ریزش مو از استرس
۱۴ آذر ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه zohre.kh

ریزش مو از استرس؛ علائم، دلایل و درمان سریع

1/5 - (1 امتیاز)

ریزش مو برای هیچ‌کس خوشایند نیست؛ چرا که موها از اصلی‌ترین عوامل زیبایی و جذابیت چهره به شمار می‌آیند و ریزش آن‌ها می‌تواند این زیبایی را به‌طور کامل تحت تاثیر قرار دهد. یکی از عمده‌ترین علل ریزش مو، افزایش سن و بهم ریختن چرخه‌های بیولوژیکی طبیعی بدن است؛ اما ممکن است شما پیش از پا به سن گذشتن و حتی در سنین جوانی ریزش مو را تجربه کنید. جالب است بدانید علت عمده این شکل از ریزش مو استرس است. استرس روانی و فیزیکی می‌تواند شما را از چرخه متعادل و همیشگی‌ بدنتان خارج کند و همین خارج شدن از وضعیت تعادل ریزش موهای‌تان را به همراه خواهد داشت. اما نگران نباشید! امروزه روش‌های درمانی مختلفی برای ریزش مو از استرس وجود دارد که شما می‌توانید با مراجعه به پزشک متخصص این مشکل را رفع کنید. با ما همراه باشید تا اطلاعات لازم در ارتباط با این شکل از ریزش مو را به شما بدهیم.

رابطه بین استرس و ریزش مو

به عقیده‌ی بسیاری از متخصصان و محققان، ریزش مو از استرس به نوع فشار روانی که به شما منتقل می‌شود، بستگی دارد. مثلا اگر شما به علت اشتباه پیچیدن در یک خیابان فرعی و دیر رسیدن به سر قرارتان دچار استرس شوید، منطقا منجر به ریزش مو نخواهد شد.

استرس روانی و فیزیکی می‌تواند شما را از چرخه متعادل و همیشگی‌ بدنتان خارج کند و همین خارج شدن از وضعیت تعادل ریزش موهای‌تان را به همراه خواهد داشت.

این اضطراب‌های روزمره بسیار طبیعی هستند و دوز آن‌ها به اندازه‌ای نیست که بتواند مشکلات جسمی برایتان به وجود بیاورد. البته که ممکن است چرخه خواب صحیح شما را برهم زنند و سطح هورمون‌ها را با نوسان همراه کنند؛ این وضعیت اگر طولانی‌مدت و ادامه‌دار شود، احتمال ریزش موهایتان وجود خواهد داشت.

در این بین بسیاری از پزشکان هستند که عقیده دارند هیچ رابطه مستقیم و غیرمستقیمی بین استرس و ریزش موها وجود ندارد. این نظریه هم قابل تامل است و می‌توان به آن توجه کرد. هرچند نظریه ارتباط مستقیم بین استرس و ریزش موها منطقی‌تر است و حتما شما به‌صورت عینی هم این فرایند را مشاهده کرده‌اید.

به‌طور میانگین هر کسی روی سرش حدود ۱۲۰۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰۰ تار مو دارد. منطقا و طبق نظریات بیولوژیکی، نزدیک به ۹۰ درصد موهای شما همیشه در فاز رشد قرار دارند و در هر ماه حدود ۱.۵ سانت رشد می‌کنند. این فاز تقریبا ۲۴ تا ۳۶ ماه طول می‌کشد و پس از این فاز، موها وارد فاز استراحت می‌شوند.

فاز استراحت نهایتا ۴ ماه زمان خواهد برد. پس از این تایم، موها وارد فاز ریزش شده و موهای جدید جایگزین آن‌ها می‌شوند. در این بین از دست دادن حدود ۱۰۰ تار مو در طول روز کاملا طبیعی است؛ به‌طوری که اصلا متوجه ریزش این موها نخواهید شد و حجم و تراکم موهایتان هم تغییری نخواهد کرد. استرس بیش از اندازه باعث می‌شود حجم زیادی از موهای شما زودتر از زمان عادی وارد فاز استراحت شوند و نهایتا تا ۴ ماه بعد همه‌ی آن‌ها بریزند.

متخصصان عقیده دارند ریزش مو یک واکنش طبیعی و بیولوژیک به استرس و فشاری است که ممکن است به علت رژیم غذایی بد، وضعیت سلامت، تغییرات هورمونی و… اتفاق بیفتد. البته نگران نباشید! ریزش مو از استرس و چنین تغییرات فیزیولوژیکی کاملا موقتی است و اگر عامل اصلی آن را بیابید و درمان کنید، فرایند ریزش هم متوقف می‌شود.

به پوستت جون تازه بده

چه عواملی موها را وارد فاز ریزش می‌کنند؟

عوامل مختلفی وجود دارند که باعث ریزش موها می‌شوند. در حقیقت این عوامل با وارد کردن استرس بیولوژیکی به بدن شما موهایتان را از چرخه اصلی و طبیعی خود خارج می‌کنند و تعادل فیزیولوژیکی شما را بر هم می‌زنند. نتیجه برهم خوردن این تعادل، ریزش مو خواهد بود. این عوامل استرس‌زا عبارت‌اند از:

  • عمل جراحی بسیار سنگین
  • عفونت‌های شدید داخلی
  • بیماری‌های سنگین و طاقت‌فرسا
  • رژیم غذایی غیر اصولی برای کاهش وزن
  • کاهش سطح استروژن بدن بعد از زایمان

ریزش مو از استرس؛ علل و انواع

حال که متوجه شدید ریزش مو از استرس فرایند فیزیولوژیکی است و ممکن است به دلایل مختلف خود را نشان دهد، وقت آن رسیده انواع ریزش مو را بشناسید. این اتفاق به شما کمک خواهد کرد در فرایند درمان خود همراه پزشکتان صبورانه داروهایتان را مصرف کنید و انتظارات غیرمنطقی نداشته باشید.

به‌طور کلی سه نوع ریزش مو از استرس وجود دارد. این سه نوع ریزش عبارت‌اند از تلوژن افلوویوم، آلوپسی آره‌آتا و تریکوتیلومانیا.

همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره کردیم، ریزش مو به دلیل استرس و بهم ریختن چرخه طبیعی بدن یک اتفاق کاملا موقتی‌ است و شما با ریشه‌یابی می‌توانید چرخه را متوقف کرده و دوباره موهای از دست رفته خود را به دست آورید. در ادامه راجع به هر یک از انواع ریزش مو توضیحاتی را به شما خواهیم داد.

بیشتر بخوانید: 7 ماسک مو ضد ریزش خانگی

این اتفاق به شما کمک خواهد کرد در فرایند درمان خود همراه پزشکتان صبورانه داروهایتان را مصرف کنید و انتظارات غیرمنطقی نداشته باشید.

انواع ریزش مو از استرس؛ تلوژن افلوویوم

در رابطه با تعداد حدودی تارهای مو روی سرتان و چرخه‌ای که برای رشد و استراحت طی می‌کند، مفصل صحبت کردیم. همان‌طور که دیدید، شما به شکل طبیعی بیش از صدهزار تار مو روی سرتان دارید که همه‌شان دائما رشد نمی‌کنند و تنها ۹۰ درصد از آن‌ها در فاز رشد قرار دارند.

به این مرحله اصطلاحا آناژن می‌گویند. در مقابل فاز استراحتی که موها در آن قرار می‌گیرند، فاز تلوژن نام دارد. در این فاز چرخه رشد موها متوقف شده و پیش از ریزش کامل چند ماهی روی سرتان باقی می‌مانند.

رایج‌ترین شکل از ریزش موی ناشی از استرس، تلوژن افلوویوم نام دارد. افرادی که به این نوع از ریزش مبتلا می‌شوند، در حقیقت حجم بسیار بیشتری از موهایشان در یک چرخه رشد مود از فاز آناژن به فاز تلوژن انتقال پیدا می‌کنند.

نتیجه این اتفاق هم کاملا مشخص است؛ این افراد بیش از حد معمول موهایشان را از دست می‌دهند و در واقع وارد چرخه ریزش مو ناشی از استرس می‌شوند. همان‌طور که گفتیم، میزان طبیعی ریزش روزانه مو حدود ۱۰۰ تار مو است و این در حالی است که این افراد ممکن است در طول روز بیش از ۲۵۰ تار مو از دست بدهند.

تحقیقات متفاوتی نشان می‌دهد وارد شدن استرس‌ به بدن افراد باعث کوتاه شدن فاز آناژن و طولانی‌تر شدن فاز تلوژن می‌شود و به همین علت است که استرس را یکی از اصلی‌ترین محرک‌های ریزش مو می‌دانند. توجه داشته باشید ریزش موی تلوژن افلوویوم می‌تواند تا چند ماه هم طول بکشد.

انواع ریزش مو از استرس؛ آلوپسی آره‌آتا

آلوپسی آره‌آتا یکی از انواع ریزش مو است که در اثر استرس و فشارهای این‌چنینی ایجاد می‌شود. متخصصان عقیده دارند این نوع از آلوپسی به سیستم ایمنی بدن افراد مربوط می‌شود و اتفاقا شکل ریزش در این بیماری متفاوت با دیگر انواع ریزش مو ناشی از استرس است.

در آلوپسی آره‌تا روی سر افراد لکه‌های طاسی کوچکی که به اندازه سکه است، ظاهر می‌شود. به همین علت است که به این نوع از ریزش مو، ریزش موی سکه‌ای هم می‌گویند.

این نوع از ریزش ممکن است در نقاط مختلف بدن هم دیده شود و این فرایند ادامه داشته باشد. در مقابل برخی از افراد شکل موقتی آلوپسی آره‌تا را تجربه می‌کنند و این شکل از ریزش به شکل موقت در بدن و سر آن‌ها دیده می‌شود.

با طی روند درمانی ریزش متوقف شده و پس از چند ماه موهای جدید جایگزین موهای از دست رفته خواهند شد. پزشکان معتقدند استرس محرک بسیار بزرگ برای تشدید علائم آلوپسی آره‌تا است. عموم افرادی که این شکل از ریزش مو را تجربه می‌کنند، دقیقا چند هفته پیش از ریزش موها در یک شرایط استرس‌زا قرار گرفته‌اند.

شاید برایتان جالب باشد بدانید محققان هنوز به یک فرضیه کامل برای اثبات علت و ارتباط مستقیم بین ریزش موی سکه‌ای و استرس نرسیده‌اند، اما نظریات متعددی وجود دارد که می‌گوید هورمون‌های استرس به شکل جدی بر سیستم ایمنی افراد تاثیر می‌گذارند و سلول‌های ایمنی فولیکول مو را نشانه می‌گیرند. در این شرایط موها سریع‌تر وارد چرخه استراحت می‌شوند و می‌ریزند.

با طی روند درمانی ریزش متوقف شده و پس از چند ماه موهای جدید جایگزین موهای از دست رفته خواهند شد.

بیشتر بخوانید: مراقبت از مو؛

انواع ریزش مو از استرس؛ تریکوتیلومانیا

تریکوتیلومانیا یک نوع بیماری خاص است که بین عوام به «کندن مو با میل» معروف است. در حقیقت افرادی که به این نوع از بیماری مبتلا می‌شوند، خودخواسته و به شکل افراطی موهای خود را می‌کنند.

هنوز به‌طور دقیق مشخص نشده چه فرایند روانی و فیزیولوژیکی شکل می‌گیرد که افراد مبتلا به این بیماری می‌شوند، اما نظریات مختلفی وجود دارد که می‌گویند استرس یک عامل تحریک‌کننده برای بروز این بیماری است.

استرس و سفید شدن موها

جالب است بدانید استرس می‌تواند باعث پیری زودرستان هم شود. حتما می‌دانید موهای شما توسط سلول‌هایی موسوم به ملانوسیت رنگ می‌گیرد. ملانوسیت‌ها در حقیقت رنگدانه ملانین را تولید می‌کنند. این سلول‌ها از سلول‌های بنیادی ملانوسیت ساخته شده و در درون پیاز مو، درست در پایه مو قرار می‌گیرند.

در رابطه با مکانیسم اثر استرس بر سفیدی مو تا به امروز تحقیقات بسیار گسترده‌ای انجام شده است. فرضیه اول این بود که ضعف سیستم ایمنی بدن و حمله‌های ایمنی باعث از بین رفتن سلول‌های بنیادی ملانوسیت شده و در پی این اتفاق موها سفید می‌شوند.

همین فرضیه موجب شد محققان فعالیت هورمون‌هایی که بر اثر استرس در بدن ترشح می‌شدند را مورد بررسی قرار دهند. نتایج این تحقیق بسیار جالب بود. آزمایش‌های متعدد نشان می‌داد هورمون استرس کورتیکوسترون به هیچ عنوان در روند سفید شدن موها تاثیری ندارد. اما در مقابل هورمون نور آدرنالین یا نور اپی‌نفرین اصلی‌ترین عامل سفید شدن موها به علت استرس بودند.

در حقیقت پس از گذشت چند روز با ترشح و افزایش میزان هورمون نور آدرنالین در خون انسان، سلول‌های بنیادی ملانوسیت کاملا از بین می‌روند و دیگر نمی‌توانند فعالیت طبیعی و سابقشان را داشته باشند. به همین ترتیب نشانه‌های پیری زودرس که مهم‌ترینش سفید شدن موها است بروز پیدا می‌کنند.

روش‌های درمانی ریزش مو از استرس

پیش از آن‌که در ارتباط با راه‌های درمانی مختلف ریزش مو از استرس صحبت کنیم، باید به شما بگوییم صبور باشید. برای درمان موهایی که بر اثر استرس از دست داده‌اید، مهم‌ترین عامل کمک‌کننده صبر و شکیبایی است؛

چرا که موهای از دست رفته‌تان به‌سادگی و به‌سرعت باز نمی‌گردند. اما همان‌طور که گفتیم این نوع از ریزش موها موقتی است و با پیدا کردن عامل اصلی ریزش می‌توانید فرایند درمان خود را شروع کرده و به کمک راه‌هایی این مسیر را سرعت ببخشید.

در ادامه باید با تقویت موهایتان از ریزش مجدد جلوگیری کرده و سعی کنید خود را در شرایط استرس‌زا قرار ندهید. برای این کار ابتدا باید منبع فشار روحی و روانی که به شما وارد می‌شود را بشناسید.

در ادامه باید با تقویت موهایتان از ریزش مجدد جلوگیری کرده و سعی کنید خود را در شرایط استرس‌زا قرار ندهید.

سپس باید ببینید اثرگذاری این فشار روانی به چه شکل است و در چه صورتی شما را بیشتر یا کمتر تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. مرحله اصلی و مهم‌تر این است که یاد بگیرید آثار فشار روانی واردشده را کنترل کرده و به حداقل برسانید. به شما توصیه می‌کنیم این مراحل را با کمک یک پزشک متخصص بگذرانید.

پزشک به شما کمک می‌کند علت اصلی فشار روانی که تاثیرات مخرب روی‌تان می‌گذارد را پیدا کنید و آثار آن را به شکل همه‌جانبه مورد بررسی قرار دهید.

شما در حقیقت به این شکل سعی می‌کنید کلیه عوارضی که در آینده ممکن است برایتان پیش بیاید را کنترل کرده و احتمال بروز آن‌ها را به حداقل برسانید. در ادامه پزشک شما را با چگونگی مقابله با آن عامل اصلی راهنمایی می‌کند.

اگر هنوز دوز این فشار روانی پایین باشد و شما درگیر با مشکلات بزرگ‌تر نشده باشید، به کمک چند جلسه مشاوره می‌توانید علت اصلی را به‌طور کامل حذف کنید. اما اگر وارد مرحله حادتر استرس و ریزش مو ناشی از آن شوید، باید دارودرمانی را با نظر پزشک آغاز کنید.

فراموش نکنید ریشه‌یابی علت اصلی ریزش موهایتان در اولویت قرار دارد و باید این روند را به‌طور کامل پیگیری کنید؛ چرا که اگر علت اصلی به شکل صحیحی پیدا نشود و شما بدون در نظر گرفتن عامل ریزش مو اقدام به شروع درمان خود کنید، نه‌تنها ریزش موهایتان متوقف نمی‌شود، که امکان بازگشت بیماری و ریزش بیشتر موها هم ‌وجود خواهد داشت.

روش‌های درمانی شامل چند مرحله مزوتراپی در یک کلینیک معتبر، استفاده از شامپوها و لوسیون‌های ضد ریزش، مصرف مکمل‌های تقویت‌کننده موها با نظر پزشک، استفاده از قرص خوراکی فیناستراید و مصرف محلول ماینوکسیدیل 2% و 5% خواهد بود. در ادامه در ارتباط با هر کدام از این روش‌های درمانی توضیحات مختصری به شما خواهیم داد.

درمان ریزش با مزوتراپی در یک کلینیک معتبر

مزوتراپی یکی از رایج‌ترین و محبوب‌ترین روش‌های درمانی ریزش مو است. در این روش درمانی مواد موثر بر افزایش سرعت رشد مو و تقویت آن‌ مانند زینک، ویتامین‌های گروه ب و بیوتین به‌ کمک سوزن‌های نازک و مخصوصی درست در زیر پوست کف سر بیمار تزریق می‌شوند. این روش درمانی در چند مرحله انجام می‌شود و در پایان، شما شاهد اثرات فوق‌العاده آن خواهید بود. البته مزوتراپی برای درمان ریزش موی ناشی از عوامل هورمونی یا ارثی کاربردی ندارد.

درمان ریزش با استفاده از شامپوها و لوسیون‌های ضد ریزش

این محصولات تخصصی درمان ریزش مو اصولا حاوی ترکیباتی مثل رزماری، روغن آرگان، کافئین، گیاه گزنه، سیستین، جوانه گندم و شنبلیله هستند که جریان گردش خون در کف سر شما را سرعت بخشیده و با تقویت فولکیول‌ موهایتان از ریزش آن‌ها جلوگیری می‌کند.

شما با نظر پزشک متخصص خود می‌توانید شامپو، سرم‌های تقویت مو و یا لوسیون تجویزشده را یک روز در میان استفاده کرده و حتما دوران درمانی خود را به‌طور کامل به سرانجام برسانید. قطع کردن خودسرانه درمان می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری داشته باشد و فرایند بازگرداندن موهای از دست رفته را سخت‌تر کند.

 درمان ریزش با مصرف مکمل‌های تقویت‌کننده موها با نظر پزشک

مکمل‌های خوراکی تقویت‌کننده مو نقش بسزایی در درمان ریزش موها به هر دلیلی دارند. این مکمل‌ها‌ که عموما حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی موثر بر رشد و تقویت مو هستند، باعث می‌شوند موهای از دست رفته جای خود را به موهای ترمیم‌شده و بسیار مستحکم بدهند.

پزشک متخصص عموما یک دوره ۳ تا ۶ ماهه برای اثرگذاری بهتر مکمل‌ها و بازگشت به حالت عادی و طبیعی چرخه رشد و ریزش تجویز می‌کنند که شما باید دوره درمان خود را با وسواس و صبر تکمیل کنید. مکمل‌های درمانی رایج، شامل ریجن دایت، هیر ویت، سیستین ب 6 و … می‌شوند که انتخاب از میان آن‌ها به نظر پزشک و وضعیت سلامت عمومی شما بستگی دارد.

قطع کردن خودسرانه درمان می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری داشته باشد و فرایند بازگرداندن موهای از دست رفته را سخت‌تر کند.

درمان ریزش مو با استفاده از قرص فیناستراید

یکی دیگر از روش‌های درمانی رایج ریزش مو، مصرف قرص فیناستراید است. این قرص در حقیقت قرص هورمونی مردانه به حساب می‌آید که بر هورمون‌ها اثر گذاشته و ریزش موی ژنتیکی و هورمونی را درمان می‌کند. ریزش موی ناشی از نوسانات هورمونی و عوامل ژنتیکی و وراثتی اصولا به شکل M در قسمت شقیقه و فرق سر خود را نشان می‌دهد.

در این وضعیت موهای کناره و پشت سر افراد به همان شکل باقی می‌مانند یا ممکن است مقداری کم‌پشت شوند. پزشک متخصص عموما قرص مذکور را با دوز ۱ میلی‌گرم به شکل روزانه تجویز می‌کنند.

دوز مصرفی این قرص برای خانم‌هایی که در دوران یائسگی قرار دارند و به علت نوسانات هورمونی دچار ریزش مو شده‌اند، به ۵ میلی‌گرم افزایش پیدا می‌کند. توجه داشته باشید خانم‌هایی که در دوران شیردهی قرار دارند، باردار هستند یا قصد بارداری دارند، نباید از این قرص استفاده کنند.

در این وضعیت موهای کناره و پشت سر افراد به همان شکل باقی می‌مانند یا ممکن است مقداری کم‌پشت شوند.

بیشتر بخوانید: نکات زیبایی مو؛

درمان ریزش مو با مصرف محلول ماینوکسیدیل 2% و 5%

حتما نام محلول ماینوکسیدیل را شنیده‌اید. این محلول را می‌توان شناخته‌شده‌ترین و اثرگذارترین دارو برای رویش مجدد موهای از دست رفته دانست. جالب است بدانید این محلول به‌قدری قوی است که می‌تواند ریزش موی سکه‌ای، ریزش موی ناشی از نوسانات هورمونی و حتی ریزش موی ژنتیکی را هم درمان کند.

محلول ماینوکسیدیل 2% عموما برای خانم‌ها و محلول 5% برای آقایان توسط پزشک متخصص پوست و مو تجویز می‌شود. این روش درمانی عموما زمانی توسط پزشک به شما پیشنهاد می‌شود که انواع روش‌های درمانی سبک‌تر مانند استفاده از لوسیون‌ها، شامپوها، مکمل‌ها و تقویت‌کننده‌های مختلف را امتحان کرده باشید و نتیجه‌ای حاصل نشده باشد.

روش مصرف این محلول بسیار آسان بوده و کافی است یک شب در میان آن را کف سرتان بریزید و کامل ماساژ دهید. صبح روز بعد می‌توانید با آب ولرم موهای خود را بشویید.

در این مطلب به‌طور کامل با ریزش مو از استرس، مکانیسم اثر فشار روانی بر روند رشد و ریزش موها و همچنین راه‌های درمانی این مشکل آشنا شدید. فراموش نکنید مراجعه به یک پزشک متخصص باید در اولویتتان باشد و برای حصول نتیجه دلخواه، لازم است صبر پیشه کنید.

منبع ++++

آلوپسی آره آتا چیست؟

آلوپسی آره‌آتا یکی از انواع ریزش مو است که در اثر استرس و فشارهای این‌چنینی ایجاد می‌شود. متخصصان عقیده دارند این نوع از آلوپسی به سیستم ایمنی بدن افراد مربوط می‌شود و اتفاقا شکل ریزش در این بیماری متفاوت با دیگر انواع ریزش مو ناشی از استرس است.

تریکوتیلومانیا چیست؟

تریکوتیلومانیا یک نوع بیماری خاص است که بین عوام به «کندن مو با میل» معروف است. در حقیقت افرادی که به این نوع از بیماری مبتلا می‌شوند، خودخواسته و به شکل افراطی موهای خود را می‌کنند.

مزوتراپی چه نوع درمانی هست؟

مزوتراپی یکی از رایج‌ترین و محبوب‌ترین روش‌های درمانی ریزش مو است. در این روش درمانی مواد موثر بر افزایش سرعت رشد مو و تقویت آن‌ مانند زینک، ویتامین‌های گروه ب و بیوتین به‌ کمک سوزن‌های نازک و مخصوصی درست در زیر پوست کف سر بیمار تزریق می‌شوند.

۱۴ آذر ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی