میلیا
۱۹ دی ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

میلیا چیست؟ علائم، دلایل، روش پیشگیری و درمان خانگی

به این مطلب امتیاز دهید

میلیا (کلمه‌ی جمع میلیوم) معمولا روی پوست افراد در هر سنی یافت می‌شود. آن‌ها زمانی تشکیل می‌شوند که کراتین زیر لایه بیرونی پوست به‌دام افتاده و یک کیست کوچک را تشکیل می‌دهد. یک میلیوم منفرد (مفرد میلیا) در پایه فولیکول مو یا غده عرق تشکیل می‌شود. میلیا را می‌توان به‌ دو دسته اولیه و ثانویه طبقه‌بندی کرد. میلیای اولیه مستقیماً از کراتین به‌دام افتاده تشکیل می‌شود و معمولاً در صورت نوزادان و بزرگسالان یافت می‌شود. میلیای ثانویه نیز کیست‌های کوچکی شبیه به ‌میلیای اولیه هستند، اما این کیست‌ها پس از اینکه عاملی مانند آسیب‌دیدگی، سوختگی یا تاول روی پوست مجاری منتهی به‌سطح پوست را مسدود می‌کند، ایجاد می‌شوند. در این مطلب قصد داریم تا هر آنچه لازم است درباره میلیا و راه‌های درمان آن بدانید را خدمتتان بیان کنیم. با ما همراه باشید.

میلیا چیست؟

میلیا (لکه‌های شیری) کیست‌های کوچک و سفید (یا زرد) و گنبدی شکل روی پوست شما هستند. این کیست‌ها در واقع پاکت‌های پر شده از کراتین زیر سطح پوست شما هستند. آن‌ها معمولاً خارش یا درد ندارند، اما ممکن است برای برخی افراد ناراحتی ایجاد کنند.

یک میلیوم منفرد (مفرد میلیا) در پایه فولیکول مو یا غده عرق تشکیل می‌شود.

ملحفه یا لباس‌های زبر ممکن است باعث تحریک و قرمز شدن میلیا شوند. رایج‌ترین مکان برای پیدا کردن میلیا روی صورت شماست، با این حال، آن‌ها را می‌توان در سایر قسمت‌های بدن مانند تنه یا اندام تناسلی نیز یافت.

میلیا بی‌ضرر هستند و فقط ظاهر شما را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند. البته بسیار محتمل است که برجستگی‌های سفید روی صورت خود را با جوش‌های سر سفید که نوعی آکنه هستند اشتباه بگیرید، اما میلیا نوعی آکنه نیست.

به پوستت جون تازه بده

انواع میلیا

به‌طور کلی میلیا را بر اساس سن فردی که کیست‌ها در او ایجاد می‌شوند یا آنچه باعث ایجاد کیست‌ها می‌شود، طبقه‌بندی می‌کنند. سپس این انواع مختلف را نیز در دسته‌های اولیه یا ثانویه قرار می‌دهند.

  • میلیای اولیه مستقیماً از کراتین به‌دام افتاده در پوست تشکیل می‌شوند. این کیست‌ها معمولا در صورت نوزادان یا بزرگسالان دیده می‌شوند.
  • میلیای ثانویه شبیه به‌اولیه هستند، اما پس از مسدود شدن مجاری منتهی به‌سطح پوست، مانند پس از آسیب‌دیدگی، سوختگی یا تاول ایجاد می‌شوند.
به‌طور کلی میلیا را بر اساس سن فردی که کیست‌ها در او ایجاد می‌شوند یا آنچه باعث ایجاد کیست‌ها می‌شود، طبقه‌بندی می‌کنند.

میلیا نوزاد

میلیای نوزادان یک نوع میلیای اولیه محسوب می‌شود. این بیماری در نوزادان ایجاد می‌شود در عرض چند هفته از بین می‌رود. کیست‌های میلیا معمولا در صورت، پوست سر و بالاتنه‌ی نوزاد دیده می‌شوند. گفته می‌شود این نوع میلیا در 40 درصد از نوزادان تازه متولد شده رخ می‌دهد.

میلیای اولیه در کودکان و بزرگسالان

این کیست‌ها را می‌توان اطراف پلک‌ها، پیشانی و روی اندام تناسلی یافت. میلیای اولیه می‌تواند عرض چند هفته ناپدید شود، اما ممکن است چند ماه روی پوست بماند.

میلیای نوجوان

برخی اختلالات ژنتیکی نادر که روی پوست تأثیر می‌گذارند، می‌توانند منجر به‌ایجاد میلیای نوجوانان شوند. این اختلالات می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

  • سندرم کارسینوم سلول بازال نووید: با نام مخفف NBCCS شناخته می‌شود، می‌تواند منجر به‌کارسینوم سلول بازال (BCC) شود.
  • Pachyonychia congenita: این وضعیت ممکن است باعث ضخیم شدن یا ایجاد شکل غیر طبیعی در ناخن‌ها شود.
  • سندرم گاردنر: این اختلال ژنتیکی نادر ممکن است در گذر زمان منجر به‌ایجاد سرطان روده بزرگ شود.
  • سندرم Bazex-Dupre-Christol: این سندرم روی رشد مو و توانایی عرق کردن انسان تأثیر می‌گذارد.

میلیا اِن پلاک

این بیماری معمولاً با اختلالات پوستیِ ژنتیکی یا خودایمنی مانند لوپوس دیسکوئید یا لیکن پلان همراه است. این میلیا می‌تواند بر پلک‌ها، گوش‌ها، گونه‌ها یا فک تأثیر بگذارد. کیست‌های ان پلاک می‌توانند چندین سانتی‌متر قطر داشته باشند. این بیماری عمدتاً در زنان میانسال دیده می‌شود، اما می‌تواند در افراد با هر سن و جنسی رخ دهد.

میلیا فوران چندگانه

این نوع میلیا می‌تواند روی صورت، بازوها و بالاتنه ظاهر شود و معمولا بسیار خارش‌دار است. بازه زمانی ظهور این کیست‌ها از چند هفته تا چند ماه متغیر است.

میلیای تروماتیک

این کیست‌ها در ناحیه‌ای از پوست که در آن آسیب (به‌عنوان مثال: سوختگی و بثورات شدید) رخ داده است ظاهر می‌شوند. این کیست‌ها اگر تحریک شوند، حاشیه‌های قرمز مرکز سفیدی خواهند داشت.

میلیای مرتبط با داروها یا محصولات آرایشی بهداشتی

استفاده از کرم‌های استروئیدی می‌تواند منجر به‌ ایجاد میلیا روی پوست شود. با این حال این عارضه نادر است. برخی از مواد تشکیل‌دهنده‌ی موجود در محصولات مراقبت از پوست و آرایشی نیز می‌توانند در برخی افراد باعث ایجاد میلیا شوند. اگر پوست شما مستعد میلیا است، از مواد زیر اجتناب کنید:

  • پارافین
  • نفت
  • مواد پتروشیمی

به‌طور کلی روغن‌های معدنی ممکن است باعث ایجاد میلیا شوند. لانولین نیز ممکن است تشکیل میلیا را افزایش دهد.

برخی از مواد تشکیل‌دهنده‌ی موجود در محصولات مراقبت از پوست و آرایشی نیز می‌توانند در برخی افراد باعث ایجاد میلیا شوند.

بیشتر بخوانید: ماسک زیر چشم؛

علت بروز میلیا

به‌طور کلی بدن شما سلول‌های مرده‌ی پوست را می‌ریزد تا راه را برای رشد سلول‌های جدید تازه باز کند. اما میلیا زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های مرده پوست از بین نمی‌روند و در عوض، آن‌ها در زیر پوست جدید گیر می‌کنند و سپس سفت شده و یک میلیوم را تشکیل می‌دهند. میلیا همچنین ممکن است به‌دلیل موارد زیر رخ دهد:

  • آسیب پوستی ناشی از چیزی مانند راش، جراحت یا قرار گرفتن در معرض نور خورشید
  • استفاده طولانی مدت از داروهای استروئیدی
  • ژنتیک
  • یک بیماری خودایمنی

نوزادان بیشتر به ‌میلیا مبتلا می‌شوند، زیرا از آنجایی که پوست آن‌ها هنوز در حال یادگیری نحوه جایگزینی سلول‌های خود است، گاهی اوقات در از بین بردن سلول‌های مرده دچار اشکال می‌شود و بدین‌ترتیب آکنه‌های میلیای نوزادی در آن‌ها ایجاد می‌شود. شما همچنین در معرض خطر بیشتری برای ایجاد میلیا روی پوستتان هستید، اگر:

  • از روتین مراقبت پوست مناسب پیروی نکنید
  • از لوازم آرایشی یا بهداشتی استفاده کنید که منافذ پوست شما را می‌بندند
  • به‌اندازه کافی نخوابید
  • بیماری‌های پوستی مانند شوره سر، روزاسه یا اگزما داشته باشید

پیشگیری از میلیا

اگرچه نمی‌توان به‌طور کامل از میلیا جلوگیری کرد، اما برای بزرگسالان، مراقبت خوب از پوست می‌تواند به‌جلوگیری از میلیا و سایر بیماری‌های پوستی کمک کند.

  1. همیشه از کرم ضدآفتاب و مرطوب‌کننده استفاده کنید: میلیا زمانی اتفاق می‌افتد که شما بیش از حد در معرض نور خورشید قرار بگیرید. بدین‌ترتیب پوست شما چرمی و سفت می‌شود و ریزش سلول‌های مرده را سخت‌تر می‌کند. کرم ضدآفتاب و مرطوب‌کننده پوست شما را نرم و منعطف نگه می‌دارند تا بتواند سلول‌های خود را به‌طور مطلوب جایگزین کند. از ضدآفتاب استفاده کنید، حتی در زمستان و حتی زمانی که برای مدت طولانی در داخل خانه و نزدیک به‌پنجره هستید.
  2. از مصرف کرم‌ها یا پمادهای غلیظ خودداری کنید: این محصولات می‌توانند پوست شما را تحریک کرده و منافذ آن را مسدود کنند و بدین‌ترتیب از لایه‌برداری طبیعی پوست جلوگیری کنند.
  3. صورت خود را تمیز نگه دارید: کثیفی و عرق جمع شده روی پوست منافذ آن را می‌بندند. این امر می‌تواند منجر به‌آکنه و مشکلات پوستی دیگری مثل میلیا شود. از بین بردن کثیفی روزانه از روی صورت به‌پوست شما اجازه می‌دهد خود را لایه‌برداری کند. بنابراین صورت خود را تمیز نگه دارید تا به‌پوست شما برای از بین بردن سلول‌های مرده کمک کند.
  4. محافظت از پوست را از سنین پایین شروع کنید: اگر شما و فرزندتان مستعد بروز جوش‌های میلیا هستید، اهمیت محافظت از پوست را از کودکی به‌او آموزش دهید. سپس با افزایش سن، به‌او نشان دهید چگونه از خود در برابر اشعه‌های خورشید محافظت کند. آموزش‌هایی مثل نحوه استفاده از کرم ضدآفتاب و پوشیدن کلاه و سایر لباس‌های محافظ باعث می‌شوند تا پوست فرزند دلبند شما در آینده کمتر در معرض بیماری‌های پوستی قرار بگیرد.
اگرچه نمی‌توان به‌طور کامل از میلیا جلوگیری کرد، اما برای بزرگسالان، مراقبت خوب از پوست می‌تواند به‌جلوگیری از میلیا و سایر بیماری‌های پوستی کمک کند.

درمان میلیا

هیچ دلیلی از نظر پزشکی برای برداشتن میلیا وجود ندارد و این جوش‌ها برای بدن بی‌خطر هستند. با این حال اگر نگران ظاهر خود هستید، خوب است بدانید میلیا را می‌توان از روی پوست حذف کرد.

توجه داشته باشید این پیشنهادات فقط برای بزرگسالان است و میلیاهای نوزادی نیازی به‌درمان ندارند. آن‌ها معمولاً طی چند هفته خود به‌خود از بین می‌روند. همچنین، محصولاتی که برای درمان پوست بزرگسالان طراحی شده‌اند می‌توانند برای پوست نوزاد مضر باشند.

استخراج دستی

موثرترین درمان برای میلیا، استخراج دستی است که توسط یک متخصص انجام می‌شود. این روش که گاهی اوقات به‌نام deroofing شناخته می‌شود، معمولا توسط متخصص پوست انجام شده و نتایج فوری دارد. آن‌ها با یک تیغه جراحی کوچک به‌نام لانست یک سوراخ کوچک در سطح پوست ایجاد می‌کنند.

سپس مواد درون میلیا به‌آرامی با انگشتان پزشک یا ابزاری به‌نام استخراج‌کننده کومدون از درون پوست خارج می‌شوند. deroofing ممکن است یک روش دردناک به‌نظر برسد، اما واقعا این‌طور نیست. این روش نیازی به‌بیهوشی یا حتی بی‌حسی موضعی ندارد و در بدترین حالت، شما فقط کمی احساس سوزش می‌کنید. در برخی موارد، استخراج میلیا ممکن است توسط یک متخصص زیبایی انجام شود.

محصولات لایه‌بردار OTC

اگر فقط چند جوش و برآمدگی کوچک در ناحیه‌ی بزرگی از پوست خود دارید، می‌توانید ابتدا یک محصول بدون نسخه (OTC) را امتحان کنید.

گزینه‌های پیش روی شما عبارتند از:

  • محصولات حاوی اسید سالیسیلیک
  • محصولات حاوی اسید گلیکولیک
  • دیفرین (آداپالن)، یک ماده برای درمان آکنه

این محصولات به‌لایه‌برداری پوست یا حذف سلول‌های مرده‌ی پوست از سطح آن کمک می‌کنند. با این حال، باید از آن‌ها برای مدت طولانی استفاده کنید، زیرا میلیا سرسخت است و ممکن است ماه‌ها طول بکشد تا شاهد بهبودی آن باشیم.

اگر میلیای شما شدید است و اگر حین استفاده از درمان‌های OTC از بین نرفته‌اند، یا اگر کیست‌های شما در نقطه‌ای هستند که اعمال محصولات OTC در آن نواحی برای شما دشوار است (مانند روی پلک)، به‌متخصص پوست مراجعه کنید.

رتینوئید‌های موضعی

اگر مستعد ابتلا به‌میلیا هستید و یا به‌میلیای شدیدی دچار شده‌اید، متخصص پوست ممکن است برای شما یک رتینوئید موضعی تجویز کند. رتینوئیدهای موضعی برای لایه‌برداری از پوست موثرتر از محصولات OTC هستند. رتینوئیدهای موضعی به‌شل شدن پلاگین کراتین موجود در میلیا کمک می‌کنند و بدین‌ترتیب می‌توانند آن‌ها را به‌سطح پوست برده و خارج کنند.

سرما درمانی

نیتروژن مایع میلیا را منجمد می‌کند و متداول‌ترین روش حذف این کیست‌ها است.

ریشه کنی با لیزر (Laser ablation)

در این روش، یک لیزر کوچک روی نواحی آسیب‌دیده متمرکز می‌شود تا کیست‌ها را از بین ببرد.

در این روش، یک لیزر کوچک روی نواحی آسیب‌دیده متمرکز می‌شود تا کیست‌ها را از بین ببرد.

دیاترمی

گرمای شدید کیست‌های میلیا را از بین می‌برد.

درمان خانگی میلیا

در بیشتر موارد، میلیا به‌خودی خود ظرف چند ماه ناپدید می‌شود. با این حال برخی از درمان‌های خانگی نیز ممکن است به‌ خلاص شدن از شر میلیا کمک کنند، مثلا:

  • هر روز ناحیه آسیب‌دیده از میلیا را تمیز کنید. برای جلوگیری از تحریک پوست از صابون ملایم استفاده کنید. صابون‌های مخصوص پوست‌های حساس را می‌توان به‌سادگی از داروخانه‌ها خریداری کرد.
  • بخار آب منافذ پوست را باز می‌کند. این کار را می‌توان با نشستن در حمام و دوش آب گرم انجام داد.
  • به‌طور مرتب ناحیه مورد نظر را لایه‌برداری کنید. با این حال، از لایه‌برداری بیش از حد خودداری کنید، زیرا لایه‌برداری روزانه می‌تواند پوست را تحریک کند.
  • از کرم ضدآفتاب استفاده کنید. کرم‌های ضدآفتاب با محافظت بالا ممکن است خیلی مفید باشند. خرید ضدآفتاب فاکتور 50 در داروخانه‌ها و به‌صورت آنلاین موجود است.

برخی تحقیقات نشان می‌دهند عصاره‌های گل رز، دارچین و عسل دارای خواص ضد باکتریایی هستند و می‌توانند برخی از مشکلات پوستی را برطرف کنند. با این حال هیچ تحقیقی در مورد اثربخشی آن‌ها روی میلیا انجام نشده است. از کندن میلیا خودداری کنید. این کار اگرچه ممکن است وسوسه‌انگیز باشد، اما خطر عفونت را افزایش می‌دهد و می‌تواند منجر به‌زخمی شدن پوست شود.

برخی تحقیقات نشان می‌دهند عصاره‌های گل رز، دارچین و عسل دارای خواص ضد باکتریایی هستند و می‌توانند برخی از مشکلات پوستی را برطرف کنند.

بیشتر بخوانید: غده زیر چشم

همانطور که گفتیم، به‌طور کلی لازم نیست نگران برآمدگی‌های سفید کوچکی باشید که روی پوست شما یا نوزادتان ایجاد می‌شوند. این کیست‌ها عادی هستند. میلیا یک بیماری بی‌ضرر است که به‌طور موقت ظاهر و بافت پوست شما را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

این عارضه نیازی به‌درمان ندارد و معمولاً پس از چند هفته خود به‌خود از بین می‌رود. با این حال اگر نگران ظاهر خود هستید، می‌توانید با استفاده از روش‌هایی که در این مطلب گفتیم علاوه بر کاهش احتمال ابتلا به‌این ضایعه، دوره درمان آن را کوتاه‌تر کنید. ولی اگر پوست شما یا نوزادتان بعد از چند هفته از میلیا پاک نشد، با یک پزشک متخصص پوست صحبت کنید.

منبع ++++++

میلیا چیست؟

میلیا (لکه‌های شیری) کیست‌های کوچک و سفید (یا زرد) و گنبدی شکل روی پوست شما هستند. این کیست‌ها در واقع پاکت‌های پر شده از کراتین زیر سطح پوست شما هستند. آن‌ها معمولاً خارش یا درد ندارند، اما ممکن است برای برخی افراد ناراحتی ایجاد کنند.

آیا رتینوئید‌های موضعی برای میلیا مناسب است؟

اگر مستعد ابتلا به‌میلیا هستید و یا به‌میلیای شدیدی دچار شده‌اید، متخصص پوست ممکن است برای شما یک رتینوئید موضعی تجویز کند. رتینوئیدهای موضعی برای لایه‌برداری از پوست موثرتر از محصولات OTC هستند. رتینوئیدهای موضعی به‌شل شدن پلاگین کراتین موجود در میلیا کمک می‌کنند و بدین‌ترتیب می‌توانند آن‌ها را به‌سطح پوست برده و خارج کنند.

درمان خانگی میلیا چیست؟

برخی تحقیقات نشان می‌دهند عصاره‌های گل رز، دارچین و عسل دارای خواص ضد باکتریایی هستند و می‌توانند برخی از مشکلات پوستی را برطرف کنند. با این حال هیچ تحقیقی در مورد اثربخشی آن‌ها روی میلیا انجام نشده است. از کندن میلیا خودداری کنید. این کار اگرچه ممکن است وسوسه‌انگیز باشد، اما خطر عفونت را افزایش می‌دهد و می‌تواند منجر به‌زخمی شدن پوست شود.

۱۹ دی ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه
اشتراک گذاری

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی