مراقبت از موی بلند
۲۲ بهمن ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه zohre.kh

مراقبت از موی بلند؛ چطور موهای بلند و شاداب داشته باشیم

به این مطلب امتیاز دهید

هر نوع مدل مو مزایا و معایب خاص خود را دارد؛ مثلا حالت دادن به یک مدل موی کوتاه ممکن است سریع باشد، اما باید مرتباً به سالن مراجعه کنید. اما اگر موهای بلندی دارید، باید مطمئن شوید به روش صحیح از آن‌ها مراقبت می‌کنید و همچنین باید بدانید نسبت به مدل‌های موی کوتاه، موی بلند نیاز به مراقبت متفاوتی دارد. با این حال، بسیاری از مردم نحوه مراقبت از موی بلند را نمی‌دانند که این امر می‌تواند آسیب جدی و پایداری به موهای آن‌ها وارد کند. بنابراین اگر می‌خواهید مطمئن شوید سلامت موهای بلند خود را حفظ می‌کنید، حتما این مطلب را تا انتها بخوانید!

چگونه از موهای بلند مراقبت کنیم؟

برای اینکه موهای بلند خود را جذاب نگه دارید، باید نحوه مراقبت از موی بلند را بلد باشید. شما باید تارهای موی طویل خود را با اصلاح منظم و یک رژیم غذایی متعادل حفظ کنید.

با این حال، بسیاری از مردم نحوه مراقبت از موی بلند را نمی‌دانند که این امر می‌تواند آسیب جدی و پایداری به موهای آن‌ها وارد کند.

ابزارها و محصولاتی را انتخاب کنید که برای موهای شما مفید هستند و از آن‌ها محافظت می‌کنند و در عین حال از مواردی که منجر به آسیب و موخوره می‌شوند اجتناب کنید. اقدامات بیشتری را قبل از خواب انجام دهید تا از موهای خود در طول شب محافظت کنید. در ادامه به طور کامل به بررسی نحوه مراقبت از موی بلند می‌پردازیم:

قسمت اول: مراقبت از خود و موهایتان!

  • موهایتان را به طور منظم اصلاح کنید

اگرچه برخلاف باور عمومی، کوتاه کردن موها اغلب باعث رشد سریع‌تر آن‌ها نمی‌شود، اما کوتاه کردن منظم موها به حفظ طول آن‌ها کمک می‌کند. موهای خود را هر 6 تا 8 هفته یکبار کوتاه کنید تا از شر تارهای آسیب دیده و موخوره دار خلاص شوید. البته تنها لازم است هر بار تقریباً یک تا یک و نیم سانتی‌متر از موهای خود کوتاه کنید.

  • کمتر شامپو بزنید

شامپو زدن موها، روغن‌های طبیعی و مغذی پوست سر را از بین می‌برد. این روغن‌ها سلامت تارهای بلند شما را تضمین می‌کنند. اگر تصمیم به استفاده از شامپو دارید، از این محصول تنها 2 تا 3 بار در هفته استفاده کنید و همیشه موهای خود را بعد از آن حالت دهید. اگر می‌خواهید از شامپو اجتناب کنید، از نرم‌کننده‌هایی که قابلیت تمیز کنندگی دارند استفاده کنید.

  1. همیشه شامپو را مستقیماً روی پوست سر و نرم‌کننده را روی ساقه و انتهای موهای خود بمالید.
  2. اگر می‌خواهید موهای خود را شاداب کنید و چربی اضافی آن را در روزهایی که آن‌ها را نمی‌شویید از بین ببرید، از شامپوی خشک استفاده کنید.
  • موهای خود را با احتیاط خشک کنید

برای مراقبت از موی بلند، پس از دوش گرفتن، آب اضافی موهای خود را با یک حوله فشار داده و خارج کنید. موهای خیس را برس نزنید. در عوض، از یک شانه دندانه پهن برای باز کردن قفل‌های موجود روی موهای خود استفاده کنید. در صورت امکان، موهایتان را به جای سشوار با هوا خشک کنید.

  1. از مالش شدید موهای خود با حوله خودداری کنید، زیرا این امر منجر به موخوره و شکافتن انتهای موها می‌شود.
  2. برای خشک کردن موهای خود از حوله‌های میکروفایبر استفاده کنید که نسبت به حوله‌های معمولی سختی و آسیب کمتری دارند.
  • رژیم غذایی سالمی داشته باشید

رژیم غذایی بر سلامت موهای شما تأثیر می‌گذارد. برای حفظ درخشش و سلامت موی بلند خود، مقدار زیادی آب بنوشید و از رژیم غذایی غنی از ویتامین‌های A، B، C، D، E و K استفاده کنید.

  1. برای افزایش مصرف ویتامین‌های A، C، E و K، انبه، کلم پیچ، اسفناج، سیب زمینی شیرین، آووکادو و سیب را بیشتر مصرف کنید.
  2. برای افزایش مصرف ویتامین‌های B و D، محصولات حیوانی بیشتری بخورید. این‌ها شامل ماهی و محصولات لبنی می‌شوند.
  3. مکمل‌هایی مانند بیوتین، اسید فولیک و ویتامین E نیز می‌توانند به رشد موی سالم کمک کنند.
  • از مدل موهای سفت خودداری کنید

در حالی که دم اسبی، مدل‌های بافته‌ شده و گره‌های بالا، شیک و قابل ستایش هستند، اما کشش این مدل‌ها روی موهای شما می‌تواند باعث آسیب شود. بهترین و بهینه‌ترین مدل برای مو‌های بلند این است که موهای خود را به سمت پایین بیاورید. اگر ترجیح می‌دهید موی بلندتان را به سمت بالا و عقب بکشید، شینیون یا دم اسبی سبک‌تری را انتخاب کنید و موها را خیلی محکم نبندید.

  • از قرار دادن موهای خود در معرض اصطکاک جلوگیری کنید

هنگامی که موهای شما روی پارچه‌های خاصی ساییده می‌شوند، اصطکاک حاصل باعث شکاف انتهای آن‌ها می‌شود. بنابراین هنگامی که لباس یا پالتوهای از جنس خز، خز مصنوعی یا پشم می‌پوشید، موهای خود را به سمت بالا بکشید یا آن را به طرفین سوق دهید تا با لباستان برخورد نکنند.

قسمت دوم: انتخاب محصولات و ابزارهای مناسب

  • محصولات مغذی فرموله شده برای نوع موهای خود را انتخاب کنید

هنگام انتخاب محصولات، برچسب و لیست مواد تشکیل‌دهنده آن‌ها را به دقت بخوانید. همیشه محصولاتی را بخرید که برای نوع موی خاص شما فرموله شده‌اند. از محصولاتی که حاوی سدیم لوریل سولفات، سدیم لورت سولفات و ایزوپروپیل الکل هستند خودداری کنید. در عوض، به دنبال محصولاتی باشید که حاوی مواد طبیعی مانند روغن آووکادو، عسل و یا شیر نارگیل هستند.

  1. محصولات جدید را به طور تصادفی روی موهای خود آزمایش نکنید.
  2. اگر مطمئن نیستید چه محصولی را انتخاب کنید، با آرایشگر خود صحبت کنید. آن‌ها نیازهای موهای شما را ارزیابی خواهند کرد.
همیشه محصولاتی را بخرید که برای نوع موی خاص شما فرموله شده‌اند.

بیشتر بخوانید: مراقبت از موهای فر؛

  • ابزارهای حرارتی خود را با دقت انتخاب کنید

قرار دادن مرتب موهای بلند در معرض حرارت شدید به آن‌ها آسیب می‌رساند. در صورت امکان، روی ابزارهای حرارتی باکیفیت سرمایه‌گذاری کنید. هنگام خرید اتوی تخت یا اتوی فر، مدلی را انتخاب کنید که دمای آن حداقل به سه دسته‌ی «بالا»، «متوسط» یا «کم» بر حسب درجه نشانه‌گذاری شده باشد.

این ویژگی به شما امکان کنترل دما را می‌دهد. هنگام خرید سشوار، به دنبال محصولی با نازل توزیع‌کننده گرما باشید. این نازل حرارت را به طور یکنواخت در سراسر موهای شما پخش می‌کند. برای مراقبت از موی بلند، اگر از ابزار حرارتی برای حالت دادن به موهای خود استفاده می‌کنید، ابتدا یک اسپری محافظ حرارتی به موهای خود بزنید تا آسیب نبینند و از حداکثر دما استفاده نکنید.

  • یک برس مو با کیفیت بالا بخرید

وقتی موهای بلندی دارید، یک برس موی عالی سرمایه‌گذاری ارزشمند است. در ادامه همین مطلب به طور کامل به برس مناسب برای مراقبت از موی بلند خواهیم پرداخت.

  • استفاده از رنگ مو و محصولات مو را محدود کنید

رنگ مو به موهای شما آسیب می‌رساند و استفاده بیش از حد از محصولات شیمیایی باعث سنگینی مو می‌شود.

  1. بهتر است به سادگی از رنگ کردن موهای خود اجتناب کنید و به رنگ طبیعی موی خود افتخار کنید! اما اگر می‌خواهید موهای خود را رنگ کنید، آن‌ها را فقط زمانی رنگ کنید که کاملاً به آن نیاز دارند (مثل زمانی که دچار سفیدی مو شده‌اید).
  2. از مقدار کمی محصولات شیمیایی مو استفاده کنید تا موهای بلند خود را پر و درخشان نگه دارید. با گذشت زمان، محصولات مو روی پوست سر شما جمع می‌شوند.
  3. برای از بین بردن آنچه از محصولات مو روی پوست سر شما انباشته شده، موهای خود را با شامپوی شفاف‌کننده بشویید.

قسمت سوم: مراقبت از موی بلند در هنگام خواب

  • قبل از خواب موهای خود را برس بزنید

روال قبل از خواب شما باید شامل برس زدن موهایتان باشد. ابتدا گره‌های مو را که از انتها شروع می‌شوند و تا ریشه ادامه می‌یابند، باز کنید.

سپس با یک شانه دندانه‌دار یا یک برس موی طبیعی از میان قفل‌های موی خود عبور کرده و آن‌ها را از ریشه تا انتها باز کنید. این کار باعث باز شدن موهای قفل شده می‌شود و روغن‌های طبیعی پوست سرتان را در سراسر موهایتان پخش می‌کند.

ابتدا گره‌های مو را که از انتها شروع می‌شوند و تا ریشه ادامه می‌یابند، باز کنید.
  • از اسکرانچی در شب استفاده کنید

اگر دوست دارید موهایتان را در هنگام خواب ببندید، کش خود را با یک اسکرانچی عوض کنید. قبل از خواب، موهای خود را به صورت یک گره بچرخانید و موی بلند را با یک اسکرانچی محکم کنید.

  • روی یک روبالشی ابریشمی بخوابید

هنگامی که موهای شما با روبالشی نخی تماس پیدا می‌کنند، اصطکاک حاصله به موهای بلند شما آسیب می‌رساند. برای مراقبت از موی بلند و جلوگیری از موخوره، از روبالشی ابریشمی برای خوابیدن استفاده کنید. اگر توانایی خرید روبالشی ابریشمی ندارید، موهای خود را در روسری ابریشمی بپیچید.

  • استفاده از کلاه خواب را در نظر بگیرید

از موهای خود در شب با کلاه خواب محافظت کنید. کلاه خواب حرکت موهای شما را محدود می‌کند و بدین ترتیب در هنگام بیدار شدن از خواب، تارهای موی شما کمتر در هم تنیده شده و قفل می‌شوند!

به پوستت جون تازه بده

استفاده از برس مناسب موهای بلند

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، برای مراقبت از موی بلند نیاز به استفاده از یک برس مخصوص دارید. برس زدن موهای بلند آنقدرها هم که به نظر می‌رسد آسان نیست. برس زدن به صورت صحیح، امری کلیدی برای صاف، براق و سالم نگه داشتن موهای شماست.

بسیار مهم است از یک برس موی ساخته شده از مواد طبیعی و همچنین یک شانه چوبی با دندانه پهن استفاده کنید. این ابزارها گره‌گشایی از تارهای قفل شده را برای شما و موهایتان بسیار آسان‌تر می‌کنند. هنگام برس زدن موهای بلند همیشه باید ملایم باشید و از کشیدن برس روی سر خود اجتناب کنید و هر بار فقط یک قسمت از موهای خود را برس بزنید. همچنین هیچ‌گاه سعی نکنید با اعمال فشار به برس، گره‌های موی خود را باز کنید.

به عنوان مثال، برس کشیدن از ریشه تا وسط تارهای مو به باز کردن گره‌های ایجاد شده در طول موهای شما کمک می‌کند. این کار می‌تواند گره‌ها را به قسمت پایینی موهایتان بلغزاند، جایی که برس زدن موهای آن راحت‌تر انجام می‌شود. پس از اتمام کار با نیمه بالایی مو، می‌توانید از وسط تا انتهای موی خود را برس بزنید.

در این مرحله، با باز کردن گره‌هایی که از نیمه بالایی موهایتان به سمت پایین حرکت کرده بودند، برس زدن شما می‌تواند بدون آنکه باعث آسیب و کنده شدن موهایتان شود، اثربخشی بیشتری داشته باشد.

بسیار مهم است از یک برس موی ساخته شده از مواد طبیعی و همچنین یک شانه چوبی با دندانه پهن استفاده کنید.

استفاده درست از کش مو

به طور کلی برای مراقبت از موی بلند باید از سفت بستن بیش از حد موهایتان جلوگیری کنید. سفت بستن بیش از حد موها با کش مو می‌تواند آن‌ها را از ریشه کنده و باعث ریزش مو شود. این کار می‌تواند به شکستگی تارهای مو کمک کند و آن‌ها را نازک‌تر نشان دهد.

کش‌های مو اگر خیلی سفت بسته شوند یا اگر به طور مداوم موهای خود را در یک موقعیت ثابت با کش مو ببندیم، می‌توانند باعث آسیب شوند. اما به غیر از این، شما باید بهترین نوع کش مو را برای مراقبت از موی بلند خود انتخاب کنید. البته تعیین بهترین کش مو برای موهای شما در نهایت یک انتخاب شخصی است.

با این حال، مواردی وجود دارد که باید هنگام خرید کش مو به خاطر بسپارید. به طور کلی کش‌های موی پلاستیکی، ابریشمی و گیاهی (ارگانیک) در بازار موجود هستند. ابریشم با توجه به این‌که کمترین اصطکاک را در مو ایجاد می‌کند، نسبت به سایر جنس‌ها مزیتی نسبی دارد.

در عوض، کش‌های ارگانیک معمولا نرم‌تر هستند و با موهای ما ملایم‌تر رفتار می‌کنند و بدین ترتیب به مو اجازه تنفس می‌دهند و از سردرد جلوگیری می‌کنند.

راهکارهای مفید برای مراقبت از موهای بلند

برای مراقبت از موی بلند به غیر از تمامی نکاتی که تاکنون گفتیم، راهکارهای مفید دیگری نیز وجود دارد. مثلا ماساژ سر یکی از راهکارهای مفید برای مراقبت از موی بلند است. ماساژ دادن کامل پوست سر به طور منظم یک نوع روش مراقبت از بدن است که جریان خون را به فولیکول‌ها برای رساندن مواد مغذی لازم برای رشد موی سالم تحریک می‌کند.

برای رشد موهای بلند، باید مراقبت از آن را از ریشه شروع کنید. ما استفاده از یک برس ماساژ پوست سر را برای کمک به رهاسازی پوست مرده و تحریک جریان خون برای رساندن مواد مغذی بیشتر به ریشه‌های موی شما توصیه می‌کنیم.

ماساژ دادن کامل پوست سر به طور منظم یک نوع روش مراقبت از بدن است که جریان خون را به فولیکول‌ها برای رساندن مواد مغذی لازم برای رشد موی سالم تحریک می‌کند.

بیشتر بخوانید: مراقبت از موهای رنگ شده؛

کمبود مواد مغذی هم می‌تواند رشد و حالت مو را به خطر بیندازد. طیف وسیعی از غذاهای سالم، از جمله پروتئین بدون چربی را برای مراقبت از موی بلند خود مصرف کنید، زیرا مو عمدتاً از کراتین تشکیل شده است. کراتین شکل سخت شده‌ای از همان پروتئینی است که پوست شما را می‌سازد.

کمبود پروتئین می‌تواند منجر به نازک شدن موها شود. به طور کلی، انتخاب غذاهای کامل و کم فرآوری شده و نوشیدن آب فراوان به دلایل زیادی از وضعیت مو و پوست شما حمایت می‌کند.

به پایان مطلب بررسی نحوه مراقبت از موی بلند می‌رسیم. نگهداری از موهای بلند آسان نیست و شما باید مطمئن شوید از محصولات مناسب برای نوع موهای خود استفاده می‌کنید و همچنین، از یک روال مراقبت از موی صحیح پیروی می‌کنید. ماساژ موهایتان یک بار در هفته برای افزایش جریان خون و حفظ موهای بلند و سالم توصیه می‌شود.

از درمان شیمیایی موهای خود و هر محصولی که ممکن است گرما ایجاد کند، خودداری کنید. مصرف غذاهای غنی از ویتامین‌های B، D و آهن باعث می‌شود موهای شما به طور یکنواخت و سالم رشد کنند. در مجموع با رعایت یک سری بایدها و نبایدهایی که در این مطلب به طور کامل به آن‌ها اشاره کردیم، می‌توانید مراقبت از موی بلند را برای خود آسان‌تر نمایید!

منبع ++++++

چرا بستن کش مو مهم است؟

کش‌های مو اگر خیلی سفت بسته شوند یا اگر به طور مداوم موهای خود را در یک موقعیت ثابت با کش مو ببندیم، می‌توانند باعث آسیب شوند. اما به غیر از این، شما باید بهترین نوع کش مو را برای مراقبت از موی بلند خود انتخاب کنید. البته تعیین بهترین کش مو برای موهای شما در نهایت یک انتخاب شخصی است.

از چه برسی برای شانه کردن مو باید استفاده کرد؟

بسیار مهم است از یک برس موی ساخته شده از مواد طبیعی و همچنین یک شانه چوبی با دندانه پهن استفاده کنید. این ابزارها گره‌گشایی از تارهای قفل شده را برای شما و موهایتان بسیار آسان‌تر می‌کنند. هنگام برس زدن موهای بلند همیشه باید ملایم باشید و از کشیدن برس روی سر خود اجتناب کنید و هر بار فقط یک قسمت از موهای خود را برس بزنید. همچنین هیچ‌گاه سعی نکنید با اعمال فشار به برس، گره‌های موی خود را باز کنید.

در هنگام خرید سشوار باید به چه چیزی دقت کرد؟

این ویژگی به شما امکان کنترل دما را می‌دهد. هنگام خرید سشوار، به دنبال محصولی با نازل توزیع‌کننده گرما باشید. این نازل حرارت را به طور یکنواخت در سراسر موهای شما پخش می‌کند. برای مراقبت از موی بلند، اگر از ابزار حرارتی برای حالت دادن به موهای خود استفاده می‌کنید، ابتدا یک اسپری محافظ حرارتی به موهای خود بزنید تا آسیب نبینند و از حداکثر دما استفاده نکنید.

۲۲ بهمن ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی