبند در سلولیت چیست

سپتاهای سالم و منعطف (غشاهای زیر پوستی)، پوست و ماهیچه‌های شما را آنقدر به هم نمی‌کشند که باعث برآمدگی سلول‌های چربی و ایجاد ظاهر توده‌ای در آن‌ها شوند. در واقع پوست سالم‌تر و جوان‌تر، نواحی چربی را در خود سفت‌تر نگه می‌دارد.

بنابراین ناهمواری کمتری روی آن دیده شده و سلولیت زیاد نشان داده نمی‌شود. کلاژن بخش مهمی از بافت‌های سالم پوستی را تشکیل می‌دهد. کلاژن یکی از دو پروتئینی است که بافت همبند را تشکیل می‌دهند و به تنهایی 75 درصد از وزن خشک پوست شما را به وجود می‌آورد.

تحقیقات نشان می‌دهند که مکمل‌های کلاژن می‌توانند ظاهر پوست و سلولیت را بهبود بخشند. البته بدن شما به طور طبیعی کلاژن تولید می‌کند، اما این تولید درونی، سالانه تنها حدود 1٪ از نیاز پوست شما را شامل می‌شود. اثرات کاهش کلاژن عبارتند از:

  • سفت‌تر شدن بافت‌های همبند
  • پوست چروکیده
  • ماهیچه‌های کوچکتر و ضعیف‌تر
  • درد مفاصل ناشی از از دست دادن غضروف
برای ساخت کلاژن، بدن شما از اسیدهای آمینه پروتئین استفاده می‌کند و همچنین، به ویتامین C، روی و مس نیاز دارد.

بیشتر بخوانید: سلولیت پا چیست؟

برای ساخت کلاژن، بدن شما از اسیدهای آمینه پروتئین استفاده می‌کند و همچنین، به ویتامین C، روی و مس نیاز دارد. بنابراین رژیم غذایی پیشنهاد شده برای شما باید حاوی مقدار زیادی از این مواد مغذی باشد.

با این حال، با افزایش سن، یا اگر به اندازه کافی از این مواد مغذی در رژیم غذایی خود دریافت نمی‌کنید، ممکن است از افزودن مواد غذایی یا مکمل‌های تقویت‌کننده کلاژن به رژیم غذایی خود بهره‌مند شوید. آب استخوان یکی از بهترین منابع غذایی برای تولید کلاژن است.

همچنین چندین مکمل در بازار هستند که سازندگان آن‌ها ادعا می‌کنند محصولشان سلولیت را کاهش می‌دهد. بسیاری از این محصولات حاوی موادی مانند کافئین، عصاره هسته انگور، جینکو بیلوبا و گوتو کولا هستند.

پی‌نوشت: در مورد سایر روش‌های درمان خانگی سلولیت نظیر لوسیون‌ها، کرم‌ها و… در مطلب “سلولیت پا” توضیحات کاملی را برای شما آماده کرده‌ایم که امیدواریم مورد توجه شما قرار بگیرد.

به پایان مطلب سلولیت چیست می‌رسیم. به طور خلاصه، سلولیت رسوبات چربی است که به سطح پوست، ظاهری چروکیده و گودی می‌دهند. بسیاری از عوامل موثر در ایجاد سلولیت چیزهایی هستند که نمی‌توانید آن‌ها را کنترل کنید، از جمله ساختار پوست، هورمون‌ها، ژنتیک و سن.

با این حال، تغییرات وزن، تغذیه نامناسب، کم آبی بدن، کمبود تون عضلانی، سیگار کشیدن و سلامت ضعیف پوست عواملی هستند که شما روی آن‌ها کنترل دارید و ممکن است سلولیت را بدتر کنند. ورزش و خوب خوردن به شما کمک می‌کند وزن و تون عضلانی سالمی داشته باشید. با نوشیدن آب زیاد هیدراته بمانید و مکمل‌های کلاژن را برای سلامت پوست خود در نظر بگیرید.

یکی از بهترین اصلاحات در سبک زندگی که می‌توانید برای سلامت پوست انجام دهید، ترک سیگار است (اگر سیگاری هستید). همچنین اگر می‌خواهید ظاهر سلولیت را کاهش دهید، می‌توانید از کرم‌های کافئین یا رتینول استفاده کنید. با متخصص پوست یا جراح پلاستیک خود در مورد کرم‌های تجویزی یا روش‌های پزشکی مانند لیزر درمانی، ماساژ، سابسیژن، امواج صوتی، فرکانس رادیویی و آزادسازی بافت به کمک خلاء صحبت کنید.

منبع +++++

سلولیت چیست؟

سلولیت اصطلاحی برای ایجاد ناهمواری و گودی در پوست است. نام‌های رایج سلولیت، پوست پرتقالی، پوست پنیری، آسیب تگرگی و پدیده تشکی شدن پوست هستند.

کرایولیپولیز چیست؟

کرایولیپولیز یا CoolSculpting روشی غیرتهاجمی است که در آن، سلولیت را با انجماد سلول‌های چربی زیر پوست از بین می‌برند. این کار باعث می‌شود سلول‌های چربی از همه شکافته و پاره شده و محتویات آن‌ها جذب بدن شوند.

تشخیص سلولیت چیست؟

سلولیت یک مشکل زیبایی است. ظاهر مشخصه سلولیت (یعنی همان علائمی که پیشتر گفتیم) برای تایید وجود این بیماری کافی است. هیچ آزمایش تشخیصی برای سلولیت وجود ندارد.

۲۶ بهمن ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه
اشتراک گذاری

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی