مراقبت از موهای فر
۲۳ بهمن ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه zohre.kh

مراقبت از موهای فر؛ همیشه یک مو فرفری جذاب بمانید!

به این مطلب امتیاز دهید

موهای فر و مجعد زیبایی خاص خود را دارند و البته طرفداران بسیار! اما در کنار زیبایی و هزار نکته که در پیچش این مو وجود دارد، نگهداری از آن‌ها نیاز به رعایت نکات ویژه‌ای است. برخلاف موهای صاف، موهای مجعد فاقد رطوبت هستند و به‌راحتی خشک می‌شوند. این موضوع، مراقبت از آن‌ها را دشوارتر می‌کند. میزان فر شدن موهای شما تحت‌تأثیر فولیکول‌های مو است، بدین شکل که موهای مجعد و فر، فولیکول‌های بیضی یا نامتقارن بیشتری دارند که البته بستگی به ژنتیک هر فرد دارد. اگر به‌دنبال افزایش درخشندگی موهای فر و نکات سالم نگاه‌داشتن آن‌ها هستید، ما در ادامه برخی نکات مهم برای مراقبت از موهای فر را به شما آموزش می‌دهیم.

نحوه مراقبت از موهای فر با روش‌های طبیعی

روش‌های بسیار ساده و طبیعی برای مراقبت از موهای فر وجود دارند که با کمترین هزینه قادر به انجام آن در خانه هستید. این نکات پایه اصلی داشتن موهایی خوش‌حالت و خوشفرم هستند.

میزان فر شدن موهای شما تحت‌تأثیر فولیکول‌های مو است، بدین شکل که موهای مجعد و فر، فولیکول‌های بیضی یا نامتقارن بیشتری دارند که البته بستگی به ژنتیک هر فرد دارد.

انتخاب برس و شانه مناسب

ازآنجایی‌که موهای مجعد، اغلب خشک و شکننده هستند و زمان شانه یا برس زدن به‌راحتی می‌شکنند، پس سعی کنید برای جلوگیری از شکستگی موها، آن‌ها را زیر دوش برس بزنید یا شانه کنید.

برای این کار با یک شانه دندانه پهن شروع کنید تا گره‌ها از بین بروند. همچنین در هنگام انتخاب برس مو، به‌جای پلاستیک یک برس باکیفیت را استفاده کنید چون این برس‌ها می‌توانند به پخش روغن‌ پوست سر از طریق انتهای مو کمک کنند.

استفاده از روغن‌های طبیعی برای موهای فر

مرطوب نگاه داشتن موهای فر از دردسرهای همیشگی دارندگان این نوع مو است، زیرا روغنی که به‌صورت طبیعی در مو وجود دارد، به‌راحتی در طول ساقه مو حرکت نمی‌کند و در نتیجه ممکن است موی شما در طول روز فاقد رطوبت کافی باشد.

برای این منظور استفاده از مقداری روغن طبیعی، کمک خوبی در تامین رطوبت موهایتان است. توصیه ما برای این منظور روغن نارگیل، روغن زیتون، روغن آووکادو، روغن جوجوبا، روغن آرگان، روغن کرچک و روغن دانه انگور است.

استفاده از ماسک مو برای موهای مجعد و فر

ماسک‌های مو حاوی موادی مانند عسل، روغن نارگیل، موز و آووکادو هستند و باعث می‌شوند رطوبت کافی به موهای شما برسد. از این ماسک‌ها در طول شب استفاده کنید و هنگام صبح آن را بشویید. توصیه متخصصان، استفاده یک‌بار در هفته ماسک مو برای موهای معمولی و دو بار در هفته برای موهای بسیار خشک است.

استفاده از حرارت غیر مستقیم در زمان خشک‌کردن مو

توصیه اکثر آرایشگران در مراقبت از موهای فر، خشک کردن موهای مجعد در مجاورت هوا است، زیرا حرارت مستقیم سشوار باعث وز شدن و آسیب موها می‌شود. اما اگر چاره‌ای در استفاده از سشوار یا اتوی مو ندارید، هنگام استفاده از یک اسپری حاوی کراتین یا سیلیکون بر روی مو استفاده کنید تا موها در برابر آسیب حرارتی مقاوم شوند.

همچنین بهتر است با استفاده از یک پخش‌کننده حرارت بر روی سشوار خود میزان حرارت مستقیم به موهایتان را کمتر کنید. البته همه این موارد به شرطی می‌تواند مفید باشند که از شامپو و نرم‌کننده مناسبی هنگام شستشوی مو در حمام استفاده کنید.

اما اگر چاره‌ای در استفاده از سشوار یا اتوی مو ندارید، هنگام استفاده از یک اسپری حاوی کراتین یا سیلیکون بر روی مو استفاده کنید تا موها در برابر آسیب حرارتی مقاوم شوند.

بیشتر بخوانید: مراقبت از موهای رنگ شده؛

به پوستت جون تازه بده

انتخاب شامپو و نرم‌کننده‌های مناسب

اگر موی مجعد و فر دارید، حتماً از محصولاتی استفاده کنید که باعث افزایش رطوبت موهایتان می‌شود. به عبارتی هر نوع شامپو یا نرم‌کننده‌ای که باعث خشک شدن موها می‌شود را فراموش کنید. برای انتخاب محصول مناسب لازم است به برچسب شامپو یا نرم‌کننده خود دقت کنید. به طور کلی و طبق نظر متخصصان، شامپوی شما بهتر است مواد و ترکیبات زیر را داشته باشد:

  • روغن‌های طبیعی، مانند روغن نارگیل، جوجوبا، آفتابگردان یا آووکادو
  • آلوئه‌ورا
  • کراتین
  • کره شی
  • پروتئین‌های حیوانی
  • پانتنول و پرو ویتامین‌ها
  • عصاره‌های گیاهی

البته در این میان نحوه شستشوی مو هم ریزه‌کاری‌های خود را دارد. برای همین منظور ما انجام روتین زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

  • مرحله اول مراقبت از موهای فر: موهای خود را با شامپوی مناسب بشویید. توجه داشته باشید شامپو را به ‌آرامی بر روی پوست سر ماساژ دهید. سپس نرم‌کننده را در انتهای ریشه موی خود بمالید. در انتها با دست خود آن را بین موهای خود پخش کنید. در این حالت بهتر است با استفاده از انگشتانتان، موها را برس بزنید.
  • مرحله دوم: از یک حوله میکرو فایبر یا یک پارچه نخی برای خشک کردن مو استفاده کنید. بکار بردن یک حوله معمولی می‌تواند باعث وز شدن بافت مویتان شود.
  • مرحله سوم: برای آب‌رسانی و مرطوب کردن موها، مقدار کمی از کرم حالت‌دهنده یا موس مورد نظر خود را به‌آرامی روی آن بمالید و ماساژ دهید.

محدود کردن استفاده از شامپوهای دارای سولفات

ترکیبات سولفات، مواد شیمیایی متداولی هستند که در شامپوها استفاده می‌شوند. این ترکیبات به‌خصوص برای افراد دارای موهای مجعد و فر مناسب نیستند و موجب خشک و خشن شدن موها می‌شوند.

باید به این نکته توجه کنید که موهای مجعد به‌طور طبیعی خشک هستند و بیشتر مستعد شکستن، بنابراین ضروری است شامپوهایی ملایم و بدون ترکیبات سولفات را بکار برید. سعی کنید انواعی از شامپو را انتخاب کنید که دارای روغن‌های گیاهی باشد. همان‌طور که گفته شد، استفاده از نرم‌کننده‌ها همراه شامپو نیز می‌تواند مکمل مناسبی برای مرطوب نگاه داشتن موهای شما باشد.

موهای خود را کمتر بشویید

یکی از متداول‌ترین سوالاتی که برای هر کسی پیش می‌آید، تعداد دفعات شستشوی مو در هفته است. کسانی که موهای مجعد یا فر دارند باید به این نکته توجه کنند که شستشوی کمتر موهایشان، اهمیت بالایی دارد. به دلیل مواج بودن موها، مدت بیشتری طول می‌کشد تا روغن طبیعی پوست سر به انتهای فیبر مو برسد.

در نتیجه وقتی شما تعداد دفعات شستشوی سر را بالا می‌برید، روغن طبیعی مو در ریشه مانده و به انتهای مو نمی‌رسد. البته کمتر شستن به عوامل زیادی بستگی دارد و در عمل شاید برای برخی افراد امکان‌پذیر نباشد، در این حالت بهتر است استفاده از نرم‌کننده را در برنامه شستشوی خود قرار دهید.

اما اگر به دنبال یک راهنمای مراقبت از موهای فر بر حسب تراکم و بافت مو هستید، توصیه ما به داشتن برنامه شستشویی زیر است:

  • تراکم موی کم تا متوسط با بافت موی کمی مجعد و فر کم: این نوع بافت مو ممکن است نیاز به شستشوی یک روز در میان داشته باشد. البته حتما همراهی یک نرم‌کننده مناسب بسیار اهمیت دارد.
  • تراکم موی کم تا متوسط با بافت موی نیمه مجعد و فر ریز: این نوع مو هم نیاز به شستشوی یک روز در میان و استفاده از نرم‌کننده دارد.
  • تراکم موی متوسط تا زیاد با فر کم: در شستشوی این نوع مو نباید بیش از هر دو تا سه روز یک‌بار از شامپو استفاده شود. بهترین حالت برای این نوع موها به کار بردن هفته‌ای یک‌بار شامپو است.
  • تراکم موی متوسط تا زیاد با فر زیاد: این نوع بافت درصورتی‌که زیاد شستشو شود، امکان دارد کوتیکول مو صدمه ببیند. پس ترجیح بر آبکشی روزانه و استفاده بسیار کم از شامپو است.
  • موهای دارای فر بسیار زیاد: افراد دارای این نوع بافت مو بهتر است از شامپو زدن مکرر دوری کنند. استفاده از تونیک و روغن بر روی پوست سر روتین مناسبی است که می‌توان در این حالت برای رساندن رطوبت مناسب به مو بکار برد.
در نتیجه وقتی شما تعداد دفعات شستشوی سر را بالا می‌برید، روغن طبیعی مو در ریشه مانده و به انتهای مو نمی‌رسد.

روتین خواب برای مراقبت از موهای فر

خوابیدن به سمت پشت وزن زیادی را بر فولیکول‌های مو وارد می‌کند که نتیجه آن گره‌دار شدن و وز کردن موهای فر است. پس اگر موهای مجعد دارید، بهترین انتخاب برای شما خوابیدن به پهلو یا روی شکم است.

البته می‌توانید هنگام خواب سر خود را در یک کلاه یا روسری بپیچید تا فر موی شما محافظت شود. استفاده از ماسک مو، روغن یا نرم‌کننده‌های مناسب ترفند دیگری است که می‌تواند به حفظ فر مو و افزایش رطوبت در زمان خوابیدن کمک کند.

بیشتر بخوانید: مراقبت از موی بلند؛ 

نبایدهای مهم در مراقبت از موهای فر

هر چند در بخش‌های بالا به نکاتی در خصوص کارهایی که برای موهای فر و مجعد نباید انجام داد، اشاره شد، اما بهتر است خلاصه‌ای از نبایدهای مهم و اصلی را مرور کنیم. نکاتی که هر کدام ترفندهای ریز زیباتر شدن است، بنابراین در روتین روزانه خود از انجام موارد زیر دوری کنید:

  • استفاده از شوینده‌های حاوی سولفات، الکل، مواد شیمیایی قوی را فراموش کنید.
  • سعی کنید بیش از یک‌بار در هفته از شامپو استفاده نکنید. البته روتین شستشویی که در بخش‌های قبلی ارائه شد، راهنمایی مناسب برای شما بر حسب نوع و بافت مویتان است.
  • به نحوه خوابیدن خود در طول شب توجه کنید و در صورت امکان به پشت نخوابید.
  • از دستگاه‌های خشک کننده مو مثل سشوار و یا اتوی مو بیش از یک یا دو بار در ماه استفاده نکنید.
  • از آب داغ برای شستشوی موی خود در حمام استفاده نکنید.
  • موهای خود را به صورت مداوم با کش نبندید و کمتر حالت دم اسبی را بکار ببرید.
  • شانه‌های دندانه ریز، دشمن موهای مجعد و فر شما هستند، آن‌ها را برای شانه ‌کردن موی خود بکار نبرید.

برای زیباتر شدن باید صبور بود!

مراقبت از موهای فر و مجعد به نسبت موهای صاف کمی پر دردسرتر است، اما طبیعی است که برای زیباتر شدن باید کمی صبر و حوصله پیشه کرد. در این راه فقط کافی است با صبور بودن، رفتاری هوشمندانه و خواندن مطالب مفید، اطلاعات مناسبی را جمع‌آوری و سپس آن‌ها را اجرا کرد. البته در صورت لزوم مشورت با متخصصان هم نباید فراموش شود.

منبع +++

آیا استفاده از روغن‌های طبیعی برای موهای فر مناسب است؟

مرطوب نگاه داشتن موهای فر از دردسرهای همیشگی دارندگان این نوع مو است، زیرا روغنی که به‌صورت طبیعی در مو وجود دارد، به‌راحتی در طول ساقه مو حرکت نمی‌کند و در نتیجه ممکن است موی شما در طول روز فاقد رطوبت کافی باشد.برای این منظور استفاده از مقداری روغن طبیعی، کمک خوبی در تامین رطوبت موهایتان است.

خوابیدن با موهای فر باید چگونه باشد؟

خوابیدن به سمت پشت وزن زیادی را بر فولیکول‌های مو وارد می‌کند که نتیجه آن گره‌دار شدن و وز کردن موهای فر است. پس اگر موهای مجعد دارید، بهترین انتخاب برای شما خوابیدن به پهلو یا روی شکم است.البته می‌توانید هنگام خواب سر خود را در یک کلاه یا روسری بپیچید تا فر موی شما محافظت شود.

از چه شامپویی باید استفاده کنیم؟

باید به این نکته توجه کنید که موهای مجعد به‌طور طبیعی خشک هستند و بیشتر مستعد شکستن، بنابراین ضروری است شامپوهایی ملایم و بدون ترکیبات سولفات را بکار برید. سعی کنید انواعی از شامپو را انتخاب کنید که دارای روغن‌های گیاهی باشد. همان‌طور که گفته شد، استفاده از نرم‌کننده‌ها همراه شامپو نیز می‌تواند مکمل مناسبی برای مرطوب نگاه داشتن موهای شما باشد.

۲۳ بهمن ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی