درمان موخوره
۲ اسفند ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه zohre.kh

درمان موخوره؛ انواع درمان خانگی موخوره بدون کوتاه کردن مو

به این مطلب امتیاز دهید

موخوره یکی از آزاردهنده‌ترین آسیب‌هایی است که هر فرد در طول زندگی خود می‌تواند دچار آن شود. این مشکل اصولا در اثر عدم رسیدگی صحیح به موها پیش می‌آید و تا کنون درمان قطعی برای آن تعریف نشده است؛ اما با رعایت مراقبت‌های ساده و روزانه می‌توان ریسک ابتلا به آن را کاهش داد. در حقیقت پیشگیری از ایجاد موخوره بسیار راحت‌تر از فرایند درمان موخوره است و شما باید تلاش کنید در وهله اول از بروز آن جلوگیری کنید. در نهایت اگر موفق نشدید، می‌توانید با مراجعه به پزشک متخصص درمان دارویی را شروع کنید. در ادامه این مطلب می‌خواهیم راهکارهای پیشگیری از ایجاد موخوره و درمان آن را برایتان شرح دهیم. با ما همراه باشید.

برای درمان موخوره چه کاری می‌توان انجام داد؟

در درمان موخوره نکته‌ بسیار حائز اهمیت، شرایط مو و شکل پیشروی موخوره است. اگر موخوره روی سر شما تا جایی پیش رفته که امکان درمان وجود ندارد، باید سریع‌تر قید آن را بزنید و کوتاه کنید. در صورت عدم انجام این کار، موخوره بیش از پیش پیشروی می‌کند و تا ریشه مو می‌رسد.

اما با رعایت مراقبت‌های ساده و روزانه می‌توان ریسک ابتلا به آن را کاهش داد.

فراموش نکنید شکستگی‌های مو قابل ترمیم نیست؛ اما می‌توان جلوی گسترش آن را گرفت. بهتر است موهایتان را کوتاه کنید و برای رشد مجدد آن‌ها برنامه‌ها و روتین‌های مراقبتی تخصصی در نظر داشته باشید. در ادامه چند راهکار بسیار ساده برایتان شرح می‌دهیم که با رعایت آن‌ها می‌توانید یک روتین مراقبتی خوب و یک سبک زندگی مناسب داشته باشید.

بیشتر بخوانید: موخوره چیست؟ 

موها حساس و آسیب‌پذیر هستند؛ مراقبشان باشید!

همان‌طور که واضح است، تار موها بسیار حساس و آسیب‌پذیر هستند و کوچک‌ترین برخورد نامناسبی با آن‌ها موجب ضعف و شکنندگی‌شان می‌شود. در طول روز شما باید دائما مراقبت موهایتان باشید و سعی کنید به آن‌ها آسیب نزنید. یکی از اصلی‌ترین مصادیق آسیب زدن به موها استفاده مداوم و بیش از اندازه از اتو، سشوار و دیگر لوازم حرارتی حالت‌دهنده مو است.

شما در قدم اول برای مراقبت موها و بهبود موخوره باید استفاده از این وسایل را به حداقل برسانید؛ خصوصا که بسیاری از افراد عادت دارند بعد از استحمام، زمانی که موهایشان کاملا خیس است از این وسایل استفاده کنند و قطعا در درازمدت با مشکلات جبران‌ناپذیری مواجه می‌شوند.

اگر تحت شرایطی خاص مجبور به استفاده از این وسایل شدید، توصیه می‌کنیم ابتدا آب موهایتان را بگیرید و سپس با باد ملایم سشوار و فاصله مناسب موهایتان را حالت دهید. پیش از استفاده از اتو مو، بابلیس و دستگاه‌های این‌چنینی هم می‌توانید از روغن‌ها و اسپری‌های محافظ مو کمک بگیرید.

مسئله بعدی رنگ کردن موها است. درست است که موهای رنگ‌شده بسیار زیبا هستند و برخی افراد برای ایجاد تنوع از آن‌ها استفاده می‌کنند؛ اما فراموش نکنید که تمام این رنگ‌ها از مواد شیمیایی بسیار مضر درست شده‌اند که می‌توانند موهایتان را ضعیف، سوخته، شکننده و مملو از موخوره کنند.

توصیه می‌کنیم دائما از این رنگ‌ها استفاده نکنید و تعداد دفعات دکلره کردن را به حداقل برسانید. اگر در این بین دچار موخوره شده‌اید هم باید تا زمان بهبود وضعیت موهایتان هیچ‌گونه رنگ مویی را استفاده نکنید.

اگر تحت هیچ شرایطی نمی‌توانید از موهای رنگ‌شده بگذرید، بهتر است موهایتان را دائما کوتاه نگه دارید و پس از هر بار رنگ کردن، قسمت‌های رنگ‌شده را کوتاه کنید تا آسیب آن به نواحی بالاتر و ریشه موهایتان نرسد.

مسئله بعدی که لازم است رعایت کنید، نحوه خشک کردن موها پس از استحمام است. شاید به نظرتان عجیب باشد؛ اما اغلب افراد طرز صحیح خشک کردن موهایشان را بلد نیستند و با خارج شدن از اصول، به موهای خود آسیب می‌زنند. در وهله اول بهتر است از حوله‌های زبر و خشن استفاده نکنید و حوله‌های ابریشمی را جایگزین آن نمایید.

حوله‌های زبر با اصطکاک با موها باعث ایجاد خشکی و موخوره شدید می‌شوند. همچنین می‌توانید از لباس‌های نرم و لطیف قدیمی‌تان برای خشک کردن موها استفاده کنید. نحوه خشک کردن هم اهمیت دارد. حوله را نباید با خشونت به موهایتان بکشید و انتظار داشته باشید همان لحظه خشک شوند.

هر چقدر حوله را محکم‌تر بکشید و سرتان را بیشتر چنگ بیندازید؛ موهایتان سریع‌تر خشک نمی‌شوند؛ بلکه آسیب بیشتری می‌بینند. حواستان باشد که در این بین موهایتان گره نخورد. باز کردن گره موها بسیار سخت است و اگر درست انجام نشود، نتیجه‌اش چیزی جز موخوره نخواهد بود.

اگر عادت دارید درون حمام یا پس از استحمام، زمانی که موهایتان کاملا خیس است اقدام به شانه کردن آن‌ها کنید، باید سریعا این عادت را کنار بگذارید. موهای خیس بسیار حساس و آسیب‌پذیر هستند و شانه کشیدن آن‌ها باعث ایجاد شکنندگی و موخوره شدید می‌شود.

بهتر است پس از آب‌کشی موهایتان از یک نرم‌کننده مناسب استفاده کرده و سپس بعد از استحمام، زمانی که کاملا آب موهایتان را گرفتید، با یک شانه دندانه درشت چوبی موهای خود را شانه کنید. به این ترتیب نه موهایتان آسیب می‌بیند، نه گره می‌خورد و نه دچار خشکی، وزی و موخوره می‌شود.

از روغن‌های طبیعی برای درمان موخوره استفاده کنید.

روغن‌تراپی یکی از آرامش‌بخش‌ترین و جذاب‌ترین بخش‌های روتین مراقبت از موها است. استفاده از روغن‌های طبیعی به شما کمک می‌کند با آب‌رسانی و تغذیه‌رسانی به موهایتان آن‌ها را از خشکی نجات داده و احتمال ایجاد و پیشروی موخوره را کاهش دهید.

برای این کار می‌توانید از روغن‌های طبیعی مانند روغن آرگان، روغن نارگیل، روغن بادام و… استفاده نمایید. توجه داشته باشید روغن‌هایی که برای روغن‌تراپی استفاده می‌کنید باید کاملا طبیعی باشد. در این بین به دلیل بالا بودن قیمت روغن آرگان طبیعی، عده‌ای از افراد سودجو اقدام به فروش روغن‌های تقلبی با هزینه‌های گزاف می‌کنند.

مراقب باشید در دام چنین افرادی نیفتید و حتما از روغن‌های کاملا طبیعی و اصل برای مراقبت از موهایتان استفاده کنید. توجه داشته باشید این روغن‌ها اصولا برای مراقبت از ساقه مو مورد استفاده قرار می‌گیرد و نباید آن‌ها را به ریشه موهایتان بزنید؛ چرا که با افزایش چربی کف سر مشکلات دیگری برایتان به وجود خواهد آورد.

ستفاده از روغن‌های طبیعی به شما کمک می‌کند با آب‌رسانی و تغذیه‌رسانی به موهایتان آن‌ها را از خشکی نجات داده و احتمال ایجاد و پیشروی موخوره را کاهش دهید.

از مکمل‌های تقویتی استفاده کنید

در برخی از شرایط ممکن است مجبور شوید با توجه به نظر پزشک و میزان پیشرفت موخوره شروع به درمان دارویی کنید. اصولا در این نوع کیس‌ها پزشک درمان را با قرص یا آمپول بیوتین آغاز می‌کند و دوز مصرفی آن با توجه به میزان آسیب و شدت آن متفاوت است.

در نهایت شما باید این داروها را تا پایان دوره مصرفی که پزشک برایتان تعیین می‌کند، استفاده نمایید. اساسا بیوتین‌ها ساقه موهایتان را به شکل قابل توجهی تقویت کرده و مانع از خشکی و وز شدن موهایتان می‌شوند. اگر موهای شما بیش از اندازه خشک و شکننده باشد، پزشک علاوه بر بیوتین ممکن‌ است ترمیم‌کننده ساقه مو و انواع آب‌رسان را نیز برایتان تجویز کند.

موهایتان را به‌ طرز صحیح و اصولی بشویید

پیش از شروع مبحث شستشوی درست موها، ابتدا بگذارید کمی در ارتباط با تاثیر شامپو روی کیفیت موهایتان صحبت کنیم. در قدم اول شما باید با توجه به جنس موهایتان یک شامپوی مناسب را خریداری کرده و از آن استفاده کنید.

اگر شناخت کاملی روی موها و اثرگذاری شامپوهای مختلف ندارید، می‌توانید از یک پزشک متخصص پوست و مو کمک بگیرید. اصلا این مسئله را پشت گوش نیندازید! شامپو تاثیر فوق‌العاده زیادی روی سلامت موهای شما می‌گذارد و اگر انتخاب درستی نداشته باشید، حتی در کوتاه‌مدت هم دچار انواع بیماری‌های پوستی می‌شوید.

شامپوی مناسب اصولا باید حاوی مواد مرطوب‌کننده و مغذی مانند روغن بادام، گلیسیرین، روغن آرگان، آلوئه‌ورا و… باشد تا هم مواد معدنی را به موهایتان برساند و هم باعث خوش‌حالت شدن آن‌ها بشود. بعد از این‌که یک شامپوی خوب و مناسب انتخاب کردید، باید طرز استفاده صحیح از آن را یاد بگیرید.

اکثر افراد تصور می‌کنند تمیزی ساقه موها اهمیت بیشتری دارد و باید عمده تمرکزشان را روی آن بگذارند. این در حالی است که اساسا چربی و آلودگی در قسمت ریشه و درست در کف سر خود را نشان می‌دهد و این ناحیه نیاز به شستشوی بیشتری دارد. ب

اکثر افراد تصور می‌کنند تمیزی ساقه موها اهمیت بیشتری دارد و باید عمده تمرکزشان را روی آن بگذارند.

نابراین به شما توصیه می‌کنیم برای درمان موخوره و پاکسازی کامل کف سرتان فرایند شستشو را از ریشه مو آغاز کرده و زمان بیشتری را صرف ماساژ دادن آن کنید.

در مقابل از آن‌جایی که ساقه موها اساسا خشک‌تر است، بهتر است زمان زیادی را برای شستشوی آن‌ها نگذارید؛ چرا که با این‌کار باعث تشدید خشکی مو و ایجاد موخوره می‌شوید. به‌طور کلی شستشوی روزانه با شامپو می‌تواند آسیب‌های جدی به موهایتان وارد کند که کوچک‌ترین این آسیب‌ها خشکی و وز شدن موها خواهد بود.

حتما می‌دانید که علت اصلی ایجاد موخوره خصوصا در انتهای ساقه موها خشکی بیش از حد این ناحیه است. علاوه بر این استحمام روزانه با شامپو باعث گره خوردن موها می‌شود که اگر نتوانید این گره‌ها را به‌درستی و به‌آرامی باز کنید، باعث شکسته‌شدن و آسیب جدی به ساقه‌ موهایتان می‌شوید.

فراموش نکنید اگر موهایتان را رنگ کرده‌اید، بهتر است از شامپوهای مخصوص مو رنگ‌کرده استفاده کنید؛ زیرا موهای رنگ‌کرده حساس‌تر هستند و باید روتین مراقبتی جدی‌تری را برای بهبود وضعیت آن‌ها در پیش بگیرید.

در نهایت لازم است بدانید بخش قابل توجهی از چربی‌های کف سر در دسته چربی‌های مفید و لازم جای می‌گیرند و شما با هر بار شستنشان در حقیقت دارید به تولید چربی بیشتر کف سرتان کمک می‌کنید. اجازه دهید پوست سر فرایند طبیعی خودش را برای رطوبت‌ و تغذیه‌رسانی به ساقه موهایتان طی کند.

برای درمان موخوره دائما موهایتان را به یک شکل نبندید

این توصیه برایتان عجیب است؟ اما باور کنید نحوه بستن موهایتان در ایجاد موخوره و درمان آن تاثیر بسیار زیادی دارد. ساده‌ترین روش بستن موها دم اسبی یا گوجه کردن مو است و به همین علت بسیاری از بانوان ترجیح می‌دهند موهایشان را با کش بالای سرشان ببندند.

اما غافل از این‌که کشیدن بیش از حد موها باعث گره خوردن و ایجاد موخوره شدید می‌شود. توصیه می‌کنیم در وهله اول برای درمان موخوره و یا پیشگیری از ایجاد آن از کش‌های نرم استفاده کنید و در قدم بعدی همیشه موهایتان را به یک شکل نبندید.

بهتر است شیوه‌های جدید و ساده بستن مو را یاد بگیرید و در طول روز از آن‌ها استفاده کنید. علاوه بر این قرار دادن مو در یک زاویه همیشگی باعث ایجاد فشار بر روی ناحیه خاصی از سر شده و موهای آن منطقه کم‌پشت‌تر و ضعیف‌تر می‌شود.

بیشتر بخوانید: مراقبت از مو برای بلند شدن را بیاموزید!

برای درمان موخوره از محصولات مراقبتی مو استفاده کنید

داشتن یک روتین مناسب برای مراقبت‌ از موها لازم است و این فرایند تنها شامل شستشوی صحیح آن‌ها نمی‌شود. شما باید علاوه بر شستشوی موها با شامپوی مناسب، از محصولات مراقبتی مو مانند سرم‌ها استفاده کنید.

سرم‌ها حاوی مقادیر بسیار مناسبی از روغن‌ها‌ی طبیعی و گیاهی هستند و از ایجاد موخوره و خشکی موها جلوگیری می‌کنند. علاوه بر این شما می‌توانید با استفاده از این سرم‌ها موهایی شاداب‌تر و خوش‌حالت‌تر داشته باشید.

شما باید علاوه بر شستشوی موها با شامپوی مناسب، از محصولات مراقبتی مو مانند سرم‌ها استفاده کنید.

آداب شانه زدن مو را رعایت کنید

تعجب کردید؟ نمی‌دانستید که شانه زدن مو هم آدابی دارد و باید طبق اصول خاصی این کار را انجام دهید؟ همان‌طور که گفتیم موها بسیار حساس و آسیب‌پذیر هستند و به هیچ وجه نباید به‌صورت خشن با آن‌ها برخورد کنید. یکی از راهکارهای مراقبتی مهم، درست شانه کردن موها است.

شانه کردن همان‌ قدر که احساس خوبی به شما می‌دهد و سرتان را اصطلاحا سبک می‌کند، برای موها نیز مفید و لازم است و اگر این فرایند به‌درستی انجام نشود، نتیجه‌اش چیزی جز خشکی، ریزش و ایجاد موخوره نخواهد بود.

اگر تا به امروز از قسمت ریشه مو شروع به شانه زدن کرده و در نهایت با حرکت به سمت انتهای ساقه‌ها این کار را به پایان می‌رساندید، در حال آسیب رساندن به موهایتان بوده‌اید. در حقیقت شما با این طرز شانه زدن گره‌ها را در انتهای موهایتان جمع می‌کردید.

بهترین روش این است که از انتهای ساقه موها شروع به شانه زدن کنید و این مسیر را تا نزدیک ریشه مو ادامه دهید. همچنین به هیچ وجه نباید درون حمام یا زمانی که موهایتان کاملا خیس است این کار را انجام دهید! موهای خیس در معرض آسیب بیشتری هستند و اصطکاکشان با شانه‌های پلاستیکی و فلزی منجر به ایجاد موخوره و حتی ریزش شدید می‌شود!

بهتر است از یک شانه چوبی دندانه درشت استفاده کنید و اگر خشکی و مجعد بودن موهایتان شما را اذیت می‌کند، از اسپری‌های نرم‌کننده مو کمک بگیرید. این اسپری‌ها هم فرایند شانه زدن موها را آسان‌تر می‌کنند و هم باعث رطوبت‌رسانی به موها می‌شوند.

اگر به زیبایی خود اهمیت می‌دهید، مراقبت از موهایتان باید همیشه در اولویتتان باشد. موخوره همیشه در کمین است و اگر بخواهید موهایتان را به حال خودشان رها کنید، حتما گرفتار آن خواهید شد.

منبع +++++

برای درمان موخوره چه کاری می‌توان انجام داد؟

در درمان موخوره نکته‌ بسیار حائز اهمیت، شرایط مو و شکل پیشروی موخوره است. اگر موخوره روی سر شما تا جایی پیش رفته که امکان درمان وجود ندارد، باید سریع‌تر قید آن را بزنید و کوتاه کنید. در صورت عدم انجام این کار، موخوره بیش از پیش پیشروی می‌کند و تا ریشه مو می‌رسد.

آیا روغن تراپی برای موخوره مناسب است؟

روغن‌تراپی یکی از آرامش‌بخش‌ترین و جذاب‌ترین بخش‌های روتین مراقبت از موها است. استفاده از روغن‌های طبیعی به شما کمک می‌کند با آب‌رسانی و تغذیه‌رسانی به موهایتان آن‌ها را از خشکی نجات داده و احتمال ایجاد و پیشروی موخوره را کاهش دهید.

شامپوی مناسب باید حاوی چه چیزایی باشد؟

شامپوی مناسب اصولا باید حاوی مواد مرطوب‌کننده و مغذی مانند روغن بادام، گلیسیرین، روغن آرگان، آلوئه‌ورا و… باشد تا هم مواد معدنی را به موهایتان برساند و هم باعث خوش‌حالت شدن آن‌ها بشود. بعد از این‌که یک شامپوی خوب و مناسب انتخاب کردید، باید طرز استفاده صحیح از آن را یاد بگیرید.

۲ اسفند ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی