زگیل زیر چشم
۱۸ آبان ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

زگیل زیر چشم؛ علائم، دلایل و درمان سریع خانگی منگوله پوستی

4.5/5 - (6 امتیاز)

مردم زمان زیادی را صرف نگاه‌کردن به چهره یکدیگر می‌کنند و در هنگام صحبت‌کردن در چشمان یکدیگر نگاه می‌کنند. هنگامی که آن‌ها داستان‌های خنده‌دار را به اشتراک می‌گذارند، به دنبال لبخند و سایر نشانه‌های سرگرمی در طرف مقابل خود می‌گردند و هنگامی که آنها اخبار ناخوشایند را منتقل می‌کنند، مراقب ابراز خشم یا اندوه هستند. از آنجایی که چهره یک فرد توجه زیادی را به خود جلب می‌کند، یک زگیل کوچک روی صورت می‌تواند باعث نگرانی شدید شود. زگیل‌ها تومورهای خوش‌خیم پوست هستند که توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می‌شوند. هنگامی که HPV از طریق بریدگی یا هر منفذ دیگری وارد لایه بالایی پوست شود، ویروس باعث رشد سریع سلول‌های پوست شده و بدین ترتیب زگیل ایجاد خواهد شد. زگیل می‌تواند در هر مکانی، روی پوست هر فردی و در هر سنی ظاهر شود. با این حال زگیل زیر چشم از نظر زیبایی آسیب بیشتری را به افراد می‌زند. با ما همراه باشید تا ببینیم زگیل زیر چشم چیست و چگونه درمان می‌شود.

علل شکل‌گیری منگوله‌های پوستی و زگیل زیر چشم

زگیل زیر چشم یا منگوله‌های پوستی اطراف چشم و پلک به دلایل مختلفی ایجاد می‌شوند. ویروس HPV معمولاً علت اصلی شیوع هر گونه زگیل خواهد بود، با این حال چندین فاکتور دیگر وجود دارد که در بحث عفونت ویروسی باید در نظر گرفت، از جمله جنبه‌های سبک زندگی مانند رژیم غذایی و استرس.

زگیل می‌تواند در هر مکانی، روی پوست هر فردی و در هر سنی ظاهر شود.
  • ویروس HPV: ویروس HPV به عنوان محرک بالقوه سرطان دهانه رحم شناخته می‌شود، با این حال یکی از علل اصلی زگیل نیز هست. این ویروس معمولاً با ورود به سیستم ایمنی و تحریک کراتینوسیت‌ها عمل کرده و باعث تولید بیش از حد پروتئین سخت کراتین در سطح پوست می‌شود. یک فرد سالم با سیستم ایمنی قوی به طور معمول می‌تواند با عفونت مبارزه کند، اما کسانی که سیستم ایمنی ضعیف یا توسعه نیافته‌ای دارند نمی‌توانند پاسخ مشابهی داشته باشند و بنابراین ویروس در بدنشان رشد می‌کند. اگرچه بسیاری از دختران جوان در حال حاضر در برابر سویه‌های خاص HPV که مسئول سرطان هستند واکسینه می‌شوند، اما احتمالاً صدها نوع غیرسرطانی از ویروس HPV وجود دارد که هنوز می‌توانند به سیستم ایمنی بدن آنها نفوذ کرده و آنها را به زگیل آلوده کنند. در مورد زگیل زیر چشم (رشته‌ای یا filiform)، ضایعات پوستی معمولاً توسط زیرگروه‌های HPV-1 و HPV-2 ویروس ایجاد می‌شوند؛ اگرچه سویه‌هایی مانند HPV-27 و HPV-29 نیز به عنوان محرک این بیماری شناخته شده‌اند.
  • سیستم ایمنی ضعیف: سیستم ایمنی شما برای جلوگیری از عفونت‌های ویروسی مانند آنفولانزا، سرماخوردگی یا حتی ویروس HPV بسیار مهم است. اگر سیستم ایمنی قوی دارید، مواجهه با ویروس HPV احتمالاً منجر به علائم کم یا بدون علامت می‌شود، زیرا بدن شما می‌تواند قبل از اینکه ویروس فرصتی برای بروز عفونت روی پوست شما پیدا کند، آن را مهار نماید. به همین دلیل است که زگیل‌ها در کودکان، نوجوانان و کسانی که از قبل بیماری‌هایی مانند کم خونی، استرس روانی یا اچ‌ای وی دارند، بسیار شایع است. سیستم ایمنی بدن این افراد یا ضعیف است یا آنقدر نابالغ است که نتواند با ویروس مقابله کند و سلول‌های ایمنی آنها برای شناسایی ویروس HPV تلاش می‌کنند، اما به اندازه کافی شایستگی برای دفاع از بدن در برابر عفونت را ندارند.
  • تغذیه نامناسب: اگرچه راجع به اهمیت حفظ سیستم ایمنی برای جلوگیری از زگیل زیر چشم صحبت کردیم، اما آنچه ممکن است متوجه نشوید این است که عملکرد سیستم ایمنی شما چقدر به رژیم غذایی شما وابسته است. مواد مغذی که از غذا دریافت می‌کنید، با تغذیه سلول‌های پوست، حمایت از گردش خون و کمک به هضم، سیستم ایمنی بدن شما را سالم نگه می‌دارند. اگر رژیم غذایی شما فاقد این مواد مغذی باشد، می‌تواند منجر به یک وضعیت سلامتی مانند کم خونی یا سوء تغذیه شود و شما را در برابر یک دوره زگیل زیر چشم آسیب‌پذیرتر کند. آنچه که می‌خورید همچنین این قدرت را دارد که سیستم ایمنی شما را خسته و ضعیف کند. اگر رژیم غذایی شما با قندهای تصفیه شده، کافئین و چربی‌های فرآوری شده اشباع شده باشد، سیستم ایمنی بدن شما مجبور به ترشح مواد شیمیایی التهابی بیشتری مانند هیستامین می‌شود. در نهایت بدن شما برای پاسخگویی به تقاضای تولید این مواد شیمیایی مبارزه می‌کند و سلول‌های ایمنی شما خسته می‌شوند و سایر قسمت‌های بدن مانند عملکرد کبد، گوارش و پوست نیز هزینه رژیم غذایی ناسالم شما را می‌پردازند.
  • استرس: تجربه زگیل‌های زیر چشم (فیلی‌فرم) می‌تواند بسیار ناخوشایند باشد و اغلب باعث واکنش روانی می‌شود. با این وجود، احساسات استرس‌زا می‌توانند با فلج‌کردن سیستم ایمنی و سایر قسمت‌های بدن، علائم فیزیکی شما را بدتر کنند. در یک دوره استرس، سیستم عصبی سمپاتیک شما رفلکس‌های «جنگ یا گریز» را تحریک می‌کند و باعث می‌شود سیستم ایمنی شما طوری واکنش نشان دهد که گویی در یک موقعیت تهدید‌کننده زندگی هستید. در آماده‌سازی برای فعالیت بدنی، مواد شیمیایی التهابی بیشتری تولید می‌کند و فشار خون شما افزایش می‌یابد. نبض شما نیز افزایش می‌یابد و ممکن است برخی از مشکلات گوارشی مانند یبوست را تجربه کنید، زیرا بدن شما علاقه‌ای به انجام عملکردهای اساسی که مربوط به نجات جان شما نیستند، نخواهد داشت. حالا تصور کنید که این روند هر بار که احساس ناراحتی یا اضطراب می‌کنید تکرار می‌شود و فهم اینکه چگونه استرس می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را خسته کرده و دوره‌ی ایجاد زگیل را طولانی کند برایتان آسان‌تر می‌شود.
  • تماس مستقیم: متأسفانه ویروس HPV مسری است و اغلب شما می‌توانید به سادگی با تماس مستقیم با شخص آلوده به این بیماری مبتلا شوید. کودکان نمونه بارز چگونگی گسترش این بیماری هستند، در حالی که مدارس اغلب از شیوع بیماری وروکا یا سایر اشکال این بیماری رنج می‌برند. این کودکان سپس به خانه می‌روند و عفونت را به والدین خود منتقل می‌کنند و در نتیجه کل خانواده ممکن است آسیب ببینند. به همین دلیل ضروری است به دقت در نظر داشته باشید که با چه افرادی در معرض تماس طولانی مدت قرار گرفته‌اید و اگر خودتان از این ویروس رنج می‌برید، از افراد دیگر دوری کنید.
  • تماس غیرمستقیم: تماس غیرمستقیم یکی از رایج‌ترین راه‌های انتقال ویروس HPV است که اشیاء ثانویه مانند حوله، لباس، تیغ و پارچه‌های صورت اغلب حاوی عفونت هستند. در زگیل‌های زیر چشم، حتی استفاده از کرم پوستی مشابه با فرد دیگری می‌تواند باعث گسترش بیماری شود، بنابراین مهم است مراقب وسایل دیگران باشیم. محیطی که شما در آن زندگی می‌کنید نیز می‌تواند نقش موثری داشته باشد و همچنین HPV می‌تواند روی سطوح مرطوب مانند دوش‌های عمومی زنده بماند و رشد کند. بنابراین اگر قصد دارید مدت زمان زیادی را در آن سپری کنید، ممکن است ارزش آن را داشته باشد که اقدامات احتیاطی را انجام دهید.
متأسفانه ویروس HPV مسری است و اغلب شما می‌توانید به سادگی با تماس مستقیم با شخص آلوده به این بیماری مبتلا شوید.

بیشتر بخوانید: ماسک زیر چشم؛ 

به پوستت جون تازه بده

تشخیص یک منگوله پوستی و زگیل زیرچشم

برای تشخیص یک منگوله پوستی ابتدا باید علائم آنها را بشناسیم. این علائم به نوع زگیل بستگی دارند و همچنین ممکن است در افراد مختلف کمی متفاوت باشند. به طور کلی علائم زگیل می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

  • زگیل‌های رایج: این زگیل‌ها اغلب سطح ناهمواری دارند. رنگ آنها زرد مایل به خاکستری یا قهوه‌ای است. آنها ممکن است روی انگشتان دست، آرنج، زانو یا صورت ظاهر شوند.
  • زگیل زیر چشم (فیلی‌فرم): این‌ها گوشت‌های زائد کوچک، بلند و باریک با برآمدگی‌های انگشت مانند هستند. آنها اغلب روی پلک‌ها، لب‌ها یا صورت یا گردن ظاهر می‌شوند.
  • زگیل‌های مسطح: این‌ها زائده‌های گوشتی کوچک و صافی هستند که تمایل دارند به صورت دسته‌ای روی صورت، پشت دست‌ها یا پاها تشکیل شوند.
  • زگیل ناحیه تناسلی: این‌ها می‌توانند روی اندام تناسلی یا اطراف آن ظاهر شوند. این زگیل‌ها می‌توانند گسترش یابند و با سرطان‌های دهانه رحم، مقعد و سایر سرطان‌ها مرتبط هستند. مهم است آنها را سریع درمان کنید و به شرکای جنسی خود در مورد آنها بگویید.
  • زگیل‌های اطراف زبان: این‌ها به صورت پوست ضخیم در اطراف ناخن ظاهر می‌شوند و می‌توانند باعث شکاف‌های دردناک در پوست (زخم‌های عمیق) شوند.
  • زگیل کف پا و کف دست: این زگیل‌ها در کف پاها یا کف دست‌ها ظاهر می‌شوند. وقتی می‌ایستید یا راه می‌روید، فشار باعث آسیب به زگیل کف پا می‌شود. اگر این زگیل‌ها به صورت خوشه‌ای تشکیل شوند، به آنها زگیل موزاییکی گفته می‌شود.
این زگیل‌ها می‌توانند گسترش یابند و با سرطان‌های دهانه رحم، مقعد و سایر سرطان‌ها مرتبط هستند.

علائم زگیل می‌تواند شبیه سایر بیماری‌ها باشد. بنابراین برای تشخیص زگیل باید به پزشک خود مراجعه کنید. او در مورد علائم و سابقه سلامتی شما می‌پرسد و سپس یک معاینه فیزیکی رویتان انجام خواهد داد. معاینه فیزیکی شامل مشاهده دقیق پوست شما خواهد بود.

پزشک شما ممکن است از یک تیغه کوچک برای خراش دادن لایه‌های بالایی زگیل استفاده کند. ممکن است نقاط سیاهی در زیر لایه‌های بالایی وجود داشته باشد. این‌ها رگ‌های خونی کوچکی هستند که لخته شده‌اند. سپس پزشک ممکن است به شما توصیه کند به یک متخصص پوست مراجعه کنید.

متخصص پوست ممکن است برایتان یک بیوپسی اصلاحی انجام دهد که در آن، مقدار بسیار کمی از زگیل تراشیده شده و برای بررسی به آزمایشگاه فرستاده می‌شود.

همچنین در مورد زگیل زیر چشم ، ویژگی‌های زیر به آنها ظاهری غیرمعمولی می‌دهند. زگیل‌های زیر چشم عبارتند از:

  • برجستگی‌های نازکی از پوست که می‌تواند 1 تا 2 میلی‌متر طول داشته باشد
  • معمولا اطراف چشم‌ها و لب‌های یک فرد دیده می‌شوند
  • به رنگ قهوه‌ای، صورتی، زرد یا رنگ گوشت هستند
  • برخلاف زگیل‌های خوشه‌ای دیگر، معمولاً تک و تنها ایجاد می‌شوند

زگیل‌های فیلی‌فرم عموماً بدون درد هستند و علائم دیگری ایجاد نمی‌کنند. پزشک شما اغلب می‌تواند این زگیل متمایز را تنها با نگاه‌کردن به آن تشخیص دهد. اگر زگیل در نواحی حساس مانند چین‌های پوستی ایجاد شود، ممکن است علائم داشته باشد. در این صورت زگیل‌های فیلی‌فرم ممکن است باعث ایجاد موارد زیر شوند:

  • خارش
  • خون‌ریزی
  • درد
  • تحریک
پزشک شما اغلب می‌تواند این زگیل متمایز را تنها با نگاه‌کردن به آن تشخیص دهد.

بیشتر بخوانید: علائم زگیل پوستی؛ 

انواع زگیل صورت

زگیل‌ها زائده‌های رایج پوستی هستند. آنها می‌توانند از طریق تماس به سایر نقاط بدن و افراد دیگر سرایت کنند. اکثر زگیل‌ها بدون نیاز به درمان و در مدت طولانی از بین می‌روند. انواع مختلفی از زگیل وجود دارد که در قسمت قبل به معرفی آنها پرداختیم. با این حال رایج‌ترین انواع زگیل صورت عبارتند از:

  • زگیل‌های رایج: این‌ها روی انگشتان دست، آرنج، زانو یا صورت رشد می‌کنند.
  • زگیل فیلی‌فرم: این‌ها اغلب روی پلک‌ها، لب‌ها یا صورت یا گردن ظاهر می‌شوند.
  • زگیل‌های مسطح: این‌ها به صورت دسته‌ای روی صورت، پشت دست‌ها یا پاها تشکیل می‌شوند.
اکثر زگیل‌ها بدون نیاز به درمان و در مدت طولانی از بین می‌روند. انواع مختلفی از زگیل وجود دارد که در قسمت قبل به معرفی آنها پرداختیم.

درمان‌های خانگی زگیل زیر چشم

درمان‌های خانگی معمولاً برای اکثر مبتلایان به زگیل زیر چشم مناسب و کافی هستند. خوشبختانه، طیف گسترده‌ای از درمان‌های طبیعی موجود است که برخی از آنها برای قرن‌ها مورد استفاده قرار گرفته‌اند! با این حال، در صورت مشاهده هرگونه تغییر در علائم یا بدتر‌شدن وضعیت زگیل، مهم است با پزشک خود مشورت کنید.

  • آرام باشید: استرس می‌تواند تأثیر بسیار منفی بر سیستم ایمنی شما داشته باشد، بنابراین باید تمام تلاش خود را برای حفظ آرامش انجام دهید. بهترین کاری که می‌توانید در این مدت انجام دهید این است که با خودتان مهربان باشید. اطمینان حاصل کنید برای استراحت و انجام فعالیت‌هایی که برایتان لذت‌بخش است، از برنامه‌های روزمره خود فاصله می‌گیرید. یک حمام آب گرم و یک کتاب خوب می‌تواند روی سطح استرس شما معجزه کند، در حالی که پیاده‌روی سریع زیر نور خورشید می‌تواند ترشح هورمون‌های شادی‌آور (اندورفین‌ها) را نیز افزایش دهد. اگر علاقه‌مند به یادگیری تکنیک‌های تنفس هستید تا خود را در موقعیت‌های تحت فشار متمرکز نگه دارید، می‌توانید همیشه یوگا یا مدیتیشن را امتحان کنید. این تمرینات به شما می‌آموزند که چگونه با استفاده از ذهن بر تکانه‌های بدن خود غلبه کنید و در کاهش سطح اضطراب در طول دوره زگیل عالی هستند.
  • تغذیه خوب: رژیم غذایی شما یک عامل کلیدی برای مقابله با زگیل زیر چشم است. اگر مقادیر زیادی شکر تصفیه شده، الکل، چربی‌های فرآوری شده و کافئین مصرف کنید، به سیستم ایمنی بدن خود آسیب جدی وارد می‌کنید و خود را در معرض خطر ابتلا به زگیل زیر چشم قرار می‌دهید. در عوض، سعی کنید مصرف این محصولات را محدود کنید و به جای آن به سراغ جایگزین‌های سالم‌تر بروید. بیشتر میوه‌ها و سبزیجات سرشار از مواد مغذی ضروری مانند ویتامین‌های A، B، C، D و E و همچنین مواد معدنی مانند آهن، منیزیم و پتاسیم هستند. شما باید سعی کنید راه‌هایی برای ترکیب این غذاها در وعده‌های غذایی خود بیابید و روی افزایش مصرف آب خود کار کنید. کم آبی بدن می‌تواند برای سلامتی عمومی شما بسیار مضر باشد، بنابراین مطمئن شوید هر روز مقدار زیادی آب می‌نوشید. به یاد داشته باشید نوشیدنی‌های گازدار الکلی و کافئین‌دار به عنوان مایعات مناسب به حساب نمی‌آیند و حتی می‌توانند به عنوان دیورتیک عمل کنند!
  • سرکه سیب: سرکه سیب به عنوان یک درمان خانگی برای اکثر بیماری‌های پوستی رایج از جمله زگیل زیر چشم بسیار محبوب است. خواص اسیدی و ضد باکتریایی بالای این مایع، آن را برای درمان زگیل‌های فیلی‌فرم مناسب می‌کند، زیرا این ماده قادر است هر گونه کراتین اضافی را در خود حل کند. شما همچنین می‌توانید سرکه سیب را بنوشید تا سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید.
  • کرم Thuja: توجا نوعی درخت همیشه سبز است که معمولاً در آمریکای شمالی و بخش‌هایی از شرق آسیا رشد می‌کند. عصاره این گیاه اغلب در درمان‌های مختلف برای بیماری‌های پوستی مانند زگیل زیر چشم استفاده می‌شود. پمادهای موضعی مبتنی بر thuja می‌توانند برای درمان زگیل مناسب باشند. البته اگر در دوران شیردهی یا باردار هستید، این درمان را انجام ندهید.
  • سیب‌زمینی: ممکن است تحقیقات علمی قابل توجهی برای حمایت از این درمان وجود نداشته باشد، اما سیب‌زمینی برای قرن‌ها در درمان زگیل نقش داشته است. می‌توانید این روش را با مالیدن نصف سیب‌زمینی روی زگیل خود امتحان کنید، یا مقداری از پوست آن را روی ناحیه آسیب‌دیده پوست خود بمالید. اعتقاد بر این است که مواد شیمیایی و سطوح پتاسیم موجود در سیب‌زمینی توانایی حل‌کردن و از بین بردن زگیل را دارند و پوست شما را عاری از هر گونه آسیب یا لک می‌کنند.
  • آب ترب: یکی دیگر از درمان‌های غیرمعمول برای زگیل، آب ترب است که قرمزی و تغییر رنگ مربوط به زگیل‌های صورت را کاهش می‌دهد و ظاهر آن‌ها را بهتر می‌کند. می‌توانید این محلول را با مخلوط‌کردن یک قاشق چای خوری نمک با کمی آب ترب و استفاده موضعی روی زگیل زیر چشم امتحان کنید و بگذارید ضایعه پوستی حدود بیست دقیقه قبل از شستشو خیس بخورد.
  • کرم Neem (چریش): Neem نوعی درخت بومی هند است و قرن‌هاست که از آن در درمان‌های گیاهی برای تسکین یا کاهش خشکی و آسیب پوست استفاده می‌شود. وقتی صحبت از زگیل می‌شود، کرم چریش را می‌توان به صورت موضعی برای آبرسانی به پوست شکننده یا خشک استفاده کرد و هر گونه تحریک یا خارش مرتبط را از بین برد. با این حال، این درمان ممکن است برای کسانی که از آلرژی به آجیل‌ها رنج می‌برند و مادران باردار یا شیرده مناسب نباشد.
  • اکیناسه (سرخارگل): اکیناسه یک گیاه گلدار است که اغلب از آن در داروهای گیاهی برای تقویت سیستم ایمنی در برابر عفونت‌های ویروسی مانند آنفولانزا یا سرماخوردگی استفاده می‌شود.
  • اسید سالیسیلیک: با یک پارچه مرطوب، محصول حاوی این ماده شیمیایی را روی زگیل بمالید. برای افزایش اثربخشی، قبل از هر بار استفاده، زگیل را با خیساندن ناحیه در آب گرم نرم کنید. ممکن است هنوز چندین هفته طول بکشد تا زگیل ناپدید شود.
در این روش از یک پرتوی نور متمرکز برای سوزاندن زگیل‌ها و سایر سلول‌های عفونی استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: ماساژ دور چشم؛

درمان زگیل صورت با لیزر

از جراحی لیزر اغلب فقط در صورتی که سایر روش‌های مرسوم برای درمان زگیل صورت شکست خورده باشند، استفاده می‌شود.

در این روش از یک پرتوی نور متمرکز برای سوزاندن زگیل‌ها و سایر سلول‌های عفونی استفاده می‌شود. مانند بسیاری از روش‌های مرسوم دیگر، این تنها مشکل خارجی شما را برطرف می‌کند و حساسیت شما را به ویروس HPV کاهش نمی‌دهد.

اما دیگر روش‌های مرسوم برای درمان زگیل زیر چشم و صورت چیستند؟ و آیا زگیل صورت به صورت کامل قابل درمان است؟ جواب این سوال مثبت است و اکثر زگیل‌ها از طریق سوزاندن یا جراحی برداشته می‌شوند. روش‌های رایج برای درمان زگیل زیر چشم و صورت عبارتند از:

  1. برش: پزشک شما از چاقوی جراحی، تیغه یا ابزار دیگری برای تراشیدن یا بریدن زگیل استفاده می‌کند. او ممکن است این کار را برای کسب بهترین نتیجه چندین بار انجام دهد.
  2. سوزاندن: سوزاندن زگیل که به عنوان جراحی الکتریکی نیز شناخته می‌شود، یک درمان رایج برای زگیل‌های زیر چشم و صورت است. پزشک زگیل را قبل یا بعد از جراحی الکتریکی خراش می‌دهد.
  3. سرما درمانی: این درمان برای زگیل زیر چشم بسیار رایج است. پزشک برای منجمد‌کردن زگیل، نیتروژن مایع را روی آن اسپری می‌کند. این کار خیلی دردناک نیست، اما ممکن است برای اثربخشی بیشتر چندین بار انجام شود.
  4. کانتاریدین: پزشک شما کانتاریدین را روی زگیل نقاشی می‌کند. این امر باعث می‌شود تا زیر زگیل تاول ایجاد شود. پس از یک هفته، پزشک شما می‌تواند زگیل را با بریدن آن از بین ببرد. البته این درمان ممکن است برای همه‌ی افراد کارساز نباشد.
  5. کرم‌های موضعی: پزشکان اغلب کرم‌های حاوی 5-فلورواوراسیل ، ایمیکیمود یا بنزوئیل پراکسید را برایتان تجویز می‌کنند که باعث می‌شود زگیل‌ها از روی پوست شما جدا شوند.
اکثر زگیل‌ها از طریق سوزاندن یا جراحی برداشته می‌شوند.

به پایان مطلب بررسی زگیل زیر چشم می‌رسیم. زگیل‌های صورت سرطانی نیستند و به ندرت عوارض ایجاد می‌کنند. آنها اغلب بدون درمان ناپدید می‌شوند. با این حال، این زگیل‌ها بسیار مسری هستند و ممکن است باعث احساس خارش شوند. بنابراین بسیاری از افراد برای از بین بردن زگیل‌ها، درمان دارویی یا خانگی را انتخاب می‌کنند.

منبع +++++

آیا پزشک زگیل را تشخیص میدهد؟

علائم زگیل می‌تواند شبیه سایر بیماری‌ها باشد. بنابراین برای تشخیص زگیل باید به پزشک خود مراجعه کنید. او در مورد علائم و سابقه سلامتی شما می‌پرسد و سپس یک معاینه فیزیکی رویتان انجام خواهد داد. معاینه فیزیکی شامل مشاهده دقیق پوست شما خواهد بود.

آیا سرکه سیب برای زگیل مناسب است؟

سرکه سیب به عنوان یک درمان خانگی برای اکثر بیماری‌های پوستی رایج از جمله زگیل زیر چشم بسیار محبوب است. خواص اسیدی و ضد باکتریایی بالای این مایع، آن را برای درمان زگیل‌های فیلی‌فرم مناسب می‌کند، زیرا این ماده قادر است هر گونه کراتین اضافی را در خود حل کند. شما همچنین می‌توانید سرکه سیب را بنوشید تا سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید.

روش سوزاندن زگیل چگونه است؟

سوزاندن زگیل که به عنوان جراحی الکتریکی نیز شناخته می‌شود، یک درمان رایج برای زگیل‌های زیر چشم و صورت است. پزشک زگیل را قبل یا بعد از جراحی الکتریکی خراش می‌دهد.

۱۸ آبان ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه
اشتراک گذاری

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی