مراقبت از مو در زمستان
۳ اسفند ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه zohre.kh

مراقبت از مو در زمستان ☃️ + انواع روتین و ماسک زمستانی

به این مطلب امتیاز دهید

هیچ چیز در زمستان با نشستن کنار آتش و نوشیدن یک فنجان کاکائوی داغ زیر یک پتوی پشمی گرم، لذت‌بخش نیست. اما در همان حالی‌که شما در چنین شرایطی بهترین لحظات خود را سپری می‌کنید، موهایتان ممکن است حال خوبی نداشته باشند. اما نگران نباشید! با رعایت نکات صحیح مراقبت از مو در زمستان می‌توانید موهای خود را در برابر شکننده شدن، الکتریسیته ساکن و خشکی زیاد محافظت کنید. سرما می‌تواند پوست سر شما را خشک و پوسته پوسته و موهایتان را خشن و شکننده کند! باید همان‌طور که از بدن خود در برابر سرما محافظت می‌کنید، هوای موهایتان را نیز در زمستان داشته باشید و آن‌ها را با وجود سرما، قوی، صاف و هیدراته نگه دارید. در این مقاله قصد داریم شما را با نکات منحصر به‌فردی آشنا کنیم که باعث می‌شود موهای زیبایتان در سرتاسر زمستان، شاداب و باطراوت بمانند.

بیشتر بخوانید: موخوره چیست؟

مراقبت از مو در فصل سرما

برای مراقبت از مو در زمستان بهتر است نکات زیر را رعایت کنید:

سرما می‌تواند پوست سر شما را خشک و پوسته پوسته و موهایتان را خشن و شکننده کند!
  • پوست سر خود را با روغن مو، مرطوب نگه دارید: در فصل زمستان به دلیل کمبود رطوبت در هوا، پوست سر ممکن است خشک شود و خارش پیدا کند تا حدی که منجر به شوره سر، تحریک پوست سر و پوسته پوسته شدن آن شود و ریزش ناخواسته مو را در پی داشته باشد، اما ماساژ روغن داغ با روغن‌های مغذی مو مانند روغن نارگیل و زیتون در این مورد معجزه می‌کند. این روغن‌ها به ساقه مو نفوذ می‌کنند و آن را مرطوب نگه می‌دارند. ماساژ پوست سر، گردش خون را بهبود می‌بخشد و فولیکول‌های مو را تغذیه و رشد مو را تحریک می‌کند.
  • از شستشوی مکرر مو خودداری کنید: شستن مکرر مو با شامپو، چربی طبیعی آن را از بین می‌برد و باعث خشکی و سوزش بیشتر می‌شود. سعی کنید زمان‌های بین شستشوی موها را افزایش دهید و موهای خود را بیش از 2 بار در هفته شامپو نکنید. همیشه از یک شامپوی بدون سولفات و ملایم برای حفظ تعادل طبیعی رطوبت استفاده کنید.
  • از نرم‌کننده استفاده کنید: در طول زمستان هرگز از معجزه نرم‌کننده‌ها غافل نشوید. از یک نرم‌کننده غلیظ و خامه‌ای حاوی روغن‌های طبیعی مانند نارگیل، زیتون، روغن جوجوبا و کره شی برای آبرسانی و تغذیه عمیق مو بعد از شامپو و آبکشی موها استفاده کنید.
  • از مصرف بیش از حد حالت‌دهنده‌های حرارتی اجتناب کنید: استفاده از ابزارهای حالت‌دهنده حرارتی می‌تواند با تبخیر آب در ساقه مو، موها را شکننده کند و باعث شکستگی آن‌ها شود. با موهای طبیعی خود مهربان باشید و آن‌ها را تا حد امکان در مجاورت هوا یا روی بخاری خشک کنید.
  • هر هفته از ماسک موی حالت دهنده عمیق استفاده کنید: استفاده هفتگی از ماسک مو، یک اقدام پیشگیرانه و عالی برای تضمین سلامت کلی موهای شما است. ماسک موهای حاوی مواد مغذی و مرطوب‌کننده‌ای مانند تخم‌مرغ و عسل، موها را بهبود می‌بخشند و تقویت می‌کنند. این مواد موهای خشک را مرطوب می‌کنند، رشد مو را افزایش می‌دهند، به آن درخشندگی می‌بخشند و مو را نرم می‌کنند.
  • با موهای خیس بیرون نروید: هوای سرد، ساقه‌های مو را منبسط و آن را مستعد شکستن می‌کند و حتی ممکن است باعث محو شدن رنگ مو شود. بنابراین برای مراقبت از مو در زمستان همیشه قبل از قرار گرفتن در معرض هوای آزاد، موهای خود را خشک کنید یا به موهایتان زمان بیشتری بدهید تا خشک شوند.
  • موهای خود را بپوشانید: موهای شما وقتی در معرض باد سرد و خشک یا برف قرار می‌گیرند، دچار استرس می‌شوند. بنابراین، در زمستان بهتر است آن را با شال یا کلاه پوشیده نگه دارید و برای جلوگیری از اصطکاک، از اسپری روغن استفاده کنید.
  • از مو در برابر الکتریسیته ساکن محافظت کنید: کمبود رطوبت، همراه با اصطکاک ناشی از ژاکت، روسری، هودی و برس مو، موهای شما را وز و ایستا می‌کند. برای مقابله با این وضعیت، در حالت معمول از یک برس موی چوبی و در حمام از نرم‌کننده استفاده کنید. همچنین می‌توانید یک ورقه خشک‌کن ضدالکتریسیته ساکن یا دستمال مرطوب ضدوز مو نیز همراه خود داشته باشید.
  • از دوش آب گرم اجتناب کنید: دوش آب گرم در هوای سرد همیشه وسوسه‌انگیز است، اما آب داغ می‌تواند چربی‌های طبیعی و رطوبت را از موهای شما پاک و موها را خشک کند و ممکن است باعث خشکی پوست سر شود. بنابراین، بهتر است همیشه موهای خود را با آب ولرم و انتهای آن‌ها را با آب سرد بشویید تا به بسته شدن کوتیکول‌های مو کمک کنید.
  • از حوله‌های میکروفایبر استفاده کنید: برای مراقبت از مو در زمستان از حوله‌های نخی برای خشک کردن موها استفاده نکنید و در عوض از حوله‌های میکروفایبر استفاده کنید. آن‌ها ظرفیت جذب آب بالایی دارند و به کاهش اصطکاک و زمان خشک شدن مو کمک می‌کنند.
  • نوک موها را بگیرید: هوای خشک و سرد در فصل زمستان باعث شکستگی و شکافتن موها می‌شود و اصطکاک ناشی از کلاه و روسری فشار بیشتری به موهای شما وارد می‌کند. برای جلوگیری از این موضوع، موهای خود را هر 4 تا 8 هفته یک‌بار کوتاه کنید. این کار باعث می‌شود موهای شما در زمستان شاداب به‌نظر برسند.

تغذیه سالم داشته باشید: برای مراقبت از مو در زمستان، مصرف تمام غذاهای غنی از ویتامین ضروری مانند هویج، تخم‌مرغ، کدو تنبل و انواع توت‌ها را افزایش دهید. آب زیاد بنوشید و رژیم غذایی متعادلی را دنبال کنید که ترکیبی از سبزیجات، سبزیجات برگ‌دار، محصولات لبنی، اسیدهای چرب امگا 3 و گوشت باشد.

  • یک دستگاه رطوبت‌ساز تهیه کنید: تغییر ناگهانی دما پس از ورود از هوای سرد به هوای گرم داخل منزل، می‌تواند رطوبت را از ساقه مو در طول زمستان حذف کند و به موهای شما آسیب برساند. دستگاه‌های رطوبت‌ساز به تعادل سطح رطوبت داخل اتاق و جلوگیری از خشکی پوست و مو کمک می‌کنند.
به پوستت جون تازه بده

زمستان و آسیب رسیدن به مو

اگر در جایی زندگی می‌کنید که زمستان‌های پر از برف و یخ را در کارنامه اقلیمی خود دارد، احتمالاً با عوارضی که برای موهایتان رخ می‌دهد، آشنا هستید. درست مانند پوست، مو نیز برای نرم و سالم ماندن نیاز به محافظت در برابر سرما دارد.

بنابراین، مهم است نکات بالا را رعایت کنید و همان‌طور که گفته شد اجازه دهید موهایتان در مجاورت هوا خشک شوند. سشوار و اتوی مو، رطوبت را از موهای شما خارج می‌کنند و احتمال شکستگی ساقه مو را افزایش می‌دهند. در طول زمستان از صاف کردن و فر کردن موها خودداری کنید و به دنبال سبک‌های جدید مانند کش مو، قیطان و روبان باشید.

درست مانند پوست، مو نیز برای نرم و سالم ماندن نیاز به محافظت در برابر سرما دارد.

با این‌وجود، توجه داشته باشید موهای خیس بیشتر از موهای خشک آسیب‌پذیرند. قدم زدن در هوای زمستانی با موهای مرطوب می‌تواند باعث یخ زدن و شکستن مو شود و اگرچه خشک کردن مو با هوا بهترین روش در فصل‌های سرد است اما در چنین شرایطی بهتر است موهای خود را با سشوار خشک کنید تا این‌که با موهای اشباع از رطوبت به بیرون بروید.

همچنین، می‌توانید با روغن‌تراپی با کمک یک روغن سبک مثل آرگان یا آووکادو نیز موهای خشک و آسیب‌دیده را احیا کنید. کافی است روغن مغذی مو را روزانه به انتهای موهایتان بمالید تا به تامین رطوبت و محافظت از موهایتان کمک کند.

ماسک موها نیز می‌توانند تفاوت قابل توجهی بین موهای خشک و آسیب‌دیده ایجاد کنند. آن‌ها می‌توانند اثرات خشکی را معکوس کنند و رطوبت و درخشندگی را به موها بازگردانند.

یکی دیگر از راه‌های کمک به کاهش شکنندگی موها در زمستان، استفاده از شامپو خشک به‌جای استحمام مکرر است. شامپوهای خشک ساقه مو را باز می‌کنند، طراوت زندگی را به موی شما بازمی‌گردانند و آن‌ها را خوشبو و شاداب نگه می‌دارند.

استفاده از ماسک مو در فصل سرد

موها معمولاً در زمستان وز و خشک می‌شوند. مو و پوست سر شما در این فصل برای سالم ماندن نیاز به رطوبت و تغذیه عمیق دارد و چه چیزی بهتر از ماسک موهای طبیعی است؟ ماسک‌های خانگی، رطوبت را به مو بازگردانده و آن‌ها را تغذیه می‌کنند. در ادامه به چند ماسک موی خوب و موثر برای مراقبت از مو در زمستان اشاره خواهیم کرد.

ماسک زرده تخم‌مرغ، عسل و روغن زیتون

مواد لازم برای تهیه این ماسک، 1 عدد زرده تخم‌مرغ، 1 فنجان عسل و 1 قاشق غذاخوری روغن زیتون است.

طرز تهیه:

  • زرده تخم‌مرغ را آن‌قدر بزنید تا کف کند. 
  • عسل و روغن زیتون را اضافه و خوب مخلوط کنید.
  • تا 5 دقیقه از این مخلوط برای ماساژ موها و پوست سر خود استفاده کنید و سپس بگذارید حدود یک‌ساعت بماند.
  • سپس موهای خود را با شامپوی معمولی بشویید.
  • این کار را سه بار در هفته انجام دهید.

ماسک ماست، لیمو و سرکه سیب

مواد لازم برای تهیه این ماسک، 2 قاشق غذاخوری ماست، 1 قاشق غذاخوری سرکه سیب و 1 قاشق چای‌خوری آب‌لیمو است.

طرز تهیه:

  • ماست را در ظرفی بریزید و سرکه سیب و آب‌لیمو را به آن اضافه کنید.
  • آن‌ها را خوب مخلوط کنید و این مخلوط را به موها و پوست سر خود بمالید.
  • بگذارید حدود 30 دقیقه بماند و سپس با شامپوی معمولی آن را بشویید.

ماسک ماست و موز

مواد لازم برای تهیه این ماسک، 1 عدد موز رسیده، 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون و نصف فنجان ماست است.

طرز تهیه:

  • موز را له کنید، پوره موز نباید توده داشته باشد.
  • ماست و روغن زیتون را به پوره موز اضافه و خوب مخلوط کنید.
  • این خمیر را روی موها و پوست سر خود بمالید.
  • بگذارید حدود 45 دقیقه بماند و سپس با شامپوی معمولی و آب ولرم بشویید.

بیشتر بخوانید: مراقبت از پوست صورت در زمستان

مو و پوست سر شما در این فصل برای سالم ماندن نیاز به رطوبت و تغذیه عمیق دارد و چه چیزی بهتر از ماسک موهای طبیعی است؟

ماسک روغن نارگیل، سرکه سیب و عسل

مواد لازم برای تهیه این ماسک، 2 قاشق غذاخوری روغن نارگیل، 1 قاشق غذاخوری سرکه سیب و 2 قاشق غذاخوری عسل هستند.

طرز تهیه:

  • روغن نارگیل، عسل و سرکه سیب را در یک شیشه بریزید و خوب مخلوط کنید.
  • این مخلوط را به موها و پوست سر خود بمالید.
  • بگذارید حدود 30 دقیقه بماند و سپس با شامپوی معمولی بشویید.
  • می‌توانید مخلوط باقی مانده را در شیشه نگه دارید، اما حتما قبل از هر بار استفاده آن را خوب تکان دهید.

ماسک شیر و عسل

مواد لازم برای تهیه این ماسک، 1 فنجان شیر خام و 1 قاشق چای‌خوری عسل است.

طرز تهیه:

  • 1 فنجان شیر را با عسل خوب مخلوط کنید و روی موها و پوست سر خود بمالید.
  • از مخلوط شیر و عسل برای ماساژ پوست سر خود استفاده کنید.
  • اجازه دهید حدود 30 دقیقه بماند و سپس آن را با شامپوی معمولی و آب ولرم بشویید.
  • می‌توانید این کار را 2 بار در هفته انجام دهید.

بیشتر بخوانید: مراقبت از موهای رنگ شده؛

موهای خود را آبرسانی کنید

یکی از ناراحت‌کننده‌ترین عوارض زمستان، داشتن موهای خشک و شکننده است، اما با وجود این‌که گویی همه ما می‌دانیم که در این فصل برای مقابله با پوست خشک چه کنیم، افراد زیادی نمی‌دانند که برای مراقبت از مو در زمستان چه باید کرد.

یکی از بهترین راهکارها در این شرایط، آبرسانی و تقویت موها است. شامپوها می‌توانند موهای شما را خشک و پوست سر را حساس کنند و باعث خارش شوند. یکی از دلایل اصلی خشکی زمستانی نیز شستن بیش از حد موها است و شاید بهتر باشد در زمستان به‌جای شامپو از صابون استفاده کنید تا موهایتان هیدراته و درخشان بماند.

اما اگر مطلقاً نمی‌توانید شامپو را کنار بگذارید، حداقل آن را با یک محصول مناسب پوست سر و با کیفیت جایگزین کنید. شامپوهای ارزان‌قیمت معمولا مشکلات بیشتری نسبت به شامپوهای باکیفیت ایجاد می‌کنند.

نرم‌کننده‌ها نیز می‌توانند به شما کمک کنند تا موهایتان را هیدراته نگه دارید. علاوه بر نرم‌کننده‌های ماندگار، از مرطوب‌کننده‌های مبتنی بر روغن نیز استفاده کنید، چون به حفظ شادابی و سلامت موهای شما در طول زمستان کمک می‌کنند.

اگر مرتب موهای خود را حالت دهید یا از اتو و سشوار استفاده می‌کنید، این مورد را جدی بگیرید. صرف نظر از نوع مو، توصیه می‌کنیم از روغن‌های نرم‌کننده و ماسک‌های خانگی در طول ماه‌های زمستان استفاده کنید.

برای حداکثر آبرسانی، سعی کنید حداقل هفته‌ای یک‌بار یک درمان خانگی برای مراقبت از مو در زمستان انجام دهید. متعهد شدن به روغن تراپی منظم به بازگشت رطوبت به موهای شما در طول هفته کمک می‌کند.

رنگ کردن موها اگرچه راهی عالی برای منعکس کردن شخصیت و تغییر استایل است، اما با این‌حال، این کار برای موها خالی از ضرر نیست.

اگر موهایتان تیره است و معمولا آن‌ها را روشن‌تر می‌کنید، این زمستان روال را تغییر دهید. رنگ‌های روشن، اکسیدان‌ها یا دکلره مداوم، موهای شما را خشک و شکننده می‌کنند، اما اگر نمی‌توانید از رنگ مو صرف‌نظر کنید، به توصیه‌های آرایشگر خود در مورد روتین موهای سالم گوش دهید.

یکی از راه‌هایی که می‌توانید به محافظت از رطوبت موهای خود کمک کنید، پوشاندن آن است. برای دیدن بهترین نتیجه، سعی کنید کلاه مورد علاقه خود را با ساتن آستر کنید. آستر ساتن مانند یک لایه محافظ عمل می‌کند و مانع از موخوره می‌شود.

کلاه‌های با آستر ساتن، میزان حذف رطوبت از مو را نیز کاهش می‌دهند و در نهایت، برای این‌که مطمئن شوید موهایتان در زمستان به‌خوبی مرطوب شده است، یک کراتینه‌تراپی سالنی انجام دهید. کراتینه‌تراپی برای قفل کردن کراتین (پروتئینی که برای سلامت مو ضروری است) استفاده می‌شود و نیاز به سشوار یا اتوی مو را نیز کاهش می‌دهد.

اگر موهایتان تیره است و معمولا آن‌ها را روشن‌تر می‌کنید، این زمستان روال را تغییر دهید.

سوالات متداول مراقبت از مو در زمستان

  • آیا مو در زمستان ضخیم تر می شود؟ خیر! مو در زمستان ضخیم‌تر یا سریع‌تر رشد نمی‌کند.
  • آیا موهایم را برای زمستان کوتاه کنم؟ بله! کوتاه کردن موهایتان برای زمستان می‌تواند نگهداری آن را آسان‌تر کند.
  • آیا می‌توان از آب پیاز در فصل زمستان استفاده کرد؟ بله! استفاده از آب پیاز در فصل زمستان ممکن است به بهبود سلامت مو و کنترل ریزش مو کمک کند.

مراقبت از مو در زمستان یکی از چالش‌برانگیزترین موضوعات برای افرادی است که با مشکل موهای خشک و شکننده یا دچار الکتریسیته ساکن روبرو هستند. در این مقاله به روش‌های رویارویی با این مشکلات پرداختیم و به راهکارهای مختلفی اعم از تغییر سبک تغذیه، کاهش استفاده از سشوار و اتوی مو، استفاده از نرم‌کننده‌ها و روغن تراپی اشاره کردیم.

همچنین، چند ماسک موی عالی خانگی و روش‌های آبرسانی مو در زمستان را نیز با شما به اشتراک گذاشتیم. خوشحال خواهیم شد تجارب خود را با ما درمیان بگذارید.

منبع +++++

بهترین راهکار در این شرایط چیست؟

یکی از بهترین راهکارها در این شرایط، آبرسانی و تقویت موها است. شامپوها می‌توانند موهای شما را خشک و پوست سر را حساس کنند و باعث خارش شوند. یکی از دلایل اصلی خشکی زمستانی نیز شستن بیش از حد موها است و شاید بهتر باشد در زمستان به‌جای شامپو از صابون استفاده کنید تا موهایتان هیدراته و درخشان بماند.

نرم‌کننده‌ها به مو چه کمکی میکنند؟

نرم‌کننده‌ها نیز می‌توانند به شما کمک کنند تا موهایتان را هیدراته نگه دارید. علاوه بر نرم‌کننده‌های ماندگار، از مرطوب‌کننده‌های مبتنی بر روغن نیز استفاده کنید، چون به حفظ شادابی و سلامت موهای شما در طول زمستان کمک می‌کنند.

کراتینه‌تراپی چیست؟

کلاه‌های با آستر ساتن، میزان حذف رطوبت از مو را نیز کاهش می‌دهند و در نهایت، برای این‌که مطمئن شوید موهایتان در زمستان به‌خوبی مرطوب شده است، یک کراتینه‌تراپی سالنی انجام دهید. کراتینه‌تراپی برای قفل کردن کراتین (پروتئینی که برای سلامت مو ضروری است) استفاده می‌شود و نیاز به سشوار یا اتوی مو را نیز کاهش می‌دهد.

۳ اسفند ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی